|
WEHNER
TIBOR
ÉS rajzok
Réber László korrajzai
Réber
László 2001-ben bekövetkezett halála után, a művész hagyatékából napvilágra
került egy könyvterv: a kiváló grafikus Korrajz 1971-74 címmel
tervezte összegyűjtve közreadni azokat az egyedi rajzokat, amelyek a hetvenes
évek első felében születtek, és amelyek nagyrészt az Élet és Irodalom
című hetilap oldalain jelentek meg. Réber László egy falinaptár lapjainak
hátoldalain, négyzethálós rendszerben sorakoztatta fel azt a 74 rajzot,
amelyeknek együttesével művészi meggyőződése és szándékai szerint a korról,
a 20. század második feléről, a művek megszületésének időszakáról és jelenségvilágáról
alkotott átfogó összképet. (Az Élet és Irodalomban ennél több,
csaknem száz Réber-rajz jelent meg a hetvenes évek első felében.) A művésznek
nem ez lett volna az első rajzkönyve: 1957-ben Budapesten jelent meg karikatúragyűjteménye,
majd 1958-ban Londonban látott napvilágot a Hurdy-Gurdy című kötet.
Ezt a budapesti-berlini Hokus-Pokus című 1962-es, majd ugyanebben
az évben a Frankfurtban közzétett Strick um Hals und Sträußchen
dan című könyv követte, és 1964-ban ugyancsak Frankfurtban hagyta
el a nyomdát a Ganz die Eltern című kötet. A londoni, a berlini
és a frankfurti kötetek átlagosan mintegy 100-100 egész-oldalas rajzot
közreadó gyűjteményének törzsanyagát az 1957-es budapesti kiadvány munkái
alkották. Az 1975-ös budapesti Kicsi? Nagy?, az 1980-as Hideg?
Meleg? és a Jobb? Bal? után két évtizedes szünet következett,
vagyis az ezredfordulón már igencsak aktuális volt oly sok illusztrációival,
irodalmi kísérőrajzaival megjelent könyv után egy önálló Réber-kötet
kiadása. A gyűjtemény megjelentetésének szándékát az is indokolta, hogy
a korai, Magyarországon és külföldön megjelent rajzalbumok főként szellemes
képi történetek kompozíciói voltak, amelyek megfogalmazásától a hetvenes
években a művész eltávolodott: az ezidőtájt született korrajzai a jelszerű
tömörségű kifejezés iskolapéldái. A művész váratlan halála azonban meghiúsította
a hosszú évekig halogatott terv megvalósítását.
Réber László grafikai életműve amelyet a Holnap Kiadó 2003-ban
közreadott Réber-antológiája térképezett fel rendkívül gazdag
és összetett oeuvre: a művész az 1950-es évektől az ezredfordulóig ívelő
öt évtizedet átfogó alkotóperiódusában készített karikatúrákat, újságrajzokat,
tervezett és rajzolt animációs filmeket, nagyon aktív könyvillusztrátori
munkásságot fejtett ki, és mindemellett önálló grafikai lapokat, rajzokat
is alkotott. Azonban míg az irodalmi művekhez, a mesékhez, a gyermekkönyvekhez
készült illusztrációi évtizedek óta közismertek és közkedveltek
és a közelmúlt éveiben is számos új kiadást éltek meg , addig autonóm
rajzművészetének alkotásai alig-alig kapnak nyilvánosságot: e művei nyomtatásban
már nem jelennek meg, s az eredeti alkotások a művész halála óta
Budapesten és Miskolcon rendezett emlékkiállításokon kívül visszapillantó
tárlatokon viszonylag ritkán szerepelnek. (Ilyen, kivételes alkalom volt
a székesfehérvári Szent István Király Múzeum 2005-2006-os Aranykor,
az 1960-as évek magyar grafikája című visszatekintő kiállítása, amelyen
a korszak legkiválóbb alkotóinak Bálint Endre, Barcsay Jenő, Kondor
