|
SZARKA
KLÁRA
Én a képnek hiszek
Beszélgetés
Korniss Péter fotográfussal
Korniss
Péter hetvenéves. Mindig is tiltakozott a fotóművész megnevezés ellen,
megannyi kitüntetés és elismerés dacára. Aki azt hinné, hogy születésnapi
beszélgetésként a megállapodott, ősz mester bölcsességeit és emlékeit
kellene végighallgatnia, olvasnia, az nem ismeri őt. Energikus, teli tervekkel
és feladatokkal. Vele a múltról is csak a jelen ügyében lehet és érdemes
szót váltani. A magyar (és világ-) fotográfia aktív résztvevője, közéleti
szereplőként és alkotóként egyaránt. Mostanában sokat, a szokásosnál is
többet töpreng a fényképezés mibenlétén egy érdekes megbízás miatt. A
hivatalos életinterjú megkezdése előtt, a kávéra várva, egy kicsit fecsegni
is kezdünk a fotó állapotáról, s egyszeriben azt vettem észre, be kell
kapcsolnom a magnót, hiszen ez már maga az interjú. Így aztán egyáltalán
nem szokványos ünneplős beszélgetés kerekedett ki húsvét előtti
találkozásunkból.
Mi is az a megbízás pontosan, amire készülsz?
Elvállaltam egy szemesztert a filmművészeti egyetemen, mint kiderült,
heti két óra 15 héten keresztül. Mondjuk, ebből el tudok bliccelni
kettőt, amikor beszéltetem őket a saját képeikről. A többi viszont gondolkodás
a fotográfiáról. Nem fényképezni tanítom őket, nem fotótörténetet oktatok
bár történeti vonatkozásokról óhatatlanul szó esik , nem
a saját munkámról beszélek. Arról egy szót sem. Azokat a gondolatokat
próbálom meg képekkel illusztrálni, amelyek engem a fotográfiával kapcsolatban
érdekelnek. Kemény feladat.
Mindenképpen, hiszen ez mégiscsak szembenézés
a fotográfiával és a saját munkámmal is. Tavaly decemberben megjelent
két könyvem, és éppen most fogok egy harmadikba, ez alkalmazott fotográfiai
munka lesz. Vagyis éppen olyan periódusban vagyok, amikor az efféle gondolkodásnak
ideje van. Régóta úgy gondolom, hogy a fotográfiának bele kell illeszkedie
abba a rendszerbe, ami a kultúrát jelenti, s nemcsak a műveltséget értem
rajta, hanem a mindennapi élet bonyolult szövedékét. Azt, ami hat az emberekre.
Soha sem titkoltam, hogy számomra az a fotográfia, ami hatással van az
emberre. Hogy egy nagyképű parafrázist mondjak költő vagyok,
mit érdekelne engem a költészet maga , a fotográfus ne a fotográfiával
foglalkozzék, hanem azzal, hogy mit akar mondani a világról. Mondok egy
példát az utóbbi időből. Az Ernst Múzeumban volt a (M)Érték című fotókiállítás,
öt világhírű magyar képeiből.
Ahogy végignéztem a kiállítást, egyre erősebben megfogalmazódott bennem
az a gondolat, amit eddig csak halványan éreztem: Kertészből úgy árad
a fotográfia, mint a zene. A másik véglet Moholy-Nagy. Úgy érzem, neki
minden képe arra hivatott, hogy a teóriáját megerősítse, bizonyítsa, alátámassza.
Sokáig ezt még gondolni is alig mertem, annyira szentségtörőnek éreztem.
Pedig az elméleti jelentőségét mindig is alapvetőnek tartottam. Nemrég
egy angol fotótörténeti könyvben olvastam, hogy igazából amatőr volt,
aki éppen a teoretikus munkássága alátámasztására használta a gépét. Manapság
bizonyos fotókiállításokon sokszorosan érzem ugyanezt. Félre ne érts,
a fiatalok közül többeket nagyon sokra tartok. De megijeszt, amikor elméleteket
látok a falakon képek helyett.
André Kertész fényképein is ott az új látásmód.
Minden, minden ott van. Az is, amiről Moholy-Nagy beszél. De az
ő képei megérintenek. Nem tudom, hogyan lehet ezt az esztétika nyelvére
lefordítani.
Van három kedvencem a maiak között, bár másokat is szeretek, de ők kiemelkednek.
Te tudod, hogy sokat járok kiállításokra, figyelemmel kísérem, ami a szakmában
történik. Zsűrikben, kuratóriumokban veszek részt, meg rendszeresen járok
kiállításokra.
Tehát még nem unod a fotót?
Dehogyis, sőt, egyre jobban érdekel. Persze a legjobban csinálni
szeretem. A filmművészetis heti két órámra legalább három napot készülök.
Átgondolom, mit akarok, hatszázszor újra átgondolom, kikeresem hozzá a
képeket, beszkennelem, itthon aztán a számítógéppel még mindent rendbe
kell tenni, vágni, átméretezni, egyenesre állítani, sorba rakni. Ezek
sok-sok órás munkát adnak. Szabó Péter barátom ajánlotta, hogy segít a
szkennelésben, de elhárítottam, mondván, addig is jár az agyam, amíg megy
a szkenner. Ez pontosan olyan, mint a laborálás. Régebben az ember ott
állt a nagyítógépnél, és nézte a papírra vetülő képet, újragondolta az
egész fényképezést: mit csinált jól, mit rosszul.
Az működik még itt, ami minden képzőművészet alapja volt, amit
az ars szó jelent eredetileg: a mesterség.
Na, itt vagyunk. A fotográfia alapja a szakmai tudás. Soha nem
írtam le, hogy fotóművész vagyok.
Kanyarodjunk vissza a kortársakhoz!
Az egyik kedvencem Gárdi Balázs. Ezelőtt négy-öt éve mondtam, ő
az, aki minket, s engem is igazol. A Pécsi József ösztöndíj kuratóriumának
voltam tagja négy évig. A kurátorok különböző felfogásokat képviseltek,
meg is kaptam némelyiktől, ha egy-egy dokumentarista műfajú pályázat került
elő: ez olyan jó neked? Be kellett ismernem, hogy nem, de állítottam:
higgyétek el, létezik erős dokumentarista fotográfia. Kényelmetlenül éreztem
magam, beszélek valamiről, amiben hiszek, de itt nem látható. A harmadik
évben megjelent Gárdi pályázata, és azt mondhattam: na, hát erről van
szó. Azóta eltelt pár év, és sokra vitte, nemrég a Time több oldalán
jelentek meg afganisztáni képei. Az elszántságát is nagyra értékeltem:
otthagyta a Népszabadságot, a sztárriporterséget, s egy kerékpárral
meg az újonnan vásárolt felszerelésével nekivágott a saját útjának.
Ki a következő?
