|
WEHNER
TIBOR
Egy
nagy kisgaléria három évtizede
A
komáromi Kelemen László utcai Csokonai Művelődési Központ udvarára tévedő
idegen elhagyott, itt felejtett felvonulási épületnek, esetleg ritkán
megnyitott raktárnak vélhetné az objektumot, pedig a komor falak mögött
a harminc esztendős Komáromi Kisgaléria, a kultúra és a művészet temploma
húzódik meg. Ma már egy csődeljárásra alapított, romlott állateledelre
szakosodott logisztikai központ is elegánsabb és igényesebb épületben,
ideálisabb körülmények között működik, mint egy-egy közösségi célzatú,
és valóban közösségeket befogadó és gyarapító kulturális intézmény: na
de hát hű tükre ez állapotainknak, az 1990 előtti, és az 1990 utáni másfél
évtized magyar és magyarországi történetének. Nem kell merész következtetésekre
ragadtatnunk magunkat ahhoz, hogy leszögezzük, nem változott és nem változik
itt semmi, a helyzet súlyos aggodalomra okot adó volt az ún. rendszerváltás
előtt, és súlyos aggodalomra okot adó maradt az ún. rendszerváltás után.
Ám mindezek csupán a hitvány külsőségek és a küzdelmet inspiráló, lehangoló
körülmények: a szellemi és esztétikai jelenségeket figyelők és átélők
a közelmúlt három évtizedében azt regisztrálhatták, hogy dacolva a mindig
újratermelődő nehézségekkel, Komárom városának 1977-ben alapított kisgalériájában
nagyon fontos dolgok, és változatlanul magas színvonalon történnek. Mert
valamilyen furcsa módon, hosszú-hosszú évek óta itt a folyamatok nem szakadtak
félbe és csodálatosképp nem szűntek és nem szűnnek meg: ez egy állandóságot
sugárzó, biztos pont a bizonytalanságok és az ideiglenességek, a kérészéletű
trendek és nagy felhajtással felvezetett projektek, a kulturális elhanyagoltságok
lezüllesztett világában.
Egy csupasz, zárt tér: négy sima,
fehér, egymással derékszögben záródó, megbontatlan fal egyenletes, erős
megvilágítással, és racionális és esztétikai érzékenységgel és igényességgel
társuló koncepció, némi kvalitásérzék és szívós, precíz munka, erős kitartás:
ennyi lenne egy galéria hosszú távú működésének feltételrendszere és garanciája.
Természetesen a háttérben ott vannak az anyagi és az erkölcsi, a szakmai
támogatók, a városi erőforrások és ott vannak az élő tradíciók és a Trianon
által megcsonkított mély helyi hagyományok is. A négy sima, fehér fal
azért kell, mert a kiállítóterem nem előcsarnok, nem ruhatár, nem közlekedési
folyosó, nem többfunkciós terem hanem független, műalkotások bemutatásához
optimális feltételeket biztosító, semlegességekbe és tisztaságokba burkolózó
tér. Ez 1977 óta Komáromban adott: a kisgaléria a nagyvonalú architektúrájúnak
nem minősíthető művelődési központ eme toldaléképületében, de sérthetetlen
kiállítótérként működik immár három évtizede. Így harminc év távlatából
visszapillantva a koncepció is élesen és pontosan megrajzolódik: a vizuális
művészetek olyan bemutatóhelyeként, közvetítő fórumaként működött és működik
a Komáromi Kisgaléria, amely a hely, a térség értékeit mutatta, mutatja
fel a tágabb környezetnek, és amely a korszak kimagasló értékeit hozta,
hozza el a város, a térség közönsége, befogadói számára. A közvetítő szerep
itt Komáromban szükségszerűen egy újabb vetülettel is bővül: a szimbolikus
terekben meg kellett vetni a lábat a túlsó parton is, és a valóságos terekben
meg kellett nyitni ezt a művészeti fórumot a túlsó part előtt is. És ebben
a bonyolult összefüggésrendszerben kellett, kell tájékozódási pontokat
keresni, megjelölni és felmutatni a huszadik század utolsó harmadának
és az ezredforduló első éveinek művészete és kulturális jelenségvilága
terén. Kezdetben évi nyolc-tíz, majd később öt-hét kiállítás várta a látogatókat.
A három évtized alatt megrendezett több mint kétszáz kiállítást nehéz
rendszerteremtő szándékok érvényesítésével áttekinteni és csoportosítani.
