|
GABORJÁK
ÁDÁM
Egy húsmutatványos legendája
Kinek
kell a hús?1
A történet fogságában,
avagy szöveg vs. történet
Darvasi László prózai szövegei kapcsán a legtöbb szó a szövegirodalom
és a történetközpontú irodalom vitájáról esett. S talán éppen emiatt a
rendkívül erős kanonizáló szándékkal bíró tanulmányok a történet és a
történetmondás rehabilitációját látva Darvasi szövegeiben könnyelműen
egy olyan sorban helyezték el a szerzőt és szövegeit, melynek képviselői
(pl. Háy János, Szijj Ferenc, Láng Zsolt, Krasznahorkai László, Márton
László) látszólag mind a történet visszaszerzésében érdekeltek szemben
a posztmodern fragmentált szövegeszményével.2
Bár a kritikai hangnem igencsak hullámzó, azért mégiscsak megőrizte fő
csapásiránynak a történetről-nem történetről folyó vitát,3
így mindig van, aki kényszeresen azt mondja, hogy van valami, s mindig
van, akinek azt kell mondania, nem az van, hanem más.4
Természetesen az 1999-es A könnymutatványosok legendája kapcsán
is előkerült ez a problematika, ám ezúttal valami kompromisszum látszott
kibontakozni. Szinte kivétel nélkül mindenki a nagy történet(mesélés)ről
való lemondásról kezdett el beszélni, s belátta: Darvasi talán valóban
nem is hozott vissza semmit, vagy ha mégis, akkor nem úgy, ahogy eddig
gondolták. Ennek következtében nagyobb hangsúly tevődött annak vizsgálatára,
hogyan képzi a regény narrációja a nagy és koherens történet szimulákrumát,
illetve hogyan burjánzik ez a fragmentált szövegvilág és narráció, esetleg
milyen műfaji intertextusokat (pl. legenda, erdélyi emlékiratírók) mozgat
meg, vagy hogyan írja felül a retorika a narrációt.5
A történetről folyó vita tehát, bár kissé lezárhatatlannak tűnik, végül
nagyon fontos észrevételekkel gazdagította mind a Darvasi-olvasást, mind
a regény értelmezési lehetőségeit.
Jelen írásomban azonban szeretnék egy újabb, az eddigiektől
némileg eltérő megközelítést javasolni, mely a test és az érzékiség különböző
reprezentációit állítja vizsgálódási horizontjába. hiszen a novellák és
a regény csak úgy hemzseg a testi és érzéki jelenetektől, a beavatás-szerű
szeretkezésektől, testi váladékoktól, párolgó női ölektől, kiömlő férfimagoktól,
vagy pedig lépten-nyomon levágott végtagokba, hullákba, esetleg az élők
sorába visszatérő halottakba botlunk. A kritikusok természetesen itt-ott
reflektálnak erre, mintegy jelezve a téma fontosságát, ám módszeresebb
értelmezések még nem születtek, éppen ezért úgy vélem, érdemes lenne ebbe
az irányba is bővíteni a recepciót. Ezzel természetesen nem az eddigi
kritikai meglátásokat vitatom, hanem mindössze egy új szempontot szeretnék
bevinni a Darvasi-olvasásba, vagy ahogy Szilasi László korábban fogalmazott
a történet visszatérését önfeledten ünneplők ellenében: Hogy világos
legyen: problémám nem az (enyémtől eltérő) elvárások léte, vagy hogy a
Darvasi-szöveget történetként lett szokás olvasni, hanem hogy az egyéb
előfeltevésekből születő olvasatok eddig kevéssé kaptak hangot, s hogy
így Darvasit úgyszólván kizárólag történetként lett szokás olvasni. Az
egyféle olvasás pedig, legyen az bármilyen, elszegényíti a szöveget is
és az olvasót is. Ez pedig szerintem senkinek se jó.6
Valóban nem, s mégiscsak az a fontos, hogy Darvasit lehet olvasni.
Jelen írásomban mindössze A könnymutatványosok
legendájára fókuszálok majd, előbb azonban általánosságban jellemzem
majd a Darvasi-prózában megjelenő testképeket, hogy ezen belátások alapján
értelmezzem a nagyregény egyik kulcsfiguráját, Pep Velemirt, a törpe húsmutatványost.
Felforgató
testek Darvasi prózájában
Mint fentebb említetten, a novellákat és a regényt olvasva számos példát
találhatunk a különböző testábrázolásokra. Már az első teljesen prózai
szövegeket tartalmazó kötetben (A veinhageni rózsabokrok) például
meghatározó szerep jut az apák és a különböző nőalakok testének, valamint
a szűz, kopasz én-elbeszélők ehhez való viszonyulásának (Kalaf
áriája, A wittembergi kőtörők, A hegyen). A nagyregény előszövegének
tekintett A Borgognoni-féle szomorúság a kritika elmarasztalása7
ellenére mégis fontos lehet egy olyan megközelítés számára, mely a testreprezentációkat
vizsgálja, a rövid történeteket ugyanis éppen a különböző testrészek és
testnedvek szervezik tematikus rendbe (Az angyalok könnye, Könnyek
verse, Az iglói könnyevő, A könnymutatványosok stb.). Vagy gondoljunk
magára Borgognonira, aki arra a kérdésre, hogy vajon sikerült-e
az Istennek visszatérnie az emberből, vagy még mindig ott bolyong,
egy kora újkori anatómushoz hasonlóan a test megmetszésével, felnyitásával
válaszol.8 Ez a fajta gondolkodás A
Kleofás-képregényben azzal bővül, hogy többnyire orvos-elbeszélőkkel
találkozhatunk, hiszen hol egy nyugalmazott orvos-igazgató (A fuldai
Kékvízesés), hol egy törvényszéki orvostanonc a narrátor (A Zord
Apa, avagy A Werner-lány hiteles története).
A sort pedig csak folytatni lehetne a 2000-ben megjelent Szerezni egy
nőt háborús novelláival, ahol a legtöbbször a (halott) nők figurái
körül épülnek ki a történetek (Baba Franciska, Anna-Mária Mohács).
Ezt a testképet csak erősíti, hogy a valamilyen testi hiányossággal (vakság,
bénaság, magány, impotencia) rendelkező szereplők többnyire a társadalom
szélére sodródott, vagy eleve marginális pozícióban lévő figurák (korboncnok,
gyilkos, művégtag-készítő, sírásó, erdei favágó), akik képtelenek homogén
identitások kialakítására.9
S a szóban forgó 1999-es nagyregény, A könnymutatványosok
legendája sem tűnik kivételnek, mivel nemcsak a különböző történetszálakat
vette át az említett előszövegből, hanem azok sajátos testszemléletét
is továbbgondolta. Az öt sírásművész eleve ragacsos, véres
testnedveikkel mutatványoskodik, de számos hasonló figurával találkozhatunk:
ott van például a vulvájával diót törő Irina, a hússal mutaványoskodó
gnóm törpe, Pep Velimir a Halált a hatalmas, kemény nemi szervével
elkergető Angeló, aki később a Kurvák Királya lesz, vagy éppenséggel Rudica,
akinek olyan játékos csiklója van, mely vetekszik egy átlagos férfitag
nagyságával [...] éppen csak nemzésre alkalmas mag nem lövell belőle
(150.). De nem feledkezhetünk meg Absolon Demeter úr repülő ürülékéről
sem, mely a könyv legvégén elmossa Buda ostromát, s így egyfajta ironikus
megtisztulásnak is hat a szöveg zárlatában.