Nemzetközi workshopot hirdettek neves szervezetek az újonnan csatlakozott
kelet-európai országok fiatal fotósainak. New Yorkban választották ki
a résztvevőket, de Révész Tamás, aki az egészet kitalálta, idehozta a
workshopot Budapestre. A résztvevők között két magyar volt. Bócsi Krisztián,
akit szintén nagyon szeretek, és azt hiszem, nagy jövő előtt áll. A másik,
akit akkor ismertem meg, s aki már komoly teljesítményt nyújtott, Kudász
Gábor Arion. Nemrég jelent meg az első könyve. Egészen másfajta fotográfiát
művel, mint amilyet én. Akkor miért vagyok meggyőzve? Mert az ő könyvénél
azt érzem, ez az ember rátette erre az életét. Elment azokra a különös
helyekre éjszakánként, géppel, állvánnyal. Tessék megpróbálni, utána csinálni,
ennyi áldozatot hozni. És akkor még hol a tehetség?
A harmadik ember, akit nagyon sokra tartok, Szabó Péter. Az ő fantasztikus
munkájában minden kérdés ott van, amit a mai divatos irányzatok felvetnek:
színes és fekete-fehér, digitális és hagyományos, valóság és fikció. S
ráadásul úgy van megcsavarva, hogy amit hagyományosnak gondolunk, az készült
digitálissal. Mindez különleges társadalmi érzékenységgel átszőve. Remélem,
az ő munkájából is lesz könyv. És még sokakat szeretek, az elmúlt években
nagyszerű riporterek bukkantak fel: Dezső Tamás, Domaniczky Tivadar, Kovalovszky
Dániel, Fekete András, Barakonyi Szabolcs és még sokan. Félreértés ne
essék, nincs azzal bajom, ha másmilyet művel valaki, képzőművészetből
kiindulót, vagy ahhoz közelit. Szabó Dezső, például, rendkívüli minőséget
produkál. Csak azt nem szeretem, ha egyesek szerint ma már csak az az
érvényes.
Érdekes, hogy művészettörténészek, esztéták jobbára milyen kevéssé
nyitottak.
Az ő esetükben valamelyik elmélet keresi meg a neki megfelelő fotográfiai
alkotásokat. Én, például, negatív példa is voltam. Jellemző, ami megjelent
rólam: posztkolonialista vagyok, mert vizuálisan gyarmatosítottam
Erdélyt. Ez magyar nyelven azt kell mondjam értelmetlen,
mégis leírták, mert remek elméletnek látszott. Gyakran érzem úgy, területszerzésért
folyik a harc a kultúrának ebben a szegmensében is. Több éve mondom, a
fotográfiának magából kellene kitermelnie a szakértőit, s a dokumentarista
fotográfusoknak is meg kell kapniuk az elismerést és lehetőségeket.
Amit dokumentumnak nevezünk, azt hiszem, mégiscsak a lényege
ennek a kifejezési módnak. Ebből marad meg a legtöbb az utókornak, ez mond valamit a világról.
Egy vita kapcsán mondtam a fotómúzeum mostani igazgatójának, Baki Péternek:
az is jelentős dolog, hogy vannak fotográfusok, akik megörökítették országunk
kiválóságait. A megörökítés a fotónak fantasztikus lehetősége és feladata
is. Ez előtt ugyanúgy kalapot kell emelni, mint másféle teljesítmények
előtt.
Szülővárosom, Kolozsvár nagy fényképésze, Veress Ferenc már 1870-ben olyan
terveket szövögetett, hogy a fotó lehetőségét kihasználva kellene megörökíteni
a művészet, a tudomány, az ipar, a kereskedelem kiválóságait. Fajra, felekezetre
és nemre való tekintet nélkül. Látod, ez Erdély, ahol eszükbe jut az ipar
és a kereskedelem, meg az, hogy fajra és felekezetre tekintet nélkül.
Ha nem lett volna Székely Aladárunk, hogyan élne bennünk Ady arca? A magyar
kultúrának s a magyar fotográfiának is része az, ahogyan, mondjuk, Molnár
Edit végigfotózta a magyar irodalom egyik korszakának nagyjait.
Hadd mondjam ki a kulcsszavamat: megörökítés. Hiszen mi helyettesítheti
ezt? A leírás? Semmi sem képes rá. Az utóbbi években sok a vita, hogy
a digitális fotó nem valóságos kép. Az egyik előadásomon előhoztam a 2005
júliusi londoni terrortámadás történetét. A BBC honlapján jelentek meg
az első képek, amelyek mobiltelefonnal készültek. A legtöbben azért fotóztak,
hogy a munkahelyükön majd megmutathassák, miért késtek a munkából.
Valóság ez, vagy nem? Sok volt a halott, még több a sebesült. Az valóságos
volt, vagy virtuális? Vagy vegyünk egy másik képet ugyanonnan, amit a
térfigyelő kamera készített három fiatalemberről. Ők a merénylők. Így
kapták el őket. Ez valóság? A hallgatóknak is azt mondtam: olvassák a
teóriákat, de mindig a saját józan eszükre hallgassanak, amikor dönteniük
kell.
Azért beszéljünk most már egy kicsit Korniss Péterről! Mégis
hetvenéves leszel, ami elég vicces. Látom, te is nevetsz rajta. Én háromszor
ellenőriztem a dátumot, mert nem akartam elhinni. S láthatólag nem a múlton
merengsz, s nem nosztalgiázunk.
Most éppen egy igazi nagy kudarcommal foglalkozom.
Na, tessék, hát ez sem ünneplős téma!
Na, de egy kudarc jótékony dolog, ha olyankor adatik meg az embernek,
amikor még képes felismerni, hogy az bizony kudarc volt. Ráadásul, kiváló
emberek társaságában esett meg velem. A betlehemes könyvemről van. Elszalasztott
lehetőség. Pedig úgy érzem, jó úton indultam, de aztán minden balul sült
el. Balsors sújtotta az albumot, de a hibás mégis én vagyok, nem szabad
ugyanis kiengedni a kezünkből a friss munkát. Főleg azon kell töprengeni,
hogy mit akarok, merrefelé akarom vinni a dolgot.
Pedig te így dolgozol, töprengve, kiérlelve a témákat.
Általában így. Amikor beléptem a kiadóba, és megláttam három méterről
a könyvet, már tudtam, baj van. Most lesz az Ericsson Galériában egy tárlat,
s kértek tőlem képet. Elhatároztam, hogy lenagyíttatok a betlehemesből
egyet. Itt van szép nagyban. Aki látta, hitetlenkedve kérdezte: ez van
a könyvben? Ez. De hát én vagyok a hibás, mert ha nem tudom egészen pontosan,
hogy mit akarok, akkor nem is tudom irányítani a dolgokat. Ha nem tudod,
mit akarsz, akkor mindent akarsz. Ez csapás.
Nem vagyok álszerény, félre ne érts. Vannak jó képek a kötetben, meg egy
fontos gondolat, de nem jött ki belőle.
