|
BENEDEK
SZABOLCS*
A szabadkőműves Benedek Marcell
Az, hogy valami köze volt
a szabadkőművességhez, viszonylag sokak által tudott dolog. Az se számít
különösebben meglepő kijelentésnek, hogy a legmagasabb, azaz a nagymesteri
posztot is betöltötte Magyarországon ebben a sajátos, a legtöbb ember
számára leginkább a titokzatosságáról és az összeesküvés-elméletekből
ismert testvéri szövetségben. Mind a mai napig jelennek meg könyvek és
cikkek, amelyek régebbi források alapján azt közlik az olvasókkal,
hogy Benedek Marcell (1885-1969) volt az utolsó magyar nagymester. Ami
ebben a formában már csak azért sem igaz, mert noha a szabadkőművességet
több kormányzat betiltotta Magyarországon, a szövetség 1989 óta újra legálisan,
törvényes keretek között működik, úgyhogy értelemszerűen a rendszerváltás
óta ismét voltak (és vannak) magyar nagymesterek. Benedek Marcell az 1950.
évi betiltás idején állt a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy élén, így
hát az azt követő mintegy negyven évben valóban ő jelenítette meg a közvélemény
szemében az utolsó magyar nagymestert, sőt bizonyos értelemben a magyar
szabadkőművességet is: személye a szocialista Magyarországon
a szabadkőművesség emblatikus figurájává, kvázi szimbólumává vált, és
ez legalábbis a profán, azaz a nem szabadkőműves világ számára
így maradt mind a mai napig.
Mi is a szabadkőművesség? A kérdésre nem könnyű néhány
mondatban válaszolni. A talán legjobb definíció szerint beavatáson alapuló
erkölcsi rendszer, amely allegóriákban és szimbólumokban nyilvánitja ki
önmagát.1 A szabadkőművesség továbbá jó hírnevű, független
férfiak2 testvéri közössége szövetsége ,
amely egyfelől zártsága és ebből fakadó titokzatossága okán kedvelt céltáblája
a többnyire rossz szándékú összeesküvés-elméleteknek, másfelől ugyanezen
zártság miatt (mely leginkább abban nyilvánul meg, hogy működésének lényegi
elemei csak a tagok előtt ismertek) létezését rengeteg hiedelem és téveszme
veszi körül. Nincs most mód arra, hogy a szabadkőművesség történetét,
kialakulását, avagy jellegét ezeken az oldalakon részletesen kitárgyaljuk,
azt azonban mindenképpen fontos megjegyezni, hogy a külső látszat ellenére
a szabadkőművesség korántsem egységes képződmény. Már közvetlenül azután,
hogy a 18. század elején a szabadkőműves-páholyok a nyilvánosság elé léptek,
létrejöttek bizonyos törésvonalak, amelyek közül a legnagyobb (és a legismertebb)
a szabadkőművesség extrovertált, illetve introvertált irányzata
között jelentkezik. A kettő közti különbség leginkább ott ragadható meg,
hogy míg az extrovertált irányzat (melyet egyébként fő területi
elhelyezkedése nyomán francia vagy latin rendszerű szabadkőművességként
ismerünk) a szabadkőművesség tevékenységét és lényegét elsődlegesen kifelé,
a profán világ és a társadalom felé irányulva képzeli el, ebből fakadóan
céljának tekinti kivenni a részét a társadalmi folyamatokból sőt
olykor politizál is , addig az introvertált irányzatú (avagy
angolszász rendszerű) szabadkőművesség spirituális intézmény, tagjainak
önépítésére, lelki fejlődésére helyezi a hangsúlyt, és túl azon, hogy
egyáltalán nem politizál, a társadalmi problémák megoldását sem tekinti
alapvető feladatának. E két nagy irányzat elkülönülése már a 18. században
megfigyelhető, a konkrét szakadás pedig 1877-ben következett be, amikor
a latin rendszert leginkább megtestesítő Nagyoriens nevű francia nagypáholy
kivette szertartáskönyvéből a szabadkőműves fogalomrendszerben az általános,
konkrét vallási horizontoktól független Isten-képnek megfelelő Világegyetem
Nagy Építőmesterének megemlítését, és engedélyezte ateisták fölvételét
is a szövetségbe.3 Az angolszász rendszerben ugyanakkor mindmáig
követelmény a megszemélyesített Istenben való hit, ám hogy azt a tagok
mely vallás szerint tisztelik, nem firtatják, sőt a páholyokban tilos
a vallási kérdések megvitatása. Az Angol Egyesült Nagypáholy 1929-ben
fogalmazta meg az ún. regularitás alaptételeit (Basic Principles
Alapelvek), onnantól kezdve az angolszász rendszerű szabadkőművességet
tekintik regulárisnak, minden más irányzatot pedig irregulárisnak.
A szabadkőművesség magyarországi történetének meghatározó
specifikuma az a világon egyedülálló sajátosság, hogy miután több évtizedes
tiltás után 1868-ban a Belügyminisztérium újra engedélyezte a szövetség
működését, 1886-ban az angolszász, illetve a francia rendszerben dolgozó
két nagypáholy Magyarországi Symbolikus Nagypáholy néven egyesült,4
és ebben a formában működött előbb 1919-ig, majd 1945 és 1950 között (manapság
viszont a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy tisztán angolszász rendszerű,
és 1992 óta ismét létezik a francia rendszer szerinti Magyar Nagyoriens).
