|
KOVÁCS
LAJOS
Huszonöt év Dorog művészeti életében
(1984-2009)*
A várossá nyilvánítás (1984) óta Dorog művészettörténete több periódusra
bontható.
1984-1990 között a pártállami intézmények és irányítási
elvek működtek. A néhány évvel korábbi fejlesztési lendület 1981-ben (a
település 800. és a szénbányászat 200. évfordulóján) érte el csúcspontját,
s még folytatódott néhány (elsősorban) városépítő elhatározás (városközpont,
lakótelepek, sorházak befejezése; a Hopp-gyűjtemény megvásárlása, a Vasarely-kollekció
átvétele). A Vasarely Múzeum létesítése, településtörténeti monográfia
kiadása már nem valósult meg.
A rendszerváltást követő öt év főleg emlékművek formájában
alkotott maradandót. Civil kezdeményezések sora és alapítványok létrehozása
jellemzi a korszakot.
Az 1995 utáni korszak az értékteremtés és az értékőrzés
hullámzó szakasza, ahol jut költségvetési forrás több elképzelés megvalósítására.
A hazai és a hazahívható (elszármazott) személyekhez
köthető országos és nemzetközi sikerek is felhívták a figyelmet egy átgondolt,
a múlttól a jelenig vezető feltáró és bemutatást-bemutatkozást igénylő
művészetpolitika kialakulására. A művészetek támogatói még nem tudatos,
hanem főleg az erősödő civil kezdeményezések nyomására alkalmi
döntéseket hoztak, hozzájárulva az alkotói szándékok megvalósulásához.
A művészek megbecsülését 1993-2002 között a Pro Urbe
Díj, azóta a Rauscher György-díj fejezi ki. A civil fórum elismerési
formája 1992-től a Dorogiak Dorogért Emlékplakett.
A kisvárosi keretek kevésbé alkalmasak arra, hogy
a tehetséges alkotókat letelepedésre, itthon maradásra késztesse. A sikeresség
eklektikussága elsősorban azt látszik erősíteni, hogy elsősorban az előadóművészek
számára kínál nyugodt hátteret a kisvárosi otthon.
Az irodalmi élet (szerény előzményekkel) elsősorban individuális
teljesítményeket ígér. A kép azonban árnyaltabb.
Szépirodalmi alkotás kiadására a város máig sem vállalkozott,
a helyi sajtó is rendszertelenül publikál(t) irodalmi alkotást. Az irodalomtörténet
talált előbb inspirációt a múlt feltárására: az Esztergom és Dorog határán
alkotó Németh műveinek kutatására Monostori Imre vállalkozott, dorogi
kötődésről kevés szó esik tanulmányában.
A városhoz kapcsolódó alkotók az 1970-es évektől
részesei a hazai irodalmi életnek.
A szépirodalom műfajaiban alkotó szerzők szoros
kapcsolatokat ápolnak országszerte.
Kovács Lajos író a hetvenes évektől publikál
felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Irodalmi szerkesztőségek munkatársaként
is szerepet vállal(t) a gyermek- és felnőttirodalom közvetítésében (Kincskereső
Szeged; Új Forrás Tatabánya). Emellett szűkebb
pátriájának értékeit irodalmi művekben feltáró krónikása, Dorogon irodalom-
és művészetszervező. Dorogi Füzetek címmel hely-, művészet- és kultúrtörténeti
könyvsorozatot szerkeszt és ír. Számos dorogi művészeti kiadvány gondozója.
Cselenyák Imre elbeszélő, regényíró irodalmi
munkássága is Dorogon bontakozott ki. 1989-től ír novellákat, regényeket.
Kisprózáit folyóiratokban, napilapokban publikálja, emellett hetimagazinokban
olvashatók munkái. Országszerte irodalmi esteket szervez, fellép gyermekműsorokkal,
tagja az Írottkő Műhely együttesnek. 2006-tól a Magyar Prózaíró Műhely
Egyesület alelnöke.
1993-tól rendszeresen követik egymást regényei, kisprózagyűjteményei.
Írásai kétféle irányt mutatnak. Egyfelől a kortárs irodalomban alkot,
gyakran kíméletlen kísérletező kedvvel, másfelől történelmi, korfestő
ifjúsági regényekben kelti életre a múlt értékeit, idézi meg a letűnt
idők hangulatát. jellemzi írói érdeklődését a Szóda
a FIK elektronikus folyóirata. Alkotói filozófiájához tartozik olyan fogalmak
tisztelete, mint az olvasmányosság, az érdekesség, a könnyedség. Ugyanakkor
fontosnak tartja régmúlt korokban kutatva a történelmi tudást,
s ezt a felé forduló kritika is legfőbb érdemei között említi.
Peer Krisztián költő, író is Dorog szülötte.
Budapest és Dorog között ingázva él és alkot. Fiatalon a sárvári diákirodalmi
rendezvényeken tűnt fel, azóta vezető irodalmi lapokban publikál, országos
irodalmi folyóirataink rendszeresen közölnek műveiről recenziót, kritikát.
Húsz évesen jelentette meg első verseskötetét, eddig
négy könyv igazolja lírikusi fejlődését. 2001-től számos film és színházi
munka forgatókönyvírója, írója, társszerzője, dramaturgja, esetenként
szereplője.
Költészetéről kezdetben a kortársaihoz kötődő, azonos
jellemzőket felmutató költői útkeresést hangsúlyozzák kritikusai. Negyedik
kötetéhez érkezve sajátos egyéni hangjára és a hangsúlyok megváltozására
figyelnek fel. Újabban a próza, a színház és a film felé fordulása azt
jelzik, hogy még számos meglepetést ígér a fiatal alkotóművész elfogulatlan
kíváncsisága.
Számos irodalmi díj, ösztöndíj ismerte el és támogatta
eddigi munkásságát.
Az irodalom olyan műfajai érdemelnek még megkülönböztetett figyelmet,
mint az irodalomtörténet, az emlékiratok, vagy a műfordítás.
Bodri Ferenc irodalom- és művészettörténész,
műgyűjtő, tanár irodalomtörténeti tárgyú írásai az 1960-as évektől jelentek
meg a hazai és külhoni magyar folyóiratokban, kedvelt témája a magyar
és francia irodalom és képzőművészet 19-20. százada, a kölcsönhatások
és analógiák; ugyanígy századunk külföldön élő magyar képzőművészeinek
és íróinak munkássága, a budapesti Európa Iskola művészetének életútja
és szellemi sugárzásai.
Kutatta és publikálta A fiatal Móricz és Esztergom
kapcsolatát. Cser Lászlóval közös munkája A Babits-emlék. Közreadta
Fenyő Miksa önéletírása címen a témáról készült összeállítását.
Bravúros kortörténeti kutatás a Lukács érsek és kora című könyve.
Pintér Márta Zsuzsanna színház- és irodalomtörténeti
kutató, e tevékenysége pedig több dráma- és líratörténeti kuriózummal
gazdagította a magyar irodalmat.
Önálló kismonográfiái jelentek meg, több kötetben
szerzőtárs és szerkesztő, ír tanulmányokat, cikkeket, kritikákat és recenziót.
