|
KOVÁCS
LAJOS
Megyei
műhelyeink töprengésre késztető könyveiről
Ha nem is egyenletes időelosztásban, de következetes szívóssággal újabb
és újabb információs támadások késztetnek bennünket múlt,
jelen, de még jövendő sorsunk át- és újragondolásaira is megyénk kiadványaiban
elmélyedve. Ez kicsinységünk okán is jó hír
a figyelemre kész koplalók számára.
Az idézőjeltelen, metaforátlan megközelítés szerint
ugyanakkor a műhelyek terméseiről, összegzésre szánt gondolataiból aggódva
keressük a köztudatban tornyosuló kérdéseket vagy éppen csak a köztudatig
eljutás jeleit. (A két véglet között még számos állapot lehetséges, de
most csak a félelmünket és/vagy kívánságunkat tesszük közzé.)
A megyei műhelyek sorsa e kérdések között pedig önmagában
is külön fejezetté válhat (válik), s akarjuk-nem akarjuk, nehéz megkerülni
az alapkérdéssé váló hogyan tovább?-ot.
A Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat József Attila Megyei Könyvtára
2006-ban kiadott Évkönyve már csak azért is az első
helyre kívánkozik ebben a szemlézésben, mert szerkesztői szándékot és
elvet takar a kérdés megválaszolása vagy lehetséges válaszkísérlete.
Az évkönyvek soráról tudni illik, hogy a rendszerváltást
követő időkben lett olyan periodika Tatabányán, amely rendszeresen kétévente
kíván megszólítani egy szerzői és olvasói réteget. Két olyan szakterületen
figyel meg és tapint ki lüktető ereket, amelyek lokális vizsgálatok eredményeit
mutatják fel, ugyanakkor szélesebb (országos) értelmezésben is értékes
információkkal szolgálnak. A két szakterület: a könyvtárügy és a helytörténet
kiemelt fejezetcímként össze is rendezi mindazokat a gondokat és gondolatokat,
amelyekről mondanivalója van egy megyeközpontnak.
Valószínűleg szükségszerű, hogy ez így alakult. Az
elsőt aligha kell magyarázni, a könyvtárszakmában inkább az a kérdés,
vannak-e ilyen ügyek ma a levegőben, és van-e képviselete, publicitása
legalább a legizgatóbb problémáknak.
A helytörténet pedig egy sokat vajúdó, sokat elszenvedett
tudományterület provincializmus és érvényesség között hányódó helyi kérdéseinek
megkerülhetetlen könyvtárüggyé válását példázza immár második évtizede,
s teszi könyvtárainkat a tárház látványos szerepe mellett az aprólékos
műhelymunka ösztönző intézményeivé. Minél kisebb azonban egy intézmény,
annál kevésbé képes a tárolás-őrzés funkcióin túllépni. Ma viszont még
a megyei behatárolódás kívánja meg leginkább a kisebb körzetek, lehetőségek
észlelését, fölkarolását, és a nagyobb véráramba juttatását.
A tatabányai Évkönyv figyelemre méltóan
érzékeny és arányos kiadványának erényeiről jó lenne olyan publicitással
beszámolni, amely a méltatás szerény szándékán túllépve példaként is szolgálhat
a széles olvasórétegnek!
A szerkezet ezt az arányosságot már tartalomjegyzékében is igazolja: mintegy
száz oldalon hat szerző járja körül az elmúlt két év Könyvtár, könyv,
olvasás kérdéskörében felmerült kínjait, nyűgeit. A szerzők
egy kivétellel a könyvtár mindennapjainak jó ismerői, mert ez a
munkahelyük. Információikban a személyesség, az intuíció elkerülhetetlen
atomjai egy tudatosan, kutatási céllal megfigyelt jelenségsorozat molekuláiba
épülnek bele. Egy intézmény célirányosan figyelt ebben a két esztendőben
önmagára, társadalmi környezetére, amivel képes volt mindennapi szakmai,
tágabban kitekintő olvasásszociológiai, ugyanakkor önmagát és környezetét
megfigyelve fejlesztő következtetések levonására. (Műhelymunkát másként
alig feltételezhetnénk.)
