|
SZALAI
ZSOLT
A szorongás kézikönyve
Acsai Roland: Alagútnapok
>Acsai Roland harmadik verseskötete az
Alagútnapok valójában kézikönyvként olvasandó. Egyfelől a lét abszurditása
miatt érzett szorongás kézikönyveként, amelynek egy ciklusa, A bomlás
kis kézikönyve, éppen a szorongást filozófiája sarkkövévé tevő Cioran
művére utal. Csakhogy Acsai végenincs alagútjában Cioran aforizmái versekké
bomlanak. Az alagútban, ahová a világ terei összetartanak, ahol az én önmagába
szűkül, ahol már csak a szétbomlás, a széthullás, amely eltömíti a kijáratot,
kioltja a fényt, hogy már nem szűrődik be semmi, és a napok hovatovább
a szorongáson túli közönyben, apátiában megélt ténysorozatok. A kötetet
mint zenével, iróniával fűszerezett, lírai kézikönyvet olvasva egyfajta
(inverz) menekülési útvonalat is találhatunk, találnunk kell ebből a létállapotból,
alagútból, amelybe vezettetünk a létezés és a vers által. Hiszen a kiábrándultság
passzivitásába gyömöszölt reflexiók ezek a versek, amelyek a végső bizonyosság
tudatát létpozícióvá tevő, alapállásából kibillenthetetlen lírai én jelen
idejű versbeszédét „motiválják”, miközben az emögött húzódó létértelmezés
etikai nihilizmussá manifesztálódik, hacsak az (ön)ironikus mozzanatokba
kapaszkodó olvasat nem menti meg ettől.
De mi a végső
bizonyosság és annak tudata? Heideggernek a halálhoz viszonyuló lét
fundamentálontológiai terminusa a jelenvalólét, az egzisztáló tulajdonképpeniségével,
egész voltával, annak időbeliségével kapcsolatban jelöli az elmúlás felőli
meghatározottságot, és kapcsolja hozzá az előzés miatt érzett szorongást,
míg Acsai költészetében ugyanez a meghatározottság szétbomláshoz vezet,
csakúgy mint Ciorannál: „Miért is lázadnánk föl a világ egyensúlya ellen,
ha maga a Káosz is csak a kavargás rendszere?” A bomlás kézikönyve
a rendezetlenségből, a kavargásból teremt rendszert, a hiábavalóságban
lel bizonyosságot, amelyben a cselekvés helyett a passzivitás teremt egyensúlyt.
Ugyanez igaz az Alagútnapokra, a bomlás kis kézikönyvére.
„S hogy hiába,
nem segít a szorongás”, írja Acsai a Sarlósfecskék című nyitóversben
a megfigyeléseket előrebocsátandó, az örökkévalóság műholdjainak híreire
tapadva, amelyek csak nem akarják igazolni az indukált félelmet, mire az
önmagába húzódik vissza. A fecskéket elnyelő kémény is az időben való előrevetés,
és az onnan visszafelé történő menekülés metaforája, mintegy visszajátszás,
immár a végeredmény, a vereséggel egyenértékű (el)döntetlen tudatában.