Benedek Marcell 1949-1950-ben volt nagymester, abban az időben, amikor
egyetlen nagypáholy dolgozott Magyarországon, ám érdemes megjegyezni,
hogy amikor az MSNP tizenhat évvel a Basic Principles kihirdetése
után újra megkezdte ténykedését, se nem Londontól, se nem Párizstól nem
kért és kapott elismerést kapott ellenben Amerikából; mindenesetre
az 1929-es Alapelvek szellemében akkori működése irregulárisnak
tekinthető.
Mint sokan mások nem csupán a magyar szabadkőművesség
első világháborút megelőző nagy virágkora idején , Benedek Marcell
is az apja révén került kapcsolatba a szabadkőművességgel. Benedek Elek
(1859-1929) harmincegy éves korában lett a Demokrácia páholy tagja. Érdekes,
hogy pont ebben a páholyban kérte és nyerte el felvételét; ugyanis bár
a két nagy rendszert megtestesítő nagypáholyok egyetlen szervezetben egyesültek,
a korábbi orientáció nem múlt el nyomtalanul: csöndesen dolgozó, az elmélyülést
és a lelki építkezést preferáló páholyok éppúgy voltak, mint radikális,
a társadalmi ügyekben rendre a szavukat hallatóak; s ez a kettősség olykor
éles vitákat szült a Magyarországi Symbolikus Nagypáholyon belül. Az 1887-ben
alakult Demokrácia páholy éppenséggel az utóbbiak, azaz a radikálisak
közé sorolható, olyan tagokkal, mint Jászi Oszkár vagy Gelléri Mór. Benedek
Elek viszont soha nem tartozott a radikálisok (vagy éppenséggel rebellisek)
közé: mind világnézeti, mind erkölcsi és más kérdésekben mérsékeltebb,
helyenként konzervatív értékeket képviselt. Ez olyan külső jelekben is
megnyilvánult, hogy például Apponyi gróf kultuszminisztersége idején a
minisztérium is támogatta Benedek Elek két lapja, az Én Újságom
és a Jó Pajtás megjelenését. Mindenesetre az, hogy a konzervatív,
de legalábbis mérsékelt irányultságú Benedek Elek egy radikálisabb hangvételű
páholynak volt a tagja, jó példa arra, hogy a szabadkőművesség képes volt
és mindmáig képes a legkülönfélébb gondolkodású embereket a tolerancia
és a szeretet jegyében egyesíteni.
Mind a mai napig nincs kellően földolgozva és értékelve
a szabadkőművesség szerepe a dualista Magyarország kulturális és társadalmi
életében. Az 1919-es betiltásig mintegy nyolcvan páholy működéséről van
tudomásunk, több tízezres nagyságrendű tagsággal. A szabadkőművesség,
túl azon, hogy egyetlen szervezetbe tömörítette azokat, akik a szociális,
a művelődési és a népjóléti kérdésektől kezdve olyan problémák megoldásán
dolgoztak, mint például a szekularizáció, vagy a társadalmi igazságosság,
jelen volt a korabeli értelmiség gondolkodásában és mindennapjaiban, s
átszőtte annak kapcsolati rendszerét. Érdemes megemlíteni például,
hogy a fentebb említett Demokrácia páholyhoz tartozott Győri Béla, nyugalmazott
MÁV-felügyelő, akinek Lujza nevű lányát vette feleségül 1912-ben Benedek
Marcell. Győri Lujza nagyapja, Pirnitzer Alajos szintén szabadkőműves
volt, a Könyves Kálmán páholyban tevékenykedett.5
Apja révén tehát Benedek Marcell már kora ifjúságától
fogva találkozott a szabadkőművességgel: mind a kisbaconi Benedek-kúrián,
mind budapesti lakásukban egymásnak adták a kilincset a testvérek. A döntő
lökést mégse Benedek Elek személye jelentette arra vonatkozólag, hogy
Benedek Marcell 1910. november 24-én jelentkezzen a szövetségbe. Kettejük
között ugyanis markáns világnézeti különbségek voltak, s ez érdekes módon
külsejükben is megnyilvánult: Benedek Elek erős termete, dús szakálla,
pödört bajsza, rövidre vágott sűrű haja éles ellentétben állt fia aszketikus
alakjával, keskeny arcával, nyesetlen bajszával, gondosan hátrafésült
hajával. Mintha a természet játéka folytán küllemük a családban bekövetkezett
változásokat testesítette volna meg: az apa még megjelenésében is magán
viselte a vidéki emberekre jellemző külső jegyeket, urbanizálódott fia
pedig már az új nemzedéket jelenítette meg külső és belső tulajdonságaiban
egyaránt.6 Mind életkora, mind a budapesti bölcsészkaron és az értelmiségi
körökben őt ért hatások nyomán az ifjú Benedek Marcell rokonszenvezett
a harcos antiklerikalizmus, az egyház és társadalom szétválasztásának
gondolatával, valamint azokkal az eszmékkel, amelyek a társadalmi egyenlőtlenségek
fölszámolására, és végső soron Magyarország teljes függetlenségének megvalósulására
irányultak akár a Monarchia fölbomlásának árán is. Ezzel összefüggésben
sok nemzedéktársához hasonlóan egyik szellemi vezetőjének az apjával egy
páholyban dolgozó Jászi Oszkárt tekintette, törekvéseik lehetséges megvalósítójának
pedig gróf Károlyi Mihályt.
