|
SÜTŐ
CSABA ANDRÁS
A distancia poétikája
Megvalósítási és megvalósulási
módozatok
Jenei Gyula Ha kérdenéd című kötetében
„írás fölé
hajló arc
nem én vagyok
nem én voltam”
(Jenei Gyula: már mindig)
A költészet: emlékezés. Legalábbis a
költészet jelentős hányada eshet e meghatározás paraméterein belülre. Jeleznünk
kell, hogy a fogalom korántsem egyértelmű, ellenkezőleg. Nagyfokú differenciáltságot
lehet és kell sejtenünk ott, ahol látszólag egyszerű fogalommal szoktunk
élni, ebből következően az emlékezés bonyolulttá válásáról is beszélhetünk.
A görög mnemotechnika,
etimológiáját tekintve az emlékezőtehetség fejlesztésének művészete. Ennek
egy formája a versbe foglalás, ami a tanulást segítő műveletként is (köz)ismert.
Amennyiben azonban ezen eljárást poétikai dilemmaként fogjuk fel, izgalmas
terepre tévedhetünk. Izgalmasra és rendkívül problematikusra. Az emlékezés
minősége, technikai kivitelezése, végső soron sikeressége több tényező
függvénye, ráadásul ezen tényezők leírása fogalmi kategóriákkal legalábbis
kérdéses vállalkozás.
Az emlékezet
működésének formáit, alakzatait is rendkívül esetlegesen tudjuk rekonstruálni,
s egy reménybeli recepció alapjává avatni. A lírai én beszédmódja egyben
magatartásformát is takar; ami nem más, mint a mnemotechnikára való irányultság,
annak teljesebb vagy töredékesebb kiaknázása. Az etimológiát módosítandó,
olybá tűnik, hogy poétikai folyamatként a mnemotechnika egyszerre válik
technikává és egyben leküzdhetetlen akadályhalmazzá; ezzel nemcsak a szerző
(artikulált formájában a mindenkori lírai én) szembesül, hanem adott esetben
a befogadó számára is kételyeket támaszthat. Az ilyetén módszeres kétely
tehát többirányú folyamatokat enged feltételezni: alkotásban és befogadásban
egyaránt.
Totalitás
helyett töredékesség? S ha igen, akkor mire is enged következtetni e fragmentáltság?
A létezés fragmentum jellegére. Szorosabban véve arra, hogy életünk eseményei
ugyan kronologikusak, ám logikailag csupán (pszeudo)rendet képeznek. A
memória zavartsága okán az ebből generált történetszerűség torzót eredményez;
részint az egész folyamatos szétesését és esetleges szerveződését figyelhetjük
meg, részint számolnunk kell a korábbi nézőpont(ok) differenciálódásával,
a szelektív emlékezet működési sajátosságaival is, nem is szólva a rövid
és hosszú távú memória kiterjesztéseiről, s ezek lokalizálási kísérleteiről,
illetőleg ezek nyomon követéséről.
Amennyiben
pedig egy költészet teljesítményében kívánjuk felkutatni a memória ilyetén
természetét, számot kell vetnünk a műalkotás relatíve zártabb szerkezetével
(azaz az emlékezés folyamatának rögzített produktumával), s azzal a távolsággal,
distanciával, ami befogadásunkat; észleleteinket, versértésünket alapvetően
befolyásolja.
Az első probléma
az emlékezés referenciális természetében gyökerezik. (A gondolkodó ember
számára az emlékezés alapvető, mondhatni mindennapos szellemi tevékenység.
Szeretünk emlékezni, s általában jól szeretnénk. Az is előfordul, hogy
szeretnénk nem emlékezni; egy idő után máshogy látjuk a történteket, más
kérdés, hogy bizonyos idő után az eredeti verzió a kollektív amnézia homályába
vész. Amikor azonban mindez poétikai feladattá, alkotó tevékenységgé válik,
alapvetően más problémák lépnek fel.)
Egyszerűen
szólva, korántsem biztos, hogy akár megközelítően, akár megnyugtató teljességében
sikerüljön fel/megidézni a mindenkori jelen (esetünkben: a lírai én megszólalása)
számára a múlt eseményeit. Bonyolultabban fogalmazva, az emlékezés technikai
kivitelezése és a felidézendő közötti distancia feszültséget teremt. A
distancia olyannyira zavaró, kvázi eluralkodó lehet, hogy megzavarja a
poétikai megvalósítást. Ennek legegyszerűbb példája az, amikor a lírai
én kiszól a szövegből, újabb aposztrophét alakítva ki, s mintegy magának
(esetenként más lírai megszólítottnak) kezd mentegetőzni; segítséget kér,
szabadkozik, mérges, csalódott, lemondó, sztoikus, belenyugvó. Mindez csupán
annyit jelent, hogy a distancia okozta feszültséget érzékeltetendő, a poétikai
feladat megoldásának problematikáját szövegszinten is megjeleníti a szerző.