Kutatásainak középpontjában a magyar dráma történetének korai szakasza
áll. Számos felfedezést tett a diákszínjátszás kezdeti, egyházi iskolai
történetének eddig hiányos fejezeteiben. Jelentős kutatásokat végzett
Csíksomlyó töredékesen ismert passiójátékainak kiegészítéséért, illetve
Csokonai Vitéz Mihály kézírásos formában fennmaradt műveinek mentéséért.
Külföldi tanulmányútjain szakterületének fehér foltjait
kutatja, jelentős ösztöndíjak odaítélésével a szakma is kifejezte
munkájának elismerését.
Az itt említendő emlékiratok is e korszakhoz
kötődnek, mert nyilvánosságra kerülésük, publikációjuk nagy késéssel
az 1990-es években történt. Ilyen munka Gáthy Zoltán építész
Emlékiratok (Dorogi évek) című írása a két világháború közötti
évek dorogi művészeti életéről, vagy Hopp Ferenc Szép élet a
katonaélet... című, saját groteszk rajzaival illusztrált világháborús
naplója. A II. világháború személyesen megélt dorogi élményeit
Csiffáry Nándor és Kövecs Imre közli közös kötetben. Valamennyi
munka fontos kordokumentum a 20. századról.
Dzsotjánné Krajcsir Piroska tanár, kutató,
műfordító tanulmányai és férje révén szoros kapcsolatban van az örménységgel.
2004-től az Armenia örmény folyóirat munkatársa, 2006-tól főszerkesztő-helyettese.
Emellett az ELTE belső-ázsiai tanszékén örmény művelődéstörténetet tanít.
A hazai armenisztika jeles képviselője, akinek 1994 óta számos kultúrtörténeti,
néprajzi, ismeretterjesztő és irodalmi vonatkozású írása jelent meg. Az
örmény irodalom fordítójaként is jól ismert a munkássága.
Szöllősi Adrienn elsősorban műfordításokat
publikál, kiemelten szépirodalmi (regény, vers) és filozófiai tárgyú munkákat
ültet át magyarra. A Skandináv dekameron (2008) fordítója, a Huszadik
századi skandináv novellák (2007) szerkesztője. Fordításait közölte
a Nagyvilág, a Forrás, a Lettre folyóirat. Margit
Sandemo regényfolyamának tíz kötetével és J. Gardner munkáival keltett
feltűnést érzékeny fordításai által.
Kovács Ilona műfordító, tudományos munkatárs.
Norvég szépirodalmi fordítások fűződnek elsősorban a nevéhez. Cikkeket
és tanulmányokat közöl külföldi kulturális folyóiratokban, az ELTE BTK
skandináv nyelvek és irodalmak tanszékének kiadványaiban.
Munkái közül kiemelkednek Margit Sandemo regényfolyamának
1995-től megjelent hazai kiadásai.
*
Évszázados hagyományra épült a város képzőművészeti élete. Bizonyos
(részben érthető) tematikai sematizmus (bányászat, munkásábrázolások)
jellemzik egyfelől, eredeti tehetségű alkotók és működő(!) műhelyek másfelől.
Míg a 19-20. század fordulóján két jelentős festő, Koszkol Jenő és Rauscher
György szülőhelye volt, addig a gyorsuló fejlődés idején a két
világháború között meghívott művészek (Haranghy Jenő, Jeges Ernő,
Edvy Illés Aladár, Mátrai Lajos) jelentős műveinek ösztönzője lett a település.
A II. világháborút követő években a munkásművelődés
központilag meghatározott direktívái itt szerencsésen találkoztak a tehetségek
támogatásával. Ehhez a Dorogi Képzőművészeti Szakkör és a később megteremtett
Dorogi Galéria biztosított szakmai hátteret, a munkásotthon pedig alkotó
környezetet. Elsősorban festők, grafikusok találtak benne otthonra, a
két műfaj alig választható el legtöbbjük munkásságában.
Az általunk tárgyalt évtizedekben Furlán Ferenc grafikusművész,
majd Kolonics Péter művésztanár vezette a képzőművész szakkört. A galéria
emellett az országosan ismert legjelesebb művészek és irányzatok bemutatkozó,
kiállító helye is volt, ahol máig megmaradt a széles kapunyitás szándéka
szakember híján váltakozó sikerrel.
A helyben létrejött alkotások, műtárgyak java része
a városban és környékén talált gazdára, de számos életmű darabjai keltek
el a nagyvilágban. Fontos intézményi és megrendelői (támogatói) háttér
révén születtek helyben köztéri, vagy középületekbe szánt kollekciók,
egyedi művek is az elmúlt huszonöt évben. Szerényebb intézményi hátteret
biztosított az 1990-es fordulat után a korábbi fő szponzor, a Szénbányák
Vállalat, szerepét a Dorogi Szénmedence Kultúrájáért alapítvány igyekszik
pótolni, de 1990 után már alig jutott megrendelés a művészeknek.
Fontos támogatóvá lépett elő viszont a rendszerváltozást
követő évtizedben a városi önkormányzat. Új köztéri alkotások születtek:
kezdetben elvi (II. világháborús emlékmű; Hűségnyilatkozat emlékműve),
majd anyagi támogatásával is (Kálvária felújítása; Kitelepítési
emlékmű; Húsz éves Dorog városa emlékmű). Döntő elhatározás
volt Dorog Város Kulturális Közalapítványának, majd ennek keretei között
a vásárlásokkal létrehozott Dorogi művészek galériájának megteremtése
1991-ben.
Mecénás és/vagy hagyatékőrző a művelődési ház, a
Dorogi Szénmedence Kultúrájáért Alapítvány, továbbá rövid működése alatt
a Közösségi Ház. A felújítások, vásárlások és gyűjteménygondozások egyik
fő kezdeményezője Dorog Város Barátainak Egyesülete. Civil összefogás
eredménye több emléktábla megszületése. Új intézményként rangot vívott
ki a kiállítás-szervezésben 1985-től az Eötvös Galéria (a hasonló nevű
iskolában) kamara-kiállításaival, Kolonics Péter művésztanár vezetésével.
Művészeti csoportot az 1990-es években hoztak létre
az itt élő (többségében amatőr) művészek, néhány közös kiállítással adtak
hírt magukról. A helyi figyelem egyenetlenségei nem segítették a sokszínűség
kivirágzását a városban (csak az utóbbi évek meghívásos pályázatai ígérnek
változást). Megbízást a várostól Árvai Ferenc szobrász-, Végh Éva és Kolonics
Péter helyben élő festőművészek kaptak, meghívásos pályázatot pedig a
húsz és a huszonöt éves város évfordulóin hirdettek magyar képzőművészeknek.
E háttér a képzőművészet számos ágazatában hagyott (de kevésbé kínált)
lehetőséget önkifejezésre professzionális és amatőr szinten egyaránt.
A festészet gyökerei a legmélyebbek, művelői gyakran fordultak
el hoszszabb-rövidebb időre a kevésbé látványos, ezért elismerést is hosszabb
távon ígérő grafikától. Többségük korábbi korszakok valamely kipróbált
kifejezésmódját választotta, alkalmazta. Kevesen mondhatják el magukról,
hogy főfoglalkozású művészként vettek/vesznek részt hazai képzőművészeti
életünkben. Egyéni életútjuk fejezi ki leghívebben a városhoz való kötődésük
változó szorosságát.
