|
WEHNER
TIBOR
Három festő
Jel és gesztus – Bánsághi Tibor
Vince új képei
Bánsághi Tibor Vince negyedszázados
festői munkásságának az ezredfordulón, az ezredfordulót követő években
született alkotásai azt tanúsítják, hogy a művész egyre messzebb távolodik
az ún. valóság megidézésétől: bár az emberi alak egy-egy képsorozat alig-alig
felismerhető testlenyomataiban – a hagyományos leképezéstől, a megjelenítés-konvenciótól
elszakadva – végső soron még rögzítődik, de a korábbi alkotóperiódusok
festői analízisének kitüntetett jelentőségű motívumai, a stilizált figurák
már nem jelennek meg művein. A sorozatokká alakított, illetve a számos
táblából ikonosztázszerű, monumentális együttesekké épített-szervezett
munkákat számba véve az is regisztrálható, hogy a sejtésszerű utalásokat
hordozó testlenyomat-kompozícióknál is hangsúlyosabb és fontosabb a művész
számára a tárgynélküli világ képi birodalmának megteremtése és bejárása.
A Bánsághi-mű
még kép, de a képet létrehozó eszközök rendhagyóak: a vászon és a papír
sík felületén az olajfesték mellett a ragasztóval, illetve a vizes kötőanyaggal
az alapsíkhoz, a felülethez rögzített természetes anyagok, a föld, a hamu-por,
a homok- és koromszemek hordozzák, pontosabban testesítik meg az elvont
motívumokat. Ez az anyaghasználat – amely Bánsághi Tibor Vince 2002-es
svédországi alkotószakaszának, az „ölandi újjászületés” napjaiban-heteiben
nyert teret, és hazatérése után, az újabb magyarországi munkálkodások során
mélyült el – alapjaiban változtatta meg a festő korábbi törekvéseit, formálta
át piktúrájának jellemzőit, képalkotásának nemcsak a technikát, a műformát
meghatározó, hanem a tartalmi tartományait is kijelölő metódusait. Csupán
a változások felületi rétegeit érintjük, ha megállapítjuk, hogy a művek
koloritja visszafogottabbá, a természetesség érzetét sugárzóvá vált: a
barnák, a szürkék, a feketék és a fehérek uralják a kompozíciókat. A monokróm
képépítésből eredő következmény az egynemű, de árnyalataiban és főként
faktúrájában rendkívül változatos és részletgazdag képfelület, amelyben
a motívumok mintegy testet öltenek. Önállóan, tisztán megjelenő és képi
bonyodalmakat keltő ismétlődő, határozott körvonalakkal keretelt és a környezetében
csaknem feloldódó-szétmosódó absztrakt formákat szemlélhetünk: egyszerű
geometriai alapelemeket – köröket, egymás mellett futó, egymást metsző
sáv-egyeneseket, kereszteket – és hullámmotívumokat, ellipsziseket, Möbius-szalagokat
és spirálisokat, amelyek valamifajta szabályosság létrehozói és egyszersmind
a szabályos rendszer elbizonytalanításának, szétzilálásának közegei. A
dolgok a semmiből, vagy valamifajta kaotikus kavargásból kristályosodnak
ki, vagy a kikristályosodott rendszerekből enyésznek megfoghatatlan formátlanságokká,
bemérhetetlen mélységekké. Ezekben az egynemű és bonyolult rétegzettségű,
de mindenkor hallatlanul intenzív formákban és formarendszerekben lendületek
kelnek életre és halnak el, mozgások élesztődnek és csillapodnak, irányok
jelölődnek meg és vesznek el, erők összpontosulnak és egyenlítődnek ki.
Dinamikusan pulzál a képeket éltető feszültség. Az önállóan megjelenő és
az ismétlődő, a pontosan körvonalazódó és a szétmosódó formákban a tudatosság
és az ösztönösség, a határozott koncepció és a gesztusszerű kifejezés –
vívódva egymással – egyszerre munkál: a nyomhagyó alkotói kezet a jelteremtés
szándéka és a szabad improvizáció önkéntelen gesztusa egyként élteti, mozgatja.
A Bánsághi-mű szellemi izgalma, mögöttes tartalma e kettősségben érhető
tetten: az ismert és az ismeretlen, a megjelölő és a felfejthetetlen jelentésű,
érzékiségekben fürdő forma létrejöttében. A festői gesztus által teremtett
jelben és az egzaktnak tűnő jelből festői gesztussá alakuló dekoratív motívumban.
„Hosszú út vezetett a figurális megformálás igényétől, az absztrakció különböző
fokozatain át az adott pillanat spontán gesztus-megnyilvánulásáig, mely
leginkább alkalmas az itt és most kifejeződésére” – írta alkotómódszeréről
a művész, amely meghatározásban a „kifejeződés”-szóalak kelthet figyelmet:
Bánsághi nem alkotói programot megvalósító alanyként, hanem a festői történéseknek
„kiszolgáltatott” médiumként van jelen az alkotófolyamatban. A művész számára
a képalkotás átszellemült, a hétköznapi világot kizáró, különös létállapot,
amely e különös létállapotot tükröztető, transzcendenciával áthatott művekben
tárgyiasul.
