|
ŁUKASZ
GAŁUSZEK
Kós nemzedéke
Vázlat
a közép-európai művész portréjához
Mielőtt
megpróbálnám felvázolni a közép-európai művész portréját, de legalábbis
feltenni a kérdést, hogy létezik-e közös magatartás, alkotói út és tapasztalat
a kontinens eme részének művészei számára, azelőtt szeretnék rákérdezni
Közép-Európára.
Egyetértek a lengyel íróval, Andrzej Stasiukkal,
hogy nem a tér, hanem az idő határozza meg a kontinens e felének önazonosságát.
Az idő meghasad, szertefoszlik, és hogy nehogy eszünket veszítsük,
szüntelenül újjá kell teremteni. Az időnek ez a törékenysége, illékonysága,
átmenetisége a régióm sajátossága. Itt az idő sohasem folyt a nagy
metropoliszokra jellemző egyenletes, nyugodt sodrással. Valami mindig
az útjában állt. Meghasadt, megkettőződött, visszatért, visszakanyarodott,
különös kapcsolatba lépett a térrel, olykor teljesen elhallgatott és végleg
eltűnt. 1
Uralni, valamint anyagi, térbeli formába
önteni az időt egyike az ember örök álmának. Ha az idő nyugat-európai
gyakorlatáról beszélünk, akkor sokunk szeme előtt megjelenik Párizs kronologikus,
kartezianus időértelmezésű nagy tengelye. A város térszervező gerince,
amely öszszefogja a történelmet és kijelöli az utat a jövő felé.
Amikor azonban kontinensük eme felén
az időérzékelés térbeli megfelelőjét keressük, egy másik városra mutatnék,
amely azonban érzékeny kapcsolatban van a francia fővárossal. Zsilvásárhelyre
(rom. Târgu Jiu) gondolok, amelynek Constantin Brâncuşinak köszönhetően
szintén megvan a maga tengelye. Csak éppen a párizsi horizontálisságot
itt egy vertikális vonal axis mundi helyettesíti, a világ
tengelye, amely egy másik nagy román, Mircei Eliade tanításának megfelelően,
kijelöli a világ közepét is. Ebben a látomásban a múlt és a jövő csak
a végtelent alkotó részecskék, hasonlóan, miként a haladás az időtartam,
a folyamatosság sokkal tágabb kategóriájának a része. Amúgy
ennél a földrajzi szélességnél különösen veszteséges része. Közép-Európának
megvan a maga ideje és metruma. Megvan a maga joga is a saját, alternatív
narratívához.
És ha már a középről beszélünk, akkor érdemes
a szlovén esszéíró, Simona krabec találó ajánlatát idézni, amely a mi
Európánkat mint egy mozgó közepű kört határozza meg
tehát nem annyira Közép-Európaként, mint a Közép Európájaként!2
Így láthatták Európánkat Brâncuşi kortársai.
Azok az alkotók, akik azonban nem szereztek maguknak olyan figyelemreméltó
helyet a kortárs művészet tanulmányköteteiben, mint a Párizsban
alkotó román. Mi volt hát az oka annak, hogy olyan művészek, mint
Kós, Fabiani, Plečnik vagy Metrović nem azonnal vagy csupán részben kerültek
a modernizmus apostolainak világhírű tagjai közé, és az ő osztályrészük
elsősorban a helyi, országos, hogy ne mondjuk: nemzeti kultusz lett?
Menekülés
a centrumból
Lehet,
hogy ezt egy bizonyos, mindannyiuknál felfedezhető sajátos vonás határozta
meg, amelyet a centrumból való menekülésnek neveznék. Kós
Károly útja ennek meggyőző példája: lemond az ígéretes budapesti karrierről
és Sztánán alapít otthont-műhelyt. Hasonlóan cselekszik a szlovén
Joe Plečnik, majdnem Otto Wagner utódja a bécsi
Szépművészeti Akadémián, otthagyja a dunamenti fővárost Prágáért, végül
pedig visszatér hazájába, Ljubljanába, ahol megalkotja legérettebb műveit.
