|
SÁNDOR
ZOLTÁN
Szabadulási
kísérletek
Szögi Csaba:
Korai orgazmus
A
művészi alkotás, mint menekülési aktus sejlik fel Szögi Csaba Korai
orgazmus című, Szabadulási kísérletek a vörös óriás hajnalától
a fehér törpe alkonyatáig alcímű verseskötetében. Többnyire öncélú,
a fizikai valóságot sikeresen maga mögött tudó, de annak hangulatát már
kevésbé feledtető, kizárólag a művészi alkotásba való temetkezést megelevenítő
menekülésről van szó, hiszen a kozmosz szobacsendjének ajánlott, hét ciklusra
(és egy záróversre) bontott kötet alapmotívumaiként a világbavetettség,
az elidegenedés, a glóbuszmagány, a félelem és rettegés fogalmazódnak
meg. Ezek az örökérvényű, önmarcangoló lelki vívódást kiváltó emberi érzések
már a kötet Az utolsó felvonás címet viselő első ciklusában teljes
mértékben tetten érhetők: Haláálomban fáááj hááálnom / veleteek,
kínzóó-gyötrőő lidérceeek olvasható az Életem című nyitóversben,
illetve: Magány. / És iszony és bűn és gyarlóság. Szélsőség. A magány,
/ ami örök áll az Ünnep című költeményben. Már az
első ciklus néhány versében kibontakozik Szögi Csaba bizarr költői világa,
ami leginkább álom és valóság határmezsgyéjén felelevenedő szürreális
köztes létre emlékeztet. A szerző eme verseiben tulajdonképpen a társadalmi
történések indukálta generációs világnézet jut kifejezéshez. Szögi Csaba
tagja annak a nemzedéknek, amely a kilencvenes évek elején, a balkáni
háborúk legnagyobb forgatagában vált nagykorúvá, s ez az életrajzi mozzanat
ritkábban közvetlen, de annál inkább közvetett módon rányomta bélyegét
verseire. A kor, a mindennapi történések közvetlen tapasztalata, legtöbb
nemzedéktársához hasonlóan, védekezésre késztetik a szerzőt, aki reflexszerűen
az önvédelem legfájdalommentesebb válfaját választja menekül: álomba,
amit a sorsának nevez, vagy egyféle térben és időben tőlünk távol álló
gótikus világba; de bármennyire is igyekezzen, szabadulási kísérletei
nem tudják vele feledtetni a jelent, álmai rendszerint lidércekké fajulnak,
a gótikus világ pedig leginkább horrorisztikus örök éjszakává sikeredik,
amiről szókészlete, a több versben is előforduló gyilkos, csont, gyász,
bánat, fagy, pokol, mocsok, börtön, halottak, hernyók, csend, semmi és
ezekhez hasonló szavak, valamint a következő sorok is hűen tanúskodnak:
Búcsúzom, búcsúzom mindenektől, valami / elvonszol innen, ebben
a darabban melyben / oly nagy szerephez jutott a sötétség
lassan / véget ér az utolsó felvonás. (Vége)
A kötet A köd címet viselő második versciklusában,
valamint Próféciák című harmadik versciklusának első két darabjában
még kifejezettebben felszínre tör a kötet elején felvetett hangulat, a
szeretetre éhes örök vándor archetipusaként is értelmezendő vershős kálváriája,
akit a költő testvérének szólít, mondván neki: úgysem láthatod már
/ a Napot, túl későn születtél (Próféciák 3.). A pozitív
értékeket is szimbolizáló éltető elem, a világosság hiányáról tanúskodik
a Memoár című vers két sora: Én nem láttam a fényt..., a fény csupán
a sötétség / árnyéka. Spontán depresszió című versének vulkanikus
drámaiságát mindössze néhány szó állandó ismétlésével és permutálásával
sikerül elérnie a szerzőnek: Járt itt egy költő, emberek. Nem /
vettétek észre? A dinamikus mikro-monodrámának is beillő költemény
a maga tömörségében az emberiség közömbösségének tarthatatlanságára igyekszik
felhívni a figyelmet, ugyanakkor ismételten utal az emberi lét, s önreflexív
módon a költői lét hiábavalóságára is. A költői (és emberi) én mulandóságára,
és ezzel együtt kozmikus értelmetlenségére vonatkoznak a következő sorok
is: Magányba mártózva / maradok mégis mostoha meséknek mélyén. /
Hírnevem fényén a fene tudja, hová is megyek, / holnap úgyis mindnyájan
elfelejtetek (Memoár). A Próféciák további darabjaiban
olykor groteszk elemekkel dúsítva megjelenik a vajdasági toposz és a költőt
körülölelő valós világ lírai lenyomata, de ez mitsem változtat a költemények
alaphangulatán akkor sem, amikor a szerző versében barátját szólítja
meg: Tegnap olvastam a verseidet, / barátom, / miket főképpen Ildihez
írtál. / Kérdezted, hogy tetszik... / Mint mikor a sírásó a / sírba /
fekszik, amit egy másik sírásó / ásott. / Vidítjuk egymást... (...);
és akkor sem, amikor a létről folytatott töprengései során megállapítja:
) az éjjel azt álmodtam, hogy / élek (Nincs semmi).
