|
DÁVID
ÁDÁM
Látást adni
a szemnek
Gondolatok
Barakonyi Szabolcs Tébánya című fotókiállítása kapcsán
Előszó
Magyarország pusztulásnak indult szocialista iparvárosainak világa gyakorlatilag
ismeretlen számomra. Ugyan Budapesten és környékén is málladozó gyárépületekre
bukkanhatunk, ám ezeknek az utóbbi években megkezdődött a lebontása vagy
újrahasznosítása, az előző rendszer során módosult városképen a változás
jelei mutatkoznak. A teljes elszigeteltség, a feltartóztathatatlan pusztulás
víziószerű valósága legelementárisabb erővel Tarr Béla filmjein keresztül
jutott el hozzám. Tarr művészete nyitotta föl a szemem a szocializmusban
létrejött szociális problémákra és a totális hanyatlásban is megnyilvánuló
esztétikumra. A Kárhozatban, vagy a Sátántangóban felrajzolt
halálra ítélt vidék megismerése óta foglalkoztat: milyen lehet a mindennapi
élet a fikción innen egy ilyen vigasztalan világ roskadozó keretei között?
Van-e ott még élet egyáltalán? Változott-e a helyzet a rendszerváltás
óta eltelt időben?
Ezekre a kérdésekre kerestem a választ Barakonyi Szabolcs
tatabányai fotósorozatának befogadása során. Tehát Tarr Béla apokaliptikus
fikciói felől jutottam el a fiatal fényképész hétköznapjainkat problematizáló
dokumentarizmusáig, amelyek között egymást kiegészítő, komplementer viszony
állítható fel. Barakonyi korábbi szociográfiai igényű munkáinak rövid
áttekintése után ezt a viszonyt elemzem, a Tébánya című kiállítás
egyes fényképeinek vizsgálatával alátámasztva.
Barakonyi
és a dokumentarizmus
Barakonyi Szabolcs sokoldalú fotográfus. Amellett, hogy az Index internetes
hírportál és más online orgánumok provokatív stílusú fotósa, dokumentarista
fényképsorozataival sorra nyeri a rangos díjakat. Szakmai profizmus és
igényesség jellemzi sajtófotósi pályáját is, de a legmaradandóbbat önálló
sorozataival érte el.
Útinaplójában (2000) még fekete-fehér hangulatképeket
készített, amelynek formai érdekessége abban állt, hogy két-két különböző
perspektívájú állóképet fotografált a helyszínekről, amelyeket egymás
mellé helyezve az adott táj torzóját kapta, a hiányt (is) dokumentálva.
Ez a szándékolt tökéletlenség, töredezettség implicit formában fellelhető
későbbi kompozícióiban is.
Első jelentős hazai sorozata Vége a bálnak címmel
(2002) a magyarországi felső tízezer kiüresedett életét ábrázolja a báli
mulatozás züllésbe fordulásának megragadásával. Már itt megjelenik a fotográfus
szubjektív beállítottságú dokumentarizmusa, amely azóta is jellemzi munkásságát.
Nem szégyelli, sőt büszke rá, hogy számára a dokumentumfotózáshoz hozzátartozik
az alkotói vélemény. Nem is törekszik tehát az úgynevezett objektív dokumentálásra,
koncepcióiban egy-egy társadalmi jelenséget próbál ironikus módon láttatni,
személyes szemszögből szemléltetni. Ezáltal egyfajta provokatív hatást
is kiváltanak fényképei, érzelmi reakciót és kritikus hozzáállást váltva
ki a nézőből.
Ettől kezdve Barakonyinál a színes fotografálás válik
uralkodóvá, amelyhez alapvetően kétféle mesterséges megvilágítás társul:
a város sárgás neonfényei, vagy a fényképezőgép vakujának természetellenes
fénye. Utóbbi a többségében nappali fény mellett készült Szólj anyádnak,
hozzon pénzt! (2006) című Lucien Hervé- és Rodolf Hervé-díjas sorozatának
védjegyévé válik, ezzel is hangsúlyozva a falusi élet természetes közegébe
bevonuló mirelit-mesterségességet. Barakonyi több, mint egy hónapon át
járta Family Frost-autókkal az ország eldugott falvait, és rendkívül kritikus
hangvételű és sokszor humoros képeket készített a vidéki emberek szenzációéhségéről
és magányáról.
A művész saját bevallása szerint elsősorban szórakoztatni
akar fényképeivel, ám tatabányai sorozata inkább elgondolkodtat, számvetésre
késztet, mint megbotránkoztat vagy mulattat.