Puxbaum Jenő festőművész ifjúkori sikereinek
a háború vetett véget. 1946-tól Dorogon élt és dolgozott, a Dorogi Képzőművész
Kör vezetőjeként segítette a fiatalokat. Főleg impresszionisztikus, a
dorogi vidéket megidéző tájképeket, valamint portrékat, aktokat festett.
Élete utolsó éveiben (1980-as évek) ismerhette meg újra a siker ízét,
ekkor mutatta be önálló kiállításon alkotásait.
Gáspár Sándor festőművésznek a dorogi szénmedence
volt gyermekkori otthona, festői témáit is itt találta meg a bányászok
között. 1949-54 között Poór Bertalan tanítványaként elvégezte a Képzőművészeti
Főiskolát. Képei láthatók Veszprémben, Tatabányán, Budapesten, a Soproni
Bányászati Múzeumban, illetve magánszemélyeknél és intézményeknél. Két
(Koszkol Jenő hagyományait folytató) dorogi panorámaképét dorogi közintézményekben
helyezték el, sajnos kevésbé látogathatóak a nagyközönség számára.
Mintegy félszáz bányászattörténettel kapcsolatos,
a realizmus és a kései historizmus jegyében született olajképét 2002-ben
Dorognak ajándékozta, állandó kiállítás keretében a művelődési házban
helyezték el. A képeket (többek között A Dorogi Szénmedence Kulturájáért
Alapítvány támogatásával) albumban jelentették meg.
Somogyi István festőművész mozgalmas élete
során tudatosan készült a művészpályára, bár nem végzett főiskolát. A
Dorogi Képzőművész Szakkörben fejlesztette festői tehetségét. Tagja volt
a Művészeti Alapnak. Magát modern realistának nevezte. Számos önálló kiállításon
szerepelt. A Dorogi művészek galériájában őrzik a művelődési ház
előtti térről készült impresszionisztikus, kortörténeti dokumentumként
is érdekes tájképét.
Prunkl János festőművész Képeit a gyermekrajzok
romlatlan, olykor naiv, máskor dekoratív-expresszív kifejezésvilága
jellemzi. Mindezt tudatos képépítő metódusként alkalmazza, kiváltva a
klasszikus kompozíciós elveket. Az ironikus-groteszk látásmód által vezérelt,
már- már morbidnak tűnő formái öntörvényű harmóniát teremtenek. Prunkl
János piktúrájának alapvető jellemzője a játékos vagy csak játékosnak
tűnő torzítások felszíne alatt munkáló tudatos festői program,
a dolgok mögött rejlő lényeg kutatásának és megjelenítésének, képpé ötvözésének
a szándéka írja róla Zsembery Dezső. Eredetiségével meghökkentő
hatású, ugyanakkor ritkán kiállító művész.
Gerencsér Ferenc autodidakta festőművész 1970
óta él Dorogon, a Képzőművész Szakkörben figyeltek fel a munkásfiú tehetségére.
1986- tól a pomázi és a mártélyi képzőművészeti alkotótáborban végezte
felkészülését. Grafikai tudását megszerezve nyúlt csak ecsethez. Képei
témaválasztásban és színeiben is expresszív, szürreális alkotások, gyakran
a naiv szemlélet jegyében megfogalmazott emberközpontú szándékkal. Ebből
kibontakozó szimbolizmusa sokféle értelmezésre ad lehetőséget.
Végh Éva Rauscher-díjas festőművész is a Dorogi
Képzőművész Szakkörben tanult, majd az egri tanárképző főiskolán és Budapesten
a Magyar Képzőművészeti Főiskolán diplomázott. A kilencvenes évektől jelentkezett
kiállításokon. Kezdetben olaj és vegyes technikával táblaképeket festett,
később selyemfestéssel és zománcképekkel mutatkozott be. A természetet
mint reális alkotót képezi le világos színeivel, áttűnéseivel, természetes,
mégis stilizált formáival. Több munkája található középületekben és magángyűjteményekben.
Hérics Nándor autodidakta grafikusművész.
Alkalmazott grafikával, installációval, neonplasztikával foglalkozik.
1973 óta kiállító művész. Nagy feltűnést keltő sorozatmunkája volt a Zenészportrék
című portrégalériája, melyből 273 hiperrealista olajfestmény
reprodukcióját könyv alakban is megjelentette. Plakátpályázatok rendszeresen
résztvevője. 1976-1980 között Dorogon élt és dolgozott. 1983-84-ben a
város első címerének tervezője volt.
Till Attila orvos, festőművész a Dorogi Képzőművész
Szakkör és a Science fiction csoport tagja. Intellektuális beállítottságából
következik az a látásmód, amely a sci-fi témáktól a groteszk szemléletig
vezette. Expresszionisztikus, szürrealisztikus vonzalom színesíti gazdag
eszköztárát.
Kolonics Péter festőművész vezeti a Városi
Diák Képzőművész Kört és a Dorogi Képzőművész Szakkört. Tájképei, szimbolikus
emberábrázolásai meleg színekkel párosulnak. Szívesen fordul a múlt festészeti
eredményeihez, korszerű formát keresve az örmény miniatúraábrázolás témáihoz.
Városi megrendelésre eddigi főműveként (Koszkol Jenő és Gáspár Sándor
sorozatainak nyomán) 2001-ben elkészítette Dorog nagyméretű, az elődökétől
eltérő, egyéni látásmódú panorámaképét a Pilis- hegység irányából. A mű
a polgármesteri hivatal dísztermében látható.
P. Tóth-Major Krisztina festőművész sokoldalú
érdeklődése számos technika kipróbálásához vezetett, de elsősorban a természet
harmóniáját sugárzó tájképeket fest, vagy tusrajzokat készít. Városképeket
és meseillusztrációkat alkot zománc technikával, máskor üvegfestéssel.
A legfiatalabb nemzedék ígéretes tehetsége.
Szigeti Erzsébet ikonfestő különleges színfoltja
a festészeti hagyományoknak. Puxbaum Jenő Dorogi Képzőművész Szakkörében
képezte magát, majd Zolnay Géza festő, restaurátor tanítványaként dolgozott.
Megtanulta az ikonkészítés technikáját, behatóan foglalkozik az ikonográfiákkal.
Számos hazai és külföldi kiállításon mutatta be művészileg zsűrizett ikonmásolatait.
A grafika műfajában több sikeres munkásságról számolhatunk be, az itt
alkotó művészek közül néhányan országos figyelmet keltettek.
Till József grafikus orvosi diplomát szerzett,
de sosem szakított a képzőművészettel. A naiv művészet látásmódja keveredik
hiperrealista törekvésekkel alkotásaiban. Dorogi naptárán rajzai
versszövegeivel együtt voltak láthatók. Kézzel rajzolt halatlasza valamennyi
magyarországi halfajunkat magába foglalja színes festmény formájában.
Kiállította a volt dorogi járás településeinek kápolnáiról, templomairól
készült grafikáit is.