Micsoda képeid vannak az elmúlt évtizedekből. Hiszen az újak,
a színesek mellett ott vannak az albumban a régi, riportos fekete-fehér
fotóid is. Azt is végig lehet benne követni, hogyan változik a fényképezésnek
mint eszköznek a használati módja.
Éppen ezzel próbálkoztam, bevallom. Megnéztem az újonnan készült
képeimet fekete-fehérben is, de túlzottan artisztikusak voltak. Ha fekete-fehér,
mitől lesz benne 2005, amikor az új képek készültek? Ez motoszkált bennem,
ezért lettek végül színesek. Fekete-fehérben nem volna a helyén a dolog.
Ahogyan az sem lett volna helyénvaló, ha a mostani hagyományőrző
előadásokat riportszerűen lefényképezem. Hiszen teljesen más volt, amikor
ezeket a betlehemes játékokat még a havas utcákon, a befőttes üvegek között
a szobában fényképeztem harminc valahány éve. Most már nem ebben a formájában
él a hagyomány.
Ezért hitelesebbek a mai beállított, színes fotókon, szép háttér
előtt. Hiszen ezek már nem olyan módon eleven hagyományok, mint még a
hatvanas-hetvenes években, de azért még az övék: azé a fülbevalós fiúé
is, aki egy évben egyszer felveszi a subát mint virrasztó pásztor. Talán,
ha kicikizted volna őket...
Na, na, na. Az nem én vagyok. Lehetett volna, de én nem úgy viszonyulok
ezekhez az emberekhez. Olyasmi volt ez a mostani eset, mint a Skarbit
András története.
Ő A vendégmunkás című könyved főszereplője.
Tanmeseként szoktam elmondani. Amikor befejeztem az erdélyi munkámat,
úgy éreztem, ott már nincs mit csinálnom. Nem tudok mondanivaló nélkül
fényképezni, ez szörnyen nagyképűen hangzik, de tényleg így van. Illetve,
tudok dolgozni pénzért, elvállalok megbízásokat.
Tehát Erdély után belefogtam az ingázó munkások fotózásába, mert akkor
az izgatott, s úgy éreztem, egészen másként kell csinálnom. Erdélyben
otthon voltam, erős közösségben. Itt most már elidegenedett világ van,
én is távolságot tartok, és hűvös leszek, gondoltam. Korszerű és objektív.
Másfél évig tartott ez, s amit addig csináltam, használhatatlan lett.
Szembe kellett néznem a kudarccal: alkalmatlan vagyok erre. Azt mondtam
magamnak: neked közöd van az emberekhez, te szereted az embereket. Robert
Capa mondta, ha nem elég jó a képed, akkor nem voltál közel az eseményhez,
az én parafrázisom úgy szól: ha nem elég jó a képem, nem voltam közel
az emberhez.
Megkínlódtál az ingázós könyveddel, de egész egyszerűen beletrafáltál
vele a közérzületbe.
Szerencsésnek mondanám magam. Műcsarnoki kiállításaimmal 1974-ben,
1988-ban és 1998-ban is így volt. Most nem trafálnék már bele. Nem azért,
mert a képek nem volnának jók, hanem mert most nem olyan idők járnak.
Nem tudom, hogy manapság van-e olyan közérzület, amit egy-egy
jó kiállítással meg lehetne pendíteni.
Ezért fontos a könyv. Odateheted a polcra, és majd öt év múlva
fedezik fel. Neked is van olyan könyved, amit húsz éve csak átlapoztál,
s azóta a polcon várt. Most elolvasod, és reveláció. Ilyen volt nekem
most a Szent Lajos király hídja. Egyszerűen odavoltam tőle az újraolvasás
után. Ritkán szoktam újraolvasni, de ha megteszem, akkor a könyvek mindig
egy kicsit másról szólnak. Egyik kedvencem Márquez. A Szerelem kolera
idején című könyve húsz éve nekem a szerelemről szólt, amikor legutóbb
elővettem, akkor meg az öregedésről. Milyen érdekes, nem? Nocsak. Visszatérve
a korábbiakra, a vendégmunkás mint téma, most nincs a levegőben.
Annak idején, kis túlzással mondom, megrendítetted vele a magyar
értelmiséget. Ott voltam a vernisszázson, emlékszem az arcokra. A
vendégmunkás a magyar fotográfia egyik legnagyobb dobása volt, hogy
profánul fogalmazzak.
Jókor tudtam megérinteni sok embert. Ezért is vagyok bajban a művész
kifejezéssel, hiszen a teoretikusoknak a siker szinte mindig gyanús. Holott
a sikert nem olcsó eszközökkel és nem könnyen értem el. Ha azt mondják,
hogy a stílusom elavult, igen, lehet, hogy nem korszerű, nincs benne formai
kísérlet. Csak egy dolog biztos: a komoly, kitartó, évtizedeken át folyó
munka. Attól, hogy nem használom a fotóművészet kifejezést,
attól én még hiszek a fotográfiában, talán sokkal jobban is, mint azok,
akik folyton a művészetről beszélnek. A magyarságban is jobban hiszek,
mint azok, akik piros-fehér-zöld téglákkal verik a mellüket. Ráadásul
én már negyven éve is ezt csináltam, nem most kezdtem. Sokakhoz eljuttattam,
amit akartam, és a fotográfia malmára hajtottam a vizet. Beemelhettem
ügyeket a közbeszédbe. Erdély 1974-ben jelent meg először a kiállítótermek
falán. Amikor az érdeklődés odafordult, elő tudtam állni egy akkor már
hétéves, nagy anyaggal.
A második erdélyi könyv, a Múlt idő lapjairól nemcsak
az archaikus közösség, hanem a testet-lelket nyomorító paraszti munka
képe is kirajzolódik. Két lábbal a valóság talaján állsz. Tán ez is segít
ahhoz, hogy ne merevedj bele a díjazott, nagy magyar fényképész
valljuk be elég csüggesztő szerepkörébe.
Megvallom, rettenetesen nyomasztó volt a Kossuth-díj után fotográfusként
dolgozni. A Kossuth-díj albizottsági működésem legnagyobb sikere, hogy
keresztülvihettem Balla Demeter kitüntetését. Egyrészt szentül meg voltam
győződve arról, hogy Demeter nagy formátumú művész, másrészt már torkig
voltam azzal, hogy én voltam az egyetlen Kossuth-díjas a fotósok között.
Az is rossz érzés volt, hogy elsőként kaptam meg, Ginknek jóval korábban
meg kellett volna kapnia. Bár azt gondolom, ne vedd nagyképűségnek, hogy
1999-ben megérdemeltem.
A kilencvenes években az egyik interjúban azt mondtad: ügyek
elkötelezettje vagyok. Erdély és az ingázók: két nagyon fontos ügy
volt. Mégis, mi a helyzet ma?
Nekem a betlehemes is az volt. Lehet, hogy rossz, amit csináltam,
de mégis 38 év után, mai fejjel újra feldolgoztam a régi témát. Ez azért
ügy.