Nyilván ez is az egyik oka annak, hogy Benedek Marcell
nem a Demokráciába, hanem az 1883-ban alakult Deák Ferencz, a Testvériséghez
nevű páholyba kérte fölvételét. Érdekes módon nem csak apja páholyát
igyekezett ezáltal elkerülni, hanem a rá nagy hatást gyakorló Balassa
József nyelvészét is, aki a Könyves Kálmán páholyban dolgozott, 1914-től
az 1919-es betiltásig a Magyarországi Symbolikus Nagymestere volt, és
akit évtizedekkel később nagymesteri székfoglalójában Benedek Marcell
a tanítómestereként nevezett meg. A Deák páholy afféle arany középutat
jelenített meg a radikális és a konzervatív páholyok között: alapvetően
karitatív tevékenységet végzett, de emellett nem zárkózott el attól sem,
hogy keresse a lehetőséget bizonyos társadalmi problémák megoldására.
Nevéhez több jótékonykodási akción túl olyan intézmények megalapítása
fűződik, mint az Ingyenes Népkönyvtár, vagy a Nyomorék Gyermekek Otthona;
illetőleg támogatta a szabadkőművességhez ezernyi szállal kapcsolódó Világ
című lap, továbbá a Tanítók Lapja, az Új Korszak, és
a Jászi Oszkár-féle Huszadik Század megjelenését. Érdekes,
hogy önéletrajzi jegyzeteiben Benedek Marcell azt állítja, hogy egészen
a jelentkezéséig nem sokat tudott a szabadkőművességről, csak annyit,
hogy a klerikálisok szidták, mint az ördögöt, de olyan naivul, ahogy
az ördögöt ábrázolni szokták,7 ugyanakkor az, amit Goethe és Tolsztoj
műveiben olvasott róla, misztikus homállyal vette körül, ami viszont távol
állt az ő gondolkodásától és habitusától. Persze, nehéz elhinni, hogy
Benedek Elektől, vagy Balassa Józseftől, netán barátaitól és kollégáitól
(például Ady Lajostól, a költő öccsétől, a Hungária páholy tagjától) valóban
keveset hallott volna a szabadkőművességről, mindenesetre tény, hogy 1910.
november 24-én felvételét kérte a Deák páholyba. Nem egyedül: vele tartott
sógora, Lengyel Miklós (a magyar történelmi mondákat összegyűjtő Lengyel
Dénes apja, a publicista Lengyel László nagyapja8), és annak öccse is.
Ajánlója Fazekas Bernát felsőkereskedelmi iskolai tanár volt.
Benedek Marcellt 1910. december 17-én vették föl
a szabadkőműves szövetségbe. Ekkor már, noha alig múlt huszonöt éves,
úgymond, volt neve a közéletben is. 1904-ben barátaival köztük
Lukács Györggyel, Balázs Bélával, Hevesi Sándorral és Kodály Zoltánnal
létrehozta a színjátszás megreformálását célként kitűző Thália
Társaságot. Ugyanebben az évben a Nemzeti Színház az ő fordításában mutatott
be egy Rostand-drámát, valamint megjelent első könyve, egy verses regény
(Don Juan feltámadása). A bölcsészkar elvégzése után ahol
többek között Babits és a később szintén szabadkőműves Kosztolányi volt
az évfolyamtársa óraadó tanárként dolgozott a budapesti Rottenbiller
utcai polgári iskolában, valamint a Bulyovszky utcai reáliskolában: magyart,
németet és franciát tanított. 1912-ben sikerült állandó állást szereznie
a Markó utcai gimnáziumban. Mindezeken túl cikkeket és színdarabot írt;
legnagyobb sikereit viszont a műfordítás terén érte el: 1915-ben fordításaiból
már több bevétele volt, mint amennyi a gimnáziumi tanári fizetése. A műfordítás
egyébként egész életében végigkísérte, klasszikusokat ültetett át magyarra,
köztük G. B. Shaw, Anatole France, Stendhal, Victor Hugo, Maupassant,
Balzac, Romain Rolland, Martin du Guard, Racine és Corneille műveit. A
magyar olvasóközönség mind a mai napig Benedek Marcell fordításában ismerheti
ezen szerzők életművének egy részét.
1912-ben megjelent sorrendben második, ám első igazán
jelentős könyve is, egy pályakép (a szabadkőműves) Victor Hugóról (a könyvet
szokás szerint a testvérek figyelmébe ajánlották a páholyokban, buzdítván
őket a megvásárlására, ezáltal is támogatandó a szerzőt). Közben haladt
előre a szabadkőművességben is: a Deák páholy 1911. évi titkári jelentése
a legények, az 1912. évi pedig már a mesterek között sorolja föl.9 A páholy
összejöveteleiről készült jegyzőkönyvekből az is kitűnik, hogy igen aktívan
részt vett a Deák Ferenc Nyilvános Népkönyvtár létrehozásában. Ezt az
intézményt a főváros (élén a szabadkőműves főpolgármester, Bárczy István),
valamint a fővárosi könyvtár igazgatója, az ugyancsak szabadkőműves Szabó
Ervin aktív támogatásával a Deák páholy építtette föl a budapesti Almássy
téren. 1913. december 23-án avatták föl, a páholy jegyzőkönyvei az építkezés
ügyeit szervező bizottság tagjaként említik Benedek Marcellt. Sőt: a népkönyvtár
átadása után őt bízták meg azzal, hogy kapcsolatait fölhasználva szervezzen
ingyenes népművelő előadásokat a könyvtár látogatói számára. Hogy aktivitására,
lelkesedésére és nagy munkabírására nem csupán a Deák páholyon belül figyeltek
föl, azt többek között az bizonyítja, hogy 1914- ben megkapta első nagypáholybéli
tisztségét: az Irodalmi Bizottság tagjává választották.
