|
CS.
GYIMESI ÉVA
A Jézus-projektum
olvasatai
A
Jézus-projektum lehetséges olvasatai, feltételezem, a szerint alakulnak,
hogy ki-ki milyen oldaláról ismeri a szerzőt, Kamarás Istvánt, aki szakmáját
tekintve olvasás- és vallásszociológus, kedvtelésére nézve prózaíró és
nem utolsó sorban hitét naponta megélő katolikus. Lehet, hogy identitásában
mindezek egyenrangú összetevők, és még mi minden, hányféle érték- és mértékközösség
alakítja a személyiségét, amiről nem tudunk, de legújabb könyvének értelmezésébe
mindhárom felsorolt tényező belejátszik, és itt a játszik kifejezést is
szó szerint vehetjük. Hiszen, aki valamennyire ismeri, tudja róla, hogy
leginkább maga a játékosság biztosítja írásaiban is ezt az átjárást a
különféle identitások és diskurzus-meghatározó nézőpontok között. Társadalomtudósként
a lehető legkritikusabban törekszik precizitásra, de amint ez évben megjelent
olvasásszociológiai tanulmánykötetéből (Az irodalmi mű befogadása)
is kiderül, a szépirodalom, a filmek iránti affinitása is mindig sokoldalú
és mély volt, és ezt különösképpen a transzcendens értékekre nyitott művek
(Iskola a határon, A Mester és Margarita, Trillák, a Stalker
stb.) értelmezésében képes újra meg újra megcsillogtatni. Aki eddigi,
gyermekeknek és felnőtteknek írott meséit (Csigamese, Világverseny
a berekben, Kalamona kalamajka stb.) olvashatta, annak számára nem
új dolog nyelvezetének különös humora sem, ami kiterjed a szent és a profán
végletei közt feszülő nyelvi regiszterek könnyed váltogatására.
A szóban forgó új kötet interpretációjában jelen esetben meghatározó funkciója
volt annak a külső körülménynek, hogy először e-mailen érkezett meg. Kézenfekvőnek
tűnt, hogy a monitorok a cím és a pontosító alcím Jézus-projektum
(kutatási jelentés) alapján az ember mindenekelőtt a szerző
szociológusi szerepkörét helyezze előtérbe, és ennek megfelelően társadalomtudományi
diskurzusként kezdje el olvasni a szöveget, hiszen a műfajra nézve semmilyen
más eligazítás nem létezett. A végleges könyvformátum többet árul el most
a szöveg jellegéről, különösen a játékosan groteszk grafika a címlapon:
a nagy (cet)hal a rajta avagy benne nyüzsgő emberekkel már utalhat is
az éberebb lelkűeknek a bibliai toposzra, hogy rájöjjenek: amit olvasnak,
nem tudomány, hanem széppróza vagy valami egyéb (is).
Sci-fi?
A számítógép képernyőjén olvasva azonban előbb a tudományos jel- és utalásrendszer
kezdett el dominálni, amely a befogadót a Jézus-projektum ötletének
megszületésébe, a kutató csoport életébe, a kutatás folyamatába és kiértékelésébe
vonja be. Annál is inkább, mert a 2001-től 2006-ig szakaszosan lefolytatott,
friss viselkedés-lélektani (szociálpszichológiai) kutatásokról
szól az írás, maga a jelentés pedig 2006-ban rakódik össze végleg a kutatócsoport
tagjainak hozzájárulásával. E tudós jellegét a szövegnek az
is fokozza, hogy élő tudósok, hírességek, tekintélyek szolgálnak benne
konkrét hivatkozási alapul Mérő Lászlótól Hankiss Elemérig, Csányi Vilmostól
Gyökössy Endréig, és sűrűn kísérik a kutatás bemutatásának törzsanyagát
a komoly apparátusra valló lábjegyzetek. Laikus megközelítési
alapokon és szempontokon nyugszik tehát a kutatás, véli az olvasó, hiszen
a projektum megvalósításának folyamatát, a viselkedésszociológiai kísérleteket
pontosnak látszó, a matematikai statisztika eszközeit alkalmazó táblázatok,
kételyek és viták, valamint önkritikus szociológusi kommentárok követik.