Hasonlóan alakult honfitársa, Maks Fabiani életútja, aki, miután sikereket
arat Bécsben, visszatér oda, ahonnan származik, tanjelba, a szlovén-
olasz karsztvidékre. Érdemes megemlíteni a horvát, pontosabban dalmát
Ivan Metrovićet, aki a bécsi tanulmányait és párizsi, római, sőt, tengerentúli
sikereit követően visszatér Zágrábba, idővel pedig szülőhelye,
Otavice mellé, a Split közelében emelkedő Marjan hegységbe. Ugyanakkor
a Zágrábban vezetett építész műhelyen keresztül mindkét területtel
kapcsolatban marad: kibontakoztathatja nemzetközi karrierjét, amelyben
megvalósíthatja magát, ugyanakkor nem veszíti el dalmát szűkebb pátriájával
való kapcsolatát, ahonnan az inspirációt hozza és amely a meggyökerezettség
érzését adja.
Kós, Plečnik, Fabiani és valamiképp
Metrović is elmenekültek a centrumból, ami megszűnt annak lenni, széthullott
és elveszítette értékeit. Számomra az ő menekülésük
elsősorban annak bizonysága volt, hogy saját terüket keresik, valamint
azt a társadalmi és kulturális kontextust, amelyben kiteljesedhetnek.
Lemondtak az úgynevezett nagyvilágról, hogy az élet középpontjában találják
magukat.
Remekül megragadta ezt a lengyel író, Stanisław
Vincenz, aki maga építette fel a házát a Keleti-Kárpátokban, egy Czarnohora
melletti majorságban, Bystrzecben (a mai Ukrajna). Ez éveken keresztül
az író kikötője volt, ahol a sok kötetes főműve a Magas fennsíkon
született, amelynek lapjain a Huculföld sajátos ukrán-lengyel-zsidó
ökumenéjét örökítette meg. Bystrzecet Vincenz az outopos, egy
nem létező hely kategóriájába sorolta, amely után az ember szüntelenül
vágyakozik. Naplójában feljegyezte: Felépítettem itt a saját helyemet,
hogy egy kicsit elmeneküljek a Babilon nevű hajóról egy olyan rejtekhelyre,
amelyet úgy hívnak: az ember hazája.
A
saját világ közepének keresése
Az
outopos így hát annak a körnek a közepe lehetne, amelyben élünk,
és amely mint azt Simona krabec írja ( mindannyiunk számára
máshová esik")3.
A mozgó közepű kör a szlovén írónő számára az önazonosság keresésének
metaforája, egy olyan kihívás, amellyel a legtöbb közép-európainak szembe
kellett néznie. Mindazok, akik számára nem volt eleve adott a szülőföld
határa, vándorútra indultak egy olyan teret keresve, amellyel azonosulni
tudtak. Az általam tárgyalt minden művész megteremtett magának egy ilyen
teret, amely önmagában véve is műalkotás, a totális mű romantikus
eszméjének megvalósulása és egyúttal egy sajátos, modernista, az
időt és a teret összekötő és abba egy meghatározott életmodellt író Gesamtkunstwerk.
Kós Károly számára a saját helykeresésének
vándorútjai voltak már az első, 1907-es, még a budapesti Műszaki Egyetemen
folytatott tanulmányai idején való erdélyi utazások. Az egyik ilyen
út, amelyet a kis sztánai állomáson kezdett meg és a körösfői (ma Izvoru
Crişului) templom előtt fejezett be, meghatározó volt az építész élete
és alkotói pályája számára akárha egy másik világba utazott volna,
mintha a lármás Budapesttől olyannyira különböző Árkádiába látogatott
volna. Az akkortájt a jegyzetfüzetében felvázolt, az elragadtatásátt megörökítő
motívumokat Kós egész későbbi alkotói pályáján fel lehet ismerni.