Végignézve a könyveidet, találtam egy formai elemet, amelyik
dominál. A szemek megörökítésének kiemelt jelentőségét. Valószínűleg az
embert kerested, azért akadt az objektíved a szempárba.
Azt akartam, hogy nyíljanak ki az emberek. Amikor a Múlt idő
anyagát rendezgettem, akkor még volt Huszonötödik Színház, amelyiknek
a fotósa voltam. Ott ismerkedtem meg Jancsó Miklóssal, s megmutattam neki
a fotóimat. Csöndben nézte végig, de éreztem, hogy hatással van rá. A
vége felé már talán el is érzékenyült, s tudod, ő milyen, el akarta ezt
ütni, és azt kérdezte: te tudod, hogy az a valami s itt csettintett
az ujjával mikor jön be a képbe? Ha tudnám, válaszoltam neki, akkor
mindig csak azokat a képeket csinálnám meg.
Én például ráragadok egy-egy témára, és addig járom körbe-körbe, amíg
azt nem érzem, hogy sikerült megragadnom. Nem úgy számít a mennyiség,
hogy mindent lefényképezek; a munka mennyisége sok, amit ráfordítok. Hogy
legyen ereje a képnek! De azt nem tudom, végül is mitől lesz hatása, mitől
jön bele az a valami, amire Jancsó gondolt. De arra a bizonyos pillanatra
nagyon felkészültnek kell lennem. Ezért fontos a rengeteg előzetes gondolkodás,
hogy tudd, mit akarsz. Fárasztó dolog ez a fajta fényképezés, de ez mámoros
fáradtság. Csodálatos állapot.
Mindig szerettem dolgozni, és mindig nagyon élveztem is. Az életkor előrehaladtával
az ember már érzi, hogy mindez véges hiszen a fotográfiához jó
fizikum kell, jó idegek , s emiatt még inkább érzi az örömét. Már
legalább tíz éve ilyen intenzív örömöt érzek.
Mást is tudnál ilyen odaadással csinálni?
Szerintem, jó ügyvéd is lehettem volna. Műszaki ember nem, az biztos.
Talán diplomatának sem lettem volna rossz. Vezető soha sem akartam lenni,
szerencsére korán rájöttem, hogy nem vagyok rá alkalmas. Szubjektív vagyok,
elfogult, nem tudok kegyetlenkedni. Amikor a Képes 7 alakult, felkértek
főszerkesztő-helyettesnek. Felhívott Gyapay Dénes, aki a főszerkesztő
volt, hogy jöjjek, remek hetilap lesz, sok képpel, s tényleg így lett.
Jó fizetést is ígért. Nem vállaltam. Emlékszem, még a nyolcvanas évek
közepén kérdezte egyszer tőlem Bajomi Lázár Endre: te, már mindent elértél,
érdemes művész vagy, nem akarsz valami mást csinálni?
Én is kérdezhetem így utólag. Volt neked arra szükséged, már
nem is túl fiatalon, hogy elkezdjél külföldre dolgozni?
Nem is értem a kérdést. Nem is emlékszem már, melyik nagy nyugati
lapnak csináltam egy anyagot benzinkút-avatásról. Egy fiatal fotós rám
nézett, és azt kérdezte: te hogy kerülsz ide? Megbízásból, feleltem. Ha
ezt nem csinálom, akkor legközelebb nagy riportot sem kapok. A Day
in Life könyvsorozat egyik felkérését nem fogadtam el, mert más munkám
volt, majd a következőt betegség miatt nem vállalhattam: soha többé nem
hívtak. Pedig addig én voltam a kelet-európai üdvöske. Elvittek Írországba,
Thaiföldre, Vietnamba, a Fülöp-szigetekre.
Fantasztikus élmény volt. Helyet kapni egy nemzetközi fotós válogatottban.
Vietnamban a kao-dai vallásról kellett anyagot készítenem. Amikor a munka
végén Hanoiban újra összetalálkoztunk, többektől hallottam, hogy ezt a
témát mások már kérték a szervezőktől. A könyv szerkesztője, a nagy amerikai
fotós Elliott Erwitt lánya, Jennifer volt. Megkérdeztem, hogy miért rám
esett a választása, holott addig én nem is hallottam a kao-dai-ról. Azt
felelte, mert nem kellett oda egy nagyhangú riporter, te tudod, hogy kell
ott viselkedni, tisztelettel közelíteni hozzájuk.
Na, de Amerikában, amikor lehetőséget kaptál utazni, akkor is
az indián rezervátumokat jártad körbe, ahelyett, hogy jól eladható New
York-fotókat csináltál volna.
Írországban is még ugyanehhez a könyvsorozathoz az
ország leghagyományosabb sarkába küldtek. Ahol semmi nincsen, csak a hétköznapi
élet.
Egy ilyen egyszerű fotóddal nyertél a Pictures of the Year pályázaton,
a világ egyik legnagyobb nemzetközi fotópályázatán.
Igen, méghozzá úgy, hogy a kiadó küldte el a képemet. Sokat, tanultam
ezekből az utakból. Egyszer együtt laktam Paul Chesley-vel, a National
Geographictól. Reggel ébredek, és ő már jön hazafelé két géppel a
nyakában. Kérdezem, merre járt. Archívra fényképezett, mondta, majd eladja
később. Később megtanultam én is archívra dolgozni.
Kollégákat nem szidsz, sérelmeket nem ápolsz, folyton szerencséd
van, élvezed a munkát. Szinte már nem is értem, mi a kulcsmotívum a te
pályádon?
A háttér nagyon fontos, s ez nagy ajándéka az életnek. Anyám, aki
most múlt kilencven éves, velünk lakik, hihetetlen eleven, erős ember.
Genetikailag biztosan sokat kaptam tőle. A másik fontos ember a feleségem.
Biztosan ez az alapja az életemnek. Így könnyű ennyit dolgozni.
Sok mindentől lesz az ember olyan, amilyen, és nagyon sokat változik is
élete során. Amikor elkezdtem a fényképezést, a legmerészebb vágyam
az volt, hogy a Képes Sporthoz kerülhessek.
Az az érzésem, mintha a fotográfiát neked találták volna ki.
Hihetetlenül aktív, energikus, élettel teli ember vagy, és ugyanakkor
fegyelmezett és türelmes is. Lehet, hogy a fotográfiához éppen ez kell.
