|
LADÁNYI
ANDRÁS
Gáspár
Sándor, a bányászfestő
Gáspár
Sándor 1916-ban született Lókút községben. Édesapja az annavölgyi bányában
dolgozott. Iskoláit Annavölgyön és Esztergomban végezte. Csillésként dolgozott
az annavölgyi szénbányában majd Budapesten asztalos inas. 1939-ben bevonul
katonának, 1943-ban a keleti frontra vezénylik. Négy év hadifogság következik.
1949-ben felveszik a budapesti Képzőművészeti Főiskolára.
A főiskola elvégzése után a Dorogi Szénbányászati Trösztnél dolgozik dekoratőrként.
Festményein a bányászatot, a bányászt, a bányászéletet
ábrázolja.
2007-ben a dorogi Bányász Szakszervezeti Szövetség
Gáspár Sándor festőművész bányászati témájú képeit albumban jelentette
meg Bányászfestmények címmel. Az albumot Faragó Rudolf szerkesztette,
a bevezetőt Wagner Ferenc, a Bányász Szakszervezeti Szövetsége elnöke
írta. Wagner Ferenc bevezetőjében kiemeli: Gáspár Sándort nem divatos
művészként tartják számon, de érzelmi kötődése miatt elkötelezett ábrázolója
a bányászéletnek és a bányában végzett munkának. A bányászélet nehézségei
képein magas művészeti színvonalon váltak érzékelhetővé. Külön figyelmet
érdemel az a világon szinte egyedülálló sorozat, mely az esztergomi-dorogi
szénmedencében a bányászat történetét jeleníti meg.
Az összeállításban 58 festmény található. A fotóalbum
megjelenését a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás, a Magyar Bányászati
és Földtani Hivatal és a Dorogi Szénmedence Kultúrájáért Alapítvány támogatta.
Gáspár Sándor
munkáival több évtizede ismerkedtem meg Dorogon, Sárisápon, Annavölgyön,
Sopronban a Központi Bányászati Múzeumban és más helyeken. 2008-ban az
album megjelenése kapcsán Dorogon közel a Művelődési Házhoz, ahol
több tucat képe látható az egyik panelház első emeletén kerestem
fel a 92 éves mestert.
A kis lakás tele Gáspár Sándor műveivel. A műteremben
a lakás piciny félszobájában a festőállványon egy félig kész festmény
jelzi, hogy a művész most is dolgozik. Egy nagyobb festmény előtt ülünk
le beszélgetni.
Apám orosz fogságból jövet az első
világháború után nem hazament Erdélybe, Székelyudvarhelyre, hanem
Budapestre jött és ott megismerkedett anyámmal mondja kérdésemre
Gáspár Sándor. Közös elhatározással Dorogra költöztek, majd annak
egyik bányatelepén állapodtak meg. Itt dolgozott apám több honfitársa,
és ő is bányász lett. Az annavölgyi bányakolóniára kerültünk.
Mikor derült ki, hogy tehetsége van a rajzoláshoz?
Úgy három, négy éves koromban kezdtem rajzolgatni
nagyanyai dédnagyapám, Ejzenrájh Pál segítségével. Igaz, nyolcvannégy
évével ő sem tudott sokkal többet produkálni e művészi teljesítményben,
mint én a négy évemmel,
itt-ott
azért valamit igazított a félresikerült rajzon. Amikor hatodik osztályba
kerültem, új, fiatal tanítót kapott az iskola, aki festészeti tanulmányokat
is végzett. Fölfigyelt rám és iskolán kívül is kezdett foglalkozni velem.