Nemcsak látjuk, hogy nehéz, halljuk is.
Tovább árnyalja
a képet, és fokozza a nehézséget, hogy a memória természetéhez hozzátartozik
a torzítás. Emlékezünk, de csak halványan, mégsem úgy, mégsem pontosan
úgy. Hogyan is volt? És, ami esetünkben érdekesebb, akkor most mi
(és mennyi) van? Marad minden esetben a töredékesség, a sporadikus szóródás
nyomait kereső, azt feltérképező lírai én, akinek ebből az eleve töredékességre
ítéltetett matériából kellene építkeznie.
Ha így nézzük,
olybá tűnik, hogy minden emlékezés eleve kudarcra ítéltetett; teljesen,
tökéletesen, megnyugtatóan nem lehet. Más kérdés, hogy esetleg nem is mindig
cél ez a fajta totális emlékezés, bár a töredékes, téves, vagy bizonytalan
felidézés a referencialitást erősen aláaknázza. Megoldás lehet, ha előre
bejelentett kudarcként felmutatjuk a mégis-megoldást: anynyit, amennyit
lehetett.
Mi is tehát
a distancia? A distancia olyan távolság, amit a mnemotechnikának le kell
küzdenie, át kell hidalnia, egyes esetekben meg kell haladnia a sikeres
megvalósítás érdekében. Distancia az, ami a felidéző és a felidézett közül
poétikai feszültséget generál. A distancia jelenség, amely a referencialitás
hiányából, vagy töredékes létmódjából ered. Olyan távolság, amelyet csak
folyamatában (és nyomaiban) realizálhatunk, le(b)írása pedig alkotói és
recepciós feladat egyaránt lehet.
Alkotói feladat,
mert a poétikai megvalósítás alkalmával a szerző elsőként szembesül vele.
A megvalósítás pedig nem más, mint a distancia megképzése, azaz a distancia
poétikája.
Recepciós
oldalról, felismerve a distancia adta megközelítési lehetőségét, beszélhetünk
annak sokszorozódásáról; ekkor ugyanis már nemcsak alkotói, hanem befogadói
dilemmaként kell tekintenünk rá. A recepció annak függvényében realizálódik,
hogy a szerzőnek hogyan és milyen mértékben sikerül kezelni a distanciát;
két szélsőértéke lehet a távolságot lebíró, eltüntető megoldás, illetőleg
a distanciát magát felmutató teljesítmény. A kettő között számtalan eltérő
megoldás lehetséges, melyek poétikai megfontolás és megformálás eredményei.
Fontos megjegyeznünk,
hogy jelen eljárás csak egyik lehetősége a poétikai pragmatizmusnak; egyféle
közelítés, amely azonban hipotézisek sorozatát rejti magában; feltevéseinket
mindig a szövegre irányultan alkotjuk meg. Természetes, hogy mint minden
műalkotásnál, itt is számolnunk kell a költői szövegek konnotációjával
(a barthes-i értelemben), egyszerűbben az asszociációs mező létével; jelen
tanulmány nem kíván ennek természetével, külső-és belső karakterisztikájával
foglalkozni. Megmarad annak a gadameri értelemben vett párbeszéd keretein
belül, amely a befogadást alapvetően dialogikus tevékenységként definiálja.
Jenei Gyula Ha kérdenéd című
kötetét a fenti paraméterek felől közelíteni egyáltalán nem nehéz. (Talán
ez is vezette tanulmányírót ez ígéretes utcába. Látni, hogy nem zsák; mi
más lehetne célunk?!)
A distancia
nemcsak hogy kézzel tapintható, hanem a fenti paraméterek mentén olvasható,
sőt, megkockáztatva: olvasandó. Akár egy alkotói feladat sikeres megoldását
méltatjuk benne, akár azt, hogy mindez primer befogadói szinten hogyan
realizálódik, azaz hogyan működik az olvasás, elegendő tapasztalathoz és
bizonyítékhoz juthatunk a fentiek igazolásához.