Nem tudom, a fegyelmezettség annyira jellemző-e rám. Inkább toleráns
vagyok, megértő. Meg szorgalmas, ami nem túl hízelgő manapság. Ma inkább
csak úgy egyszerűen tehetségesnek kell lenni. Még Kaján
Tibor mondta miután végiglapozta az első könyvemet, az Elindultam
világ útján címűt , hogy jaj, barátom, abban, amit te csinálsz,
túlontúl is benne foglaltatik a szorgalom. Ez igaz, sokat kell dolgozni,
s ehhez nekem tényleg megvolt a lelkesedésem. A hitem. Na, itt, a hitnél
álljunk is meg egy szóra. A Leltár című albumomban nagyon őszinte,
kis önvallomásos szövegeket írtam. Lehetett is rajta gúnyolódni... Mégsem
bántam meg, hogy leírtam azokat a mondatokat. Várj csak, mindjárt előveszem,
s felolvasom azt a mondatot, amire gondolok. A kilenc éve megjelent Leltár
utolsó mondata: Szerencsés voltam, hogy munkámat a hatvanas
években kezdhettem. Azzal a naiv hittel és lelkesedéssel dolgoztam
mint akkoriban sokan mások is , hogy talán használhatok valamit
a képeimmel. Ma már ilyesmit nem írnak le, igaz, már én is hozzáillesztettem
a naiv szót a hithez.
Ha visszatekintek a hatvanas évekre, azt látom, nem egyedül voltam naiv,
nem lógtam ki a korosztályomból mint egy fellegekben kószáló fantaszta.
Ez akkoriban mai divatos szóval élve világtrend
volt.
Persze. Olyan jó érzés olvasni, nézni a régebbi fotóalbumokat.
Vagyis, visszatérve arra, amit mondtál rólam, nem fegyelmezett voltam
én, hanem mélységesen meg voltam arról győződve, hogy amit csinálok, nagyon
fontos. Ma a világ kiábrándultabb, értékeiket, helyüket keresik az emberek,
sok a bizonytalanság, sok minden megkérdőjeleződik. Mindenütt, Nyugaton
is. S elsősorban éppen azok a jó szándékok kérdőjeleződnek meg, amelyekről
mi mélyen meg voltunk győződve. Manapság rögtön gyanakodnak, milyen sikert,
anyagi előnyt akartunk elérni a munkánkkal. De hát, az egyszerűen nem
igaz, hogy az ember tíz éven keresztül azért fényképez valamit, hogy pusztán
sikert érjen el vele.
Azt hiszem, a te munkád lényege, hogy szinte benne élj abban,
amit csinálsz. Hiszen először kiérlelődik benned egy elképzelés...
... nagyon lassan, egyébként.
S aztán, ahogy egyszer mondtad, ez az elképzelés folyton szembesül
a valósággal, s a munka során szerzett benyomások, tapasztalatok átszűrődnek
rajtad, s visszahatnak az eredeti elképzelésre, s ez görget előre téged.
Igen, Kudász könyve kapcsán már beszéltem erről: én a képeknek
hiszek. Azok a fontosak, és nem a duma, hogy visszautaljak a teóriákra.
Ha a képek nem jól mondják, amit akarsz, vagy nem érintenek meg, akkor
muszáj gondolkodni, hogy merre érdemes inkább menni.
Azt mondod, neked közel kell lenned az emberhez, s szinte
mindig találtál valamilyen közösséget, amelyikben helyed lett, amelyik
inspirált, befogadott. Pécsi balett, Honvéd együttes Tatával, Nők
Lapja, amszterdami táncszínház, sőt, maga a város, Huszonötödik Színház,
Erdély magyarjai, s még sorolhatnám. Egyszer, vagy tizenöt éve arról beszéltél,
hogy készülsz a közösségek utáni világra. Hogy sikerül?
Sehogy. 46 évvel ezelőtt kerültem a Bihari Együtteshez fotózni,
holnap abba a húsvéti buliba megyünk a feleségemmel, amit hagyományosan
rendeznek a biharisok. Egyébként azt a kifejezést, hogy emberi kapcsolat,
ma már nem is nagyon szeretem, nem fejezi ki a lényeget. Még negatív töltést
is kapott manapság, amikor már kapcsolati tőkéről is beszélnek. Jobban
szeretem az emberi kötődések kifejezést.
Korábban beszéltünk már a betlehemes könyvhöz végzett munkáról, ketten
is segítettek nekem, Szabó Péter és Nánási Laci. Két stúdiónyi lámpát
vittünk, hétszer háromméteres hátteret, tizenhét község hagyományőrzőit
fényképeztük le, a magyarországi mellett felvidéki, kárpátaljai, erdélyi
és vajdasági embereket. Ehhez olyan segítők kellettek, akik szinte együtt
tudtak velem lélegezni. Szabó Péter 1992-ben az utcáról hívott fel telefonon,
hogy nem jöhetne-e hozzám a tanulóévét letölteni. Nánási Laci is tanulóként
cipelte a fotóstáskáimat, amikor egy bank éves jelentéséhez fotóztunk.
Amikor az egyik betlehemes fesztiválon dolgoztunk, reggeltől estig fényképeztünk,
s én rettentően feszült voltam, akkor egyikük félrehívott, és finoman
figyelmeztetett, hogy nagyon harsány vagyok. Ehhez nagyon közel kell egymáshoz
kerülnünk.
Ha régebbi példát keresnék: Tatával a barátságunk története is kezdő koromig
nyúlik vissza. Látta néhány táncfotómat, és megkeresett a Fényszövnél,
hogy elhívjon néptáncot fotózni, de én éppen katona voltam. Ajánlottak
is neki mást, de ő ragaszkodott hozzám ismeretlenül, megvárt, és azóta
is együtt dolgozunk. Éppen idén lesz negyven éve, amikor először elvitt
Székre.
Az a kirándulás indította el az erdélyi munkádat.
Így van, s azután sokat jártam vissza. 1971-ben fényképeztem egy
lakodalmat Széken, feleségem, Edit is velem volt, s összebarátkozunk a
lakodalmas párral. Többször találkoztunk, s 1974-ben bennünket kértek
fel az első gyerekük keresztszüleinek.
Akkor öltöztél be viseletbe?
Nem akkor, hanem a kicsi Marinak, éppen ennek a keresztlányunknak
a lakodalmán. Még egy keresztgyerekem van egyébként. Az apjával 1958-ban
együtt kezdtem a munkát a Fényszövnél. Farkas József az, a kiváló sportfotográfus.
Kis híján ötven éves barátság.
Ha jól tudom, vannak neked ennél régebbi barátaid is, még a
kolozsvári gyermekkorodból.
Sajnos, már meghaltak. Székely Jancsi barátom feleségével tartom
a kapcsolatot azóta is. A másik barátom, Kolumbán Miklós, 56-ban
kiment Amerikába, vele is állandó kapcsolatban voltam. Tudtam, hogy nagyon
beteg, de nem tudtam rögtön kimenni hozzá, mert akkor anyám éppen kórházban
volt. Ahogy anyámat kiengedték, már röpültem is Amerikába, a halálos ágyán
értem. A nővér, aki gondozta, azzal fogadott, hogy magát emlegeti már
egy hete, magát várta még. Megvárt, és másnap meghalt. Két remek barát,
nagyon hiányoznak.
Annak idején, amikor 1947-ben áttelepedtetek, ha jól tudom,
megviselt téged a változás.