Ha van is a csoport tagjai közt egyházi szempontból elkötelezett ember,
a kutató személyek jobbára laikusok, vagy olyanok, akik számára nem határsértés
átjárni a különböző identitások között. W. Horváth Tibor alapfoglalkozására
nézve villamosmérnök, és ő a program menedzsere, aki egy amerikai cég
(a Conduct-Survey Company) megrendelésére vállalja el a magyarországi
kutatások igazgatását, ám szívesen, öntudattal vallja magáról azt is,
hogy hajdani piarista diák. Pálinkó-Chatel Magdolna pszichiáter, aki a
történet jelenében az ateizmus lélektanával foglalkozik, egyébként pedig
hangsúlyozottan agnosztikus és kőkemény feminista. Kamarás István maga
mint az aszkézisig önkritikus szociológus épül be a programba,
és adja hozzá szaktudását a kutatáshoz. Tóparti László pedig vallásszociológiával
is foglalkozó lelkészként vesz részt a projektumban, de egyébként balatonszentgyörgyi
plébános szerepben nyolc fília híveit lelkipásztorolja, tehát egyháza
ügyeit színéről-visszájáról alaposan ismeri. Alakja, stílusa emlékeztet
Kamarás egyik könyvének Szent Ferenc-i lelkületű antihősére, Ipiapi
atyára, hiszen Tóparti is amolyan Isten bohóca, aki rájött
hogy Istenen kívül semmit sem szabad igazán komolyan venni, még
a szent dolgokon, hazánkon, anyánkon, egyházunkon, tudományunkon is lehet,
sőt kell nevetni. Hát még az Isten viccein Istennel együtt nevetni!
E munkacsoport tagjai mind a legalul élők perspektíváját teszik magukévá,
például Habán Mária Consilia szociális munkás, a szürke nővérek rendjéhez
tartozó, humorosan szemetes nővér-nek becézett szereplő.
Ő, mint mondja, Isten szürke szamara, csakhogy ne feledjük,
folytatja, a megtestesült Isten egy ilyen szürke szamáron, pontosabban
szamárcsikón, vagyis egy novícius szamáron vonult be Jeruzsálembe.
Neki van a legtöbb köze a projektum ötletgazdájához, Cumulushoz, aki az
elbeszélés idejében mindvégig hiányzik, pontosabban: tömény hiányával
van jelen. A
kutatási projektum felvezetése az ő alakjának polifon felidézésével, rekonstrukciójával
kezdődik, ő áll az egész csoport szeretetének fókuszában, mert életükből
hirtelen eltűnt ugyan, de a lelke köztük él, így hát éneklik
is társai gyakran a John Brown balladáját az ő emlékezetére. Habán Mária
Consilia testvér a férfit hajléktalanokat hajkurászó szociális
munkásként ismerte meg, először hajléktalannak is vélte a szemétben kotorászó
alakot, holott Cumulus éppen szegénységkutatói szerepkörben végzett kukatartalom
vizsgálatot megállapítva például azt, hogy egy átlagosnál
szegényebb magyar kuka értékeiből hány etiópiai éhezőt lehetne megmenteni.
Cumulus, aki különös módon az apácaságra szánt Mária férje lesz, alapfoglalkozását
tekintve meteorológus, és egy általa felfedezett felhő-alakzat miatt szerepel
a történetben ezen a sejtelmes fedőnéven, felhő által homályosan.
Alakját, jellemét, lelkét tehát ők, a csoport tagjai idézik meg és rakják
sokszögű tükörként össze, akárcsak Jézusét a tanítványai. Leginkább abban
jutnak közös nevezőre, hogy excentrikus barátjuk minduntalan az önzetlen
adakozás szimbólumaként jelenik meg, aki szétszaporította önmagát.
A figura jellemzésében a Zónában járó, önveszélyes sorsú Stalker analógiája
is fontos szerepet játszik. A csoporthoz hozzáadódik még alkalmilag a
Püspökként szereplő figura (Miklós), aztán Mária testvére, Márta és annak
férje, Márkus, valamint Mária és Cumulus kislánya, a fogyatékkal élő Gelsomina.