Barakonyi
és Tarr bányavárosa
Tarr Béla Barakonyihoz hasonlóan dokumentaristaként kezdte pályáját. A
német rendező, Fassbinder példáját követve egyszerű emberek sokszor brutalitásba
fajuló hétköznapjait mesélte el egyszerű emberek amatőr játékával hitelesítve.
Innen jutott el a 80-as évek végére Krasznahorkai-feldolgozásaiban
kozmikus világmagyarázatáig, amelyben a szociográfia elemei továbbra is
fontos szerepet játszottak. A film látványvilágának kidolgozása kulcskérdés
volt a szereplők lelkivilágának visszaadása, hitelesítése szempontjából.
Különböző helyszínekből állítottak össze egy fiktív világot, amelyről
Kovács András Bálint Tarr szerint a világ című tanulmányában kifejti
ennek az eljárásnak a lényegét: minden elemében valóságosnak hat,
ugyanakkor egészében nem létező, teljesen díszletszerű. Tarrék bejárták
az egész országot, hogy megkeressék az összes jelenethez azokat a valóságos
helyszíneket, amelyek mind ugyanannak a teljes lepusztulás előtti utolsó
pillanatnak a hangulatát árasztják, [...] Pauer Gyula így beszél erről
a munkáról: Végigjártuk az országban létező összes bányászfalut
és bányászvárost. Olyan indusztriális környezeteket kerestünk, amelyekre
a lassú pusztulás, a bomlás egyértelmű és cáfolhatatlan bélyegét nyomta
rá az idő. Amelyeket valaha dinamikus növekedésre és gyarapodásra terveztek,
amelyeken még látszik, hogy egy szebb, gazdagabb jövő ígéretével hozták
létre őket, és amelyek ma végtelen lepusztultságukban mindenütt csak az
elhagyatottságot, a hajdan volt illúziók megsemmisülését mutatják. Tömegével
találtunk ilyen helyeket az ország legkülönbözőbb pontjain. [...] Ugyanakkor
ezeknek a helyszíneknek a felkutatásával nem az volt a célunk, hogy az
ország bizonyos vidékeinek pusztulásáról adjunk látleletet. A film nem
tartalmaz konkrét utalásokat korra és helyre. [...] A helyszínek valóságosak,
de a filmet nem egy, hanem nagyon sok helyszínen forgattuk. [...] A film
világa tehát valóságos elemekből áll, de nem valóságos teret alkot.1
Barakonyi Szabolcs Tébánya című fotósorozata
ezzel szemben egy helyre koncentrál, a tatabányai fiatalok életét rögzíti
szociografikus igénnyel bemutatva. Tarrnál a felnőttek szétbomló világa
áll a középpontban (a Sátántangó gyerekfiguráját leszámítva), míg
a Tébánya koraérett fiatalokról szól.
Tarr Béla hiteles elemekkel tarkított kitalált történethez
keresett helyszíneket, míg Barakonyi prekoncepciójához, a bánya nélküli
bányavároshoz, más szóval Tatabánya paradoxonához, egy letűnt világ díszletei
közt rekedt fiatalok nyomorúságához keresett hiteles arcokat. Rájuk is
talált, ám a fotósorozathoz írt bevezető szöveg demagóg elemeket is tartalmaz,
például rozsdálló gyár-ról, amelyet egyáltalán nem ábrázolt.
Szöveg és kép problematikus viszonyát jelzi, hogy a címadás és a bevezető
szöveg nélkül azt is gondolhatnánk, hogy a világ bármely nagyvárosában
élő fiatalokat fotózott. Ennek ellenére érzékenyen és magas művészi színvonalon
nyúlt a témához, melynek mélyrétegeit a következő képelemzésekben igyekszem
bemutatni.
Barakonyi és Tébánya
A Dorottya Galéria kiállítótermébe belépve körös-körül mai fiatalokat
ábrázoló 40x60, illetve 70x100 centiméteres színes fényképek fogadnak
néhány kis formátumú fotóval váltakozva, amelyek tematikusan elrendezve
a lakókörnyezet bemutatására szorítkoznak. A képeknek ez a koreográfiája
is jelzi az alkotói szándékot: ember és környezete viszonylatában az ember
pozíciója számára a fontosabb, aki a haldokló táj kontextusában, egy letűnt
kor kellékeinek roncsai között jelenik meg.