Az itt felsoroltak alapján már egyáltalán nem meglepő,
hogy Darvasi stílusát is egy állandó jelleggel analizáló, történeteket
felszabdaló, majd újra összevarró boncmesterhez szokás hasonlítani10,
s hogy recepcióban sok olyan szöveghelyet találhatunk, melyek a szövegek
taszító, normasértő hatását, vagy karneváli világát hangsúlyozzák.11
Ez az elgondolás a nagyregény befogadását is nagyban meghatározta, s ennek
következtében a szövegvilág heterogenitása mellett hangsúlyosabbá is vált
a regény csodás, fantasztikus volta: Az olvasás közérzetét izgalom,
derülés, kíváncsiság, ráhangolódás, könnyedség és melankólia alakítja.
[...] Az olvasó képzelt univerzumának része lesz ugyanakkor az elborzadás
is az aljasság világtörténetének a végeken zajló, lokális, kelet-európai,
balkáni, kis-ázsiai változataitól. [...] Rabelais-t, túlzásait és Gargantuáját
idézi a testiség forszírozása [...] a testi szükségletek hiperbolisztikus
megjelenítései a groteszk torzítás, humor, irónia, hiperbola, megbotránkoztatás
gesztusaival építkeznek.12 vagy [A]
regényszöveg jelentős részében a »valós« (Iser) az asszociáció,
az irreális összefüggés (fantasztikum), az alogizmus (groteszk), az analógiás
kapcsolat (metafora, szimbólum) felé billen. [...] Szent és profán, bűn
és jóság szétválaszthatatlanul kavarog Darvasi regényében. Művének az
elbeszélés szövetébe simuló reflexív rétege a tarka és kegyetlen emberi
létet érzékelteti, melyben a csetlő-botló hősök egyszerre szívják be a
vér szagát és a rózsák illatát. [...] Kegyetlenkedésekről, válogatott
halálnemekről olvasunk ebben a mérhetetlen szomorúságot árasztó regényben.13
A regény (és a darvasi szövegek) egyik fő jellemzője
tehát az olvasó kizökkentése, valamint az értelem meghaladása egy olyan
groteszk világ megalkotásával, melyben a test felforgató, taszító képe
jelenik meg. Ezek a testek azonban mindig újraértelmeződnek az elbeszélések
során, vagy ahogy Bazsányi Sándor mondja, a testek spirituális felmagasztalódásáról
van szó.14 Az ellentétekre építkező ábrázolásokra
jó példát nyújthatnak azok a szövegrészek, melyek az ember meghatározására,
definiálására törekednek. Ilyen például a Szerezni egy nőt bevezetőjében
az a rész, melyben kiderül, az ember egyszerre teremtődik az égben és
a föld sarában (Az ember sűrű, sötét és ragacsos anyag, afféle szaftos
kis pörkölt, amit az égben találtak ki, de aztán jobb híján a föld sarából
főzték.15), tehát egyszerre található
meg benne a szakrális és a profán szféra. Vagy pedig A zord apa, avagy
a Werner-lány hiteles történetében az a jelenet, mikor a narrátor
törvényszéki orvos nagybátyja elmereng egy frissen felakasztott hulla
felett: Milyen különös, milyen megnyugtató [...], hogy egy
akasztott ember ondójából akár újra népesíthető a világ.16
Az emberi hullából, illetve az ember testből és annak ragacsos anyagi
részeiből ezek szerint egy teljesen új világ, s persze metaszintre helyezve,
egy új szövegvilág építhető fel. S éppen e kettőség miatt lesznek
rendkívül heterogének a testábrázolások: nemcsak egyszerűen fiziológiai
működésük közben ábrázoltatnak, hanem a metaforizáció és a különböző mitológiai-biblikus
intertextusok mozgatásával mindig valamilyen többletjelentésre tesznek
szert. Az efféle reprezentációk tehát nemcsak a taszítást érhetik el,
hanem az ideológia által létrehozott határok megsértésével a test és a
testiség újragondolására is késztethetik a befogadót.17
Egy elméleti síkra helyezkedve viszont azt mondhatjuk,
a Darvasi-féle testábrázolások a kristevai abjekt-, illetve abjekció-fogalmához18
állnak a legközelebb. Természetesen Kristeva is beszélt a szentség és
a taszító abjekt kapcsolatára19, mégis sok szempontból
lényeges, hogy a kritikai diskurzusban legtöbbször a bahtyini karnevál-elmélet
merül fel párhuzamként, hiszen a test hasonló módon reprezentálódik a
karneváli ünnep során (gondoljunk csak a terhes öregasszonyra). A karneváli
testek a Rend és a Struktúra megsértései, ugyanakkor pedig a Teremtésről,
vagy az univerzumról való tudás megmutatása és bővítése is csak ezen a
jelölőn keresztül történhet meg.20 A szövegek olvasása-értelmezése
során a kristevai abjekcióelmélet mellett egyáltalán nem mondhatunk le
a bahtyini karneválkoncepció tanulságairól, belátásairól sem.21
A továbbiakban az itt részletezett interpretációs
gondolkodás kontextusában fogom értelmezni A könnymutatványosok legendájának
egyik leggroteszkebb figurájának, a púpos törpe, Pep Velemir (született
Jancsó Farkas) történetén keresztül.
Pep
Velemir, a törpe húsmutatványos
Pep
Velemirt viszonylag könnyen lehet röviden jellemezni, hiszen a szöveg
egészében megőrzi alapvető attribútumait. Mindvégig úgy jelenik meg a
szövegben, mint a Rend és a Struktúra kicsúfolása. Egyszerre a fiatalság
és az öregség, a kezdet és a vég, az élet és halál szimbóluma, azaz egy
kétértelmű, abjekt szubjektum.22 Egyfelől
törpe, ami már eleve a megszokott, normatív testképektől eltér, ezt a
rendellenességét pedig csak fokozza, hogy púpos és bár alig tízéves gyermek,
mégis ha a reggeli fényben ötvennek néz ki, akkor este hatvanötnek
(184.). Megjelenésének ezt a karneváli voltát már megszületésének
körülményei is jól érzékeltetik, ugyanis Pep Velemir abból a Jancsó Farkasból
születik meg, aki nyolc éves korában éppen a világ legmagasabb diófájára,
egy par excellence világfára, mászik fel, ahonnan a kozmosz határainak
elérése után le is esik, s törpeként kell tovább tengetnie életét.23
Születésének rituális jellegét csak erősíti, hogy eleve egy átmeneti (liminális)
időszakban, József napján, azaz a tavaszi napéjegyenlőség idején üldögél
kint a fa alatt, mikor az egész világ változóban van. Az identitásában
bekövetkező váltást, illetve törést pedig maga a név elvesztése, megváltozása
is jelzi.24 Új nevének jelentése ugyanis
eleve ellentmondásban van a megjelenésével (Velemir = Nagy béke),
sőt, csakis e név negatív tartalommal bír, mivel a fekete képű balkániak
rikoltozzák, ha örök életre akarják sérteni a másikat (164.). Megjegyzem,
a testi eltorzulásoknak, csonkolásoknak mindvégig beavatás-szerű szerepe
van a szövegben, gondoljunk csak Pilinger Ferencre, aki a nemiszervének
elvesztése után lehet csak könnymutatványos.
