|
PAYER
IMRE
A
torzult elegancia tapasztalata
Rónai-Balázs Zoltán:
Dezorient expressz
Rónai-Balázs
Zoltán versbeszédének anyanyelve az irodalom nyelve. A lírai én hangsúlyozottan
a kultúra (b)irodalmán belül kommunikálja az életösszefüggésekből eredő
tapasztalatait. Leginkább a Nyugat folyóirathoz kötődő hagyomány
ironikusan vagy épp travesztikusan értelmezett hatástörténetébe illeszkedik
verseskötetének a kétharmada.
A ciklusokat nem az életrajzhoz kötődő élmények naptári
időrendje szervezi, hanem a költői megszólalás módja.
Az első ciklusban jambikus hangzású költeményeket olvashatunk.
A beszédmód liturgiaszerű, a lírai én keresi a szentséget, de csak a testet
találja, érzi. Az ünnep ünnepélyessége adott, de jelentése kiüresedik.
olyan
nagy ünnep van ma,
olyan hatalmas ünnep,
ma van a semmi ünnepnapja!
(Olyan nagy ünnep)
A szerző a költeményeiben korábbi költőszerepeket próbál ki, de a vers
végén belátja azok jelenlegi, már torzult lehetőségét. Mintegy metszeteket
készít az elveszettség állapotairól. A költészettörténeti hagyományhoz,
annak spirituális mivoltához képest mutatja fel a csak negativitás által
elnyerhető önazonosság, csak az apofatikus közelítés elkerülhetetlenségét.
Olyan sikerült művekben juttatódik ez a tapasztalat szóhoz, mint
például az Így szállt le az este a Rózsa utca sarkán címűben, amelyben
nemcsak a jelentéstartomány, hanem a prozódia és a versmondattan valamint
a sorképzés ritmusa is kifejezi mindezt. A halk és érzékeny, Tóth Árpád
költészetre jellemző zsánerképszerű költemény mai helyszínen szólal meg,de
úgy, hogy közben megőrzi a eredetire jellemző poétikát is.
Egy csúnya világban, csúnya élményben menyire és milyen
módon létesülhet egyenletesen, kifinomult eleganciával a szépség eszméje?
A kocsmai front Ismeretlen Katonája által így állítja Rónai-Balázs
Zoltán. Az esztétikai modernség jelenkori horizontján, amely világszerűségében
társadalomkritikát is hordoz.
A Viszketés című ciklusban változik a megközelítés
ugyanerre a helyzetre. Kevesebb a metafora, több a szikárabb gondolati
kifejtés, mint a könnyedebb dalformákban. Két kifejezetten figyelemre
méltó mű a Bádogháza és a Nagy puha tankok jönnek. A harmadik
ciklusban már megjelennek az egyébként továbbra is hangsúlyozott világszerűség
mellet a vers keletkezésére utaló szövegrészletek is (Vitéz a gleccser
felett, Macskák, dáliák közt). Szikár, tőmondatos szintaktika jelenik
meg. A tényközlést imitáló költemények már nem kívánnak annyira dalszerűek
lenni, mint az előző ciklus darabjai, a cél itt inkább valamilyen egységes
lenyomat. A záró költemény pedig mintegy radikális ugrással a régi magyar
költészettörténet hangját modulálja. A kurucversek nem a Thaly Kálmán-féle
nemesi liberalizmust, nem a baloldali közéletiség Ady-szerű hagyományát
idézik, hanem magánjellegű, egzisztenciális érzéseket.
Az utóbbi években egyes fiatal költőknél megfigyelhető
a Nyugat- hagyománytól való eltávolodás. Ember és világ találkozásának
esztétikai tapasztalatát egyre kevésbé érzik a klasszikus modernség, a
virtuozitás, az esztétikai, elegáns attitűd mentén kommunikálhatónak.
Lám, egy olyan fiatal költő, mint Rónai-Balázs Zoltán is, aki érezhetően
nagy affinitással bír az esztétikai modernség eleganciája iránt, költészetében
mégsem tartja affirmatívan érvényesnek. Csak travesztikus, ironikus vagy
fájdalmasan cinikus kifordítással. A tetszetős gesztusokkal rendelkező
bohémból így lesz a kocsmák Ismeretlen Katonája. A dendi már- már háborús
hétköznapiság perspektíváján keresztül emlékezhet csak vissza saját tetszetősségére.
