|
ECKHART
MESTER
Hatvannyolcadik
szentbeszéd
Scitote, quia prope est regnum dei
Lukács
evangéliuma 21,31
Azt
mondja a mi Urunk: Tudjátok meg, hogy közel van az Isten országa
(Lukács evangéliuma 21,31). Igen, Isten országa bennünk
van, és Szent Pál is azt mondja, hogy üdvösségünk közelebb van hozzánk,
mint hinnénk (vö. Rómaiakhoz írt levél 13,11).1
Először is azzal kell tisztában lennünk, hogy Isten
országa milyen értelemben van közel hozzánk; másodszor pedig azzal,
hogy Isten országa mikor van közel hozzánk. Ám hogy ez utóbbit
tisztán lássuk, mindenekelőtt azt kell megtudnunk, mit jelent Isten országának
közelsége.2
Ha király volnék, de nem tudnék róla, akkor [valójában]
nem is volnék király. Ha azonban teljes bizonyossággal meg lennék győződve
arról, hogy király vagyok, és velem együtt mindenki ugyanígy vélekedne,
s ha bizonyos volnék abban is, hogy mindenki annak tart, akkor [valóban]
király volnék, és mindazok a kincsek, amelyek a királyt illetik, birtokomban
lennének, nekem pedig ezek egyikét sem kellene nélkülöznöm. Ez a három
dolog kell tehát ahhoz, hogy király legyek; ha ezek közül akár csak egy
is hiányozna, nem lennék király. Az egyik tudós legkiválóbb tudósainkkal
összhangban azt mondja, hogy üdvösségünk a megismeréstől és a tudástól
függ, valamint attól, hogy leküzdhetetlen vágy él-e bennünk az igazság
megismerésére.3 [Márpedig] lelkemben
birtokában vagyok egy olyan képességnek, amely mindig fogékony Istenre...4
Abban, hogy semmi sincs hozzám olyan közel, mint Isten,
éppen olyan bizonyos vagyok, mint abban, hogy ember vagyok. Isten közelebb
van hozzám, mint én saját magamhoz.5
Létezésem Isten hozzám való közelségétől és számomra való jelenlététől
függ. Isten ugyan jelen van egy kőben vagy egy fadarabban is, csakhogy
azok nem tudnak erről. Ha a fadarab akárcsak a legmagasabb rendű
angyal tudna Istenről és felismerné, hogy közel van hozzá Isten,
éppen olyan boldog lenne, mint ez a legmagasabb rendű angyal.6
Az ember tehát azért boldogabb a kőnél és a fadarabnál, mert tudatában
van Istennek, s tudja, hogy Isten mennyire közel van hozzá.7
Annál boldogabb vagyok, minél inkább felismerem ezt, és annál kevésbé
vagyok boldog, minél kevésbé ismerem fel ezt. [Vagyis] nem azért vagyok
boldog, mert Isten bennem van, közel van hozzám és a birtokomban van
hanem azért, mert tudatában vagyok annak, hogy mennyire közel van
hozzám, s mert ismerem is Istent. A próféta azt mondja a Zsoltárok
könyvében: Ne legyetek értelmetlenek, mint az öszvér és a ló
(31,9).8 Jákob pátriárka pedig azt mondja:
Isten van ezen a helyen, s én nem is tudtam! (Teremtés
könyve 28,16) Ismernünk kell hát Istent, és rá kell ébrednünk arra,
hogy közel van az Isten országa.
Amikor Isten országára gondolok, gyakran elámulok a
nagyságán. Mert Isten országa maga Isten egész gazdagságával egyetemben.
Isten országa nem valami apró-cseprő dolog! Isten országa nem más, mint
mindazok a világok együttvéve, amelyeket Isten teremthetne.9
Már többször is utaltam arra, hogy annak a léleknek, amelyben Isten országa
felvirrad, és amelyik tudatára ébred annak, hogy Isten országa közel van
hozzá, semmi szüksége arra, hogy prédikációkat hallgasson és tanítást
kapjon: ő ennek [a tudásnak a] révén kap útmutatást,10
ennek révén biztosítja magának az örök életet11
hiszen tudatában van annak és tudja, hogy Isten országa mennyire
közel van hozzá; és Jákobbal együtt ő is elmondhatja: Isten van
ezen a helyen, s én nem tudtam de most már tudom.
Isten minden teremtményhez ugyanannyira közel van.
