|
TEPLÁN
ÁGNES
A szó és a csend dramaturgiája
Műalkotás és lelkiismeret
„Ki úton jár mind megkísértetett,
szeretné gondolni: utánoz, követ. Bár itt a régi mondás: ne a mestert kövesd,
hanem amit a mester követ. Legyen az út szilárd, a jelzések pontosak, a
térkép alapos, mégis tudod, hogy valaki nyitotta ezt az utat, s te érted
őt, látod a nyomban s nyomban ő is téged: szóltok egymáshoz, és hiszel
neki. Igen a szenvedély nyomot hagy barátom, de te neki hiszel, vele beszélsz,
aki lép. Biztos reményedben remegés, ősi találkozások mértéke. Ismered
öröktől fogva ezt a nyelvet, a nyommal szakító láb útromboló útépítését,
a szavak ellentételező siklását és a csendet.”
Isztray Botond a Völgyút című
írásának bevezető sorai egy műalkotás- lélektani útleírás labirintusába
vonják az olvasói tekintetet. E kísérleti próza műfaji körülhatárolásában
a szöveg önreflexív felütése jelzi az első nyomot az útnak induló interpretáció
számára. Az útvesztő mélyén rejlő minótauruszi veszedelem nem kisebb dráma,
mint a szó és csönd egymásra várakozó alkotáslélektani ősrobbanása. A teremtés
nullpontja felé irányuló keresés a csendben találja meg a szó mozdulatának
okát.
„A csend lehet
szó nélkül, de a szó nem lehet csend nélkül. A szó lapos felület, fogadni
rikácsolás, zajongás, ha hiányzik mögüle a csend háttere. A csend mégsem
több a szónál. A csend önmagában önmagának van a szótlan csend csak a teremtés
lehetősége, a teremtés még eljövendő. A csendből tolakodó szóval lép át
a csend a teremtésbe, a történettelen a történésbe”
A Völgyútban
a csend végtelenségélménye a tudás és a szemlélődés paradicsomi teljessége.
A csönd önhittségéből kiűzetett alkotói kétségbeesés szorongás minden szó
alapja. A szöveg különféle teremtésmítoszok mítosztalanítását hajtja végre.
A mitikus teremtés aktusok közös feszültségforrása a befogadói hitben rejlik.
A csönd és szó találkozása az alkotásban, megismétlődik a befogadásban,
a teremtés ironikus olvasata a befogadói hit mozdulata. A néma műalkotás
megszólaltatása az alkotásba vetett hit ironikus gyakorlása. A csönd önismereti
kiindulópont, a szó pedig a hit mozdulata.
A Völgyút
a teremtés időtapasztalatát tárja föl a befogadásban, az elbeszélt idő
éppen az alkotás gesztusát kimerevítő befogadó tekintetben válik mozdulattá.
A teremtés okán íródó kispróza cselekménye maga az alkotás.
Az alkotáslélektani
narratíva dinamikáját a lírikus formanyelven megszólaló álomtörténetek,
álombeszédek sodrása adja. A tudattalan hordalékából épülő szigetek, azonban
már a lelkiismeret szövegépítményei. Ezek a filozofikus kitérők ilyenformán
megtörik a költői beszédet. A törés, a ritmusváltás kényelmetlen zökkenőjével
billenti ki a befogadás folyamatát, éppen a zavarkeltés dekonstruktív mozzanatára
helyezve a hangsúlyt. Az értelmezés útját aláásó meditatív gödrök éppenséggel
a műalkotás narcisztikus tükörvilágában nyerik el útjelzői státusukat.
A szöveg gazdagon
szőtt műfaji, stilisztikai mintázata az alkotás dramaturgiáját, mondhatni
tragédiáját jeleníti meg. A tragédia alapvető konfliktusa a hős és a sors
között feszül, a Völgyút szereposztásában a csend a sors, a szó
pedig a jellem. A sors választása az alkotói igent mondás, az elhallgatásra.
Isztray ezt a következőképpen fogalmazza meg.
