|
GYŐRFFY
ÁKOS
A hazatérés
útjelzői
Buji Ferenc: Az elfelejtett
evangélium
(A názáreti Jézus elveszett tanításai)
0.
Nem
lesz könnyű. Nem lesz könnyű erről a könyvről kritikát írni. Mindenképp
el szeretném kerülni még a látszatát is annak, hogy olyasmiről beszéljek,
amiről semmit sem tudok, vagy amiről csak homályos, távoli tapasztalataim
vannak. Nehéz nem másnak láttatni magunkat, mint amik valójában
vagyunk. Az írás mögé könnyen elbújhat az ember, és onnan, mögüle,
kényelmesen játszhatja azt a szerepet, amit el akar játszani. Rövidtávon
esetleg hatást is kelthet, később azonban kíméletlenül látszik, mennyire
semmi, mennyire üres, és mennyire öncélú az egész. Szeretném, ha ez az
írás nem gyarapítaná a fenti kritériumoknak megfelelő szövegek irdatlan
könyvtárát. Magyarul az írás és az egzisztencia, amennyire lehet, fedje
egymást. Talán különösnek tűnhet, hogy ilyen evidensnek látszó kívánalmakat
fogalmazok meg magammal szemben. Azonban azt hiszem (és úgy látom), hogy
napjaink próza- és líradömpingje mögött az esetek túlnyomó részében épp
ez az eltolódás látszik: egy nem-létező beszélő, aki úgy tesz,
mintha, és közben egyetlen szó lebeg a szeme előtt, a bűvös, a mágikus
szó: hatás. Mintha a történésből eltűnt volna az állítmány, írja valahol
Pilinszky, és bizony akármerre nézünk, könnyen megbizonyosodhatunk afelől,
hogy ez a mondat úgy igaz, ahogy van, és nincs mit hozzátennünk. Az állítmány,
azaz a súly, ami mögött a hiteles egzisztenciának kéne lennie, többnyire
ez hiányzik. Mondat van és szöveg, üresség és fecsegés, penzum, kivagyiság,
tülekedés. A történésből persze nem tűnt el az állítmány, mindössze
annyi történt, hogy hátrébb húzódott, hogy félrevonult, elrejtőzött az
avatatlan tekintetek elől. Az egyetlen, amit tenni jó, hátrálni, mint
az olvadó hó, mondja Hamvas Béla, és ez a hátrálás az, amiről manapság
megismerni a valódi alkotót, a valódi szellemi embert. A csendben meghúzódó,
a lármázásban részt nem vállaló, a láthatatlan, a távoli embert. Minél
messzebb van, annál közelebb van hozzá ez az állítmány, és annál távolabb
mindaz, ami ennek az állítmánynak a létezéséről sem akar tudni. Hiteles
e nélkül az állítmány nélkül egyetlen mondat sem lehet. Arról, hogy tulajdonképpen
mi is ez az állítmány, nem sokat lehet mondani. Észrevétlenül lép
be a mondatba, de ha benne van, azonnal felismerni a jelenlétét. Láthatatlan,
tetten nem érhető, rejtélyes mozzanat ez. Ez az állítmány rokon a sugallatokkal,
a megérintettséggel, a valódi alkotó médium-létével. Valami otthagyta
nyomát a művön. Valami vagy valaki. Egy vízjel, amit az értő szem észrevesz,
az avatatlan viszont nem talál. Az állítmány természetéről a legkimerítőbben
a szentkönyvek beszélnek. A nyugati kultúrában elsősorban és mindenek
előtt az Újszövetség, az Evangélium. Ez a mondat talán nem igaz így, ebben
a formában. Azt állítani ugyanis nem merem, hogy az Újszövetség létrejötte
előtt nem létezett volna kinyilatkoztatás és mérték, olyan hagyomány,
amely rendelkezett mindazzal az erővel, amit aztán később a kereszténység
is birtokolt. Ezt nem állíthatom. Azt viszont igen, hogy mindazt, ami
ezen a földrészen az utóbbi két évezredben történt, a keresztény szellem
és hagyomány ismerete nélkül nem vagyunk képesek értelmezni. Egész lényünk
erre épül, még akkor is, ha tudomást sem veszünk a kereszténységről, ha
úgy teszünk, mintha minket mindez egyáltalán nem érintene.