Többnyire mint zseniális őrültről, őrült zseniről beszélnek
Cumulusról, aki mellesleg matematikai statisztikát tanított Kamarásnak,
kafkai világú novellát írt, és szívesen jár a templomokba, de csupán,
mint mondja, Bach és az orgona iránti szenvedélye okán, mert egyébként
agnosztikusnak vallja magát.
Mégis ő az ötlet szülője, az első, aki a kenyérszaporítás bibliai történetének
rekonstrukcióját elképzeli a legalul élők szemszögéből, és
különböző színhelyeken, műfajokban és résztvevőkkel, mint kísérleti alanyokkal
a munkatársakat bevonva , meg is tervezi. A rekonstrukcióban
kulcsszerepet szán a Ti adjatok nekik enni és a Van
itt egy fiú... mondatok felszólító, mobilizáló hatásának, amellyel
az adott rekonstrukció Jézusa partnerként vonja be (belerángatja)
a cselekménybe a (csodaesemény) résztvevőit. Hipotézise szerint, a Genezáreti
tó partján nagy valószínűséggel ásatások útján igazolni lehet majd a halmaradványok
sokaságával, hogy a csontok genetiakilag csupán két halegyedre vezethetők
vissza, és ez a történetben később be is igazolódik. Merész
ötletének legszemélyesebb motivációja talán, hogy élénken foglalkoztatja
a Mária-jelenések mindeddig számon tartott helyszíneinek összefüggése
a szegénység és kizsákmányoltság ama fokával, amely megfigyelései szerint
a látomásos települések lakosait sújtja, ahol az éhség, az
elemi javak hiánya Mária-alakot ölt. De
mi is a kutatás tulajdonképpeni tárgya? Nem más, mint a négy evangéliumban
fellelhető csodatörténet jelenben végbe vitt rekonstrukciója, lehetséges
módozatainak kikísérletezése és hatása a Megvendégelés adott résztvevőire,
az alkalmazott módszer, a változó társadalmi mintavétel, függő és független
változók szerint. Az első rekonstrukció egy popkoncert keretében történik,
ahol a mesterséges révület, az alkohol és a drog eléggé gátolja a csoda
kibontakozását, a második középpontjában egy David Copperfield nevű bűvész
mutatványa áll, a harmadikban egy Örkény-novella hőse, Wolfné jelenik
meg a színpadon Eperjes Károly alakításában. A negyedik alkalommal a résztvevők
bizonyos csoportjai számára botrányos hatást vált ki, hogy az ökumenikus
áhítat alkalmával egy fekete baptista lelkésznő szólal meg Jézus szavaival,
az ötödik rekonstrukción ugyancsak ökumenikus közösségben transzcendentális
meditáció útján leszünk részesei a Megvendégelésnek, a hatodikon pedig
az Evangéliumi Pünkösdi Közösség Ez az a nap című dicséretsorozata
működik úgy, mint a tanítványokat/hívek adakozásra buzdító hatékony felszólítás,
miközben mobiltelefonon ezer embernek lehetősége adódik személyesen beszélni
a Jóistennel.
Ha úgy tetszik, a szociális különbségek kiegyenlítésére való társadalmi
hajlandóságunkat célozza meg ez a projektum a legkülönfélébb hovatartozású,
foglalkozású, vallású, nemű egyedek sokaságának különböző módszerekkel
történő befolyásolása útján: koncerttel, bűvészmutatvánnyal, színi előadással,
ökumenikus áhítattal, meditációval. A Megvendégelés minden egyes
rekonstrukciója egyedi variáció a témára, és Kamarás megjelenítésében,
az elbeszélők szavai nyomán az olvasó hacsak vallásilag nem teljesen
botfülű többé-kevésbé bevonódik az eseménybe, részesévé lesz a
kenyérszaporításnak úgy is, mint aki hiányt szenved, úgy is, mint aki
közben maga is képessé válik az adakozásra.
Cumulus hipotézistanulmányának legalján mintegy axiómaként működik az
a gondolat, miszerint a hatékony kommunikáció hatására létrejövő
tömeges attitűdváltozást nyugodtan nevezhetjük csodának.