A remek fővárosi debütálás és a nagyon ígéretes karrier mellett is egyre
inkább vágyott ama a vidék után, amelyet azért hagyott el, hogy
később újra felfedezze az erejét. Egyre erősebb volt egy saját világ felépítésének
a vágya, amelynek az 1909-ben A Ház lapjain publikált My
own little world című írásában adott hangot.
Álmok, emlékek, a múlt visszhangjai
ezek verődtek az erdélyi várak falának, amelyek között a művész fel
akarta építeni a vágyott otthont. Így született meg Kalotaszeg szívében,
Sztánán a Varjúvár. Az építész vágya az volt, hogy a ház ne csak
a környező tájba, de egész Kalotaszegbe is illeszkedjék. Ebből erednek
többek között a tornyok motívumai, hiszen a nagyszámú, bár lerombolt torony
jelöli a régió határát. Felidézik az erdélyi építkezés kezdeteit és olyan
alappá válnak, amelyen kialakulhat egy új építészet. Ilyen volt
Kós számára Sebesvár várának tornya vagy a Sztánából látható Almási vár.
Azzal, hogy saját otthonát Varjúvárnak nevezte, az építész
még erőteljesebben hangsúlyozta azt a vágyát, hogy a ház, egy régi
erődítményhez hasonlóan, Kalotaszeg titkainak őrtornya legyen.
Az építész, az író, az esszéista, az illusztrátor,
a kiadó, a társadalom életében aktívan részt vevő és végül, de nem utolsó
sorban több erdélyi nemzedék számára mester és tekintély Kós hosszú, gazdag
és kiteljesedett életére visszatekintve el kell ismerni, hogy Sztána egyike
volt Erdély szellemi központjainak, kétségkívül egy erőt sugárzó
hely. Kós Kalotaszege, a mikrokozmosz, amelynek Sztána lett a központja,
olyan élet és cselekvési tér, amelyben ott rejlik a hely mitológiájának
és az azt létrehozó embernek egész szcenáriuma. Kós
térben megalkotott képmásával van itt dolgunk, valami olyasmivel,
ami a Jorge Luis Borges által leírt helyzetre emlékeztet: Az
ember újra akarja festeni a világot. Éveken keresztül benépesíti a teret
a vidékek, királyságok, hegyek, öblök [...], lovak és emberek képeivel.
A halála előtti pillanatban rájön, hogy ez a türelmes labirintus a saját
képmása.
Plečnik Ljubljanája és Kós Sztánája
számos közös vonással rendelkezik. Kezdjük az otthontól. Az építész
az I. világháború idején megsemmisült szülőháza ott állt, ahol
a mai Ljubljana helyén, az ókori római Emonában keresztezte egymást a
cardo és a decumanus. Ez magyarázhatja az építész különleges
kapcsolatát a várossal, és azt, hogy annak saját elképzelése alapján történő
szépítése lett az életműve. Saját otthonául azonban egy elkülönültebb
elővárost, Trnovot választotta, ahonnan remekül figyelhette a szeretett
várost. A város fő szárazföldi és vízi tengelyei,
amelyeket megtervezett, szinte a háza kapujához futnak. Tanítványa,
Duan Grabrijan egy bátor elméletet állított fel amely, minél mélyebben
megértjük Plečnik személyiségét, annál meggyőzőbbnek tűnik miszerint
Plečnik Ljubljanát a trnovoi házból tervezte. Emlékezzünk arra is, hogy
idegen volt számára a szenvedély nélküli tervezés, a magányos
és élettől elszakadt alkotás. Számára az elbeszélés volt fontos,
amely valahol elkezdődik és valahol befejeződik. Egy palimpszeszt-város,
amelyben az egymás után következő nemzedékek a már megrajzolt alapon húzzák
meg a saját kontúrjaikat. Plečnik elolvasta, felszínre hozta ezt
a feljegyzést, és beleszőtte szeretett Ljubjanája, a szlovén Athén, az
egyetlen európai város személyes víziójába, amelyen oly erősen érezni
a művész szignóját.