A szépen alakuló polgári-értelmiségi életet, akárcsak
sok mások esetében, Benedek Marcelléknál is kettétörte az első világháború.
Noha 1914 elején a Corvin Mátyás, az Igazságoshoz nevű páholy még egy
radikális polgári párt fölállítását szorgalmazta, a háború kitörésékor
a magyar szabadkőművesség visszakozott a radikális jelszavaktól, onnantól
fogva erejét és energiát a segélyezésre, a sebesültek és a háború áldozatainak
ápolására, támogatására igyekezett fordítani (a Magyarországi Symbolikus
Nagypáholy Podmaniczky utcai székházában is berendeztek egy ötvenfős kórtermet).
Benedek Marcellt a háború kitörésekor besorozták, ám mint az iskolában
nélkülözhetetlent fölmentették a frontszolgálat alól, polgárőrként viszont
szolgált Budapest területén. Időközben gyermekekkel gyarapodott családját
lázas munkával igyekezett eltartani: rengeteget cikket, irodalomtudományi
értekezést írt, még többet fordított. (Egy érdekes adalék szépirodalmi
tevékenységéből, amely egyszersmint egyfajta cáfolatot is jelenthet a
szabadkőműves összeesküvés- elméletekre vonatkozóan: 1918-ban megjelent
Vulkán című kisregényét, mely szerzőjének szándékai szerint afféle
nemzedéki regény szerepet hivatott betölteni, a szintén szabadkőműves
Heltai Jenő lesújtó kritikával illette.) Ahogy a háborús évek előrehaladtával
egyre nehezebbé vált az élet az országban, úgy nőtt a feszültség, az elégedetlenség
Budapesten, az értelmiség körében, amely időről időre gyűlésekben, tüntetésekben
nyilvánult meg ezek résztvevői között egyre gyakrabban bukkant
föl Benedek Marcell. Közben 1916. január 22-én a Deák páholy helyettes
főmesterévé választották, 1917 őszén pedig már a Nagypáholy főtitkáraként
dolgozott.
A Monarchia szétesése, a régi Magyarország bukása
egy időre pozitív fordulatot hozott a háborút többé-kevésbé ép bőrrel
átvészelő család életében. 1918 őszén teljesült Benedek Marcell régi álma:
egyetemen, a pesti bölcsészkaron taníthatott, igaz, egyelőre meghívott
előadóként. A forradalmi kormány ugyanekkor a nagymester Balassa Józsefet
nevezte ki a Tanárképző Intézet élére, aki a szoros munkatársai között
tartotta nyilván Benedek Marcellt. Terveknek sem voltak híján: Új
Világ címmel lapot készültek indítani, és már előre szóltak többek
között Babitsnak és Móricznak, hogy majd szeretnének tőlük közölni. A
lendületet nem törte meg a Tanácsköztársaság sem, amelyben sok szabadkőműves
kapott kulturális-társadalmi megbízást: Benedek Marcellt állandósították
az egyetemen, és a Tanárképző Intézetben is taníthatott.
Ezek után általános meglepetést keltett, hogy a Tanácsköztársaság
betiltotta a szabadkőművességet Magyarországon. A betiltáson nem változtatott
a Horthy-kormányzat sem. A Podmaniczky utcai székházat elkobozták, abba
szélsőjobboldali szervezetek költöztek be ma is él a legenda egy
csendőrtisztről, aki a szabadkőműves könyvtár rekvirálásakor belelapozott
néhány könyvbe, aztán annyira elmélyült az olvasásukban, hogy később Svájcban
felvételét kérte egy páholyba
Mindezek ellenére a két világháború
közti Magyarországon tettlegesséig menően nem üldözték a szabadkőműveseket:
nem voltak letartóztatások, elbocsájtások vagy rendőri atrocitások; a
tilalom egyszerűen abban nyilvánult meg, hogy a szövetség
legális keretek között nem működhetett, azaz nem lehetett vagyona, és
a tagok nem rendezhettek rituális összejöveteleket. Ennek dacára
persze, rendőri megfigyelés és belügyminisztériumi taglisták mellett
a szabadkőművesek tartották egymással a kapcsolatot, segítették egymást,
gyakran találkoztak magánlakásokban, sőt kávéházakban, éttermekben is;
mi több, arra is volt lehetőség, hogy tíz esztendővel a betiltás után
a Royal Szálló különtermében ünnepeljék Lessing születésének kétszázadik
évfordulóját (a rendezvényen Benedek Marcell beszélt Lessing szabadkőműves
vonatkozásairól). A hatóságok tisztában voltak azzal is, hogy a magyar
szabadkőművesek lehetőségeik szerint rendszeresen utaznak külföldre, akár
azért, hogy emigráns testvéreiket látogassák meg (Benedek Marcell Bécsben
Jászi Oszkárral, Párizsban Bölöni Györggyel találkozott), akár azért,
hogy ottani páholyokban vegyenek részt rituális összejöveteleken. Sőt,
a hivatalos szervek attól sem zárkóztak el persze, tisztában voltak
az esetleges tiltás nemzetközi következményeivel , hogy a New York-i
Kossuth-szobor 1927-es fölavatására Balassa József is kiutazhasson (Kossuthot
amerikai útja során, 1852 februárjában, Cincinattiban vették föl a szabadkőműves
szövetségbe10). Rendszeressé váltak a Trianon utáni Erdélyben tett látogatások
is Romániában ugyanis nem tiltották be a szabadkőművességet ,
a két háború között leginkább a kolozsvári Unio páholy volt a magyarországi
szabadkőművesek utazásainak célpontja. Ezt a páholyt Benedek Marcell is
fölkereste, aki egyébként is elég sokat tartózkodott ősei szülőföldjén,
Erdélyben, hiszen Benedek Elek 1921-ben hazaköltözött Kisbaconba, ott
szerkesztette a Cimbora című lapot, és ott élt 1929-ben bekövetkezett
haláláig.