„Csak sorsomból
szabadító beszédem kelthet értést”
A sorstalanító
szó nem kevésbé tragikus, mint a csöndben dédelgetett teljesség. A szó
mégis a hit mozdulata a tudás önhitt paradicsomából űzi ki hősét. A csönd,
mint sors azonban nemcsak emlékeztetet önmagunk hiányára, önmagunk felé
hív.
„A csend nem
merő hallgatás, hanem önmagának elegendő igenlés. Hatalmas, mert egyszerűen
csak itt van, és a tiszta létezés: nagyság. Mintha azon időből eredne,
amikor még nem volt se kezdet, se vég csak kezdet, se vég csak teremtetlen
és folytonos, mindig nyugodt lét.”
A csönd megtörése
a hanggal kezdődik. A szöveg első szakaszát képező preludium, hangolás,
hangkeresés a szavak előtt. Ez az előhang, az alkotás előérzetének gyermeki
örömére hangolja a befogadót, egyszersmind a szöveg ritmusának kitapintására
tesz kísérletet. Asszociációs láncok útvesztője a pszichoanalitikus szubjektumkeresés
úttalan útjaira csábítja az olvasót. Talányos szófűzései közül az interpretáció
szempontjából a legzavarbaejtőbbek persze az i kezdetűek:
Idéz ismert közeli helyre ide hív,
létrehoz keletkezését, okozza, irányít
figyel néz
Idő eddig ide mi dolgok történtek most
ide ez földön
Igen ígyen nagyon úgy valóban
Ige közelre hív idéz közlő szó természetfeletti
erejű szólás
Igaz
A hangolást követő szövegszakasz álombeszéd,
amelyben az asszociatív szóláncok applikálódnak. Az álmok pszichoanalitikus
elmondása, kibeszélése, medializációja a tudattalan nyelvét kutatja.
„Az idő pengeél.
Csak rendszertelenül halkan szólok. Miért nem beszélek hegyekkel? Nyárról
álmodik a kék. Szemben az ég ódon. Beszélj már. Hogy fel kell vinned a
szobrot, az aranyat a csúcsra. Nem szűnök félni. Ködtől, nyers tavasztól,
éles csillagoktól fáradok máris. Mocsaraktól. Magam árnya. Szelek teste
rokon. Szólhatnék szinte győzedelmes szerepről. Csaknem tudatlanul. Csalt
apám őszülő zokogás. De a kaptatók ráncain tágra nyitom okos szememet.
Repülni nem tudok. Diszkrét fémek és a tejüveg között. Kifestik arcom ráncait.
Széttörő ablakok alól. Puha termek. Megfeledkezem. Nincsenek emlékeid.
Folyamok nyugodt erejével. Véredre szálltak egyszer régen. Árnyékpatájú,
jáspisagancsú, felejthetetlen szarvasok. Kiáltásom a hang felé.”
A tudattalant
feltérképező álombeszéd áradásának a lírikus forma szabja ki a határait.
Rövid tőmondatokba sűrített költői képek akár a képtárakban egymás mellé
helyezett művek tárulnak az olvasói tekintet elé. Egyik képről a másikra
tekintve végül önmagunkba nézünk. A valóság és álom tükörviszonyában kereső
nyelv kalandját követhetjük nyomon. A tudattalan költői nyelven való közvetítésében
megszólaló gyermeknyelv a szöveg egyik legkülönlegesebb regiszterét képezi.
Az álom és valóság paradicsomi egységét közvetítő gyermekhang igazsága,
a költői beszéd, azaz a lét igazságának kimondását ellentételezi. Ezen
a ponton a szöveg hasonlóságot mutat Virginia Woolf Hullámok című
regényével. Figyelemreméltó az álom és a halál összekapcsolódása a gyermek
beszédében, amikor éppen a paradicsomi teljességélmény összeomlását beszéli
el.
„Szörnyű piros
kezek, szétkent vér. Zöld, füves rész. Árok is. Sokáig tartott az út. A
földön szilvák nőttek. Tenyeremben törpévé változott. Véres arcú emberről
álmodom. Nem alszom estétől reggelig. Halott lennék, ha véres lennék. Ha
elindul a kígyó, az áradás elromlik, a halak visszamennek. Rendes emberek
pedig, akik élnek. Ha elromlik a víz, elmennek az élők. Ha visszamegy,
a halott is visszajön.”