A bölcs ember azt mondja a Prédikátor könyvében: Isten kifeszítette
hálóit és kötelékeit az összes teremtményre, hogy az ember bármelyikükben
megtalálhassa Őt; s ha az ember mindezt [= a teremtményekkel teli hálót]
fölkapná, akkor meglátná alatta Istent s felismerné ott Őt.12
Egy tudós azt mondja, hogy az ismeri Istent helyesen, aki mindenben ugyanolyan
mértékben felismeri.13 Egy alkalommal
azt mondtam: ha az ember [isten]félelemben szolgálja Istent, jól teszi;
ha pedig szeretetben szolgálja Istent, még jobban teszi; ámde az jár el
a legkiválóbb módon, aki képes arra, hogy az [isten]félelemben felismerje
a szeretetet. Jó, ha az embernek nyugodt élete van; de még jobb, ha nehézségekkel
teli életét türelemmel viseli; ám a legjobb mégis az, ha az ember nehézségekkel
teli életét békében tölti. [Tegyük fel, hogy] kimegy valaki a földjére
[dolgozni], s miközben ott imádkozik, felismeri Istent; vagy bemegy a
templomba, és ott ismeri fel Istent. De ha egy nyugodt helyen inkább tudatában
van Istennek, mint másutt, akkor az tökéletlenségéből fakad, s nem Istentől
származik: Isten ugyanis minden dologban és minden helyen ugyanolyan mértékben
jelen van, és mindig ugyanolyan mértékben kész arra, hogy lehetőségeihez
képest14 odaadja magát az embernek; és
az ismeri Istent igazán, aki ugyanolyan mértékben ismeri fel mindenben.15
Szent Bernát azt mondja: Miért van az, hogy az
eget a szememmel ismerem meg, és nem a lábammal? Azért, mert a szemem
inkább hasonlít az éghez, mint a lábam.16
Ha a lelkem meg akarja ismerni Istent, akkor mennyei természettel kell
bírnia. De mi az, aminek hatására a lélek tudatára ébred magában Istennek,
s rájön arra, hogy Ő mennyire közel van hozzá? A tudósok azt mondják,
hogy az ég semmilyen idegen hatást nem fogad be, s mégoly erőszakos ostrommal
sem lehet betörni oda vagy sebet ejteni rajta.17
S ugyanígy annak a léleknek is, amelyik meg akarja ismerni Istent, annyira
körülbástyázottnak és szilárdnak kell lennie, hogy semmi ne hatolhasson
beléje: sem remény, sem félelem, sem öröm, sem bánat, sem szeretet, sem
szenvedés, sem semmi egyéb, ami megzavarhatná.18
Az ég mindenütt ugyanolyan távolságra van a földtől;
hasonlóképpen a léleknek is ugyanolyan messze kell lennie minden földi
dologtól hogy egyikhez se legyen közelebb, mint a másikhoz. Ahol
a nemes lélek éppen van, ott kell ugyanolyan mértékben távol tartania
magát minden földi dologtól, legyen az öröm, remény vagy szomorúság; bármi
is legyen az, emelkedjék fölébe.19 A
menny is tiszta és átlátszó, minden folttól mentes legalábbis ha
a Holdat nem számítjuk, a tudósok [ugyanis] a Holdat az ég bábájának
nevezik, mivel [az összes égitest közül] a Földhöz képest a Hold van legalul.20
Az eget nem érinti sem az idő, sem a tér. Semmilyen testi dolognak nincsen
ott helye, és aki a Szentírás mélyére képes hatolni, tudja, hogy a menny
nem köthető semmiféle helyhez. S ugyanígy nincsen benne az időben sem:
hihetetlenül gyorsan forog. A tudósok azt mondják, hogy forgása időtlen,
viszont forgásából származik az idő.21
Semmi sem gátolja annyira a lelket Isten megismerésében, mint az idő és
a tér. Az idő és a tér csupán rész, Isten azonban egy.22
Ezért ha a lélek meg akarja ismerni Istent, akkor a tér és az idő fölött
kell megismernie. Isten ugyanis a különféle dolgoktól eltérően
se nem ez, se nem az. Isten egy. [Ezért] ha a lélek meg akarja
ismerni Istent, semmi időbelire ne vesse tekintetét;23
mert mindaddig, amíg a léleknek tudomása van az időről és a térről, vagy