Jóllehet menet közben számtalan fiktív névvel és cselekmény-elemmel operál,
a felsorolt sajátosságok, ti. a tudományos diskurzus jellegzetességei
a szövegben, felhatalmazhatnának talán, hogy Kamarás könyvét egyszerűen
a science fiction műfajába soroljuk, teszem azt viselkedéslélektani/szociálpszichológiai
sci-fiként könyveljük el. Ámde számtalan okunk van úgy vélekedni, hogy
nem csupán sci-fi ez az elbeszélési mód, hanem tényleges csodatörténeteket
ad elő, amelynek megvalósulása kimeríti a csoda gyenge fogalmát,
és e csodák olyan jelekké válnak, amelyeknek spirituális üzenete van.
A csoda írja hipotézistanulmányában Cumulus egy olyan
(részben mindennapi, részben rendkívüli) kommunikációs helyzet, olyan
nyelvjáték, melyben a csodaváró (vagyis valamilyen hiányban szenvedő)
emberek eljátsszák a hipnotizált, a csodát megélő ember szerepét, beleélik
magukat ebbe a szerepbe. Az ember a nyelv házában lakik, de az alapszinten
felül következő szinteken különböző tartalmú és funkciójú szobák vannak,
köztük titkosak is (Balázs-Bartók)... A mindennapi szintről ezekbe átlépő
(transzcendáló) nem mindennapi, de mégis mindenki számára valamenynyire
érthető (de különbözőképpen értelmezhető, és ez lesz a kutatás tárgya)
nyelven szólal meg a Lét... Ugyanakkor
és ez a másik föltételezésem a regény egyszersmind a tanítványság
olyan példázata, amely a laikusok az egyházban/laikusok a világban témát
a II. Vatikáni Zsinatétól eltérő, radikális megvilágításba helyezi.
Csodatörténet?
Egy kutatási program folyamatának és eredményeinek tárgyszerűen érzékletes
és humorral is fűszerezett bemutatása sohasem hagyja közömbösen azt, akit
a megismerés szenvedélye fűt. A Jézus-projektum befogadása közben,
mialatt egyre inkább érezzük, hogy a rekonstruálást kigondoló és végrehajtó
tudományos műhely és egész munkásságának története a szerző által teremtett
világban játszódik, fokozatosan részeseivé válunk az eseményeknek, mivelhogy
arra az érzékünkre apellál, amelytől már-már megfosztott a modernitás:
a csodalátás képességére.
Mi inkább csak önsorsrontó és csodaváró nép vagyunk, hajlamosak arra,
hogy a történelem során felhalmozódott sérelmeinket folytonosan megidézzük,
és valahonnan távolról, kívülről eljövőnek érezzük a szeretet, az igazság
és a béke országát.
A passzívan csodaváró ember valójában hitetlen: képtelen arra az éberségre,
ami a hétköznapi csodák megpillantásának feltétele. A csodalátó viszont
abban a köztes térben él, amelyben felebarátunk tulajdon azonosságunk
kiterjedése, saját, tágabb valónk.
