|
KOVÁCS
LAJOS
Ilyen a tegnapi és mai fiatalok
közös túlélőnaplója?
Csics Gyula tanuló 1956-os emlékei
Történelmi ürügyekből (lehetőségekből)
számos sikeres, eredményes munka született már. A legkézenfekvőbb lehetőség
mindig az évforduló. Nem mintha e nélkül nem lenne kutatható, dokumentálható
a megcélzott téma. De forrás a kitartó munkához, igény a publikációra már
bevett szokásként az évfordulók közeledtével támad. Ilyenkor viszont mintha
nagyobb lenne az igyekezet a kuriózumok keresésére, a meghökkentésre, netán
a tények feletti (alatti) világok átvilágítására. El is tévedhetünk a kínálat
piacán, ha a csapdákhoz gyanútlanul közeledünk. Mert a felhozatal elképesztően
gazdag.
Ezért a publikációs
kínálatból olyan munka felé fordult a figyelmünk, amely a szűkebb haza
határai között tart bennünket – az egyetemesség szándékáról sem lemondva.
Csics Gyula
(most tatabányai könyvtárigazgató, amúgy) több évtizeden át titkolt "történetíró"
valószínűleg a legkülönösebb kuriózuma az 1956-os dokumentum-dömpingnek.
Igaza van a gyerekkori napló előszavát író Rainer M. Jánosnak, amikor úgy
érzi: ajándékot kapott az ötven éven át lappangó naplóval. Azt azonban
kedvetlenül olvasom manapság, hogy "saját ötvenhatját" adja közre a szöveg
tulajdonosa, mert atomjaira eshet ettől a mindenáron sajátosságtól a legnagyobb
tömegeket összemarkoló eseménysor. Hajlok inkább arra, hogy új dimenziót
elénk forgató vetületi ábrázolást kapunk egy természetesen gyermeki látásmód
által, amilyent a legtöbb gyerekkortárs hasonlóan hordozhatott magában,
hogy aztán évtizedek koptató agymosásaiban foszlásnak induljon belőlünk
az átélt történelmi múlt csak azért, mert többségük sosem vetette papírra
akkor és ott megélt élményeit. Óvatosan kerülném a nagyot puffanó szavakat,
ha ez a napló saját eltakart tablóimról pattintani nem kezdte volna a takarásra
odakent meszet.
Mert bizonyára
sokan éltek közülünk abban a tévhitben, amit a ránk zúdult évtizedek sikerrel
belénk plántáltak: fölerősítve bennünk a hallgatást, a bizonytalanságot,
a magunk félelmét és a mások féltését. Egyvelege volt ez annak, amitől
ma saját ötvenhattá lehet szelídíteni mindent, amit együtt láttunk,
éltünk át, hallottunk és éreztünk. Az egymástól elúszó szigetek pedig –
táguló világegyetemként – hatalmas űröket hagyhatnak térben és időben.
Csics Gyula
könyve-naplója ettől lesz több és más minden ötvenhatos jubileumi és nem
évfordulós kiadványnál. Senkit és semmit sem cáfol, mert nem magyaráz,
nem értelmez, nem vitat el. Nem gondolkozik azon, hogy egyensúlyozhat-e
az egymást követő benyomások, információk között. Ha kihagy, bizonyára
az emlékezete és nem az értékrendje, netán politikai álláspontja szerint
teszi. Ha hosszabban babrálja az elvarratlan szálakat, az személyes érdekein
túl abban is kereshető, hogy környezete nem áll mindig készen az események
követésére, ezért maga próbál eligazodni vagy visszahúzódni. Nem törekszik
senki felmagasztalására vagy elejtésére, mivel gyermeki szemében minden
és mindenki szereplője a mindennapoknak, és őket akár orosz tanknak, akár
Felber bácsinak, akár nagynéninek hívnak, meg kell jelenniük a térben és
időben akkor is, ha semmi történelmi nem tapad hozzájuk-rájuk. A legtökéletesebb
naplót alighanem gyerekek írták még akkor is, ha ezeket soha nem olvasták
és nem nyomtatták ki. Érdektelenségük nem hibájuk, hanem erényük, éppen
abban a térben és időben, amelyen áthaladnak, és sosem lépnek ki belőle,
inkább erre a térre és időre bízzák a sorsukat.