tanjel (ol. San Daniele de Carso) városa
Maks Fabiani keze nyomát viseli. Az építész a közeli Kobdijl (ol. Cobodil)
falucskában született. Ide is tért vissza 1917-ben, otthagyva a bécsi
karriert és a professzori állást a bécsi Műegyetemen. A visszatérésre
többek között a szülőföldjét (Gorice és Kras) ért óriási háborús
pusztítások késztették a Sočánál (ol. Isonzó) zajló súlyos
csatákban. Fabiani áldozatosan bekapcsolódott a régió városainak és falvainak
újjáépítésébe, különös gondoskodással véve körül (tanjelt,
a középkori eredetű várost. A nagy történelem nem hagyta rajta a nyomait,
de tanjel kövei a régtől fogva letelepedett dinasztiákról mesélnek:
a Fabinikról, Ferrarikról, Stanarjevichekről, Kobalokról. Így hát Fabiani
visszatérése a saját identitáshoz való visszatérés is, és arra tett kísérlet,
hogy azt Európa eme, az Alpok és az Adria között húzódó része kulturális
önazonosságának tágabb kontextusába helyezze. Fabiani elbeszélése
tanjelról mintha arról szólna, ahogy saját, olasz, német és szláv gyökerű
dinasztiája gyökeret ereszt Kras sziklás talajába. Az építész birtokokat
és majorságokat épít újjá, gondoskodva a hagyományos struktúrák és építészeti
technikák folyamatosságáról, a helyi műemlékeket is karbantartja. A Duna
mentén felismerhető stílusát elveti a, ma úgy mondanánk, lokális beolvadás
kedvéért. A művész-építész fokozatosan átadja a helyét a gazdának. 1935-45
között még tanjel polgármesterének funkcióját is betölti. Csak
egészen finoman avatkozik bele a város struktúrájába. Azt mondhatnánk,
hogy azok inkább interpretációk, semmint kreációk.
Az egyetlen mű, amelyen egyértelmű szerzői
pecsét van, az sógorának, Enrico Ferrarinak a régi védőfalak lábánál elhelyezkedő
háza. A városi dombokat körbefutó sétánnyal együtt tervezett házat
úgy is interpretálhatjuk, mint egy saját hely megnevezésére és kijelölésére
tett kísérletet. A vár lábánál, a sétány bejárata alól az arra járó
pillantása követheti az Adriai tenger fölött lebukó nap fényét.
Ott, a kiugró mészkő alatt helyezkedett el Triest, a világra nyitott közép-európai
ablak. Tovább haladva a sétányon, néhány lépéssel odébb, egy kis
kilátó pontból hegyi panoráma tárul elénk a Júlia Alpoknak különösen a
hajnali fényben ragyogó ormával. A következő, szép kilátást biztosító
épületek lehetővé teszik, hogy gyönyörködjünk a közelebbi és távolabbi
hegyláncok és völgyek, valamint a karsztfennsíkokon imitt amott elhelyezkedő
városok fehér foltjai látványában. A pillantás végül a legközelebbi
hegyre esik, félúton (tanjel és Kobdilj között, tetején a mindkét település
védőszentje, Szent György templomával. Itt van a Fabianik
családi sírboltja, amelyben 1984-ben elhelyezték a Gorycában huszonkét
évvel korábban elhunyt Maks Fabiani hamvait.
Az út a középkori Kobdilj Kapu alatt ér
véget, de elhagyva a templomteret és a várat újra a sétány bejáratánál
találjuk magunkat. Ezzel újra megtehetjük az egész vándorutat, mintegy
a születés és halál örök ciklusában, amely évszázadok óta méri a nemzedékek
fennmaradását ezen a sziklás oromzaton, az Alpok és az Adria találkozásánál.