Furlán Ferenc a Képzőművész Szakkör alapítója
volt, majd elvégezte a Képzőművészeti Főiskolát. Dorogon élt, 1970 és
1988 között a Dorogi Képzőművész Kör és a Dorogi Galéria vezetője volt.
Sokoldalú művészeti munkásságot fejtett ki, de (teljes életműve alapján)
elsősorban grafikusként alkotott maradandót. Saját megfogalmazása szerint
A vonal és a fény mögötti világ inspirálta kísérletező kedvét.
Rajzokat és rézkarcokat készített, de (ars poeticája kiteljesítéséhez)
a festészet és az üvegablak-tervezés is foglalkoztatta.
Az 1980-1990-es évek fordulóján homok-olaj vegyes
technikával újította meg eszköztárát, de szülővárosában szobrok, térplasztikák
készítésével is kísérletezett. Több munkája Dorog, Tatabánya középületeiben
és magántulajdonban található. Csaknem teljes grafikai és festészeti hagyatéka
1999-től Dorog Város Kulturális Közalapítványának gyűjteményében van kiállítva,
vagy feldolgozásra várva. Az 1981-ben készült, a művelődési házban látható
nagyméretű üvegablaka újabban az ország legjelentősebb alkotásai között
kapott publicitást.
Tettamanti Béla Munkácsy- és Rauscher-díjas
grafikusművész gyermek- és diákéveit Dorogon töltötte, itt kezdett rajzolni.
Autodidakta művész. 1973-tól rajzait napilapokban, folyóiratokban publikálta.
1981 óta könyvillusztrációkat is készít. Rajzait kesernyés életérzés
hatja át, groteszk hangvétel színezi, valamiféle furcsa, abszurd szemlélet
vezérli, amely az ismertnek vélt motívumok váratlan átfogalmazásával az
értelmezési lehetőségek meglepő pályáit nyitja meg a befogadók előtt
írja róla Wehner Tibor. Művei nemcsak a hazai, de az európai
kiállítótermekben is sikert arattak.
Wieszt József grafikusművész miskolci és szentendrei
tartózkodás után műtermet épített Dorogon, és szabadfoglalkozású művészként
dolgozott. ...grafikai munkásságával, igényesen kidolgozott sokszorosított
lapjaival, a klasszikus eljárások alkalmazásával készített alkotásaival,
elsősorban rézkarcaival vívott ki jelentős, rangos helyet a kortárs magyar
művészetben. Művei gyakran szerepeltek a legjelentősebb szakmai fórumokon,
országos kiállításokon, így kiemelt jelentőséggel a miskolci Országos
Grafikai Biennále tárlatain. Emellett tevékenyen részt vett műveivel szülővárosa
és a térség kiállításain. A közelmúlt éveiben festészete is kiteljesedett.
A klasszikus képalkotási hagyományokat tiszteletben tartó, de a kifejezés
korszerű, a XX. századi vizualitás szellemiségét és új formai lehetőségeit
kutató és szintetizáló művészetének központi problematikája a társadalom
önpusztítása, a természet és az ember harmonikus viszonyának felbomlása,
az elidegenedés, a magány volt jellemzi munkásságát Zsembery
Dezső.
Lévay Jenő grafikusművész 1981 óta rendszeresen
állít ki egyénileg és csoportos, hazai és külföldi tárlatokon. Tagja a
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Magyar Képző- és Iparművészek
Szövetségének, a Szobrász, a Grafikus, a Szimpozion és a Folyamat Társaságnak.
A Xertox csoport egyik alapító tagja, több mint száz alkalommal szerepeltek
Dolgos meditációk című sorozatukkal Magyarországon,
illetve külföldön. Rendszeresen foglalkozik a különböző fénymásoló berendezések
képzőművészeti alkalmazásának lehetőségével. Kezdeményezésére jött létre
Dorogon a Váltótér Alapítvány 1994- ben, melynek célja a Dunai Szénrakodó
elhagyott épületének képzőművészeti hasznosítása. Tervezője, szerkesztője
a Váltótér. Az 50. Bányásznap tiszteletére című fotóalbumnak.
A szobrászat,
a térplasztika, az éremművészet dorogi alkotásai elsősorban
a megrendelések, a helyi mecenatúra aktivizálódásának eredményei. A
művészek (a hagyományoknak megfelelően) elsősorban meghívott, vagy Dorogon
átmenetileg megtelepedett alkotók.
Kucs Béla szobrászművész ifjúkori, Doroghoz
kötődő realista munkái (Petőfi-szobor, Pihenő bányász, Önarckép)
a várossá válás éveiben felújítva kapták meg méltó helyüket a város területén.
1984-ben bekövetkezett halála előtt már nem volt kapcsolata a várossal,
de életművét megbecsülés kíséri.
Árvai Ferenc szobrász- és festőművész családjával
1946-ban költözött Dorogra. Élete nagy részében itt élt. Fiatalon bányászként
dolgozott, majd 1956-tól (Kucs Béla támogatásával) a Képzőművészeti Főiskolán
tanult. 1962-ben szobrászként végzett. Számos köztéri megbízást kapott
Dorogon, az egyik legtöbbet foglalkoztatott művésze volt a településnek.
Felajánlásként készítette el a kálváriastációk modern kompozícióit, majd
gránitlapokra Kitelepítési emlékművét és Schmidt Sándor domborműves
márvány emléktábláját. A szénmedencében is több településen állnak bányászemlékművei.
Alkotott hajlított, rozsdamentes fémlapokból kubisztikus és realisztikus
kompozíciókat, de kísérletezett tűzzománc és fémszálas technikák alkalmazásával
és üvegablak készítésével is.
Több hazai és nemzetközi kiállításon mutatta be alkotásait,
1956-os emlékműve áll a Széna téren Budapesten. Élete utolsó alkotói
szakaszában festőként is bemutatkozott.
Csikszentmihályi Róbert szobrász- és éremművésznek
a húsz éves város tiszteletére emelt kő-gránit emlékművét 2004-ben avatták
fel a Jubileumi téren, e munkája meghívásos pályázat keretében volt díjnyertes
alkotás. Ő készítette a városi Rauscher György-díjának és a felújított
Dorogi kórház emlékplakettjét is.
A grafikus Furlán Ferenc térplasztikai kísérleteiről
már szóltunk. Másolatként került a városba két példányban Markup Béla
Zsigmondy Vilmos-mellszobra a Zsigmondy-lakótelepre és a róla
elnevezett gimnáziumba, napjainkban a várossá nyilvánítás huszonötödik
évfordulójára pedig ugyancsak meghívásos pályázatot írt
ki a város új köztéri alkotás (szökőkút) létrehozására.
A kő- és márványszobrok, -emléktáblák kivitelezései
az esetek többségében egy alázatos művészi érzékkel megáldott mester munkái.
Gonda György kőfaragó, épületszobrász mester
a Budai Vár, a Mátyás-templom és az Országház helyreállításain is dolgozott.
Középületek szobrászati munkáit végezte Süttőn évtizedekig, szobrászok
alkotásainak segítő megvalósítója volt. Dorogon is nagy szerepet vállalt
a régi emlékművek helyreállításában és új alkotások létrehozásában.
