oö9 |
MONOSTORI
IMRE
...a költő már csak ilyen: személyiségét kitágítja a világmindenségre...
*
Nagy Gáspár példája
Nagy
Gáspár 1971-ben, huszonkét éves kezdő költőként egy önbemutató írásában
az ifjú József Attila magabiztosságával ekként jelölte meg
erkölcsi világrendjének talpkövét: A gyermek naivitásával csak igazmondókat
és hazugokat tudtam és tudok ma is megkülönböztetni. Ez a kijelentés
két megközelítés szerint is értelmezhető: a gyerekkor felidézésével
ez a visszapillantás , valamint az egész későbbi pályájára való
előrevetítéssel.
A falusi, paraszti környezetben már gyerekkorában
megtanulta és elfogadta a közösségi szabályok értelmét, az emberi szolidaritás
alaptörvényeit és erkölcsi súlyát, valamint a gazdag paraszti kultúra
értékeinek megbecsülését. Megfigyelhette az igazság és igazságtalanság,
a bátorság és gyávaság, az emberi kiválóság és hitványság egymástól való,
jól kivehető elválásait, az élet nagy értékeit, illetve a gonoszság veszedelmeit.
A szabadságról, a hazaszeretet mibenlétéről, illetve a zsarnokságról és
a hatalmi erőszakról úgyszintén ebben a környezetben tájékozódott először.
S még valami döntően fontosat kapott az itteni kis közösségtől: az életét
mindvégig kormányzó istenhitet. Később Pannonhalma nemcsak a bencés atyák
révén adott sokat: a hely maga volt az ezeréves magyar történelem kézzel
fogható és átélhető része. Sőt: nemcsak a magyar történelemé, hiszen e
hely szelleme összefonódott a kora középkortól kezdődően
a nyugat-európai világ számos jelenségével, áramlatával.
Nagy Gáspár életrajzi vonatkozású vallomásai
részletesen (és többször is) taglalnak néhány, a költészetét is erőteljesen
formáló személyes megrázkódtatást, érzelmi traumát. 1968-at például
az egyik legfontosabbat mint az 1956-os élménykörhöz
elvezető személyes állásfoglalást. Miként a csehszlovákiai 68, úgy
a magyarországi 56 is szinte mitológiai erővel alakította gondolkodását
és érzelemvilágát. (56-os hangoltságú verseiből később külön gyűjteményt
állított össze, melyben ott lüktetnek a forradalom eszményeinek, erkölcsének,
magyarságának, európai jelentőségének és máig érő tanúságának motívumai.)
1956 és Nagy Imre alakja
Nagy Gáspár költői világában egyszersmind túl is tágul a magyar történelem
mindennapjain: egyetemes erkölcsi problémává szublimálódik. A temetetlen
holtak mítoszává. Azaz, nemcsak történelmi, társadalmi, politikai erőként
jelenik meg, hanem az embert legbelül meghatározó, morálisan minősítő
dilemmává válik. A jó, illetve a rossz emberi cselekvés axiómáivá. Szorosan
ide kapcsolódik egy másik gondolati ív, amely úgyszintén az archetipikus
szimbólumfajták fontosságát bizonyítja Nagy Gáspár világképében. Azt
gondolom írta 1999 decemberében , hogy a jászol és a kereszt
között minden, ami lényeges, már megtörtént. Tehát: ama 33 év végtelen
vagy véges megsokszorozódásában zajlik a teremtett világ új történelme.
S e teremtett világ új történelme szerinte nem is lehetett,
lehet más, mint elrendelten folyamatos egymásutániság. (Feltűnő
példája ennek a történelemszemléletnek Nagy Gáspárnál a 20. század végén
Kelet-Közép-Európában lejátszódott politikai és társadalmi események láncolatának
értelmezése: a világban működő, tőlünk független erő, azaz a Gondviselés
szerepének az előtérbe helyezése.)
Az alapvető költői hivatást
a képviseleti líra továbbéltetésében látta Nagy Gáspár. (Fogalmazása
azonban nem volt kizáró: más költői irányzatok létjogosultságát is elismerte.)
A magyar költészet évszázadainak legmagasabb vonulatai az ő számára ezt
az elkötelezettséget előlegezik és hitelesítik. A jelenben élni, ám folyvást
figyelni a múltra és fürkészni a jövőt. Balassi Bálinttól József
Attiláig ez volt a rend vallotta. Ennek a vállalásnak egyaránt
vannak intellektuális, morális és érzelmi okai Nagy Gáspárnál. Értelmezése
szerint alapvetően arról van szó, hogy ha az ember sokáig él politikai,
ideológiai (stb.) hazugságban, ő maga is elromlik, emberileg tönkremegy.
S minthogy a hazugságok történelmileg állandóan újratermelődnek; ebből
következően az ezzel kapcsolatos írói-költői reflexiók magyarán
a képviseleti líra úgyszintén életképes marad, tovább él. Egyszerű
és cáfolhatatlan képlet ez tehetjük hozzá.
Ennek a lírikusi világképnek egy másik
fontos összetevője az esztétikum és az etikum egy tőről fakadásának
a tételezése. (Többször visszatér ez a gondolatkör Nagy Gáspár vallomásaiban.
Így hát menet közben pontosít is: egy-egy életmű egészében
nem lehetséges a kettő szétválasztása; egymás elleni kijátszásuk legfeljebb
ideig-óráig, esetleg csak egy-egy műben lehetséges.)