Az 1920-as, 1930-as évek Benedek Marcell irodalmi
pályájának kiteljesedését hozták el. Rengeteget dolgozott, igen sokat
írt. Ennek részben az volt az oka, hogy a család időről időre visszatérően
anyagi gondokkal küszködött. Az, hogy Benedek Marcell tanári állást kapott
az őszirózsás forradalom idején, és ezt a proletárdiktatúra sem vette
el tőle, megtette a hatását: 1919 után nem térhetett vissza tanítani.
Lektorként dolgozott először a Dante, majd az egykori szabadkőműves testvére,
a festő Farkas István vezette Signer és Wolfner könyvkiadónál. Később
az Új Idők Rt. munkatársa volt, 1930-1939 között pedig a Magyar Könyvkiadók
Országos Egyesületének főtitkára. Közben folyamatosan jelentek meg fordításai
és saját könyvei. Utóbbiak között irodalmi pályakép (Zola, 1922),
olvasáselméleti értekezés (Bevezetés az olvasás művészetébe, 1923)
épp úgy akadt, mint irodalomtörténeti összefoglaló (A francia irodalom,
1928), tankönyv (Irodalomesztétika, 1936), vagy a magyar irodalom
regényes formában megírt története (Délsziget, 1928). Noha tehetségét,
humanizmusát, világos gondolkodását, és színes, közérthető írásmódját
leginkább az irodalomtörténeti és irodalomelméleti könyvekben tudta kibontakoztatni,
különösen pályája ezen szakaszában szépirodalmi művek írásával is kísérletezett.
1920-ban megjelent Pokoljáró Tar Lőrinc című regénye az ifjúsági
irodalom és a későromantika patetikus hangvétele között billeg, a 14.
századi színtér ellenére 20. századi problémákkal foglalkozik (sztrájkoló
bányászok, a kisemmizettek gyámolítása, társadalmi egyenlőtlenség stb.),
és leginkább szerzőjének naiv idealizmusa hallatszik ki belőle. Szintén
ifjúsági regény (meghatározása szerint fiatal lányok számára
készült) az 1921-ben megjelent A láthatatlan testőr, melynek főhőse
a 18. századi testőríró, alkimista és szabadkőműves: gróf Báróczy Sándor
(1942-ben egy másik fiatal lányok számára írott regénnyel,
a Flórával egy kötetben újra megjelent). Benedek Marcell legkedvesebb
egyetemi tanára, Riedl Frigyes emlékét örökíti meg továbbá a Hamlet
tanár úr (1928) című regénye. Talán itt érdemes megemlíteni,
hogy a Benedek család három irodalmára körül minden valószínűség szerint
Benedek István (1915-1996) rendelkezett a legtöbb írói vénával, az ő elbeszéléstechnikája
és írói világa az, amely hármójuk közül a leginkább tekinthető prózaírói
attitűdnek. A nagyapa, Benedek Elek elsősorban a történetmondáshoz értett,
Benedek Marcell regényeiből pedig minduntalan olykor már zavaróan
kiszól a humanista bölcsésztanár.