A hegyek és a tenger között volt
Ivan Metrovic szűkebb pátriája is. A művész újrainterpretálta a
spliti öböl helyének szellemét. Azét a régióét, amelynek határait két
csodálatos város: Split és Trogir jelöli ki, köztük pedig a tengermelléki
patrícius birtokok, az ún. Katelek sora húzódott. Az öblöt
a nyílt tengertől čiovo, olta és Brač szigetek választják el. Északról
azonban a tengerparthoz való eljutást hegyek védik, amelyekben a horvátok
első államának a Trimir uralkodóház koraközépkori királyságának
szerény, óhorvát templomait és erődítményeit lehet látni.
Diokletianus császár szülőhazája és egyúttal
a horvátság bölcsője ezek Metrovic nagy látomása, a Slavia
mediterranea elemei, amelyben helyet talált az adriai
városközösségek reneszánsz öröksége és a velencei- török határvidéket
védő morlákok, a dalmát guralok akik közül a művész is származott
népi kultúrája.
Metrović 1929-39 között Splitben emelt
villájának és Diokletianus palotájának portikusza közötti hasonlóság így
hát bizonyára nem véletlen. A művész hangsúlyozni akarta a tengeri
panoráma amelyre a portikusz nyílott kontemplatív jellegét,
ami a császári székhely kompozíciójának lényegét adta. Gondosan
megválogatta az építőanyagokat is: a mészkő és a Bračból származó márvány
megegyezik a palota építőanyagaival. Hogy Diokletianus szellemi örökösének
tartotta-e magát, azt csak találgathatjuk.
A villától nem egész száz méterre
helyezkedik el a védő Katelet, amelyet a 16. században emeltek
a Capogrosso családból származó spliti patríciusok. Metrović 1939-ben
vásárolta meg, és a romokból felépítve egy bájos, egymagában álló, a meditációnak
kedvező épületté varázsolta. Az épületegyüttes legfontosabb eleme
a Szent Kereszt templom, amelyet a művész szinte az alapoktól épített
fel, formája a szerény koraközépkori horvát templomokéval egyezik,
amelyből sokat találni a környéken. A szentély azért épült fel,
hogy elhelyezzék a még 1917-ben elkezdett, Krisztus életéből vett
jeleneteket ábrázoló nagy relief ciklust, amelyen Metrović egészen 1950-ig
dolgozott.
A művész folyamatos dialógusban maradt
a hely örökségével. Legyen az egy görög szobor mint
Kairos isten híres képmása, amelyet Trogirban találtak, és amelyhez számos
relief kompozícióját hasonlította, vagy az időtlen szépségű kariatidák
amelyeknek horvát parasztasszonyok arcát kölcsönözte antik
hagyománya. Nem tétovázott, ha a történelem saját interpretációjáról volt
szó, mint Grgur püspök épp oly vitatott mint amennyire expresszív
emlékműve estében. A püspök 925-ben Splitben abban az ügyben járt
a szinódusnál, hogy a Ninben lévő püspökség kapjon érsekségi rangot. A
kudarc, és egyúttal az, hogy az érsekség Splitbe került, azt jelentette,
hogy a fiatal horvát állam elvesztette saját egyházi központját.
Metrović úgy ábrázolja a püspököt, mint aki teljes elragadtatásban beszél
a katedrálisban összegyűlt pápai küldöttekhez. A Perystylben, Diokletianus
palotájában elhelyezett emlékmű tiltakozási hullámot váltott ki, bár nehéz
lenne nem elismerni, hogy ennek a belsőnek a klasszikus, kiegyensúlyozott
építészete tökéletesen erősítette a figura érzelmi töltését. Végül
a hely örökségét egészítették ki a szláv elemmel, amely nélkül a Földközi-tenger
eme részének a képe nem lenne teljes.