Az üvegművészet
magyarországi sokszínűségének egyik számottevő alkotóművésze kötődik
ezekben az évtizedekben Dorog városához.
Farkas Éva iparművész, üvegtervező 1952-től
2000-ig élt Dorogon. A Salgótarjáni Síküveggyár tervezője, építészeti
üveggel, üvegtárgyak tervezésével és kivitelezésével is foglalkozik. A
szakmai kiállítások folyamatos résztvevője. 1982-től szabadfoglalkozású
tervező művész. Sokat foglalkoztatott, rangos üvegművész, akinek üvegablakai,
világító és lámpatestei, tükrei, bútorbetétei stb. az ország legismertebb
középületeinek díszítő elemei. Életműve többségét dorogiként készítette.
Az iparművészet
számos ágában találunk dorogi származású, illetve a városhoz kötődő
(időszakosan itt élő vagy meghívott) alkotót.
Horváth György esztergomi kovács-iparművész
formálta meg a dorogi II. világháborús emlékművet, melyet Wehner
Tibor kő- és kovácsoltvas emlékmécses-rakétának nevezett. A kovácsművész
kerek kőtestre megformált hegyes vastárgya valóban egyszerre idézi a rakéta
fejét, a hajdani páncélos katona sisakját, de az áttört mintás vasszerkezetben
a halottak örökmécsese is világít a háromszáznál több dorogi áldozat emlékére.
Alkotása különleges, egyedi művészi értéket képvisel a hazai világháborús
emlékműállítás történetében.
Uresch Zsuzsanna divattervező iparművész az
öltözködési tárgyak formatervezője. Dolgozott a Magyar Divatintézetben,
a Népi Iparművészeti Tanácsban, az Egri Háziipari Szövetkezetnél. 1980-tól
Németországban él, újabban festőként és grafikusként is bemutatkozott.
Bárdos Annamária dorogi születésű keramikus
Esztergomban, a kályhacsempegyárban volt tervező. Számos művészeti csoport
(Képzőművészeti Alap, Sigillum, Esztergomi CÉH) tagja. Dorogon 1981-ben
mutatta be korongozott, mázas kerámiáit. Az 1990-es években az Eötvös-iskola
szakkörének és kerámia tanfolyamainak volt a vezetője. Ritkán kiállító
alkotó.
Furlán Ildikó báb- és díszlettervező dolgozott
az Idea Iparművészeti Vállalatnál, majd a Vaja Porcelánrestaurátor Műhelyben,
az Aladdin Filmstúdiónál báb- és díszlettervezőként. Csukás István Süni
és barátai című televíziós mesesorozatának bábjait és díszleteit tervezte
és kivitelezte. Ő készítette a Dorog-Wendlingen testvérvárosi, valamint
a Dorog város díszpolgára cím díszmappáját. Budapesten a Lotz-teremben
voltak láthatóak televíziós bábfigurái.
Sasvári Anna textiltervező iparművész autodidakta
alkotó, iparművészeti szakközépiskolában végzett. A selyemiparban tervmunkáit
a soproni, szentgotthárdi és kőbányai szövőgyárakban, a Győri Függöny-
és Csipkegyárban szőtték. Kifestőként alkalmazta a Pannónia Filmstúdió,
majd számítógépes gyermekoktató programokhoz látványterveket készített.
Üvegfestőként részt vett a budapesti Rózsák tere templomának ablakfestésében.
Tervezett gobelineket, festészettel és grafikával is foglalkozik.
A népi
iparművészet alkotójaként két dorogi kötődésű művész vívott ki szakmai
elismerést.
Kovács József fafaragó, népi iparművész készít
népi bútorokat, használati tárgyakat, domborműveket, körplasztikát. Anyaga
a fa, a szaru, a csont, a fém, a bőr, technikái a faragás, a karcolozás,
az ónöntés, a fém- és csontberakás. Rendszeres résztvevője az országos
és megyei kiállításoknak. Számos köztéri alkotása található itthon és
külföldön. Állandó résztvevője a budai Mesterségek Ünnepe kiállításnak,
legnagyobb szakmai elismerését, a Király Zsiga-díjat 2007-ben itt kapta
meg. Igényes alkotó, a fa szeretetének és értékének megszólaltató
művésze. Doroghoz kötődő munkái iskolákban, a temetőben, a városházán
és a testvérvárosban, Wendlingen am Neckarban láthatók.
Bús Sándorné Vessző Erzsébet csuhéműves tagja
a Magyar Kézművesek Egyesületének. Tokodon, a faluház csuhésaitól szerezte
tudásának alapját. 1993-tól vesz részt pályázatokon (a Betlehemi Jászol-
és Babakészítő Verseny sokszoros díjazottja, a törökszentmiklósi virágkiállítás
és a kőszegi játékkiállítás állandó meghívottja). A legősibb hagyományokat
ötvözi kreatív modernséggel, alkotói hűséggel.
A fotóművészet
a bányatársaság szolgálatában vált a két háború közötti évtizedekben
alkotó-dokumentatív szakterületté a városban. A fotószakköri hagyományokat
az 1950-es évekre vezethetjük vissza. Érzékeny tehetségű fiatalok gyűltek
össze a művelődési házban. Közülük számosan elsősorban a dokumentatív
fotózást folytatták (pl. Pick József), de a kor pályázatain a szakkörösök
gyakran jelentkeztek természetfotókkal, munkásábrázolásokkal. A legismertebb
szakkörvezető a Balogh Rudolf-díjas Balla András, valamint Hír József,
Költő Sebestyén és Bencze László volt. Az ezredfordulóra a szakkör megszűnt,
de számos környékbeli művész (Balla András, Balla Gergely, Mudrák Attila,
Sipeki Gyula, Szilágyi László, Tamási Péter stb.) kapott és kap máig inspirációt
Dorog természetes és épített környezetétől. A városhoz folyamatosan és
személyes kötődéssel két egymástól korban távoli, ám annál hasonlóbb
szándékú tehetséget kell kiemelnünk.
Hír József fotóművész már a háborúban is értékes
fényképeket készített, 1948-tól szakkörvezető lett a József Attila Művelődési
Házban. Évtizedeken át a település fő dokumentaristája, de művészi fotókiállításokon
is sikert aratott. Képeit őrzi a Soproni Bányászati Múzeum. A várossá
válás folyamatát a legsokoldalúbban dokumentáló művész csak rövid ideig
folytathatta a település arculatváltásának megörökítését, az új városiasodás
élményeit és ellentmondásait. Hagyatéka, életműve feldolgozás alatt áll,
mely Dorog múltjának pótolhatatlan (de töredékesen ismert) kordokumentuma.
Bencze László fotóművész a fényképezést Balla
András szakkörében tanulta. 1982-ben fogadta el először a zsűri az Országos
Fotóművészeti kiállításra Variációk egy mozdulatra c. sorozatát,
s még ebben az évben Nívódíjjal jutalmazták, amit egy év múlva sikerrel
megismételt. Azóta számos csoportos országos kiállításon szerepelt. Természetfotói,
dokumentatív városképei sajátos látásmódját, gyakran archaizáló szándékát,
máskor a formák és jelentésük megsokszorozását tükrözik. Fekete-fehér
dokumentatív alkotásai után színes fotói a hiperrealista festészet eredményeiből
is merítenek.
