|
CSOBÁNKA
ZSUZSA
Turányi Tamás: Kerek Szeptember
Merőben új arculatot teremtve, külső-belső
változtatásokkal kezdte meg munkáját a Jak-füzetek két új szerkesztője,
k. kabai lóránt és Mizser Attila. Az első, sorrendben 142. Jak-füzet Turányi
Tamás Kerek Szeptember című verseskötete. Turányi majd’ negyvenévesen,
melyre Kemény István fülszövegében nagy hangsúlyt fektet, "váratlanul felbukkan
– és készen van, mindent tud". Holott a valóban alig-alig publikáló, 1966-ban
született költő már egy kötetet magáénak tudhat – a 2001-ben megjelent
Édesgyökér alapjaiban hordozza az új kötet magvait, mind tematikáját,
beszédmódját tekintve.
Ugyanez az
ív megfigyelhető a kötetborítók esetében is, habár nem akaratlagos, az
Édesgyökér minimalista, színeiben szürke, fekete, fehér és piros
borítója rímelni látszik a Kerek Szeptemberére. Éppen olyan keresetlen
a külső borítás, mint aztán később látni fogjuk, a kötet maga. A határozott
metszésű vonalak, melyek megtörik a borítót, metszik a fotót, és irányukat
tekintve arra késztetnek, hogy az olvasó továbblapozzon, felüsse
a könyvet, épp arra hívja fel a figyelmet, hogy ez a kötet nem akar több
lenni, mint ami, verseskönyvet tart kezében az olvasó, a jobbik fajtából
valót, mely hozott anyagból dolgozva teremti meg a maga egyszerű, de hiteles
és igaz világát. A fotón ráadásul maga a szerző látható, illetőleg erre
enged következtetni a belső jegyzet. Az óriásfák között egy gyerekember
áll, kezében puska, netán revolver, de mindenképpen fegyver, amellyel feszülten
céloz. Az ellenség láthatatlan, ettől még ijesztőbb, a fiú lábai erős támasztékként
szétvetve nőnek ki a földből, míg a fegyver mintha összenőtt volna a fák
ágaival, mintha a mellkast szúrná át és simulna aztán a gyerektenyérbe;
összemosódik a fegyver a természettel, és nem lehet tudni, amitől félni
kell, azt a világ maga hordozza, vagy a gyermeki képzelet teremti-e meg.
A kép azt
gondolom, meghatározó a kötet értelmezését illetően, hiszen a Kerek
Szeptember lírai énjéről levethetetlen a gyermeki köntös, egyszerre
lesz kezdőpontja és végcélja a beszédnek, attól függően, hogy a mátrix
mely síkjából szól a költő az adott pillanatban. Nincs mese, és csak a
mese van, ami ebben a kötetben megszólal, az egyszerre megy vérre, és egyszerre
meseszerű. A kötet fő motívumai, mint a gyerek, az apa, az apává lett gyerek
és mindehhez csatlakozva az alkoholizmus, illetve a nők szülte téboly teremtik
meg azt a hálót, mely Turányi második verseskötetét kiemeli társaié közül.
Ezek azonban még csak az irányvonalak, hogy a kötetet miért dicsérem, az
további igazolásra szorul.
A cím is azt
hivatott alátámasztani – azontúl, hogy a kötet egyik versének a címe –,
hogy a szeptember, mint az elmúlás közhelyévé titulált évszak hogyan telítődik
mégis, és mivel "telik az urna", hogyan lesz gömbölyded a kilencedik hónap.
Az egyik legfontosabb jegy épp a kilencedik hónap gömbölydedségében van,
hiszen a kötet maga apás szülés, ahol "életemben először
akarom, hogy valami most nekem fájjon"; nehezen kihordott magzat, Tőkesúly,
Lazac-emlékmű és Víz. Ezek persze az első ciklus kiemelt
verscímei, melyeket mind alkalmasnak találok arra, hogy jelezzem velük
a Turányi életművében kiemelkedő szerepet betöltő gyermeket, és a hozzá
kapcsolódó keserédes apaszerepet. Amely szerep, emberére akad a deliráló
költő személyében, akivel együtt megteremtik a Turányi-mátrixot, s melyből
most, a Kerek Szeptember utolsó ciklusában egy lehetséges választ
ad A Gyűrűk Ura ciklus. Ezzel azonban óvatosan kell bánni, hiszen
a mátrixban két világ húz sorsot egymással, a természeti rend (A természet
rendje Budakeszinél) és a világ rendje (Aragorn).