Pep Velemir az identitásában keletkezett felfordulásra
reagál is egy adott ponton, mikor először azonosul új énjével, azaz először
mondja ki nevét anyja előtt: Nevem Pep Velemir. És talán összekeveredett
bennem az idő (164-65.). Valóban az idő kizökkent Pep Velemir életében,
s ez testi torzulásaiban figyelhető meg leginkább. Mint fentebb említettem,
a gyermeki belsőt paradox módon egy öreg púpos törpe teste borítja: [A]
gyermek arcát ráncok, durva gyűrődések és mély barázdák szabdalják, mint
aki hirtelen öregebb lett a szüleinél is. [...] Előbb diónyi gumó nőtt
a gyermek lapockája alatt. [...] A dudor egyre nagyobb lesz. Alig néhány
év telik el a szörnyű zuhanás után, s a gyermek otromba púpot visel a
hátán. Az arca és a teste is olyan, akár egy ötven éves emberé. Májfoltos
és ráncos, s mint a rossz írópapír, lötyög a bőre.(165.) Az idézet
jól mutatja azt is, ahogy a vesztét okozó diófa egyre inkább beépül a
testébe, jelet hagy rajta, mondhatni, fokozatosan azonosul vele, s az
sem mellékes, hogy éppen ebben a púpban dobog a szíve. Kezdetben ugyanis
egyáltalán nem hallja a szívdobogását, csak ugyanazt a csendet, amit a
diófán mászva, s kínzó ürességet érez, mintha a testében terpeszkedne
az éjszaka, de csillagok és Hold nélkül (166.). Ennek következtében
kísértetként, (élő)halottként ismer önmagára25,
s ezért végezni akar önmagával úgy, hogy a hatalmas diófa lábánál egy
sírt ás magának. Pep Velemir tehát meghalni tér abba a földbe, ahol megszületett,
s ezáltal a föld egyszerre fejezi ki metaforikusan az életet adó anyaméhet
és a halált szimbolizáló sírt. A törpének ezért legalább annyi köze van
az éghez, mint az alvilághoz. A sírból viszont a könnymutatványosok kiemelik,
s mintegy szimbolikusan is újjáélesztik azzal, hogy megmutatják neki a
púpjában dobogó szíve hangját. Ráadásul vágyakat adnak az életének: Goran
Dalmatinac fagyott könnyeiben megpillanthatja azt a nőt, akit majd később
ő rak össze különböző testrészekből, Aaron Blumm pedig elülteti benne
a Velence iránti vágyakozást (Jártál-e már Velencében?). Ezzel
tulajdonképpen egyszerre életre keltik, de végső halála felé is útnak
indítják. Tudjuk, a nő nem más, mint a halálos ellensége,
Velence meg az a hely, ahova már csak holtan fog eljutni. De aktuálisan
ez elég ahhoz, hogy kissé mániákusan és kényszeresen ugyan, de éljen.26
Fontos megjegyezni, Pep Velemir kalandozásai során többször megjárja az
alvilágot. Mikor kémkedni küldik a pestises Pozsonyba, bedobják
egy hullákkal teli pincébe, így szimbolikusan újra lejut a holtak világába,
ahonnan újra a könnymutatványosok vezetik ki (275-76.), majd röviddel
ezután a magyar katonák elfogják és felakasztják, de túléli (279-80.).
A halál legyőzése ezért erősen isteni attribútumokat rendel személyiségéhez,
ami némileg ellentmondásossá teszi annak megítélését, miért kelt undort
az élőkben. Ezek az attribútumok még erősebbé válnak azzal, hogy mielőtt
továbbállna a sírtól bosszúból még kivágja és elássa a világ legnagyobb
fáját, irritáló ellentétpárját, ami egyszerre fosztotta meg korábbi
vágyaitól és szabta meg életének határait, hiszen ő még ennek a
dög fának az árnyékánál se ment tovább eddig a világban.27
Az élet folytatásához először a korlátokat dönti le, s múltjától szabadul
meg. S ebből a szempontból lényeges, a fa végül összemegy, hozzá idomul
Pep Velemirhez, ráadásul a törpe saját sírjába helyezi a kidöntött fát,
mintha saját alteregóját temetné el. Nem mellékesen munkája hét napig
tart, így egész cselekedete értelmezhető úgy is28,
hogy szembeszegül a Teremtéssel és az égi hatalmakkal, miközben a Rendet
és a Törvényt szimbolizáló fát dönti ki.29
Sőt, ez a félresikerült gnóm törpe mint egy isteni lény önhatalmúlag kezd
el életről és halálról dönteni.30
Az említett sírjelenet ugyanakkor azért is fontos,
mert már az első találkozásuk után hasonlóságot érez a könnymutatványosokkal
a kísértet-létben31, s akárcsak megmentői,
később ő is körbeutazza a világot és gyakran dolgozik mutatványosként,
ami csak tovább erősíti a hasonlóságokat. A szöveg során tehát nemcsak
vertikálisan járja meg a világot, hanem horizontálisan is, ami csak tovább
erősíti mitológiai vonatkozásait. Valósággal [m]egszállotja lesz
a vándorlásnak (184.)32, s talán
ő utazza be a legnagyobb teret a könyv során. Bejárja egész Európát (pl.
Hollandia, Lotharinigia, Spanyolország, Prága, Bulgária, stb.), s majdnem
eljut még az Braziliába is, de ledobják a hajóról, mert a portugál
tengerészek, kikről ez idő tájt terjed el, hogy a legnagyobb csókmesterek
a világban, semmiképpen sem tűrhetik, hogy ilyen idegesítő alak utazzon
velük az Újvilágba (185.).33
A kis gnóm törpe azonban nemcsak tér és idő, élet
és halál, fiatalság és öregség között lebegő figura. Utazásai során egy
adott ponton a nemi identitása is némileg összezavarodik. Mikor Bulgáriában
egy sátorban megerőszakolja Ibrahim Galaburdi subacsi janicsár34,
teljesen elbizonytalanítja férfi identitását: Úgy érzi, át kell
gondolnia az életét, hogyan és miképpen legyen, ami lehetséges, hiszen
mégiscsak az ártatlanságát vesztette el [...] és közben azon tűnődik,
hogy most így kell élnie tovább. Jól van, elvégre titokban is tarthatja.
Milyen szerencse, hogy a férfiember segge lukán nincsen hártya! Pep Velemir
a méreteitől függetlenül férfinak tartja magát, s bár nőszeméllyel dolga
valóban nem akadt még, azért éppúgy ismeri a férfiasság minden törekvését,
szeszélyét és játékosságát, mint a nálánál kétszer nagyobb és tapasztaltabb
emberek. (289.) A betegségéből pedig a mitikus Felhőfalván gyógyítja
ki egy asszony, aki mindezek után kézzel kielégítve beavatja a nő és a
férfi közti szexuális kapcsolatba is. S ami a legfontosabb, bebizonyítja
férfiasságának életerejét azzal, hogy a törpe férfimagjával eteti a galambokat,
s ezáltal visszaadja, avagy újra felruházza férfi identitásával: Az
asszony mosolyog. Letolja a törpét a lócára, a gatyáját újra megoldja,
s a hímtagját óvatosan kezébe fogja. Nem mozgatja, nem rázogatja, csak
tartja óvatosan. [...] Pep Velemir fölsóhajt. Kicsi teste megfeszül, eltátott
szájjal lihegni kezd, aztán mintha megütötték volna, hatalmasat rándul.