A bejárattal szemközt a sorozat emblematikus képe látható
jól elkülönített, központi helyen. Nem véletlen, hogy ez a kép szerepel
a kiállítás meghívóján is, hiszen magába sűríti Barakonyi attitűdjét és
véleményét témájáról, a Tatabányán vergődő fiatalokról.
Alkonyi tájban tizenéves fiú iszik műanyag flakonból.
A lemenő nap fénye kiemeli arcát, flakont tartó kezét és a mögötte elterülő
facsoportot, alakja belevész a szürkületbe. A már-már didaktikusságig
menő színdramaturgia, a mondanivalót kiemelő vöröses fényár és a környezet
homogén szürkeségének kontrasztja rávilágít arra, hogy a színes fotográfia
választása túlzásaival és ellenpontozásával paradox módon éppen az ábrázolt
világ szürkeségét hangsúlyozza. A sorozat többségére jellemző esztétizáló
hajlam, eufemisztikus ábrázolásmód is leolvasható a képről, amely a fotós
szubjektív, néhol szentimentális szociográfiai pozícióját rögzíti: érzelmileg
kötődik a bemutatott szereplőkhöz, az ő pártjukon áll, miközben a legapróbb
részletekig pontos és hiteles marad. Szokatlan feszültséget kölcsönöz
a kompozíciónak időbeli dimenziója: ember és táj egy irányba, a teljes
elsötétülés felé halad sietség nélkül, de feltartóztathatatlanul. A fiú
mozdulatának lessingi termékeny pillanata (ön)pusztító pillanat is egyben:
ahogy kortyonként kiissza az üveg tartalmát, a sötétség teljesen felissza
alakját. Ember és környezetének szoros összefonódása a helyzet egyedisége
helyett annak mindennapos ismétlődését sugallja: ahogy minden nap végén
lemegy a nap és sötétségbe borítja a tájat, úgy a fiú is minden nap végén
törzshelyén, a fák törzsénél köt ki műanyag flakonjával és
sötétségbe borítja elméjét.
Visszatérve a kiállítás kezdetéhez, az első képen ugyanennek
a szimbolikának, a lerészegedés folyamatának a következő stációja elevenedik
meg. Két elmosódott alak áll egy éjszakai utcán. A hosszú expozíciós idővel
készített felvételen a bal oldali figura kezében tartott cigaretta fénye
szabálytalan formákat rajzol az időbe. Ez a fragmentáltság, a felismerhetetlenségig
bemozdult, arctalan figurák idegensége mintegy létállapotuk visszatükröződése,
a részegség perspektívájából láttatva.
Barakonyi szándékosan rájátszik az amatőr fotózás esetlegességére.
Mint egy vele készült beszélgetésből kiderül, nagy hatással volt rá a
Hórusz Archívum anyaga, amely az egyik legnagyobb, Kardos Sándor operatőr
nevével összeforrott magyar privátkép- és magánfotógyűjtemény, közel másfélmillió
amatőr felvétellel. Ahogy Kardos kihasználja és filmes kompozícióin alkalmazza
a dilettantizmusból származó sokszor zseniális hibákat,
úgy Barakonyi is gyakran él ezzel a lehetőséggel.
A következő kép első ránézésre szintén rontottnak tűnik,
látszólag semmi sem stimmel rajta: valószínűtlen sárgás fényben úszik,
túlexponált, a lámpa és a hold teljesen kiégett, alsó felét egy asztalka
foglalja el, az előtérben bal oldalt ácsorgó figura életlen és arca szájtól
fölfelé lemaradt a kompozícióról, a háttérben látható társaság tagjai
szintén elmozdultak és kivehetetlenek. Ezek a látszólagos rontások azonban
nagyon is tudatos komponálás eredményeképpen jönnek létre. A mélységélesség
ilyen radikális alkalmazása kiemeli a beszélgető társaság és
a fiú magányossága közötti különbséget, amelyre az elmosódott asztal anyagának
és színének mesterségessége és a háttérben álló fák kontrasztja válaszol.