bármilyen hasonló eszméről,24 sosem ismerheti
meg Istent. Ahhoz, hogy a szem felismerhessen valamilyen színt, előbb
minden színtől mentesnek kell lennie. Egy tudós azt mondja, hogy ha a
lélek meg akarja ismerni Istent, akkor semmiben nem lehet közös egyetlen
dologgal sem.25 Aki ismeri Istent, tudja,
hogy az összes teremtmény nem-létező. Ha az egyik teremtményt a másikkal
vetjük össze, akkor az lehet szép vagy rendelkezhet valamiféle létezéssel;
de ha Istennel vetjük össze, akkor nem- létező.26
Többször is mondtam már, hogy ha a lélek meg akarja
ismerni Istent, akkor meg kell feledkeznie magáról,27
el kell veszítenie magát. Mert mindaddig, amíg tudatában van önmagának,
nem lehet tudatában Istennek; ámde Istenben újra megtalálja önmagát.28
Istent megismerve megismeri [valódi] önmagát, és mindazon dolgokat, amelyektől
elszakadt.29 Csak akkor képes önmagát
maradéktalanul megismerni, ha eltávolodik a dolgoktól. Ha igazából meg
akarom ismerni a jóságot, ott kell megismernem, ahol a jóság még önmagában
nyugszik, s nem ott, ahol már részekre esett. Ha igazából meg akarom ismerni
a létet, ott kell megismernem, ahol a lét még osztatlanul önmagában nyugszik:
vagyis Istenben; ott ismeri meg [a lélek] a lét teljességét. Mint
ahogy bizonyára már máskor is említettem: egyetlen ember sem foglalhatja
magában az egész emberi nemet, mert egy ember nem az összes ember. De
ott [a lélek legmélyén] a lélek az egész emberi nemet és minden
egyebet annak legmagasabb fokán ismeri meg mert ott a lét
szerint ismeri meg őket.30 Ha valaki
egy szépen kifestett házban lakik, akkor a házat egy olyan ember is jól
leírhatja, aki [csak hallomásból ismeri, és] még sosem járt ott; de az,
aki már járt a házban, ismerni is fogja. Abban, hogy ha a lélek
meg akarja ismerni Istent, túl kell lépnie az időn és a téren, annyira
biztos vagyok, mint abban, hogy élek és Isten is él.31
És az a lélek, amely elért erre a szintre és teljesítette az említett
öt feltételt,32 megismeri Istent, és
tudja, hogy közel van az Isten országa, vagyis Isten, egész
gazdagságával egyetemben mert ez Isten országa.33
Az egyetemeken nagy vita folyik a tudósok között arról,
hogy miképpen ismerheti meg a lélek Istent. Az, hogy ő sokat vár el az
embertől, nem igazságosságából vagy szigorúságából fakad, hanem inkább
nagylelkűségéből, mert ő azt akarja, hogy a lélek tágas legyen, s [akár]
a legnagyobbat is befogadhassa hiszen Ő azt is kész odaadni neki.
Senki ne gondolja, hogy nehéz elérni erre a szintre,
még ha nehéz és nagy feladatnak is látszik. Igaz, hogy kezdetben nem túl
könnyű az elkülönülést gyakorolni;34
ámde ha egyszer siker koronázza az ember erőfeszítéseit, akkor nincs élet,
amely ennél könnyebb, gyönyörűségesebb és szeretetreméltóbb lenne. Isten
pedig mindent megtesz [majd] azért, hogy minden pillanatban az emberrel
legyen és ha az ember kész követni Őt rávezesse Önmaga megismerésére.
Nincs olyan ember, aki annyira szeretne valamit, mint amennyire Isten
szeretné megismertetni Magát az emberrel.35
Isten minden pillanatban készen áll, mi azonban nem állunk készen; Isten
közel van hozzánk, mi azonban messze vagyunk tőle;36
Isten bent van, mi azonban kívül vagyunk; Isten otthon van [bennünk],
mi azonban [folytonosan] idegenben járunk. A próféta azt mondja: Isten
az igazat a szűk ösvényen keresztül a széles útra vezeti, hogy a szabadba
és a nyílt térre jusson (vö. Bölcsesség könyve 10,10).37
Hogy Őt követve mindannyiunkat Önmagához vezessen,
s hogy így valóban megismerhessük Őt, ebben segítsen bennünket az Isten.