És ebben a könyvben igen csak releváns, hogy a kísérleti alanyok közt
a csodalátók vallásuktól függetlenül, a sámánhitűeket és a krisnásokat,
a buddhistákat is beleértve, ökumenikusan nyitottak a Lét transzcendens
tartományaira. Hiszen az emberi és az isteni közt bármily távolinak
látszik is az abszolútum valójában nincsen antinómia. A köztes
tér korántsem üres, hanem közelségek füzére: minden egyes felebarátunk
annak a láthatatlan lácnak egy szem, amely összeköt Vele, mivel felebarátunk
ahogyan Andrei Pleºu angyaltana írja tulajdon
azonosságunk kiterjedése, saját, tágabb valónk. E köztes tér csodáiban
osztozva, ha elég éberek vagyunk elébük menni, a Jézus-projektum révén
magunk is a lélekszaporítás címzettjei leszünk. Igaz,
a Jézus-projektumnak a szociológia, pszichológia, biológia vagy
kvantumfizika nyelvén beszélő narrátorai valójában olyan emberi képességünkre
apellálnak, amelyről a késő modernitás korában, különösen a magukat felvilágosultnak
tartó értelmiségiek köreiben már nem volt szokás beszélni. Messianisztikus
világi eszkatológiák, célelvű ideológiák helyettesítették Európában azt,
amit csodának nevez az egyszerű ember. Ezek az ideológiák századokig sorvasztották
ama jelfogó készségünket, ami régebbi korokban lehetővé tette
a láthatók és a láthatatlanok közti kommunikációt. Kamarás István viszont
ebben a könyvében hírnöknek, e rendkívüli értékközvetítés ma is hatékonynak
eszközének bizonyul. És mivel írása ilyen értelemben provokatív, vállalnia
kell és vállalja is az önmagukat elitnek nevezők részéről a megmosolygást,
a nevetségességet. És ezt tudatosan teszi, az általa alapított
OJD Ordo Joculatorum Dei Isten Bohócai Rend hitvallásának
megfelelően. Spirituális üzenete talán nem is lenne oly hatásos, ha nem
vegyítené bele saját esendősége/esendőségünk belátásából eredő szelíd
és bölcs humorát, amellyel a könyv úgyszólván minden szereplőjét felruházza.
Kivéve persze azokat a vallásosokat, akiknek külsődleges egyháziassága
mögött nincs ott a hit fedezete, akik számára például botrány, hogy Wolfné
vagy az a fekete nő a Jézus egyik tanítványa, avagy Jézus szerepét játssza.
Holott e rekonstrukciók során éppen a feminista Magdolna észrevételei
alapján tudatosul, hogy a Megvendégelés Jézusa tápláló gondoskodásával
éppenséggel inkább a nőkre jellemző szerepet tölt be ebben a történetben.
Spirituális
üzenet?
Amikor bizonyos írók, például Kamarás István munkásságának spirituális
üzenet-éről beszélünk, e szókapcsolat mögött számunkra nem csupán
valami sejtelmes homály lebeg, hanem azok a fogalmak is megtalálhatók,
amelyeket a transzperszonális pszichológia, az angelológia, a szent antropológiája
és (szociológiája) dolgozott ki, vagy legalábbis az a kis részük, ami
e tudományokból itt és most leginkább hozzáférhető, és alkalmazhatónak
mutatkozik. A mai olvasók, értelmezői közösségek számára megadatott a
lehetőség, hogy olyan tudományos paradigmá(k)hoz és fogalmi rendszer(ek)hez
folyamodjanak, amelyeket a múlt században úgyszólván teljesen kiszorított
az ész korlátjait felismerni nem kívánó, a felvilágosodás óta domináló
európai racionalizmus/szcientizmus, amihez a mi térségünkben ráadásul
hozzátevődött a kelet-európai korszellem is: a kommunista hatalmi ideológia
lélekellenes irányultsága. Az ezredfordulón most nálunk is teret nyerhettek
olyan szellemi irányzatok, amelyek az ember spirituális képességeit állítják
előtérbe, és méltó eszközöket nyújtanak, hogy az ilyen típusú írói alkat,
lelkület és stílus belső összefüggésrendszerében, ahol a transzcendencia,
a misztikum, a szentség szférája kiemelkedő jelentőségűnek látszik, biztonságosabban
eligazodjunk. Az
Abraham Maslow által megalapozott transzperszonális lélektani iskola egyik
jelentős élő képviselője, Ken Wilber írja: A misztikusok állításai
tapasztalati bizonyítékokon alapulnak, így semmivel sem jobban vagy kevésbé
igazolhatóak, mint a többi tapasztalati tudással kapcsolatos állítás,
beleértve ebbe a természettudományok állításait. (Maslow-Assagioli-Wilber:
Bevezetés a transzperszonális pszichológiába. Válogatás a szerzők
írásaiból. Emberközpontú pszichológia. Ursus Libris, 2005, 151.) Felfogása
szerint tehát a láthatatlanok világával kapcsolatos emberi élmények, revelációk,
megvilágosodások egyenértékűek az észlelés útján vagy egyéb úton elnyerhető
empirikus tudással. Ide vág Cumulus meredek felvetése is a kvantumfizika
és a transzcendentális meditáció erőterének konvergenciájáról. Magyarán
szólva ez a pszichológiai koncepció anélkül, hogy átlépné a lélektan
mint embertudomány határait elismeri, hogy az emberi lény olyan
jelfogóval, szellemi érzékszervvel rendelkezik, amelyik képessé
tesz bennünket arra, hogy a láthatatlanok népes birodalmával kommunikálni
tudjunk: Angyali »jelfogóval« ugyanúgy el vagyunk látva,
mint értelemmel, intuícióval vagy érzékenységgel írja Andrei
Plesu, az Angyalok című könyvében, és angelológiai fejtegetései
egybevágnak az itt említett pszichológiai iskola kutatásainak eredményeivel.