Csics Gyulának,
a kamasznak a nagytörténelembe avatkozása a kistörténelem szálain át észrevétlenül
és pátosztól mentesen zajlik. Ez az élet (napló) telve van az ismétlődés
szertartásaival: könyvolvasással, egy állandó jóbarát fölkeresésével, vele
közös naplófogalmazványok és dokumentatív rajzok készítésével, rokonlátogatásokkal,
kötelességszerűen is természetes németórákkal, áhított ünnepek csöndes
és megértő lezárásával, felejtésre ítélésével. De ez a gyermeki közelítés
nem álnaív és nem megmosolyogtató. Erőteljes kíváncsisága azonban nem a
felnőttek értékrendje felől közeledik a tényekhez. Ő kimásolja a sajtóhírek
"történelmi szereposztását", de nem tesz különbséget, amikor tömör tényként
csak ennyit ad a tudtunkra: ma Kádár János beszél… aztán Mindszenty hercegprímás
beszél. Ha a legcsekélyebb minősítésre bukkanunk, azonnal láttatja velünk,
hogy a házmester, a szülő, a nagybácsi, a szomszéd véleményét tolmácsolja.
Olyan tudatosan tudósító szándékú ez a beállítódás, amilyen a gyerekkor
után csak kevesek attitűdje maradhat. Ugyanakkor semmi és senki nem kerüli
el a figyelmét, ami egyszer majd történelem lesz (lett). Sok irigye lehet
Csics Gyulának (nyilván hallgatnak is róla jobb híján).
A naplónak
azonban vannak kormeghatározó és valóban egyéniséghez köthető "tendenciái"
is. A lapokra ragasztott dokumentumok (plakátok, röplapok stb.) fokozatosan
elkopnak az idő múlásával párhuzamosan. Mintha értelmét veszíteni a gyűjtés.
Ezt tapasztaljuk az illusztrációk esetében is: sűrű és érzékletes utcaképei
eleinte valóban feleslegessé teszik a magyarázatokat, hosszas leírásokat.
Pedig Csics Gyuszi érzékletes leíró, aki nemcsak várostérképet tervez a
barátjával, de tökéletes útikalauzt is a kezünkbe ad a szétlőtt utcákon
megtehető sétához. De ezek a grafikák is fogyni kezdenek, hol üresen hagyott
sorok, hol félbemaradt vázlatok jelzik a kedv fogyását – különösen igaz
ez a napló második fejezetében. Itt már az élet élvezhető oldala kap nagyobb
hangsúlyokat a nyugati csokoládécsomag, a korcsolyázás, a kerékpározás
örömei által. Még az a figyelmetlenség is bekövetkezik január 25-26-án
tett bejegyzéseiben, hogy a címben jelzett téma ("Letartóztattak 3 oxfordi
diákot") teljesen kimarad a napi tudósításból. Március felé pedig már napokon
át csak ez a hír ismétlődik: "Semmi különös nem történt". Nyolcadikától
13-ig ugyancsak foghíjas, egymondatos bejegyzések nagyolják el a történéseket,
alighanem egyetlen napos összedobott summázattal…
Az viszont
egyenesen torokszorító, ahogy november 23. után elkezd egy második részt
a naplóban, s ezt nemes egyszerűséggel így nyitja meg: "Magyarország a
forradalom után. II. rész." Ha számos hiteles mozzanat nem igazolná ezt
a tisztánlátást és természetességet, még kételyt is támaszthatna bennünk
a "történészi" időfelosztás a naplóírással kapcsolatos eredetiségről.