A ciklusokban
a megannyi műhold által közvetített adás, tárgyilagos kommentár, pszichologizáló
reflexió alkot szövegegyüttest, amelyben a mondatok kimértek, és minden
fölöslegtől, hiú hiábavalóságtól mentesek. A kötet végig egyes szám második
személyű beszélője beavatottként, mégis kívülről figyeli meg a kényszerképzetek
gyakornokait. Egy metaszintre helyezkedik, s ebből a pozícióból láttatja
az eltávolodást, az én önmagától való elidegenedését. Mindez mégis személyessé
válik, hiszen a tényfeltárásban, az élettapasztalatok rendezésében már
csak a folyamatszerűség okán is felsejlik a megszólított azonossága. Feltételezhető
egy önazonos megszólító is, aki mintha túl lenne az alagúton, és ebből
a metapozícióból, vesébe látó módon figyelne, reflektálna. Ez a metapozíció
azonban a jelenidejűség miatt feladandó, hiszen mégsincs túl. Nem vezet
ki, sőt sehová, legfeljebb egyre mélyebbre ás a szorongás természetének
feltárásáért. Leginkább éppen ez a „kizárólagos” létállapot a metaszint,
mert innen a létezés minden egyéb vonatkozása, értelmezhetősége kizáródik,
nincs más csak a depresszív, elmagányosodó szubjektum, akinek önmagába
záródása világa határainak kijelölése is egyben. A Saját-sötét című
vers két sorában („Magadnak is így vagy ismerősebb. /Mintha egy régi éned
beléd botolna”), különösen az „is” módosítószó nyomán pedig tovább általánosítja,
a másikra is kiterjeszti, egyszersmind igazolja, legalábbis visszafelé
folytonossá teszi e létállapot kizárólagosságát.
A kötet címadó
versében az alagútnap-metafora mint lefelé tartó lépcső, az álomba, árnyvilágba,
búfelejtőbe vezető út tárul-zárul, hová ad hoc betér a létbe vetett, e
földi korcsmát elviselendő, s bár a helyszín, a Szajna Söröző megneveztetik,
ez persze inkább baudelaire-esen szimbolikus. Ugyanakkor a szakralitás
és profanitás ellentéte is nyilvánvaló, a magára hagyottság, a kegyelemtől
való megfosztottság érzése, a transzcendencia lefokozása, és a természet
törvényeinek szigorú rendjének tudomásulvétele tovább erősíti a szorongást,
és a reményvesztett dühöt, amely tovább már nem fokozható, önmagába zárja:
„Feszültségeid nem földeli le az ég. / Mindegy: földi vagy égi vircsaft
– / Neked mindkettőből elég, // Ha nem több az égi tapintat, / Mint reggeli
hóesés.” (Minek virrad)
A Saját-sötét
című ciklus kórképeket rajzol, a szorongás pszichoszomatikus tüneteit,
a skizofrénia, a hipochondria állapotait, miközben a betegség mint érdek
áll elő; a létezés elviselésének lehetősége a gyógyszerek szedésével, a
tünetmentességgel adott látens megoldásban keresendő. Az (ön)ironikus mozzanatok
leginkább itt érezhetők, s itt kérdőjeleződik meg e pesszimista, sőt negativista
létértelmezés primátusa, mikor a társadalommal való érintkezés, és olykor
konfrontáció is megjelenik. Ilyen a Füst Milán Zsoltár című versének
egy sorát („S gyakorta mosom kezeim”) címként és mottóként felhasználó
és egyébként az egész parafrázisának tekinthető darabban egy kiragadott
hely: „Nevettek rajtad otthon, máshol”, vagy a cikluscímadó vers önigazolási
technikákat bemutató, fentebb már idézett és további helyei. Ám az én és
a mások kapcsolata valójában inkább csak keveredés, hiszen az elkülönültség
ezáltal nem szűnik meg, valódi egymásra hatás nincs, mindenki visszahull
a saját-sötétbe. Értékmentes közeg ez, mert minden társas érték elveszíti
funkcióját, felmutatásuk nem értelmezhető, vagy érvénytelen a másik vonatkozásában.