Például Hankiss Elemér egyik legújabb könyve, Az ezerarcú én (2005)
is többek közt azt példázza meggyőzően, hogy hétköznapi
életvitelünk triviálisnak látszó mozzanatai (a látható) és a személyiség
épülésének egzisztenciális drámái (a láthatatlan) mennyire
összefüggenek egymással, szociológusként támasztva ezzel alá Mircea Eliadénak
a szent és a profán viszonyáról kifejtett gondolatait.
Nos, a transzperszonális lélektani iskola már a 20. században adottnak
tekintette azokat a lelki képességeket, lehetőségeket és tehetségeket,
amelyek más képességeinkhez hasonlóan az ember genetikai alkatában rejlenek,
mindenekelőtt az én-meghaladás (vö. öntranszcendálás) képességét. A folytonos
én-meghaladás (spirituális útja) az emberi személyiség önmegvalósításának
lehetőségét hordozza egy mindenek felett álló vagy mindenen átívelő
spirituális telosz vagy erósz irányába (Weilber: uo., 152.). Az
iskolaalapító Maslow, aki a múlt század ötvenes éveiben kezdte vizsgálni
az akkoriban uralkodó freudi és behaviorista irányzattól eltérően
az egészséges lélek, az egészleges emberi személyiség
jegyeit, nagy figyelmet szentel műveiben az ún. B-szükségleteknek (motivációknak),
amelyek a hiányok pótlására orientált ún. D-szükségletekkel szemben a
létezésélmény/létélmény (Beeing) megélésének autotelikus eseményeit igénylik,
különösképpen az ún. csúcs- vagy fennsíkélményeket, amelyek nagy szerepet
játszanak személyiségünk kiteljesedésében, saját belső határaink meghaladásában. Ilyen
élmény lehet a csoda is, amelynek átélésére van, aki naponta képes.
A Jézus-projektum Cumulusa ugyan agnosztikusnak vallja magát, de
alkata minden betegségre való hajlam ellenére is teljességgel
megfelel az ilyen személyiségtípusnak. A tökéletesedés útját kívánja követni,
és időnként boldogtalan, hogy nem képes elérni a személyiségfejlődés hatodik
szakaszát, ami nem lenne más, mint az erkölcsi követelményeket autonóm
módon mérlegelő, s szükség esetén az érvényben lévő normák ellen is fellépő
erkölcsi ítélőképesség. Tóparti mondja róla: Aki Bachot játszik,
az szerintem a transzcendenciával kacérkodik vagy: Aki rendszeres
adással radikálisan nemet tud mondani az önzésre, az számomra anonim keresztény.
Az agnosztikus kényes tartózkodása a bizonyosságnak hitt dolgoktól, alázata
és kereső lénye közelebb áll a hívő, de a kételkedés állapotát is jól
ismerő emberéhez, mint a bigott vallásoséhoz. A kész tekintélyek el nem
fogadása megóvja őt, hogy világi hatalmakat avagy bálványokat állítson
az abszolútumot megillető helyre, és ebben az óvakodásban jó partnerre
talál a valóban hívő emberekben.