Ami azonban
veszni látszik a színesség mozzanatában, kárpótlásként megjelenik a humor
korfestő erejében. Csics itt sem válogat. Az utca humorát (vicceit) ugyanúgy
rögzíti, mint a hatalom sajtó útján terjesztett gúnyiratait és -rajzait.
Viszont nem idézi, csak említi, amikor a Nevet az üzem című könyvet
nézegeti. E mondatban, a használt szavak stílusértékében minden fontos
benne van…
Aki gyerek,
az érthetően nem sokat beszél az iskoláról, hacsak nincs szénszünet vagy
kötelező orosztanulás. Aki gyerek, ellesi a felnőttektől, mit kell a rádióból
(itthonról és külföldről) meghallani. Kedveli a nyugati ajándékcsomagok
körüli izgalmakat, de sosem ízléstelen és mohó ez a vágyakozás. Amellett
szereti a Kossuth-címert (kereseti forrás is lesz az életében a sokszorosítása),
nemzeti büszkeséget érez az olimpiai sikerek hallatán, s azt öntudatosan
pontos statisztikával támasztja alá (miközben a megnyitó és a zárás napján
kívül csak Papp Laci érdemel nála figyelmet egy alkalommal Ausztráliából).
S mert gyerek,
még esküjét is képes elfelejteni és megbocsátani önmagának. Egy korábbi,
legerőteljesebb politikai kijelentését cáfolja meg elkedvetlenedésével,
hiszen megfogadta, hogy addig nem hagyja abba a naplóírást, amíg az oroszok
ki nem mennek az országból. (Ismerős fogadalom ismertebb történelmi főszereplők
szájából.) Ezt az elkedvetlenedést most egy különösen tömör, néhány soros
bejegyzés illusztrálja. Az iskola ünnepet rendez március 13-án, ahol "kitették
a vörös zászlót kizárólag, de délre kicserélték." Viszont végleg eltűnt
a Kossuth-címer, gyászszalagot "nem engedtek föltenni", csak kokárdája
volt mindenkinek.
Március 15-e
pedig úgy nemzeti ünnep, hogy (akaratlanul) szarkasztikus humorként olvassuk
az utolsó történelmi bejegyzéseket: "Ma az emberek dolgozni mentek a »nemzeti
ünnepen«, de mi nem mentünk iskolába. Délelőtt az Úttörő áruházba (sic!)
mentünk. Láttuk ezt a plakátot: [ám a látvány – a plakát közlése, talán
az ötven év pusztító kallódása következtében, talán már a végső figyelmetlenségből
következően – elmarad]. Hazafelé jövet megvettem a »Nagy játszma« és »Hannibál
föltámasztása« c. könyveket."
A dramaturgia
a sodrását veszített történelem önironikus végszavát produkálja.
Tudjuk azonban,
hogy a sokat emlegetett jóbarát, Kovács János naplója is előkerült azóta
az Ecseriről, s Kieselbach Tamás kiadásában ma minden középiskola könyvtárában
miniszteri ajándék – ellentétben Csics Gyula naplójával. Különös óvatosságból
a kolofon is kipontozza ebben a kiadványban a könyv írójának nevét.
Elveszettnek hitt, talán a hitelességet még nem eléggé igazoló napló ez?
(A szerző súlyos betegsége okán nem tehet nyilatkozatot, miközben a párhuzamos
olvasatból, a közös illusztrációk, a közösen megélt élmények, egymás nevének
gyakori emlegetése aligha teszik kétségessé az összetartozást.) Most csak
azért említjük ezt a másik naplót, mert Csics Gyula könyvének közlése egyetlen
szempontból alatta marad a jóbarát előkerült kötetének. Ez utóbbi ugyanis
pontos hasonmás úgy méreteiben, mint színezésében. Dokumentumként egy korabeli,
ronda, keménytáblás, függőleges vonalazású, alighanem könyvelők által használt
kéziratos hagyatéka egyáltalán nem akarja a megtervezettség látszatát kelteni.
