|
WEHNER
TIBOR
Az időlegesen
Tatabányára visszatért
kihelyezett tagozat
A Kortárs
Galéria kiállítása
Úgy vélem,
a Kihelyezett tagozat-cím érzékletes és pontos kifejezés: jelzi,
hogy a keretek kissé meglazultak, hogy az azonos vonásokkal jellemezhető,
eredetileg összetartozó szereplők kissé eltávolodtak egymástól
de a kapcsolatok azért nem szakadtak meg, a dolgok természete, lényege
a távolság, a fizikai jellegű különállás ellenére nem változott. A szülőhely,
az útra indító táj, a felnőtté érés közege minden ember életében, pályáján
meghatározó, és különösen fontos, determináns tényező a művészek esetében.
A Tatabányáról elszármazott, Tatabányától eltávolodott alkotók túlnyomórészt
gyermekkorukat, fiatal éveiket élték meg ebben a városban és csak néhányan
vannak, akik később, rövidebb ideig váltak az itt zajló művészeti élet
szereplőivé, hogy aztán később ismét más terekben és közegekben fejtsék
ki munkásságukat. A Kernstok Károly Művészeti Alapítvány és a Kortárs
Galéria meghívására 2007. szeptemberében-októberében a Tatabányán született,
Tatabányáról indult, munkásságuk egy-egy szakaszával ide kötődő, az országban
és a világban szétszóródott alkotók tértek vissza műveikkel egykori városukba:
a Kihelyezett tagozat című kiállítás izgalmas történeti, művészetszociológiai,
művészettörténeti vonatkozásokkal és adalékokkal kamatozó együttest tárt
az érdeklődők elé.
Tatabánya kultúrhistóriájában, a település művészetének
történetében a várossá alakulás óta kiemelt szerepe volt és van a vizuális
művészetek alkotóinak: az itt élt, itt dolgozó, és a napjainkban is itt
élő, itt tevékenykedő képző- és iparművészek csapata mindig népesebb és
aktívabb volt, mint a Turul-hegy lábánál munkálkodó íróké és költőké,
zenészeké vagy színészeké. Ennek a jobbára a város- és megyehatárok közé
zárt művészeti történetnek a nyitánya a Bányász Képzőművészeti Szabadiskola
a várossá nyilvánítást követő, 1948-as megalakulása volt. A szabadiskola
egy évvel későbbi, 1949-es budapesti kiállításának katalógusában írta
az alapító-tanár Luzsicza Lajos festőművész (az ezen a kiállításon
szereplő Luzsicza Lajos Árpád édesapja): A szabadiskola azzal a
határozott akarással kezdte meg működését, hogy Tatabánya város és a közelvidék
tehetséges, művészi adottságokkal rendelkező munkásait a szabadiskolába
tömörítse. Két célt kívánt így szolgálni. A valódi kimagasló tehetségeknek
az előképzettség megadása után biztosítani kívánta a továbbtanulás lehetőségét,
másrészt, és ez volt a fontosabb, a gyakorlati műtermi munka és az elméleti
előadások révén az egészséges ízlés, a helyes művészetszemlélet jó kultúrkáderjaivá
akarta tenni hallgatóit. Ezen az úton gyors és komoly eredményeket remélt
a város a bányászság képzőművészeti kultúrnívójának emelésénél. A művészet
a népé mondta Lenin gyökerével a dolgozók széles tömegeinek
mélyébe nyúlik. (A budapesti, a mai Árkád Galériában, a volt Fényes
Adolf Teremben, az akkori Fővárosi Népművelési Központban rendezett 1949-es
kiállításon szerepelt a fiatal Szamosvári József festő- és Lajos József
szobrászművész is, akik néhány évtizeddel idősebben ezen a tatabányai
tárlaton is jelen voltak műveikkel.) A bányász szabadiskolai kör volt
évtizedekig a tatabányai képzőművészet inspiratív központja, amelynek
vezetői közül meg kell emlékeznünk a már említett Luzsicza Lajos mellett
Szlávik Lajosról, Görgényi Istvánról és a közelmúltban elhunyt, évtizedekig
szorgos körvezetőként dolgozó Krajcsirovits Henrikről. E mesterek szárnyai
alatt fedeztettek fel a tehetségek, innen kerültek a legkiválóbb növendékek
a budapesti Képzőművészeti Főiskolára, és voltak olyanok is, akik a körön
kívül, de annak kikerülhetetlen működésére, tevékenységére éberen figyelve
kezdték meg pályájukat. Ezért elismeréssel kell szólnunk a város iskoláiban
dolgozó, kitűnő művészpedagógusok, Sz. Győrfy Klára, Bánfi József, Papp