Az arctalan fiú szabálytalanságának párjaként a kép képzeletbeli középpontjától
ugyanakkora távolságban jobb oldalon álló, neonfényben úszó fatörzs helyrebillenti
a kompozíció egyensúlyát. A kép függőleges tengelyét a hold fénye jelöli
ki, amely az asztal felületén tükröződve összeköti a különböző síkokat:
az előteret a háttérrel, az emberi világot a természetivel, a jelentéktelent
a kozmikussal. Egyszersmind felidézi Ady Endre Kocsiút az éjszakában
című költeményének első versszakát:
Milyen csonka ma a Hold,
Az éj milyen sivatag, néma,
Milyen szomoru vagyok én ma,
Milyen csonka ma a Hold.2
Ez a dekadens világértelmezés magyarázza az ábrázolás szabálytalanságát,
széteső struktúráját, a magányos fiú szorongását az őt körülvevő világba
vetítve ki. Rasztás hajviselete a sorozat visszatérő motívuma, amely a
szubkultúrához való tartozás mellett egyfajta menekülés, rejtőzködés kifejeződése
is.
A fénykép tematikai és hangulati párdarabját közvetlenül
alatta állították ki, ahol ugyanaz a városi atmoszféra, környezetrajz
és színvilág fogad, mint az előző képen. A kompozíció alsó fele itt is
holt tér: egy ápolatlan park letaposott fűcsomói. A hátteret a hold fénye
helyett egy utcai lámpa világítja meg, ahol az egyik padon két alak ül,
kissé hátrébb hárman hangolnak egy koncerthez. A totális kiüresedés előtti
pillanat ez, sejtelmes semmittevésre kárhoztatva az élni vágyó
fiatalokat.
A következő portrén elhagyjuk az éjszaka világát, újra
az alkonyi fények dominálnak. Kopaszra nyírt hajú fiú fekszik egy betonszerkezet
tetején, amelyből rozsdás fémrúd áll ki az ég felé. A fiú átlósan helyezkedik
el a kompozíción, amelyet tarkóra tett keze és kifelé irányuló tekintete
is hangsúlyoz. Elkülönbözésre való törekvése, látszólagos kívülállósága
ruházatában is megnyilvánul: mintegy a jin és jang szimbólumának punk
változataként két egymásba zárt lakatot hord nyakában, kabátját kiálló
szögek díszítik. Megjelenése azonban nagyon is illeszkedik ipari környezetéhez,
a betonplatóhoz és a vasrúdhoz.
Az először elemzett képtől balra két különálló egység
következik: az első négyes a tatabányai lakókörnyezetet mutatja be kis
alakú fotókon, a második négy darab 70x100 cm-es kettős portré.
Tipikus lakótelepi szobában találjuk magunkat, ahol
a barthes-i értelemben vett studium szintjén egy tinédzser fiút látunk
profilból, ahogy ágyán ülve tévézik, s közben cigarettát szív. A szoba
szinte teljesen üres, a televíziót és a DVD-lejátszót leszámítva. A Cartoon
Network nevű mesecsatornát nézi, amely nem köti ugyan le a figyelmét,
de megszokásból rámered a tekintete. A kép punctumja számomra egy apró
mozzanat: a fiú lábán fityegő kinyúlt fehér zokni, amely kicsi rá és lecsúszni
készül, ezért ösztönösen behúzza a lábujjait. Ez az önkéntelen, görcsös
mozdulat sokkal többet árul el a fiú lelkiállapotáról, mint a közhelyes
tévénézés és cigizés.
Barakonyi korábbi munkáira jellemző ironikus ábrázolásmódja
leghatásosabban szobabelsőjéről olvasható le, ahol egy üres akvárium fényében
fehér sziámi macska hunyorog. Mivel részben magam is a Cartoon Network
meséin szocializálódtam, tudat alatt is Csőrike figurájára asszociálok,
akit a macska minden epizódban fel akar falni. A macska bűntudatos
tekintete adja a kép báját és varázsát, bár a kiürült, funkciótlanná vált
akvárium a sorozat eszmei lényegének legtömörebb tárgyi megfogalmazása
is egyben. A rendhagyó enteriőr másik zavaró, jellegzetesen tébányai
eleme a háttér falról lelógó vezetékei.
A következő két képen kitekintünk a lakás ablakán,
s nem túl kedvezőek a kilátások: az egyik előterében csenevész
virágok, egy kétes tartalmú befőttesüveg, a háttérben emeletes betonblokkokkal.
A másik panoráma a szomszédos ház börtöncellára emlékeztető erkélyeit
mutatja, valamelyiken a következő táblával: számítástechnika szerviz.
Az ablaküvegre ragasztott plüssmackó a fotós fanyar humorának másik példája.
Mintha menekülni próbálna ebből a börtönből, de láthatatlan akadályba
ütközik.
A kettős portrék arról árulkodnak, hogy a bemutatott
tatabányai fiatalok nem is próbálnak menekülni sors(talanság)uk elől.