Csics Gyula
szép kiállítású, zsugorított méretű, a kézírás mellett nyomtatott formátumban
is olvasható naplója viszont éppen küllemében idegen mindattól, amit belsejében
hordoz1. Kellemetlenül szebbre sikerült,
mint amilyen lehet eredetiben. Két fiú együtt gondolkodásának és mégis
létező távolságtartásának ügyetlen ellentmondásává változott a megformálás
(nem valós: A/4-es és A/5-ös méretezésű) "arculata".
Ez a két napló
sokféle társművészetet ihletett meg máris mondandóik újragondolására (színpadon,
bábelőadásként, animációs filmként stb.). De eredetüket tekintve füzetekbe
írt naplók, könyvkiadásért is együtt kiáltottak, a polcainkon egymás mellett
ezért anakronisztikus hatású a szép törpe és a kendőzetlen óriás.
Ne így emlékezzünk
1956 különleges ízére. Ismerjük és értsük ezeket a túlélő fiatalokat, akik
még sokat olvastak (egész könyvespolc telne meg a szerző értékes olvasmányaival),
fantáziával tervezték-rajzolták-építették megálmodott városukat, ahol utcát
neveztek el az élő történelem alakjairól is, de egymásról is, s a maguk
örömére konstruáltak koruk összeszerelhető játékszerkezeteivel, miközben
jutott idejük hegedűórára, némettanulásra, nagy gyaloglások keretében a
nagymama megsegítésére, s legfőképp egymásra. Figyelemmel voltak közeli
és távoli világok főszereplőire (Titótól Csou En Lajig, Hruscsovtól Yves
Montandig és Nagy Imréig), de nem veszítették el az arányérzéküket, amikor
a mindennapi túlélés folyamataiban odafigyeltek a Csokonai Rádió munkatársainak
sorsa és Tóth Ilona gyakorló orvos bírósági tárgyalása mellett a szolnoki
árvízre meg a leégett Corvinra. Ahogy az utolsó napokban már izgató hírként
csempészi be a sajtó a nudista vacsorákat meg a kábítószer-kereskedelmet
"a század lányának" vallomásában, a kevésbé szenzációs (pedig fontos) kávéháznyitások
mellett. Jönnek haza már a Honvéd futballistái (persze nem mindenki), megünneplik
a nemzetközi nőnapot, kibővítik a kormányt (pontos névsor a naplóban),
"Ismét felrakják a vöröscsillagokat"… Ez mind egyszerre gyereksorsot (is)
alakító, rafinált történelemcsinálás. Ez is a magyar valóság – hétköznapi
távlatban, a politika és ideológia adagolta kínálatként. Fanyar meg kedvesen
emlékezetes ízek egy bezárkózó (bezáródó) társadalomról, ahol még mindig
akad egy kis rés – célzottan kilesni erre-arra.
A berekesztett
napló a berendezkedők egymás megmaradásának örömét ígérő időit sejteti.
Vagy csak kortársi utánérzésünket látjuk beteljesedni? Jó lenne, ha Csics
Gyulá(ék)nak sok fiatal olvasója lenne, és még fontosabb, hogy megértsük,
mit jelent (mond) a nekik szánt (váratlanul érkezett) üzenet a (közel?)múltból.
Egy nyelven beszélnek-e tegnapi és mai gyerekek közösnek gondolt történelmünkről?
A kérdések
a nyitott napló(k) lapjain nem kész válaszokat kínálnak. (1956-os Intézet,
Budapest 2006)
Jegyzet
1 Az igazság kedvéért
jegyezzük meg azt is, hogy a szerző lábjegyzetei viszont szerencsésen segítik
az olvasót az eligazodásban. |
|