Az egyenként
12 verset tartalmazó ciklusok tehát sorrendben A természet rendje Budakeszinél,
Mr. A, Mátrix és A Gyűrűk Ura. Nyilas Atilla munkáját
dicséri a kötetszerkezet, mely éleslátásról tesz tanúbizonyságot. Nyilas
a fentebb említett "urnatelést" ragadja meg a szerkezetben, Turányi verseinek
egy olyan feszes ívet teremt, melybe pontosan illeszkedik minden egyes
sor, végigköveti a fő sodrást és katonás léptekkel halad a kötetzáró pontig.
Hiszen míg az első vers a még meg sem született költő ringatózó hosszú
pillantása nagyapa Zeiss-távcsövében (Egyszeri kiegészítés), addig
a negyedik ciklus végére ez a ringatózás forró leves fújásává változik,
beszédes tekintetből szótlan szájmozgás, melyek mindegyikének sajátja a
többet mondás.
Mégis hogyan
fűzik a versek tovább a kötetet? És mi az, ami miatt Turányiról beszélni
kell?
A természet
rendje Budakeszinél ciklus idilli képeit a leendő unoka vetíti, aki
a ciklus végére maga is unokát ajándékoz apjának "Azóta én is apa vagyok,
és úgy vélem, lehet még esélyünk: unoka nem veszít". Mitől ez a vészjósló
mondat, honnan az elemi esélytelenség? A gyermek-elbeszélő, Lili néni,
a nagymama, az apa mint fogalom s mint konkrét személy, illetve a két gyermek
a szereplők. Az a könnyedség, amivel a kötet indul, Turányi egy igen nagy
erőssége. Turányi leírhatja, hogy "szexi mosoly", mert ettől nem kevesebb
és hiteltelen lesz a szöveg, épp ellenkezőleg, behoz egy olyan hétköznapi
regisztert, könnyedséget, mely a verseket közelebb hozza az olvasóhoz.
Hiszen cinkos ez a beszédmód, nincs rajta allűr, keresetlen, ahogy
ezen már fentebb is lovagoltam. Szemléletes képeket erősít ez a beszédmód,
ahogy érezzük a dinnyelébe beletapadó port (Balatonszéplak 1977),
látjuk Lili néni krokodilbőr táskáját csattogni a fejen (Mater familiaris),
"az őzbarna hegeket" (Cukornád). A gondtalan gyermekkort immár tükörből
nézve, tükörcserépként, nyomban a ciklus címadó verse torzítja, ez az a
pont, ahol a gondtalan, cinkos mesélés elkomorul, és nagyobb súlyt kap
a metaforikus megjelenítés. Innentől már valahonnan nézi a múltat, a visszatekintésben
a viszonyítási pont kerül előbbre. Hogy a metaforára példát hozzak, illetve
az elkomorulásra: "Ha felbukunk erősen, rézízű szájjal az álom, a zárókő
alól, a csendes nulláról, ha kint van mindenünk, csalánnal teli az ágy."
A komorság azonban pontosan ennyire komor: "Apa vagyok, valakik életében
egyszer medvetömegű árnyék". Vagyis "belenő saját testébe a gyermek" és
megteremti az új formát, új alakot: "Lazac vagyok, az életem sós vízből
édesvíz, parányi fordulat: apa" (Tőkesúly). Ez a hal-metafora végigúszik
a köteten, a figyelmet a költő maga is fókuszálja, de a metafora is vonzza
a tekintetet.
A hal krisztusi
jelentése Turányinál komoly problémákat vet fel. Hiszen az isten- és hitkereső
jegyek a kötetben majd később sűrűsödnek, de nem annyira egy konkrét vallási
irányzat, konkrét istenére kérdez rá, hanem Turányi magánmitológiájában
keresi az istent, az apát, ha túl akarjuk ragozni a dolgot. Mintha azzal
a meghasonulással kellene valamit kezdenie, hogy eztán ő lesz valakiknek
az őrző, megváltó apa, és mintha attól félne, azt tapasztalná, hogy az
ő őrangyala, védő, tartó istene szökni látszik. Innentől saját maga számára
lesz valótlan a bástya szerep. "Nincs az az isten, aki elszöszöl egy ilyen
kártyavárral" – írja Bartis Attila A nyugalom című regényben, de
gondolhatná ezt Turányi Tamás is. De isten messze vitt minket a halaktól,
ami Turányinál most fontosabb még. Azt a mozgást, mozdulatlanságot hordozza,
mely a megállapodást és a természet rendjére való figyelést, nagymama szobájában
maradást helyezi szembe a tisztáznivaló folyóval, ahol a combos tücsök
ugrásra kész, ahol a menetelő hangyahadak és a rigólovag magas céje mind
változásért kiált (Víz). Nem mindegy, az ember egészséges akar-e
lenni, vagy boldog; folyótorkolatot keres vagy nem úszik tovább (Lazac-emlékmű).