1926-31 között épült meg a művész dalmát
mikrokozmoszát létrehozó harmadik fontos épület: a családi mauzóleum
Otavicében, ahol maga Metrovic is végső nyugalomra került. Mind az építészet,
mind pedig a szobrászi díszítés annak a művésznek az alkotása, aki ezzel
a nagy dalmáciai mesterek, építész-szobrászok Nikola
Firentinac vagy Juraj Dalmatinac hagyományának folytatója lesz.
Műveik ibenikben, Trogirban és Splitben ma a világörökség részét alkotják.
Hasonló mélységű Ivan Metrović életműve, amely a dalmát tengerpartra
vetődött különböző kulturális áramlatokban rejlő tapasztalatokból merített,
ez magyarázza az egyetemességét.
Az
értékek őrei
Az
általam említett menekülés a centrumból nem az egyetlen oka
annak, hogy későn fedezték fel a közép-európai művészek egyetemességét.
Az utolsó évszázad művészetével foglalkozó írások szerzői általában
az avantgard művészet történetével és annak a társadalom és a civilizációs
modernizáció fejlődésében betöltött szerepével foglalkoztak. Bár az avantgard
irányzat, amint azt Tadeusz Peiper meghatározta, a leelőzés
és visszahúzás, forradalmasította a 20. századi művészetet,
emlékezni kell arra, hogy mindenfajta fejlődésnek, így a művészet fejlődésének
sem az állandó haladás a lényege, hanem az egymást követő nekilendülések
és visszafordulások ciklusa, az új hódításokért és a régi
megőrzéséért való küzdelem. Tehát az avantgard egy adott pillanatban a
felfedező kutatás pozíciójából elkerülhetetlenül megindul a már meghódított
területek terméketlen kizsákmányolása felé. Ezt követően pedig feladatot
keresve az avantgard utáni avantgard számára, a lengyel művészettörténész,
Mieczysław Porębski több mint húsz évvel ezelőtt azt írta, hogy vannak
helyzetek, amikor az avantgardtól el kell jutni az ariergardig (arriere-garde),
a hátvéd pozícióját elfoglalva, hogy megvédjük mindannak valódi
tartalmát és értékét, amiért küzdöttünk. 4
Hasonló szellemben nyilatkozott Kenneth
Frampton, rámutatva az absztrakt modern forma (a huszadik századi építészeti
avantgard öröksége, valamint a meggyökerezettség és a saját
megtapasztalás térben való kifejezésének természetes emberi igénye közötti
távolságra. A hagyomány és a kortárs közötti folytonosság szüntelen
keresése Kós, Fabiani, Plečnik és Metrović esetében az ariergard magatartását
feltételezi. Megkockáztatnám, hogy e művészeket ( tudatában léve az ezzel
járó leegyszerűsítésnek ( a kritikai realizmus előhírnökeinek nevezzem,
amelyben Frampton a modern metropoliszok lakói által megtapasztalt elkülönültség
és fenyegetettség érzés ellenszerét látja.
Porębski és Frampton perspektívájából az
avantgarddal ellentétes magatartás nehéz választása tűnik mégis az egyetlen
kivezető útnak mindazok számára, akik a komolyság, megfontoltság, szkepticizmus
védelmezői a kultúrában, a civilizációnk alapjainál rejlő bizonyos értékek
tiszteletének őrzői. Vajon nem ez a szerepe és hozzájárulása térségünknek
az európai kontinens közös gazdagságához?