Pedig a jobb alsó kép épp egy vonatút közben mutatja be egy fiú és egy
lány kiüresedett kapcsolatát. A mozgó járművel szemben mindketten mozdulatlanok:
a lány kezére támaszkodva alszik, a fiú átvetett lábbal ül, tekintetét
a lányon pihenteti. Jobb kezével fél arcát eltakarja, bal kezében az elmaradhatatlan
mobilt szorongatja. Öltözetük konformista, divatos holmi, egyéniségüket
hajviseletükkel igyekeznek hangsúlyozni: a lány két zöld tincset hord,
a fiú pedig rasztás. Igazi 21. századi idill és a kommunikáció
képtelenségének kettőssége fogalmazódik meg a képen. A környezet is ezt
az idegenséget árasztja: csupa fém, műanyag, farostlemez, üveg.
A jobb felső portré ennek az idillnek az optimistább
oldalát mutatja be: egy rasztás hajú srác és vörösre festett hajú kedvese
ágyukon ülve mosolyognak ránk. A lány erős sminkjének maszkszerűsége azonban
felidézi Weöres Sándor gondolatait az Ifjak és vének szépségéről:
Az ifjú arc, váltakozó vidám és szomorú tündéreivel: mozgalmas,
szikrázó, örvénylő, csábító szépség. [...] A mai embert csak az érzékiség
rángatja, csak a csábító-szépet ismeri [...] többnyire el is rútítják
ifjú arcukat, nemiségük plakátját formálják belőle.3
A hajviseletek paróka jellege pedig Herlinde Koelbl 2007-es Hamburgban
bemutatott Haare című fotókiállítására emlékeztet, ahol a különféle
frizurák identitásteremtő ereje rendkívül magas esztétikai színvonalon
nyilvánult meg.
A bal felső képen is a hajviseletnek jut központi szerep:
egy alvó lány haját ápolja a mögötte fekvő fiú. A szerelem meghittsége
keveredik ebben a gesztusban az állati ösztönökkel, a megtisztulás a tisztogatással.
A bal alsó képen egy középiskolás korú ikerpár néz
farkasszemet a fényképezőgéppel. Elsőre talán nem is tűnik fel vonásaik
rokonsága, mert annyira megszoktuk, hogy az ikreket ugyanúgy öltöztetik.
Megjelenésükkel megpróbálnak ugyan elkülönbözni egymástól, de a tekintetükből
áradó közöny megállásra kényszerít, és fiziognómiájuk alaposabb összehasonlítására
ösztönöz. A kép bal oldala felől érkező természetes fény finom kontrasztokat
teremt az arcukon, lecsüngő kezeik tovább erősítik elesettségük és tehetetlenségük
érzetét.
A következő képek ismét kisebb formátumúak, utcai jelenetekkel
láttatják a portrék kollektív magányát. A kihagyásos szerkesztés egyik
legszebb példája egy guggoló lány, aki egy fekvő alak fölé hajol, ám ennek
a cimborának csak a cipője látszódik. A kép lényegi információja így a
fotó terén túlra kerül. Ennek a párja egy szobabelső, ahol erős fényű
lámpák kereszttüzében egy ágyon fekvő lány fölé hajol valaki, ám a hátát
mutatja felénk, ezért csak sejteni lehet, hogy valamit tetovál a lány
hasára. Az általa kitakart terület szintén hiányzóna, amely kétértelműséget
és titokzatosságot kölcsönöz a képnek.
Az esti mulatozásokat megörökítő fotók közül kiemelkedik
egy vakuval készített álamatőr felvétel, ahol a típushiba tudatos
megőrzésével az előtérben iszogató fiú szemei pirosak, és egy elmozdított
gyertya fénye neonlámpára emlékeztető folyamatos fehér csíkot húz maga
után. A sorozat másik vakus fotója egy padon fekvő rappert ábrázol, aki
baseballsapkában, letolt, bő nadrágban és sportcipőben próbál aludni karba
tett kézzel, felhúzott térdekkel. Könnyedén elférhetne kényelmesebb testhelyzetben
is a padon, ám zárkózott testtartása űzött vadra, szubkultúrájának kellékei
begubózott sündisznóra emlékeztetnek. Ezt az állati kiszolgáltatottságot
és ösztönös zárkózottságot a mesterséges fény hatásosan ellenpontozza.
A pad körül arányosan elszórt szemétdarabok, a háttérben ipari terület
körvonalai látszanak.