Készen is van. Az asszony a tenyerébe pillant, s kilép a ház elé. Kezét
a magasba tartja. Galambok röpülnek oda, s úgy csipkednek az asszony tenyeréből,
mintha búzamagot tartana az ég alá. Látod mondja Pep
Velemir felé fordulva , nincs nagy bajod, ha esznek belőle
(291.). Ebben a részben egyrészt nagyon érzékletessé válik a Darvasi-féle
testábrázolás, mikor kihasználódik egy testrész elnevezésében, etimológiájában
rejlő metaforikus potenciál, s arra épül maga a jelenet. Ugyanakkor érdekes
módon az, hogy a galambok, akik egyben a Szentlélek metaforái is lehetnek,
esznek Pep Velemir magjából, értelmezhető úgyis, ezzel az égi szféra valójában
befogadja, elismeri a marginalizálódott törpét, aki hol rombol, hol pedig
húsmutatványosként alkot.
A törpe tehát a történet során állandó jelleggel
az egyik identitásból a másikba csúszik, s ilyen köztes, meghatározhatatlan
szubjektumként csak undort, félelmet, abjekciót vált(hat) ki környezetéből,
melyet nemcsak a megjelenése vált ki, hanem kíméletlenül sivító
hangja is.35 Ez a hang voltaképpen azonosítható
a kristevai szemiotikus36 modalitással,
mivel ez szintén csak a félelmet, undort, taszítást kiváltó abjektet közvetít
az emberek számára. A hang gyakorlatilag megfosztja a normális kommunikációtól
a törpét, hiszen mondanivalóját mindig aláássa, lerombolja, s ennek következtében
az emberek képtelenek a szöveg jelentésére figyelni, mert a hang mindig
visszarántja őket a szemiotikus regiszterébe. Abszolút ironikussá és komikussá
majd akkor válik ez az egész, mikor már a pokol katonája,
a soproni néma ördög, valamint a könnymutatványosok is megborzongnak a
hangjától.37 Azonban korántsem mellékes,
hogy mi az, amit el akar mondani. Pep Velemir ugyanis húsmester, aki hússal
mutatványoskodik A húsról alkotott filozófiáját részletesen
is kifejti az egyetlen olyan alkalommal, mikor hagyják sipítozni,
ez pedig nem más, mint a Pilinger Ferenccel kissé nehezen összehozott
beszélgetése, ezért érdemes ezt részletesebben idézni:
Van tudományom, vitéz úr. A hús a tudományom, hogy nagyon
tudok húst dobálni. De csak a büdös hús kell. Ami zöldül, buggyan
a lé rajta, és beköpte a légy is. Látom a romlás fátylát rajta.
Látom, hogy már nem emlékszik, hogy élt. Ilyenkor, mint egy gazdag
úr, olyan vagyok. Gazdagság vagyok, uram. Enyém a világ [...]. Megyek,
édes vitézem, haduram. Lé csöpög utánam, babapiros döglé. Levecske
marad utánam a porban, kockakövön, mint az idő, sok kicsi pötty,
cakk, cakk. [...] És akkor megállok egy vártéren [...] aztán bemutatom
a mutatványomat. Cakk, cakk. Előveszem a húst, és egész nap, amíg
ki nem borul az ég asztalán a véres pohárka, mutatványoskodom. [...]
De én, Pep Velemir, a nyomorult, undok törpe, csakis a tiszta ég
alatt dobálom a húst. Felhővel nem versenyzem. Tiszta ég kell nekem,
akár a szem, ha álomtalan. [...] Ilyenkor én mozgatok mindent, mint
egy törpe isten. [...] Azért lehet mutatványoskodni [...], mert
a hús nem kell az égnek. Kinek kell a hús? Nem kell senkinek a hús,
csak ha éhes, meg ha baszik. [...] Egyszer eszembe jutott, hogy
emberhússal kéne dobálni. [...] És dobálnám, míg egyszerre összeállna
ott fent minden, amit külön dobtam, és egy egész ember hullana vissza.
Az lenne a mutatvány! (280-282.) |
A
hús filozófiája tehát abban áll, hogy egyrészt mutatványoskodni
csak a halott, romló, abjekt húsból lehet, másrészt pedig ez a mutatvány
az égi szférával szemben fogalmazódik meg, amennyiben az az ég által megtagadott,
kivetett hússal hajtható végre, s csak tiszta égnél, mikor fentről látni
lehet, ahogy azt a szemre való utalásból kiderül. Pep Velemir tehát egyértelműen
egy teremtővel azonosul, akinek a végső célja a teremtés lemásolása, szimulálása,
azaz a halott húsból egy egész ember összerakása. Mint fentebb
láthattuk, ez a kihívás már a diófa kivágásakor is meg volt benne, s érhetővé
válik akkor, ha végiggondoljuk, hogy egyfelől sok mitológiai alakhoz hasonlóan
őt is ledobták az égből, másfelől pedig éppen emiatt az ő
teste eltorzult, abnormálissá vált, így állandóan él benne a vágy a normális,
egész testkép iránt. Tettei tehát egyszerre felforgató és alkotó szándékot
mutatnak, hiszen a porfán húsból éppen valamilyen szakrális dolgot akar
végrehajtani, s ez csak ismét hangsúlyozza kétértelműségét. A húsba vetett
hite abban a metaforikus különbségben is megnyilvánul a Pilingerrel való
beszélgetésük során, hogy míg Pilinger börtönnek, Pep Velemir palotának
mondja a húst. Ezzel valójában a profán húst nem a lélek börtönének
tartja, hanem éppen ellenkezőleg, rendkívül gazdagnak és lakhatónak tartja,
s ez pillanatnyilag a testben csak a szaporodásra és táplálkozásra alkalmas
állatot látó Pilinger fölé emeli a nyomorult félembert.38
Megjegyzem, furcsamód később, mikor a tatárok eladják egy Juszuf nevezetű
belgrádi kereskedőnek, s a többi rabszolgával együtt egy karámban sínylődik,
ez a kitaszítottság érzés, az ember (égiektől való) elhagyatottsága, kozmikus
magánya meglepő módon Pascal híres nádszál-hasonlatát idézve fejeződik
ki39, s ez ugyan a hús panteonizációjáról
alkotott elképzelésével némileg ellentmondásban van, de azért a mindenség
legyőzésébe vetett hit is érzékelhető benne.
Pep Velemir célja ezek szerint egy egész ember megalkotása,
azaz a saját életében összezavarodott idő és a test helyrehozása, ahogy
erre a későbbiek során reflektál is, mikor lehetősége lesz az emberi hússal
való mutatványoskodásra. A sírásművészek sugalmazására és némi rafinériával
ugyanis megszerzi Iszmail aga emberi testrészekkel teli ládáját40,
s miután a hangjával elűzi a felhőket az égről, végre nekiáll mutatványának:
A ládában emberi tagok áznak aranyló mézben. Emberi testrészeket
kapott, s talán képes visszaállítani az élet rendjét, ahogy titokban
eltervezte.[...] Pap Velemir nagyot sóhajt, kicsi hátát a ládának
veti, és bőszen ábrándozik. Vissza fogja állítani a világ rendjét.
Hátha lesz egy barátja! Az lenne a legjobb! Őt senki sem szerette
eddig. Már nyitja is a láda fedelét. Aranyló mézben ázó végtagok,
emberi maradványok tárulnak a szeme elé. Itt egy orr, amott egy
fülcimpa, bíbor vulva, hasfal, combok és keblek, ujjak és fülcimpák.
