|
TÓTH
LÁSZLÓ
Az
együttgondolkodás iskolája
Az együttgondolkodás iskolája
című irodalmi antológia a dunaszerdahelyi Lilium Aurum Kiadónál jelent
meg, Hodossy Gyula összeállításában. Bár a címlapján, címnegyedében úgyszólván
semmi nem jelzi, az előszóból, illetve a könyv végi beszélgetésből következtethetünk
rá: ünneplő kötet, jubileumi kiadvány, egy rövid életű, mindössze három
évet megélt múlt századi mozgalom, az Iródia létrejöttének negyedszázados
évfordulójára látott napvilágot.
Az iródia szót a Magyar nyelv értelmező
szótára nem ismeri. Maga az elnevezés olyan irodalmi mozgalmat, csoportosulást,
de legfőképpen rendszeres beszélgető- és vitafórumot jelöl az 1980-as
évekből, amely az önszerveződésre, az emberi-szellemi autonómia visszaállítására
tett kísérletet egy minden elemében ezek ellen ható korban és társadalmi
rendszerben: Husák elvtárs(ék) posztsztálinista Csehszlovákiájában. Vagyis
a mozgalmat csehszlovákiai magyar fiatalok, pályakezdő, illetve írással
kacérkodó, a csehszlovákiai magyar irodalomba bebocsátást kérő tollforgatók
hozták létre azzal a célzattal, hogy megszüntessék a csehszlovákiai
magyar irodalmat. Persze, nem intézményileg, hanem fogalmilag, mert minden
tekintetben tágítani szerették volna meglehetősen szűk keretek közé szorítottnak
érzett szemhatárukat. Egy zárt s levegőtlen világ adatott meg indulásukhoz,
s ők ebben a zárt térben keresték a maguk: tehát adott határaik kitágításának,
szabadabb lélegzésüknek a lehetőségeit.
Azóta azonban történt egy s más a világban, s annak
Közép-Európának nevezett, történetileg meglehetősen huzatos fertályán
is. 2008-at írunk a kelet-közép-európai szocializmusoknak, köztük
Husák elvtárs(ék) regnáló kiskirályságának is idestova két évtizede vége,
s a fent nevezett mozgalomban, illetve annak vonzáskörében menedéket kereső
múlt századi fiatalok teljesen másfajta kényszerek béklyójában próbálnak
kiteljesedést biztosítani többé-kevésbé ugyanazon szabadságvágyuknak,
amely annak idején az Iródiát hívatta életre velük. Vége Csehszlovákiának
s a csehszlovákiai magyar irodalomnak is, Szlovákia és Magyarország, illetve
Szlovákia és Európa nagyon sok állama között a határok gyakorlatilag megszűntek,
mozgásterük elméletileg korlátlanná vált, de időközben láthatóvá
lett, illetve az évek múlásával is a felszínen maradt képviselőiket nézve
e mostani gyűjtemény is a régi mindennapos küzdelmüket mutatja
nyelvükkel, anyagukkal, önmagukkal; önazonosságuk megőrzése, önkiteljesítésük
kivívása ha másult formákban is ma is ugyanazon feladatokkal,
teendőkkel, buktatókkal, zsákutcákkal szembesíti őket. S ha a határok
melyeket annak idején kitágítani, illetve lebontani olyannyira
óhajtottak geopolitikai értelemben időközben le is omlottak köröttük,
a falak, a holani értelemben vettek, irodalmi és sok más egyéb vonatkozásban
megmaradtak, amelyekbe időről időre talán az elviselhetőnél
is sűrűbben valószínűleg ma is bele-beleütődnek, mert vélem,
remélem hajdani nemzedéki, emberi, alkotói céljaik, s bízom abban,
bár félve írom le: megőriztek valamit hajdani közösségi eszményeikből
is. Még akkor is, ha a náluk fiatalabbak, a mostaniak, az utánuk születettek
s felnőttek, a már térségünk rendszerváltásainak idején vagy azt követően
indultak részéről a szöveggyűjteményünk előszavát író Elek Tibort
idézve ma már nehezen képzelhető el az a szűkre szabott társadalmi-politikai-irodalmi
játéktér vagy inkább küzdőtér, amelyben a kor írójának kellett a maga
