|
Május
Hogy milyen csúnyán múlik az idő, jó
példa rá Szép Ernő kis egyfelvonásosa, a Május. Több mint kis egyszerű
történet, kész regény, még akkor is, ha színmű. A Singer és Wolfner adta
ki a Műkedvelők színháza sorozatban. Akkor az a szokás járta, nem nyomtatták
bele a kibocsájtás évét, de az író mindjárt eligazít, közli a színfestésben:
„Játszódik 1915-ben.” A regény ezzel már el is kezdődött.
Először is
azzal, hogy a háború második évében műkedvelőknek ajánlják a darabot, másodszor
azzal magával, hogy háború van, már két esztendeje tart. Nem kevesebb,
mint tizenhét „alak” játssza el a cselekményt. Jó kis alak vagy te is!
– szoktuk mondani, hát ebben a darabban tizenhét jó kis alak mozog. A szín
a pesti Városligetet mutatja, egyik útját a Ligetnek – vagy ahogy akkor
a modern alakok emlegették, a Lizsének, mert úgy liget a Liget, ha francia.
A Liget ma már csak a Liget, legföljebb Lájdzset lenne, ha lenne, de a
Liget ma már nem olyan divatos terep, hogy elfacsarnánk az éppen most aktuális
idegen nyelvre a nevét, – szóval a Liget, figyeljük csak, milyen épületekkel
van körülvéve! „A bokrokon túlról a Kereskedelmi Csarnok sárga falai
s kupolája.” Továbbá: „A Gerbeaudtól zene hallik, egy valse lente.”
Így múlik az idő. Hol van már a Ligeten túl a Kereskedelmi Csarnok, a Gerbeaud?
Mi lehetett az a Kereskedelmi Csarnok? Ipari kiállítások színhelye, ami
ma (még) a Budapesti Nemzetközi Vásár egész városnegyede Kőbányán? A Gerbeaud
nem a Vörösmarty téren, idekint zsongott a fák alatt? Május, te
színmű, mi van még a Ligetben? Vurstli. És milyen hangokat visznek a bokrok
levelei? Kongatást, sikolyt, autótülkölést. Szóval így: autók járnak már
a platánok alatt, mert a platánoknak már akkor feltétlenül állniuk kellett;
még reszketegek, még törékenyek voltak, vékonyak, de már nyújtózkodtak
fölfelé. Odakint a harctereken még nem csikorognak a tankok, csak a háború
végén indulnak el az ellenség felé, ráadásul egyik sem osztrák-magyar,
el is veszti a monarchia a monarchiát, idebent azonban már luxusautók keringenek
a Ligetben, a Stefánián.
Egy „alak”,
egy kisfiú gyufát árul, ő a gyufaáruló fiú, ahhoz még kicsi, hogy hazaáruló
legyen. A világ újabb változását csíptük most fülön: a gyufa szinte stratégiai
áru, olyan fontos, olyan ritka madár, hogy kis élelmes gyerekek külön arra
vannak szakosodva: gyufát árulni, dobozonként. Ha nem száljával olykor-olykor,
csavargóknak. Egy másik alak „omnibuszkocsis” – ez az omnibusz aranykora,
a lovas kocsié, amely síneken fut, kentaur jármű, a lóerő még igazi ló
ereje. Mindenkinek, mindenkinek! – mondja az omnibusz neve, de azért persze
nem mindenkinek. Egy harmadik alak a cipősubickoló – az utolsó cipősubickoló
(egy mindkét lábát elveszített férfi) a Múzeum körút meg a Bródy Sándor
utca sarkán működött, amint azt a szépirodalom föl is jegyezte magának,
a Városligetben ennél fogva sáros cipőheggyel lépegettek a szakszervezeti
funkcionáriusok aranyfiai. Egy negyedik a handlé, aki ma a second hand-ben
él tovább, van még egy rikkancs (érdekes, hogy eltűnt, holott elég rikoltozás
van ma is az utcán), s van egy messenger boy is. Ez már döfi, ez már „nem
semmi”, kedves hölgyeim! Ki ne álmodna messenger boyról, leány, ha szól
a valse lente?
Mind a tizenhét
alakot egy-egy műkedvelő kelti életre a színpadon. A színpadot is egy műkedvelő
művész álmodja meg a polgári kör poros deszkáira. A polgári kör elnöke
a bemutató előtt észreveszi a porfátyolt, és felkiált: – Tűrhetetlen, a
kirelejszomát!
Azt, hogy
az idő milyen csúnyán múlik, nem ábrázolja a rendező, mert még csak 1916-nál
tart, most vette meg a régi könyvesboltban fele áron Szép Ernőt, a Ligetben
még áll a Kereskedelmi Csarnok, zsibong a Gerbeaud, amivel persze a díszlet
nem törődik, a polgári kör jócskán spórol a színfalakkal. Fellegi Jenő
gyalog úton-módon gondosan megszerezte a Magyar Színpadi Szerzők Egyesületétől
a darab előadási jogát (Budapest, Miksa utca 7.), mert Fellegi úr egyébként
banktisztviselő, aki haját balkeze három ujjával szokta füle mögé simítani.
Ugyanilyen gondosan törvénytisztelő.
A regény azt
meséli el, hogy Fellegi Jenő (agglegény) rendezésében a tizenhét alak előadja
Szép Ernő színművét, amelyben az egész Városliget benne van, miközben a
regényíró kitér a Liget változásaira, elsüllyed benne a Kereskedelmi Csarnok,
elenyészik a Gerbeaud. Érzékenyek megsiratják. Fatuskók még egyszer, utoljára
rosszul fogják a tortavilla nyelét a Gerbaud-ban, melyre feleségük figyelmezteti
őket.
Különben az
igazi darab arról mesél, hogy egy férfi öngyilkos akar lenni, de egy lány
szép lassan rábeszéli az életre, és elindul vele összeölelkezve, kifelé
a Ligetből, az úton.
Fellegi Jenőnek
sok munkájába kerül, mire mind a tizenhét szereplőt összeszedi, egybedarabolja,
az előadás azonban nagy sikert hoz a rákosszentkirályi polgári körben,
sokan sírnak, miközben odakint egy rokkant honvéd udvarolni kezd az italmérő
kisasszonynak. |
|