Csak az avantgárd kóborlásokra is emlékeztető csavargásban látja meg az
egykori visszfényt. Alighanem ezt a fajta zavarba jött, elidegenedett,
mégis vonzó hagyományt fejezi ki némi avantgárd iránt szimpátiával
rokonítva a kötetcím is: Dezorient expressz. Egy dolog az
ivás, és más dolog arról írni. Utóbbi esetben óhatatlanul a jelentéstulajdonítás
aktív folyamata indul be. Miért ír erről az alkotó? Az ivást, mint nyersanyagot
miért és miként illeszti be költői koncepciójába? Rónai-Balázs Zoltán
költészete, bár kézenfekvő lenne Berda Józsefével és Ladányi Mihályéval
való párhuzamba állítás, mégis más gyökerű. A lírai én a semmivel néz
szembe. Persze azért megy oda, amiért a legtöbb ember. Vagyis hogy berúgjon,
becsajozzon, hogy önfeledt legyen, Hogy kimeneküljön a hétköznapok prózaian
nyomasztó tapasztalatából. Viszont rádöbben, hogy ezen a helyen
sűrítve! ugyanaz van, mint azon kívül. Ami elől menekült. A
ivás színtere, a kocsma, a világ sűrített modellje, illetve sűrítetten,
a külvilág részeként. Azt képezi le, ami elől oda menekült a költő. Egyfajta
22-es csapdája. Ahogy Tandorinál a lakás verebeivel tulajdonképpen az
univerzum kicsinyített modellje, úgy Rónai-Balázs Zoltánnál a kocsma ugyanilyen
léthelyzetben funkcionál. Az én saját maga ellen indul háborúba
hogy felszabadítsa önmagát. Csakhogy ez a felszabadító küzdelem eleve
kudarcra van ítélve. Ezt az ontológiai drámát viszik mintegy költői színpadra
a költemények. Nyilván ez az első benyomásra profánnak tűnő helyzet mélyebb
esztétikai programot képvisel. Irodalomtörténeti értelemben
az alkohol, mint téma ez esetben a szimbolizmus hagyományára
utalhat , de a jelen perspektívájából. A költő nem lát esélyt az
egykori, a mámor felsőbbrendű, sugallatos és exkluzív világkép mai megvalósítására.
Az egyes versek sorai a szándékos alulstilizálással, mint egy eltávolítást
létrehozó effektussal, többnyire visszafutnak a kiüresedett hétköznapokba.
Rámpillantott.
Dér lepte be a testem
és szétterjedt rólam az asztalokon, a székeken,
a kőpadlón, a falakon,
s az üres boxokba némuló,
pohárszorongató
arcokon.
Szárnyak csattogtak.
Fehér tollú, piros szemű varjak
telepedtek a kiálló
szegletekre.
Nem hiszem, hogy rohadhatott.
Úgy tűnt, jégdarabok fagytak
a szemgödreibe. Hidrogén. Szilárd
hidrogén.
Nem akart köszönni.
Hát köszöntem én.
Lám a polgári nevelés. Ezt teszi velünk.
(Rámpillantott)
S
itt képtelenségnek érződik az olyan jelentés megalkotása, amely még a
20. század hajnalán lehetővé válhatott. Ezzel függ össze a flaneur, a
csatangoló motívumának újraírás a kötetben. Rónainál egzisztenciális bolyongásról
van szó. A lírai én boldogtalan tudattal keresi a bizonyosságot a létben,
és fájdalmasan szembesül azzal, hogy soha nem érheti el. Sem a hétköznapokban,
sem annak esztétista jellegű felstilizálásában. Ezért van a folyamatos,
sziszifuszi újrakezdés a könyvben, amelynek olvasása során érződik, hogy
számtalan helyszínen zajlik az önreflexió, mint valami személyes tudatregény
lírai változatában. A főhős szemiotikai kiüresedésekkel kell hogy szembenézzen
a kijózanodás során, a bizonyosság, a megváltó értelem nincs sehol, csak
a Dezorient expressz kattog alatta folyamatosan.
(Örökös
késésben kattog-csattog,
kattog-csattog)
(Ülünk rajta vélt jobblétek felé
hitt robogásban)
[...]
(Valóban nem érkezünk meg
sehová)
(Csak elfogy a sín, ami kiszabatott,
és az út vége is)
(Dezorient
expressz)
Az ezredforduló utáni fiatal magyar líra komoly útkeresésébe illeszthető
Rónai-Balázs Zoltán költészete. Áttekinti azokat a költészettörténeti
hatásokat, amelyeket érvényesnek tart saját költői univerzumának megalkotásához,
és egész alkotói habitusának intenzív átélésével és önreflexiójával ad
autentikus lírai választ az ezredforduló utáni léthelyzet sajátos, rá
jellemző mikéntjére. Rónai-Balázs Zoltán verseskötete színvonalasan, sajátos
hangon, és költői önállósággal emelte ezt a tapasztalatot a költészet
mai világába. (Orpheusz, Bp. 2007) |
|