A szerkesztők mindezt egymásra épülő, egymás céljaira
figyelő rendszerré formálták, ahol a vezetői visszatekintés nem
két évben, de közel két évtizedben minden nyűgét és eredményét
újraértelmezi a megváltozott világban megváltozni kényszerült intézménynek,
hogy aztán kötelező olvasásszociológiai vizsgálódások, a megújulást
és megújítást bemutató vajúdás kínjait, mozgalmak, divatok és felfordulások
kikerülhetetlen kérdőjeleit kezdjék boncolni, értelmezni és érteni.
Ettől lesz csak könyvtárügy a könyvtárak életéből.
Az igazgatói visszatekintés műfaját maga a szerző,
Monostori Imre inkább megkerüli, amikor így fogalmaz: nem könyvtártörténeti,
nem is szociológiai dolgozat. Jómagam művelődéstörténeti megközelítést
érzékelek a szándékban. Ez jelez prioritásokat és trendeket s ebből
a szempontból a másfél évtizedes visszatekintés figyelemre méltó megállapításokhoz
kalauzolja az olvasót. A bevezető tanulmány a szubjektivitást tényekkel,
dokumentumokkal, a szembenézés makacs őszinteségével ugyanúgy oldani kívánja,
mint az alkalmi vereségek, tévedések, a nem ritka sarokba szorítottság
helyzeteinek beismeréseivel, a hárítás szándékának kerülésével. Maliciózus
szkepszis mondanám, ha helyénvalónak érezném egy újabb helyzet
előtt a minősítést. Mert ez a tényfeltáró programértékelés több, mint
a benne bemutatott, évente, ciklusonként elkészített jelentések
matematikai összegzése. Egy intézmény filozófiájának tisztázata, még inkább
egy soha ki nem taposható út ösvényeinek kanyarulatait feltérképező önértékelés.
Egy változás előtti állapot, egy továbbtekintés szándékának summája. S
várható, de előre nem látható fordulat előtt ennél többre csak váteszek
vállalkozhatnak.
A summához viszont műhely kell, abban munkatársak
összefogása, egymásra figyelő kutató munkája. Ennek a könyvnek a legfőbb
erénye ebben gyökerezik: a két elmúlt év (2004-től 2006-ig terjedő) olvasásszociológiai,
művelődéstörténeti, pedagógiai módszertani törekvéseit vagy azok hiányát
feltérképező szándékok együttes, egymásnak felelő vagy egymással feleselő
ösvényein járnak a szerzők. A legaktuálisabb kérdéseket teszik fel, vagy
azokba botlanak eredeti szándékaik nélkül is.
Nem véletlen, hogy éppen a 10 éves korosztály olvasási,
könyv- és könyvtárhasználati szokásaival szembesít elsőként Lehrreichné
Dürgő Brigitta tatabányai és vértessomlói (városban és periférián végzett)
kutatásával. Elmondhatnánk, hogy mennyi szállal kötődik ez a munka (nagyon
helyesen) a nagy elődök több évtizedes vállalkozásához. Nekem mégis
azért más és több, mához szólóbb ez a tanulmány, mert olyan tendenciákra
világít rá, amelyek minden korábbi felmérésnél sürgetőbb fölismerések
kimondását és kezelését igénylik. Nem lehet többé a tudástársadalom
21. századáról fecsegni ott, ahol a tanulás nem érték, legfeljebb megmagyarázhatatlan
cél egy oktatáspolitikai frázis mentén. Lehet-e humánus az a társadalom,
ahol az derül ki, hogy nincs szülőgyermek együttlét, ahol bizniszbe
csomagolt valóságshow-k mentén szocializálódnak nemzedékek,
ahol a pedagógusnak már semmi súlya az értékválasztási folyamatban? Egyáltalán
a médián kívül van-e még befolyásoló erő a társadalom erőtereiben? (S
tudatában van-e ennek a média? És mit tesz érte és ellene?) A tanulmány
azonban ennél többet is kérdez. A 10 éves korosztállyal zömében
senki nem ül le beszélgetni (nemcsak olvasási, de bármilyen) élményeiről.