Tőle hamarosan elsajátítottam több fontos, szakmába vágó dolgot. Művészettörténeti
és más olyan könyveket adott, amelyek a rajzolás és festés valamennyi
formáját ismertették. Az esztergomtábori polgári iskolába kerültem. Azért
oda, mert ez volt a legolcsóbb és ez felelt meg leginkább szüleim anyagi
bírásának. Aztán azért is, mert akkor itt tanároskodot tanítóm barátja:
Féja Géza, a Viharsarok híressé lett írója. A tanítóm kórházba
került tüdőbajjal, onnan a temetőbe. Tanítóm elvesztésével elveszett továbbtanulásom
lehetősége is. Művészethez vezető utam kátyúba jutott. Ceruza és ecset
helyett ostornyelet és ekeszarvat vettem kezembe. Ökrökkel szántó kisbéresnek
szegődtem az uradalmi majorságba. Amikor megkaptam a béremet, szüleim
beleegyezésével ebből vásároltam olajfestéket, ecseteket, vásznat. Megszállottként
rajzoltam, festettem. A következő évben néhány sikeres rajzom, festményem
a gimnázium kiállítótermében megfelelő elismerésben részesült.
Mihez kezdett az elismerésekkel?
Elértem azt a kort, tizenhat évet, amikor alkalmas lettem bányamunkára
csillésnek. Gondoltam, meg fogom keresni azt a pénzt, ami szükséges a
magántanulói vizsgák megfizetésére. Jelek szerint, festéssel is szaporíthatom
azt a negyven, ötven pengőt, amit a csillési munkáért kapok havonta. Három
hónapig tologáltam a csilléket, olykor könnyebb, de legtöbbször igen nehéz
körülmények között. A helyenként kicsorbult sínekről a csillék leugrottak,
hol két, hol négy kerékkel. A tele csille rakománya tíz mázsa szén vagy
meddő volt; visszarakni a sínre, segítség nélkül nem igen lehetett. Egy
ilyen leugrott csillét magam hó-rukkoltam vissza kiszabott útjára. A következő
napon orvoshoz vánszorogtam. Munkaképtelenné váltam. A doktor egy hónapnál
tovább nem tarthatott betegállományban már csak azért sem, mert az őszkor
fölvett téli idénymunkások szanálásába én is belekerültem. Kereset nélkül
maradtam, odalett a magántanulási lehetőségem.
Valamilyen kiút csak akadt?
Szüleim gondját, baját három kistestvérem mellett nem akartam én még terhesebbé
tenni, úgy gondoltam: előttem a nagyvilág és valahol, valahogy tán boldogulok,
ezért Budapestre utaztam. 1933-ban mélyponton volt a gazdasági válság.
A műasztalos mester is csak úgy ahogy fogadott el inasnak. Egy hónap múlva
már Bécsben voltam. Ott sem várt rám több jó, mint Budapesten. Egy rendőrjárőr
igazoltatott. Mit keresek Bécsben illegálisan? mondta. Érveimet
nem fogadták el, ezért kizsuppoltak a város határáig. Hazajöttem. A bakonyi
szülőfalumban, Lókúton a szomszéd házban lakott Tehel István asztalosmester,
aki ügyes fafaragó-szobrász is volt öreg korára megkapta a Népművészet
Mestere címet , műhelyének ablak melletti része lett a műtermem.
A lelkes mester előre kifizette azt a két nagyobb méretű képet, ami lakása
dísze lesz. Ebből a pénzből Veszprémben megvásároltam a szükséges festészeti
anyagokat. Hamarosan jött néhány megrendelő, akik arcképet, szentképet,
csendéletet, tájképet kívántak és 20 pengőig fizettek a képekért. Meg
tudtam venni olyan könyveket, amelyekből tovább fejleszthettem rajzoló,
festészeti készségemet. Dorogon
élt Mór József iparművész, akinek munkássága sokat segített nekem. Anyagilag
támogatott az időskorú sárisápi esperes-plébános. Fiatalon Olaszországban
tanult művészettörténetet, festészetet is. Sűrűn jártam hozzá sárisápi
lakására, ahol tanárként ismertette meg velem a művészettörténetet és
valamennyi festészeti technikát, ami nélkülözhetetlen a jó képszerkesztéshez.
Önképzéssel fejlesztette festészeti készségét.