Az a víz aztán benéz a gyerek nem járta helyre, beles a ne a gyerek előtt
helyre (Kemény István), és megjelenik a revolver, egy borosüveg kiegészítőjeként,
amely így, másodszori felhívásra biztos, hogy idővel el kell, hogy süljön.
A tanácstalanság,
amit Istennel kapcsolatban érzünk a sorok mögött, egy pillanatra még eltűnik,
az Apás szülés című igen remek vers által, mellyel Turányi, joggal
mondhatjuk, remekművet ír. Ebben a versben kiemelkedik a Turányi-líra azon
ereje, mely képes a dolgokról beszélve úgy szólni, hogy közben mozdulatlan
a szája, vagy épp csacsog, de pontosan érti az ember, hogy miről beszél
valójában. Mert például a szöveg tényközlő jellege, az ima jelleget öltő
felsorolás a rettegés fokát erősítendő van jelen. Turányi nem azt mondja
el, amit érez, hanem amit tőle, az érzésből adódóan éreznek, tesznek a
tárgyak, személyek. Vagyis az érzés alkotóvá, teremtővé lesz. Ahogyan örökre
bevésődnek fontos pillanatokkor jelentéktelen részletek, szagok, történetek,
úgy sorakozik fel a versben a parkolóőr, Erzsi néni, a miómás hölgy és
Klára története. Mert éppen annyira a legfontosabb adalék Barnabás születéséhez
a közös jattból lenyúlt ezres, mint a standoláshoz a hátsó koponyaforgás.
A világ rendjét teremtik meg. Azt a világrendet, melyben farkasszemet istennel
egy újszülött tekintetén keresztül lehet nézni.
És a ciklus
utolsó verse, a Tőszó: apa mintegy leüti a labdát, "boldoguljon
mindenki, ahogy tud", isten itt, mondom, tanácstalanságot szül, mert az
apa egy pillanatra gyermekké válik maga is, "nálad vagyok vendégségben".
Megint a tükörcserepeket nézegeti, de a torz arcokat látja. Kérdéseket
sorjáz, számon kér a múlton, hogy az előrevetített revolveres poklot legyen
mivel magyarázni.
A Mr. A
című második ciklus "szájában sötét van" (Denevér-huzat). A Bikavér
című nyitóvers erős, keményszavú felütése a ciklus végére elmaszatolódik,
puszta Sors-piszkozattá lesz. A szikár, kimért mondatok és szavak
("Döntöttem. Márpedig nyár legyen, ezen az asztalon. Uram, ha vagy, te
ide állj. Napszemüveg, síszemüveg: éljetek meg arcomon.") toporgó, bizonytalan
találgatássá lesznek ("Hányszor hazudtam neked, hogy szabad vagyok, és
mégis igaz volt, ámbátor inkább szeszek megszeppent cselédje voltam…").
Nyomon követhető, hogyan szaporodnak a démonok, vagy a legrosszabb, hogyan
lesz az elbeszélő ketten. Az új ismerőst Mr. A-nak hívja. Az alkoholizmus
rányomja bélyegét mindenre, ami volt, van és lehetséges, ő lesz az a torz
tükörcserép, amelyben a költő önnön arcát kell, hogy felfedezni vélje.
