|
NOVOTNY
TIHAMÉR
Vakolatképek
Fikciós(!) megközelítés
Emlékszem
közös apánkra, aki ezermester (s bizonyos értelemben feltaláló) lévén
remekül értett a családi házak és nyaralók, kicsi férők, rögtönzött kalyibák
és a különféle rendeltetésű ólak építéséhez, valamint a célszerű betonjárdák
és a tetszetős betonkerítések zsaluzatba kényszerítéséhez. Volt is munkája
elég! De szabadideje és teremtő energiája nagy részét a családi fészekrakás
többszöri kényszerű újrakezdése és a lakhatási körülmények állandó és
fokozatos javítása kötötték le. Hogy úgy mondjam, mellette sem nem unatkozhatott,
sem nem lazsálhatott az ember. Feladat, teendő mindig bőven akadt a házak
körül. Ezt így, többes számban kell mondanom, hiszen 70 éves korára
összesen ennyi időt szabatott ki számára a Teremtő két otthonos
családi ház, egy vendégváró balatoni nyaraló és az édesanyjának emelt
praktikus és barátságos, apró pathi házikó állt mögötte.
János testvérem épp nyolc hónappal előbb született, mint én, mert anyánk
második ikerterhessége lévén (tudniillik az elsőnél János Tihamér nevű
bátyja csak néhány órát élt), engem egy kicsit előbb lökött ki a méhéből,
így túléltem János nevű öcsémet, aki bár majdnem időre, de halva született.
Később mégis úgy kezeltek bennünket, mintha kétpetéjű ikrek lennénk. Amikor
például anyánk leküldött bennünket a remetelábi közértbe, azt mondták
ránk, olyanok vagyunk, mint két tojás. Pedig ez nem volt egészen helytálló
megállapítás, mert míg Jánosnak élesebb, kíváncsibb és elevenebb, mondhatni
kifelé élőbb, nekem meg mélázóbb, merengőbb és befelé nézőbb volt a tekintetem.
Szemünk amúgy, akár a nap és a hold, verőfényben és sötét éjjel, nyitva
is meg csukva is, mint a gyémántkristály, ragyogott. Az ő lénye, akár
a ficánkoló, rohanó hegyi patak, mindennek játékosan nekirontott, mindenbe
belekapott, s mindent magával ragadott az enyém, mint a rezzenéstelen,
tükörsimán áttetsző tiszta kút, aki folytonosan arra vár, hogy fölé hajoljanak,
és követ dobjanak belé.
Természetünk szerint hosszú éveken át betelhetetlen éhséggel és étvággyal
habzsoltuk és faltuk fel a felkínálkozó világ ezer és ezerbillió képének
káprázatosan vonzó pillanatát. Paradicsomi békében, a felfedezések lázas
izgalmában és az otthonosságérzet bársonyosan meleg bizsergésében teltek
napjaink, hiszen még nem volt igazán veszélyérzetünk, holott emitt s amott,
olykor-olykor, bizony-bizony ránk tört már az a megmagyarázhatatlan félelemérzetféle
is...
Szóval szerettük a világot, szerettük élni helyzeteit, és szerettük a
rokonainkat, mert ők feltétlen szeretettel és a szorongató szájcsókok
özönével öleltek és szerettek bennünket.
Bár még fogalmunk sem volt az ókorban élt Boethiusnak a boldogság érzéséről
írt gyönyörű meghatározásáról, mely szerint ez egyenlő a határtalan
élet egész szerinti, egyszerre való és tökéletes birtoklásával,
gyakran kerültünk e bódult lelkiállapot tudattágult állapotába. Ezekből
a hosszantartó édeni labirintusjárásokból később atyánk hívó szava rántott
vissza bennünket a hétköznapi valósága: Tihi, János! Betonozunk!
És nekünk menni kellett, otthagyva, bánva még, ha legszebb, a legkedvesebb
is volt a játékunkat. Ha én lapátoltam, akkor ő gereblyézte az
átforgatott cementes kavicsot, aztán cseréltünk, a harmadik résztvevő
pedig egy öntözőkannával adagolta a vizet az egyre nedvesebbé és szürkébbé
váló masszához...