Ámen
(Fordította
Buji Ferenc)
1 |
Az
eredeti szentírási mondat a következőképpen hangzik: Az üdvösség
közelebb van hozzánk, mint amikor hívők lettünk. A Lukács
evangéliumából származó idézet pedig Isten országának időbeli,
s nem ontikus közelségére vonatkozik, mint ahogy Eckhart
mester beszédje során értelmezi. A Szentírás efféle ezoterikus
magyarázata amelynek számára a Szentírás tárgyi-filológiai
értelme csupán kiindulópont korántsem misztikus
avagy eckhartiánus privilégium, és itt elegendő arra
gondolni, hogy közel kétezer éven keresztül az Ószövetséget mindig
az újszövetségi interpretatio christiana értelmében magyarázták,
s az efféle magyarázatoknak gyakran szinte semmilyen kapcsolata
nem volt az Ószövetség inherens értelmével. Ha egy magasabb spirituális
kontextus textuális alapja egy sokkal kevésbé emelkedett szöveg,
akkor annak ezoterikus értelmezése szinte törvényszerű. |
2 |
A
fordítás ezúttal erősen interpretatív jellegű. Szó szerint a mondat
így hangzik: Ezért kell az értelmét tudnunk. Mindazonáltal
e mondat a fordítási bizonytalanságok ellenére is
félreérthetetlenül utal arra, hogy a spirituális praxis gyakorlásának
előfeltétele a metafizikai tényállás felderítése. Ennek megfelelően
prédikációja első részében Eckhart az isteni közelség metafizikáját
vázolja fel, míg második részében e közelség tudatosítására vonatkozólag
ad gyakorlati útmutatást. |
3 |
Az
említett tudós feltehetőleg Albertus Magnus, aki 1932-től már Nagy
Szent Albert (lásd például Super Dionisii de Mystica theologia,
c. 1), míg a legkiválóbb tudósok azok a dominikánusok,
akik a korabeli ferencesekkel ellentétben azt az álláspontot
képviselték, hogy az értelem fölötte áll az akaratnak. A középfelnémet
meister és a latin magister szó szerint természetesen mestert
jelent, ámde ma a mester szó már egyáltalán nem azt
jelenti, mint annak idején. A meister Eckhart korának tudományos
tekintélyeit jelentette, akiknek megfelelőit ma tudósoknak
nevezik. |
4 |
Utalás
a lélek alapjára mint intellectus possibilisre, vagyis befogadó
értelemre. A lélek alapja mint befogadó értelem ellentétben
a befogadó értelemmel mint a lélek egyik képességével csakis
Istenre fogékony: semmi sem hatolhat bele, csak Isten, de Isten
sem kívülről, mint a világ dolgai, hanem belülről, a lélek háttere,
gyökere felől. |
5 |
Ugyanez
a kijelentés gyakran pontosan ugyanilyen formában
számos misztikus ajkáról hangzott már el vagyis amit itt
Eckhart mester mond, az általános misztikus tapasztalat és tanítás.
Ez a kijelentés félreérthetetlenül rávilágít arra, hogy az embernek
két énje van: az egyik, amelyikkel rendszeresen azonosítja magát,
és egy másik, amellyel ha felismeri azonosságát, ráébred arra, hogy
korábban önmagával azonosnak hitt énje valójában egyáltalán nem
lényének középpontja, hanem valamiféle excentrikus,
hamis én, melynél lényének vannak sokkal inkább énszerű
rétegei. Az, hogy a misztikus közelebb érzi magához Istent, mint
saját magát, világosan mutatja, hogy Isten sokkal inkább egybeesik
és azonos lényének tulajdonképpeni középpontjával, mint korábban
önmagának hitt énje vagyis inkább Isten az énje, mint önmaga.
A misztikus eme legbelső énnel való azonossága fényében képes úgy
tekinteni mindarra, amit korábban önmagával azonosított pszichológiai
én-tudatától kezdve testéig elmenően , mint valami tőle idegen
valóságra.
Avilai Szent Teréz a következőképpen ír arról a felfedezéséről,
hogy két én van benne: a belső várkastély hetedik, vagyis legbelső
lakásába jutva szinte úgy érzi [az ember], mintha a lelkét
valamiképpen kétfelé osztották volna. [...] Ez talán esztelenségnek
tűnhet, pedig valóban így van. [...] Ezért mondtam én már előbb
is, hogy egyes lelki dolgokból nagyon is világosan arra lehet következtetni,
hogy a lélek és a szellem között, annak ellenére, hogy egyébként
a kettő egy és ugyanaz, bizonyos tekintetben mégiscsak van különbség
(A belső várkastély VII/1. Szent Terézia Összes Művei.
[Budapest,] 1923, Stephaneum Könyvkiadó, I. kötet, 453. o.). |
6 |
Vö.
Ruusbroec Szikrázó kő című könyvének megállapításával: Ha
boldogok lehetnénk megismerés nélkül, akkor hasonlóképpen boldog
lehetne egy szikla is, amely nincs birtokában semmiféle megismerésnek.
Ha az egész föld ura volnék, de nem tudnék róla, mire lenne az jó?