A költészetét szabályozó ars poétikáját
a kelet-közép-európai párhuzamok is erősítették és formálták. Fontos
tudnunk vallotta , mit írnak a szomszédban, Közép-Európában,
ahol nagyjából hasonló történelmet éltünk meg az elmúlt negyven esztendőben.
Azt mondja, számára a hasonló jegyek megtalálása is ugyanolyan élmény,
mint a tüntető másság. S ez a figyelés nemcsak esztétikai, poétikai
sajátosságokat érint, de nemzeti ügyként is értelmezendő.
Nagy Gáspár nem békélt meg semmiféle kizárólagossággal.
Sem politikaival, sem esztétikaival. A
korszerűség mibenléte vallotta szoros összefüggésben
van a minőséggel. A költői műalkotás korszerűsége szerinte sem
azonos a kísérleti avagy a régit, a már voltat mindenestől tagadó lírával
sőt egészen más természetű. Először is: a tartalom, a gondolat,
a szellem felől közelítendő. Másodszor: a mű megvalósulásának minősége
felől vizsgálandó. Számára a magyar költészet (a magyar kultúra) egyetlen
hatalmas, színes szőttes, amelynek tovább és tovább szövésén sok évszázadon
át munkálkodtak az elődök.
Versesköteteiben mindvégig erőteljes nyomokat
hagyott gondolkodásmódjának és érzelmi világának lüktető feszültsége,
drámaisága. Nemkülönben azonban a mindezt sajátosan egyénítő játékossága.
Már az egyes kötetcímekben érzékeltetett valamit a feszültségekből, nyugtalanságokból
s tán még a kritikai attitűdökből is, amelyek mint magán- és közembert
leginkább foglalkoztatták. (Olyan kötetcímekre gondolhatunk, mint pl.:
Koronatűz, Halántékdob, Földi pörök, Kibiztosított beszéd, Mosolyelágazás,
Múlik a jövőnk, vagy: Ezredváltó, sűrű évek.) Verseiben szembetűnő
módon kapcsolódik, ötvöződik a személyes szféra, a szűkebb
és tágabb közösségek szelleme, valamint hangsúlyosan (legtöbbször
transzcendentális értelemben megjelenő) az egyemetes érvényű tartalom
és életérzés. Egymáshoz törvényszerűen illeszkedő, kapcsolódó világok
találkoznak ebben a költészetben. Az elsők között jelezte például (még
a kilencvenes években), hogy a diktatúra visszasompolygott
közibénk, és bizonyos volt abban is, hogy a Múlt-at nem lehet
csak úgy eltörölni, s különösen nem végképp.
Azok közé az értelmiségiek közé tartozott, akik Kreon utódai
helyett méltóbb uralkodót várnak, akik Balassihoz, Vörösmartyhoz,
Adyhoz, Németh Lászlóhoz, Illyéshez, Bibóhoz, Kodályhoz, Nagy Lászlóhoz
fordulnak, az ő színük előtt protestálnak, akik nem képesek beletörődni
abba, hogy nálunk két vállrándítás között történelmileg
úgy alakult.
Az elmúlás, a végleges eltűnés e földi
porondról úgyszintén markáns motívumsor Nagy Gáspár költészetében. A művésztársak,
a barátok eltűnése és az általuk képviselt értékek sorsa, valamint saját
halálának elkerülhetetlensége sokat foglalkoztatta. Feltűnően nagy számú
emlékező verset és kisprózát írt derűs ellenpontozásaikként pedig
tán még több élőket köszöntő költői ajándékot. Számára a transzcendens
szféra éppoly tételes valóság volt, mint az itteni
árnyékvilág. Sőt, mintha a történelmi és történelmen kívüli sors
tágasságából szemlélve éppen a legfontosabb valóság lett volna.
Az apokalipszis például szerinte minden eddigi elképzelésünkkel
ellentétben békés és derűs, az Úr, a Rendező szeretetforgatókönyve
szerinti rendezvény lesz, ahol mindenki főszereplővé válik, hiszen
önmagát és csakis önmagát kell képviselnie.
Nagy Gáspár egyik esszékötetének a végére
helyezte az életfelfogását vezérlő egyik kalauz fő gondolatát, egyben
emberi létének és írói-költői működésének ars poétikáját.
Ezek a mondatok Szent Pálnak a Timóteushoz írt második leveléből valók.
Hirdesd az igét, állj vele elő, akár alkalmas, akár alkalmatlan...
mert jön idő, amikor a józan tanítást nem hallgatják szívesen, hanem saját
ízlésük szerint seregszámra szereznek maguknak tanítókat, hogy fülüket
csiklandoztassák. Az igazságot nem hallgatják meg, de a meséket elfogadják.
Te azonban maradj mindenben meggondolt, viseld el a bajokat, teljesítsd
az ige hirdetőjének feladatát, töltsd be szolgálatodat.
Ma már bizonyosan tudjuk: Nagy Gáspár küldetéses
ember volt, példakövetésben haláláig megfelelt a Szent Pál-i felszólításnak;
elvégezte feladatát, betöltötte szolgálatát.
* Elhangzott Vasváron a Nagy
Gáspár Kulturális Központ avató ünnepségén 2009. május 2-án, a költő 60.
születésnapjára emlékezve
|
|