Az építészet
dorogi alkotásai elsősorban nem az építőművészet eredményeit honosították
meg a városban. Pedig nem előzmény nélküliek a huszadik századi törekvések.
A korszak első felének ismert főépítésze Puchner Ferenc, őt követően a
főépítészi tevékenység rangját következetes városszépítési szándékok nem
igazolják.
A városkép a korábbi, 20. századi értékes épületek
felújításával és a jelenkor sokfelé szóródó építkezéseivel alakul át.
Az építkezések az 1987-es városközponti átriumos lakótömb után (mely a
városképi átrendezés kezdetét jelenthette volna) lelassultak, s főleg
az utóbbi másfél évtizedben kezdtek szaporodni egyrészt befektetők tőkeberuházásaival,
többségükben tornyosuló szigetként, nagyméretű lakóházak formájában, másrészt
emberléptékű lakótömbként, középületként. Nehezebb ehhez áttekintenünk
az önerőből emelt családi házak és a rekonstrukciók által megőrzött régebbi
épületek egymáshoz nem kötődő sorát. Ennek az eklektikának elfogadható
városképpé válását ezért csak hosszabb távon remélhetjük. Megújulásra
vár a bányatiszti kaszinó (ma könyvtár), a régi és új bányairoda (Mátyás
király és Hantken Miksa utcai) és a vasútállomás épülete. S legfőképpen
a főutca (Bécsi út) hagyományokat is őrizni hivatott, ugyanakkor a korszerű
városképet is megteremtő szándékait kell(ene) még egyértelműen megfogalmazni.
Meghatározó és megkerülhetetlen jelentőségű a két
világháború közti időkből Gáthy Zoltán dorogi hagyatéka. A visszafogottan
klasszicizáló Városháza, Szent Borbála-templom, Schmidt-villák, a szecessziós
Bányakaszinó, a Bauhaus hatását tükröző magánvillák, középületek sokoldalú
építésznek mutatják Gáthyt, akit sokáig méltatlanul elfelejtett az utókor.
Az utóbbi 15 év lényeges döntése épületeinek folyamatos és/vagy tervezett
felújítása. Kiemelkedő színfoltja a dorogi városképnek a tervek alapján
2000-ben újra felépített (1924-es eredetű) Zenepavilon fakonstrukciója.
Egyelőre csak Dorog határain kívül jár Gáthy nyomdokain
a fiatal dorogi építész, Dankó Kristóf a nyergesújfalui Kistérségi
Közösségi Ház (az eredeti terv Gáthy munkája) és a Kernstok-villa felújítási
terveivel.
Az elmúlt 25 év építész alkotói közül egy helyben
megteremtett és egy Dorogról indult (korántsem lezárt) életutat mutatunk
be figyelemkeltő példának.
Bakos Géza építészmérnök 1991-ben alapította
meg saját irodáját. Középületei, lakástervei, tömblakásai és rekonstrukciói,
de ipari építményei is a hagyományokhoz és a környezethez kötődő egyéni
stílust tükröznek a városban (és tágabb környezetünkben).
Juhász Ágnes építészmérnök 1991-től az Országos
Műemléki Felügyelőség (ma az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási
Központ) építészeti osztályán dolgozik. Országos jelentőségű rekonstrukciók
(Budapest, Szikszó, Esztergom, Sárospatak Kehidakustány, Ják stb.) tervezője,
akinek szakmai tapasztalataira, tehetségére, eredményeire még kevesen
figyeltek fel szülővárosában.
A címerművészet, a címerkészítés igénye 1984-től
datálható. A várossá nyilvánítás idején Hérics Nándor grafikusművész
terve volt az első Doroghoz kötődő heraldikai alkotás.
A rendszerváltást követően a város jelképeit (címer,
zászló, pecsét) 1993-ban újratervezték.
Sára Ernő alkalmazott grafikus 1993-ban álmodta
meg Dorog új címerét és zászlóját.
Pécsi L. Dániel tárgyrestaurátor, arculattervező
a másik létrehozója Dorog város jelképeinek. Címereit határon innen és
túl számos településen állította ki.
Figyelmet
érdemelnek a vizuális művészetekhez kötődő művészeti írók, kiadványok,
illetve a városban ismert művészeti gyűjtemények.
Bodri Ferenc művészeti író a hazai és a külföldön
alkotó magyar művészet kiemelkedő alakjainak munkásságát dolgozta fel
írásaiban. Forrásértékű feltáró munkát végzett Kernstok Károly nyergesújfalui
éveinek, látogatóinak, művészbarátainak kapcsolatairól, s élénk figyelemmel
kísérte a dorogi és esztergomi mesterek és kutatóik munkásságát. Vörös
Béla- és Dévényi Iván-emlékkönyve, Barta Éváról írt monográfiája, s több
folyóiratközlése Dorog és Esztergom művészettörténetének avatott krónikásává
emelik.
Wehner Tibor Munkácsy-díjas művészettörténész,
író a Képző- és Iparművészeti Lektorátus munkatársaként 1993 óta számos
dorogi művész kiállításának megnyitását, műveinek értékelését vállalta.
Nyomon követi a város képzőművészeti életének eseményeit, publikálja ott
szerzett benyomásait. Dorogi művészeti témájú írásaiban különösen az emlékkiállításokat,
valamint a Zene Világnapjának képzőművészeti eseményeit, a Dorogi Galériában
bemutatott kiállítási anyagait kíséri figyelemmel. De bevezette a Rauscher-díjas
Tettamanti Béla és Végh Éva tárlatát is.
Zsembery Dezső nyugalmazott kórházigazgató,
művészeti író, műgyűjtő jelentős képzőművészeti kolekciójának Komárom-Esztergom
megyéhez kötődő részét 2000-ben a Dorogi Galériában mutatta be. 2008-
ban reprezentatív könyvvel kiegészítve mintegy 80 alkotó műveiből rendezett
átfogó kiállítást Dorogon, majd Esztergomban. Kutatója és feldolgozója
Dorog és környéke egészségügyének és képzőművészeti múltjának, a település
első ismert művészeinek (Rauscher, Koszkol) életművét könyvekben mutatta
be.
Rozmann Viktor fiatal építészmérnök, művészettörténész
figyelmet keltő írásai 2005-től jelennek meg az építészeti örökséggel
foglalkozó szaklapokban (Alaprajz, Átrium, Octogon).
Önkormányzati támogatással jött létre Dorog Város
Kulturális Közalapítványának Dorogi művészek galériája. A
vásárolt műveket ideiglenesen a városi könyvtárban helyezték el. Végleges
helyéről még nincs döntés, s érezhetően lelassult a gyűjtemény bővítésének
folyamata az utóbbi években.