Béla, Korniss Dezső, Ország Lili, Rékassy Csaba művei mellett Réber-rajzok
is bemutatóteret kaptak, valamint a két művészeti akadémia, a Magyar Művészeti
Akadémia és a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia Gondolat
vonal rajz címmel ugyanezen időszakban megrendezett budapesti
bemutatója). Pedig Réber László művészetének legizgalmasabb, a grafikusművész
gondolatvilágát, világszemléletét, esztétikai elveit legpontosabban tükröztető
alkotásai az önálló művészi programja szellemében, mindentől és mindenkitől
megrendelőtől, kiadótól, irodalmi alapanyagtól függetlenül
készített, szabadon alkotott munkák. E műveinek viszonylagos ismeretlensége
és elismeretlensége összefügg a korszakkal, illetve e korszak művészetpolitikájával:
az ún. ötvenes évek radikális, a szocialista realizmusban összpontosuló,
a művészetet az agitáció szintéjére süllyesztő művészetpolitikáját követően,
az 1956-os forradalom és szabadságharc bukása után, a szigorúan szabályozott,
ám lassan-lassan mégis oldódó magyarországi művészeti viszonyok között
természetesen nem a Réber-rajzokat és nem az általuk képviselt szellemiséget
preferálta a hatalom. Az egyéni útját következetesen járó grafikus számos
pályatársa sorsában osztozott: törekvéseit, műveit nem támogatták, nem
tiltották, csupán megtűrték a szocialista rendszer korifeusai.
A második világháború lezárulása után megnyíló új társadalmi rend, a szocializmus
építésének hosszú-hosszú évei Magyarországon is Európa keleti blokkjában,
a Szovjetunió érdekszférájában vergődő országok nagy családjában
rendkívül mély ellentmondásokkal terhelten peregtek. A legalapvetőbb
gazdasági-piaci törvényekkel szemben működtetett gazdaságra alapozott,
hatalmas erőfeszítésekkel fenntartott, prosperálónak minősített, valójában
mély válság felé sodródó rendszerben, demokratikusnak minősített diktatórikus
társadalmi viszonyok között a puha diktatúrában
szükségszerűen felborult az értékrend, összemosódott a látszat és a valóság,
s az igazság álcájában tetszelgett a hazugság. Szabadságról papoltak a
hatalom képviselői egy elszigetelt, bezárt, jól szervezett besúgói rendszerrel
átszőtt ország legalapvetőbb szabadságjogoktól megfosztott polgárainak,
a nyílt, szabad véleménynyilvánítás elvét hirdették ott, ahol a közelmúlt
történelmének legfontosabb fordulatáról az 1956-os forradalomról
és szabadságharcról szót sem lehetett ejteni és ahol szigorú cenzúra
ellenőrzött, tiltott és torolt meg minden hivatalostól eltérő álláspontot.
A korszak 1956-ot követő egyik legsúlyosabb konfliktusa az 1968-as csehszlovákiai
lerohanás volt, amikor a hivatalos megfogalmazás szerint
a bolgár, a lengyel, a magyar, a német népi demokratikus és a szovjet
hadsereg egységei bevonultak Csehszlovákiába, hogy segítséget nyújtsanak
az ellenforradalmi fordulat veszélyének elhárításához. E bevonulással
a szocialista rendszerbe vetett hit utolsó szikrája is véglegesen szertefoszlott
a felelősen és józanul gondolkozókban, s a magát mind erősebbnek és magabiztosabbnak
hirdető rendszerben egzisztálók számára nyilvánvalóvá vált: az abszurditások
korában él. Ezek a súlyos koloncként hordozott előzmények és változásokkal
nem kecsegtető körülmények munkáltak a 1970-es évek során létrejött Réber-rajzok
keletkezéstörténetében.