Albert és kollégáik munkásságáról is. Aztán az ún. ötvenes évek elmúltával,
jóllehet a művészet már nem nyúlt gyökereivel a dolgozók széles
tömegeinek mélyébe, de a munka és a művésznövendékek sora nem szakadt
meg: a hatvanas, a hetvenes, majd a nyolcvanas és a kilencvenes években
is újabb és újabb tehetségek jelentkeztek, és közülük sokan távoztak el
a városból. Vagyis napjainkban már hat évtized egykor Tatabányához szoros
szálakkal kötődő, itt született, itt felnőtt, itt tanult művészének pályafutására
kell visszapillantanunk, s így harminchárom egykor tatabányai illetőségű
művész alkotásainak körében szemlélődhettünk a Kihelyezett tagozat
kiállításon. A várostól való eltávolodásnak, a kihelyezett tagság-pozíció
létrejöttének korszakok, periódusok, kényszerek és körülmények által meghatározott
okai vannak: talán legfontosabbakként a budapesti, pezsgő művészeti élet
erőteljes vonzóhatása, az egzisztenciális problémák megoldásának nyitottabb
fővárosi lehetőség-világa, az alkotási feltételek megteremtésének viszonylag
könynyebb volta, s mindezeken túl a távolságok eltűnése, a kommunikációs
csatornák kiépülése és kitágulása jelölhető meg. (De azért elgondolkodtató
Tatabánya műterem-helyzete, a városban megnyíló kiállítási lehetőségek
szűkös volta, a művészettámogatás túlfinanszírozottnak nem ítélhető mértéke.)
Ennél talán fontosabb, hogy a város így, ha áttételesen is, de mégiscsak
jelentős szerepet játszott az eltávozottak művésszé válásának folyamatában,
és Tatabánya a tagozat művészeinek munkálkodása révén jóllehet
rejtetten , de mégiscsak jelen van a kortárs magyar művészet történéseiben
és folyamataiban is.
A Kihelyezett tagozat kollekciójának művei
között szemlélődve hat évtized magyar művészetének története rajzolódhatott
meg a figyelmes szemlélő előtt: műnemek, művészeti ágazatok, technikák
gazdag együttesében, s főként a törekvések, a kifejezések, a stíluskörök,
a szemléletek időben változó, változatos tárházában. Hagyományos, a klasszikus
alkotóelvek szellemében készült kompozíciók és rendhagyó, formabontó,
meglepő eszközhasználattal és effektusokkal élő munkák, más és más alkotói
attitüdöt, alkotói eszményeket tükröztető táblaképek, egyedi és sokszorosított
grafikák, kisplasztikák, mobilok, objektek, textilek, textilplasztikák,
alkalmazott grafikák és besorolhatatlan, kategorizálhatatlan munkák sorakoztak
a galéria belső tereit szétfeszítő, a Közművelődés Háza előcsarnokát is
behálózó tárlaton. A kiállítás harmincöt művésze Augusztin Márta,
Balatoni Klára, Dobroszláv József, Droppa Judit, E. Szabó Margit, Fülöp
József, Gerber Pál, Goda Zsuzsanna, Haszon Ákos, Haszon Sándor, Hegyi
Csaba, Kádas István, Kálmán Tünde, Kovács Valéria, Kubó Éva, Lajos József,
Lois Viktor, Lőrincz Ferenc, Luzsicza Lajos Árpád, Neuberger István, Oláh
György, Przudzik József, Révész Napsugár, Sáfrány Ákos, Sipos Barbara,
Sipos Marica, Szamosvári József, Szentirmai Zsuzsanna, Szentgyörgyi Tünde,
Tenk László, Tettamanti Béla, Tooth Gábor Andor, Vadászné Ablonczy Emőke
mellett szólnunk kell arról, hogy különböző okok miatt nem lehetett
jelen Jurida Károly és Viczina Júlia, és hogy valószínűleg egy ugyanilyen
hosszú névsort állíthatnánk össze az elszármazott, de ma már nem élő alkotók
számbavételével. Ez a kör is akiknek sorában ezúttal csupán Dobroszláv
Lajosra, Luzsicza Lajosra, Szlávik Lajosra és Horváth Ferencre emlékeztetünk
megérdemelne egy összegző, áttekintő kiállítást. És végül, de nem
utolsósorban nem feledkezhetünk meg a Kihelyezett tagozat vezetőjéről,
Virág Jenőről, aki felkutatta, összefogta ezt a művészcsapatot, és akinek
kitartó, szívós tevékenysége, szervező munkája nélkül nem jöhetett volna
létre ez a nagyszabású, rendkívül alapos és tartalmas kiadvánnyal kísért,
kitűnően dokumentált, jelentőségében a városhatárokon messze túlmutató
tárlat.
|
|