A ciklus íve rajzolja meg, hogyan lesz szolgaegészségből szeszek megszeppent
cselédje. Amelyek között elviekben nem sok, gyakorlatilag egy óriási különbség
van. A félelem, illetve a hontalanság. Mert a sörhabos száj még az igazságról
dönt, holmi pökhendiség, fennhéjázás szólal meg benne. Aztán a társak és
a nő után az őrangyal helyét keresi magában, amely beszédből süt a zavar:
"Másfelől[…] mintha repülőmből mintha kicsit szökne a levegő, mintha kicsit
megnyúlt volna tétlenséggel meglopott időm, mintha meg akarnád várni, hogy
ostobaságtól újra a bűnig jussak el…" (Az Őrangyalhoz) Újra a kezdeti
léthelyzet körvonalazódik: annyit értek a világhoz, mint egy gyerek. Az
Apás szüléshez mérten nagy kaliberű mű a Neonkörök és a Kerek
Szeptember című vers annyiban mindenképp összetartoznak, hogy a mondhatni
kettévált lírai én műszerpontossággal méri és elemzi saját helyzetét, alkoholizmusát.
A démonok mintha aludnának épp, az őrző, mely nem szökött el, mint Mr.
A véli, strázsál keserűn, teli az urna. A választ is megkapjuk a krisztusi
kérdésre: "de járod az utat, a macskakövest, menetelsz fél éjt kézivodkáddal,
ám haláltáncra nem vált a fekete bújócska, csak mész, utcát, háztömböt
rontva". Mozdulatlanság helyett őrült menetelés. Van-e bőr a képen, ahogy
kérdezni szokták, s kemény az ítélet: "nincs az a festék, ami megszáradna
rajta", nincs. A Kerek Szeptember pedig lelassítja a menetelést,
még nagyobb lesz a vészterhes csönd, "billeg csak az ember a saját árnyékán".
Ez a billegés, egyensúlyozás később ölt konkrét formát: "Jön-megy a lélek
köztem és közte, vándorlásnak ezt nem nevezném, inkább ez a "vagy ő, vagy
én", mindenesetre egyikünk mindig a másik nemlétéről dönt." (Szméagol)
Fontos, hogy a lelassulás ebben a ciklusban nem eredményezi a mozdulatlanságot,
azt csak valahol a kötet után találjuk, amikor már rég túlleszünk A
Holt-lápon, amikor a leves már kihűl, hogy a kötet utolsó versére utaljak.
A Kerek
Szeptember Úr-képe egybemossa a pofont és az ideát: "kapjon csak az
ember egy ideát, az Úr adja a másikat", azonban a kapualjakban még eztán
is angyal őrizte, mindegy milyen városban, kapukulcsot keres. Ez azért
lesz fontos, mert a kötet másik két ciklusa a Mátrix és A Gyűrűk
Ura ezt a mindegy milyen-világot keresi, teremti. Amely világok ugyanazok,
mint voltak eddig, azonban a lírai én megváltozásával, megkettőződésével
más perspektívából látjuk, látja őket. Ezt a világot minduntalan megkérdőjelezi,
nem világosak annak határai, körvonalai és saját helye benne. Ez az a világ,
"ahol épülés és romlás: egy" (Észak Dél ellen). Talán éppen jellegénél
fogva ezt a ciklust tartom a legkevésbé sikerültnek. Magán hordozza a kérdőjeleket,
a bizonytalanságot. Változik a forma is, a testes szövegek mellett a puszta
négy soros verset is találunk. De mégis, mi változik meg itt igazából?
Az, ami a Mr. A ciklus végére tarthatatlanná vált, a megkettőződő
tudat. A Mátrix című ciklusban újra próbálja a világot megragadni,
új formákat keres, illetve régieket definiál újra. A Halál és a lánykák
című vers "kacska kezem" jelzős szintagmáját nagyon találónak tartom, mint
a "hurutos kéményt" – Turányi megint megcsillantja teremtő képzeletét,
nyelvi leleményességét. Azonban a vers zárósora "Halál, ha csatába indulnék
Veled!" gyenge, mintha meghazudtolná magát egy sor erejéig, hiszen ennyire
konkrétan megszólítva a halált, veszít hitelességéből a szöveg. Mert a
könnyedséget, amivel Turányi olyan nagyszerűen dolgozik, nem jól egyezteti
a pátosszal. Annak itt nem ebben a formában van helye. Épp ez a bajom a
Vatta utolsó soraival: "Kedvesed villanyt gyújt, és kéri, öld meg
azt a pókot ott. De nem lehet, már nem lehet. És nemcsak mert te vagy az
a pók.".