(John Ruusbroec: The Spiritual Espousals and other works.
Mahwah, 1985, Paulist Press, 174. o.). Nehéz lenne elhinni, hogy
ne lett volna közvetlen irodalmi kapcsolat e tekintetben Eckhart
és Jan van Ruusbroec között természetesen abban az értelemben,
hogy Ruusbroecnak olvasnia kellett Eckhart e prédikációját.
Továbbá minden csak azáltal létezhet legyen az ember, angyal
vagy egy kődarab , hogy létének gyökere Istenbe nyúlik. Mivel
az ember tudati lét, tudati létével gyökerezik Istenben, vagyis
lelkének külső képességi köre például öntudata és
tudati létének Istenbe nyúló gyökere között közvetlen tudati összeköttetés
van. Ennek megfelelően az ember saját öntudatát egyre közelebb és
közelebb viheti Istenhez, amely folyamat során az öntudat, vagyis
az ego a közeledés mértékében csökken, amit a lélek alapjából kilépő
öntudati sugár fokozatos rövidülésével lehetne szimbolizálni.
Magától értetődően egy kődarab képtelen erre: nem azért, mert Isten
nincs benne ugyanúgy, mint egy emberben, hanem mert léte nem tudati,
nem tudatos lét.
Vö. a Prasna upanisad soraival (n. 4.): És, kedvesem,
miként a madarak a hajlékuk gyanánt szolgáló fán nyugosznak el,
úgy a legfőbb Önvalón [a lélek alapján, vagyis Istenen] nyugszik
minden, ami létezik: a föld és a porszemek, a víz és a vízcseppek,
a tűz és a tűz szikrái, a szél és a fuvallatok, a levegőég és a
lég parányai, a szem és a látvány, a fül és a hallás, a szaglás
és a szag, az ízlelés és az íz, a bőr és a tapintás, a beszéd és
a szó, a kéz és a fogás, a nemi szervek és a kéj, a végbél és az
ürülék, a láb és a járás, a gondolkozás és a gondolat, az ismeret
és a megismerés, az öntudat és a tudatosítandó, az ész és az ötlet,
a fény és a megvilágítandó, a lélegzet és a lélegzetből élő. Mert
az egyéni lélek, amely lát, tapint, hall, szagol, gondolkozik, megismer,
cselekszik, ért, a legfőbb, örök Önvalón nyugszik (Titkos
tanítások. Válogatás az upanisadokból. Budapest, 1987,
Helikon Kiadó, 129. o.). |
7 |
Ez
a mennyire közel valójában Isten és lélek egybeesését
jelenti a lélek alapjában, transzpszichikus gyökerében. |
8 |
Amelyek
ebben az összefüggésben mindenekelőtt azt nem tudják, hogy mennyire
közel van hozzájuk Isten. |
9 |
Természetesen mindez Istennel együtt, viszont nem szabad megfeledkeznünk
arról, hogy Eckhart mester szerint Istenhez a meglévő és lehetséges
világok összessége sem tesz/tenne hozzá semmit, míg mindezek a világok
Isten nélkül puszta semmik volnának.
Továbbá érdemes felfigyelnünk arra, hogy az emberhez, helyesebben
az ember legbelső magjához a lélek alapjához nemcsak
Isten van közel, hanem az Isten birodalmát alkotó világmindenség
is. Lejjebb a prédikációban erről is lesz szó. |
10 |
Ezzel
az egyházi tanítóhivatal számára fölöttébb veszélyes kijelentéssel
kapcsolatban vö. Angelus Silesius: Kerúbi vándor 2:135 (Kurdi
Imre fordítása):
Írás, mi írva van. Engem lényeg hat át,
S bensőmben mondja ki Isten örök szavát. |
11 |
Szó
szerint: ... lesz biztos az örök életben. |
12 |
A
Prédikátor könyvében ehhez hasonló kijelentés nem található;
de lásd Ozeás könyve 7,12.
Meglehetősen homályos gondolatmenet, mely csak egyetlen kéziratváltozatban
maradt fenn. Az idézet első fele mindazonáltal arra utal, hogy hálói
és kötelékei révén Isten minden teremtményt ugyanolyan módon beburkol
vagy inkább áthat, míg második része arra utal, hogy ha az ember
a teremtményeket felemelné, mindegyik alatt mint létük végső
támaszát Istent találná meg. Vö. Tamás evangéliumának
egyik logionjával (77b): Hasítsd szét a fát ott vagyok;
emeld fel a követ, és ott találsz engem. A Brihadáranjaka
upanisad szerint (3:8) végső soron minden az Elmúlhatatlanra
van rászőve [...] hosszában és keresztben (Titkos tanítások.