Az állítmány mindazok számára, akik kereszténynek
vallják magukat, elsősorban az Újszövetség szövegeiben rejtőzik. Érvényessége
a kezdetek óta nem változott, intenzitása nem csökkent, ma is ugyanúgy
szól és ugyanazoknak, mint kétezer éve. A lényeges kérdés mindig is az
volt, és ma is az, hogy vajon miről is olvashatunk ezekben a szövegekben.
Mit mond, kinek mondja és miért mondja. A lehetséges értelmezések száma,
mint tudjuk, megbecsülhetetlen. A különböző, önös érdekeknek megfelelő
interpretációkkal nemhogy Dunát, de Amazonast lehetne rekeszteni. Nincs
még egy könyv, amelynek elferdítése, az abban foglaltak valódi tartalmának
kiforgatása ilyen méreteket öltött volna az emberiség történelme során.
Kissé leegyszerűsítve azt lehetne mondani, hogy amilyen mértékben távolodott
Európa az Újszövetség szellemétől, olyan mértékben lett úrrá területén
a felfordulás, az acsarkodás, a pusztulás. Nem túlzás azt mondani, hogy
az Evangélium helyes értelmezése, valódi tartalmának megértése a legfontosabb
emberi feladat.
1.
Buji Ferenc már első kötetében (Az emberré vált ember, 1999) igen
magasra tette a mércét. Egy olyan hang tűnt fel a kötet esszéiben, amely
teljességgel elüt az uralkodó normáktól, jól bevált gondolati sémáktól.
Nem megfelelni akar, nem odadörgölőzni kenyéradó gazdáihoz a megérdemelt
jutalomfalat reményében, hanem kényelmetlen és egyértelmű kérdéseket intéz
olvasójához, olykor szinte provokál. Jól mutatta az avatott ítészek reakcióit
az a pengeváltás, amely a könyvben szereplő egyik esszé, Az
első római keresztényüldözés nyomán alakult ki az ÉS hasábjain.
Az ezzel kapcsolatos írásokból kitetszik, milyen mértékben hajlamosak
jelenlegi kánonképző elitünk tagjai a párbeszédre, a fősodortól
eltérő álláspontok és vélemények megvitatására. Nem tisztem az akkori
vitát elemezni, annyi mindenesetre megemlítendő, hogy Buji kapott hideget-meleget,
és akkor még enyhén fogalmaztam. Az a hang és az a pozíció, amit Buji
képvisel, természetesen marginalizálódásra van ítélve, illetve
minimum arra, hogy az általa képviselt szellemiség ne kerüljön közel a
társadalom szélesebb rétegeihez. Szélesebb rétegek alatt persze nem százezreket
és milliókat értek, annyi olvasót viszont feltétlenül, amennyire egy manapság
divatosnak számító író legújabb kötete igényt tart.
Az emberré vált ember esszéi, legyen bár szó
bennük az evolúciós gondolat kétséges pontjairól, a reinkarnáció hindu
és buddhista elméleteiről vagy a tradicionális és a modern művészet összehasonlításáról,
eredeti és megfontolásra érdemes nézőpontból közelítik meg a számtalan
téveszmétől terhelt témákat, olyan megközelítésből, amely minden esetben
azonos tőről fakad, nevezetesen a metafizikai tradíciónak nevezett létszemléletből.
Ez a jobb kifejezés híján létfilozófiai iskola elsődlegesen
a francia René Guénon, illetve az olasz Julius Evola munkássága által
vált ismertté a huszadik század első felében. Magyar részről feltétlenül
megemlítendő Hamvas Béla neve, akire a fent említett szerzők kétségbevonhatatlan
hatással voltak, s aki a maga életművét egészében véve szintén a tradicionális
iskola szellemében alkotta meg. Buji, mint ahogy első kötete elején meg
is jegyzi, mesterének László Andrást tartja, aki személyes kapcsolatban
állt Hamvassal életének utolsó szakaszában, valamint Czakó Gábort, aki
szintén Hamvas Béla tanítványának tekinthető.