Az álom és
a teremtés kapcsolata a hindu mítoszok alapmotívumából merít a szöveg,
mely szerint Visnu álomba szenderülve fekszik a Végtelenség kígyóján. Visnu
a mindenség létesítője és fenntartója. Álmában megrezdült benne a gondolat,
és felébredt. Amikor kinyitotta a szemét, a mozdulatlan ősanyag a Világéjszaka
sötét világa megtelt életteli mozgással. A teremtés előtti katatón teljességből
ébredő mozdulat a világ teremtése. A mitologikus gazdagságot mítosztalanító
pszichoanalitikus látásmód ötvöződik az álmok, a tudattalan és a humor
kapcsolatának filozofikus meghatározásában, összefoglalja, és kiemeli az
álom sodró dinamizmusát közvetítő és megállító erőt.
„A humor logosz
mozdulat. Csak zárt mítosz, az ember-áldozat humortalan. Humortalan bármiféle
projekcióba zártság, tárgytól való függés. A végtelenségtudat: humor. Tudatot
még mást tartalmaz, ezért sorsra vonatkoztatott, humortalan. A humor mosoly
és derű, derékség, derengés, egyre fokozódó transzparencia, életed útnak-értése.
A lágy-szelíd út. A kezdet örömének visszfénye megcsillan arcodon. Átsiklasz
egyik válaszból a másikba, szenvedés-köz, szabadsággal tagolt szenvedés.”
A tudattalan
és humor kapcsolatára egyrészt a közvetítés másrészt a lelkiismeret jelenléte
jellemző. Az álom a Völgyútban hindu teljességélmény, ahogy Isztray
mondja.
„Álom s ébrenlét
jel és lét viszonyában állnak. A jelenlét pillanatában, a jelzés dinamizmusában
jel és lét egybeesnek. Jelzéseink és létezésünk iránya és aránya, mértéke
és valósága az áthatásnak ez a pillanata. A rossz álom jeleim lét-tudatlan
absztraktsága, a jelzés nem életjelem, nem a pillanatból táplálkozik. Jó
álom: a lét arányos jelzettsége, vagy másképpen a jelző léttől átvilágított,
szabad álomalak: jelkép.”
Az álom, a
gyermekkor, és a műalkotás időtapasztalata képezi a szöveg fő irányultságát.
A saját hang megszületésének körülményeiről, a gyermekkor és a gyermekálmokat
elbeszélő első szakaszban olvashatunk. A világ teremtésének ironikus ismétléseiből
„átfénylő” alkotói tekintetek végtelen és körvonalazhatatlan szubjektumélménye
egyetlen fókuszpontba tart: a befogadó, az értelmező, az olvasó tekintetébe.
Az olvasók arcai persze sokfélék de a megértés, éppolyan kalandszerű és
esetleges, mint a szó és csönd ősrobbanása. A megértés aktusa nem más,
mint a teremtés vakfoltja. Az olvasói tekintetben megtörő teremtő fénysugár
sokszínű értelmezést eredményez, de a fénytörés ugyanazon aktusból ered:
tehát a teremtés és megértés csöndjéhez érkezünk meg.
Az értelmezésben
használt optikai metaforákkal világítható meg a szöveg lezárása is, ahol
éppen a tükör problémájáról van szó.
„Kérlek, ne
törődj
a tükörrel, benne tükörképeddel; ne hidd, hogy bármit megtudhatsz magadról
a tükörben; ne kérdezgesd a tükröt, hagyd ezt a boszorkányokra, gonosz
mostohákra.”
Ezen a ponton
a szöveg túllép a pszichonalitikus tükörmetafora hagyományán, mint önismereti
stádium névadó útjelzőjén. A tükörgondolat, éppen a tükrön átvezető titok
felé tart. A tükör meghaladása a narcisztikus műalkotás problémáját feszegeti.