A hetvenes évek első felében megalkotott Réber-rajzegyüttes művei
amelynek lapjai A/4-es méretű papírívekre, tollal rajzolt tuskompozíciókként,
a heti rendszerességgel megjelenő lapban való közlés szándékával, folyamatosan,
sorozatjelleggel készültek a grafikus megjelölése szerint az adott
időszakot jellemző korrajzként születtek meg, jóllehet nem található e
kompozíciókon egyetlen, a periódusra vonatkozó konkrét utalás vagy hivatkozás
sem. Réber László rajzai a gondolati szférákba, a szellem magasságaiba
emelkedve az általánosságok szintjén fogalmaznak: a 20. század második
felének embere és környezete, a modern kor világa, tárgyai jelennek meg
a kompozíciókon a kor kérdésfelvetéseire komoly és hiteles válaszokat
keresve. Néha, egy-egy állat képében felbukkan a természet is, de a művész
csaknem kizárólagos, s kimeríthetetlen gazdagságú médiuma az emberi arc
és az emberi alak: az álló, ülő, a szembeforduló vagy a profilban ábrázolt
figura, amely a testet keretelő körvonallal, az arc; a száj, az orr és
a szem jelzésével megjelenített. Nincsenek részletkiemelések és nincsenek
karakterizáló, egyénítő vonások. Az eszköztelenséget, a szűkszavú képi
kifejezést segíti, hogy a kompozíciókon nem, vagy csak kivételesen alkalmazza
a művész a perspektivikus ábrázolás képi szabályrendszerét: művei síkszerűek,
amelyeken a motívumok az alakok, és az alakokat övező környezeti
elemek és tárgyak: házak, lépcsők, falak, kapuk, órák, esernyők, tölcsérek
egymás mellé vagy egymás fölé és alá rendeződnek, illetve a mélység
nélküli képsíkon szerves egységekké olvadnak össze. A vonalrajzok, esetenként
a zárt foltok a legjellemzőbb jegyek szűkszavú megjelenítésére, a tipikus
regisztrálására szorítkoznak. A kompozíciókon az érzelemmentes, a sorsával,
létével, helyzetével szemben nem lázadó, megadó, talán bohócálarcot viselő
ember valamifajta átlagember-voltot sugallva általában egyedül,
vagy társával, esetenként megsokszorozva, sorozatszerűen jelenik meg,
az ember és ember közötti viszonyok, az ember és az uniformizált civilizációs
helyzetek képi ábrázolásával. A test vagy a testrészlet gyakran átalakul
geometrikus alakzattá, írásjellé vagy szerszámmá vagy az írásjel,
a szerszám kel életre egy-egy furcsa alak-alakzatban , máskor meg
duplázódik, önnön tükröződésébe, negatívjába fordul át és képi villódzást
teremt: így kerül szembe az ember önnön magával, mintegy szembesül jelentéktelen,
egyéniség nélküli énjével. A szembesítés, a szembesülés gesztusa kiemelt,
kitüntetett jelentőségű képi toposz Réber László e rajzaiban, miként az
átalakulás, a hasonulás is. A hallgatag ember profilrajzában negatívként
a kiáltó arc rajzolódik meg, a páternoszterben feltűnő félalakok az emelkedő
kabin által megformálódó teljes kép kialakulása után is félalakok maradnak,
a harsonát fújó arc hangszere negatív formaként az egymás mögött álló
figurák rajza által jelenik meg, a tisztálkodó kezekről apró kis kezecskék
hullanak a mosdótálba, a szőnyegszerű, elvontnak tűnő geometrikus alakzat
bábszerű figurákból szövődik, a névtelen levél írójának arca nyitott,
fekete papírlapot hordozó boríték, s az emlékműként álló szobortalapzat
alapja egy fordított, masszív, föld alá temetett emberalak sziluettje.