A metafizikai tradíció létszemlélete pontosan a fordítottja
annak a szemléletnek, ami manapság egyeduralkodónak tűnik a tudományos
és a szellemi életben. A metafizikai tradíció nem beszél emelkedésről
és fejlődésről, legalábbis nem abban az értelemben, ahogyan ezeket a fogalmakat
használni szokták. Az ember megjelenését, származását, világban betöltött
helyét általában véve egyfajta süllyedés vagy alászállás mentén írja le.
A kezdet tökéletességéből, egységéből, égi harmóniájából kiszakadó
emberiség fokozatosan, az idő múlásával azonban egyre gyorsuló ütemben
halad a teljes felbomlás, az anyagba süllyedés, végső soron az Apokalipszis
felé. Az ember tehát nem az evolúció rögös ösvényein haladva, az egysejtűektől
az összetettebb szervezetek irányába fejlődve nyerte el mai formáját,
hanem az égből, azaz Istentől való lény, teremtett, nem pedig az állatvilágból
kiemelkedett életforma. A kezdetek isteni rendje, ennek a rendnek az archaikus
társadalmakban való megnyilatkozása és működése az az alap, amely a metafizikai
tradíció szemléleti fundamentumát adja. Az iskola minden számottevő
szerzője ehhez az alaphoz nyúl vissza műveiben, ezt az alapot tekinti
mércének és irányadónak. Ha Guénon egyik alapvető művét (A mennyiség
uralma és az idők jelei) vagy Julius Evoláét (Lázadás a
modern világ ellen) fellapozzuk, illetve hozzávesszük még Hamvas Béla
Scientia Sacra című nagyszabású, összefoglaló jellegű munkáját,
képet kaphatunk arról, hogy főbb vonalaiban mit is takar ez a bizonyos
metafizikai tradíció. Hamvas fent említett műve mellett hasonló erejű,
bár formájában eltérő munka László András Solum Ipsum című kötete,
amely metafizikai aforizmákat, néhány soros sűrítményeket
tartalmaz életvezetésről, szellemi feladatokról, politikáról, a kezdet
és a vég nagy kérdéseiről.
Buji Ferencet gondolkodása, szellemi orientációja
egyértelműen a metafizikai tradíció szerzőinek sorába emeli. Második esszégyűjteményével
(Magasles, 2003) folytatta, finomította, tágabb mederbe terelte
mondandóját, miközben az elkötelezettség foka, a célratartottság ereje
ugyanaz maradt. Önálló esszéi mellett fordít és fordításait elmélyült
kommentárokkal látja el. Elég, ha csak a huszadik század nagy dél-indiai
szentjének, Sri Ramana Maharsinak Oltalmazó útmutatás című könyvére
gondolunk, vagy a középkori misztikus, Johannes Tauler beszédeit közreadó,
ezen írás címét is ihlető A hazatérés útjelzői című kötetére. E
művekben képet kaphatunk arról, hol vannak és hol kereshetők kapcsolódási
pontok egy huszadik századi indiai szent és egy középkori szerzetes-misztikus
között. Egyáltalán, a metafizikai tradíció egyik alapvető felismerése
az, hogy kortól és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül minden tradicionális-archaikus
társadalom tulajdonképpen ugyanazon az alapon állt, élt és halt.
Ez a közös alap pedig az égi származás tudata volt, valamint az, hogy
ezt a világot az ember ne tekintse otthonának, hanem olyan berendezkedésnek,
ami illékony, átmeneti és múlandó. Az archaikus társadalmak minden területét
áthatotta ez a tudat, a munkát éppúgy, mint a házasságot, a gyermeknemzést
vagy az étkezést. Minden tevékenység szakrális, megszentelt tevékenység
volt, ami átszellemítette, valódivá tette a hétköznapi élet minden pillanatát.