Vártam, hogy reménytelen annavölgyi helyzetemből kihúz a főiskolai fölvétel,
de helyette 1939-ben sorozó bizottság elé kerültem, amely katonai fölvételre
ítélt! Hatos Határvadász-zászlóaljhoz kerültem. 1941- ben leszereltem.
Hazautaztam szüleimhez. Pár napi céltalanság, töprengés után úgy határoztam,
egyelőre otthon maradok, és folytatom azt, amit abba kellett hagynom a
katonáskodás miatt.
Vagyis továbbra is a képeiből fog megélni?
Hamarosan jelentkeztek a megrendelők. Többségében arcképeket festettem
fényképről és nagyítottam egymás mellé a külön lévő menyasszonyi, vőlegényi
fényképről. Kelendő volt a bibliai jeleneteket ábrázoló szentkép is. Ezek
festését szívesen vállaltam, mert nem sajnálták érte a nagyobb árat. Festettem
egy nagyobb méretű, 170x120 cm vallásos tárgyú képet, amely papszentelés
alkalmára készült. Az esztergomi papság rendkívülien példamutatónak ítélte
a festményt és az illetékesek úgy vélték, megbízhatnak komolyabb feladattal
is. Esztergomtábor-Kenyérmezőn rövidesen befejeződik a templom építése
és arra kértek, hogy fessem meg annak főoltár és stációs képeit. Tervbe
vették sorsom irányítását is, azzal az elképzeléssel, ha befejeztem a
templomi megbízatást, hercegprímási ajánlólevéllel a firenzei akadémiára
fognak küldeni. Ennek az a feltétele, hogy kötelezzem el magam az egyház
festőjének. Fiatal pap látogatott meg. Úgymond, ő Rómában tanult teológiát,
festészetet is. Szüleinek Firenzében panziójuk van, ott lakhatok, ingyenes
ellátást kapok a tanulmányi évek elvégzéséig. Móricz
Zsigmond Sárisápra jött meglátogatni unokaöccsét, Pallagi főjegyzőt, aki
az esperessel együtt szintén pártfogóim közé tartozott. Az író főleg azért
jött, hogy adatokat gyűjtsön bányásztémájú írásához. Ekkor tudta meg,
hogy általa is ismert költő barátomat internálták. Velem is meg akart
ismerkedni, ez nem sikerült, mert váratlan ügy miatt sürgősen vissza kellett
térnie Budapestre.
Miért nem ment a firenzei akadémiára?
A Jóisten papjainak tervét keresztül húzta a Hadisten, aki a katonasorsokat
irányítja, mert képrendelés helyett sasbehívót kaptam; Firenze helyett
a magyarországi Komáromba kerültem a várkaszárnyába, ahol nem festészetre
tanítottak, hanem harctéri tudnivalókra oktattak, aztán útnak indítottak
a frontra, amely messze orosz földön van. A magyar hadsereg ott támadással
védi a magyar hazát. 1943. szeptemberben útban voltam a front felé. A
Bug folyón átkelve a pinszki mocsár- és partizánvidék következett. Hadifogságba
estem. 1945. február irány a Donyec medence, Makejevka város, hadifogoly
láger. 1948 decemberében láttam viszont Annavölgyet.
Úgy tudom, a hadifogságban is festett képeket.
Az orosz festészet ismertebb művészeinek alkotásairól (Repin, Siskin,
Perov, Szurikov, Levitán és a többi neves festő) másolást kezdtük el
hadifogolyfestők kisebb, nagyobb méretekben. A lágervezetőség ezeket
megfelelő áron igénylés szerint adta a városi közületeknek. Én leginkább
Repin képeit szerettem másolni. Nekem az különleges festészeti tanulmánynak
bizonyult. Emellett az arcképfestés is az én föladatom volt, mert ehhez
én értettem jobban. 1946. augusztusban befejeztem Repin egyik leghíresebb
festményének másolatát 200×160 cm nagyságban. Nagy élvezettel másoltam
színes reprodukcióról a kozák témájú mozgalmas történelmi képet. Mielőtt
a festményt elvitték volna rendeltetési helyére, megnézte a városi pártbizottság
titkára, propagandistája és két kijevi festőművész. Alapos megvizslatás
után kikérdeztek, kiféle vagyok? Adataimat följegyezték és azt mondták:
Leningrádba fognak küldeni, a festészeti akadémiára.
