|
FEKETE
J. JÓZSEF
Fát
ültetni az elmúlás ellen
Németh
Péter Mikola: Mysterium Carnale. Hommage á Pilinszky
Alapkérdést
emel könyvében az olvasói-gondolkodói horizont vélt és elvárt magasába
Németh Péter Mikola a szokásos verseskönyvektől igencsak eltérő módon.
Az alapkérdése az, hogy miként lehet összebékíteni, ha egyáltalán össze
lehet békíteni az egyénben lakozó mennyeit az ember életre
tévedt egyszeriségével? Miként történhet, hogy az ember nem őrül
bele azonnal a maga semmi-voltába, amint tudomást szerez elmúlásának
bizonyosságáról? Hogyan képes együtt élni a gondviselés elvesztésének
tudatával, az üdvtörténet megismételhetetlenségének kételyével, azzal,
hogy kiérdemelte a kozmikus magára hagyottságot, miként Nietzsche fogalmazott,
az Isten meghalt számára, és ezzel egyetemben az óhajtott/várt happy
end reménye is szertefoszlott, az üdvtörténet helyébe a minden egyebet,
de reményt és optimizmust távolról sem sugalló világtörténelem lépett?
A lét rémséges és feloldhatatlan paradoxona ugyanis, hogy az élet egyenesen
vezet a nem-életbe, minél gyorsabban él valaki, annál gyorsabban zuhan
a halál felé, amiről bármely józan, nyugati kultúrában nevelkedett halandóval
nehéz elhitetni, hogy léte éppen ezzel a nem-léttel teljesül majd ki,
hacsak az üdvtörténet által nem. Az Isten elveszítésével az emberbe
plántált haláltudat sohasem oldható fel, ebben a reménytelen küzdelemben
csupán fanyar irónia a jövőtagadó filozófia szalmaszál-kapaszkodója,
ami azzal vigasztalna, hogy ha nincs jövő, eleve halál sincs. Nagyon
jól tudjuk: van. Az ember eltávolodván a mítoszok világától és idejétől,
amikor arra, amit nem értett, és nem tudott megmagyarázni, egyszerűen
azt mondta: ISTEN, egy olyan korba jutott, ahol a bontakozó racionalizmus
és a tudomány megszüntette Isten fogalmát, már a 15. század végén világos
volt többeknek, hogy hamarosan fejükre dől a zárttá rendezett középkori
világkép, a törökök ekkorra már elfoglalták a Balkánt, Kolumbusz már
túl volt az első nyugat-indiai hajóútján, Luther már szépen cseperedett,
el volt már hintve az új világkép magva, amikor Sebastian Brandt 1494-ben
a változó világképpel szembeni félelmében a Bolondok hajójára
pofozta mindazokat, akikben felfedezte a modern személyiségjegyek kialakulását.
Az egysíkúság helyére lépő kitárulkozás széles látókört, emberközpontú
világrendet hozott magával, ám ez az emberközpontúság egyben elszakadást
jelentett a transzcendens világtól, kibontakozást a gondviselés karjaiból,
ami alig néhány évszázad alatt annak a felismeréséhez vezetett, hogy
a világ számára teljesen lényegtelen, hogy az egyén él-e, hal-e, az
egyénnek össze kellene békülnie saját kozmikus magányával, abból viszont
csupán a hideg iszonyat és a rettegés burjánzik: ha senki nem visel
gondot az emberről, azt se tudja van-e, nincs-e, hogyan számíthatna
megmentésre, ne mondjam, feltámadásra?
Isten halálával a spirituális harmónia helyébe
a spirituális rettegés lépett.
Németh Péter Mikola a kereső ember kérdései nyomán
haladó gondolatok intuitív-transzendens hálója középpontjában kibontakozó
misztikus intuíció állapota felé terelgeti olvasóját a Pilinszky
János születésének 85., halála 25. esztendejében megjelent kötetében
a keresztény misztikum körét magába emelő versekkel, prózával, képversekkel,
dallammal jegyzett szakaszokkal, fotókkal, kép és szöveg fúziójával,
de nem a misztikum ki- vagy felfejtésének szándékával, se nem a megváltástörténet
közvetlen szövegbeiktatásával, hanem hogy a testet öltő misztérium személyes
megélése nyomán egyedi, művészi misztérium(játék)ot emeljen a tépelődő,
kérdései között botladozó, egyediségében ezerszínű, ám egyszeriségében
foglyul ejtett egyén elé.
