|
TÜSKÉS
TIBOR
Jeleneink és múltjaink –
és a jövőnk
Ács Margit kötetéről
1. Annak, aki nem rendszeres olvasója
a Kortársnak, és ezért nem ismeri a folyóirat tanulmány és kritika
rovatát (amelynek Ács Margit a szerkesztője, és ahol a jelen kötet több
írása is először megjelent), továbbá nem olvasta a szerző korábbi években
publikált regényeit és novellásköteteit, azt tanácsoljuk, hogy a három
fejezetre tagolt, triptichon szerkezetű könyvvel a barátkozást a végén,
a harmadik ciklus írásainak az olvasásával kezdje. Itt, Honlap fejezetcím
alatt interjúkat és laudációkat talál, amelyek a legközvetlenebb módon
vallanak arról, hogy az olvasónak kivel van dolga. Ezekben az írásokban
a szerző személyes jelenléte a leghangsúlyosabb, ezek a vallomások mondanak
el a legtöbbet a szerző személyes kötődéseiről. Itt olvashatunk – többek
között – arról, hogy Ács Margit "puritán újpesti munkáscsaládból" jött,
itt hallunk 56-os élményéről és meghurcolt tanáráról, itt ismerjük meg
korábbi munkahelyeihez, a Szépirodalmi és a Magvető Könyvkiadókhoz fűződő
kapcsolatait. Az interjúk élményanyaga és a tények elbeszélése azt sejteti,
hogy az életet, a valóságot szépíróként szemléli, és ha az irodalom jelenségeiről
beszél, az alkotás folyamatát és az elkészült művet belülről látja. A beszélgetések
egy-egy vallomásos mondata kulcsot ad az olvasó kezébe Ács Margit esszéírói
és kritikusi munkásságának a megértéséhez. Ilyeneket mond: "Furcsa, hogy
az emberbe mennyi ellentmondás belefér." Vagy: "azért olvasunk, hogy mások
szavai által önmagunkhoz jussunk el." Önjellemzés ez is: "a »hivatalos«
irodalom minden új nemzedéknek a legfőbb ellensége". Vagy: "nagy óvatosságra
van szükség a művészetekkel foglalkozó tudományokban".
A köszöntőkben
látszólag alkalmi feladatokat old meg kitűnően és nemes eleganciával, ám
ezek a szövegek is túlmutatnak önmagukon, az alkalomszerűségen: ízléséről,
vonzódásairól, értékszemléletéről vallanak. Amikor Görömbei Andrást, Tornai
Józsefet, Monostori Imrét, Hubay Miklóst, Borbándi Gyulát köszönti, és
egy-egy díjukhoz gratulál, valójában részben általános esztétikai kérdéseket
feszeget, részben tájékozódásának irányáról, meghatározó személyes kapcsolatairól
vall. Már e fejezet írásai alapján elmondhatjuk: Ács Margit számára az
az irodalom különlegesen fontos, amelyben a nemzeti kérdések, a közösségben
gondolkodás és a morális értékek meghatározó szerephez jutnak, amelyet
az erkölcsi és a nemzeti felelősségvállalás jellemez. Eszménye a nemzeti
elkötelezettségű, erkölcsi imperativuszokat vállaló, korszerű (modern)
magyar irodalom. Önmaga is a nemzeti identitás fontosságát képviselő író,
irodalomtörténészként és kritikusként pedig feladatának a közvetítő, az
esztétikai és morális értékeket átadó szerep vállalását tekinti. Mi bántja
legjobban? "Azt kell mondanom: a történelmi igazságtalanság, az erkölcsi
világrend sérülése csak dühít és dühített. Szenvedni a nép, népem rokkant
lelkiségétől szenvedtem, és szenvedek ma is." Minek tekinti önmagát?: "népünk
megmaradásáért, a nemzeti önérzet feltáplálásáért szavakat szövő értelmiséginek".