A helyi művészeti kiadványok, összefoglalók
szerzői, szerkesztői (a város önkormányzata, polgármestere, közművelődési
kht-ja és Dorog Város Barátainak Egyesülete) könyvkiadói tevékenységet
is folytatnak. Jeleztük már: kisvárosi méretekben számottevő a támogatók
köre, együttműködési készsége, s ez helyettesíteni tudja a kevésbé fejlett
intézményi hátteret.
*
A zenei élet a legerősebb gyökerekkel kapaszkodik 19-20. századi múltjába.
A szénbányák egyik kultúrateremtő hagyománya volt a zenei közösségek (fúvós-
és szimfonikus zenekarok, kórusok) működtetése, védelme és erősítése.
Ehhez később az intézményi keretek megteremtése is szükségletté vált:
azaz fontos, máig ható és/vagy működő intézmények, műhelyek
jöttek létre a városban.
A Német Nemzetiségi Kulturális Egyesület Bányászzenekara
(korábban Dorogi Koncertfúvós Zenekar) több mint egy évszázada a város
zenei életének egyik bázisa, műhelye. Már csak a fúvószene hagyományait
ápolják fellépéseiken. 1990-től újra kellett gondolni válságos működésük
feltételeit, s 1993-tól egyesületté alakultak át.
A nyolcvanas években a munkás- és bányászkórusokkal
léptek fel rendszeres dorogi találkozóikon, újabban a táti Musik-land
Kft. vagy a Német Kisebbségi Önkormányzat szervezésében tartanak külföldi
és környékbeli muzsikusokkal közös koncerteket. Saját CD-lemezüket is
elkészítették. Fő támogatójuk az önkormányzat és a Dorogi Szénmedence
Kultúrájáért Alapítvány.
Fontos zenei műhely a Zrínyi Ilona Általános Iskola,
mely 1964- ben zenei tagozatot indított. Az Erkel Ferenc Zeneiskolával
Dorog és a környék zenei nevelésének is egyik bázisává vált az intézmény.
Az iskola kórusai országos és nemzetközi sikereket értek el. Karnagyaik
közül Tóthné Lukács Mária Aranykatedra-díjas, Kovácsné Fódi Krisztina
a neerpelti Európai ifjúsági fesztivál Cum laude 1. díjas kórusvezetője
lett.
A piramis csúcsán az Erkel Ferenc Zeneiskola
jelentős számban biztosítja a város és környéke zenei utánpótlásának nevelését,
beleértve a dorogi zenetanárok foglalkoztatását, ugyanakkor törekszik
a professzionális zenei pálya felé irányítani legtehetségesebb növendékeit.
Emellett főfoglalkozású vagy vendégtanárként jeles zenészek, énekesek
álltak/ állnak az intézmény alkalmazásában. Számos növendékük a zenei
élet fontos szereplőjévé vált az országban vagy Európában (Debre Zsuzsa
koncertmester, Oberhasusen; Turjai Rita fuvolaművész, Állami Hangversenyzenekar;
Kaczmarczyk Adrienn kutató, Budapesti Liszt Ferenc Múzeum és a Zeneművészeti
Egyetemen stb.). A zenei élet aktív sajátos helyi színeit jelentette az
Erkel Fúvósötös, a Jenei Zoltán Országos Zenetanári Fúvósötös
Találkozó, az ifjúsági zenekar, a kamarakórus, a vonósegyüttes. Az intézményigazgatók
közül Gáldi Ernő karnagy Pro Urbe Díjas, a Dorogiak Dorogért elismerő
oklevél tulajdonosa; Dudás Ferenc kamaramuzsikus, a Dorogiak Dorogért
elismerés birtokosa; Gréts Katalin a Komárom-Esztergom Megyéért Művészeti
Díj 2007. évi kitüntetettje; a zeneiskola mint intézmény pedig 2003-ban
a város Pro Urbe Díjában részesült.
Az elmúlt 25 évben a nemzetközi hírű életpályák jól
reprezentálták a zeneiskolai művésznevelés nemzedéki folyamatosságát.
A zenei pályán sikeres szereplők többségében elszármazott
dorogiak, de nem kevesen ma is a városban élve vívtak ki rangot a nemzetközi
pódiumon. Hanglemezek, zenei kiadványok részesei vagy főszereplői.
A klasszikus zenei előadó-művészet történetében a dorogi műhelyek
tehetségek egész sorát indították el pályájukon.
Csepei Tibor zenetanár ma zenekutató- és előadóművészként
járja a világot. Victor Vasarelyhez kötődő kapcsolatának köszönhetően
a művész 66 darabos kollekcióját Dorog városának adományozták 1984-ben.
Tarjáni Ferenc Rauscher-díjas kürtművész,
tanár játszott a Postás Szimfonikus Zenekarban, a Magyar Állami Operaház,
majd a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarában. A Liszt Ferenc Zeneakadémia
egyetemi tanára, a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarának szólamvezető
kürtművésze, a Magyar Fúvósötös, a Budapesti Kamaraegyüttes, a Tarjáni
Kürtquartett alapító tagja. Számos kortárs mű ősbemutatójának szólistája.
Rendszeresen turnézott a világ nagy színpadain, több tucat szóló- és kamara-lemezfelvétele
jelent meg.
Both Lehel Rauscher-díjas zongoraművész, tanár
több évtizede Dorogon él. Tanított a Konzervatóriumban, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán, majd 1989-95 között két japán zeneművészeti egyetem
vendégtanára. Ekkor teljesedett ki zongoraművészi tevékenysége, szólistaként
és a Fujimoto-Both zongoraduó megalapításával világjáró művészként fellépett
jelentős Japán, nyugat-európai és amerikai koncerttermekben. Magyarországon
két lemezük jelent meg.
Ifj. Lencsés Lajos Rauscher-díjas oboaművész
Budapesten és Párizsban szerzett diplomát, szólóoboista a Philharmonia
Hungarica, majd a Stuttgarti Rádiózenekarban. Világjáró művész, száznál
több lemezfelvétele készült, ötvennél több szólólemezt jelentetett meg
Európa-szerte. Zenei kurzusokat vezet a világ számos pontján. Magyarországi
vendégfellépései során mindannyiszor hazatér dorogi otthonába.
Nádor (Nitti) Magda operaénekest a dorogi
zeneiskolában Vörös Lajosné Kamarás Lívia fedezte fel és indította el
a zenei pályán. Az Állami Operaház magánénekese, a berlini Komische Oper
tagja, de fellépett Európa minden jelentős operaházában (Milánó, London,
Amszterdam, Párizs, Róma, Salzburg stb.). Ma a zeneművészeti egyetem tanára
Budapesten.
Soós Adrienn zongoraművész a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán diplomázott. Svájcban telepedett le, férjével,
Ivo Haaggal zongoraduót alapítottak, így járják Európa koncerttermeit.
Több CD-jük jelent meg svájci, német és magyar kiadóknál.
A dzsessz
két jelentős hazai művelője él ma is a városban. Munkásságuk nemzetközi
elismerés mellett teljesedik ki.
Lattmann Béla zeneművész, tanár a budapesti
konzervatórium dzsessz tanszakát nagybőgő szakon végezte el. Számos világhírű
muzsikussal koncertezett együtt, több magyar dzsesszformáció basszusgitárosa
volt, hazai és külföldi dzsessz- és könnyűzenei hanglemezeken közreműködő
muzsikus, gyakran foglalkoztatott stúdió és session zenész. Saját zenekart
alapított Lattmann Quartett néven. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola dzsessz tanszakán basszusgitárt tanít, tankönyveket ír.