Miközben valahonnan mégis megtanulja, hogy manipulálni lehet a tetszés
és elvárás mentén válaszainkat: ezért egyszerre utálunk tanulni és egyetemeken
fogunk végezni; ha mégis olvasunk, akkor az külföldi szerző,
még ha magyarok uralják is a Nagy Könyv toplistáját; jelentős
számban vagyunk könyvtárakba beiratkozott könyv- és könyvtárhasználók,
miközben változatlanul egytankönyvű és csak tankönyvcentrikus iskolákban
szeretünk túlélni
Dicsérem ezt a könyvet, mert érzékenyen figyel olyan
problémákra, amelyekről évtizedekkel ezelőtt is voltak már gondolataink,
félelmeink, most mégis egymásra rímelő írásaikban
a szerzők fölerősítik, visszhangosítanák ezt a tendenciát. Katona Ildikó
gyermek- és ifjúsági lapok sorsáról született kiáltása nem is fejeződhet
be másként (de nemcsak a lapok, folyóiratok gondjaihoz tapadva): könyvtárosokhoz,
lesajnált pedagógusokhoz fordul vissza, amikor ezt a segélykiáltást megfogalmazza.
Segítsenek nekünk! Mondják el véleményüket! Mondják el még gyakrabban
és hangosabban, mint eddig!... Ez az egyedüli előnyünk a multikkal szemben,
ha a szakemberek mellénk állnak
Lehet, hogy nagyon megkéstünk,
hiszen ezek a vizsgált korosztályok is már a középiskolák
(nem vágyott, de megcélzott) padjaiban ülnek, és jönnek mögöttük ki tudja
mennyivel magányosabb, tanácstalanabb, eltévelyedettebb generációk
Visszakínálható-e az ő számukra még egy kevésbé bulvár, kommersz,
amerikanizálódott s miért mondanánk ki félve? , hazai
értékrendre alapozott iskola, olvasási és könyvtárhasználati kultúra?
Vannak válaszok ezekre a kérdésekre az Évkönyv
lapjain is. Takács Anna például a Nagy Könyv mozgalom
importált (manapság divatosan licencelt) kísérletét vette górcső
alá, s nem jutott vele messzebb, mint a mi lecserélt hazai kvízjátékaink,
tévésorozataink, tévájátékaink stb. esetében annyiszor fölismert igazságaihoz:
a hozott áru nem feltétlenül jobb, testhezállóbb, különösen akkor
nem, ha ez még ügyetlenségekkel, a drága olcsóbbá tételével is
együtt jár. A könyvtárosnál senki sem mérhette fel pontosabban a következményeket:
Új rétegeket nem sikerült megszólítani[
] az adássorozat
kevésbé szolgálta az olvasótábor kiszélesítését[
] A kiadók nem sokat
nyertek[
] S ez a vizsgálódás sem végződhet másként, ha mégis
van hozadéka az angol behozatalnak:
az ottani propaganda kilépett
a könyvtár falai közül[
] a pedagógusokkal való még szorosabb kapcsolat
kialakításával tudunk javítani.
Takács Anna is erősíti kritikus megjegyzéseivel a
hatodikosok olvasásszociológiai mérésének észrevételeit, amikor a média
kicsinyes, bizniszen alapuló műsorpolitikájára figyelmeztet. S mert minden
mindennel összefügg, csak újabb társadalmi ellentmondásaink egyikébe ütközhetünk,
amikor az értékválság hangzatos tirádáit szembesítjük mindennapi valóságunkkal:
a már emlegetett tudástársadalomban az élethosszig tanulás létkérdés
szinte minden állampolgár számára
(s távolabb egy mondattal
hangsúlyt kap a monotónia konoksága): az írni-olvasni tudás, a szövegértés
is létkérdés minden állampolgár számára.
Nem elegendő a megszokott sémákat alkalmazni[
]
ki kell lépni a könyvtárból
zárja a maga mondandóját
a Nagy Könyv-mozgalom bírálója, s jól teszi, hogy a maga portáján
söpörve teszi. Minden megszólítottnak példaként.