2. Az interjúk
és a laudációk ismerete után könnyen tájékozódik az olvasó a kötet első
részében található esszék anyagában. Ezekben az írásokban Ács Margit "közíróként"
mutatkozik be, és a mai "közélet" és értelmiségi lét néhány fontos kérdését
boncolgatja, mindenekelőtt a mai magyarság tudati állapotát elemzi. Ahhoz
a generációhoz tartozik, amely megismerte a pártállami hatalom regnálását,
de volt ereje azzal szembefordulni is. Jogosan mondja: "kiszabadultam az
alattvalói lét szuggesztiójából". Hiteles, amikor a mai értelmiség egy
részének "árulásáról" beszél; hitele van, amikor a "nagy elődökre" hivatkozva
önkritikusan állapítja meg: "Mi – velük ellentétben – nem gyártottunk utópiákat".
Elhatárolódik mind a gazdasági liberalizmustól, mind a marxista ideológiától.
Kérdéseire a választ mindenekelőtt a nemzeti elkötelezettségű irodalomban
találja meg. A fejezet "elmélkedő", meditatív írásai általános kérdéseket
és elvi válaszokat fogalmaznak meg, alapfogalmakat tisztáznak. Melyek ezek
a "fontos kérdések"? Melyek ezek a fogalmak? Milyen ma a magyar nemzeti
tudat állapota? Mi a mai magyar értelmiség helye, szerepe, feladata a társadalomban?
Mi a megalkuvás? Van-e elfogadható kompromisszum? Figyelme kiterjed a nemzet
és az irodalom, az értelmiség és a politika kapcsolatának, a "népi író",
az "irodalmi népiség" fogalmának a vizsgálatára. A fejezet utolsó tanulmánya
a mai közélet kérdéseit veti föl. Válasza nagyjában ez: nem igazság van,
hanem igazságok vannak, nem múltunk, hanem múltjaink, nem jelenünk, hanem
jeleneink vannak. Az esszék ismertetését is egy beszédes idézettel zárjuk.
"Ismétlem, én a gyógyulásra, a tudatos túlélésre szavazok, de azzal a kikötéssel,
hogy az eltelt idő által kizsarolt engedmény, a túlélés diktálta kompromisszum
ne töltse be a szemhatárt, ne akarja elhitetni magáról, hogy nincs és nem
is volt nála jobb, különb cél. A cél ugyanis mindig különb, mint ahova
eljutottunk, és semmi sem kényszerít arra, hogy e tekintetben tisztánlátásunkat
feladjuk – kivéve saját kényelemszeretetünket."
3. A kötet
legintenzívebb, a legtöbb eredeti megállapítást tartalmazó, a mai irodalombírálatot
gazdagító fejezete a Kritikák címet viseli. Ezekben az írásokban
– bár nem nélkülözik az egyéni ízlést – nem a személyes jelenlét a figyelemre
méltó, a tárgy, a téma objektív fölmutatása a fontos. Abban, akiről és
amiről ír, mindig van valamiféle – a divat, a "kánon" ellen ható – kiemelő,
"fölfedező" gesztus, és többnyire az irodalmi köztudatban nem szereplő,
kellő megbecsülést nem élvező alkotókra és művekre figyel, ám ez a szubjektív
megközelítés sosem torzítja vagy homályosítja el látását és értékítéletét.
A tizenhárom könyvkritika tárgya a tág értelemben vett kortárs magyar irodalom,
de nem kizárólagosan szépirodalmi mű. Verseskötet, regény vagy novelláskötet
szerzője csupán Szilágyi István, Tőzsér Árpád, Jókai Anna, Göncz László,
Sigmond István és Mohás Lívia (és egy orosz író: Viktor Pelevin). A többi
hat kritika esszégyűjteményről (Albert Gábor), antológiáról, kritikai kötetről
(Cs. Nagy Ibolya), irodalomtörténeti pályaképről (Görömbei András), levélgyűjteményről
(Sárközi Mátyás) és történelmi tárgyú munkáról (Török Bálint) szól. Hogy
a kritikus az egyetemes magyar irodalomban gondolkodik, jól mutatja az
a szembetűnő arány, hogy a szerzők közül öten (Szilágyi István, Tőzsér
Árpád, Sárközi Mátyás, Göncz László, Sigmond István) az országhatárokon
túl élnek.