Amikor 1944 márciusában a németek megszállták Magyarországot,
Benedek Marcell a családjával együtt Erdélybe, az ősi birtokra, Kisbaconba
költözött. 1945-ben évtizedes álma teljesült: újra taníthatott, mégpedig
a kolozsvári Bolyai Egyetem professzoraként, emellett az ottani Magyar
Színházban dolgozott rendezőként és dramaturgként. Szerződését annak ellenére
kitöltötte, hogy közben a szabadkőművesek egyfolytában hívták haza. 1945
elején ugyanis újjáéledt a szabadkőművesség Magyarországon. Noha Balassa
József túlélte Budapest ostromát, nem sokkal ezután elesett az utcán,
idős kora már nem tudta elviselni az ezzel járó testi-lelki traumát, és
a nagymester rövidesen meghalt. Fia, Balassa László, valamint a Magyarországi
Symbolikus Nagypáholy főtitkára, Gerő Andor levélben kérték Benedek Marcellt,
hogy térjen haza, és álljon a magyar szabadkőművesség élére. A hazatérés
azonban csak a kolozsvári munkaszerződés lejártával, 1947. augusztus 12-én
történt meg. A következő év elején Benedek Marcellt a Deák páholy főmesterének
választották. Ekkor már a fia, Benedek István is a páholy tagja volt,
avatásán Székely Mihály énekelte a Sarastro-áriát.11
A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy hivatalos lapja,
a Kelet 1949. március 1-jei száma számol be arról, hogy Supka Géza
nagymester egészségi állapotára hivatkozva lemondott tisztségéről, és
a Szövetségtanács Benedek Marcellt ajánlotta utódjául. A beiktatás a március
10-ei nagygyűlésen történt meg. Az új nagymester székfoglalójában Balassa
József és a szintén szabadkőműves Ady emlékét idézte föl, megköszönte
elődje munkáját, majd kijelentette: Ha a programomat egyetlen mondatba
kellene összefoglalnom, így fogalmaznám meg: szépen élni, amíg lehet,
és szépen meghalni, amikor kell.12 A baljós szavak már az újabb
betiltás fenyegető rémét idézik föl. Noha a magyar szabadkőművesség igyekezett
lojális lenni a hatalomhoz, és semmi olyan tevékenységet nem folytatott,
amely nyomán működését kifogásolhatta volna a politikai vezetés
ne feledjük: 1949-ben vagyunk, a koalíciós időszak után, az ötvenes évek
küszöbén! , a szocialista tömb országaiban sorra tiltották be a
szabadkőművességet, úgyhogy a magyar szabadkőművesek tisztában voltak
azzal, hogy ez az ő esetükben is csupán idő kérdése. Mindazonáltal igyekeztek
ezt az időt minél tovább nyújtani. Ennek a törekvésnek tudható be például,
hogy 1949. április 19-i keltezéssel Benedek Marcell nagymester és Gerő
Andor főtitkár a Magyar Értelmiség Nemzeti Bizottságához intézett
levelében a 200 éves magyar szabadkőművesség nevében üdvözölte a békeharcot.
Mint ahogy ugyancsak a béke gondolata járta el át a nagymesternek a 200.
évfordulóra elmondott ünnepi beszédét 1949. április 24-én: Ha ez
a jubileum néhány évtizeddel később, az első világháború előtt érkezik
el, szövetségünk alighanem valami nagy kulturális vagy emberbaráti intézmény
alapításával ünnepelte volna meg. Ennek ma anyagi lehetősége nincs, de
hála a szociális változásnak, szükség sincs rá; ezek a feladatok már,
igen helyesen, a közösséget illetik. Ma egyet tehetünk: erőnkhöz képest
cselekvéssel állunk a béke ügyének szolgálatába.
A Kelet 1950. január 1-jei számában megjelent
nagymesteri üzenetet viszont már a búcsú érzete lengte át: Programunk,
tervünk? Idebent közelebb jutni egymáshoz, melegebb, igaz testvéri érzéssel
tanítani egymást s tanulni egymástól, vigasztalni, s megsegíteni
a rászorultakat; fenntartani a múlt szép hagyományait, s dolgozni a jövendőért.
Odakünn bevinni munkánkba a szabadkőműves erkölcsöt s emberiességet, részt
venni a béke és építés hatalmas munkájában, azon a helyen, ahová meggyőződéséink
és képességeik állítanak. Mindezt pedig egyetlen szóban is összefoglalhatjuk.
Valamikor boldogítani akartuk a világot. Rá kellett jönnünk,hogy ezt fehér
kesztyűs kézzel elvégezni nem lehet.13 Olyan harcokkal járó feladat ez,
amelyben testvéreink egyénenként részt vehetnek, de a szabadkőművesség,
lényegénél fogva, nem alkalmas rá. Ne boldogítsuk mi az embert, csak
szeressük.14
Innentől fogva valóban csak hónapok voltak hátra.
1950. június 6-án Révai József népművelési miniszter egy beszédében éles
kirohanást intézett a szabadkőművesség ellen. A beszédet közölte a másnapi
sajtó, újabb szabadkőművesség ellenes cikkekkel tetézve. A Szövetségtanács
ekkor úgy határozott, hogy beadványban cáfolja a szabadkőművességet ért
vádokat. A beadványt személyesen a nagymester fogalmazta meg, június 12-én
adták le a Népművelési Minisztériumban. A továbbiakról már idézett önéletrajzi
jegyzeteiben (Naplómat olvasom, 1965) így ír Benedek Marcell: Ötnegyed
évig voltam nagymester, amikor egy Révai- beszédben megkondult a szabadkőművesség
halálharangja, egy-két rövid, nem is bántó mondat alakjában. Levélben
válaszoltam erre a beszédre, a levelet éppúgy megbeszéltem mondatról mondatra
a nagypáholy vezetőségével, mint annak idején előadói beszédemet a tanárkongresszus
előkészítő bizottságával. Aztán a levél még a gépírónál volt
megtartottam utolsó előadásomat egy nővérestén,15 Arany öregkori lírájáról.
Harmadnap 1950. június eleje volt délben átadták a levelet
Révai miniszter titkárának. Négy óra után telefonértesítést kapok: az
ÁVO megjelent a páholyházban, a feloszlató rendelettel,16 amelyet csak
megmutatott, de nem adott át. A rövid rendelet lényege: a szabadkőművesség
valamikor haladó intézmény volt, de most Amerika-barátok húzódnak meg
benne. Gerő Andort behívták, hogy a kulcsokat adja át. Velem senki nem
törődött. A minisztertől nem kaptam választ minek is? Ezzel vége
volt annak, aminek a szabadkőművességben vége lehet.