Aztán Leningrádba sem került a festészeti akadémiára?
A magyar és szovjet kormány megegyezése szerint minden hadifoglyot haza
kell engedni. A vonattal elhagyjuk Szovjetuniót. Aztán irány Debrecen,
a leszereltető bizottság elé, amely lepecsételte a hazatérési engedélyt.
Annavölgyön a háború előtti környezet eltűnt. A megváltozott újban még
nem tudtam megtalálni a módját hol, hogyan kezdjek el művészkedni? Így
vállaltam műszaki rajzolói állást a bányánál Dorogon. Mégsem az lett a
munkám, mert a járási pártbizottságon számon tartották festészeti tudásomat
és rögtön igénybe is vették. A
nyomdatermékű Lenin-, Sztálin-, Rákosi-arcképeket föl akarták váltani
életnagyságú olajfestményekkel. Annavölgyről mindennap vonattal utaztam
dorogi munkahelyemre. 1949 januárjában elkészültem az arcképekkel. A pártbizottság
titkára reprodukciót tett elém szovjet festő közismert festményének
színes nyomata: Lenin történelmi szónoklatát élteti a Szmolnijban a forradalmi
nép. Ezt fessem meg nagy méretben, hogy méltó dísze legyen a tanácsteremnek.
Amikor befejeztem a nagyméretű Lenin festményt, éppen átutazóban volt
Dorogon kíséretével a szovjet nagykövet. Betért a pártbizottságra és meglátta
a képet. Elcsodálkozott: hogy került ide a moszkvai képtárból? Mikor megtudta
az igazat, kijelentette: a másolata olyan pontos, talán még szebb is,
mint az eredeti. A rólam elmondottak után a kíséretében lévő megyei párttitkárnak
meghagyta, hogy hassanak oda, hogy az a bányászfiú minél előbb megkapja
a festőművész rangot! Megkaptam
az értesítést: jelentkezzek a Képzőművészeti Főiskolán kéthetes fölvételi
vizsgára. A tanulmányaimat munkám folytatásának vették és folyósították
a havi alapbéremet: 600 forintot. Ami nem sikerült időben a firenzei
és leningrádi akadémia a kedvezőtlen körülmények miatt az most
sikerült: ha késve is de a budapesti Képzőművészeti Főiskola növendéke
lettem. A havi béremhez kaptam még a 400 forint ösztöndíjat.
Ebből a pénzből meg tudott élni, hiszen akkor már nős volt?
A dorogi bányaigazgatóság nagy egyemeletes reprezentatív munkásotthont
építtetett az 1930-as évek elején. Terjedelmes, kb. 1000 főt befogadó
dísztermét Haranghy Jenő freskói díszítették. A főbejárat fölött a negyven
négyzetméter nagyságú festmény szimbolikusan ábrázolta a bányaművelést
és azokat az ipari tevékenységeket, amelyek a szenet átváltoztatják többféle
energiává. Vallási jelenségeket is tartalmazott: Szent Borbála, a bányászok
védőszentje, apáca ápolja a megrokkant bányászt. A tíz méter széles színpad
fölötti részen a középre festett Szent Korona jobb és bal oldalán leeresztett
zászlókkal hódoló leventék, cserkészek, frontharcosok tesznek hűségfogadalmat.