Megpróbáljuk
egy-egy mondattal jellemezni ezeket az írásokat. Szilágyi István Hollóidő
című regényének vizsgálata a komplex műelemzésre példa: a kritikust a téma,
a műfaj, a szerkezet, a stílus, a regénybe kódolt élet- és ismeretanyag,
a jellemek egyaránt érdeklik. Eredeti megállapítása: "férfi-regény" a Hollóidő.
Talán ebben a kritikában látszik meg legjobban, hogy Ács Margit szépíró
is: jól tudja, hogyan születik, hogyan "csinálódik" a mű. Albert Gábor
válogatott esszéit (Az öreg kutya vedleni készül) már a kritika
címével találóan jellemzi: Egy író utazása a politikusok országában,
azaz egy nemzeti elhivatottságú kortárs értelmiségi reagálása napjaink
közéleti kérdéseire. Tőzsér Árpád verseskötete (Finnegan halála)
arra ad alkalmat, hogy nemcsak egyetlen könyvet vizsgáljon, hanem arra
is, hogy Tőzsér egész eddigi lírájának belső ellentmondásait föltárja.
Az agitatív antológiaköltészetről írt bírálat és elemzés (Munkás, paraszt,
értelmiségi munkaverseny lázában ég!) a kritikus morális érzékenységét
mutatja. Jókai Anna először 1972-ben megjelent regényének (Napok)
újra kiadása arra ad alkalmat, hogy a megírás ideje és a téma kapcsolatát,
valamint a regény erkölcsi tartalmát, a regényalakok jellemében hordozott
morális "üzenetet" vizsgálja. Cs. Nagy Ibolya tanulmánykötetének (Kérdez
az idő), Görömbei András Csoóri Sándor-portréjának bemutatása, valamint
Török Bálint Szent-Iványi Domokosról szóló biográfiájának elemzése azt
jelzi, hogy Ács Margit a kritikusi, irodalomtörténész és történészi szakmára
is figyel: a kritikusban a feladatvállalás nagyságát értékeli, és a történész
legfőbb erényének a tárgyilagosságot mondja. Sárközi Mátyás könyve (Levelek
Zugligetből) az anya, Sárközi Márta Magyarországról küldött leveleit
és az Angliában élő fiú kommentárjait tartalmazza. Ács Margit kiemeli az
anyagban rejlő szemérmességet, humort és "abszurd drámát". A kötet fő értékét
az adja: az emigráns léthelyzet tükre. Göncz László regénye viszont (Olvadó
jégcsapok) a muravidéki magyar kisebbség Trianon utáni sorsának alakulásáról
nyújt képet, de a mű tartalmi hozadéka mellett a kritikus jelzi a főhős,
Kiss László alakjának idealizált megformáltságát is. Sigmond István újabb
novelláinak (És markukba röhögnek az égiek) elemzése nemcsak azt
mutatja, hogy a szerző egy abszurd prózavilág képviselője, hanem bizonyítja
a kritikus érdeklődésének a tágasságát is: Ács Margit az új kifejezőeszközök,
a fantasztikum, az abszurd világkép és ábrázolásmód megértésére és befogadására
is érzékeny. Mohás Lívia önéletrajzi fogantatású regénye (Jessze fája)
"ingerkedő kihívás": a szokványos családregényektől eltérő mivoltában van
fő értéke.
4. A ciklusban
olvasott kritikákból miféle következtetés, "tanulság" szűrhető le? Mi jellemzi
Ács Margit kritikusi látásmódját, értékrendjét és módszerét? Magát többféleképpen
nevezi: író, esszéista, közíró, közember, íróféle. De semmiképpen: irodalomtudós.