A műalkotás és lelkiismeret kapcsolatának problémáját a Völgyút,
éppen azzal veti föl a legélesebben, hogy elégtelennek tartja az önismeret
műalkotásba vetett befogadói elvárását és tapasztalatát. A modern fragmentaritással
kapcsolatos híres rilkei parancs a Változtasd meg élted helyett
a Völgyútban a Lépj át az életed tükrén tanítását olvashatjuk. Az
önmegértésen túllépni a lelkiismeret cselekedete, a tulajdonképpeni műalkotás
gesztusa. A freudi értelemben vett valóságpróba tüköranalízise a legelgondolkodtatóbb
fölvetése a szövegnek. A műalkotás és lelkiismeret problematikus viszonya
nem csupán irodalomelméleti, művészeti kérdés, hanem a történelmi tudat
egyáltalán az emlékezés legzavarbaejtőbb sarokköve is. A tudat emancipációja
a narcizmus alól, a tulajdonképpeni lelkiismerettel létrehozott műalkotás
szeretetteljes időtapasztalata felé nyit.
A szöveg,
bejárja a műalkotás önismereti útját, a lélek labirintusába tévedve fölismeri
az álom és ébrenlét egyetlen bizonyosságát, azt a valóságpróbát, amely
a műalkotás legfőbb tétje a Völgyút szerint, vagyis a lelkiismeret.
A lelkiismeret ebben az értelemben nem pusztán a heideggeri hívás, legsajátabb
lenni tudásunk felé, hanem a műalkotás tulajdonképpeni létében föltáruló
alkotói-befogadói lelkiismeret. Ez a lelkiismeret kiállja az álom és ébrenlét,
művészet és élet egymásba tükröződő világának valóságpróbáját. A műalkotás
lelkiismerete, a lét leghűségesebb fordítása. A filozófiai betétszövegek
költőisége effajta fordításokként olvashatók. Ezek a bölcseleti tételek
megragadják az álomidő örökkévaló végtelenségének teremtő pillanatait.
A lelkiismeret cselekvő pillanatai a tulajdonképpeni események, álom és
valóság labirintusában tett valódi lépések, amelyek a középpont felé tartanak,
önmagunk, mint a léthez intézett rejtvény felé.
Az irodalomtörténeti
olvasat számára, a lírikus formanyelven íródott folyondár álomszövegek
Virginia Woolf Hullámok című regényére emlékeztetnek. A filozofikus
kitérők azonban már Sartre írásait idézik fel. A modernista szöveghagyományokon
túl, fellelhető a posztmodern szubjektumelmélet, Freud és Nietzsche nyomán
induló Oidipuszi keresés sorspluralizmusa. A különféle nyelvi regiszterek
egymásba öltése is jellemző posztmodern vonás. A gyermeknyelvi játékoktól,
a filozófia bölcseleteket újragondoló passzusokig ívelő spektrumon a szubjektum
maszkjainak pluralitását, gazdagságát mégis körvonalazhatatlanságát tárja
fel a szöveg.
„Az álarc
az arc foltja, hazugság arcodon arctalanítás. A maszk ezzel szemben a személy
útja- jelzője érzékenységed növekedésének kifejeződése, folttalanítás.
A maszkban titokként őrized a jelenlétet; saját színed, képed, arcod szerint
való ember vagy. Átfénylés. Az álarc távolító viszonyvesztés; a maszk közelsége
a távolság viszonossága, mérése, és a felfénylés ígérete a mértékben.”
A narrátori
hang skálázásával induló szövegpartitúra olvasása olyan muzikális befogadást
feltételez, amely hallja a csöndben elrejtett hang kalandját. Ilyen értelemben
kalandregényt olvasunk, az önmagunk és a cselekedeteink között kanyargó
útra indulunk, és nem kisebb feszültség tart fogva bennünket, mint a titokra
várás. A titok az út végén a megértés kalandja, talán elnémulunk, talán
megszólalunk.
„Szövegeink:
kaland és teremtés keresztöltése. Vagyis kaland: nyomvesztő bolyongás,
és kísérlet: nyomkövető nyombalépés drámai egysége. Nyomkövetés: a jelenlét
tettenérése varázstalanítás…”

|
|