A költő szerint a misztikus intuíció kegyelmi állapot,
ami lehetővé teszi az Istennel való dialógust, mint az egyetlen
reményteljes intim kapcsolatot, ezért egyik prózájának aláírásában
jelzi is, hogy a karcsú kötet egyébként évtizedeken át készült
szövegeinek ő nem igazán költője, sokkal inkább médiuma, amely/aki
a misztikus intuíció ritka pillanataiban lejegyezte meditatív-intuitív-asszociatív
holdudvarú gondolatait.
A kötet első oldalán pauszlap aljára írva ez a
kétsoros áll: Tánc a valóság élén. / Megfeszített karok ölelése.
A teljes lapon pedig a megfeszített korpusz halvány, Veronika kendőjét
idéző lenyomata. A kép és szöveg fúziója egyértelmű döntésre készteti
az olvasót: belép-e vagy sem az innen nyíló katedrálisba vagy imádságos
kolostorba. Jól dönt és jól teszi, aki belép: a diadalmas kereszt jelében
megjelenő egyszerű képversek, a húsvéti ünnepkör, a mise részei, Jézus
szenvedésének stációi, akár a Németh Zoltán Pál fényképein megjelenő
1726-1733 között épült váci barokk Kálvária és a nyolcvanas évekbeli
budapesti képzőművészeti kiállítások műtárgyainak absztrahált víziói,
strukturális vázat adnak a kötetnek, erős íveket, szilárd oszlopokat,
biztonságos árkádokat, amelyek alatt mindenki más útvonalon sétálhat,
miközben hűs és megnyugtató szellő lengedez a kerengőn, és kis szerencsével
annak a kegyelmi állapotnak a fuvallata is megérintheti a gondolatai
között időző olvasót, ami megteremtette a Mysterium Carnale mű-alkotásait.
Az emberi és a transzcendens, a szakrális és a profán között adott az
átjárhatóság, csak meg kell találni az ajtót és belépni rajta
gondolom Németh Péter Mikola könyve nyomán , amiről legközvetlenebbül,
pontosabban legközérthetőbben egy apokrif imaszövege gondolkodtat el:
Isten elveszítésének, a gondviselés hiányának erősen valószerűsíthető
bizonyossága nem hagyhat űrt a reményben, az ima ugyan nem úgy szól
már, ahogyan a hivatalos liturgia során, ám mégis ima, amelynek van
megszólítottja és általa adott a félelmek, a rettegés, a számkivetettség,
a magárahagyatottság gerjesztette kilátástalanság alól felszabadító
funkciója.
A kötet viszont nem egy-egy verse, képverse, fotója,
vagy szöveg-kép fúziója által kíván hatni, hanem egészként, hatékony
centrifugális erőt óhajt teremteni, hogy leomoljanak a befogadó által
kondicionált horizontok, a költő és a fotós ennek érdekében szerintem
mindent megtett. A kötet is szép kiállítású, bár számomra a felhasznált
betűtípus nehezen olvasható, a fülszövegek transzparenciájáról nem is
beszélve, de rendben. Sajnos sokkal puccosabb kiállításban láttam olyan
könyveket, amelyek a nyomába se lépnek ennek a vizuálisan is igényes
kötetnek.
S itt, az igényesség tényénél még egy mondatot
mondanék: Németh Péter Mikola és Németh Zoltán Pál könyve a vizuális
és szöveges kódok által mélyen beágyazódik a vallástörténetbe, a lét
szakrális és a világi megismerésének filozófiai ismeretkörébe, a liturgikus
rendbe, a latin nyelv lexikájába, úgyhogy azt tanácsolhatnám, aki nem
rágta át magát mondjuk Hamvas Béla opusának mértékadó részén, aki képtelen
megfogalmazni saját hermeneutikáját, az inkább ne próbálkozzon, mert
ennek a kötetnek nem olvasókra vagy befogadókra van szüksége, hanem
kereső emberekre, akik számára a kozmikus elhagyatottság közepette elegendő,
ha fát ültethetnek az elmúlás ellen. Németh Péter Mikola kötete nem
az elmúlás ellen segítő orvosságos könyv, viszont a kellően ráhangolt
ember hátralevő idejére elegendő elfoglaltságot ad. (Napkút Kiadó,
Bp.)
|
|