A kulturális bizottság végrehajtatta a halálos ítéletet: lemeszeltette
a reakciós freskót. Azt kérték, hogy fessek helyette oda a
szocialista rendszerhez méltó művet. E munkára előirányoztak 80 000 forintot,
amit az Önsegélyező Egyesület vállal, mivel a kultúrházak berendezési
költségei ide tartoznak. A munka elvégzése kb. 3 évet vesz igénybe, mivel
a főiskolai tanulmányaim miatt csak a nyári szünidőben dolgozhatok. A
80 000 forintot havi részletekben kapom meg, így anyagi gondoktól mentesen
végezhetem el a főiskolát.
Mit ábrázolt az új freskó?
Némi vitatkozás után egységes vélemény szerint
korszerű témát: a bányából kijövő sztahanovista brigád ünnepélyes fogadtatását.
Tanulmányaim idejébe belefért, hogy vázlatokat készítsek, amiket bemutattam
a tanári bíráló bizottságnak. Az észlelt hibák kijavítása után be kellett
mutatnom a Művelődési Minisztérium Képzőművészeti Osztály bizottságának,
mert csak annak jóváhagyásával kerülhetett művészeti alkotás kultúrhelyiségek
falára. Mire végeztem a második főiskolai évvel, megkaptam az engedélyt
a freskó elkészítésére.
A
főiskola freskószakán megszereztem a szükséges tudnivalókat, aztán úgy
határoztam, szekkó-technikát alkalmazok. Leverettem a halálra ítélt freskót.
A szekkó alá hármas rétegű vakolatot rakattam, a festés alá simított felületet
nem gipsszel, hanem márványporhabarccsal vonattam be. Az erre az alapozásra
ráfestett tojástempera színei úgy világítottak, mintha belső tűz lett
volna a vakolatban. 1951 nyarán, a festésre kész falra fölraktam a kartont,
hogy rajzszénnel megkezdjem az előrajzolást, amit nem kezdhettem el, mert
hirtelen meg kellett változtatni a falfestmény témáját, amire az előző
kompozíció csak részben volt megfelelő.
Tehát a bányából kijövő sztahanovista brigád ünnepélyes fogadtatását festette
meg?
Az történt, hogy Rákosi Mátyás előzetes bejelentés nélkül váratlanul,
kíséretet sem hozva, Dorogra érkezett hajnalban és kora reggel a bányaalagút
bejáratánál várta az éjszakai műszakról kijövő bányászokat. Már javában
tartott az alagút előtti értekezlet, amikor az igazgatóság és a pártszervezet
tudomására jutott. Persze, nagy lótás-futás következett, aminek következménye
pedig az lett, hogy ezt a rendkívüli eseményt meg kell örökíteni az utókor
számára. A karton üres maradt. Hogy a vezető szervek kívánságának eleget
tegyek, nekifogtam az új kompozíció vázlatainak elkészítéséhez. Csak a
következő nyáron foghattam hozzá a karton megrajzolásához és átmásolni
a falmezőre. Közben elkezdődött a harmadik évem festőszakon Pór Bertalan
mester műtermében. A mester hamarosan jóval több figyelmet fordított rám,
mint többi tanítványára. Rögtön észrevette: nem egészen kezdő vagyok ezen
a pályán; nem is úgy foglalkozott velem, mint tanítvánnyal.
Gondolom diplomamunkát is kellett készítenie?
Amikor elérkezett a diplomamunka elkészítésének éve, megkértem a tanári
kart, fogadja el diplomamunkámnak a negyven négyzetméter nagyságú falfestményt,
amit be fogok fejezni az elbírálás évének végére. Az elkészített, bemutatott
kartont a bizottság jóváhagyta. Sietve átkopíroztam a falra és megkezdtem
a festést. Hogy a festmény mégse legyen teljesen a személyi kultusz hirdetője,
Rákosit nem ünnepeltnek, hanem mint a többi alakot, ünneplőnek állítottam
be. Ő ugyan kezet fogott az egyik sztahanovista bányásszal oly módon,
hogy mégsem ő a főszereplő, és a mellette ellépő úttörő lánykák nem neki
nyújtják a virágokat. Ilyen nagyméretű és rendhagyó, a főiskolai normától
eltérő kompozíciós diplomamunkát egy végzős művészjelölt sem készített;
a bíráló bizottság ugyancsak vakaródzott. Érvek, ellenérvek csaptak össze.