Gyönyörű! [...] Lassú ritmusban dobálja a tagokat az üres ég alá,
és közben nagyon figyel. Megremeg, karjai elgyöngülnek, olyan gyönyörű
és embertelenül szép látvány sejlik ki a pergő és forgó emberi részek
kavalkádjából. S e látványt Pep Velemir nem is képes elviselni.
[...] Újra dobálni kezdi a tagokat, a magasba veti őket, pörög és
sereg velük, és bizony hat álló napig csinálja. [...] A hatodik
nap estéjén a törpe elájul [...] Amikor fölébred Pep Velemir, gyönyörű
nő ölében pihen a feje. (479- 480.) |
A
törpe a mitologikus istenekhez hasonlóan hat nap alatt megteremti egy
embert, ezúttal egy nőt, aki nem más, mint a halálos ellensége,
akit megmutattak korábban a könnymutatványosok. Jellemző a szöveg testfelfogására,
hogy a tocsogó levágott emberi testrészekből éppen az ellenkezője, egy
álomszép nő lesz, s ezzel megmutatja az abjekt idealizálódását, s tesz
szert újabb és újabb jelentésekre a szövegben. Ráadásul az ellentétek
csak fokozódnak azzal, hogy az egyik legrútabb szereplő alkotja meg a
legszebbet. S az sem mellékes, hogy a törpe éppen Dellának nevezi el teremtményét,
e névből ugyanis kiolvasható az olasz bella (nn.) szép, szépség
kifejezést.
Pep Velemir mutatványa azonban nem sikerül, mert
a hússal, ha jól mutatványoskodnak, énekelni kezd, sőt, [t]ud
énekelni, beszélni és sírni a hús, ezzel szemben a nő bár egész
testtel rendelkezik, belülről teljesen üres, s nem szól semmit.41
A test ezek szerint beszél, képes a szemiózisra, ha jó kezekben van, ám
Pep Velemir teremtménye képtelen a hús kommunikációjára. Egy élettelen
bábu, nem ember, akinek mindegy, hogy él és egészben van, vagy hogy
Iszmail mézes ládájában ázik külön darabokban (481.).42
A törpe végzete pedig éppen az lesz, hogy bár észreveszi Della hiányosságait,
elvakultságában mégis megfeledkezik róla, hiszen ő csak örül, ha van,
akihez beszélhet anélkül, hogy megrugdosnák. Hiába húsmester, mégsincs
tisztában a mutatványok alapvető szabályával (t. i. [n]éha megesnek
olyan mutatványok, melyek ugyan szépek és varázslatosak, de a nyomukban
üresség és halál jár 529.), s vakságában nem látja, Dellának
nincs lelke, s képtelen szeretni, mivel teremtményének nincsen
tekintete, hogy ott, ahol az emberi szem befogadja, vágyainak és gondolatainak
a segítségével újraalkotja a világot, nos, ott üresség és semmi tátong
(uo.). Ennek ellenére csak beszél az életéről anélkül, hogy bárki megértené,
meghallgatná, s ez végül a halálához vezet, mikor egyenesen besétálnak
a budai vár ostromába, ahol egyszerre találja el egy török és egy császári
golyó. A néma Della pedig teremtőjének halálával mit sem törődve sétál
tovább az ütközetben (Rá sem néz, nem is szól, s olyan részvétlenül
hagyja magára a lány, mintha soha nem látta volna, mintha nem is neki
köszönhetné a létezését. 523.), beteljesítve ezzel a halálos
jóslatot. Ezt a beteljesülés már a metaforákban is kifejeződik: Pep Velemir
a húsmutatványoskodásról beszélve már kijelentette, hogy felhőkkel nem
versenyzik, s neki csak tiszta ég kell, mégis miután eltalálják, úgy
érzi, idegen felhők szállnak a szemére (523.), s a felhők
a szemében szomorú esőt hullatnak a lelkére (524.), Della pedig
később megy tovább, mint a felhő (530.).
A törpe halálakor viszont Pilinger Ferenc és Jozef
Bezdan még megosztják vele a mutatványok lényegét, mely metatextuálisan
kiterjeszthető az egész szövegre:
Azt mondod, uram, hogy a mutatvány sohasem a miénk? [...]
Kié hát a mutatvány? kérdezi a törpe. A mutatvány
mondja Pilinger Ferenc senkié. Ha bárkié is lehetne,
nem mutatvány lenne többé. A mutatvány tehát mindenkié
mondja egyetértőleg Jozef Bezdán bólogatása is. (524.) |
Pep
Velemir halálát ezek szerint az okozza, hogy a mutatványt magának tartogatta,
saját vágyait akarta megvalósítani vele, azaz saját tökéletlenségét és
magányát akarta orvosolni vele, miközben a mutatványt nem lehet uralni.
A mutatvány felett nem állhat egy mindent átlátó, az értelmet uraló auktor,
hiszen a mutatvány a nézőké, mindenkié, s általuk válhat csak mutatvánnyá.
A befogadásnak, értelmezésnek ezt a koncepcióját, melyben a befogadó hozza
létre, teremti meg az értelmet, már a szöveg más pontjai is felvetik.43
Például Iszmail aga titokzatos vonyítását senki sem érti, Pep Velemir
mégis értelmezi valahogy, s megszerzi a testrészeket rejtő ládát. De a
világkém Jozef Bezdan sem szól egy szót sem, mégis kész válaszokat olvasnak
ki a némaságából. Pilinger Ferenc rájön arra, három nő sírása éppen
egyetlen mondatot tesz ki, és a mondatból meglett férfi komoly,
tűnődő arca tekint rá (298.). Gonzales mester levelében [a]
betűk mindaddig lángolnak, míg a címzettek el nem olvassák őket
(132.). Goran Dalmatinac sírásművész fagyott könnyei olyanok,
mint a tükrök, ennek ellenére mindenki a saját ellenségét láthatja meg
benne. Az értelmezés e koncepciója alapján azt mondhatjuk, Pep Velemir
sikertelen emberteremtésének a története olvasható az írás és az olvasás
(értelmezés) allegóriájaként is,44 melynek
végén a teremtett (szöveg) megöli saját teremtőjét. A mű uralhatatlanságát
jól mutatja a néma nő elszabadulása is, aki öntudatlanul kóvályog tovább,
s közben mindenkinek kiszolgáltatódik. De Della, ez női Frankenstein,
ez a két lábon járó szöveg megőrizte materiális-testi és romboló, szemiotikus
jellegét. Erre utalhat, hogy egyetlen és egyben utolsó szava a Halál (533.),
s bármerre megy ugyanolyan abjekciót vált ki a környezetéből, mint teremtője.
Szépsége és üressége teljesen elbizonytalanítja, ember-e egyáltalán, vagy
csak látomás, ugyanakkor ez teszi egyszerre vonzóvá és taszítóvá az emberek
számára, akik hol megkívánják és megerőszakolják, hol meg undorodnak tőle
és megrugdossák.45 A mutatvány
azonban csak ezzel tudja beteljesíteni például a testrészeit összegyűjtő
Iszmail aga46, vagy a néma soproni ördög
történetét, akivel végül egymásra találnak a halálban, s véget ér az ő
történetük, magányos kísértésük is.47
És ezt mutatja Pep Velemir haldoklása is. Utolsó
földi mutatványának köszönhetően mutatja be fő művét a világnak
az egyetlen törpegondolás, a velencei Luigi Escapolo Firabolla, akinek
így végre lesz egy utasa, Pep Velemir pedig végre eljuthat Velencébe.