Válogatás az upanisadokból. 59. o.) vagyis minden
egyes létező és az egész mindenség alatt és mögött ott az Elmúlhatatlan. |
13 |
Nem
tudjuk, kire gondolhatott itt Eckhart. Mindazonáltal érdemes összevetni
a Bhagavad Gítá egyik gondolatával (6:30): Aki Engem
lát mindenben és mindent Énbennem lát, azt Én soha el nem hagyom,
és ő sem hagy el Engem soha mondja Krisna (Bhagavad
Gítá. Az isteni ének. Budapest, Magyar Teozófiai Társulat, 1944,
52. o.). |
14 |
Attól
függően, hogy mekkora készséget talál a befogadóban. Ramana Maharsi
szerint Isten e kegyelmi önátadása az óceánhoz hasonlatos.
Ha az ember csupán egy csészével merít belőle, akkor csupán egy
csészényihez jut hozzá... Semmi értelme az óceán szűkmarkúságára
panaszkodni; minél nagyobb az edény, annál többre megy vele az ember
(Oltalmazó útmutatás. Ramana Maharsi tanításai. Nyíregyháza,
2001, Kötet Kiadó, 109. o.). |
15 |
Eddig
azt magyarázta Eckhart, hogy miben áll Isten országának közelsége;
a következő bekezdéssel elkezdi annak vizsgálatát, hogy mikor van
közel hozzánk Isten országa, vagyis hogy milyen módon ismerhetjük
fel Isten országának közelségét. |
16 |
Vö. Clairvaux-i Szent Bernát: Sermones super Cantica XXXI.
n. 2. |
17 |
E
tudósok Arisztotelész és skolasztikus követői, akik szerint az ég
romolhatatlan és enyészhetetlen. |
18 |
Plótinosz
(II.9.18) szerint a bölcs ember csak azokat nevezheti testvéreinek,
akik a lehetőségekhez képest megközelítették azt a módot,
ahogyan a világmindenség lelke [tulajdonképpen az ég] a világmindenség
testében lakozik. Ez pedig a következőben áll: a dolgokba nem szabad
beleütközni, a kívülről ránk hulló kellemes benyomásoknak nem szabad
átadni magunkat, s ha valami ellenálló dologra akadnánk, nem szabad
zavarba jönnünk. Hiszen a világlelket sem érintheti semmi [hatás]
kívülről. [...] Így közel kerülve a meg-nem-üthetőhöz, hasonlókká
válunk a csillagok és a mindenség lelkéhez (Plotinos: Istenről
és a hozzá vezető utakról. Budapest, Officina Kiadóvállalat,
1944, 115. o.). |
19 |
Vö.
Bhagavad Gítá (12:15.18k): Aki megszabadult az öröm,
a harag és a félelem okozta nyugtalanságtól, [...] aki egyforma
barátjához és ellenségéhez, dicsőségben vagy gyalázatban, hidegben
és melegben, fájdalomban és gyönyörben, [...] aki egyformán fogad
dicséretet és korholást, [...] az kedves Énnekem (Bhagavad
Gítá. Az isteni ének, 80. o.). |
20 |
A
Hold mint a Földhöz legközelebbi égitest az állócsillagokkal és
a bolygócsillagokkal, vagy ma használatos nevükön a csillagokkal
és a bolygókkal ellentétben ki van téve a Föld hatásainak, s így
csak töredékesen részesedik az ég sebezhetetlenségében. A Hold azért
az ég bábája, mert az asztrológiai szimbolizmus szerint
a Hold mint mediatrix segíti világra az égi befolyásokat a Földön.
A Holdnak az égi és a földi világ közötti közvetítő szerepe a kereszténységen
kívül is jól ismert. A Kausítaki upanisad szerint (n. 1.)
a Hold az égi világ kapuja: akit átereszt, az az
istenekhez vezető útra lép, akit viszont nem, az esővé
változik, és eső alakjában lehull a földre, és előzetes tetteitől
és tudásától függően mint féreg vagy légy vagy madár
vagy tigris vagy oroszlán vagy hal vagy ember vagy valami más újra
megszületik különböző helyeken (Titkos tanítások. Válogatás
az upanisadokból, 115. o. Érdemes itt felfigyelni arra,
hogy az eredeti hindu reinkarnáció-tan mennyire nem az individuális
lélek inkarnációját tanította.) A perzsa szúfí Azíz-i Naszafí szerint
pedig ha a lélek nem éri el a tökéletességet ebben a testében,
nem tud visszatérni [szuperlunáris égi] otthonába a testtől való
elkülönülését követően, hanem a Hold szférája alatt marad a növekedésnek
és hanyatlásnak ebben a világában (Fritz Meier: The Mystery
of the Ka ba: Symbol and Reality in Islamic Mysticism.
