|
BUJI
FERENC
Eckhart mester beszéde
Az
Istenhez való közelség tényéről és tudatáról
A
prédikáció szövege egy teljes és egy töredékes kéziratban maradt fenn.
Legelőször tévesen Johannes Taulernek tulajdonítva az 1543-
as kölni Tauler-kiadásban jelent meg. Elhangzásának időpontja advent második
vasárnapja. Első modern kori szövegkiadását lásd Franz Pfeiffer: Deutsche
Mystiker des vierzehnten Jahrhunderts, 2. kötet (Liepzig, 1857), LXIX.
prédikáció. Első súlyos és értelemzavaró hibákkal tarkított
magyar fordítása Szongott Rudolftól Eckhart mester 68. prédikációja
címmel az Arkhé II. számában jelent meg (1994, 9598. o.).
Későbbi, Schneller István által készített egyébként kiváló
fordításának (Meister Eckhart: Tizenöt német beszéd. Pomáz, 2000,
Kráter Műhely Egyesület, 163171. o.) forrása Josef Quint modernizált
szövegváltozata volt (Meister Eckhart: Deutsche Predigten und Traktate.
München, Carl Hanser Verlag, 1963), mely több ponton is erősen különbözik
a Quint által később készített szövegkiadástól, mely a jelen fordítás
alapját képezi (Meister Eckhart Werke III. Frankfurt am Main,
1999, Deutscher Klassiker Verlag, 2. kötet, 3241. o.).
Eckhart mester a kereszténység legegyetemesebb személyisége.
Egyetemessége azonban Hamvas Béla kifejezéseit használva
egyáltalán nem valamiféle univerzális orientációból fakad,
amely abban a korban, amelyben ő élt, vagyis a 13-14. században megvalósíthatatlan
lett volna a távol-keleti, sőt a muszlim spirituális tanítások ismeretének
csaknem teljes hiányában. Eckhart egyetemessége tehát nem kívülről, hanem
belülről, transzparens egzisztenciájából fakad, abból, hogy
lénye lényén túli, Istenbe nyúló gyökereit is átvilágította úgyhogy
joggal mondhatta az egyik korabeli forrás vele kapcsolatban, hogy ő az,
aki elől Isten nem rejtett el semmit. Istenkeresésében és Isten-megtalálásában
Eckhart olyan szintre jutott, amely már túl van minden partikularitáson,
de amely egyúttal forrása is minden partikularitásnak; s az a tudás,
amit ő ilyen módon elnyert, fölébe emelkedik a specifikus mitológiáknak
és teológiáknak. Az egyébként is hatalmas Eckhart-irodalmon belül ezért
is születhetett számtalan kiváló mű Eckhart és a nem-keresztény spiritualitás
különféle irányzatai, munkái és személyiségei közötti szembetűnő párhuzamokról.
Rudolf Otto, akinek a vallástudomány többek között a szent
ellentmondásokat magába sűrítő eszméjének (mysterium tremendum et fascinans)
megfogalmazását köszönheti, már az 1920-as években könyvet jelentetett
meg Eckhart mester és a hindu védánta-bölcselő, Sankarácsárja szemléletének
hasonlóságáról és különbözőségéről (West- östliche Mystik. Vergleich
und Unterscheidung zur Wesensdeutung), majd ezt követően a 20. század
legjelentősebb zen-tudósa, Daisetz Teitaro Suzuki foglalkozott egy kiváló
munkában Eckhart és a buddhizmus, azon belül is a zen-buddhizmus viszonyával
(Mysticism Christian and Buddhist). E két alapművet követően sorban
jelentek meg az Eckharttal foglalkozó összehasonlító vallástudományi munkák,
melyek közül az egyik alapmű nemrégen magyarul is napvilágot látott (Shizuteru
Ueda: Isten lélekben való születése és az áttörés az Istenséghez. Eckhart
mester misztikus antropológiája, valamint ennek összevetése a zen-buddhizmus
misztikájával. Budapest, 2004, Arcticus Kiadó). A jelen prédikáció
fordítója ezért felhatalmazva érezte magát arra, hogy részint Eckhart
mester gondolatainak megvilágítása érdekében, másrészt az általa képviselt
metafizikai tanítás egyetemességének érzékeltetése végett hivatkozásaiban
ne korlátozza magát kizárólag a keresztény spiritualitásra.
E tematikájában hallatlanul gazdag prédikációt méltán
illeti meg előkelő hely a Mester életművében. A különféle, inkább csak
röviden érintett témaköröket Eckhart Isten és a lélek közelségének, illetve
e közelség felismerésének és átélésének fonalára fűzi fel. Prédikációja
első részében Isten és a lélek metafizikai közelségének tényére irányítja
rá hallgatói figyelmét, míg második részében e közelség megvalósítására
vonatkozóan ad útmutatást. Ez a struktúra kiválóan példázza a Mester meggyőződését:
a spirituális praxis csak metafizikai teóriára alapozható. A praxis
feladata a jelen prédikáció kontextusában nem valami merőben új dolog
megvalósítása, nem egy távoli cél elérése, hanem egy eredendően meglévő
helyzet tudatosítása vagyis egy látens viszony felszínre hozása:
annak felismerése, hogy Isten éppen úgy és éppen annyira jelen van bennem,
mint ahogy jelen van minden egyes lényben, minden egyes létezőben. Ez
a jelenlét egy ontikus értelemben vett vagyis nem térbeli
közelség, egy olyan közelség, amely valójában már nem is közelség, hanem
köz-vetlen egybeesés: minden egyes létező és minden egyes ember
tudattalan avagy tudatos létének végső princípiumát tekintve Istenben
gyökerezik, minden partikuláris létező gyökerei az Univerzális Létbe nyúlnak.
Ennek megfelelően az ember minél inkább eltávolodik individuális önazonosságától
attól az énségtől, amellyel a világban azonosítja magát ,
s minél közelebb kerül lénye legbelső nukleuszához, annál inkább rátalál
Istenben valódi, egyetemes önmagára. Ezt az igazi önmagára való rátalálást
ilyen módon a hétköznapi én egyre teljesebb felszámolása, majd megsemmisülése
előzi meg. Ahhoz, hogy a lélek végső célját elérje, előbb a puszta
semmin kell állnia, mint ahogy az Az elkülönülésről szóló,
nemrégen még Eckhart mesternek tulajdonított, ma már pszeudo-eckhartinak
tekintett traktátusban áll (vö. Fohászok és vallomások, Budapest,
1988, Vigilia, 435. o.). A lélek alapja avagy léte, a valódi, mindent
átfogó Isteni Én csak a lehatárolt én teljes halála után tárulhat fel
a lélek előtt. A célhoz való közeledés ilyen módon a célhoz közeledő fokozatos
elsorvadásával jár, s ezért a végső lépéseket az Univerzális
Énhez közeledő individuális én teljes megsemmisülésének küszöbén
önmagában már nem is képes megtenni, hanem az már az Univerzális
Énből fakadó isteni kegyelem aktusa. E processzus olyan beállítódásokat
követel meg az embertől, amelyeknek ősmintája magának az égnek a természete:
idő- és térfölöttiség, emelkedett távolságtartás, sérthetetlenség
ezek ugyanis azok a magatartásminták, attitűdök, amelyek boldogsága végső
beteljesedéséhez, saját létalapjában rejtező üdvösségéhez vezetik azt,
aki sikerrel tör a Legtöbbre.
|
|