Heves vita után elfogadták.
Diplomás festőművész lett. Kiket tartott mestereinek?
Művészeti, politikai világnézetemet két tanárművésszel tudtam azonosítani:
Pór Bertalan és Kisfaludi Stróbl Zsigmond mesterrel.
Mihez kezdett a friss diplomájával?
A Művelődésügyi Minisztérium kulturális osztályának volt a föladata a
kezdő művészek útjának egyengetése. Én óhajom szerint visszatértem a bányához
Dorogra. Három évre szóló szerződést kötöttek velem. Leteltével újabb
három év következhet. Közben a katonasághoz kaptam behívót tartalékos
tiszti tanfolyamra. Bevonulásom előtt kifizették a falfestmény utolsó
részletét: 3000 forintot. 1955. júniusban leszereltem. Megfelelő eredménnyel
és ranggal végeztem a tiszti iskolát. Jelentkeztem Dorogon a trösztigazgatónál,
aki rögtön megbízást is adott: fessem meg a vízbetörés ellen védekező
bányászok munkáját az igazgatói helyiség részére. Következő festményem
pedig egy nyolc négyzetméter nagyságú korszerű frontfejtés a tanácsterem
főfalára.
Vagyis a bányászéletből merítette festményei témáját?
Figyelmem a bánya világára terelődött. Erről a földalatti területről alig
tudott valamit a művészet. Úgy gondoltam, hogy csillésként eléggé megismertem
a lámpás alvilág nagyon is mozgalmas és szokatlan színű jelenségeit, mint
festő megkísérlem festményekkel a napfényes világban élők szeme elé tárni
azt a munkahelyet és munkavégzést, ahonnan és ami által megláthatják,
tapinthatják a szenet. Arra is gondoltam, hogy a mindenkori külvilág dolgait
kiváló művészek századok óta remekül jelenítették meg. Szebben, jobban
már nem is lehet.
Nem érintette meg önt a modern művészet?
Az új modernnek, kortársinak mondott útkereső művészethez
sem fantáziám, sem kedvem ilyen művészethez fölöslegesnek tartottam
a festőművész diplomát nem volt. Azt gondoltam, folytatom azt a
művészkedést, amit csináltam a főiskola elvégzése előtt. Erre legjobb
lehetőséget adhatott a bányászat világa, amely nem tűr művészinek csúfolt
absztrakt ködösítést. A bányamunka nagyon is valóságos és ábrázolni csak
naturalista módon lehet. Más módon értelmetlen káosz!
Mi lett a sorsa a Rákosi-freskónak?
1956 nyár elején már erősen zajlott a politikai mozgolódás. A forradalmárok
ledöntöttek minden csillagot, amiknek a színe vörös volt és megrohanták
a Rákosi-freskót, Rákosira rámázoltak egy nagy pacnit. A pacnit
befödték nemzeti színű zászlóval, így maradt aztán néhány éven át. Végül
összeült valamilyen bizottság és kimondta a halálos ítéletet a festményre.
Aztán tudomásomra jutott a Képzőművész Szövetség leirata a kultúrház igazgatójához:
a festményt megsemmisíteni csak a művész beleegyezésével lehet!
Fölajánlottam, hogy Rákosi alakját átfestem tsz tagnak, az úttörő lányok
nem virágokat, hanem búzakalász-csokrot tartanak. Így kész a munkás-paraszt
szövetség ünneplése. Tartott a huzavona. A kultúrigazgató, hogy döntésre
vigye a dolgot, falfestékkel bemázoltatta a bűnös Rákosi freskó
teljes felületét. Úgy is maradt évekig, majd befödték lambériával, amikor
a termet átalakították színházi teremmé.
Miből élt?
Dorogi helyzetemben annyi változás történt, hogy kérésemre az új igazgató
megszüntette szerződéses viszonyomat, és mint dekoratőrt, állományba vett.