Az a társadalom (mondja a metafizikai tradíció), amely nem ezen elvek
és gyakorlatok mentén rendezkedik be, menthetetlenül széthullik és elenyészik
az anarchiában. Ezen túlmenően az az ember, aki nem e szerint éli az életét
és nem az égi származás tudata és az oda való visszatérés vágya hatja
át létezését, szintén a pusztulásba, a lealjasodásba, a széthullásba tart.
Ezek a következtetések mai ésszel nehezen értelmezhetőek.
A mai ember semmitől sincs távolabb, mint éppen ezektől az eszményektől
és vágyaktól. Ha például a nagyszüleimre gondolok, látnom kell azt a drasztikus,
kíméletlen különbséget, amely az ő életük és az én életem között megmutatkozik.
Anélkül, hogy túlzott magasságokba akarnám emelni őket, annyi mégis elmondható,
hogy életüket és mindennapi tevékenységeiket még valamelyest áthatotta
a hit, az alázat és az erkölcs. Egyáltalán, ha isten háta mögötti
vidékeken járunk, aprófalvas tájakon, és beszélünk néhány ott élő emberrel
vagy elmélyülten figyeljük mozdulataikat, szavaikat, tapasztalni fogjuk
a különbséget. Magyarországon egyre kevesebb az ilyen táj, de Erdélyben
például egyelőre még viszonylag sűrűn lehet részünk ilyen
élményekben. Mintha a mai ember azért is utazna ilyen helyekre, hogy megmerítkezzen
abban, amiből ő már ki van zárva, vagy amiből magát zárta ki. Abban a
pillanatban azonban, amikor a még viszonylag érintetlen közösségeket felfedezik,
bizonyos szempontból ezek a közösségek a halálos ítéletüket kapják kézhez.
Jól látható ez a folyamat éppen Erdélyben, ahol a turisták egyre növekvő
száma, és ezeknek a turistáknak az igényei, az elvárt szolgáltatások egyre
emelkedő színvonala visszafordíthatatlan változásokat idéz elő a helyi
közösségek életében.
De mi is ez a talaj, ez a valaha egységes közös bázis,
amelynek utolsó, elszigetelt foltjaival még itt-ott találkozhatunk? Magyarországon
és Európában egyértelműen a kereszténység, a keresztény értékrend által
áthatott társadalmi létezés volt az, ami a kora középkortól egészen a
tizenkilencedik század közepéig meghatározó erejű volt. A keresztény tradíció
tartotta egyben azokat az államalakulatokat, amelyek azóta nagyrészt vagy
eltűntek a térképről, vagy jelentős változásokon mentek keresztül.
A metafizikai tradíció szemléletében a kereszténység
a hagyomány egyik megnyilvánulási formájának tekinthető. Az e tekintetben
meghatározó szerzők általában nem tulajdonítanak különleges jelentőséget
a kereszténységnek. Guénon alig foglalkozott vele, Evola is csak érintőlegesen
említi és bizonyos vonatkozásait emeli ki (a középkori lovagi eszményt
például). Elmondható, hogy a kereszténységgel szemben általában valamiféle
bizalmatlanság érezhető. Mintha nem vennék komolyan, vagy mintha inkább
külsődleges megjelenésként értelmeznék, amely társadalmi méretekben képes
volt ugyan néhány évszázadon keresztül fennmaradni, ám alapvető, az emberi
szellemre gyakorolt hatása mégis elenyésző volt. Olyan tradícióként láttatják,
amely rendelkezik minden külső kellékkel, belvilága, ezotériája, szellemi
hatása viszont nem számottevő. Erényeként említik, hogy a Római Birodalom
széthullása után képes volt egy viszonylag egységes, közös alapokon álló
Európát, a középkori feudális államszervezetek rendszerét létrehozni,
és fenn is tartani nagyjából ezer éven keresztül. A nagy tradíciók, az
iszlám, a hinduizmus, a buddhizmus mellett mintha mégis mostohatestvérként
lenne csak jelen. Hamvas Béla volt az, aki Scientia Sacra című
művének utolsó részében eljutott a kereszténységig, annak súlyát és jelentőségét
valóban megértette, és egyenrangúnak, sőt egy kissé a többi nagy hagyomány
fölött állónak tekintette azt.