In: The Mysteries. Papers from the Eranos Yearbooks. 4. kötet.
Princeton, 1990, Princeton University Press, 159. o.). |
21 |
Az
ég bizonyos értelemben Isten exteriorizálódott manifesztációja.
Hasonlóképpen állandó, sebezhetetlen és időtlen, mint Isten, de
állandósága és időtlensége nem mozdulatlan nyugalmából, hanem végtelenül
gyors forgásából, futásából ered. Az ég tehát nem mozdulatlansága
révén haladja meg az időt, hanem hihetetlen sebességű mozgása által. |
22 |
Isten eckharti értelemben vett egy voltának szinte semmi köze nincs
Istennek az Apostoli Hitvallásban megfogalmazott egy voltához (Hiszek
egy Istenben...). Míg ez utóbbi egy monoteista deklaráció,
vagyis egyszerűen azt mondja ki, hogy Istenből csupán egy van, addig
Eckhartnál az egy Isten oszthatatlanságát s ilyen módon
romolhatatlanságát jelöli. Isten többek között éppen ebben tér el
az idő és a tér világába tartozó dolgoktól, amelyek egyrészt részekből
állnak, másrészt maguk is elemei egy nagyobb egésznek. Plótinosz
szerint (II.4.6) ami alá van vetve a pusztulásnak, csakis
összetett lehet (Az Egyről, a szellemről és a lélekről.
Válogatott írások. Budapest, 1986, Európa Könyvkiadó, 47. o.). |
23 |
Két
értelemben sem: egyrészt amit lát, ne az időben lássa, hanem sub
specie aeternitatis, vagyis az örökkévalóság fényében és szemszögéből;
másrészt pedig ne tulajdonítson semmi jelentőséget az időbeli dolgoknak.
Érdemes itt felidéznünk egy ismeretlen indiai vándorjógí válaszát
Paul Bruntonnak arra a kérdésére, hogy hogyan lett belőle jógí,
és miféle bölcsességre tett szert: A múlt csak egy rakás hamu.
Ne kívánja, hogy ujjamat a hamuba dugjam és holt tapasztalatok emlékei
után kutassak benne. Én nem élek sem a múltban, sem a jövőben. Az
emberi szellem mélységeiben ezeknek a dolgoknak nincsen több valóságuk,
mint az árnyéknak. S ez egyúttal az a bölcsesség, amit megtanultam
(India titkai. Budapest, 1943, Rózsavölgyi és Társa, 292.
o.). |
24 |
Ilyen például még a számszerűség, vagyis általában a mennyiség.
Vö. René Guénon: A mennyiség uralma és az idők jelei. Debrecen,
2007, Kvintesszencia Kiadó. |
25 |
Arisztotelész
(De anima, III) Anaxagoraszra hivatkozva állítja ezt. |
26 |
Létét tekintve egyetlen teremtmény sem jelent léttöbbletet Istenhez
képest, különben Isten létbeli határtalanságát korlátozná: egyrészt
abban az értelemben, hogy a teremtés által léttöbblet állna elő
(márpedig ez az isteni lét eredendő végtelenségét kérdőjelezné meg),
másrészt abban az értelemben, hogy minden egyes teremtmény egyedi
léte Isten létének ontológiai határát képezné. |
27 |
Méghozzá
két ütemben: Előbb csak beállítottságában, azután viszont
valóban meg kell feledkeznie minden formáról, sőt önmagáról is,
s így kell elmerülnie Annak szemlélésében (Plótinosz: Az
Egyről, a szellemről és a lélekről, 341. o. [VI.9.7]). |
28 |
Vagyis
az énség, a partikuláris individualitás elveszítése a feltétele
annak, hogy a lélekalapban újra önmagára ismerjen, önmagára találjon
az ember de ezúttal már valódi önmagára mint Univerzális
Individuumra, minden partikuláris szubjektum végső Szubjektumára. |
29 |
Ez
az a megismerése a világnak, amelyet a taoista bölcs, Lao-ce anélkül
is elérhet, hogy házából kilépne (Tao te king, 47): [A
bölcs] ki sem lép az ajtón, s megismeri az égalattit [= a világot].