A kötetlen munkaidőm maradt. A dekorációs munkák elvégzése bőven engedett
arra elegendő időt, hogy bányászati témákkal foglalkozhassak.
A művészkörök befogadták önt?
A bányász értelmiség pártfogását és művészeti elismerését élveztem. Ellensúlyozta
a hivatásos művészeti képviselők jellemzését rólam, amely szerint a személyi
kultusz egyik zászlóvivője voltam mert a Rákosi-freskót festettem. Nem
számítok alkotóművésznek, mert nem vagyok tagja a Képzőművészeti Alapnak. Megkezdtem
csilléskori tervem valóra váltását: a Dorogi Szénmedence történetének
földolgozását képekben. Az igazgatóság tudomásul vette, helyeselte; időt
és anyagot biztosított. Nekem bizonytalanná vált a festőművész pálya,
mivel sehogy sem tudtam beilleszkedni a művészközösségbe.
Nem érdekelte a képzőművészek, pályatársak véleménye?
Nem foglalkoztam én azzal. Minden figyelmemet, időmet igénybe vette a
bányászat történelmi múltjának kutatása, vázlatok készítése a képsorozat
megfestéséhez. Elmúlt öt év, mire a képsorozat első részével elkészültem.
26 darab, egyenként 70x50 cm nagyságban. Bemutatásra éppen bányásznapon
került a kultúrotthon nagytermében. A balinkai bányába is elmentem, hogy
megnézzem a nemrég történt vízbetörés helyét. Az igazgató hiteles festményt
kért az ott lezajlott küzdelemről, amit a veszedelemmel vívtak. Ezt az
eseményt kb. 180x150 cm nagyságú vászonra festettem meg.
Nem tudom elhinni, hogy teljesen hidegen hagyta önt a szakmának a művészetével
szembeni negatív véleménye és az, hogy megbélyegezték a Rákosi-freskója
miatt?
Később egy-két újság elmarasztaló cikk kíséretével ismertette a Rákosi
személyi kultusz kitüntetett művészeit, köztük szerepeltem én is. De kitüntetés
nélkül! Egyetlen egy kitüntetést sem kaptam. Számomra kedvezőtlen események
miatt mind jobban elzárkóztam a művészközösségtől. Azért is, mert egyre
inkább kezdtem hinni, hogy pályatévesztett lettem. Nem vagyok művész,
csak egy festegető műkedvelő. A művészet fölszentelt papjai is ezt éreztették
velem.
Ha nem volt festőművész a képzőművész diplomája ellenére ,
akkor minek tartotta magát?
Úgy gondoltam, a bányászat múltjának ismertetése inkább történészi, mint
művészeti feladat akkor is, ha képek segítségével mutatom be. Ily módon
nem leszek kiszolgáltatva képzőművészeti akadékoskodásoknak. Úgy határoztam,
hogy a következő kiállításokon mellőzöm a festőművész rangot és bányászfestőként
fogok szerepelni. Ez inkább megfelel a valóságnak, bányász múltam és a
jelenlegi bányászathoz való kötődésem miatt. A kiállításokat sem művészeti
szervek, hanem bányászati szakemberek intézték. A képek sem művészeti
alkotásként szerepeltek, hanem a bányatörténelmi dokumentumoknak számítottak.
Újságcikkek is hasonlóan értékelték. A Nehézipari Minisztérium szakszervezeti
bizottsága bányásznap alkalmával reprezentatív kiállítással mutatta be
az 54 képből álló sorozatot a minisztérium nagytermében, a Dorogi Szénmedence
Története címmel. Művészeti alkotásra semmiféle utalás nem volt. A
Bányászati és Kohászati Lapok szerkesztő helyiségében vetített
képes bemutatót és szakelőadást tartottak a bányászati szakemberek, akadémiai
tudományos munkatársak részére. A fő téma a történelmi képsorozat volt.