Mint e futólagos példasor tanúsítja, a figurák esetenként megőrzik szánalomra
méltó önállóságukat, máskor meg jelentőségteljes, egyszersmind szellemes
képi ötleteket tükröztetőn kapcsolódnak össze szervesen egy-egy váratlanul
felbukkanó, tárgyszerű képelemmel. A létállapotainak engedelmes elszenvedőjeként
megjelenített, vagy az élettelen, tehetetlen tárggyá, eszközzé váló, az
eszköz tulajdonságait felvevő ember Réber László művészetében: a kor metaforája.
Réber László Élet és Irodalom-rajzain a leghétköznapibb szituáció
is megkérdőjeleződik, a legtermészetesebb magatartásmód is kételyeket
ébreszt, minduntalan porszem kerül a gépezetbe, a dolgok természetes
menete felborul, a megszokott szituáció kiismerhetetlenné válik, a felmerülő
nehézségek megoldhatatlan problémaként magasodnak, s a dolgok váratlanul
a visszájukra fordulnak: mindent áthat valami különösségben, furcsa abszurditásban
testet öltő életérzés, atmoszférikus sugárzás. Pedig mintha minden teljesen
hétköznapi, megszokott lenne, a dolgok a régi kerékvágásban haladnának,
és mégis, a normális menet nem normális, a szituációkat, az állapotokat
áthatja a fájó hiány, vagy ha nem, valami oda nem illő furakodik a hiányzó
elem helyére. A rajzok hőseit az uniformizáltságból való reménytelen
kitörés szándékának hiánya, az egyéniségjegyek megteremtésének kilátástalansága
avatja szürke, jellegtelen tömegegyedeket szimbolizáló alakokká: engedelmes,
tehetetlenségre kárhoztatott bábokká, a körülmények szenvedő alanyaivá.
Ezért kell a hirdetőoszlop hengerének belső felületére ragasztania a hirdetményeket
a plakátragasztónak, ezért nem tud kitekinteni önnön testburkából a nyakánál
magába süllyedő alak, ezért mászik a több emelet magas kútházhoz támasztott
létrán az az emberke, akinek a vödröt majd oda kell leeresztenie, ahonnan
a létra első fokára lépett, s ezért tagozódik a téglafalba sarokoszlopként
a falból azért mégis kissé kiálló figura, és ezért tekint szomorúan a
szemlélőre a képkeret-ember, amelynek alsó része, üresen hagyva a képmezőt,
lecsúszott az ábrázolttal együtt. A hiábavalóságok, a képtelenségek képi
parabolájaként ezért tűnik fel a sajtkorongban az a holló- embléma, amely
szájában a korongból hiányzó, nem létező cikkelyt tartja már a
mese sem igaz , s ezért jelenhet meg erőteljes szimbolikus tartalmakat
hordozva a halpikkelyű hal. A sorozat lapjait a művekből sugárzó eredendő
kilátástalanság, tanácstalanság, kiszolgáltatottság megjelenítése, és
az egyént, az egyéniséget megnyomorító jelenségekkel szembeforduló alkotói
állásfoglalás avatja korfestő, de ugyanakkor az aktualitásoktól elszakadó
mély és átfogó érvényű gondolatiság révén az általános érvényű jelentéskörökbe
emelkedő alkotásokká.