helyét megtalálnia, s a kínálkozó magatartáslehetőségek és szerepvállalások
nem túl széles skálájáról a magáét kialakítania. Akik már ugyanazzal
a kritikus szemmel olvassák és figyelik hajdani iródiásainkat, siralmas
sokszorosítási technikákkal készített füzetkéiket, talán olykor nem kis
bizalmatlansággal, s telve néha némi megbocsátható önhittséggel is vegyes
önbizalommal, mint amilyennel annak idején ők olvastak és figyelték az
életkorban náluk idősebbeket, ezért az övékétől eltérő társadalmi-történelmi
tapasztalatok terhét is nyögőket. Akik számára már ők, az egykori iródiások
a meghaladandó, túllépendő példa, minta. Posztsztálinizmus? Ideológiai
korlátok? Szellemi gúzsbakötöttség? Besúgók? Csehszlovákia? Csehszlovákiai
magyar irodalom? Kisebbségi lét és sors? Fábry Zoltán meg a többiek? Hodossy
Gyula patologikus rémtörténetei feljelentőkről, szellemi elnyomásról,
mindenféle acsarkodó, elvtársi mezbe öltözött kommunista uracsokról s
arszlánokról, melyekről a Csanda Gáborral jegyeztetett kötet végi elbeszélésében
mesél időt s papírt nem sajnálva? Minek is nyűglődnek, minek is nyűglődtek
ezek ilyenekkel? A globális, az egységesült, az utómodern, a nyelvben
való kiteljesedettség, a nyelvi megelőzöttség és megfogottság ez
a lényeg, ez az igazi gond! Meg aztán ez a mostani könyvük is, az ebben
olvasható régi s újabb szövegeik! Ezekkel s ezekért volt
van ez a nagy felhajtás?
De mi is, ki is olvasható Az együttgondolkodás
iskolájában?
Hogyan olvastam, olvashattam például én a kötetet?
Egyáltalán: honnan s miért ez a mai fülben ma már
eléggé avíttan hangzó kötetcím, s ha már mégis itt van, inkább egy, a
maga bölcsességének fényében sütkérező tanulmány- vagy esszékötetet, monográfiát
sejtet, semmint szépirodalmi antológiát. Feloldását, magyarázatát
bár Elek Tibor előszava is utal rá az egyik, negyedszázaddal ezelőtti,
rögtön a második Iródia-füzetben találjuk, a mozgalom tótumfaktumának,
generátorának, Hodossy Gyulának akinek talán máig az Iródia
a(z egyik) főműve határozott elképzelésekről valló, gondolatilag,
nyelvileg huszonhárom évesen is példásan letisztult, szélesebb összefüggések
távlatával fogalmazott programtipró programjában, aki miután
sietve tisztázta, hogy Az Iródia nem tévedhetetlen, ezért
tartózkodik rugalmatlan elvek, szentenciák, dogmák, örökérvényűnek vélt
elméletek kijelentésétől és vállalásától, továbbá hogy Az
Iródia nem követel senkitől sem előre megfogalmazott gondolkodásmódot,
alkotói módszert, esztétikai, értékrendi sablont, kijelenti: Az
Iródia a rugalmasság, nyitottság, fejlődőképesség, EGYÜTTGONDOLKODÁS
iskolája szeretne lenni. Így viszont már némileg más a cím (hang)fekvése,
tolakodó-hivalkodó retorikája más színt kap. Bár s valószínűleg
a mostani tizen- és huszonévesek részéről már az is egyre kevésbé érzékelhető,
miért is volt lehetséges, hogy ezzel az irodalmi ellenbeszéddel
(Elek Tibor), ezzel a színtiszta irodalmi-alkotói programmal, melyben
látszólag egyetlen szó sincs politikáról, ideológiáról Hodossy
itt tulajdonképpen politikai programot hirdetett, mivel manifesztumának
minden egyes kitételével, szavával ellene ment az uralkodó, az egész társadalmat
szellemi-erkölcsi-ideológiai terror alatt tartó eszmerendszernek és totalitárius
hatalmi konstrukciónak, amely éppen hogy a vezetettség, a megszabottság,
a direktívák s a dogmák terrénumán telepedett rá az emberekre, az
alkotó elmére és fogta vissza a szárnyalni vágyó képzeletet, kötötte gúzsba
a szabad, nemcsak alulról felfelé irányuló mozgásra termett nyelvet.