A kincses
szigettel visszatér a metaforákkal terhes világba, mintha ez megoldást
nyújtana, lehetőséget a könnyebb megértésre. A mozgások elvétik a ritmust,
csak az ékszer villog tekintet híján, "mintha már itt se lennél, mintha
az elemi rend volna csupa seb". A testet érő támadások már kívülről is
jönnek, kapaszkodnak belé. A Lili nénivel párhuzamba állítható alak, Totenbaumné
már korántsem az a csontos károgó öregasszony, akitől a gyermeki én fél
és érez bűntudatot, az ő hómezője való félelmekkel van teli. Kicsit Andersen
Jégkirálynőjére emlékeztet. Iszonyú vonzó, de rettegünk tőle.
A gyantából kilépő léggyel (Lékekvesztő)
megindul valami, valaki; ami, illetve aki Schumacher pályáján forog rendületlenül.
Nagy igazságot jegyez le Turányi: ám, mivel a lélek nem lehet egyszerre
két helyen, így rendre "megfeledkezik magáról". Ez a Kerek Szeptember
költőjének is a tragédiája, lehetetlennek tűnik számára összeegyeztetni
a gyermeket, az apát és az alkoholistát magában.
Az a mozgás,
mely akadozva, de beindul, a Kulcskészítő című versben röppályára
tér. A szeretkezés lejegyzése megint attól lesz erős, hogy nem nyavalyog,
nem szenveleg, hanem előveszi a mérőműszereket, rágyújt és mesél. Úgy,
hogy tudja, egy történetnek nem attól lesz súlya, mennél bonyolultabban
vezeti be az ember. "Íme a test, kilenckapus, zúgjon csak a B-közép, Élet
és Tudomány következett, óegyiptomi pózok, ficamveszélyes, nem-eukleidészi
geometria a rettenetes üléseken." Vagyis az önirónia az, ami Turányi verseit
könnyeddé teszi, amitől össze tudunk vele kacsintani, s ami miatt egy apás
szülés és egy puszta dugás is szép lesz. Minden rossz és nehéz ellenére.
A ciklus végére a rendhez közelít megint:
"Beszéltünk nőkről, történelemről, hogy köztünk a rend helyreálljon, mérhesse
egyik a másikát, kopogjon pasziánszunk ütemesen". És újra megjelenik az
angyal, asszony méhében bújik meg nehéz szülés után, és hozza a reményt,
hogy a sorshúzás most jobban sül el.
A Hajtók
című záróversben egy apa beszél a fiához, melyet olvasva eszünkbe juthat
a Tóth Krisztina-i Anyai lista. Az égő bozót végítéletében saját
arcát látja meg a költő, mely város pusztulásra ítéltetett. A hajtók általi
égetés mint holmi vége nincs vágta jelenik meg, de megnyugvást hoz a lélek
új formája: a lehorgonyzás. És a National Geographic-fénykép vaksötétjével
szemben "testünk nevel mégis eleven füvet".
A más-világ,
a horgony helye lesz A Gyűrűk Ura ciklus. A cím utalva a regényre,
filmre beleilleszkedik a kötet szövetébe és ívébe, az előző ciklusokban
vívott csaták, illetve a keresett-teremtett, valós és valótlan világokra
adódó válasz születik meg az utolsó 12 versben. Ez megint konkrét döntés:
a démonokat úgy szelídíti meg, hogy egy maga választotta fiktív világba
tereli őket. Abban a világban átlényegülnek, egészen más jelentéssel bírnak.
A maga is gyermeki lélek, az apa ebben a ciklusban találkozik önnön gyermekkorával
az alkotás rítusában. És azt a hasadást, mely előbb riasztó volt és küzdelmet
jelentett, hirtelen megszereti a költő, az oly sokat dicsért keresetlenség
a Szméagol című versben igazán nagy erővel bír. A gúny Szméagol
párjában, a Gollamban: "és »szeretném hinni és tudni, hogy mindig
ilyen leszel«. Hát nem lettem." Csupa nem következik, mentegetőzés
nyakra-főre, takarózás, mert "a sorvezető nem volt elég vastag", mert "nem
tudtam, csak véltem", mert "nem hallottam, és alig láttam". Egészen mindegy,
a kifogás csak kifogás marad, gyengeség, elgyengülés, amit az ember dühvé
forgácsol: "mint a hóeke toltam a szavakat, az eleven semmit, leginkább
azt, hogy elegem van és elmegyek".