Az Ezt már csak úgy című negyedik versciklusba szedett versek zömét
a fanyar humor jellemzi, s noha mondanivalójuk aligha tér el az előző
alkotásoktól, a hígítóanyagként ható iróniának köszönhetően ezek a versek
könnyebben emészthetőek, ami ugyanakkor a képletes beszédnél maradva
nem jelenti azt, hogy laktatóbbak is. A csend címet viselő
ötödik ciklusban a kötet legelején érzékelt reményvesztettség és kiábrándulás
köszön vissza, amit tovább fokoz a szeretett nő iránti áhítozás, míg a
...meg ami azt követi és az És a hetediken megpihent című
ciklusokban a játékosság és a pergősebb verselés jut kifejezéshez, s noha
továbbra is a kiábrándultság érződik a versekből, a költő többé nem menekül
már megmenekült önmagába: benne vagyok önmagamban / oberon
gyöke vagyok / ahprodité bolhája / kiszívják az agyam / döglött pókok
énekelnek / karácsonyra megvirrad (Döngicse); aminek következtében
létét már csak az alkotás prizmáján tudja követni: már régóta csak
a csend, a csend, a csend, / a csend, a csend, ezerszer üvöltöm, magamra
/ nyelvem öltöm, megreped a tudat, mindent, / ami szép, kiírtam magamból,
mindent, ami / borzaszt, kiírtam magamból, ez borzaszt / már egyedül
(Halotti beszédem elhal).
Szögi Csaba öntörvényű költő: versei kivétel nélkül
szabad versek, ha a mű megköveteli, akkor még önkényű is, így az Életem
című vers esetében a magánhangzók sajátos ortográfiai használatával
igyekszik elnyújtani a szavak kiejtését, amelyek ily módon egyféle transzcendentális
meditációs gyakorlatként is alkalmazhatóvá válnak; ha pedig valamiféle
kötöttségre van szüksége, azokat egyedül határozza meg, mint például a
Nosztalgiabizser című alkotásban, amelyben sajátos módon gyúrja
egybe a verset és a prózát. Egyes versek keletkezési dátumának megjelöléséből
megtudhatjuk, hogy a kötet legalább másfél évtized terméséből állt össze,
s rendszerint, amikor egy ilyen hosszú költői korszak kerül egy kötetbe,
fennáll a veszélye annak, hogy a válogatás során óhatatlanul kevésbé sikeredett
alkotások is átjussanak a rostán, olyan művek, amelyeknek nyilván szentimentális
értékük van a szerző számára, de amelyek messze alulmaradnak a kötet többi
darabja mellett. A szerző dicséretére váljék, hogy a Korai orgazmusba
alig néhány ilyen csempészte be magát, és a kötet jó megkomponáltságának
köszönhetően azok sem zavaróak túlságosan. Kötetének hét ciklusán keresztül
tartó menekülései során mintha csak a Naprendszer hét bolygóján
haladna végig Szögi Csaba egy kört rajzolva le jut el a vörös óriás
hajnalától a fehér törpe alkonyatáig, avagy önmagától önmagáig, hogy a
kultikus Vágtázó Halottkémek együttes egyik albumának a címét felhasználva,
záróversében leszögezze: mára már elég volt a semmi kapuin /
dörömbölve (kiemelés tőlem S.Z.) várni a / messiást (Elég),
mintegy utalva arra, hogy szabadulási kísérletei csupán költői világában
jelentenek szabadulást. (zEtna, Zenta, 2008)
|
|