|
KELEMEN
LAJOS
Fény,
kép, fény
Fény
híján nincs kép.
Ráadásul a fény nemcsak a külső képi hasonmás létfeltétele: teljes belső
fénytelenségben az emlékezet és a képzelet se teremtőképes. Szeretjük
hinni, s mily hősies makacssággal, hogy a kép révén, amely tehát a fény
közbejöttével íródik rólunk: halhatatlanság derül ránk. Kapunk némi porciót
az öröklétből. Holott valójában a képi megörökítés is csupán olyan exegi
monumentum, mint a többi; alkalom egy kis megrészegedésre, de aligha a
maradandóság teteje. Maga a képmás mint forma: inkább örök, noha beláthatatlanul
sokfajta és változékony formát ölthet magára. Orvosságnak az idő ellen
azonban annyi, mint az amulettként viselt borostyán. A borostyán, amely
az élet bizonyos változatai számára mégiscsak speciális zug. Kérdés: ha
szólhatna, rendes cirkulusai lejárván, mit szólna a bogár, hogy bogársága
(legalább külsőleg) egy időre megőrződik ebben a fosszilis fagyantában?
Ami egyébiránt a test megóvását és az oltalom lelki vonatkozásait illeti,
André Bazin szerint A pszichoanalitikus kutatás a képzőművészetek
megszületésének egyik jelentős összetevőjét a balzsamozás szokásában ismerhetné
fel. [...] Ha nem tudjuk, hogy a művészet iránti abszurd csodálatunk mögött
az a primitív szükséglet húzódik meg, amely a forma örökkévalóságával
akarja legyőzni az időt, a festészet joggal csak a hiúság vásárának tűnhetne
fel. Épp ezért a képzőművészetek története, mihelyt nem marad meg az esztétika
területén, hanem a pszichológiai vizsgálatot helyezi előtérbe, lényegében
véve a hasonlóság, vagy ha tetszik a realizmus története lesz.
A művészet iránti abszurd csodálat? De mi is a művészet nem az
isteni program földi változata, nem a teremtmény teremtőképessége? Nem
arról harangozik-e a latin imago kifejezés, hogy az ember az Isten
képmása? Azaz művészként éppúgy a saját belső képeiből teremt, mint ahogy
Isten művében is egy belső én, az isteni belső én nyilvánul meg. A képíró,
aki fenntartja magának a jogot, hogy művésszé legyen, alkotó-teremtő lény.
Az alkotás, az ars mibenléte abban az úgynevezett képkorszakban,
amely Hetzerrel szólva Giottonál kezdődik és Cézanne-nál végződik, viszonylag
könnyen átlátható. De mi következik a művészetre nézve Cézanne után? Mert
őutána másképp süt nap. Magától értetődővé vált, hogy a művészetet
illetőleg immár semmi nem magától értetődő, sem benne magában, sem az
egészhez fűződő viszonyában, még csak létjogosultsága sem
mondja Adorno. S miközben annyira alá akarja szorítani a művészetet e
mindent relatívizáló vélemény alá, odakünn a derült hétköznapiságban zavartalanul
dolgozik egy másik világ.
Hozzávetőleg a tizenkilencedik század közepétől, Niépce és Talbot korától
sajátos munkazaj jelzi e másik világ tevékenységét: fényképezőgépek zárkioldójának
nesze.
A fotózás rítus. Szédülés, mámor, eltökéltség. Csaknem háromszáz évvel
ezelőtt elképzelhető lett volna meghökkentőbb szertartás a német Schulze
mutatványánál? Ő ugyanis 1727-ben szavakat írt ezüstsóra a napfény segítségével.
Ez is a fényképezés előtörténete. S manapság csaknem mindenki fényképezni
akar. Mért is mondana le az ember a világa és lénye hatékony újraköltéséről?
Föltéve, hogy csakugyan erről van szó. Aki egy amatőrfotós albumában
lapozgat önti a hideget Flusser , az nem egy ember megörökített
élményeit, felismeréseit vagy értékeit látja, hanem a készülék automatikusan
megvalósított lehetőségeit. Egy ily módon dokumentált olaszországi utazás
azokat a helyeket és időket rögzíti, amelyeken a fényképezgető ember megnyomta
a kioldót, és azt mutatja, hogy hol mindenütt járt a fényképezőgép és
mit csinált ott. E szimpla fotórealizmus, nélkülözvén a felismerés
vagy az érték egzaktságát, valóban csak fenékig üres hasonlóság lenne?
Hovatovább merő fotó-analfabetizmus?
Ez ilyen formában persze nem igaz. Sőt: például Ingres, aki különben
a klasszikum egy darab egét támasztja, a fénykép vonatkozásában mély sóhajt
expediál a modern időkbe; mondván, amit ő el akart érni, az pontosan a
fénykép egzaktsága. Ezek szerint a szabatos, pedáns módszer nem jelenti
okvetlenül a világtitok hátbavágását. A parkban ékeskedő virágágy, egy
utcarészlet, a kedvenc autó lefényképezve nemcsak egy kicsiny természet,
utcarészlet, vagy a favorit kocsitípus képre simítva. Hanem a tárgyon
túlmutató történet is; legalább a dologhoz való viszonyunk egyszerű históriája.