Magam ha nem is voltam ott valamennyi rendezvényükön,
szinte mindegyik füzetükről írtam, figyelemmel követtem megjelent munkáikat,
s olykor ha megkértek rá kézirataikat is módomban volt véleményezni,
majd az antológiájukról is több alkalommal megemlékeztem (Magyarországon
is). Ma már elmondhatom: nem tévedtem, s nagyjából azok vitték e társulásból
a legtöbbre, akiket már akkor is erre a szerepkörre, feladatra alkalmasnak,
tehetségesnek, felkészülni tudónak láttam (igaz, hál istennek, akadtak
köztük egyen-ketten olyanok is, akik szerencsésen rácáfoltak kezdeti,
elhamarkodott szkepticizmusomra). Azt is elmondhatom itt, amit ma már
nem emleget s amire úgy tűnik nem emlékszik senki, de könnyen
utánakereshető: az Iródiát, s az ezzel egyidejű, talán egy gondolattal
korábbi galántai alkotópályázatok kőnyomatos Antológiáit megelőzően
(bennük Talamon Alfonz, Tóth Károly vagy Fellinger Károly íráspróbáival)
az írószövetség magyar tagozatának a meglehetősen ritkásan jelentkező
tollforgatókat uniformizálni hivatott törekvései ellensúlyozására, kijátszására
1982-ben és 1983-ban a pozsonyi Nőben sikerült egy-egy pályázatot
szerveznem először a középiskolás, másodszor pedig a középiskolát végzett
tollforgatók számára, amelyek győztesei, díjazottjai, kiemeltjei között
a majdani Iródia alapítói, törzsgárda-tagjai Talamon Alfonz,
Hogya György, Tóth Anikó, Farnbauer Gábor, Czakó József, Csepécz Szilvia,
Hodossy Gyula, Krausz Tivadar, Hizsnyai Zoltán s mások már csaknem
hiánytalanul megtalálhatók. A már későbbi induláshoz tartozó Ardamica
Zorán szerint az Iródia méreteivel támasztotta alá törekvéseinek
irányát, s tulajdonképpen elkötelezte magát az ideológiai meghatározottságú
esztétikák alól való kitörés mellett és részben elindította,
s vitathatatlanul felgyorsította a váltás potenciálisan: nemzedékváltás
folyamatát a hazai irodalmi berkekben, illetve amely szerzőinek
legjobbjai nélkül elképzelhetetlen irodalmi kontextusunk, s hadd
tegyem hozzá rögtön, az összmagyar azaz határok nélküli magyar
irodalmi kontextus is. S ez, legalább tucatnyi ha nem több
, az irodalom berkeiben máig ott sertepertélő, nem egy esetben egyre
jelentősebb életművet építő illetve, a több mint egy évtizede halott
Talamon Alfonz esetében, sajnos, már rég a múlt időt kell használnunk:
jelentős teljesítményt mutatott alkotóról lévén szó, ha hozzáveszem,
hogy az Iródia negyedszázada 1983. június 18-a (első összejövetele)
és 1986. szeptember 5-e (tevékenysége felfüggesztésének időpontja) közt
eltelt nem egészen ezerkétszáz nap alatt olyan, eredményeiben és hatásában
is kikerülhetetlen tevékenységet folytató, de számszerűségében is népes
felhozatalt jelentetett a (cseh)szlovákiai magyar irodalomban,
mint amilyet előtte talán a sarlósok mozgalmán kívül e tájon
nem tapasztalhattunk még soha, s összmagyar viszonylatban is a legjelesebb
nemzedéki sereglések itteni pandanjává, megképződésévé tudott válni.