Hasonlóan az előző betiltás időszakához, más országokkal
ellentétben a feloszlatást követően ezúttal sem érték különösebb atrocitások
a szabadkőműveseket. Ebben a társadalmi beágyazódáson és az általuk alapított
jótékonysági intézmények elismertségén túl olyan személyes okok is közrejátszhattak,
hogy Rákosi Mátyás és Révai József a 20. század elején ún. Galilei-körös
volt (a Galilei-kör ugyancsak szabadkőműves alapítású társadalmi intézmény
volt 1908 és 1919 között, s túl azon, hogy a fiatal, haladó gondolkodású
értelmiség fellegvárának számított, hátrányos helyzetű diákokat
ilyen volt akkoriban Rákosi és Révai is támogatott). A szabadkőműveseket
nem tartóztatták le és nem is zaklatták őket. Természetesen
egészen 1989-ig megfigyelték őket a hatóságok tudták, hogy magánlakásokban,
olykor kávéházakban találkozgatnak, mint ahogy tudták azt is, hogy egyes
személyek számára időről időre külföldről pénz érkezik, amelyet szabadkőműves
hagyományok szerint testvéreik özvegyeinek adnak. Tudták, de a szocialista
Magyarországon ez nem a tiltott, hanem a hallgatólagosan megtűrt dolgok
közé tartozott.
A szabadkőművesség betiltását követően Benedek Marcell
is élhette tovább polgári életét. 1962-ig az ELTÉ-n tanított, s mind
addig, mind nyugdíjazása után sorban jelentek meg írásai, könyvei. Elsősorban
az irodalomtörténet és az esztétika területéről, noha 1965-ben Ibolyaszín
bárány címmel napvilágot látott elbeszéléseinek gyűjteményes kiadása
is. A közvélemény és az irodalmi élet azonban leginkább esztétaként és
tanárként ismerte. Nagy sikert értek el többek között a versről, a drámáról,
illetve a regényről írott értekezései (1960, 1964, 1965, majd 1966-ban
egy kötetben Irodalmi hármaskönyv címmel), a Shakespeare-monográfiája
(1957), valamint a Világirodalomról írott történeti összefoglaló
(1968-1969). Utolsó éveiben fokozatosan elvesztette szeme világát, úgyhogy
a már idézett önéletrajzi jegyzeteit csak lediktálni tudta. Rosszabbodó
egészségi állapota és hajlott kora volt az oka annak, hogy 1962-ben Takács
Györgyöt nevezte ki utódjául a magyarországi szabadkőművesség vezetésében.
Ugyanis, noha a szabadkőművesség tiltva volt, és Magyarországon rituális
összejövetel tartása nem volt lehetséges, a szabadkőművesek nem feledkeztek
meg sem egymásról, sem nagymesterükről, aki amíg tudta, szervezte, irányította
a szükséges ügyeket, egymás segélyezésétől kezdve az olyan formális dolgokig,
hogy például amikor Gerő Andor 1959-ben Torontóban páholyt készült alapítani,
Benedek Marcelltől kért erre engedélyt.
A Benedek család ekkoriban a budai Sas-hegyen, a
Vércse utcában lakott, egy nagy házban, amelyből részt vásárolt Karinthy
Ferenc is, azért, hogy öccsét, Gábort itt, a házon belül ápolhassa Benedek
Marcell fia, Benedek István író és elmeorvos. A Vércse utcai ház nem csak
a szabadkőművesek gyakori összejöveteleiről vált az értelmiség köreiben
híressé, hanem irodalmi szalonjairól is, amelyben a korszak neves írói
között természetesen gyakran megjelentek szabadkőműves irodalmárok is
(így például Devecseri Gábor, Pók Lajos vagy Vidor Miklós). Az irodalmi
szalonokat Benedek István vezette, ő gondoskodott a felolvasók személyéről
és az elhangzott művek kritikai észrevételezéséről, ám ezeken az esteken-délutánokon
gyakran fölbukkant Benedek Marcell is, akinek bölcs észrevételeit a visszaemlékezők
szerint minden alkalommal áhítatos tisztelet övezte.
Nem tekinthetünk el arról, hogy itt ne emlékezzünk
meg pár sorban a Benedek család harmadik irodalmár tagjáról, Benedek Istvánról,
aki nagyapjához és apjához hasonlóan ugyancsak szabadkőműves volt: ahogy
már szó esett róla, a második világháborút követően apja páholyában nyert
felvételt. A szabadkőművességgel szemben ugyanakkor meglehetősen ambivalens
módon nyilvánult meg: míg egyfelől szívesen beszélt arról, sőt kérkedett
azzal, hogy ő szabadkőműves,17 édesapjáról írott monográfiájában már meglehetősen
lekezelően írt a mozgalomról. Benedek Marcell (1977) című könyvében
kijelenti, hogy a szabadkőművességnek kizárólag a szocializmus előtt volt
értelme és jelentősége, ám 1949-ben egészen más volt a volt a helyzet.