Befejezés
A könnymutatványosok legendájának egyik legemblematikusabb figuráján
keresztül azt kívántam bemutatni írásomban, hogy a testreprezentációkat
szem előtt tartó megközelítés új és izgalmas irányokba bővíthetné nemcsak
a regény, hanem más prózai szövegek értelmezési lehetőségét is, mivel
azok feltűnő érdeklődést mutatnak a test materialitása és a különböző
rendellenes testképek iránt. S mint az értelmezés során kiderült, nagyon
is tudnak énekelni, beszélni és sírni ezek a testek, kérdés, hagyjuk-e
szóhoz jutni azokat.
1 |
Darvasi László: A könnymutatványosok legendája, Jelenkor,
Pécs, 1999, 282. A továbbiakban az idézetek oldalszámai erre a kiadásra
vonatkoznak. |
2 |
L.
pl. Mikola Gyöngyi: A történet rehabilitálása In: Csipesszel
a lángot (szerk. Károlyi Csaba), Budapest, Nappali ház, 1994,
209217. S hogy mennyire nem homogén ez a kánon
l.. Takáts József: Rövidtörténet, 1986, posztmodern
Uo. 9-22. |
3 |
A
probléma egyik kitűnő összefoglalását nyújtja Szirák Péter. L. A
történet és a nyelv (A Darvasi-olvasás), In: Uő: Folytonosság
és változás, 121-124. |
4 |
Vö.
Szilasi László: Jánoskám, egyetlenem mégis oly sokféle.
Darvasi trilógia ráadással. In: Uő Hárs Endre: Lassú olvasás,
60-83. Azért számos példa akad arra nézve is, hogy milyen más értelmezési
lehetőségek rejlenek a szövegekben. Pl. Dobri Imre: Történet
és szövegszemantika. Darvasi László Rozália Fugger- Schmidt
című novellájának elemzése, In: Szó, elbeszélés, metafora:
műelemzések a XX. századi magyar próza köréből / szerk. Horváth
Kornélia, Szitár Katalin. Budapest, Kijárat, 2003, 269-289;
Bónus Tibor: Mítoszok árnyékában. Darvasi László prózájáról,
Alföld 1994/6, 50-51; Ferencz Anna: A mondhatatlan /el/beszélése.
Darvasi László Stern úr című novellájáról, Jelenkor 2000/10,
1006-1015. |
5 |
Külön
részletezés nélkül a regény recepciójának néhány fontosabb szövege:
Bengi László: A szomorúság (regényének) áradása Alföld 1999/9,
86-100; Márton László: Tündéri bolyongás, Élet és Irodalom
1999. szept. 17.; Bazsányi Sándor: Álhistóriai legendárium mint
regényszimulákrum Holmi 1999/12, 1589-1593; Bombitz Attila:
Egy könyvmutatványos legendája, Jelenkor 2000/2, 176187;
Angyalosi Gergely: Mesélni a történelmet In Uő: Romtalanítás,
Kijárat Kiadó, 2004, 138-142; Bednanics Gábor: Egy könyvmutatványos
legendáriuma, Tiszatáj 2000/3, 99-107; Olasz Sándor:
A mesélés nem fáj, Tiszatáj 2000/3, 93-99; Szilasi
László: minden, amit külön dobtam In: Uő: A
Kopereczky-effektus, Jelenkor, Pécs, 2000, 211-232; Radvánszky
Anikó: A mutatvány senkié, tehát mindenkié, Darvasi László:
A könnymutatványosok legendája. In: Szó, elbeszélés,
metafora: műelemzések a XX. századi magyar próza köréből / szerk.
Horváth Kornélia, Szitár Katalin. / Budapest, Kijárat, 2003, 248-268. |
6 |
Szilasi László: Jánoskám, egyetlenem... id. m. 62. |
7 |
Vö. Szirák id. m. 123. |
8 |
Finoman
megmetszette a tanácsos bőrét, nem messze a köldökzsinór helyétől,
ahol néhány napja alattomos csomót tapintott ki. Ha sikerült is,
ha nem, [...] a válasz az emberben van. Ott kell keresni.
A Borgognoni-féle szomorúság, Jelenkor, Pécs, 97. |
9 |
Vö.
Az eleve adott testi hiányosság (vakság, bénaság, magány,
impotencia), az élet ilyenfajta deformáltsága korrelációban áll
a hősök elveszettség-, értéktelenségélményével, annak emblémája.
Nagy Gabriella: A test emlékezete Jelenkor 1997/5, 521-527,
522; A szereplők [a Szerezni egy nőt című kötetben]
mind határhelyzetben élő emberek, művégtag-készítők, határfogadósok,
tömegsír-feltárók, akik mindannyian megdöbbentő természetességgel
élik át a háború utáni vidék tragikus és groteszk csodás valóját
Dobri id. m. 271. |
10 |
Vö. Nagy id. m. 521-22. |
11 |
Darvasi
hősei gyilkosok és áldozatok, megcsonkított, béna, vak, bolond vagy
nyomorult, megnyomorított emberek. Emberábrázolásra egyfajta karnevalizált
világlátás jellemző, bahtyini értelemben. Az alakok fizikai megjelenítésekor
nem az érvényes szépségideált tartja szem előtt, az embert főként
fiziológiai működésétől függő lénynek ábrázolja. A látvány taszítást
ébreszt, az alakok többsége a betegség, halál, rothadás kiszolgáltatottja.