Az azonban megállapítható, hogy az elsődleges cél a jelenkori, a kortárs
magyar képző- és iparművészet alkotóinak és alkotásainak bemutatása volt:
egyéni és csoportos kiállítások váltogatták egymást. A bemutatkozó művészek
elsősorban a hagyományos műformák alkotói; hangsúlyosan festők,
grafikusok, szobrászok és fotósok sorában természetesen nyilvánosságot
kaptak a komáromi születésű, vagy a városhoz, a térséghez szorosabb vagy
lazább szálakkal kötődő, egykor itt élt vagy napjainkban is itt dolgozó
alkotók, de mellettük megjelentek a Komárom, illetve a Komárom-Esztergom
megyében munkásságukat kiteljesítő művészek, és teret kaptak a kortárs
magyar művészet kiemelkedő jelentőségű életművet építő vagy rejtett, felfedezésre
váró értékeket teremtő alkotóinak műegyüttesei is. Az élő
magyar művészet bemutatása mellett a Komáromi Kisgaléria fóruma volt egy-egy
emlékkiállításnak, és esetenként néhány külföldi művész fellépésének is.
Különösen fontosak voltak az alkalmazott művészeti területek képviselőinek
bemutatkozásai: a plakáttervezők, a karikaturisták, az illusztrátorok,
a tipográfusok tárlatai. Amiként a hagyományos ágazatok és művészeti területek
reprezentatív kiállításainak megrendezésére, ugyanúgy lehetőség nyílt
a tematikus történeti és a helytörténeti visszapillantásokra, és a határterületek,
a környezetkultúra, a kultúrantropológia egy-egy szegmensének kiállításokkal
való vizsgálatára is: Komárom kisgalériája folytatva a Hatvani
Galéria által teremtett tradíciót kiállítást szentelt a madárijesztők,
a falvédők, a poszterek, a falfirkák, a haláljelek, a tetoválások és a
játékok jelenségvilágának. A program kialakítását mindenkor a magas művészi
színvonal és a progresszív attitűd jelenvalósága vezérelte, tanúsítva,
hogy egy vidéki városban is létrejöhet és fennmaradhat a kvalitással és
korszerű szemlélettel éltetett művészeti törekvések fóruma. Nehéz kiemelni
a harminc év krónikájából egy-egy tárlatot, de azért mégiscsak emlékezzünk
meg arról, hogy művészettörténeti jelentőségű kiállítással mutatkozott
be e Duna menti kisvárosban a magányos grafikusművész, Réber László, hogy
jelentős festészeti kollekció idézte meg a város szülötte, Ráfael Győző
Viktor emlékét, hogy bemutatkoztak a 20. század utolsó harmadának legjelentősebb
grafikusai Csohány Kálmán, Gyulai Líviusz, Baranyay András, Orosz
István, Somogyi Győző és Szemethy Imre , hogy emlékezetes kollekciót
vonultatott fel más és más művészeti eszményeket képviselvén
Wahorn András, Szabados Árpád, Kárpáti Tamás és M. Novák András festőművész,
és ugyanígy Váró Márton, Lóránt Zsuzsa, Lipcsey György, Márkus Péter,
Szunyogh László szobrászművész. Betiltottak itt a hivatalok még a nyolcvanas
években Hejettes Szomlyazók-tárlatot, aztán a nyolcvanas-kilencvenes évtizedforduló
után magától értetődően már nem foglalkoztak azzal, hogy a Szinyei Merse
Pál Társaság, a Magyar Szobrász Társaság vagy a Szlovákiai Magyar Képzőművészek
Társasága milyen anyaggal jelentkezett. És hosszan sorolhatnánk az emlékezetes
fotó-kollekciókat is Korniss Péterét, Balla Andrásét, Sipeki Gyuláét,
Szamódy Zsoltét , a kerámia-, a textil- és az üvegművészeti együtteseket
a komáromi származású Szemereki Teréz, Kumpost Éva, Kecskés Ágnes,
Nagyné Nyikus Anna és Vida Zsuzsa műveit , vagy feleleveníthetnénk
a számos művészeti területet átfogó, a Komárom város művészetében oly
meghatározó jelentőségű Kecskés-család bemutatójának műegyüttesét.
A múlt század hetvenes éveinek kultúrpolitikája szellemében kialakult-
kialakított országos kisgaléria-hálózat egyik utolsó hírmondójaként várja
napjainkban a látogatókat a Komáromi Kisgaléria. A fennállásának, munkálkodása
megkezdésének harmincadik évfordulójára időzített, a legemlékezetesebb
tárlatokra hivatkozó, a Komáromban vendégszerepelt művészek munkásságából
és az itt bemutatott kiállítási kollekciókból válogatott alkotásokat felvonultató,
2007 májusában megrendezett tárlat a 214. volt a sorban. Ez a kiállítási
együttes azt jelezte, hogy Komárom kulturális-művészeti értékei között
rendkívül jelentős tényező, fórum, intézmény a galériavezető Ölveczky
Gábor grafikusművész életművét is gazdagító, rejtetten az alkotói portréját
is jellemző ez a kiállítóterem, és hogy igen fontos fejezet a város
legújabbkori kultúrhistóriájában ez a galéria-történet. Amely történet
reményeink szerint egy folyamatos és befejezetlen história-folyamként
merevedik emlékképekké a magunk mögött hagyott időben, s csordogál vagy
hömpölyög tovább napjainkban.
|
|