A legtalálóbb talán: hasznos közvetítő. Az irodalmi művekről írott bírálatai
terjedelmes elemzések, nem hírlapi, alkalmi recenziók.
Nem sablonokban
gondolkodik, és nem elégszik meg a szövegelemzés eredményeivel. A művek
gondolati tartalma érdekli, a művek eszmei hozadékát vizsgálja, a művek
tágabb összefüggéseit kutatja. Elfogadja: az irodalom "felépítmény", nem
lehet róla beszélni az "alap" nélkül. Azok a művek érdeklik, amelyekben
fölfedezi a közösségi felelősség gondolatát, azok az alkotók vonzzák, akik
természetes adottságként vállalják az irodalom közösségi szerepét, önmagát
pedig azok közé a kritikusok közé sorolja, "akik mélyen kötődnek nemzeti
sorsvállaló íróink szellemiségéhez". "Mi lehetne fontosabb a mi szakmánkban
– kérdezi –, mint kiemelni az inflálódó könyvtermésből azt az egy-két igazságérvényűt,
amelyet az irodalmi élet kánonok körüli handabandázása közepette senki
nem venne észre? Ugyan miféle »magasból« nézik le, minősítik meghaladottnak
az effajta missziót akár azok, akik egyetemi katedráik belügyének tekintik
az irodalmat, akár azok, akik alkalmi performansznál nem várnak tőle többet?"
Az alkotás mögött mindig alkotót is lát, akinek egyénisége, személyisége
van. Célja ennek a műben jelenlévő személyiségnek a föltárása, megmutatása.
Az alkotó személyisége lírai művekben közvetlenebbül, az epikai alkotásokban
áttételesen – cselekményben, jellemekben – van jelen. Költőkről és versekről
ritkábban szól, de akkor is átéléssel, ihletetten nyilatkozik meg. Az epikai
művek elemzése közelebb áll hozzá: novellák és regények cselekményét úgy
tudja elmondani, hogy abban az elemzés és az értelmezés is tetten érhető,
és eljut – például Mohás Lívia regényének vizsgálata során – a mai társadalmi
rétegezettség (a népi származékok és a középosztálybeliek) érzékeny elemzéséig.
Némi hiányérzetet csupán az kelt az olvasóban, hogy az alkotó elvi hovatartozását
és a mű közösségi tartalmát fontosabbnak tartja, részletesebben vizsgálja,
mint a mű abszolút esztétikai értékét, inkább nézi az alkotás "hasznosságát",
mint annak esztétikai minőségét és megvalósulását. Ács Margit legvonzóbb
kritikusi erénye az elfogulatlanság. A társadalmi kérdések iránti érzékenysége,
a sorsvállaló irodalom iránti vonzalma nem akadályozza meg abban, hogy
más "típusú" irodalmi értékeket is elfogadjon. Bár gyanús számára a minden
irányban megmutatkozó tájékozódás és figyelem, és nem tartja bajnak az
irodalmi élet polarizálódását, maga ad példát a kritikusi nyitottságra.
A Prágai Tamás készítette interjúból fény derül arra, hogy már 1975-ben
(!) fölismerte Kertész Imre Sorstalanság című regényének értékeit,
és a regény első kritikusai között – a később Nobel-díjjal koszorúzott
regényről – a legelismerőbb méltatást írta.