Az 1957 márciusában megalapított, az 1956-os ellenforradalom
leverése utáni konszolidáció jegyében megindított Élet és Irodalom
című irodalmi és politikai hetilap 1971-ben a XV. évfolyamában járt, s
a rendkívül szigorúan szabályozott és ellenőrzött lapstruktúrában
kiemelt szerepet játszott: a korszak egyik legfontosabb kulturális-irodalmi-művészeti
fóruma volt. A szombatonként az újságosstandokra és az előfizetők postaládájába
kerülő hetilap hasábjain jelentek meg a legújabb versek és kisprózák,
itt kaptak nyilvánosságot a társadalmi jelenségekre reflektáló riportok
és vitairatok, és itt nyílt tér a kritikai rovatok film, színház,
zene, képzőművészet, irodalom, televízió munkatársainak és szerzőinek
az új művek, műsorok, bemutatók kapcsán megfogalmazni álláspontjukat:
elismerésüket vagy elmarasztalásukat. Nemes György főszerkesztő
akinek helyettese Garai Gábor költő volt az egyik ekkoriban közzétett,
év kezdeti beköszöntőjében fogalmazta meg a lap programját: Úgy
gondoljuk: az a dolgunk, hogy fókuszba gyűjtsük a magyar irodalom legelevenebb
közéleti buzgalmait; hogy beleszóljunk az irodalom és a művészet dolgába,
hogy türelmesen segítsük a szocialista tudat formálását. Vagyis
a lap a rendszer legitimizációjának eszköze, a szocialista ideológia hirdetője
volt, amit számos nyílt vagy burkolt, konkrét és jelképes hűségnyilatkozat
tanúsít: talán elég, ha most csak a proletárforradalom nagy vezére, Lenin
születési évfordulóin közzétett lelkes eszmefuttatásokra többek
között Lukács György visszaemlékezéseire hivatkozunk. A lap mindemellett
teret adott a progresszív törekvéseknek, a rendszer, a kultúrpolitika
által nem preferált alkotók műveinek, írásainak, véleményének is. A pártos
művek és állásfoglalások mellett a más, nem hivatalos vélekedések, a nem
pártfogolt alkotások megjelenésének lehetőségét maga a kultúrpolitika
teremtette meg: a zavaros helyzet a három T, a támogatás-tűrés-tiltás
elvének és gyakorlatának ekkor már meglehetősen megfáradtan, rapszodikusan
és következetlenül működtetett rendszeréből eredt. Alkotók és alkotások
jelentek meg egyszer az egyik, máskor a másik kategóriában, a támogatottak
is kaptak időnként kultúrpolitikai dorgálásokat, és a tiltottak köréből
is részesülhettek egyesek magas szintű elismerésekben. A kultúr- és művészetpolitika
működése, működtetése is olyan volt, mint maga a rendszer: abszurd. Ezt
tükrözte az Élet és Irodalom szerkesztési gyakorlata is: e lapban
közölte naplójegyzeteit, szellemi hordalékait az agg Déry
Tibor és verseit a fiatal Csoóri Sándor, ezeken az oldalakon jelentek
meg Weöres Sándor gyémántmetszésű költeményei. A filmkritikákat a lényeglátó,
érzékeny reflexiók szerzője, a tragikusan rövid életű B. Nagy László írta,
a képzőművészeti rovatban tette közzé kiállítási recenzióit az akkor még
Magyarországon tevékenykedő, széles látkörű Perneczky Géza, s jelentette
meg riportjait a modern művészet apologetája, Frank János. A lap illusztrációi
között az 1972-ben bekövetkezett korai haláláig többször feltűntek Kondor
Béla grafikái, és rendszeresen napvilágot láttak a kiállítótermekből száműzött
Gyarmathy Tihamér, valamint a nagytekintélyű Barcsay Jenő és Bálint Endre,
valamint kortársaik kompozíciói. A legkiválóbb mesterek műveinek közlése,
az igényes képválogatás korántsem volt a véletlen műve: a lap képszerkesztője
a 20. századi modern magyar líra kimagasló alakja, Nagy László volt, aki
eredetileg festőnek készült, és aki finoman kalligrafált rajzaival maga
is gyakran jelentkezett.