Az angol minta mégsem megkerülhető, ez napjaink egyik
evidenciája. A Nagy Könyv-nél erőteljesebb és pozitívabb hatású
az elmúlt csaknem egy évtized ifjúsági könyvsikere, mely jelenséget Kolok
Melinda járja körül A Harry Potter-könyvek olvasáspszichológiai elemzése
címmel. A könyvsiker méltán igazolja: ez is egy út az olvasásra szoktatásban
(mifelénk: a könyvre nevelésben). A pszichológia pontosan tudja, milyen
elemeit lehet megragadni a népszerűségnek főleg, ha már ez a népszerűség
megszületett. Rowling csoda- és fantáziavilágát, humoros elemeit,
fordulatait legalább annyian magyarázzák, mint támadják. Ez a mostani
megközelítés azért szimpatikus, mert nem rábeszél, hanem az írói értékeket
(s a hagyományokkal való kitűnő gazdálkodást) mutatja meg nekünk, fanyalgó
hitetleneknek. A Harry Potter-őrület soha nem látott üzleti sikerei mögött
ott vannak a kor színezésre váró fehér foltjai! Ott vannak a modern köntösbe
bújtatott hagyományok, az író-tanítónő zseniális érzékenysége az őt körülvevő,
ám megfogalmazásra váró igényekre, s ott vannak a marketing méltánytalannak
aligha nevezhető fogásai is, amelyek a könyvtárból kilépő olvasókeresésben
világsikert tudtak aratni.
Ehhez már szinte kötelezően következhet Papp Zsuzsanna
élménybeszámolója a könyvsiker hazájából. Az Egy hét Angliában
a British Council vendégeként 2006. február 12-18. címmel közreadott
napló a közös útkeresések, a jó importok, a világszínvonalra
törekvés jegyében mond bíztatót és ígér bámulatosat a tudás társadalmának
az élethosszig tanulás fordulatának reményében.
Most már csak az a kérdésünk: egy ilyen kitűnő összeállítás,
ennyi kétségbeesett kiáltás és reményt keltő konokság ki tud-e törni egy
könyvtár falai, egy megye határai közül, hogy a legfontosabb kívánságunkat
is teljesítse: olvassák el pedagógusok, más könyvtárosok, kiadók és olvasás-
meg oktatáskutatók, meg miniszterek és tantervi bizottságok, hogy odafigyeljenek
egymásra, és elkezdjenek valami jó hazait cselekedni ennyi eltékozolt
évtized után!
Itt
most csak türelmet kérhet a szerző a helytörténészektől, amikor rájuk
látszólag kisebb figyelem jut. De értékek meg szövegolvasás
és -értés nélkül ezek a tizenévesen (alig) özönlő generációk már nemcsak
figyelmet, de megértést sem fognak tanúsítani múltunk relikviái iránt.
Egy piarista iskola törekvései, materiálisan és szellemében felépített
könyvtárának filozófiája, minden érték befogadása (még ha nem is illik
a világnézetünkbe) csak a kultúrát értő és továbbadó nemzet fejlődésébe
illeszthető szemlélet. Haraszti Mihály tatai egyház- és kultúrtörténeti
összefoglalója mai (első fejezetbeli) könyvtárügyeinkben is példás vezérfonalat
adhat a kezünkbe.
Horváth Géza a Komáromi Kalendárium kifogyhatatlan
kincsei közül ásta elő azokat a borítékverseket, melyek meghatározó élményt
jelentettek a 19. század olvasói számára. Hadd idézzük a szerző néhány
kiemelésre szánt gondolatát helytörténeti kutatásából, jelezve a borítékversek
értékét, szerepét a város lakóinak életében: A borítékversek nem
mérhetők irodalomtörténeti mértékkel, de jelentőségüket lebecsülni sem
lenne helyénvaló. A város legendás bevehetetlenségéről, lányainak
szépségéről, történelmének számos tragikus eleméről és felemelő erkölcsi
erejéről valóban nem a legjobb költők szóltak olvasóikhoz, mégis kétségtelenül
igazak az észrevételek: e verselők évtizedeken át a nemzeti függetlenség
eszméjét állították a középpontba
A borítékversek hely-
és művelődéstörténetünk részei: tükrözik a korabeli közízlést, s valamelyest
a közgondolkodást is formálták[
] Sosem voltak igényei, igénytelen,
egyszerű volt, mint az az egyszerű, romlatlan, becsületes magyar nép,
amelynek számára készült. Tegyük hozzá: sokaknak, olvasó és múltrajelenre
figyelemmel tekintő köznépeknek.