A szabadtéri portrék utolsó, nagy alakú fotója egy
focipálya kapujának dőlő dohányzó kiskamasz és egy alapvonalon fekvő fiú
statikusságát ütközteti a sport adta dinamizmussal. A vonatos képhez hasonlóan
a mozgás és a mozdulatlanság, a lehetőség és a rezignáltság feszültségének
köszönhető a katartikus hatás.
A következő kis blokkban a bánya nélküli bányaváros
hangulatképeivel egészülnek ki a portrék: ferdén álló utcai lámpa, szocreál
stílusú tér zöldes fényekkel, lakótelepek végtelene madártávlatból, egy
múlt rendszerből itt ragadt szobor fémkerítés mögé bebörtönözve,
vagy egy bérház előtt álló, közérdekű közleményt tartalmazó óriásplakát:
A
bűncselekmények megelőzhetők!
Lakása ajtajára szereltessen korszerű, több ponton záródó zárat! Ha több
napra elutazik, kérje meg szomszédját, figyeljen a lakására, és ürítse
a postaládát.
Önmaga és vagyona biztonsága érdekében fogadja meg tanácsainkat!
Természet
és erőszakos emberi beavatkozás viszonyát tematizálja az a ligetes parkban
készült felvétel, ahol a fák között véget nem érő felszíni csővezeték
kanyarog. A képsíkot az előtérből a háttér irányába keresztben átszelő
alumíniumcső felelős a fénykép térhatásáért. A kortárs fotográfiában Edward
Burtinsky Manufactured Landscapes című sorozata mutatja be legmegrázóbban
az iparosított táj természetrajzát.
A bal oldali falon ismét 70x 100 cm-es portrék következnek.
Az első éppen szemközt helyezkedik el a betonplatón fekvő punk fiúéval,
s mind tematikáját, mind az ábrázolt és környezete viszonyát tekintve
hasonló tendenciákat mutat: hajviselete alapján ebben az esetben is punkról
van szó, akinek öltözéke szintén reflexív viszonyban áll a háttérrel.
Fekete- fehér kockás ingje ugyanis a mögötte álló fehér viskó ablakkereteinek,
kidőlt ajtóinak és a homályba vesző fekete lombkoronáknak ritmikus ismétlődése.
Ugyanaz a fiatalember vág furcsa grimaszt a mellette kiállított fotón,
amint egy párral beszélget a betonon ülve. A repedezett aszfalt keménységét,
városi jellegét a háttér aranyos fényben vibráló fái ellenpontozzák. A
végtagok horizontális egymásra rétegződöttsége és a fák vertikális rendje
tovább fokozza a két sík közötti feszültséget. Erotikus töltetet kölcsönöz
a képnek a lány kihívó harisnyája felé a képmezőn kívülről benyúló kéz.
A kiállítás legdinamikusabb képén egy levegőben lebegő
gördeszkás. Ugrásának ívét leképezi a mögötte álló fal ornamentikus szocreál
domborműve, így tulajdonképpen ő is szoborszerűvé válik, belemerevedik
az időbe. A gördeszkázás a kortárs művészet közkedvelt témája: mint
minden valamirevaló amerikai sporthoz, a deszkázáshoz is hamar életfilozófia,
a fiatalok szabadságeszménye társult. Talán az sem véletlen, hogy a kamaszlét
sötét oldalának bemutatására szinte teljes életművét áldozó Larry Clark
legtöbb munkájában is feltűnik a skating-szcéna.4
Larry Clark éveken át készített fekete-fehér dokumentumképeket
amerikai tinédzserek tragikus történetéről, amelyekből összeáll fokozatos
elzüllésük kálváriája. Fotósként szerzett tapasztalatait színes játékfilmekbe
ültette át, ahol a brutalitás, a szexualitás erősen fikcionált köntöst
kap (pl. Ken Park).
Clark pályája azt példázza, hogy a TarrBarakonyi-paradigma,
dokumentarizmus és fikció újraértelmezése igaz, fordított színkezeléssel
egy művész személyiségén belül is termékeny lehet mind a fotográfia,
mind a filmkészítés terén.
(Budapest,
2008)
1 |
Kovács
András Bálint: Tarr szerint a világ
URL: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3495 |
2 |
Ady
Endre: Kocsiút az éjszakában
URL: https://mek.oszk.hu/00500/00588/html/vers0403.htm |
3 |
Weöres
Sándor: A teljesség felé. Tericum Kiadó, Budapest, 1995, 83.
o. |
4 |
Schreiber
András: Gördeszkás generáció
URL: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9272
|
|
|