2.
Mindezt
azért tartottam fontosnak megemlíteni, mert Buji Ferenc ebben a legutóbbi
könyvében az Evangéliumot a metafizikai tradíció szellemében próbálja
értelmezni. Olyan szűrőt, ha úgy tetszik, olyan szemüveget használ, amelynek
lencséje úgy van megalkotva, hogy egészen más módon fókuszál bizonyos
kérdésekre, mint egyéb teológiai vonatkozású művek szerzői. Az Emberfia
szavait és kijelentéseit a metafizikai tradíció szemszögéből értelmezi,
azaz nem egészen keresztény megközelítésből, legalábbis nem abból
a keresztény megközelítésből, amit megszokhattunk. A kereszténységet mint
a tradíció egyik megnyilvánulási formáját értelmezi, és ebben a közelítésben
egészen máshová helyeződnek a súlypontok. Buji sorra veszi Jézus Krisztus
azon kijelentéseit és példázatait, amelyekről úgy gondolja, hogy azok
valamilyen oknál fogva nem bírnak kellő jelentőséggel sem a hívek, sem
az egyház szemében. Alapfeltevése az, hogy az Evangéliumok bizonyos nagy
horderejű és megkerülhetetlen részleteit az egyház háttérbe szorítja saját
pozíciójának védelme érdekében, másrészt viszont az egyes ember, a magukat
kereszténynek tartó emberek zöme is ugyanezt teszi szintén saját
pozíciójának védelme érdekében. Olyan mondatokról és idézetekről van szó,
amelyeknek mint Buji írja a kötet bevezetőjében- jó esélyük
van arra, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint sohase váljanak püspöki
jelmondatokká. Mégpedig azért van jó esélyük erre ezeknek a bizonyos
mondatoknak, mert egyáltalán nem férnek meg azzal a társadalmi és szellemi
berendezkedéssel, amely mára a világban szinte egyeduralkodóvá vált. Ezek
a mondatok, mint a szerző írja, nincsenek összhangban a polgári kereszténység-eszménnyel,
valamint a világnak az egyházzal szemben támasztott elvárásaival. A világ
és ezalatt a szerző elsősorban a liberális és demokratikus, azaz
modern világot érti azt várja el az egyháztól, hogy
a modern kor egyik elemeként illeszkedjen be a rendszerbe,
következésképp olyan embereket neveljen ki, akiket nem zavar
világi érvényesülésükben az a tény, hogy ők keresztények. Arról van szó
és ennek jeleit Magyarországon is régóta megfigyelhetjük ,
hogy az uralkodó eszmerendszer nem azt mondja, hogy az egyház működése
kártékony és épp ezért üldözendő (mint ahogy mondta és tette ezt jogelődje,
a kommunista diktatúra, legalábbis működésének első szakaszában), hanem
elfogadja és bizonyos esetekben támogatja is az egyház működését, cserébe
viszont engedményeket kér és kap. Az engedmény lényege abban áll, hogy
a magukat kereszténynek tekintők tömegei minden tekintetben alkalmazkodjanak
a modern világ kihívásaihoz, azaz illeszkedjenek be az egészében
materialista felfogású és gazdaságcentrikus működési folyamatokba, mellette
viszont szabadon gyakorolhatják hitüket, gyerekeiket gond
nélkül járathatják hittanórára, és senki nem szól bele abba, hogy hetente
hányszor és kivel járnak misére.