S micsoda történeteket szállít a lefotózott emberi arc! Merthogy a portré
akár az utolsó jöttmentből is egyéniséget farag, amint hajlandónak mutatkozunk
mögé látni a tükörképnek. Akárki is az, aki exponál, ez a cselekvés bizonyos
értelemben ugyanonnan ered, ahonnan az alkotás: a lefotografált arc, éppen
a képpé válás révén, egy második élethez jut. Ijesztő vagy sem, arcunk
valamennyi rezdülése részlet egy sokágú, ős- örök történetből. Ugyan ki
tagadhatná meg ezt a keveset az embertől?
Csak egyszer kell észrevenni, hogy a kép titka a leheletnyi árnyalatokban
rejtőzik. Egy véletlen gesztusban, egy grimaszban; a lefényképezett arcról
tükröződő kedélyben vagy kedélytelenségben. A történet viszont, noha látszólag
mindig más, valójában mindig egyforma. Előbb kézzel húzott vonalakba szőve,
majd a fényképet segédül véve. Lascaux-tól máig. Száz és százféle változata
a megörökítésnek. S a végok egyre megy: lebírni az időt. Mi ez, ha nem
egy csodálatos mítosz? Az öröklét hullámverése, ahogy hulló falevélként
pereg alá szüntelenül kép a képre. A mozzanataiban megannyiféle, de a
lényegét tekintve egyugyanazon történet lapjai.
A fényképekből összeálló kicsiny mindenség számára azonban nincs irgalom.
Teremtetik és elpusztíttatik. Pusztulása lassú, de biztos. Valami monstruózus
(avagy vadul egyszerű) átváltozás az, amely újrakonstruálja a fotókozmoszt,
s amelynek termékeny nyomai legszembetűnőbben talán a portréfotókon mutatkoznak
meg. Különös költészet dolgozik e változásban. Meglehet: önkéntelen líra.
De líra. Higgyük el, hogy egy- egy ösztönös kézzel készült, sárguló fotón
olykor több szellem lappang, mint elsőre látszik. Jóesetben pedig e szellem
még külön ízt is nyer, mert a megörökített tárgy, esetleg a megörökítés
módja nem mentes az esetlenségtől vagy a nemességtől, az eszményítéstől
vagy a gúnytól, s ezek egyike sincs kívüle a lírának. Mindenki ismeri
a régi képet; a mesterkélt ábrákkal bepingált kulissza előtt feszítő,
ünneplő ruhás házaspárról. Az elsőáldozós leánykáról. Vagy a tonettszéken
elszántan pózoló 14-es bakáról. Az arcokat a béke és a háború rengetegéből.
Akik valahogy mintha mindig is ősök lettek volna. Komoly, mókás, gőgös,
egykedvű fejfölvetésük: mozdulat a múltból. Megnyilatkozó és rejtelmes
arcai ők a régiségnek. Hitük, szerelmük, büszkeségük, egyszerűségük és
titkuk immár egyetlen jelentős tulajdonsága, hogy múlik. Mily nagyszerűen
fejezik ki e képek, hogy nincs, ami végül ne tűnne le. Ide tessék nézni
most lép működésbe a gép íriszrekesze , itt repül a halhatatlanság!
Mert elrepül. Hordozza bár a képet papír vagy más anyag, létrejötte pillanatától
vásni, kopni, enyészni kezd a rajzolat. Van egyszer idő, amely a látás
kedvéért van. S azután van, amely roncsol, bont, transzponál, átvezet.
Ez a vázlatoló; a vonal, a szín, az alak gazdagságát jellé csupaszító
tevékeny jövendő a fényképuniverzum kiteljesítő korszaka. Először persze
nagyon is nyugtalanító látni, hogy kicsiség és nagyság egyaránt a puszta
jel archaikus szikárságává fajul. De e nyugtalanság az, amely felráz és
emlékezteti az embert a maga sokszoros voltára. Íme a fényképről sugárzó
eszméltető fény. (...ez az elmúlás. Ebből vagyok.) Mostan
válik egésszé a mítosz. Összességének nyitja, hogy az ember újrakezdi.
Így téve bizonyságot az élettel össze nem keverendő létezés istenrokonságáról.
Annak árán, hogy mindig újrakezdi. Teremteni kíván. Kétkedik ugyan, de
végre csak azért is nyélbe akarja ütni a dolgot.
Az ember útra kel. Ki üresen, ki egy szál virággal, ki egy karddal, ki
pedig egy fényképezőgéppel a kezében. A mi emberünk a fényképező ember.
Nagy ő, és hirtelen erős. Akárcsak az a figura, aki szemből jön az úton,
s akire most rászegeződik a fényképezőgép lencséje. És süt a nap, és ez
ekként rendjén való.
Mert fény híján nincs kép.
|
|