S mert Komárom máig szellemi táplálékait kínálja
ennek a múltnakjelennek, nem érdektelen felfedezés Számadó Emese
írása sem. A kitűnő régész ezúttal a 20. század nagy lázadója, Komárom
beváltatlanul nagy ígérete, Zsolt Béla szülőváros-ábrázolását vizsgálja
tárgyszerű kritikával a Villámcsapás című regényében. Számadó kiemelései
egy megbántott, társadalmából kizárt (vagy magát kizártnak hitt) tehetség
regényben vibráló komáromi emlékeit elemzi a régészet, a helytörténet
tényei alapján. Az újra felfedezhető írót kínálja vele megértéssel, egyben
közös városuk erőteljes szeretetével és védelmével.
A 20. század egészség- és oktatásügyének egy-egy
dokumentuma Simonik Péter (Az anya- és csecsemővédelmi munka megszervezése
a tatabányai bányatelepeken) és T. Sáray Szabó Éva (A Tatabányai
Állami Gimnázium 1946-1947) tanulmánya. Az anya- és csecsemővédelemről
az 1920-30-as évekből nem sokat hallottunk mostanában. Ennek igazolásához
elég szemelgetni a szerző gazdag forrásjegyzékében, lábjegyzeteiben, azok
közt bizony nyoma sincs a második világháborút követő évtizedekből vett
tényeknek, dokumentumoknak, kutatásoknak. Még a levéltári források hiánya
sem ritka mentség. Pedig a tatabányai történet példaértékű lehet a nagyobb
kutatásra vállalkozó számára. Simonik Péter komoly hiányt pótol doktori
disszertációjával, melynek az Évkönyvben csupán egyik átdolgozott,
rövidített alfejezetével találkozhatunk, de kíváncsiságunkat a teljes
tanulmány elolvasására is felkelti. Ismét egy kitűnő helyi munka
egy széles látókörű, tudományos igényű összefoglaló kultúrtörténeti fejezethez.
T. Sáray Szabó Éva a 2. világháborút követő
változások egyik különleges pillanatát próbálja megragadni. A próba itt
komoly kutatási kihívást jelent, hiszen az első tatabányai állami gimnázium
létrejöttét, első lépéseit a dokumentálatlan dokumentációk és a kifelejtett
tények szövevényében kell megtalálnia. Az évkönyvek szabályaitól szabálytalanságaikkal
eltérő első kiadványok és a sajtóba áttelepült részletek,
az adatközlők gyűjteményeire bízott tények mintha nem is a 20., de valamelyik
középkori század ködére emlékeztetnének. A kutató ebben a zűrzavarban
tisztítja le az amúgy még nem túl távoli esemény oktatástörténeti
lényegét. Korszakos, szándéka szerint is meghatározó jelentőségű változást
jelent ez egy bányásztelepülés, annak is a kultúrától elhatárolt generációi
számára. Szembefordulást egy merev bölcsességgel: Tatabányára bányászok
és nem gimnazisták kellenek. A széncsaták ellentmondásos korszakának
szimbolikus szóvirágai sem teszik semmissé a végeredményt: nemcsak a versenyt
(értsd: széncsata!) nyerték meg a kor helyi politikusai (!), de a gimnázium
ügye is rendeződött, így a népnemzeti művelődés történetébe (1946.)
szeptember 23-án örökre beírták a nevüket. Kiváló, a kor legjobb
színvonalán álló tanári kara emelte aztán valódi értékké ezt az intézményt,
ránk hagyva egy itt már meg nem írt szép történetét.