De erről majd később, most nézzünk más egyéb emlékeket!
1956, Almásfüzitői Timföldgyár, Munkástanács. Ezt nem bocsátották meg
atyánknak, és azt sem, hogy az üzemben nyilvánosan, agitatív módon és
hangosan hallgatta a Szabad Európa Rádiót, ezért internálták Dunaalmásra.
Mit tehettünk?! A család természetesen követte őt. Mit mondjak? Úgy tűnt,
itt fog véget érni a jövő, hát építkezésbe fogott a jó öreg,
hiszen 32 éves lett ő is szegény.
S lássatok csodát, az alapásáskor egy teljesen ép, bronzkori urnás temetőre
bukkantunk, ahol rendre-másra kerültek elő a fölből a lenyűgöző körkörösségben
elrendezett, szájukkal titokzatosan sötét O betűket formázó,
mészberakású, máztalannak égetett kis és nagy űrtartalmú agyagedények,
s némelyikükben itt-ott: madárcsontok(!).
Később sokat gondoltam erre a megrendítően szép, szellemtámasztó és szellemébresztő
élményünkre. Mindketten megéreztük, hogy az élés múltba néző szembesülés
is egyben, s előrehaladásunkban úgy göngyölődünk bele emberi emlékezetünk,
s mindennemű világüledékeink jelenébe, akár egy kiterített szőnyegbe...
Azután a Duna másik oldalán meghúzódó (elszakított) Path faluból (apánk
paraszti alma materéből) éjszakánként felnéztünk a kristálytisztán ragyogó
tejutas csillagos ég görbületére és forogni, vágtatni kezdett velünk és
bennünk az örök végtelen végeláthatatlanul. S a komáromi híd közepén mindig
meg-megállva, ahányszor csak arra mentünk apánkkal s anyánkkal, nagy ejtőernyőző
nyálcsomókat eregettünk a mélyen alattunk futó hallgatag nagy vízbe, mert
ott már mi is megéreztük és megértettük az expresszionista költő, Gottfried
Benn jóval később olvasott sorait: élni annyi, mint hidat verni,
elmúló áramok fölé. S ha nyaranta nem mehettünk át e hídon
a pathi nagyanyánkhoz, mert a szeszélyes diktátumok ezt így kívánták,
így akarták és így rendelték el, akkor vasárnaponként a dunaalmási széles
folyam tükrébe gázolva, az elnyúló hullámok és a csendes habok fölé hajolva
kiáltottuk át a másik partra: a Pálinkás Mária ott van-é?
Mert ott még a mángorlókezű mosónők is tisztában voltak azzal, amit Benn
üzent a Világnak(!), bár sohasem olvasták (olvashatták) őt, se fordításban,
se eredetiben.
De mi már a pathi dunai fekete iszapban henteregve, szenvedélyes sárcsatákat
vívva, s a hullámtéri fövenyen homokvár-labirintusokat, parányi halastórendszereket
építve, uszadék fákból a hajósoknak örömittas plasztikai monumentumokat
emelve, szórakoztató ábrákat, elolvasható üzeneteket és primitív jeleket
karcolva-rajzolva a nedvesen szikrázó, lüktetve irizáló-vibráló, kásapuhaságú,
vízparti arany-ezüst homokba... gyakoroltuk s tanultuk a formaadás és
formaképzés tér- és síkbeli művészetét. S csak jóval később, a hűvösvölgyhasi
homorú medencében készülő családi házunk építő- és bontási anyagai, valamint
a természet egyéb kellékei között leltünk az alagútfúrás, a mini vályogházépítés,
a parányfalu telepítés egyre bonyolultabb, s egyre valósághűbb műveleteinek
szépségére, majd a téglapucolás, a betonozás és a vakolás prózaibb, bár
nem kevésbé izgalmas artisztikumára.