Az Iródia alkotói csoportosan ha jól
számolom, illetve ha nem veszem ide a szélesebb körű Tsúszó Sándor-kötetet
(Legyél helyettem én, 1992) eddig három gyűjteményben tartottak
seregszemlét. Elsősorban a Balla Kálmán és Grendel Lajos szerkesztette
Próbaútban huszonkét esztendeje (1986-ban, melytől az utolsó pillanatban
még a mozgalomnév viselésének, említésének a jogát is megvonták), majd
a társaság első összejövetelének tizedik évfordulójára megjelent, Kulcsár
Ferenc és Hodossy Gyula szerkesztette Iródia 1983-1993 című
antológiában, s most, az ugyancsak Hodossy összeállította, a huszonötödik
évforduló alkalmából napvilágot látott, Az együttgondolkodás iskolája
című gyűjteményben. A mára legendássá vált bemutatkozó antológia egy futballcsapatnyi
szerző (M.) Csepécz Szilvia, Farnbauer Gábor, Fellinger Károly,
Hizsnyai Zoltán, Hogya György, Hodossy Gyula, Juhász (R.) József, Krausz
Tivadar, Ravasz József, Szentandrási Tibor és Talamon Alfonz verseit,
novelláit tartalmazza. A tízéves évfordulóra szerkesztett antológiában
több mint háromszor ennyien harmincnégyen kaptak hangot,
a költők, prózaírók mellett az esszéírók és kritikusok is, köztük azóta
pályát módosítottak, akik más területeken váltak a (szlovákiai) magyar
szellemi élet és művelődés kikerülhetetlen elemeivé (A. Szabó László,
Simon Attila, Tóth Károly), illetve akik íróként máig nem tudtak eleget
tenni a velük szembeni elvárásoknak, s számosan, akiknek irodalmi jelenléte
azóta, ha nem is mindennaposnak, de mindenképpen tartósnak mondható, s
rég túl vannak első, második, sokadik kötetükön (Bolemant László, Csáky
Pál, Csanda Gábor, Hajdú István, a Magyarországra átköltözött Krausz Tivadar,
Mészáros Ottó, Mihályi Molnár László, Z. Németh István, N. Tóth Anikó,
Papp Imre, Szászi Zoltán), s természetesen meg kell említeni az időközben
elhunytakat is (Pálovics Lászlót, Talamon Alfonzot, Vörös Pétert). Az
együttgondolkodás iskolájának merítése ismét visszafogottabb
Elek Tibor előszaván, illetve Csanda Gábor Hodossyval készített
terjedelmes beszélgetésén kívül : (ábécé sorrendben) tizenöt író
két-két munkája: egy korai, még valamelyik Iródia-füzetből származó,
s egy azóta született újabb található benne. A szerkesztői szándék
egyértelmű: a mozgalom egykori népes szerzői táborából számba venni azokat,
akiknek az elmúlt negyedszázad alatt érvényes, azaz valamilyen értelemben
működő műveket sikerült létrehozniuk, valamint a kezdőpont, illetve egy
későbbi mű segítségével felvillantani az egy-egy szerző által megtett
utat (a kötet a kettőt vizuálisan is elkülöníti egymástól), vagyis igyekszik
kiemelni annak felületi pillantásra is látható jegyei közül ezt-azt. A
vállalkozás, persze, ilyen értelemben meglehetősen vakmerő, hiszen két
írás erre a célra eleve alkalmatlan, arra azonban mindenképp jó ez a szemle,
hogy a mozgalomban, a mozgalommal együtt indulók eddigi útjának, eredményeinek
alaposabb szemrevételezésére ösztönözzön irodalmárt irodalomtörténészt,
-kritikust és olvasót egyaránt. Ugyanekkor egy, a szerzői eddig
megtett útját, műveit illetően eligazító életrajzi és könyvészeti jegyzet
is hasznára lehetett volna a kötetnek. S valamiképpen arra is találhatott
volna módot a szerkesztő, hogy a mozgalom legfontosabb ide tartozó
leágazásait is jelezze valamilyen formában (Stúdió erté, Transart
Communication, a Tsúszó Sándor-jelenség), ha nem is mindet, hiszen ezekből
a jelzetteknél több is volt (a néprajzi vonal, az önmaguk utánpótlásának
keresése, kapcsolatépítés a környező irodalmakkal), s éppen ezek a leágazásai,
nyúlványai jelezték legpontosabban s jelzik máig hatóan
e negyed évszázaddal ezelőtti vállalkozás társadalmi-művészeti jelentőségét.