A transzcendáló alkatú, pótlékokkal soha meg nem alkuvó személyiségek
számára a csúcs- és fennsíkélmények a legfontosabb dolgokká válnak az
életükben. Ők normálisan, természetesen és tudattalanul beszélik a létezés
nyelvét (B-nyelvezet): költők, misztikusok, látók, mélyen vallásos emberek,
akik elvileg másoknál jobban megértik a példabeszédeket, a szóképeket,
paradoxonokat, a zenét stb. Egységesítően vagy szakrálisan észlelik a
dolgokat és az embereket (megtalálják a szentet a hétköznapiban), ugyanakkor
D-szinten, az emberi szükségletek konkrét világában is tájékozottak. Sokkal
tudatosabban és szándékosan metamotiváltak: azaz a létezés értékei
vagy maga a létezés teljessége mint érték képezi fő vagy legfontosabb
motivációjukat, ami nem más, mint a tökéletesség, igazság, szépség, jóság,
és nem utolsó sorban az egység: a mikro- és makrokozmosz vagy az egyén
és emberiség egysége, a kettősségek meghaladása stb. Ez az igény még időtöltésük
formáit is meghatározza, például a természetben tett gyakori kirándulásokat,
a zenélést, az intellektuális szenvedélyeket, amelyek a B-időtöltés
a felfokozott életöröm átélésének alkalmai. Az ilyen személyiségek
írja Maslow egészlegesebben fogják fel a világot
az emberiség egy, a kozmosz egy , az olyan fogalmak pedig, mint
a nemzet érdeke, atyáink vallása stb. megszűnnek
létezni, nem normálisak. Mint
láttuk, Cumulus személyisége B- és D-szinten egyaránt az igényesség példáját
nyújtja. A kenyérszaporítás csodájában kenyér- és a létélmény-éhsége (pillanatokra
kielégülvén) összeér, és a projektumot megvalósító közösség is
a Lélek megtapasztalásának közvetlenségében radikálisan transzcendálja
a fent említett, a mai társadalmat is mindenképpen megosztó eszméket.
Ám lehet, hogy ez a jelentésréteg az én belemagyarázásom: agnosztikushoz
valójában méltatlan lenne, mert utópikus.
Tanítványnak
lenni
Végül pedig, de nem utolsó sorban azt fedezzük fel, hogy ez a regény példázat
is. A tanítványság példázata. Nem csupán arra utalok itt, hogy Jézus a
tanítványokra mint társszerzőkre bízza a csoda
folytatását: Ti adjatok nekik enni..., és ez a (posszibilis)
tanítvány lehet bárki (Van itt egy fiú...), aki megelőlegezi az adakozás
gesztusát, ami személyről személyre terjed tovább. Hanem arra, hogy ennek
a tanítványi minőségnek nincs szüksége intézményes közvetítésre, hiszen
csupán azt az egyszerű utat követi, amit Jézus maga így ír elő: Ahol
ketten-hárman összegyűlnek az én nevemben, ott leszek köztük...
Ez az informális, nem külső keretekre utalt szubszidiaritás, aminek alapján
alulról újraépülhetne az egyház. Hadd idézzünk egy részletet
a Zsinat tanításaiból, a meglehetősen paternalista szellemiségű konstitúcióból:
A hívők tehát ismerjék fel a teremtett világ természetét, értékét
és rendeltetését, ami Isten dicsérete, s éppen világi tevékenységükkel
is segítsék egymást a szentebb életre. Így járja át a világot Krisztus
szelleme, a világ pedig jobban eléri a célját, igazságosságban, szeretetben
és békében. Ez olyan feladat, mely mindenkire vár, de főleg a világiakra.