Az Élet és Irodalom vagy ahogy szakmai és olvasói körökben
már ekkor is emlegették a lapot: az És kilencedik oldalán
hétről hétre a Véleményünk szerint című a napjainkban is
élő, Páratlan oldal címmel megjelenő glosszarovat írásai
jelentek meg: ezek a rövid, tömör kis cikkek a korszak furcsa társadalmi
jelenségeiről, a rendszer működésének hibáiról, problémáiról, a kultúra
és a művészet világának disszonáns történéseiről adtak hírt nemegyszer
kíméletlenül éles stílusban vagy ironikus hangvétellel. Réber László rajzai
1971 és 1974 között e rovat részeként, de természetesen nem a glosszák
illusztrációjaként, hanem önálló képi közleményekként jelentek meg. A
megjelenések sorozata hol folyamatos, hol rapszodikusan meg-megszakadó
volt: 1971-ben 41, 1972-ben 26, 1973-ban 21, 1974-ben 20 rajz látott napvilágot
csaknem kivétel nélkül e kilencedik oldalon. A megjelenések folyamatosságának
egyik akadályozója az a szerkesztési elv volt, amelynek szellemében egy-egy
lapszámot egyetlen alkotó műveivel illusztrálták az Élet és Irodalom
munkatársai: így amikor Gross Arnold, Schéner Mihály, Szalay Lajos, Banga
Ferenc, Feledy Gyula vagy Szemethy Imre műveinek bemutatására vállalkozott
a lap, értelemszerűen nem jelenhetett meg Réber-rajz a kilencedik oldalon
sem. A szövegösszefüggés, illetve szövegszerű kommentár nélkül, esetenként
csak egy-egy címmegjelöléssel megjelenő Réber-rajzok nem voltak teljesen
társtalanok a korszak művészetében: a Tükör, majd az Új Tükör
című hetilapban hasonló formában jelentek meg Kaján Tibor grafikai munkái.
A két mester által teremtett hagyomány nyomán amely élesen különbözött
a napi- és hetilapokban megjelentetett portrékarikatúrák vagy a Ludas
Matyi című szatirikus képes újságban tömegével közölt rajzviccek által
megtestesített tradíció továbbvitelétől a kilencvenes évektől hasonló
munkákat ad közre a Népszabadság című napilapban a magát
Réber-tanítványnak valló Tettamanti Béla, és esetenként a Magyar
Nemzetben Szerényi Gábor. De az Élet és Irodalomban is tovább
él a Réber László rajzai által teremtett hagyomány: Roskó Gábor és Szikszai
Károly hétről hétre megjelenő rajzai, kollázsai a korszak fontos, korfestő
grafikai lenyomatai. A Réber- alkotások esetenként címmel jelölten (Hivatal,
Függöny mögött, Farsang után stb.), de leginkább csak a Réber
László rajza megjelöléssel kaptak bemutatóteret az öt hasábba rendezett
glosszák között, változó méretben: egy-, két-, esetenként három hasáb
szélességű, tenyérnyi képekként. A Réber-munkák általában érzékeny, finoman
meghúzott vonalas rajzokként rögzültek a szöveges mezők által közrefogott
fehér hasábokban, de egyes erőteljesen kidolgozott művek keretbe foglalt
fekete foltkompozíciókként is fel-feltünedeztek. Míg a glosszák konkrét
eseményeket és jelenségeket dokumentáltak, illetve konkrét események és
jelenségek kapcsán fogalmaztak meg észrevételeket és ítéleteket, addig
a Réber- rajzok sohasem voltak konkrétumokhoz köthetők. E művek egyik
leglényegesebb vonása a műfajtalanság, a besorolhatatlanság, az autonomitás:
a réberi lelemény eme reprezentánsai habár mindenkor azonos szövegkörnyezethez
illeszkednek nem illusztrációk, és karikírozó hangvételük,
kesernyésen humoros kifejezéseik ellenére nem a jellegzetes újságrajz-műformába
sorolható karikatúrák, és nem is esztétizáló, a szövegtengert oldó képi
ábrázolások. Réber László rajzai újságban, periodikában megjelenő, autonóm
grafikai művek, amelyeknek jelentőségét, súlyát a könnyed hangvételt mellőző,
súlyos mondandó hangsúlyozza.