A kötet felépítéséből
indulva, öt ciklus sorakozik előttünk; külön-külön is megállnak lábukon,
ám néhány posztulátum engedtessék meg:
1. A
lírai én a feltételes jelen nézőpontjából végigszemléli, pásztázza birodalmát.
2. A
lírai én tudatában van annak, hogy emlékidézése töredékes lesz, csak az
lehet. Ebből a töredékességből építi a kötet egészét.
3. A
lírai én megszólítottjai a lírai én territoriális felségterületén generálódnak,
és ott is maradnak (személyesség, referencialitás).
4. Az
ilyetén tapasztalat (az emlékezés dilemmái, kísérletei) megszólalási módja
adja azt az esztétikai többletet, ami a szövegeket a tágabb kontextus lehetőségével
vértezi fel.
A kötetnyitó ciklus címe, gombostűre
tűzi, illetőleg annak nyitóverse, Kép tökéletesen jelzi számunkra
a mnemotechnikai ilyetén irányultságát. A cikluscímből indulva látható,
hogy az egyes emlékképek átdolgozása, kvázi újraélése, újragondolása a
lírai én fő érdeklődési terepe. Az apró részletek állnak hát össze; (poszt)image
képződik. A képben gondolkodás jellegzetes megformálásával van dolgunk;
az egykori idéztetik fel, számítva a jelen idejű reflektáltságra, újabb
képeket generál. Jól jelzik ezt a nyitóvers szókapcsolatai, képzettársításai:
délután – légypapír; emlékek – hártyás szárny; konyha – mozaikok; részletek
– fölsorolhatatlanok; többes számban kalimpáló mozdulat – fáradt remegés.
Ehhez társulnak
az időre tett utalások, amelyek előre jelzik mozgásunk irányát: „mint időn
ütött lyukak” a távolodás lehetséges alakzataiként, illetve hangsúlyos,
szövegszintű utalás a jelenre: „most is látom, ahogyan állsz / elmosódva,
távoli időben / – sok színtelen kis pörsenés: / fölhólyagzott feledés egy
képen.” Adva van tehát az időbeli elmozdulás lehetősége, illetve a jelen
pillanat merevített valósága. Figyelemre méltó továbbá a determináns késleltetése:
az első alkalommal a harmadik versszakban bukkan fel, akkor is a semmihez
társítva.
A részletek
lesznek tehát a mozaikok, s ettől válik végső soron személyessé az általános
is. Noha az emlékezésnek van megszólítottja, egyértelműnek tűnik, hogy
ez az én azonos a jelenben beszélő lírai énnel, közöttük viszont időbeli
hiátus tátong. A továbbiakban éppen ezt a feszültséget igyekszik majd oldani,
megküzdve, megbirkózva az emlékezés nehézségeivel.
A belakja
című opus érdekessége abban rejlik, hogy itt érhetjük tetten az emlékezés
szövegszintre tevődését. Maga a szöveg szerveződik, szervezi magát, benne
a képekkel; a part metafora analógiájaként az írás határait jelző metaforák
jelennek meg: „a part: margók, zárójelek.”. Jelen esetben ez jelenti az
alkotói problémát; a megformálás, az adott keretek között mondandó lesz
poétikai dilemmává: „a vers // készenlét – mint a halállal majd, / egyedül
van vele. az éjszaka / szétterül az asztalon, két pont között / percekre
osztja az időt; egyik sem // hosszabb, egyik sem rövidebb; / két mozdulat
között jelek: pontok, / vonalak; két pillanat közt hullámzó / mozdulat
– oda-vissza. szüntelen.” Az emlékezés problémája tehát legalább annyira
mnemotechnikai kérdés, mint technikai kivitelezési, szövegformálási feladat.
A ciklusban
domináns szerepet kap a család. E beszédmód fő retorikus sajátossága a
távollét és ittlét együttese. Az alakok, akik megidéztetnek, nyilvánvalóan
nincsenek jelen (nem akkor, nem úgy), a lírai én viszont abba a kényelmetlen-kényelmes
szerepben van, hogy mintegy rálátása van az idősíkok különbségére, mondandója
így kiegészül ezzel az utólagos reflektáltsággal is.