A modern világ semmit sem kíván kevésbé, mint egy
olyan egyházat, amely valóban az Emberfia tanításának szellemében végezné
munkáját. A két világ ugyanis, a keresztény világkép és a modern nyugati
társadalmak egymással homlokegyenest ellenkező elveket képviselnek. Az
egyház azonban amint Buji állítja egyre kevésbé képviseli
ezt a radikális szembenállást a világival, az anyagival, az értéktelennel
szemben. Hogy miért nem képviseli, annak magyarázata Buji szerint többek
között azokban a bizonyos elrejtett mondatokban található. Jézus Krisztusnak
éppen azok a kijelentései nem képezik részét a szentbeszédeknek, a prédikációknak,
amelyek a legnagyobb erővel sugározzák tanításának esszenciáját. Vagy
ha mégis elhangzik olykor egy-egy ezekből a mondatokból, azoknak magyarázata
általában olcsó és szentimentális közhelyekben sikkad el. Magam is fültanúja
voltam jó néhány olyan prédikációnak, amelyben a misét celebráló pap egy
jézusi kijelentést a leghétköznapibb, már-már infantilis értelmezésben
próbált megvilágítani. Teszünk egy kijelentést, pontosabban idézünk egy
kijelentést, aztán szemmel láthatóan képtelenek vagyunk megbirkózni annak
tartalmával, mégis úgy teszünk, mintha tisztában lennénk az elhangzott
szavak értelmével. A legtöbbünknek ismerős helyzet, úgy gondolom.
A probléma abban áll a metafizikai tradíció felől
nézve, hogy egyrészt adva van egy szinte minden ízében antitradicionális
társadalmi berendezkedés, amelynek szerves része az eredendően tradicionális
alapokon álló katolikus egyház. (Zárójelben hozzáteszem: Buji a kötetben
kizárólag a katolikus egyházról beszél, azonban mindaz, amit mond, érzésem
szerint ugyanilyen fokon érvényes a nem katolikus egyházak működésére
is.) Vagyis a mai ember helyzete bizonyos szempontból sokkal nehezebbnek
mondható, mint az ötszáz vagy ezer évvel ezelőtt élt elődeié. Míg ezek
az elődök egy többé-kevésbé szellemi alapokon álló társadalomba, a kereszténység
eszmerendszere által uralt közösségbe születtek, a mai emberről elmondható,
hogy olyan világba születik, amely szinte minden ízében az evangéliumi
szellem megtagadása. Egy ilyen világban kereszténynek lenni, valóban kereszténynek
lenni emberfeletti erőfeszítéseket kíván. Azonban éppen az emberfeletti
erőfeszítés az, amit Jézus Krisztus vár attól, aki őt akarja követni.
3.
Az a megközelítés, amit Buji Ferenc alkalmaz, tehát a kereszténységnek
a tradíción keresztül való vizsgálata, látszólag lehetetlent kíván az
embertől. Ezen kívül pedig olyan felismerésekhez vezeti el az olvasót,
amelyek (valószínűleg) idegenek tőle. A szerző arra tesz kísérletet, hogy
leszámoljon mindenfajta illúzióval, amelyek a kereszténységhez és annak
gyakorlatához kapcsolódnak. Az Evangéliumot mintegy integrálja a hagyomány
többi nagy rendszerébe, és a jézusi kijelentéseket, példázatokat ebben
a rendszerben helyezi el. Ez az olvasat pedig egészen elüt a szokásostól.
A kereszténységet, Jézus szavait és tanítását egyértelműen az önmeghaladás,
az önfeladás kategóriáin keresztül értelmezi. Ebben az olvasatban a már
említett dél-indiai szent, Sri Ramana Maharsi tanításai egyáltalán nem
állnak távol Krisztuséitól, sőt, valójában ugyanarról esik szó. Az a mára
túlontúl is közhellyé vált alapvetés körvonalazódik a kötet lapjain, mely
szerint minden nagy vallás mélymagja ugyanaz. Az oda vezető utak és a
kellékek, a díszletek különbözőek, az utak célja azonban egy. A
buddhista nirvána, a keresztény mennyország, a zen végső üressége ugyanannak
a kimondhatatlannak a hasonlata.
Az Újszövetség Buji általi értelmezésében egy olyan
út lehetősége bontakozik ki, amely valójában kevesek számára járható.