Küldetés
és étosz
Amennyiben
ez így van, akkor nem szabad elfelejteni, hogy művésznek lenni:
építésznek vagy szobrásznak a kontinens e felén sohasem csak szakma,
még ha a művészi tökély magaslatára is emelkedik. Mindig kapcsolódik hozzá
egyfajta küldetés, a közösséggel vagy a néppel szembeni kötelesség, és
az ehhez kötődő étosz vagy társadalmi funkció. Plečnik nem ok nélkül
hasonlította az építész szerepét a pap szerepéhez, azt követelve, hogy
a művész minden alkotó lehetőségét a nép szolgálatába
állítsa. Ugyanez a küldetéstudat volt érezhető Metrović esetében, aki
nem csak a művészetben, de a politikában is a jugoszláv eszmét valósította
meg. Kós és Fabiani tehát ott építettek közösséget, ahol nem volt
etnikai kapcsolat, de a közös élettér, ugyanazokkal a veszélyekkel való
szembenézés épp olyanegyesítő erő volt, mint az egyazon a nyelv használata.
A
cselekvő kultúra felé
Van
még egy aspektus, amelyet e helyütt épp csak megemlítek, mert mélyebb
elemzése meghaladja e vázlat kereteit. A cselekvő kultúra igényére gondolok,
amely ma egyike a kulturális nevelés és kultúra animáció alapvető paradigmájának.
Alapelveit a 20. század hetvenes éveinek végén fogalmazta meg Jerzy Grotowski
lengyel rendező és színházi útkereső. Számára a passzív kultúra a kultúra
alkotásaival való együttlét volt, vagyis az olvasás, vagy egy színdarab,
film, zene befogadása. A cselekvő kultúra eredménye azonban nem
egy műalkotás az alkotó produktum jelentésében. Ez egy alkotó, kollektív,
új lehetőségekre nyitott, vagyis mindig más folyamat. Grotowski szerint
ez folyamat-mű, áradás mű, maga a mű, emberek műve, a szó mindkét
értelmében: hogy emberek hívják létre és hogy ők alkotják élő szövetét.5
A rendező gondolatát úgy foglalhatnánk
össze, mint javaslatot az átmenetre az előadás és néző kultúrájától
a közreműködő és résztvevő kultúrájához. Amikor ezen töprengek, minduntalan
Moravánszky Ákosnak a szecesszióról való gondolatai jutnak eszembe. The
failure of the art nouveau revolution he writes in his »Competing
visions« was the consequence of its self-stylization as a
ritual that condemned its participiants to the role of passive spectators.
Tézise illusztrálására Adolf Loos kritikus és szarkasztikus gondolatait
idézi Josef Maria Olbrich darmstadti terveiről. Describe how birth
and death takes place in a bedroom by Olbrich, how the painful cries of
a hurt boy, the gasps of a dying mother, the last thoughts of a girl willing
to comit suicide appear. Egyre inkább foglalkoztat hát a kérdés,
hogy a művészek menekülése vidékre, és a gyakran
ehhez társuló lemondás a saját egyéni stílusuk fejlesztéséről vajon nem
attól a felszínességtől való menekülés és az élet fürge áramlatától
történő elkülönülés volt-e, amely felé a metropoliszokban gyakorolt építészet
kétségkívül tartott. Vajon nem a mindennapok tapintatos megfigyelése
révén jutott-e el Kós, Fabiani vagy Plečnik az egyszerű és természetes,
és olykor felfedező megoldásokhoz. Példa lehet erre Plečnik terve
a Gradacica és a Ljubljanica partszakaszainak kialakítására
Trnovoban. Gradacicánál az építész tervezett néhány lépcsősort közvetlenül
a víz felett, oda, ahova általában mosni jártak az asszonyok, tudva, hogy
hamarosan már nem fognak a tengerben ruhát mosni. Éppúgy, miként
Trnovoban a kikötő is eltűnt, s vele a halászok és kompok, amelyek
mindaddig Ljubljanica képének elválaszthatatlan elemei voltak.
Innen fakad Plečnik másik elképzelése: hogy az egészen a víztükör fölé
vitt kőlépcsőkön keresztül megőrizze a trnovoi tengerpart kikötő
jellegének emlékét.