A mellérendelő
című versben apa és anya mellett az ősök alakja elevenedik meg. (Nem véletlen
ez állítmány használata, ugyanis nem állóképek egymásra vetítéséről van
szó, sokkal inkább múltbéli folyamatábrák prezentálásáról, melyek a jelenbe
vezetnek.) A vers – ennek ellenére, s éppen ezért – egy fényképpel indul,
rajta a szülők, középen a gyerek. A lírai én az apa elvesztésétől jut el
az ősökig; többszörös visszatérést láthatunk tehát az időben: „A sírkőre
valószínűleg régről / emlékszem, amikor még apámmal // jártam ott. fogta
a kezem, s én néztem / a lapos követ.” Itt a nagyszülők sírjáról van szó,
akikhez a későbbiek folyamán az apa is csatlakozott. Ehhez párosul a továbbiakban
az anya képe; Jenei Gyula mesterien rajzolja és jellemzi egyben alakját,
szinte előttünk áll. Így a halottak idézése kiegészül az élő(k) féltésével;
nagyon személyes hangon. Ugyanakkor a verset és a töprengést zárlattal
teszi még érzékletesebbé, mindennél ékesszólóbban példázva az elmúlás felett
érzett aggodalmat: „anyámnak rossz a gerince, fáj a lába, / visszeres.
anyám öreg, pedig csak / hatvanöt éves. amikor gimnazista / lettem, fiatalabb
volt, mint most én. // s a lányom már gimnazista” A megoldás, túl a döbbenetes
erejű sűrítésen, egyszerre vált a drasztikus jelenbe, érzékeltetve azt,
hogy a távolabbi időpontok mind egy pontban, a felhőtlennek látszó egyidejűségben
kulminálódnak.
Az apa alakja
a Két délután című opusban alaposabb kidolgozást nyer. A két délután
azonossága látszólagos csupán. A nyilvánvaló különbség a közben eltelt
időben keresendő; adott egyrészt az apa hiánya, változatlanul fennáll viszont
az akkor még megfogalmazhatatlan, kimondatlan kérdés, amelyre válasz nincsen.
Marad a sejtés, a sejtetés, amit megerősít az apa szófordulatának felidézése:
„jó ez, mondta, mint aki // elhiszi, amit mond, vagy mint aki / azért mondja,
hogy ne maradjon benne kétely.” S ebből bomlik azután a kádenciaszerű következtetés,
egyben visszatérünk a jelenbe: „már sohasem tudom meg, / tényleg szerette,
vagy csak azt hitte.”
A kötet egészén
megfigyelhető a versek kettős kidolgozottsága. Noha tematikailag egy problémakörre
összpontosíthatunk, nevezetesen az idézés, felidézés folyamatai realizálódnak,
az artikulált formák között mégis megkülönböztethetünk a személyes emlékezetre;
családtörténeti és személyes rekonstrukcióra épülő verseket, illetőleg
feltűnik egy objektív líraiságot felmutató típus is, amely minden esetben
általánosabb síkon reagál a memória kihívására.
Előbbire kiváló
példákat találunk az elsuhant, törékeny, megnevezi című darabokban.
Az elsuhantban a nagyanya alakja kerül a reflexió középpontjába;
a régi, ám újraaktivált epikus jellegű szövegfolyamba – s ez teszi hallatlanul
élvezetessé – kvázi észrevétlenül szövődik bele az évtizedes tapasztalat,
ami a távolodás tengelyén folyamatosan mozogva szépen, lassan, biztosan
a régi történetet parabolisztikus lényegiséggé gyúrja át. Szinte áttűnik
egymásba a két idősík, arról nem is beszélve, hogy a folyamatosan érő bölcsesség
egyes szegmensei, (ki/át)alakulási fázisai felderíthetetlenek maradnak,
abban a sötét mezőben, amit a memória működtetője sem ismerhet, teljes
igaz(ság)ában.
A törékeny
című vers igazából zárlatát tekintve érdekes; az epikus felidézettség itt
is alapvető; ismét feltűnik az anya alakja, ezúttal az idősek otthonában.
A lírai én felidézi kiszolgáltatottságát, idegenségét az új környezetben,
amit az anya szerencsétlen gesztusával elmélyít, de nem is ez az érdekes.
A szöveg főiránya egyszerűen megszűnik, átalakul; mindez a nővéreknek felajánlott
ruhadarab, egy nadrág szemrevételezése során: „hatan vagyunk az aprócska
/ szobában, senki nem nyúl a nadrágért, / zavartan dadogok valamit, anyám
/ tartja a négyrét összehajtogatott // ruhadarabot. nézem a korcát: nem
/ koszos, nem is fehér. beleitta magát valami / sárgaság, ahogy majd a
főzelékszag / a falakba áporodik, az életekbe. pedig // az ebédlő a másik
épületben van, de / az illatok, az ízek, a zajok, az érzék- / szervek
csalóka adatai összesűrűsödnek, / befészkelik magukat a szövetek // szálai
közé, belecsomósodnak a hajba, / cementként kötnek meg a csontban, / törékennyé
teszik a szavakat, a tör- / ténteket – és formázhatatlanul véglegessé.”