Szemlélete ismét csak a metafizikai tradíció szigorúan kvalitatív,
és semmiképp sem kvantitatív szempontjai szerint szakít azzal a
demokratikus kereszténység-képpel, amely mára általánossá
vált. Egyáltalán nem állítja azt, hogy a mennyország kapui mindenki előtt
nyitva állnának. Nem állítja azt sem, hogy a langyos, óvatos, különösebb
kihágásoktól mentes élet már önmagában elegendő az üdvösséghez. A kereszténységet
az alapok, az eredet tisztaságához méri, és ezek az eredeti tisztaságukban
ragyogó evangéliumi mondatok nem hagynak kétséget afelől, hogy amiről
itt szó van, azon a szó szoros értelmében az életünk múlik. A cél, hogy
amennyire lehet, amennyire képességeink lehetővé teszik számunkra, a kereszténységet
elsősorban szellemi feladatként értelmezzük. Olyan feladatként, amely
nem merülhet ki puszta külsőségekben, ceremoniális mozdulatokban, polgári
megszokásokban és kötelességtudó vasárnapi szentmise-látogatásokban. Tisztában
kell lennünk azzal, hogy a kereszténység nem alkalmazkodhat mérték nélkül
a modern világ menetéhez, nem válhat fogaskerékké az óriási gépezetben.
A kereszténység ugyanis annak a szellemnek, ami ezt a világot a markában
tartja, halálos ellensége. Mint ahogy az a világ, amelyben a keresztények
élnek, elsőrendű feladatának tekinti, hogy minden magasrendűt, minden
szentet és makulátlant megrontson és végérvényesen eltüntessen. A dolgok
tétje elképzelhetetlenül magas, és éppen ez a tény az, amire Buji könyve
ráirányítja a figyelmet.
A kereszténység talán soha nem volt olyan nehéz helyzetben,
mint ma. Ezzel együtt a magát kereszténynek valló ember helyzete is válságossá
vált. A ma élő keresztény olyan labirintusban kénytelen mozogni, amelynek
nemhogy a kijáratát, de még a bejáratát sem ismeri. A világ számtalan
ponton tör be az életébe, és hihetetlen erővel kényszeríti arra az útra,
amelyből nincs visszatérés. Az Emberfia nem ígért senkinek bizonytalanságoktól
mentes, kiszámítható és kényelmes életvitelt. Továbbá nem ígért senkinek
versenyképes jövedelmet, tengerparti nyaralást vagy százötven négyzetméteres
lakást egy jól őrzött lakóparkban. Mindezt nem ő ígérte, hanem valaki
más ígéri folyton és egyre nagyobb lendülettel minden létező fórumon.
Itt az ideje észrevennünk, hogy ami a szemünk láttára történik körülöttünk
és velünk, az jórészt azért történik így, mert olyan hatalmak igájába
hajtottuk önként a fejünket, amelyek egy keresztény szemében csupán
megvetést érdemelnek.
Buji Ferenc könyve felszólítás a tisztánlátásra.
Ha rajtam múlna, minden plébánián hozzáférhetővé tenném, hittanórákon
felolvastatnám, vagy akár miséken is hosszasan idéztetnék belőle a prédikációk
keretében. A kötet fejezetei, az abban foglaltak egyszerűsége, tömörsége
és lényeglátása teszik alkalmassá Buji Ferenc munkáját arra, hogy a hazatérés
útjelzőiként olvassuk mondatatait. Krisztus szavaihoz fűzött kommentárjai
nagy segítséget jelentenek azok számára, akikben mint a szerző
fogalmaz még él valamelyes készség arra, hogy saját vallásgyakorlatukon
is tudjanak változtatni. Mondandóját olyan erő fogja össze és tartja
egyben, amelynek jelenléte igen ritka az írott szó birodalmában. Az állítmány,
amelyet Pilinszky hiányol a történésből, ebben a kötetben teljes súlyával
jelen van. (Kairosz Kiadó)
|
|