Nagyon is. Két évre szinte megkukultam. Elveszítettem a barátaimat,
egy kisvárosból kerültem ide a hatalmas Budapestre. Először a Ferencvárosban
jártam iskolába egy rövid ideig, hetedikes koromban. Egyszerűen nem értettem
a jassznyelvet, amit a franzstadti srácok beszéltek. Aztán, szerencsére,
az Eötvös Gimnáziumba kerültem, az előbb említett barátom, Kolumbán Miklós
is átkerült Magyarországra, és együtt érettségiztünk. Már másodikban létrehoztuk
a felsőházat, hárman erdélyiek. Önképzőkört szerveztünk. 1951
és 1955 között jártunk a középiskolába, és akkora szellemi éhség volt
bennünk, valahogyan ki kellett elégítenünk. Az önképzőkörünkben mindig
vállalt valaki egy-egy témát, amiből előadást tartott a többieknek. Volt
olyan előadásom, amelyiknek a hatása aztán nyomtalanul eltűnt bennem,
például az olasz romantikáról szóló. Ám a másik máig tartó súlyos fertőzés,
aminek később még a feleségem is áldozatául esett, s amiről nem szoktam
beszélni, mert sokan furcsálnák: Wagner az. Régi Wagner-rajongó vagyok.
Ha jól tudom, olvasni is szenvedélyesen szeretsz.
Két hete jöttem haza Amszterdamból. Késett a gép, csellengtem a
repülőtéren, bementem egy könyvesboltba, és hosszú idő után megint vettem
magamnak egy angol nyelvű könyvet: Afrika helyzete ötven évvel a függetlenné
válás után. Nemrég itt volt Németországból az ügynökségem vezetője,
aki Afrika-mániás én egyébként soha nem voltam az, nem is jártam
ott , s elhozta a legújabb könyvét, Afrika lelke a címe.
Ő amúgy a barátom is, még fotósként ismertem meg, amikor véletlenül nyertem
egy ENSZ-nagydíjat.
Véletlenül?
Igen, mert nem én, hanem Fenyő Imre aki akkor a Fotóművész
Szövetség ügyvezetője volt küldte ki a fotómat. Az ENSZ-díjnak
köszönhetően meghívtak Kanadába, ott ismerkedtünk meg. Visszatérve Henning
könyvére, még kint Amszterdamban láttam az Idi Aminról szóló filmet is.
Ez is, az is Afrika. Itthon már korábban olvastam Kapucinski könyvét,
az Ébent. Azzal kezdődik, amit az Amszterdamban vett kötetben olvastam:
azokról az évekről szól, amikor a legképzettebb afrikai értelmiségiek
hazatértek Párizsból, Oxfordból, vagy New Yorkból, hogy a függetlenné
vált országukat felvirágoztassák. Fantasztikus nagy hittel, képzetten,
tisztességesen, és országaik nem is voltak annyira borzalmas helyzetben,
mint ma. Valami mégis elkezdett kisiklani...
Az Afrikával foglalkozó másik könyv előszavából kiderül, hogyan hintették
el a viszály magvát a gyarmatosításkor, ahogyan vonalzóval húzták meg
a határokat az országok között. Ezért kell sok mindent olvasni. Vértessy
Sándor barátom felejthetetlen mondása: sok felesleges dolgot kell olvasni,
mert akkor mindenről eszünkbe jut valami más. Én rengeteg feleslegeset
olvasok. Tavaly volt a kezemben egy angol könyv, annak éppen az volt a
címe: Olvasni találomra. Vagyis össze-vissza.
Amennyire tudom, te elolvasol szinte minden szükségeset ahhoz
is, amivel foglalkozol. A te stílusod a cáfolata annak a korlátolt képzetnek,
amelyik még mindig kísért a fotóval kapcsolatban: csak megnyomja a gombot,
csak el kell kapnia a pillanatot.
Remélem.
Töprengő ember vagy, nem ijedsz meg az elmélkedéstől.
Én folyton azt mondom, a tévésorozatomban is arról beszéltem, hogy
a fotográfia gondolkodás eredménye. Most is ezt bizonyítom a filmes hallgatóknak.
Összeraktam tíz aktfotót, hogy megmutassam, koronként mind mennyire más.
Százötven éve is minden feltétel adva volt ahhoz, hogy a női testet úgy
lássák és láttassák, mint ma. Mégis óriási a változás abban, hogyan szegezzük
a kameránkat egy női testre, s ez a változás nem a technikában következett
be, hanem itt, a fejünkben.
A látásmód fejlődése nagy utat tett meg. S ehhez kellettek a Moholy-Nagyok.
Itt szolgáltatok neki elégtételt az előzőekben mondottakért. Végtelenül
tisztelem a másfajta fotót is, csak ne húzzák ki a talajt a fényképezés
alól. Ahogy már korábban is mondtuk, maradjon meg az is, ami a fotó létét
igazolja. A megörökítő jelleg. Ellenkező esetben és ezt nagyon
komolyan mondom az egész összedől, odalesz. S akkor szegényebb
lesz a kultúra. Nézzük csak végig a fotótörténetet! A legtöbb dolog egyáltalán
nem azért készült, hogy formanyelvileg újszerűt hozzanak létre. Amikor
Edward Curtis száz éve elment az indiánokhoz...
Ő az egyik kedvenced.
Nekem Curtis az igazi fotográfia, a szó legteljesebb értelmében.
Vagy, amikor Eugene Smith elment a Minimatát megcsinálni, semmi más nem
hajtotta, mint az indulat. Kiborult attól, hogy a japán halászfalu lakosságát
mérgezi egy vegyipari cég.
Lásd, Korniss Péter vendégmunkását! Ahogy egyre közelebb kerültél
hozzá, úgy lett egyre kiegyensúlyozottabb az anyagod. S végül megemelted
a társadalom kalapját a dolgozó ember előtt.
Talán érdemes itt még egyszer beszélni erről. A vendégmunkásnál
először össze-vissza fényképeztem, s éreztem, hogy nem tudom összefogni.
Találkoztam egy brigáddal, Tiszaeszlárról jártak Budapestre, ugyanazon
a munkásszálláson laktak, követni kezdtem őket. Aztán kiderült, hogy ez
is sok. S akkor a képeken fedeztem fel köztük Skarbit Andrást. Mert amúgy
nem figyeltem fel rá az életben. A képekből kiderült, hogy ő az én emberem.
Meg sem rezzentette a fényképezőgép, nem pózolt soha. Nem volt nagy bajuszú
paraszt ember, vagyis nem vitte el a dolgot a paraszttörténet irányába.
(S itt már megint a fotográfus gondolkodása a lényeg.) Ha cigány, akkor
roma történet lesz, ha féllábú, akkor háborús veterán, ha piás, akkor
az alkoholizmusról szól a történet. Ezért ragadtam rá Andrásra.