Jelen kötetüket, Az együttgondolkodás iskoláját
lapozgatva s neveket, műveket is állítva iménti tézisem mögé ,
az Iródiával induló írói pályákat, alkotói teljesítményeket mérlegelve
úgy tűnik, hogy máig mindenekelőtt a prózaíró Talamon Alfonznak,
illetve a költő-szövegteremtő Farnbauer Gábornak sikerült olyan corpust
létrehoznia, mely a maga idejében mindkettőjük de legfőképpen Farnbauer
esetében egyedülállónak számított az 1990-es évek magyar irodalmának
kontextusában, s jóllehet egyikük életműve Talamoné , a szerző
korai halála miatt azóta jóvátehetetlenül lezárult, a másikuk Farnbauer
pedig elhallgatott, szövegeik azonban tovább működnek, és
a jelenben is változatlanul írva kritikai recepciójukat
tovább tágul értelmezési horizontjuk. Farnbauer diszkurzív szövegei,
műfajilag nehezen besorolható textjei (ideértve Az ibolya illata
című gondolatregényét, illetve, főleg, annak Ako keby című, ugyancsak
a szerzőtől származó szlovák nyelvű szövegvariánsának elkészült részeit)
H. Nagy Pétert segítségül híva útban vannak a posztmodern
szimulációs technikák felé, s nagy kérdés, hogy egyrészt továbbírhatók-e
a szerző által, másrészt pedig az is kérdéses, milyen szerepet találnak
maguknak az egyetlen nyitott műként, work in progressként értelmezett
irodalom továbbírásában, posztmodern szöveguniverzum továbbtágításában.
(Megjegyzem, Farnbauer második itteni, tehát nem Iródia-füzetes
szövege helyett inkább Az ibolya illatából kerülhetett volna be
Az együttgondolkodás iskolájába néhány terjedelmesebb passzus,
hogy az Iródia 1983-1993-hoz hasonlóan ebben a kötetben is jelentőségarányosan
hangsúlyos lehessen a jelenléte.) Vele szemben Az ajtó című korai
novellájának, valamint Samuel Borkopf-regénye részletének közlésével
a kiadvány valóban méltó emléket állít Talamon Alfonznak, akinek a neki
kiszabott iszonytatóan rövid élet- és alkotói pálya is elegendő volt ahhoz,
hogy, az elkészül(hetet)t műveket nézve, igaz, behatárolt számú, ám mélységeiket,
textuális, formai és gondolati szerteágazásaikat, szegmenseiket illetően
egy, a tanítómesterei kézjegyeit ugyan nem takaró, ám egyéni vonásokkal
gazdag szövegvilágot teremtsen, akinek szövegorgiái a tudat
ellenőrizhetetlenül burjánzó hosszúmondatait bontották ki mind következetesebben
és mind elkeseredettebben. Tágabb körben is sikerült beépülnie a mai magyar
irodalom egyetemébe a sokféle anyagból, széles alapokon, gondolatilag
és nyelvileg egyaránt rendkívül tudatosan építkező, József Attila-díjas
Hizsnyai Zoltánnak, akinek a nemzedék, illetve a Próbaút című antológia
egyik alapszövegének számító, groteszk felhangokkal tarkított elégiája,
a hirtelen nyelvvesztés tragikus tapasztalatát, s egy új, közös nyelv
ez esetben a gesztusok, az érzelmek, érzékek közös nyelvének
felszabadító hatását rögzítő A Tanítónéni című opusa ebben a kötetben
is olvasható. Ugyanez mondható el az irodalomba a neoavantgárd felől érkező,
s a transzavantgárdban kiteljesedő nemzetközi jelentőségű performer-költőről,
a H. Nagy Péter megfogalmazásában az avantgárddal érintkező, de
azokat meghaladó konceptuális kezdeményezések műfajközi emlékezetét
felnyitó Juhász R. Józsefről, akitől a mozgalom, s a Próbaút egy
másik alapverse, a Közép-európai idő létezéspersziflázsa szintén
megtalálható e mostani gyűjteményben. N. Tóth Anikó, aki ugyan a Próbaútba
még nem tudott bekerülni, nemcsak meseíróként és irodalomkritikusként,
érzékeny szövegértelmezőként tartozik mára nemzedékének összmagyar viszonylatban
is fontos alkotói közé, hanem legújabban Fényszilánkok című regényfantáziájával
is bele tudott szólni a magyar irodalomban az utóbbi másfél-két évtizedben
kiteljesedő posztmodern prózai diskurzusba. (Jelen kötetbe a szerkesztő