Mivel a helységben nem lehetett az összes képet kiállítani, csak töredéke
kerülhetett falra. A többit színes fölvételről vetítették. Az
újságok részére bányászművész voltam, de azok számára, akik lakásukat
akarták díszíteni nekik tetsző képekkel, másfajta festő lettem, úgy mint
fiatal koromban, amikor megrendelésre festettem arcképeket, táj- és csendélet
képeket. Kötetlen munkaidőm és dekoratőri fizetésem, feleségem könyvelői
állása eléggé jó anyagi létet biztosított hármunk részére, mert a fiúgyermekünket
nem követte több. Ennél fogva az, akinek nem tetszett a képcsarnokok áruja
formában, színben és árban, tőlem vásárolhattak jóval olcsóbban. Kötetlen
munkaidőmből bőven jutott lehetőségem, hogy bejárjam Budapest környékét,
a Duna mentét Ráckevétől Visegrádig, és lefessem a szép tájrészleteket.
Ily módon nem voltam kiszolgáltatva a Képzőművészeti Alap önkényuralmának.
Persze, nem is került a nevem bele az általa kiadatott művészeti lexikonban
föltüntetett alkotóművészek névsorába.
Hova lettek az ifjúkori álmai?
Ahogy öregítettek a múló évek, úgy halványodtak, végül teljesen semmivé
lettek kezdő festőkori vágyaim, hogy nagy művészi alkotásokat fogok létrehozni.
Már ötven éves koromban rá kellett jönnöm, hogy nem rendelkezek olyan
képességgel, ami a kiváló művészek közé emelhetne. Ez a se ide, se oda
állapotom nem tarthatott sokáig, mert a bányászati munkahelyem továbbra
is azt várta, hogy az ünnepi dekorációk elkészítése mellett fessek bányászati
képeket is. Mivel, a jelenkor bányászatát nagyobb méretben megfestettem
valamennyi bányaüzem részére, úgy határoztam, az egységes történelmi sorozatot
befejezem a Tanácsköztársaság idejével. A többit szedjék majd össze azok,
akik érdemesnek tartják foglalkozni a bányászat múltjával. Sikertelenségemet
nem panaszoltam föl sehol senkinek. A rendszer művészeti politikáját sem
hibáztattam. A szubjektív érzéseimtől független valóságban a képsorozat
folytatta sikeres szereplését Sopronban, a Központi Bányászati Múzeum
kiállítótermében. A megnyitó ünnepségen tekintélyes számú közönség jelent
meg. A következő napokban is volt bőven látogató. A megyei újság figyelemre
méltó írással, Bányászballada képekben címmel ismertette
a nem mindennapi kiállítást. A győri rádióadó is szólt róla mindennapi
híradásában. Az igazgató szerint egy hónapi nyitva tartás alatt húszezer
látogató volt.
Kilencvenkét éves és még mindig fest. Hogyan tekint vissza a művészpályájára?
Ha egy évvel előbb készítem el a Rákosi-freskót, akkor Kossuth-díjas festőművész
lettem volna. Így azonban még festőművész sem lettem. Le-föl bukdácsolások
után most már végleg megbuktam, nem tudtam kitűnőre javítani elégséges
és elégtelen feleleteimet az élet és a művészet iskolájában. Végbizonyítványom:
nyugdíjas. Ez is csak kisbetűs. Ifjúkori ábrándok nélkül folytatom ott,
ahol annak idején elkezdtem. Talán technikásabban festegetem a romantikus
tájképeket. Olykor el is adom néhány forintért. Ami arra elengedő, hogy
anyagot vehessek a következő képecskékre. Ez a festegetés csak annyi,
mint minden más barkácsolás, amit egy nyugdíjas elvégezhet.
Művész úr melyik képét tartja a legszebbnek?
Legszebb festményem az aranyhajú lány a feleségem , aki most
már ezüsthajú asszony, igaz, az idő múlásával többször lefestettem jól,
rosszul. A legszebb mégis a meg nem festhető: EMLÉKEZÉS!
|
|