[...] Rájátszik a testi hiányosságokra, ami szatírájának lényeges
eleme. E rájátszáson keresztül nemcsak az ember normatív bemutatását,
hanem magát a létező normát, struktúrát veszi célba. Wernitzer
Julianna: Corpus Delicti, Jelenkor 1997/5, 527-530. |
12 |
Thomka
Beáta: Beszél egy hang, 129, 139. |
13 |
Olasz
Sándor: Legenda és mese a törénelmi narratívában (Darvasi
és Háy), In: Uő Mai magyar regények, Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest, 2003, 203, 206-207. |
14 |
Bazsányi id. m. 1590. |
15 |
Darvasi
László: Szerezni egy nőt, Jelenkor, Pécs, 2006, 6. |
16 |
Darvasi
László: A világ legboldogabb zenekara (Válogatott novellák),
Magvető, Budapest, 237. |
17 |
A
test és a testiség ideológiai korlátozására l. pl. Bryan S. Turner
A test elméletének újabb fejlődése, valamint Mike Featherstone
A test a fogyasztói kultúrában című írását In Mike FeatherstoneMike
HepworthBryan S. Turner: A test. Társadalmi fejlődés, kulturális
teória (ford. Erdei Pálma), Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest,
1997, 7-52, 70-108. |
18 |
A
fogalmat itt és a továbbiakban Kristeva alapján használom. L. Julia
Kristeva: The Powers of Horror. An Essay On Abjection, New
York, Columbia University Press, 1982. Vö. A kötet híres első bekezdésével:
A megvetés (abjectio) is egyfajtája az ember heves és sötét
lázadásainak valamely őt érő fenyegetés ellen. A fenyegetés valami
túlzás, úgy látszik, mintha kívülről vagy belülről közeledne, a
lehetségesen, a tolerálhatón, az elgondolhatón túlról. Közel van
ezekhez, mégsem lehet közéjük beilleszteni. Vonzza, aggasztja, elbűvöli
a vágyunkat, de aztán az mégsem hagyja magát elcsábítani. Meg van
félemlítve, hát elfordul. Undorodik, hát elveti. Valami abszolút
megvédi őt a szégyentől, erre büszke, ehhez ragaszkodik is. Ugyanakkor,
mindezek ellenére ez a lendület, ez a görcs, ez az ugrás egy más,
csalogató, ám elítélendő hely felé húzza. Mint a vonzó és taszító
pólus, akit már utolért, azt megállíthatatlanul, egy fékezhetetlen
bumeráng lendületével szó szerint magán-kívül rakja. Julia
Kristeva: Bevezetés a megalázottsághoz (ford. Kiss Ágnes),
Café Bábel, 1996/20., 169?184, 169. A fogalomhoz l. még Kiss
Attila Attila: Ki olvas? Posztszemiotika, Helikon 1995/1-2,
5-13 különösen 11-12, és Gyimesi Tímea: Az abjekt Julia
Kristeva felfogásában, Uo. 140-142. |
19 |
Julia
Kristeva: The Powers of Horror, id. m. 17. |
20 |
Bahtyin:
François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz
népi kultúrája, Budapest, Osiris, 2002, 9-70, 34-36. |
21 |
A
fentebb idézett kritikai reflexiók azonban alkalmasak lehetnek arra
is, hogy A könnymutatványosok legendáját ne csak a regény, vagy
a legenda műfajához soroljuk be, hanem az itt említett jellemzőket
jelentésessé téve valóban a fantasztikum irodalmához, illetve jól
érzékeltetik a szöveg(ek) abjekt hatását, s a fantasztikum szemiográfiáját
igazolják. Az újabb megközelítések rámutattak arra, hogy a fantasztikum
egy olyan kétértelmű, heterogén, és szubverzív társadalmi-kulturális
kifejezésmód, mely feltérképezi és megkísérti a kulturális imagináció
határait. Így a fantasztikum által kifejezett ambiguitás számos
ponton hasonlóságot mutat az abjekció általános logikájával. Mindkettő
célja, hogy a határokat átlépve a szubjektumban olyan hatást váltson
ki, mely visszacsatolja az ösztönkésztetésekkel és a test anyagiságával
kapcsolatos szemiotikus modalitásba. Fantasztikum és abjekció kapcsolata
pedig csak jobban érthetővé teszi a Darvasi-szövegekben reprezentált
testábrázolásokat, hiszen, mint fentebb láthattuk, a test átfantáziálásával
együtt a határok is megkérdőjeleződnek. Vö. Kiss Attila Attila:
Protomodern-posztmodern. Szemiográfiai vizsgálatok. Ikonológia
és műértelmezés 12., JATEPress, 2007, 25?32. |
22 |
Vö.
[A]bjection is above all ambiguity. Julia Kristeva:
The Powers of Horror id. m. 9. |
23 |
163-164. |
24 |
Vö.
Hiszen tudjuk, hogy ezen a földön minden kétszer történik.
(33). A különböző identitásokon való áthaladás állandós elemei a
szövegnek: az öt könnymutatványos személye például kétszer változik
(383-385; 568.), Diótörő Irina pedig a havasalföldi Rudicában születik
újjá. (28-33.) |
25 |
Akinek
nem dobog a szíve, az szeretni sem tud. Él-e, aki nem szeret? Nem
él! Hiszen akkor ő, Pep Velemir meghalt. Nem más ő, egy halott lélek
csupán. A halottaknak a föld alatt van a helyük. Ezért gyűlölik
és viszolyognak tőle az emberek. Nem az ábrázata és a hangja rettenti
őket, hanem hogy már nem él! Az élők akkor szeretik a holtakat,
ha azok nyugton vannak, nem járnak vissza, és nem kísértenek. Ő
mégis itt téblábol közöttük, megzavarja az életüket, kizökkenti
bennük az időt, folyvást az eljövendő halálukra emlékezteti őket!
(166-167.) |
26 |
Jellemző Pep Velemir szerénységére, hogy ez a három dolog, ti. van
szíve, ellensége és nem járt még Velencében, elég ahhoz, hogy
embernek tartsa magát. Lásd pl. azt a beszélgetést, mikor Kamuti
Leopold úr fel akarja bérelni, hogy kémkedjen a pestises Pozsonyban
(274.). |
27 |
Vö.
Úgy hányja rá a földet, mintha halálos ellensége tetemére
hányná. 172. |
28 |
A
szöveg ironikusan felveti a kérdést, de válasz nélkül hagyja: Jelente
valamit, hogy éppen a hetedik napon? (170.) |
29 |
Vö. A fa újra reccsen, de már nem méltatlankodva és nem hitetlenkedve,
hanem olyan megdöbbent és eszmélő, a gyökereinek mélyéből föltörő
fájdalommal, amilyenre a világnak csak azok a dolgai képesek, melyeknek
az élete az örökkévalóság illúziójában telt, mígnem egyszer szembe
kell nézniük az elmúlás rettenetével. Nincs örökkévalóság, nem volt,
nem is lesz soha. (171.) Cselekedetének szentségtörő voltát
a diófát ültető Karácsony György túlvilági kirohanása is jelzi:
A próféta persze idelát a túlvilágról. Karácsony György [...]
két fekete, véreres zsírban ázó szeme kidülled a haragtól és a szégyentől.
Nem más a próféták végzete, mint hogy égrekiáltó művüket gnómok,
törpék és mindenféle szir-szar népek gyalázzák. S mert a földi világ
a törpék és a csökevényesek paradicsoma, csakis ez lehet a próféták
sorsa. Bazd meg, bazd meg, nyomorult világ! [...] Hagyod, hogy a
mocskos hétköznapok, a törpék győzzenek! A szart hagyod nőni, a
gyöngyöt meg elvesztegeted! Hagyod a királyok lábnyomában a liliputiak
dagonyázását! (172.) |
30 |
Akinek
meg kell halna, annak meg kell halni. Akinek meg élni kell, az éljen.
(171.) |
31 |
Erősen
tűnődik a sírverem fölött. Milyen különös alakok voltak ezek! Kicsit
olyanok voltak, mint ő. Mintha éltek volna, meg nem is éltek volna.
(170.) |
32 |
Vö.