Talán éppen az ő padjaikat koptató generációkat figyeltünk
aggódva az Évkönyv olvasásszociológiai fejezetében. A kör
bezárult. Kiválóan szerkesztett, sokunk okulására szolgáló könyv a megyei
könyvtár műhelymunkája, megfejelve egy Appendix könyvtárosi,
könyvtári jegyzékével, a két év újság- és folyóiratcikkeinek repertóriumával
és könyvtári kiadványainak jegyzékével. Egy szakmai kiadvány közhasznúsági
jelentésével.
*
Nem
is folytathatjuk mással immár, mint helytörténettel. A Tatabányai Városi
Levéltár szerény címmel Levéltári Füzetek sorozatot kínál
olvasóinak, 9. füzetét (könyvét!) ritka szabad időimben ízlelgettem először.
A puritán cím a korábban megszokott felszabadulási jubileumi kiadványok
helyett most egy jól behatárolható korszakra összpontosít, ugyanakkor
hátra- és előretekintő szemléletet is sugároz: Tatabánya a II. világháborúban.
A szerkesztő szigorúan megkomponált terv szerint rendezte a munkatársak
eltérő műfajú írásait. Éppen a kötet eklektikája a fő értéke a vállalkozásnak.
A levéltári kutatáson alapuló tanulmányokat a kor hangulatát megidéző
családi história műfajai (napló, interjú) és dokumentumközlések teszik
teljesebbé, hitelesebbé. Évtizedek óvatos halogatásait kell így megszabadítani,
letisztítani az előítéletek ránk keményedett salakjától.
Mit is érthetnénk és tudhatnánk a Don-kanyar napi
nyomorúságaiból, ha nem olvashatnánk az egyszerű baka ezerszer ismételgetett
sóvárgásait az otthon, a szeretet, a tisztességes étel iránt? ahol
tejet, tehenet, krumplit, tyúkot találni és zsírtalanul enni a mennyei
állapottal egyező érzés! Tudós összegzések csontoznák ki a történelemből
a rata, a taposóakna, a tetű, a vérhas, a nyírfakeresztek okozta rettenetet;
tudományos következtetések telepednének a naponta megélt együttérzés,
az egymásért tűzbe induló bajtársiasság frázissá koptatott tisztességére;
sosem éreznénk a bűzét a hetekig hordott ruhának, bakancsnak, kukoricabajusz-cigarettának
és hullahegyeknek, miközben fényképekkel beszélgetünk, és naponta féltucat
levelet indítunk egy elképzelhetetlen hazaútra! a talán egy
mégis odaér reményével.
Somogyi János tatabányai honvéd naplója olyan történelmi
sorsot mintáz, amilyen a demagógiától mentes utókort sem hagyja érintetlenül:
embersége és esendősége miatt. 1942. június 21. és szeptember 9. között
a pokol tornácán ténfergők egyikeként időt és idegeket őrlő
monotóniával akar hazatérni, visszafordulni a Don partjáról, s mert egyszer
ez sikerül neki, mi elolvashatjuk minden hazahozott gondolatát, beleláthatunk
az értelmetlenség minden esztelenségébe, hogy aztán a szöveget gondozó
szerkesztő (Ravasz Éva) tudomásunkra hozza a megismételt Nagy
Utazás végzetességét. Megrázóbb nyomorúságot kevesen hagytak ránk
ennél az egyszerű embernél.
A felsőgallai Gesztesi Sándor életútja (Fülöp Éva
szerkesztésében) sem vigasztalóbb. Róla legalább annyival többet tudat
velünk a sorstárs, hogy ígéretes hadifogoly jövőt tör derékba
a véletlen: egy szakmai ártalom! Orbáncban, elfertőzött sérülése következtében
hullik el egy tehetséges, életvidám fodrász az orosz táborok egyikében.
A rideg tények: elmaradt hadiözvegy-ellátás, kései kárpótlás már
az özvegy továbbíródó története. A kisember ismét vesztes maradt.