egy korai meseparaboláját, A sási kígyót, illetve a zenei szerkezetű
Szonáta szövegmuzsikáját sorolta be.) Hogya Györgyről, aki szintén
hangsúlyos alkotója az Iródiának, s persze a Próbaútnak, illetve
Az együttgondolkodés iskolájának is, bár nem képezi hivatkozási
pontját a jelenkori kánonoknak, s kicsit mintha a szlovákiai magyar irodalomnak
is a perifériáján írná műveit kitartó következetességgel járva
ugyanazt az utat, melyen két és fél évtizede elindult, ez, meggyőződésem,
a szóban forgó kánonokat és kánonírókat minősíti csupán, és a legkevésbé
sem őt. Próbaút-beli Malumja, mely a kétkedés természetrajzának
felvázolásával a szövegbeli sűrítés iskolapéldáját adja, a mostani kötetben
is fellelhető Metszéspontjával együtt azt a pontosságot és következetességet
keresi, melyre története bizton építhet. Az Agyagtáblák című, mesterien
konstruált (komponált), s rendkívül széles tudásalapra épített újabb elbeszélése
az önazonosság és az önmagunkról alkotott (alkotható) kép ellentmondásait
és dilemmáit járja körül. Hodossy Gyula akinek (egyik) főművét
föntebb az Iródiában jelöltem meg azt találta ki magának
annak idején, s azóta is rendszeresen azzal foglalkozik főleg, hogy kitalál
másokat. Pontosabban: segít másoknak, hogy könnyebben kitalálhassák saját
magukat. H. Nagy Péter egy helyütt dísztelen élményköltészetnek
nevezte az övét, én e helyt inkább gondolati-tartalmi értelemben kihagyásos
technikákkal, éles snittekkel, hirtelen csendekkel élő, szándékosan alulfogalmazott,
mintegy nyelv alatti stiláris konstrukcióknak látom mind a
verses, mind a prózai opusait, amelyek nyelvi váratlanságaikkal hökkentenek
meg s keltik fel érdeklődésünket műfajilag viszonylag nehezen megfogható
textusai iránt (a Próbaútból lásd főleg a Le az iróniával!,
a Greenwichtől keletre vagy akár az Elnyúlunk a síneken
című szövegeit, a mostani antológiában pedig a Tér és erő szivárvánnyal
narrációs technikáját, esszéközeli beszédmódját). Rajtuk kívül még a költő
Bolemant László, M. Csepécz Szilvia, Fellinger Károly, Krausz Tivadar,
Papp Imre és Szászi Zoltán, illetve a prózaíró Hajtman Béla és Hajdú István
két-két írása olvasható Az együttgondolkodás iskolájában. A számba
vételhez, számon tartáshoz szükséges meggyőző bemutatkozásokon, első sikereiken
már rég túlvannak ők is leginkább talán Krausz, Szászi, Hajtman
és, a gyermekirodalomban, M. Csepécz , de erényeik és eredményeik
szintetizáló s magasabb rendű összefogását továbbra is legnagyobb alkotói
gondjaik, feladataik közé tartozónak vélem, látom (még az indulásakor
az iródiások, próbautasok egyik legszenzitívebb, legvibrálóbb tehetségű
alkotójának számító Krausz esetében is).
Az Iródia lezárultával, betiltásával volt
még persze egynéhány más is (Fiatal Írók Köre, Holnap melléklet
az Irodalmi Szemlében, miegymás). Grendel Lajos aki Balla
Kálmánnal együtt az Iródia egyik bábája volt úgy véli: A
mozgalom megkomolyodott, és szép lassan kifulladt. [...] már 1989 novembere
előtt elvesztette jelentőségét. Nem volt rá többé szükség. Senkinek sem
jutott eszébe föltámasztani a novemberi fordulat után sem. [...]
Hiszen 1986-ban már láthatók voltak a mozgalomban a szemléleti és minőségi
differenciálódás és a felbomlás igen markáns jelei. De a valóságban,
Hodossy Gyulával mondva, s példa rá mostani kötetünk is, csak a
mozgalom ért véget. Le nem zárult. Nem is lehetett volna lezárni.
És azóta is folytatódik egykori tagjaiban, azok műveiben, sokfelé ágazó
és sokfelől látható hatásával. Rajtuk (is) múlik, hogy az utánuk már a
21. században induló vagy kiteljesedő sereglések továbbra is és
egyre inkább múlt századi íróknak fogják-e őket látni, vagy a maguk
századába, évezredébe illőnek, illeszkedőnek, illeszthetőnek érzik-e majd
a műveiket.
|
|