Milyenek ezek
a nők, akikből elege lesz. Pontosítok, a velük való létből. Akiknek tükörcserepeket
mutat az ember, akiknek sarka kopog a matrac mellett. "Passzát-szeszély".
Biztos pontok és antilopnyakú hullámverések, akik igazából tünemények,
mintha ott sem lennének, csak ők is valami furcsa fintorai a sorsnak. Ahol
az igazi maszkmester az alkohol. "Aminek nézel, pontosan az vagyok." (Fangorn)
Ebben a versben nagy fordulatot találunk. Míg Lili néni összezavarja a
sok édes részletet, addig Fangorn erdejében "az egészet szeretném,
s a részletek zavarnak". S e mögött az őszinteséget kell sejtenünk, az
egész akarása eltereli a figyelmet az apró fontos részletekről, éppen azokról,
melyek Turányi Tamás költészetében meghatározóak. Azok a részletek, amelyek
a delírium állapotától függően hordozzák magukon a költőt, illetve működnek
úgy, ahogy a költő érzései hatnak rájuk. Ez az, ami igazából sekélyes terepre
téved. Az őszinteség. Amelyet az alkohol iga alá hajt.
Előtte azonban
Turányi másik nagy verséről kell szólnom, A Holt-lápról, mely tesz
egy görbecsavart, az ajánlás ugyanis így szól: függőségemnek szeretettel.
Vagyis a hazugságra kényszerítő alkohollal lesz kíméletlenül őszinte. Kicsit
a Bikavér hangján szól, azonban keresve sem találni azt a dölyföt,
pökhendiséget, mint amit ott. Ima ez, amely nem vádolva kérdez, csak kérdez.
A csúcspont pedig: "Miért hagyod, Uram, hogy így is lehessen élni?" És
a beletörődés nagy csöndje az egyik legszebb, ami a kötetben elhangzik:
"Ahogy Te löksz el magadtól, az legalább szép. Az maga a statika. Hívássá
kódolom, már ébren, és elereszt egy Apa." Azt gondolom, a kötetnek pontos
summája ez a néhány sor. Hogyan lehet mozgásba kódolni a tökéletes mozdulatlanságot,
hívássá kódolni az elutasítást. Az Apa pedig egyszerre utal az ő apaságára,
illetve az őt eleresztő apára, amely működik konkrét és átvitt értelemben
is. Hogyan lehet az ember biztonságban, és teremti meg azt – igen, az alkoholizmus
lesz mindennek a mozgatórugója, rajta áll vagy bukik minden. Éppúgy az
apaság, mint az, hogy milyen gyereke ő idősödő apjának. Lehet ezt nem ennyire
borúsan is látni, hiszen az Apa elengedő keze egyben a felnőtt létet hitelesíti.
Azonban a kötet egészét tekintve nem ezt a derűs olvasatot tartom előbbre
valónak.
A kötet A
Holt-láp után következő néhány verse felhívja a figyelmet egy hiányzó
pontra. "Anyátlanság, gondolom erősen". Ami újat teremt Turányi, az a kapcsolat
nélküli mód, a könnyed beszéd, a cinkosság, mely épp a meghitt anyai
ölmeleg hiányát jelzi. És a Mordor című vers ezt fűzi tovább, a
nő hiányát, aki utóbb, az Aragorn című szövegben már anya. Aki lehetőséget
kínál arra, hogy teremtővé váljon az alkoholizmus ellenére, hogy a szeszek
megszeppent cselédjéből mellkasban morgó medve szülessen meg. Mert itt
nem az italhoz képest van a világ, hanem annak rendje és módja szerint.
Egy kismackóhoz képest. A nő, az anya mellettük van, a szó szoros
értelmében, víztől csöpögő hajjal, "Ősanya-tekintet".
Ami derűről
beszéltem, az a Gondor helytartójából rajzolódik ki végleg. Itt
a mozdulatlanságba kódolja a mozgást: "doromboló artériád kényszerített
mozdulatlanságra, szétgurultam volna rajtad". Rég olvastam ilyen szépet,
mint itt következik: "ma sem tudom, hogy az utam mélyült vagy hosszabbodott
veled, nehéz idők voltak, Isten is valami gyógyszert szedhetett".
Itt zárul
a Turányi-mítosz, azonban koránt sincs vége. Sőt, épp csak most kezdődik
az, amiről aztán beszélni kell, "magamban fújhatom titkodat tovább –".
(JAK. Bp. 2006)

|
|