Ez a saját-sötétbe
hátrálás még egy formát ölt: magát a verset. Minden, ami a tapasztalat
tárgya, verstéma csupán; a tényeknek másfajta összefüggése nincs, a vers
csak prezentálja a megélt, gondolt vagy közölt, esetleg hallott valóságszeleteket,
ezek az egymásutániságban érintkeznek, de nem feltétlenül kapcsolódnak:
„Most is csak a vers kedvéért nézted / meg ilyen alaposan az utcát: / Hogy
tudd, mire maradsz vak” (A reggelek a legroszszabbak). A megfigyelések
nem indítanak (szemlélet)változásra, sem a megszólított, sem a metapozícióba
helyezkedett szempontjából. Nem történik semmi azon kívül, hogy ki-, sőt
visszavonja magát ideig-óráig a önreflexiótól is, pihenés gyanánt, felmutatva,
hogy van ilyen is, de máskülönben nem érdekes, legfeljebb ha igazolni képes
a szorongást mint létállapotot. A Belső Jellasicsban a verstéma
kimondottan teher, unalmas, „csont csak, lerágott”. Mint az értelmező jelző,
hátra-, de leginkább elvetett, mert „nem tud újat mondani”, nem képes megfutamítani
a belső Jellasicsot.
Hasonló olvasatot
kínál a Saját-sötét első szakasza is, ahol a metapozíciót elfoglaló
úgy interpretálja a megszólítottnak egy harmadik (L.) megnyilatkozását
a megszólítottról, hogy azt a megállapítást, miszerint a megszólított antiszociális,
semmilyen etikai vonatkozásban nem értelmezi, csupán pszichés állapotként
azonosítja, illetve mint ilyet önmagában álló versténnyé fokozza le, aminek
semmi további következménye nincs: „L. szerint antiszociális vagy – / Igaza
van; de ezzel is csak hírt ad / Magáról egy pszichés állapot, / Ami semmi
mással nem biztat, / Csak hogy verstémaként felhasználhatod”. A vers ezek
szerint egyszerre nem állít semmit a világról, és állít egyszerre egy másikat,
sajátot. A Füst Milán-i líra imaginárius jellegéhez hasonlóan Acsai költészete
is önmagára zárt. A létezés egyáltalán megtapasztalható tényeinek a valóság
szürreális, paradox elemeit tartja, ugyanakkor különbség mutatkozik abban,
hogy nem pihen meg ebben, s nem nyújtózkodik a transzcendencia felé sem,
megmarad az önmagára zártságban, az alagútban. A lehetséges másfajta világértelmezésekkel
szemben nonkonformista önigazolásokat gyártónak, ezeket poétikailag előállítónak
mutatkozik, hogy aztán ehhez, a reprezentáns tényhalmazt mindegyre felmutatva,
tragikus szenvtelenséggel következetes legyen.
A Világos
sáncol és A bomlás kis kézikönyve ciklusainak számokkal jelölt
darabjai sem próbálják a világ és a szubjektum közötti hiátust betölteni,
jóllehet maga ez a hiány kap felületet. Ugyanakkor belép a halál-tematika,
amely egyszerre fölöslegessé is teszi ezt. Nagyon jól tudja, hogy „minden
vérre megy itt” (A bomlás kis kézikönyve 3.), – vagy Heideggerrel
szólva „önnön létére megy ki a játék” –, de a világra hanyatlás helyett
az önmagára, önmagába hanyatlást választja. Magadat boncolgatod élve, […]
Mint akinek többre nem telik, / Csak, hogy lemenve alfába / Önmagát e világ
előtt végleg elássa” (9.). Nincs különbség, a szorongás így sem, úgy sem
oldható fel teljesen, legfeljebb annak a tudata jelenthet kilépést, hogy
az ismeretlen, a másik „e kurva / élet kiköpött mása”(9.).
Acsai Roland
kötete kézikönyv. Egy létállapot kézikönyve. Ugyanakkor egy szorongó érzékletes
vallomása, ha úgy tetszik egyes szám második személyű monológja. A szövegek
megformáltsága, a sorok között megbújó, néhol felharsanó (ön)irónia, a
már-már derűs rímelés azonban mégis kínálhat kiutat ebből az alagútból,
ahová elvezetett. Ha észrevesszük, hogy benne vagyunk, talán egyszersmind
túl is leszünk. (Palatinus, Bp. 2005.)

|
|