Azt mondhatjuk, hogy Plečnik sétái a városban
mindig is valami többet jelentettek egyszerű sétálgatásnál, hiszen egész
idő alatt megfigyelt, mért, mérlegelt. Akkor születtek a tervei. A
műteremben töltött idő csak a tervek papírra öntésének pillanatát
jelentette. Hasonlóképpen dolgozott Fabiani is a polgármester-gazdálkodó
vagy épp Kós Károly, aki a helyi ácsokkal és mesterekkel együtt
építette a kertes házakat, plébániákat, parókiákat vagy tartotta
karban a falusi templomokat. Nyitottan a reagálásokra, spontaneitásra,
impulzusokra, improvizációkra, mindenekelőtt pedig az emberre, ösztönösen
is az aktív kultúra ösvényére léptek.
*
* *
Napjainkban a nyugati filozófiák többsége az értékek végének és
a veritas fogalmának bukását hangoztatja... állítja
aggodalommal Claudio Magris az Európa Triestből nézve című esszében.
De már néhány sorral később megfogalmazza a kortárs íróknak
a megfelelő út megtalálásában segítő üzenetét. Azonban nehéz ellenállni
a benyomásnak, hogy a trieszti művésznek, a Krastól a Duna torkolatáig
húzódó világ alapos megfigyelőjének javaslata valamiképp visszatérés a
közép-európai művészek, legalábbis az általam Kós nemzedékének nevezettek
által járt ösvényre.
Annak a művésznek aki nincs
meggyőződve a forradalomról és a zajos lázadásról mondja Magris
emlékeznie kell a mögötte levő évszázadokra, a belőlük eredő bölcsességekre
és szkepticizmusra [...] hiszen a mélység érzése [...] aláássa a tekintélyét
a magukat istennek hirdető törzsi bálványoknak. Az autentikus humanitas
ilyen örökségével, vagy inkább az idő és az örökkévalóság helyes elképzelésével,
lehetséges lesz egy kis láng fényének megőrzése, egy palackposta
küldése, hogy nyugodtan és méltóképpen ellenállhasson a hatalom
és az intézmények csábításának, még abban az esetben is, ha a csábítás
őszinte, az intézmények pedig demokratikusak. [...] Európának alázatra
lesz szüksége teszi hozzá a végén.6
Ha egyébiránt, amint azt Czesław
Miłosz tanítja, az élet és az emberiség a visszatérés vonalán
teljesedik be, akkor Friedrich Achleitner szavait parafrazálva lehetséges,
hogy ha a művészet valaha keresni kezdi saját alapjait, akkor biztos
felfedezi a közép-európai művészeket, mint a jövő művészeit. 7
(Éles
Márta fordítása)
1 |
Anrzej
Stasiuk: Fado. Czarne, Wołowiec, 2006. 13.o. |
2 |
Simona
Skrabec: Kršg z ruchomym rodkiem (A mozgó közepű kör)
in: Kraków i Lublana a mit Europy rodkowej (Krakkó, Ljubljána,
és Közép-Európa mítosza, Krakkó, 2007. |
3 |
Simona
Skrabec: Kršg z ruchomym rodkiem (A mozgó közepű kör)
in: Kraków i Lublana a mit Europy rodkowej
(Krakkó, Ljubljána, és Közép-Európa mítosza, Krakkó, 2007.
|
4 |
Lásd.
M.Porębski: Tadeusz Kantor. wiadectwa.Rozmowy.Komentarze. (Tadeusz
Kantor. Tanúságtételek. Beszélgetések.Kommentárok) Varsó, 1997.
p.79-82 |
5 |
Pályi
András fordítása |
6 |
Claudio
Magris: Europa widziana z Triestu (Európa Triesztből nézve) |
7 |
Friedrich
Achleitner szavainak parafrázisa az Architekt przysłoci? (A
jövő építésze?) in: Joe Plečnik architekt i wizjoner
(Joe Plečnik építész és látomásos művész).
Krakkó, 2006. p. 67. |
|
|