5. Jeleneink
és múltjaink vizsgálata csak jövőnk – az Ács Margit által támogatott
és pártolt irodalom jövőjének – mérlegelésével lehet teljes. Milyen holnapot
lát a kritikus a közösségi szerepet vállaló irodalomnak, a nemzeti sorskérdéseket
fölmutató íróknak? Ács Margit könyvében többször hivatkozik a Németh Lászlótól
kölcsönzött kifejezésre: Jó Ügy. Németh László az 1964-ben papírra vetett,
Az
én utam című töredékben írja: "az emberek legszebb és legjogosabb törekvései
mélyén ott ül a Jó Ügy – ez az én pártom, amely számára a Jó Ország, Jó
Világ ideáját el kell készítenünk." Nos, Ács Margittal együtt kérdezzük:
hol van, milyen messze került a Jó Ügy, a Jó Ország, a Jó Világ megvalósulásának
a lehetősége? Hol van a Jó Világ? A világ a globalizáció, a tőke, a reklámipar,
a manipulált média, az agymosás "áldását" nyögi. Megvalósult, amit Bartók
Béla már 1943-ban sejtett: a lelkekben lévő ürességet az "álkultúra hulladékai"
töltik meg. Miféle jövő vár a Jó Ügyet szolgáló irodalomra? Ács Margit
kérdése: "Eljön az idő, amikor a magyar kultúra fossziliáit múzeumokban
fogják mutogatni a túristáknak?" Amihez hozzáteszem a magam még keserűbb
kérdését: Eljön az idő, néhány száz év múlva, amikor a Duna-Tisza táján
már nem beszélik nyelvünket, de a Hargita valamelyik barlangjában úgy fogják
majd megtalálni a Sütő-szövegeket, mint ahogy előkerültek Kirbet-Qumramban
a Holt-tengeri tekercsek? És hol van a Jó Ország? A rendszerváltozás: kísérlet
maradt. Sokan úgy érzik, hogy a demokrácia mezében a diktatúra, a neokommunizmus
lopakodott vissza. Azok oktatnak ki a demokrácia gyakorlatából, akik tegnap
még a proletárdiktatúra jogosságát hirdették. A nép a hatalom számára puszta
adóalany, lakosság, adófizető állampolgár, populáció. A közösség szolgálata:
idejétmúlt. Igazmondás, őszinteség helyett a hazugság számít erkölcsösnek,
hasznosnak, a hatalmat megtartó erőnek. Ács Margit a 2004. december 5.-i
népszavazással kapcsolatban írja: "Magyarországon a nemzet ügye keveseké,
a többség kelletlenül vagy egyenesen viszolyogva gondol saját magyarságára."
Nem folytatom. Ha hűek vagyunk Németh László igényéhez, akkor látni kell,
hogy a Jó Ügy, a Jó Ország, a Jó Világ ideájának megvalósulásától messzire
kerültünk. De hiszek a termékeny pesszimizmus erejében. Mert van destruktív,
leverő, lefegyverző pesszimizmus, és van termékeny, cselekvésre ösztönző,
aktív pesszimizmus. Amilyen – többek között – Kölcseyé, Vörösmartyé, Adyé,
Illyésé. Hogyan mondja Ady A hőkölés népében? A Csodák-Ura talán
megadja "Hogy néhány maradt sereghajtó / Törötten, fogyva azt ne vallja:
/ Ezért a népért úgyis mindegy, / Ebsorsot akar, hát – akarja." És reményt
táplál Bibó István gondolata is: sorsot, jövőt tartósan hazugságra építeni
nem lehet. És ott van a jövő reménye Ács Margit könyvében is. Van életképes
és értékes, nemzeti elkötelezettségű, közösséget szolgáló mai magyar irodalom
és ezt az irodalmat közvetítő kritika. Ha csak az előttünk fekvő kötet
élő "szereplőit" nézem: a szépíró Szilágyi István, Jókai Anna, Mohás Lívia,
Tornai József, Hubay Miklós életműve ezt igazolja, Albert Gábor, Cs. Nagy
Ibolya, Görömbei András, Monostori Imre, Borbándi Gyula, Török Bálint esszéírói,
kritikusi, irodalomtörténészi és történészi munkássága ezt szolgálja. És
ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a Németh László-i értelemben vett Jó
Ügy ideája ott ül Ács Margit törekvései mélyén is – hitelesen. (Felsőmagyarország
Kiadó, 2006)

|
|