(A kiemelés tőlem, S. Cs. A.!)
A kiemelt rész kulcsszavaként tekinthető
[csalóka] a memória természetére utal, a [csomó] már a hiba tudatával,
annak potenciális lehetőségeivel sűrűsödik össze, a [törékenység] pedig
az egész (de milyen?) törékeny voltára apellál.
Külön
funkcióval ellátott a nagykötőjel, ami funkcionális értelemben (onto)logikai
cezúraként szerepel, az utána következő mellékmondat pedig akár mottóul
is szolgálhat; a fosztóképző a jelzőn ismét jelzi a fragmentált léttapasztalat
esztétikai relációit.
A harmadik
példa (megnevezi) szintén epikus elemekből építkezik. Apropója a
nagyszülő elvesztése, a temetés. A vers jelentésmezeje akkor tágul ki,
amikor a lírai én, a veszteség tudatállapotában előszámlálja, mi az, ami
marad(t). Tételesen felsorolja, nevén szólítja a közvetlen környezet érvényes
tárgyait, jelenségeit, melyek átitatódnak az emlékezés fájdalmas nosztalgiájával:
„zuhanyozom: mosnám fényesre a gyerek- / kor emlékeit: néven nevezem a
tejet, a holdat // a ház mögött, az esti beszélgetésekben emlegetett /
ördöngösöket, a poklot és a mennyet, a tisztaszoba / szagát, ágydeszkák
roppanásit a sötétben, a kanapét, / a reggeli tejeskávé melegét, a kannát,
a vödröt, // a kerekes kutat, a nyúlketrecek itatóit az istállóban, / az
üres jászlat, unokatestvéreimet, a kést, a csirke / nyakát, a dinnyét,
nagyanyám hangját, szemét, / mosolyát, fejkendőjét, fásliját; néven nevezem,
// amit lehet. tárgyiasítom az időt: szétfolyik, / mint a víz a fürdőszoba
kövén. a felmosó- / rongy felissza, kicsavarom: kevés koszos lé.”
A felsorolás jelzi a kötődés erősségét,
ugyanakkor annak a személyes tapasztalásnak is hangot ad, hogy mindez személyes,
menthetetlenül az, s csak a szubjektum tartja mindezt egy mezőben.
Az objektív
líra felől közelítő versek éppen ellenkező irányba hatnak; az objektivitás,
a tényszerűség irányából közelítenek a felejtés/emlékezés jelenségéhez,
annak átéléséhez. Mindez metaforikusabb, erősebben retorizált nyelvet engedne
feltételezi, de ismét csalatkoznunk kell. Lehengerlő az a profán felmutatás,
ahogy az elemeire tagolódott folyamatot a lírai én újra realizálja. A kötet
egyik domináns motívuma a párhuzamos, nem véletlenül. A párhuzamosok találkozása
a végtelenben ugyanolyan trivialitás, mint a belőle fakadó bizonytalanság.
Éppen ennek kiaknázása történik; ahogy magunkról is nehezen hisszük el,
újra végiggondolva életünk stációit, hogy egykori önmagunk és jelenlévő
énünk azonos egymással, úgy egy párhuzamost szemlélő perfekt laikussal
is roppant nehéz elhitetni: ezek – valahol, valamikor – ténylegesen
metszik egymást. Pedig hát… Ez a hitetlenkedő hit s az ebben feloldódó
lassú megnyugvás adja e versek különös szépségét. Az első ciklus záróversében
(gombostűre tűzi) a már megképzett, belakott, feltérképezett távolság
párlatát olvashatjuk: „visszeres lábú este, a felhők kékek / (milyenek
lennének?), szétfolyik, / vörös a hold (összerakhatatlan / puzzle a
múlt: hurkot kötött nyakába // másod-unokatestvérem): feljebb száll
majd / a fák fölé, halvány lesz, mint friss / halott; a levelek árnyai
sötétben nem lát- / szanak – felemeli őket egy kéz, könnyedén // gombostűre
tűzi mindahányat, vagy / cérnán lógatva hagyja, hogy fújja a szél.” (A
kiemelések tőlem, S. Cs. A.!)