S megint szerencsém lett. Itt újra hangsúlyozom, sokat kell ahhoz dolgozni,
hogy szerencsénk legyen. Eredetileg arra számítottam, hogy az ingázó életének
lényege: már sehol sincs otthon. Kiderült, hogy Skarbit Andrásnak fantasztikus
hátországa van, Tiszaeszláron várja a feleség, a család, a ház körüli
kis gazdaság. Ez vált a könyv lényegévé. Skarbit az ő szavaival
élve a fővárosban semmi ember volt, otthon viszont
teljes emberré vált. Vasárnaponként, amikor elment a templomba, úgy is
nézett ki, mint egy egyetemi professzor.
Ugyanakkor semmi emberként is csodálnivalóan őrizte
a méltóságát.
Még valamit mondanom kell róla, ami a képeken nem annyira látszik.
Az intelligenciája egészen kivételes volt. Ahogyan megvédett, ahogyan
ügyelt rám. Amikor a kocsmában voltunk, vagy a vonaton, tudta, hogy mikor
kell letennem a gépet, s jelzett.
Miközben van eszméd, gondolatod, amit viszont szeretnél látni
a fotókon, mégis mindig a valóság talaján maradsz. Talán ennek köszönhető,
hogy olyan emberek hívei a munkásságodnak évtizedek óta, akik a mai rettenetes
viszonyok között tán már egy asztalhoz sem ülnének le a másikkal.
Én ugyanis nem a fotográfiának csináltam a képeimet. Utólag már
tudom, fényképezhettem volna korszerűbben, de nem voltunk mi elég műveltek
hozzá. Bocsánat, hogy ezt kiterjesztem a generációm több tagjára is, de
azt hiszem, így igaz. Fotográfiailag nem voltunk elég műveltek. Technikailag
sem voltunk olyan nagyon jók, igaz, ebben közrejátszottak a körülmények,
a gyakran nem túl jó minőségű nyersanyagok is. Ennél sokkal többet nyomott
a latban, hogy nem volt igazán igény a minőségi munkára. Hiányzott
az igény, hogy még jobbat csináljunk.
A nyolcvanas évek második felétől kezdtem külföldön dolgozni. A francia
Geo főszerkesztőjének felkeltette az érdeklődését Erdély, a falurombolás,
a politika miatt. Így kaptam az első megbízásomat. Ettől kezdve folyton
tanulnom kellett. Meg kellett tanulnom rendesen fényképezni, mindig pontosan
exponálni, mindig jó képeket készíteni. S csodálatos helyekre jutottam
el, izgalmas megbízásokat kaptam. Sok kalandom volt. Igaz, jó kondícióban
is voltam.
Mindig sportoltál?
Mindig. Hatvanévesen még a Gellérthegyen futottam. Ma már csak
úszni járok. Tudod, nagyon szerettem sízni, de mindig csak Keleten, a
Hopokon, Donovaly-ban vagy Bulgáriában jártunk. 1989-ben azt mondta a
feleségem, hogy már megérdemelnék egy nyugati síutat is. Mondtam, hogy
foglalja le az utat karácsony és újév között, akkor biztosan nincs munka.
Kitört a román forradalom, csörgött a telefon, a LEspresso című
laptól hívtak, hogy jönne egy újságíró, menni kellene Erdélybe. Csak ültem
a TV előtt, ittam a konyakot, és folyt rólam a víz. Bejött a feleségem,
rám nézett, és mindent értett. Menj, ennyit mondott. Én meg mentem. Megszoktuk
az utazásokat a kezdettől. Ő is sokat utazott táncosként. Az volt a legjobb,
hogy nem féltett. Igaz, én is sokszor úgy éreztem, hogy a kamera megvéd,
egy kicsit olyan, mint egy pajzs.
Gondolom, hogy fényképezve utazni egészen más, mint csak úgy.
Egyetlen alkalmat kivéve, nem is voltam soha turista. Az utazások
és a fontos kiállítások jelentik az életemben a határköveket. Ha kérdezel
valamiről, hogy mi mikor volt, akkor az utakhoz képest keresem meg az
emlékezetemben.
Egy kicsit visszatérve a formanyelvre. Tán éppen a mondjuk
így, jobb híján egyszerűségednek köszönhető, hogy a világ minden
táján meg tudtad érinteni az embereket. Az Egyesült Államokban is sikert
arattál az erdélyi fotóiddal.
Az amszterdami Canon Galériában a vendégmunkás-kiállításomat Joop
Swart nyitotta meg, a World Press Photo elnöke. A téma miatt arattak sikert
ezek a kiállítások. A témát viszont tudatosan választottam, s az arányokat
folyton mérlegeltem. Az egyik legsikeresebb fotóm, a szalmakalapos erdélyi
nő a mezőn 1974-ben készült, de 1998-ig elő sem vettem a fiókomból. Tudtam,
hogy van, de úgy éreztem, túl romantikus, nincsen kellőleg alátámasztva.
Vártam az időt. Még 1974-ben a Műcsarnokbeli kiállításomon Csapó György
azt mondta, nagyon szép, de egy kicsit túl vannak öltöztetve. Falvakat
öltöztettem volna be? Egyszerűen nem hitték el, hogy Erdélyben még így
élnek emberek.
Óriási reveláció volt a kiállításod. Te magad mondtad, hogy
az az időszak kulturális pezsgésben telt el.
Hát, hogyne. Tessék megnézni, Jancsó-filmek, izgalmas képzőművészeti
kiállítások, kitűnő regények. A művészet ügy volt. Ma már, sajnos,
nem lehet ilyet csinálni. Ma legfeljebb botrányt lehet kelteni. Bármennyire
benne vagyok az eseményekben, zsűrikben, meg járnak hozzám fiatalok, mégis
érzem, hogy leszakadóban vagyok. Bár, s ez nagyon jól esik, többen is
felkértek, hogy nyissam meg a kiállításukat. Nem vállaltam. Tudod, a Kossuth-díj
után annyi ilyen felkérésnek tettem eleget, hogy egyszer csak azt éreztem,
már a kamera másik oldalán vagyok. Amikor a díj után hosszú idővel, újra
riportot csináltam a National Geographicnak, egy darabig rettenetesen
szenvedtem a fényképezéstől. Amikor szintén a National Geographicnak
készítettem egy másik anyagot a Tiszáról, fel is írtam magamnak, hogyan
kell dolgoznom. Nem a témát, hanem azt, hogyan közelítsek hozzá. Egyébként,
amikor készülök egy új munkára, leírom az elképzeléseimet. A sztorikat,
a képriportokat a magazinok számára legtöbbször magam találtam ki.
Érdekes, te találod ki, te építed föl...
Igen. Ezt hívják a fotóújságírásnak. Ezt tanultam kint. A párizsi
Geonak 1991-ben ajánlottam anyagot a történelmi Moldváról. Tudtam,
ahogyan lazulnak a balti államok, a következő láncszem a sorban Besszarábia
lesz. Megint csak érvényes: sok felesleget dolgot kell olvasni, mert akkor
mindig eszedbe jut róla valami más. Két hét múlva már szólt is vissza
a főszerkesztő, hogy induljak. Azt kérdezte, mennyi időre van szükségem
a riporthoz. Ez a kérdés valójában arra irányult, hogy mennyit kérek a
munkáért mert napidíjat fizettek. Mondtam, hat hét kellene, oké,
válaszolta.