[...] Minél messzebbre kalandozik valaki, annál kevesebbet ismer
meg. Ezért a bölcs ember nem megy messzire, mégis megismeri a dolgokat
(Kínai filozófia. Ókor. Második kötet. Budapest, 1986, Akadémiai
Kiadó, 33. o.). |
30 |
Vagyis
aszerint, ami nemcsak partikuláris egzisztenciájuk univerzális fundamentumát
alkotja, hanem ami tulajdonképpeni létüket is adja, s ami nélkül
egyáltalán nem is létezhetnének. Arról, ami által a dolgok és lények
a maguk partikularitásában megnyilatkoznak, csak annyit mondhatunk,
hogy az nem lét (de nem is léten-kívüli).
Vö. a Prasna upanisad egyik versével (n. 4. Titkos tanítások.
Válogatás az upanisadokból, 129. o.):
Amin
a megismerő, s vele minden isten,
az életerők s a teremtmények nyugosznak:
azt ismerd meg, s akkor mindentudó leszel,
és a Mindenség minden részébe eljutsz.
|
31 |
Valójában
ebben a kettőben lehet holtbiztos az ember. Ez a kettő
önmagam léte és Isten léte azonban végső soron egybeesik,
mégpedig a lélek alapjában, ahol a lélek alapja és Isten alapja
egyugyanazon alap. Hamvas Béla szerint ami van,
mindig bizonytalan [mint tárgyiasított létező, mint »végtelen
objektum« Isten is az], az egyetlen biztos a vagyok
(Patmosz. Szombathely, 1992, Életünk Szerkesztősége. I. kötet,
213. o. kiemelések általam). Ha ugyanis Isten az objektumvilág
egyik, még ha végtelen tárgya is lenne (ami persze önellentmondás,
mert az ember alanyi léte egy végtelen tárgynak határt szabna, s
ilyen módon megfosztaná azt végtelenségétől), akkor az ember éppúgy
nem lehetne biztos a létében, mint egy akármelyik másik tárgy létében.
Isten léte csak akkor holtbiztos, ha első személyben fogalmazva
egybeesik önmagam létének végső és romolhatatlan gyökerével. |
32 |
Az említett öt feltétel a következő:
1. Sérthetetlenség: az ég mintájára a léleknek nem szabad idegen
hatást befogadnia.
2. Távolságtartás: az ég mintájára a léleknek minden földi dologtól
ugyanolyan távol kell magát tartania.
3. Emelkedettség: az ég mintájára a léleknek a tér és az idő fölé
kell emelkednie.
4. Szingularitás: a lélek semmiben nem lehet közös semmiféle dologgal,
hiszen azok nem létezők.
5. Önmegsemmisítés: a léleknek meg kell feledkeznie önmagáról, sőt
el kell veszítenie önmagát.
Az a tény, hogy Eckhart kifejezetten öt dolgot említ noha
a prédikációja során nem pontokba szedve tárgyalta Isten megismerésének
feltételeit , arra vall, hogy beszéde előtt legalábbis átgondolta
magában azt, hogy öt pontban fogja összefoglalni Isten megismerésének
feltételeit. |
33 |
A
rîchtuom (gazdagság) és rîchte (ország)
szavak etimológiai és szemantikai rokonságára épített szójáték a
magyarban nem adható vissza. |
34 |
A
kérdés egy másik szaktekintélye kevésbé optimistán fogalmazott:
Mert annyi és akkora sötétség van ezen az úton, s rendes körülmények
között annyi szellemi és anyagi küszködésen kell a léleknek keresztülmennie,
mielőtt a tökéletességnek ebbe a boldog állapotába eljuthatna, hogy
azt emberi ész nem képes felfogni s emberi tapasztalat nem képes
szóba önteni (A Kármelhegy útja. Előszó. In: Keresztes
Szent János Művei. 1. kötet. Budapest, 1926, Stephaneum Könyvkiadó,
52. o.). |
35 |
Vö.
Dzsalál al-Dín Rúmí kijelentésével (Mathnawí 1:1741): Nemcsak
a szomjazó keresi a vizet; a víz is keresi a szomjazót (Annemarie
Schimmel: Mystical Dimensions of Islam. Chapell Hill, 1975,
The University of North Carolina Press, 165. o.). |
36 |
És valódi önmagunktól. |
37 |
A
szűk ösvény az út kezdetét jelzi. Vö. Máté evangéliuma 7,14:
Szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre vezet
kevesen vannak, akik megtalálják. Ahová azonban ez a szűk
ösvény vezet, az a végtelen tágasság, az isteni szabadság és határtalanság
világa. |
|
|