Igazából már
előbb is segítségül lehetett volna hívni a puzzle-t, mint az érvényes költői
eljárás hasonlatát. Nem véletlenül került ciklust záró pozícióba. Ehhez
asszociatíve kapcsolódik a nyilván öngyilkosságot elkövető unokatestvér;
a hurok az egyenes önmagába fordulását, végzetes kivételt jelenthet, a
tett pedig, ahogyan az is, hogy mi miért történt velünk: megmagyarázhatatlan.
Se tetteinkre, se emlékeinkre nincsen magyarázat; gyakran arra sem kapunk
választ, hogy miért őrizzük az általunk kevésbé fontos képeket agyunk mélyén,
s az is megesik, hogy a szeretve őrzött, legféltettebb képeink fakulnak,
majd eltűnnek hirtelen. Erre nincs válasz, ezt erősíti a levél-metafora,
s ezért az utolsó két sor vagylagossága, amely látszólag ugyan nyitva hagyja
a verset, az emlékezéssel kapcsolatos ilyetén tapasztalatot azonban konokul
rögzíti.
A záró ciklus három verse feladni látszik
a távoli emlékképek idézését; nagy erőket mozgósít annak a kérdésnek megválaszolására,
hogy az eleddig szerzett tudás (itt: esztétikai tapasztalat, élettapasztalat)
hogyan konvertálható, azaz milyen kiterjesztésekkel bírhat a megszerzett
esztétikai tapasztalás. A másik dilemma a lírai én szerepének átértékelődése
során fogalmazódik meg. Átadható, örökíthető-e az emlékezés bármilyen interperszonális
viszonyrendszerben, avagy megmarad ez is menthetetlenül, jóvátehetetlenül
személyes élettapasztalatnak?
A legfőbb
kérdés, hogyan tovább, de nem a távoli jövőben, hanem az igencsak közeli
jelenben, maximum közeljövőben. A lírai én köztes pozíciót foglal el; a
szülők, nagyszülők, családtagok, egykori önmaga felidézése után figyelme
saját magára és az utódok felé fordul. A köztesség leginkább életkori sajátosságként,
pozícióként írható le. Itt, a lírai én erőterében ér össze: távoli, közelebbi
múlt, s egyáltalán: bármilyen időviszonylat egy centrumban koncentrálódik.
Ráadásul, a fenti személyesség természete mián (az egy centrum tudatállapota)
egyetlen mező létéről kell, hogy meggyőződjön, s ez egyetlen beszédattitűd
használatára jogosít fel.
Az utolsó
ciklus három verse ennek tudatában konstituálódik; reflektál a megtapasztalt
létállapot általános tendenciáira (másutt esendőbb), a címadó versben
(ha kérdenéd) a lírai én átszituálódását, az idősíkok centralizálását
és dezintegrálódását követhetjük, a záróvers pedig a lírai én utolsó reflexiója
pedig a totalizált jelenbe vezet (nem szomorú, nem vidám).
E versek magukban
azonban nem adnak választ eleve feltett kérdésünkre. A distancia leküzdése
a lehetetlen kérlelése ezúttal is. Belátni viszont, eleve tudatában lenni,
ez egészen más kérdés. Jenei Gyula költői attitűdje nem attól hiteles,
hogy azt a (bevallottan) keveset meg tudja idézni, fel tudja mutatni, verssé
tudja tenni. E hitelesség forrása a kötői attitűdben keresendő. A magatartás,
a distancia elviselése, elszenvedése, s az ehhez való páratlan érzékenységű
idomulás teszik verseit igazi verssé. Belenyugodni, de felidézni mégis?
Bizonyosan. A végeredmény? Nos, a végeredmény rendkívül képlékeny; nem
róhatjuk azonban hibaként fel. Nincs ugyanis vége; ezt láthatjuk a záró
ciklusban, ez a konklúzió. Konklúzió és nem szentencia. Szentencia képzésére
magunk sem vállalkozhatunk.
Az biztos,
hogy a distancia létezik; akár a dimenziók, idősíkok között is. Létezése;
működése és működtetése az emberi létmód, illetve az ember pszichológiai
működésének sajátossága. A distancia nem működik emlékezés nélkül, de van.
Jó, hogy Jenei Gyula erre irányuló kísérleteit, töprengéseit, vívódásait
megosztotta velünk. Az is biztos, hogy az ő distanciája nem lehet a miénkkel
azonos. A distancia végső soron, a lírai írásművek horizontjában szubjektív
entitás, amely azonban kollektív érdeklődésünk metszéspontjában áll.

|
|