Krisztus kegyelme bensőleg magasabb rendbe emeli a világi szakterületeken
való illetékességüket és tevékenységüket. Általuk nagyon hasznosan fognak
közreműködni abban, hogy az emberi munka, a technika, a kultúra és a civilizáció
a Teremtő tervei szerint és Igéjének tanítása nyomán bontakoztassa ki
a teremtett értékeket minden ember hasznára, vagyis legyen a javak szétosztása
megfelelőbb, és a teremtmények a maguk természete szerint segítsék
emberi és keresztényi szabadságban az egyetemes haladást. Így fogja
egyre jobban megvilágosítani Krisztus az egész emberiséget éppen az egyház
tagjain át a maga áldott világosságával. A
világiak ezen felül egyesült erővel is, úgy javítsák meg az intézményeket
és a mindenféle bűnre csábító életkörülményeket hogy ezek az igazságosság
követelményei szerint alakuljanak, és az erények gyakorlásának inkább
kedvezzenek, mintsem útjába álljanak. Ha így tesznek, erkölcsi értékekkel
fogják átitatni a kultúrát és az alkotó emberi munkát. E módon egyúttal
termékenyebbé teszik a talajt, a világ szántóföldjét az isteni ige magjának
befogadására; és tágabbra nyílnak az egyház kapui is, amelyeken át kilép
a világba a béke szózata. (A II. Vatikáni Zsinat tanítása. A
zsinati döntések magyarázata és okmányai. Szerk. Dr. Cserháti József
pécsi püspök, Dr. Fábián Árpád szombathelyi püspök. Szent István Társulat,
Az Apostoli Szentszék könyvkiadója, Budapest, 1975, 65.)
Nos, a projektumon dolgozók, külön felszólítás és útmutatás nélkül, magának
Jézusnak a tanításaira alapozva, veszik maguknak a méltóságot
arra, hogy alulról építkezzenek: Mi vagyunk az egyház, mondja
Tóparti, vége a tömegegyháznak, népegyháznak a jövő
egyháza személyes, közösségi, alulról építkező, felülről inkább csak segített,
mint irányított, vagyis szubszidiáris egyház kellene hogy legyen.
És: Miért ne jelenhetne meg Jézus közöttünk szegénység-kutató szociológus
alakjában? Hiszen: Mi keresztény hívők nagyon komolyan gondoljuk,
hogy a másik emberben Jézust lássuk és szeressük.
Valóban, Cumulusban is Jézust látják a csoport tagjai, akik végül is valamiképpen
mind a tanítványság attribútumait hordozzák, avagy menet közben, az adakozásba
feledkezve öntudatlanul is gyakorolják, akárcsak a rekonstrukciók alkalmával
a legkülönbözőbb rendű és rangú kísérleti alanyok. Erről az összefüggésről
tanúskodnak a csoporttagok közt az emblematikus női nevek is, Mária, Márta
és Magdolna, akik nem kis jelentőséggel bírnak a szöveg sűrű jelképrendszerében.
A hitről azt mondjuk, képes megmozgatni a hegyeket is. Ma már erőgépek
és robbanó anyagok állnak rendelkezésünkre, hogy ezt bármikor megtegyük.
Sokkal nehezebb feladat, és az igazi hit próbája, hogy képes-e megmozgatni
a szíveket. A Jézus-projektum története, miközben a kenyérszaporítás
csodájának fiktív szociológiai rekonstrukciója, felébreszti
bennünk a meggyőződést, hogy a legalja koldus is, bár teng, bír
fölöslegest (Shakespeare), azaz: mindig van valamink, amit felebarátunkkal
megoszthatunk írja a könyv fülszövegében Jakab Gábor. Tehát
a tanítványság minimuma, hogy nem kell várni a csodát, hanem meglátni
mindenben, főként a hétköznapi felebarátban. Nem csupán moccanatlanul,
dermedten ülni, állni, igézni azt a valamit vagy valakit, ami/aki egyszer
majd eljön, hanem kommunikálni vele, és elébe menni. Az ember és a titokzatos
erő közötti köztes teret benépesíthetik azok a csodák, amelyekre mindannyian
képesek vagyunk. Feltűnő,
hogy ebben a végső soron posztmodern diskurzusban, amely kisebb-nagyobb
tömegrendezvényeket ír le sorozatban, megszokásunktól eltérően mennyire
nincs jelen, nem jelenítődik meg semmiféle média vagyis tömegkommunikációs
eszköz. Pedig valójában ez itt a természetes. Hiszen a csoda jeleinek
kommunikációja sohasem (lehet) mediatizált, mindig csupán a közvetlenségben
válik igazán hatékonnyá. A média ezekben az eseményekben ugyanis
maga a Lélek, és ahogy az Írás mondja, Ő ott fúj, ahol csak akar.
|
|