A szabadkőművesség minden eszmei célja a felvilágosítás, a szociális
gondoskodás, a demokratikus egyenlőségért folytatott harc, a vallási türelem
hirdetése stb. stb. most kormányprogram volt, tehát semmi jelentősége
annak, hogy egy titkos társaság misztikusan küzdjön azért, ami minden
nap olvasható a napilapok vezércikkeiben. A jótékonykodás a szabadkőművesség
egyik sarkalatos tevékenykedése a szocializmussal elvben összeférhetetlen,
amellett nem is állt rendelkezésünkre olyan vagyon, amellyel jelentékeny
karitatív munkát lehetne végezni. Lett volna ugyan 1949-ben bőséggel olyan
eszmei tennivaló, amely nagyon is méltó a szabadkőműves ideálhoz, csakhogy
ehhez az kellett volna, hogy szembeszálljunk a kormány helytelen intézkedéseivel
vagyis ellenzéket alkossunk, mint ahogy a szabadkőművesség minden
időben az is volt: hivatalosan nem politizáló ellenzék. Csakhogy erre
1949-től egyáltalán semmi lehetőség nem nyílt. Ellenzékinek lenni egyenlővé
vált azzal: reakciósnak lenni. Kell-e magyaráznom, hogy ezt az epitetont
egyikünk sem vállalta volna szívesen? Kormánypárti szabadkőművesség viszont
fából vaskarika. Egyéb lehetőség nem maradt, mint a játék. Szép
önképzőkört csináltunk, ragyogó előadásokkal, kissé elavult ceremóniák
között. Utána jót vacsoráztunk. Meg kell jegyezni, hogy amit
Benedek István írt a szabadkőművesség céljairól, az leginkább az extrovertált
irányzatra jellemző, bár javarészt megfelel a magyar szabadkőművesség
1886-1950 közötti, angolszász és franciás elemeket egyaránt ötvöző hagyományainak.
Egyébiránt minden bizonnyal ez a kétarcú attitűd volt az oka, hogy a rendszerváltást
követően, amikor újra lett erre lehetőség, Benedek István nem vett részt
az újrainduló magyar szabadkőművesség munkájában. Egy másik érdekesség:
Benedek István azt írja szintén a fentebb idézett könyvében, hogy mind
ő, mind a nagyapja Benedek Marcell biztatására csatlakoztak a szabadkőművességhez.
Benedek Elek esetében ez nyilvánvaló tévedés, ugyanakkor nem zárhatjuk
ki azt sem, hogy ha már Benedek Marcell szabadkőműves mivolta amúgy is
köztudott volt, Benedek István legalább a nagyapját és saját magát megpróbálta
ezzel a tudatos ferdítéssel tisztára mosni a pártállam előtt.
Benedek Marcell 1969. május 30-án hunyt el Budapesten.
Arany Jánosról szóló monográfiája már csak posztumusz jelent meg
(1970). Születésének századik évfordulóján, 1985-ben újra kiadták legsikeresebb
munkáit: Az olvasás művészetét (első megjelenés: 1957), valamint
önéletrajzi jegyzeteit. A rendszerváltást követően munkái szórványosan
láttak újra napvilágot. Ismét megjelent A láthatatlan testőr (1990),
a Délsziget (1990), az Irodalomesztétika (1995), az Irodalmi
hármaskönyv (1996), valamint a Shakespeare (2001). Az utóbbi
pár évben semmi, csak csönd és hallgatás. Életműve arra vár, hogy
avatott kezek leporolják, és Benedek Marcell személyét az őt megillető
módon elhelyezzék a magyar irodalom és a magyar kultúrtörténet 20. századi
pantheonjában.
Jegyzetek
1 |
W. Kirk MacNulty: Freemasonry. A Journey Through Ritual
and Symbol. London, 1991. |
2 |
A
Magyarországi Symbolikus Nagypáholy Alkotmánya. Budapest, 1999. |
3 |
Michael
D. Jacobson: Szabadkőművesség Franciaországban. Kelet, 2005/1-2. |
4 |
Jászberényi
József: A magyarországi szabadkőművesség története. Budapest,
2005. (A két nagy irányzat extrovertált, illetve introvertált
elnevezését ugyancsak Jászberényitől hallottam először.) |
5 |
Benedek
Szabolcs: Apáról fiúra a Benedek család és a szabadkőművesség.
Kelet, 2004/2-3 |
6 |
Benedek
István: Benedek Marcell. Budapest, 1977. |
7 |
Benedek
Marcell: Naplómat olvasom. Budapest, 1965. |
8 |
Antall
István: Menekülés a stílustól. Eső, 2001. nyár |
9 |
Berényi
Zsuzsanna Ágnes: A nagymester. Budapest,, é. n. |
10 |
Berényi
Zsuzsanna Ágnes: Kossuth Lajos és a szabadkőművesek. Budapest.,
2002 |
11 |
Mozart
Varázsfuvoláját egyes vélekedések szabadkőműves programoperának
tekintik. |
12 |
Kelet, 1949. április 1. Közli: Berényi Zsuzsa Ágnes.
|
13 |
A
szabadkőművesek rituális összejöveteleiken fehér kesztyűt húznak a
kezükre. |
14 |
Kelet,
1950. január 1. Közli: Berényi Zsuzsa Ágnes. |
15 |
Nővérest
v. nővérünnep: nő hozzátartozókkal közösen rendezett szabadkőműves
összejövetel. |
16 |
Az
akkori belügyminiszter, Kádár János írta alá. |
17 |
Karinthy
Márton: Ördöggörcs. Budapest, 2003. |
* 2006-os esszépályázatunkra
érkezett mű. (A szerk.) |
|