A Fortune magazinnak cover storyt, címlap-riportot is csinálhattam.
Az ABB nevű cégről és elnökéről kellett riportot készíteni, akkor ő volt
az ötödik leggazdagabb ember a világon. Sopronyi Gyuszi, aki most a Népszabadság
kitűnő munkatársa, volt az asszisztensem. Az elnök azt akarta, hogy
Svédországban fényképezzük le őt a repülőgépével, de a Fortune nem
akarta. Ők azt javasolták, hogy a zürichi vonatgyárában csináljunk róla
képet. Meg is szervezték az egészet New Yorkból. Már a szállodában várt
minket egy levél, hogy az elnök úrnak, sajnos, csak egy órája van ránk.
Már remegett kezem-lábam, hiszen akkor még diára dolgoztunk, nem digitálisra.
Másnap a gyárban felszereltük a lámpákat, mindent megnéztem, hová kell
állítanom, milyen lesz a háttér. Ott meg kiderült, hogy az elnök úrnak
már csak harminc perce van. Ez egy helyszínhez elég lett volna, de nekünk
minimum kettőt kellett csinálnunk, címlapra és belülre is. Szinte össze
sem tudtunk pakolni, mindent bedobáltunk egy autóba, és rohanás az irodához,
ahol addigra már csak tizenöt perce volt ránk. Teljesen össze voltunk
omolva, hogy lesz ebből címlap? Még aznap, amikor hazaérkeztünk, csörgött
a telefon, a Fortune szerkesztője annyit mondott: hallottam, hogy
milyen kevés időtök volt. Akinek a Fortune-re csak ennyi ideje
van, az nem kerül a címlapra.
Milyen jó volna, ha a sajtónak volna még ekkora hatalma!
A világ megváltozott. A multik nemcsak a sajtót, de mindent maguk
alá gyűrtek. Valamikor Robert Capáék szabadon csellengtek a frontvonalakon
a háborúkban. Az amerikaiak, Vietnamból okulva, az Öböl-háborút már úgy
vívták meg, hogy a fotóriporterek csakis szigorú katonai irányítás alatt
működhettek. Azt hiszem, ma már a Fortune sem tenné meg, amit még
tizenöt éve megengedett magának.
S akkor hol a helye ma a fotóújságírásnak?
A régi értelemben vett képriport betöltötte a szerepét. Mielőtt
Robert Capa 1948-ban Steinbeckkel elment volna Oroszországba, hogy közösen
könyvet csináljanak, már szerződést kötöttek az egyik tekintélyes amerikai
magazinnal, a Ladys Home Journallel. A szerkesztő John Morris
volt ma a Smith Alapítvány egyik vezetője , aki huszonnégy
oldalt hozott Capa képeiből, hogy az amerikaiak láthassák, milyen a háborús
szövetségesük, a Szovjetunió a hétköznapi életben. Ezt a vizuális igényünket
a televízió manapság kielégíti. Ezért a fotóriport az újság helyett
kiállításokon meg albumokban jelenik meg.
A tévével ebben nehéz versenyezni...
Capa depressziós lett a tévétől. Nem véletlenül. A számítógép és
az internet forradalmi változást jelent. A másikat csak félve mondom ki:
a média szinte tudatosan hülyít minket.
A dokumentarista fotográfia ma bebocsáttatik a tekintélyes kiállítóhelyekre,
léteznek ösztöndíjak, lehet könyveket csinálni, de nincs sajtó, nincs
közvetlen társadalmi megrendelés. Merre viszi ez a fotográfiát?
Nem tudom, de mégis virágzik a fényképezés. Mindenütt fiatalok
bukkannak elő nagy számmal. Itthon is ezt látom, meg Prágában is, meg
a World Pressen, a nagy nemzetközi kiállításon is. Nemcsak az igazi képeslapok,
de az ügynökségek száma is rohamosan csökken. A szakmánk nincs jó helyzetben,
és mégis sok az ambiciózus fotográfus.
Az átlagos televíziók mutatta kép nem szolgálja az elmélyülést,
a valóságos megismerést, gyakran elsikkad a lényeg. Az állókép lényeglátóbb.
Ezért beszélek inkább dokumentarista fotóról, s ezért gondolom,
hogy a könyveknek óriási jelentőségük van. A kiállítások pedig azért fontosak,
mert a presztizsünket szolgálják. Ezekkel a nagy kiállításokkal és pályázatokkal
úgy csinálunk, mintha még volna sajtófotó, pedig amit művelünk, már nem
az. A lapokban rengeteg kép jelenik meg, de azok egészen másféle képi
világot mutatnak, mint régebben. Hírességek fotóival vannak teli a magazinok.
Az is tény, hogy visszaélnek a fotográfusok ügyszeretetével. Legyen digitális
felszerelése, mobiltelefonja, s fizetnek három vagy ötezer forintot egy-egy
képért. Képtelenség.
Mindig is azt állítottad, hogy a könyvvel lehet a legtöbbet
elmondani.
A könyv, az te lehetsz. Egy lapnál nem, akármilyen jó újság is
az. A National Geographicban megjelent, akár húsz oldalas riport
sem képes egy pöttömnyit sem érzékeltetni azt az irtózatos munkát, amit
belefektettél. Valamiért nem, sohasem.
Egy másik interjúban mondtad, hogy ha megmutatod valakinek a
képeidet, akkor már te is egészen másképpen nézel rájuk.
Így van. Ha valaki ránéz a fotómra, az engem újragondolásra késztet.
Megérzem a hatást, ha a másik nem mond egy szót sem, akkor is. Nagyon
szép történeteim vannak erről.
Mondj el néhányat!
Jerger Krisztinával, régi barátommal, úgy terveztük, hogy a műcsarnokbeli
kiállításomat, a vendégmunkás-anyagból, majd ő rendezi. De közbejött neki
egy több hónapos külföldi tartózkodás, s éppen a megnyitó előtt érkezett
haza, amikor már söpörték a termeket. Bejött a Műcsarnokba, kérdezte,
megnézheti-e. Hát, persze, örültem neki. Ilyenkor én nem tolakszom oda,
menjen csak egyedül, nem szeretek képet magyarázni. Kriszta haladt végig,
és a harmadik terem végében megállt a sarokban, és csak állt ott hosszasan.
Jaj, jaj, gondoltam, nem tetszik neki, kínosan érzi magát, nem tudja,
mit mondjon nekem. Vártam én is, de már úgy éreztem, egyre kínosabb, oda
kell mennem. Ahogy közeledek, látom, hogy áll a sarokban, és rázza a zokogás.
Remélem, hogy a képeim meg tudják majd őrizni ezt az erőt, ezt a hatást.
|
|