De árnyalná-e a háborús évek történelmét, ha a Zsoldos
Ferenc-féle tisztviselők ránk nem hagyták volna emlékeiket a túlélés
utáni higgadtság példázatát? Az ő munkaszolgálatos hónapjainak hányódásaiban
olyan abszurditásig sodorják az események, hogy német katonák mentik meg
a nyilas suhancok indulatától
A zsidótörvények másik áldozata ebben a könyvben
ugyancsak Ravasz Éva tanulmányában az a Vida (Weil)
Jenő, aki Tatabánya 20. századi történelmének valószínűleg legtehetségesebb
és legsikeresebb alakja. Mint a bányászat kiváló szakembere nemcsak szakmai,
de gazdasági karriert is befut, s az ország legtehetősebb családjainak
egyikét viszi akaratlanul a pusztulás felé. Vida Jenő
a zsidó nagytőke egyik reprezentánsa, gyakran áldozott vagyonából[
]
jótékony célokra, szociális problémák enyhítésére. A felső tízezerig
ívelő karrierje a háborús években fordulatot vesz, s hamarosan le kell
mondania rangról, tisztségről, befolyásról, hogy végül kitaszítottként
Auschwitzba vezessen útja, s már hiába éri meg a felszabadulást, nem kerül
ki élve a megpróbáltatásokból. A csúcsról a pusztulásig vezető út sommázataként
Érdemeit jegyzőkönyvben rögzítették hálás(?) túlélő kortársai.
Nincs vitám a könyv szerkesztőjével, amikor ennyi
egyéni sors után térek rá Simonik Péter bevezető tanulmányára: A Magyar
Állami Kőszénbánya Rt. vállalati jóléti politikájára a II. világháború
idején. Az itt megismert életutak fényében érthetjük csak meg igazán,
hogy ennyi egymással érintkező, mégis egymástól gyakran fényévnyire
távolodó sors miért gubancolódik egybe mégis. A Tatabánya a
II. világháborúban kötet műfaji eklektikája ebben a tanulmányban teremti
meg a korfeltárás egységét. A kötet címében rejlő néhány évnyi ígéret
elképzelhetetlen távlatosabb és összefüggéseket kritikusan megközelítő
folyamatábrázolás nélkül. A tanulmányíró a 19. század végéig merészkedik
vissza ahhoz, hogy az 1940-es (háborús) évek vívmányait, kudarcait, erőfeszítéseit
és csalódásait egy vállalati filozófia tükrében mutassa meg. Ez a filozófia
profitközpontú, miközben a gazdaság megkerülhetetlen része a munkásjólét
kérdése, az életkörülmények többszöri újragondolása, az egészségügyi ellátórendszer
érdekében tett intézkedések kényszere vagy a korábbiakban már (ugyancsak
Simonik tollából) idézett anya- és csecsemővédelmi rendszer kiépítése.
A tanulmány (de a könyv valamennyi publikációja) alapján kétségünk sem
lehet afelől, hogy ez a bányavállalat és az ott élők közös érdekként élték
meg mindennapos egymásnak feszüléseiket. Számos tanulsága van ennek a
korszaknak, s számos életút (túlélőké és elpusztítottaké, vagy önmaguk
által választott halálba menekülőké) árnyalja egy korszak morális zavarait
és emberi reakcióinak sokféleségét.
Nem kisebb feladat a tanulmányok, szöveggondozások
mellett elkészíteni az áldozatok befejezhetetlen listáját (Szilaj Ákos
munkája), mint ahogy a fennmaradt, önmagukért beszélő dokumentumok válogatása
is a jellemzőt, a tipikusat mutatja meg plasztikusan: akár a postai jelentéseket
rostálja meg a szerkesztő a háborús évekből, akár az anyagi vagy emberi
veszteségek (bürokratikus) kimutatásait, jelentéseit, bizonyítványait,
jegyzőkönyveit szemelgetjük front előtt és után (a szerzők névsorából
gyaníthatóan Tóth Gabriella összeállítása a tartalomjegyzék erről
sajnos nem tájékoztat).
Tatabánya önismeretéhez nélkülözhetetlen ennek a
néhány évnek a dokumentálása. A helytörténet érdekében tett összefogott
műhelymunka számos olyan elemet tárt fel a háborús történelemből, amelyek
az ország önismeretéhez, önbecsüléséhez és lelkiismeretéhez is hozzátartoznak.
Érdemes, érdekes és érvényes tényfeltárásra vállalkoztak.
|
|