Schreck Ferenc zeneművész a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán diplomázott jazz harsona szakon. Dolgozott a Magyar Rádió Tánczenekarában,
számos hazai pop-, rock-, dzsesszlemezen közreműködött. Fellépett Stockholmban
és Montrealban, a European Jazz Youth Orchestrával európai körúton vett
részt. 2001 őszén, a Magyar Rádió képviseletében tagja volt a Finn-Magyar
Jazz Műhely elnevezésű nemzetközi zenekarnak. A Budapest Jazz Orchestra
alapító tagja. Számos nemzetközi formáció hangversenyein és lemezein közreműködő
művész. Emerton- díjas, 1997-ben az év jazz szólistája.
A soknemzetiségű
város hagyományaitól nem idegen a nép- és egyházzenei előadóművészet.
Fódi János zenetanár, karnagy tudatos kutató
és kottakiadó munkát végez a magyarországi németek hangszeres zenéjének
mentésében. A magyarországi német Válogatott ifjúsági fúvószenekar
alapító karnagya. Dorog zenei életének első összefoglaló munkáját 1994-ben
publikálta.
Sasvári Katalin előadóművész fiatalon a szórakoztató
zene egyik legismertebb dorogi személyisége volt. 1972-től a Szent József
Plébániatemplom ifjúsági énekkarának vezetője. Egyházi és hagyományőrző
német nemzetiségi események, rendezvények előadóművésze.
Tárnoki Beatrix előadóművész tehetségére a
zeneiskolában figyeltek fel. Énekelni később Budai Ilona, kobzázni Kiss
Tamás tanította. Már 13 évesen tagja volt a Téka népzenei együttesnek,
kritikusa szerint kristálytiszta énekével, hangszeres játékával
elbűvöli közönségét... éneke technikás, stílusos. 1991 óta a Téka
valamennyi lemezének énekes szólistája. A Népművészet ifjú mestere.
A Guszan trió (guszan: örmény énekmondó) országos
viszonylatban is kuriózum. 2001-ben alapította Dzsotján Dániel, Dzsotján
Dávid és Erdős Ferenc, akik a Dorogi Örmény Kisebbségi Önkormányzat művészeti
csoportjaként tették ismertté nevüket az országban. A trió repertoárján
ősi örmény egyházi énekek, munkadalok, népdalok, középkori szerelmi dalok,
valamint 19. századi hazafias énekek szerepelnek..
A könnyűzenei
hagyományok egyrészt az 1920-as, majd a társadalmi változások következtében
az 1950-es években virágoztak. Elsősorban helyi, szórakoztató zenét játszó
közösségek formájában voltak népszerűek a zenekarok. 1988-tól ismét megnőtt
a zenekar-alapítási kedv, az együttesek gombamód szaporodnak, azonban
bár többen eljutottak a CD-kiadásig többnyire rövid életűek,
illetve elsősorban szűkebb hazájukban ismertek. Stílusuk szerint a kor
divatját követő kemény rockot, metálzenét, kemény punkot, dirty rockot,
heavy metalt, punk-rockot, igényes thrash metalt, pop-rock-jazz zenét
játszottak/játszanak. Sikeres dorogi rockzenész Filip György, aki
jeles hazai együttesek (Tűzkerék, Szex Action, Sing Sing) fellépéseinek,
lemezfelvételeinek közreműködő vendégművésze a nyolcvanas-kilencvenes
években.
*
Helyi és elszármazott értékek, múlt és jelen hullámzó folyamatossága
ez a dorogi művészetek történetének visszatérő jellemzője az elmúlt
25 évben. Esetenként a műhelyek hiánya, vagy működésük alapfeltételeinek
szűkössége (tulajdonosváltásokkal, cserélődő fenntartókkal) fékezik a
fejlődést, s ez a folyamat gyökeresen nem változtatott semmit a művészeti
élet struktúráján. A kisvárosi körülmények, az eltartóképesség
korlátai, Budapest közelsége és elszívó hatása gyakran az önszerveződést
is akadályozzák. Egyéni teljesítményeket bemutató összegzésünk súlypontjai
jól illusztrálják, hogy lassú változás zajlik a folyamatok mélyén.
A város művészeti élete elsősorban az individuális
teljesítményekből mérhető, mégsem elhanyagolható a közösségek, műhelyek
folyamatos léte. Csak részben függetlenek a miliőtől a művészet képviselői,
mert meghatározóak az elvárások, különösen akkor, ha az alkotók nem tudnak
lakhelyük támogatásából egzisztenciát teremteni. A zenei előadóművészet,
az irodalom művelői függetlenebbek ettől a környezettől, az ő korlátaik
nem helyben keresendők (közszerepeket vállaló aktivitásuk karrierépítési
céljaikon túl ezért megbecsülést érdemel).
A városiasodást megelőző korszak társadalmi előítéleteivel,
tovább ható ideológiájával szemben megszülető civil műhelyek ugyanakkor
keresik a közös pontokat a fenntartó önkormányzat értékrendjével, a polgári
támogatói réteg tétova elsősorban nem a művészi értékekre figyelő
, de befolyásolható szándékaival. S a kilencvenes évek második felétől
fölerősödik a városvezetés igényteremtő szerepe. Még ünnepi alkalmakhoz
kötődnek elsősorban megrendelései, pályázatai, ám ebben a mozzanatban
már megtaláljuk a program és saját fölismert szerepének csíráit. Megragadja
az alkalmat arra, hogy helyben szülessen meg a megrendelő és a művész
alkuja az értékteremtésben. Ezért fontos (esetenként talán túlértékelt)
minden eredmény, teljesítmény, ami be tud épülni ebbe a profizmust igénylő
eklektikusságba. A legfőbb kitörési lehetőség az individuum számára még
mindig az országos vérkeringésbe való bekapcsolódás a főváros, szerencsésebb
esetben a nagyvilág vonzásában. A kisvárosban ezért hatalmas erőfeszítések
biztosíthatják a megtartó erőt és a tehetségek egymást követő generációit.
Ez a mecenatúrán túl azonban már oktatás- és művelődéspolitikai,
-szociológiai kérdéseket és a jövőre vonatkozó hipotéziseket vet fel,
szétfeszítve összegzésünk történeti kereteit. Könnyebben belátható
és a folyamatok mai állása szerint meg is valósítható azonban az
odafigyelés és a hazahívás (az elfogadás és a befogadás) művészetpolitikai
szintre emelése, s ezt jól tükrözik a szaporodó elismerések. Még el kell
fogadtatni, hogy erősíti a törekvéseket a kívülről érkező
művészek felé fordulás és meghívás stratégiája.
A sokféle erő által szétszabdalt negyedszázadnak
efféle tanulságai érlelődnek a kisvárosban, Dorogon.
* |
A
25 éves város művészeti életének feldolgozására kiírt pályázat díjnyertes
munkájának szerkesztett, rövidített változata. |
|
|