Pep Velemir vándorol tovább. De nincsen megnyugvása, mert
egyáltalán nem az a dolga, hogy megnyugvást találjon. (291.) |
33 |
Pep
Velemir vándorlásai egyben a Darvasi-szövegek közötti vándorlások
is, hiszen nemcsak a portugálokkal találkozik, hanem ezalatt megtudja
azt is, hogy a veinhageni fehér rózsák a legszebbek virágok
a földtekén, egy intratextust hozva létre ezzel az életműben. |
34 |
288. vö. 350. |
35 |
Pl. Jancsó András hirtelen olyan iszonyatot érez, mint amikor
büdös hús kerül a szeme elé. A gyerek úgy süvít, akár a kés alá
vont disznók. (165.); Kamuti Leopoldot olyan borzadály
fogja el, hogy az ülepéig elsápad. (273-74.); Furcsa
kis teremtményt csíp nyakon az őrszolgálat. Akkora, mint egy gyermek,
de mégsem az, elég az arcába tekintetni, hogy jól lássák, vénséges
öregember lenne. Csúnya alföldi manó talán. (278.); Juszuf
csalódottan bámulja a töpörödött figurát. Hiszen ez egy vénséges
öregember! Ráadásul olyan csúnya, Allah, segíts meg, mint egy dzsinn,
aki emésztőgödörbe esett, s aztán hosszú évszázadokig nem tudott
onnan kikecmeregni. (470.) |
36 |
Kristeva
rendszerében a szemiotikus modalitás a szubjektum ösztönkésztetéseinek,
vágyainak, elfojtásainak, valamint a fiziológiai működések, lüktetések
és áramlások kaotikus összessége. Ebből a dimenzióból nyeri a (nyelvi)
jelölés folyamatában a szubjektum az energiát. Ehhez szorosan kapcsolódik
a szimbolikus modalitás fogalma, amely a nyelvi bináris rendszer
logikai-predikációs műveleteire épülő szintje. A szimbolikus modalitás
teszi lehetővé a szubjektumok számára a különböző identitáspozíciókat,
s ezek elérésében segítenek a szemiotikusból nyert energiák, ugyanakkor
ez utóbbi felforgató kaotikusságával állandóan veszélyezteti a szimbolikus
rögzülések létrejöttét. E kétféle modalitás viszonyában játszik
meghatározó szerepet az abjekt, mely egyfelől ősélményként a szubjektum
kialakulásáért és a szimbolikus rendszer megképződéséért felel,
másfelől pedig a szubjektum későbbi történetében éppen a szimbolikus
identitáspozíciók aláásásában érdekelt. Ebben a tekintetben az abjekt
az az élmény, mely megakadályozza a jelentésképződést, következésképp
nem alakul ki az identitás-pozíció, s kétértelműségével, heterogenitásával
lehetetlenné teszi a biztos határvonalak által kijelölt struktúra
felállítását. L. Julia Kristeva: Egyik identitásból a Másik(ba)
(ford. Farkas Anikó), Helikon, 1995/1-2. 62-79. |
37 |
A
tűrhetetlen hangtól még a fagyott arcú idegen [Goran Dalmatinac]
is összerezzen. (168.); Pep Velemir a könnymutatványosok
szekerében se beszélhet. Még ők se állják a vartyogását. Éppen csak
suttogni akar valamit, már is betapasztják a száját. (479.);
Ébenfekete alak tartja a karjai között, ő ringatja nagy odaadással.
Egy nagyon szomorú, éjfekete valami. Ember lenne? Olyan, de mégsem
ember! Valami egészen más! [...] Na tegyél le szépen!
unja meg a ringatást a törpe. Az ördög szeme kikerekedik a döbbenettől.
Talán még soha nem halott ilyen velőtrázó, idegesítő hangot. [...]
Az ördög a fejét szomorúan lehajtja, s óvatosan visszafekteti az
ágyra Pep Velemirt. [...] Kétrét hajtott pokrócával betakarja a
törpét. Mintha fuvallat lenne, csendesen húzza be maga után az ajtót.
(271-272.) |
38 |
Hohó, hiszen a Pilinger hallgat, bámul maga elé tűnődve.
Szépen beszélt ez a nyomorult félember. A hús palota! Hm. [...]
S ha ő, Pilinger Ferenc baszik is, a testével sohasem mutatványoskodik.
(282.) |
39 |
Pep Velemir a helyiség sarkába húzódik, száraz füvet kapar
maga alá, összekucorodik, és aludni próbál. Aztán franciául kiabál
a törpe. Nádszál az ember! (469.) |
40 |
Vö.
372. |
41 |
Pep
Velemirt könnyedén lehetne az elbeszélő allegorikus figurájaként
is értelmezni, mivel az elbeszélő ugyanígy mutatványoskodik a hússal
és embereket rak belőle össze, de ez az a pont, ahol elkülönböződnek
egymástól, mert az elbeszélt szövegvilágban a testek nagyon is beszédesek,
jelentéssel telítettek, szemben a néma nővel. Vö. Szilasi:
minden, amit külön dobtam id. m. |
42 |
Vö.
A lány unottan hallgatja, de pillantásra, sem méltatja, habár
a kezét nem vonja el tőle. Mintha mindegy lenne neki, vezetik, vagy
nem vezetik. (522.) |
43 |
Vö. Szilasi 222-223. |
44 |
Vö. A szövegekben megjelenő testképeket gyakran értelmezik a szöveg
metaforájaként (l. Nagy id. m. 522), ennek egyik leginvenciózusabb
és legrészletesebb elemzését Dobri (id. m.) végzi el. |
45 |
A lány egyedül bolyong a mind véresebb ostromban. Semmitmondó
és részvétlen tekintete miatt megkímélik az életét. Részeg és vad
zsoldosok megerőszakolják. A lány szétvetett combokkal, összesározott
és bemocskolt öllel hever a sárban, aztán úgy emelkedik fel, mintha
mi sem történt volna. (529.); A Kurvák királya [Angelo]
megborzong a lány láttán. [...] Angelót egyszerre olyan iszonyat
fogja el, hogy csaknem öklend. Uo.; A foglárok vezetője,
egy bécsi zsoldoskapitány elégedetten dörzsöli a markát, ahogy a
lányra pillant. Meztelenre vetkőzteti, és alaposan megvizsgálja.
De hogy biztos legyen a dologban, többször megköpködi a lányt, végül
megvágja a combján, és a karján, nem látomás, lidérc vagy rosszindulatú
tündér játszik vele. Della ugyanúgy vérzik, mint bárki élő teremtmény,
ráadásul mindene megvan, azt is lehet mondani, tökéletes munka.
Nem tündér, nem lidérc, és nem is látomás. A bécsi kapitánynak eszébe
sem jut, hogy mutatvánnyal is lehet dolga. (529-530.); vö.
532. |
46 |
Alighanem
Della rövid történetének az a legmegdöbbentőbb része, mikor Iszmail
aga sátrába keveredik el, s közösül azzal az emberrel, aki összegyűjtötte
a testrészeit, s aki végül beleőrül ebbe a találkozásba. A mutatvány
tehát második atyját is legyőzi: Iszmail aga látogatót kap.
[...] Della belép a sátorba, hol Iszmail aga a szőnyegén ül, mezítelen
felsőtesttel, keresztben maga alá húzott lábakkal. A férfi először
csak néz, mint a megtaposott föld. Ha egy tatár néz, fájni kezd
az emberben valami. Ám Della nem ember, ezért nem is fáj neki semmi.
Iszmail nem tudja, ki ez a nő, szellem, lidérc, dzsinn, netán a
hajnali szél árnyéka. A szerelmeskedés vad, kegyetlen és rövid.
Iszmail [...] egyszerre azt érzi, megfullad. Hunyt szemhéja mögött
vörös és sárga lángok lobognak. Della minden egyes tagja fojtogatja,
akárha testének összeforrt részei egyszerre döbbentek volna rá arra,
ki a megkínzójuk, gyilkosuk és elrablójuk. A mutatvány végül visszatér
a mutatványhoz. Iszmail vért hörög. (531.) |
47 |
533. Kettejük találkozása egyáltalán nem lehet véletlen, mivel sok
mindenben hasonlítanak egymásra. Dellához hasonlóan a soproni ördög
is egy olyan nem-tökéletes (emberi) produktum, aki teljesen üresen
és némaságra ítéltetve kísért végig a szövegen. Ld. a soproni ördög
megszületésének történetét (55-58.). |
|
|