|
FEKETE
J. JÓZSEF
Sötét,
őrült és szenvedélyes
Balogh Robert: Elveszett
Balogh
Robertnek az Irodalmi Jelen nemzetközi regénypályázatán harmadik
díjat nyert regénye, az Elveszett lényegében a szerzőjét tematizálja,
a harmincas éveit taposó magyarországi értelmiségit, akivel megindult
a szekér, majd egyszerre megtorpant, hirtelen feldolgozhatatlanná vált
a világa, a rátörő érzelmi sivárság pincemély depresszióba taszította,
ahonnét már csak külső segítséggel lehet újra fölemelkedni. Ebben egyik
támasza az írás, saját történetének megformázott kibeszélése, ami tulajdonképpen
a mélypontra jutásának okozója is volt egyben.
A regényben elbeszélt történet hőse, aki egyben a mű
narrátora is, hozzájut egy városon kívüli házhoz, ahol fergeteges bulit
szervez. Ezzel kíván pontot tenni addigi életvitelének végére, ugyanis
megcsömörlött az egymásba folyó tivornyáktól, alkoholtól, drogtól, a töménytelen
süket dumától, az erdei ház, az elmagányosodás alkalma jó perspektívának
mutatkozik az ígéretesnek tűnő írói munka és médiakarrier szempontjából.
A siker azonban túl korán jött, feldolgozhatatlan iramban, a hősnek sikerül
is elbaltázni a dolgait, a szakma felét magára haragítva elzárta a megélhetését
biztosító csapokat. Közben az egykori barátokkal hosszú telefonbeszélgetéseket
kezdeményez, majd novelláiban megírja azok rejtett, csupán neki bevallott
titkait, amit az alanyok nem díjaznak. A folyamatos baklövések nyomán
egymással versenyző iramban folyik az elbeszélő egzisztenciális és érzelmi
leépülése, el egészen a katatóniás tompaság tüneteit mutató depresszióig
és a teljes nincstelenségig. A végzetesnek tűnő állapotnak szülei vetnek
véget, a mélyen vallásos anya erélyes közbelépése után hazaviszik, majd
pszichiátriai intézetbe vitetik, ahol három hónapot tölt, a terápia részeként
pedig hosszú levelekben írja meg egy idős doktornőnek leépülése történetét.
Azt követően is folytatja az írást, hogy a doktornő agyvérzésben meghal,
ő pedig a pszichiátriáról kikerülve az idős apácák intézetében vállal
kisegítő munkát, ami bizonyára a korábban óhajtott megtisztulás újabb
szakasza vagy módozata.
A regény azt az utat írja le, amelyen haladva a narrátor
felnő, vagyis fejlődésregényként is olvasható. Ugyanakkor egy közérzet
regénye is lehet, sőt majdnem azt írtam, közéleti regény, hiszen a barátokkal,
ismerősökkel telefonon folytatott beszélgetésekből sok minden kiderül
napjaink magyar társadalmáról. Kedvencem az az epizód, amelyben az egykori
barátnő elhívja a narrátort, hogy kísérje el a plasztikai sebészhez és
segítsen a teste átszabásának megtervezésében, hogy újrakreált keblével,
zsírleszívott csípőjével visszanyerje dúsgazdag férje érdeklődését. Remekül
megírt történet, akárcsak a házavatót megjelenítő első fejezet, ami voltaképpen
a világból való kivonulás utolsó lépcsőfoka. A végső nagy buli, az utolsó
elmerülés a mocsokban, hogy a narrátor-főhős terve szerint végül makulátlanul
emelkedjen ki a szennyből, alkoholból, drogból, promiszkuitásból, az idő
léha múlatásából, hogy újraintegrálja életét a szétszóratásból. Iszonyatos
sodrású fejezet, a buli közvetlen élményként érinti meg az olvasót, a
csapongó tudományos és áltudományos monológok, az abszurd és groteszk
cselekedetek, a bömbölő zene hangulatváltásai, az időjárási események
és az épületen belüli atmoszféra egymásra vetülése, a fura figurák panoptikuma
magába szippantja az olvasót, aki ebben az egyre inkább széttartó erőktől
mozgatott örvénylésben szinte minden érzékszervével tapasztalja a valós
élményt, pedig csak mondatokat olvas. Bravúros teljesítmény, nekem William
S. Burroughs Meztelen ebédjét juttatta eszembe. A hangulatán túl
az életrajzi vonatkozások regénybeemelése miatt is, bár ez utóbbi több
tízezer más műre is asszociálhatna.
Rendkívül hitelesnek tűnik a gyógyintézet világának
megjelenítése is, Balogh Schvab diariom című regényéből tudjuk,
vannak valós kórházi élményei, azokat is áttranszponálta a pszichiátria
világába, amihez ugyanakkor kétségtelenül alapos kutatásokat is kellett
végeznie. A tapasztalatból, ismeretekből és fikcióból felépített regényvilágban
a narrátor DJ Barokk-ként aposztrofálja magát, a magánéletben is használja
a Szentkuthy Miklós regényhősének elnevezéséből és saját keresztnevéből
összevont Barokk Robert nevet, a DJ pedig utalhat a szerző rádióközpontú
médiaérdeklődésére. Bogarászhatnánk tovább is az önéletrajziság és a fikció
érintkezési pontjai között, de semmi értelme, vagy bár nem annyi, mintha
tovább olvasnánk a regényt, ami sötét, őrült és szenvedélyes.
Ez utóbbi, a szenvedélyesség azonban valami nagyon hideg formájában van
jelen: a narrátor személye szenvedélyes, de a narrációja szenvtelen. Nem
is csoda, hiszen a regény legnagyobb részének egyedül ő maga a hőse, akit
megfigyel, vizsgál, elemez, és a doktornőnek címzett levelekben megjelenít,
tehát ő az, aki megfigyel, ugyanakkor az is ő, akit megfigyelnek, alany
is, tárgy is egyszerre. A megfigyelés, a jelentéstevés tétje viszont hatalmas,
célja az érzelmi fölépülés, ezért fontos a pontosság és tárgyilagosság,
másfelől meg miként lehetne szenvedélyes az, akinek összeomlott az érzelmi
élete? Vagyis maga a regény is összegubancolódhatott volna, akár a történet
hősének élete, ha nincs meg hozzá Balogh Robert nyelvi tehetsége, a szenvedélyességét
zabolázó fegyelme, és négy jó regény után bátran mondhatjuk
írói tapasztalata. Viszont mindez megvolt, pedig még igen fiatal szerző.
Talán ezért tűnik úgy, mintha ezt a regényt a maga intelmére írta volna,
mintha kijelölné általa azokat a határokat, amelyeket a fiatal és sikeres
szerző nem hághat át büntetlenül. (Irodalmi Jelen Könyvek. Alexandra
Kiadó, Pécs, 2006)
|
|