Réber László autonóm rajzai már-már teljesen eszköztelenek: a fekete-fehér
kontraszt, a lecsupaszított vonalak és a pontosan körülhatárolt foltok
mindig a leglényegesebb motívumok megjelenítésére, a leglényegesebb motívumok
által hordozott jelentések megelevenítésére szolgálnak. Ez a puritánság,
ez az eszköztelenség lesz a stílusa. (A gyermekkönyvek színes illusztrációival
és a rajzfilmek színes képsoraival szemben itt csak a fehér papíron megjelenő
fekete vonal, illetve folt, a fekete-fehér kontraszt az egyetlen kifejezőeszköze.)
Vonalainak futását mintha szigorú szabályok szabályoznák: általában egyenes
vonalakból épülnek fel a kompozíciók, amelyeknek függőleges-vízszintes
rendjét, átlátható szerkezetét csak néha töri meg egy-egy görbe, meghajló,
a rendszert összekuszáló vonal. A szabályozottság, a hűvös tárgyilagosság
egyúttal a személytelenség, az objektivitás auráját vonja a rajzok köré.
Ez a szikár forma, ez a világos, a legszükségesebb kifejező elemekre redukált
megjelenítés dús, bonyolult, összetett, mély rétegzettségű tartalmi világot
ragad meg és tolmácsol. Végső soron a rajzokkal is a dolgok lecsupaszított,
lényegi jelenségét állítja elénk Réber László, de e rajzi jelenségek tartalmi
vonatkozásai, jelentés-szférái szerteágazók: a rajzok ugyanis nem a valós,
csupán az ábrázolt jelenségek tükröztetői, hanem a látszat mögött megbúvó
lényeg feltárói, a jelenség valóságos képének megfogalmazói, illetve a
valóságos jelenség rajzi átformálói, amelytől a konvencionális, a szabványszerű,
a tipikus megbillen, átfordul, átminősül. Ezáltal alapvető, magától értetődő
dolgokat kérdőjelez meg, kimozdíthatatlannak tűnő dolgokat fordít át teljesen
új összefüggésrendszerekbe, gyakran ellentétébe a művész. A gondolatiság,
a jelentésgazdagság mellett a réberi stílus másik meghatározó vonása a
keserű, ironikus szemlélet, az abszurd humor. A grafikus játékos, fanyar
és groteszk szemléletét, látásmódját bravúros, sziporkázón szellemes rajzi
ötletek keltik életre: művei a képtelenségek képei. Rajzművészetét átszövik
a képi kétértelműségek, az anamorfózis vizuális villódzásai által éltetett,
nehezen kontrollálható hatások. Műveit a magabiztosság és a tétovaság
egyszerre jellemzi: a mi lenne ha? kérdése ott rejtezik minden, a rajzoló
kéz mozdulatait hűségesen őrző és tolmácsoló Réber-kompozíció hátterében.
Jóllehet a Réber László grafikusművész által tervezett rajzkönyv címében
a Korrajz megjelölés csak az 1971 és 1974 közötti évekre vonatkozik,
elmondható, hogy e rajzok pontosan tükröztetik a megjelölt periódust megelőző
és az azt követő évek valóságát, jelenségvilágát, lényegi jellemzőit,
atmoszféráját is. Mert ha most, a rajzok megszületése után három évtizeddel
próbáljuk felfejteni a grafikák jelentésköreit, ha faggatóra fogjuk a
művek üzeneteit, akkor mondandójuk, érvényességük, intenzitásuk nem fakuló
voltára és jellegére ismerhetünk. Réber László a magyar grafika aranykorának
alkotójaként tevékenykedett, de a hagyományos grafikai műfajok és formák
kategóriáin kívül munkálkodott, korábban és akkor ismeretlen, új területeket
fedezett fel. Rajzművészete és ezt az Élet és Irodalomban közzétett,
a rotációs papírra nyomtatott szöveg- és képáradat által megőrződött és
a művész hagyatékában fennmaradt műegyüttes is fényesen igazolja
önálló, különös szépségeket és egyediségeket megcsillantó fejezet a magyar
művészet 20. századi történetében.
|
|