|
POMOGÁTS
BÉLA
A józan
hűség költője
Vannak költők, akiknek váratlan és korai távozása nagyobb
veszteség, mint amit különben minden ember és minden írástudó halála jelent.
Ezek a költők ugyanis egy emberi közösség: egy nemzet és egy kultúra:
egy irodalom szellemi rendjében töltenek be kivételes szerepet, és távozásukkal
ez a szellemi rend sérül meg, és veszíti el egyik fontos letéteményesét
és alakítóját, tulajdonképpen pótolhatatlanul. Fodor András korai távozása
is ilyen volt: vele a józanság és a hűség költőjének
szíve szűnt meg dobogni a koranyári Balaton hullámai között.
A józanság és a hűség titka egyéniségében és költői látásmódjában
rejlett. Emberi és költői szemléletét és magatartását az ésszerű, egyszersmind
erkölcsi értékekre épülő harmónia vágya és kialakításának szelíd készsége
szabta meg. Sokan áhítoznak erre a harmóniára, kivált korunkban és kivált
földrajzi térségünkben, amikor és ahol az emberi életnek ezt a harmonikus
rendjét és belső békéjét szinte egy évszázada kényszerülünk nélkülözni.
Csupán néhány kivételes történelmi pillanat, néhány kivételes művészi
alkotás és néhány kivételes emberi személyiség mutatta fel nekünk ezt
a harmóniát. Közéjük tartozik Fodor András emberi és költői személyisége
is.
Fodor András mindig megtalálta az én és a világ
összebékítésének útját, a költészetben létrehozandó harmónia és lelki
béke lehetőségét, holott neki is érzékelnie kellett, hogy a körötte élő
társadalom és maga az irodalmi élet is milyen fájdalmasan nélkülözi őket.
Jól ismerte az egymásnak feszülő gondolatok, tapasztalatok és indulatok
küzdelmét, ezekből tudott összhangra épülő világképet alakítani. Sosem
látom egynek a világot. / A dolgok tükre két arcot mutat
tett ars poetica értékű vallomást Kétarcú világ című versében.
Bizonyára úgy vélte: a szemlélet dolga, hogy megmutassa a világ eredendő
kétarcúságát, és a magatartásé, hogy fegyelmező erővel feloldja ezeket
az ellentmondásokat.
Ez a költői magatartás intellektuális természetről tett tanúságot. Olyan
költő attitüdjéről, aki mindig a mérlegelő józanság iránytűje szerint
tájékozódik a történelem és a társadalom forrongó szenvedélyei és nem
egyszer teljességgel ésszerűtlen ellentétei között. Józanságot tanúsít,
egyszersmind elutasítja azt a rideg, esetenként kíméletlen megközelítési
módot, amely mindent az érzelmi átélést elvető ésszerűségnek és e mögött
a személyes érdeknek rendel alá. Fodor András mélyen érző ember és költő
volt, intellektuális mérlegelése és pontosan működő logikája mögött gazdag
emberi empátia és tiszta költői szenvedély hevült. Költői szenvedély,
amely szüntelenül állásfoglalásra és tanúvallomásra késztette, amely az
emberiesség és az igazságosság magas erkölcsi eszményei mellett kötelezte
el.
Erős önfegyelemmel tartotta kordában szenvedélyeit, igazságkereső indulatait
mégsem rejthette el, nem is kívánta elrejteni. Szüntelenül számot adott
magányosabb, szorongatóbb tapasztalatairól is. Ez a számvetés a belső
biztonság megszerzésének eszköze volt a józanság költőjeként mindegyre
önvizsgálatot tartott, mérleget készített sorsának alakulásáról és a körötte
élő emberi közösség (legyen ez a magyar irodalom vagy legyen a magyarság
maga) sorsának változásairól. A szigorú önvizsgálat és a történelmi-közösségi
számvetés drámai pillanatait élte át, ezek a drámai pillanatok azonban
mindig az erőgyűjtést is szolgálták. Nagyobb biztonság és árnyaltabb megítélés
követte őket mindig további költői emelkedés.
Abban a megbolydult világban, amelyben Fodor András és némi kis időeltolódással
az én nemzedékem élt, nagyon is szükség volt arra a lelki biztonságra
és józan hűségre, amely Fodor Andrásnak erőt adott. Emlékszem, hányszor
fordult elő az irodalmi életben, így a Magyar Írószövetség munkájában
is, hogy az ő megfontolt ítélete és tanácsa oldott meg egy zavaros helyzetet.
Mindig számítani lehetett rá, hiszen egyéniségéből nem csak józan gondolkodás
és megfontolt cselekvés következett, hanem a kitartó barátság hűsége is.
Lehet, ez manapság nem számít korszerű emberi tulajdonságnak, mégis érvényes
példát jelent, hiszen meggyőződésem és reményeim szerint az emberi minőség
mindig korszerű.
|
|