Mert jusson csak eszetekbe, milyen hallatlanul gazdag és változatos tud
lenni egy-egy lepucolt tégla mész- és malterfoltokkal tarkított sárgás-
és vörösesbarna felülete! S hogy mekkora örömöt tud okozni egy-egy nedvesen
lehúzott betonfelület, amelyre egy szitált homokból vagy kavicsból készített
cementes massza, egy semmilyen más szürkéhez nem hasonlítható pépes krém
teszi fel a szilárdulásáig érinthetetlen, lassan szikkadó (hautes pâtes)
koronát! S hogy milyen lúdbőröző érzést tud kiváltani az emberből egy-egy
véletlenül vagy szántszándékkal a betonba került kéz- vagy lábnyom, egy-egy
megjelenő szignó vagy gyermeteg ábra a még vizet izzadó, gőzöket eregető
felületen! S hogy milyen büszkeség tölti el az ifjú és lázadó, amatőr
és autodidakta kőművest, amikor egy-egy szobafalnyi vakolatot a nedves
simítófával egyenletesre dörzsöl és csiszatol! S hogy milyen bámulatra
méltó galaxis-utakat, szeszélyes spirálvonalakat, karcos sebnyomokat képes
írni, hagyni, okozni a már tökéletesen eldolgozott vakolatban egy-egy
váratlanul odakerült kicsinyke, suta kavicsdarab, amelyeket persze mindig
eltüntetni, begyógyítani, meg nem történtté tenni kellett!
Majd kissé később, az első ifjúkori kalandozásaink és bolyongásaink során,
talán nem véletlen(!), hogy János (is) elköltözve a szülői háztól, a főiskolai
évei alatt, Szeged és Budapest utcahosszait fáradhatatlan következetességgel
újrajárva beleszeretett a málló, nedvesedő, salétrom- és penészfoltos
vakolattöredékek folyton-folyvást változó-alakuló háromdimenziós makro-térképeibe,
az omladozó, betört fejű, kilyuggatott testű, csontvázaikat sejtető stukkódíszek
panoptikumába, a lepattogzó, repedező, hiányos festékfelületek, az apró
ábrákkal összefirkált, szerelmes üzenetparányokkal telekarcolt, monogramokkal,
aláírásokkal és évszámokkal tarkított klinkertéglás házfalak és lábazatok,
valamint az ütött- kopott kül- és belvárosi lépcsőfordulók vicelépcsős
világába.
Én meg (mert ez sem lehetett önös és céltalan dolog!) új, különös gyűjtőszenvedélyemnek
hódolva a fővárosi rétegesen öltözködő s mindig újrapusztuló, kép- és
ruhakódjaikat folyton-folyvást cserélő és vedlő, esőktől is ázó, fagyoktól
is foszló, lucskoktól is koszló, szélektől is rongyosodó, napfénytől is
fakuló, netán az emberi agresszióktól is szenvedő, a leszaggatott, letépdesett,
sebhelyesre vakart, olykor végletesen átalakított vagy meggyalázott plakáttöredékek
és plakátüledékek nyomába eredtem, s a véletlenszerű szemétkupacok és
törmelékhegyek, a szenynyes tócsák és kerékkátyúk tükrös vízfelületeinek,
és a romos, üres épületek törött üvegablakinak és sötét mélységeinek (anti)
esztétikáját kutattam, fényképezőgéppel a kezemben, különös figyelemmel
és állhatatos türelemmel...
Hát, így lettünk mi felnőttek(!). János művész: a szabadon értelmezett
vakolatképek nem akármilyen nagymestere. Én meg művészetének hasonló elhívatású
magyarázója és értelmezője...
Akinek pedig mindaz, amit elmondtam, nem elég, vegye elő a hajdani MAKtár
című (alantas módon megszüntetett!) összművészeti folyóirat 2006/3. számát,
és olvassa el benne a róla szóló tanulmányomat, amelynek (részemről) már
a címe (a hozzáállása) is egyfajta hitvallás és garancia (számotokra):
Absztrakt anyagképek emlékező harmonogramok. Dréher
[Novotny] János vakolatművei röntgenfényben.
(Dréher János festőművész kiállítása a szentendrei Vajda Lajos Stúdió
Pinceműhelyében 2008. május 4-19.)
|
|