A fogalmi
jelentésekkel felruházott, az elvonatkoztatások tartományába emelő geometrikus
alakzatokra és az önkéntelen, gesztusszerű nyomhagyásokra alapozott Bánsághi-képvilág
a természetes anyaghasználatból eredő különösség és a festői lelemény ösztönözte
kimeríthetetlen formateremtés-gazdagság révén ragadhatja magával a szemlélőt.
Az emblematikusság és a dekorativitás értékeit a festőiségek érzékenységei,
természetes finomságai bontakoztatják ki. A jelszerűen kiemelődő motívumokban,
a geometriai alapformákhoz kapcsolódó és a szabálytalan elemekből felfűződő
formarendszerekben, és a foltszerű elmosódásokban testet öltő jelentéseket,
szimbolikus és metaforikus tartalmakat, utalásokat és asszociatív kapcsolódásokat
hosszan ecsetelhetnénk és elemezhetnénk a kozmikus összefüggésekre, a szellemi
orientációkra és a kulturális hagyományokra hivatkozva. A művek lényegi
jellemzői, valódi értékei azonban még ennél is mélyebben rejteznek: Bánsághi
Tibor Vince alkotásai olyan meditatív képtárgyak, amelyek a szenvedélyes
átélés által hitelesítetten a megismertnek vélt világon túli világ dimenzióit
tárják fel előttünk.
„Lélekáradások iszapos ágya” – Oroszy
Csaba piktúrája
A különös izzású képek festője tíz évvel
ezelőtt – miután szombathelyi, majd pécsi festészeti tanulmányait lezárta
– műveinek egyik budapesti bemutatása kapcsán fogalmazta meg alkotói hitvallását:
„A művek születnek, betöltik és megvívják feladatukat. Olajfestékkel, vászonra
dolgozom. Többnyire kézzel festek, de felhasználok bármiféle eszközt, ha
a lényeg emelésére, megfogalmazásához hozzá tud járulni. Érdekel a természet
és valamennyi rezdülése. De legfőképp az Energia megnyilvánulása a mindenekben,
a Tűz lobogása és átlényegülése Fénnyé. Amennyire kiérdemlem, és pályám
befutva elérem, bizonyos, hogy az Ember misztériumát látni engedik, s művek
sorában megjeleníthetem azt.”
Oroszy Csaba
gondolatainak vonzáskörében talán közelebb kerülhetünk a művész elmúlt
tíz éves alkotóperiódusának terméséhez, amelyben kis-, közép- és nagyméretű
alkotások, valamint térberendezések, installációk vehetők számba. Az együttes
a kortárs magyar piktúra azon áramlatához kapcsolható, amely az informel
kifejezéssel jelölhető meg hozzávetőleges pontossággal, s amelyet a nem-ábrázoló,
az elvont, az absztrakt festői láttatás jellemez. Oroszy Csaba absztrakciója
azonban nem illeszthető kizárólagosan e kategóriába, mert művein fel-feltünedeznek
természeti képződmények, valóságelemek és alakok is, s festői kifejezését
az expresszivitás is felülírja. A képsorozatokban gondolkozó, egy-egy festői
problémát több művel is körüljáró alkotó piktúráját végső soron a valóságidézés
és az elvonatkoztatás között villódzó, egy-egy tematikai körhöz kapcsolható,
a személyesség varázsával, az átélés hitelességével átitatott képalkotásra
alapozta. Ha a hagyományos tematikai kánon szellemében, hideg tárgyilagossággal
rendszerezünk, akkor azt mondhatjuk, hogy műveit szemlélve tájképeket,
tájba helyezett zsánereket, és portrékat láthatunk. És ha hagyjuk, hogy
magukkal ragadjanak a művek, akkor viszont azt kell mondanunk, hogy semmiképpen
sem tájképeket, zsánereket és portrékat látunk, hanem izzó emóciókkal és
hallatlan energiákkal áthatott festői kifejezéseket, szenvedélyes létértelmezéseket.
Az ellentmondás
feloldása korántsem könnyű. Az Oroszy-művek által testet öltő formarend,
és a forma alatt lappangó jelenség- és jelentésvilág felfejtése talán azért
olyan nehéz, mert a művész a konkrétban az elvontat, és az elvontban a
konkrétat kutatja. Vad, élénk, tompítatlan színek tobzódnak a vásznakon.
A képfelület őrzi létrejötte folyamatának minden fázisát és nyomát, megidézi
a lendületes anyagalakítás metódusát. Egymásra rakódnak a rétegek, nagy
mélyedések, kráterek nyílnak a foltok, a foltszerűségek, a felhordások,
a pászmák, az elkenések, az elsimítások zavarosnak tűnő, de az alakzat-
és színzuhatagban végül mégis festői renddé alakuló kavargásában. Valóban,
mintha e kavargásból előszüremlene egy-egy emlékeinkre hivatkozó motívum:
valamely természetire, természetesre hivatkozó forma, egy alak, egy arc,
esetleg a körvonala, vagy csak a jellege. Minden csak foszlányszerűen,
töredékesen, nyomokban, elmosódásokban jelenik meg, fantasztikus feszültségek,
indulatok, érzelemkitörések, emóció-vulkánrobbanások tehetetlen elszenvedőjeként.
De a megjelenítést elsodorja a festői önértékek, a színek és a jobb kifejezés
hiányában foltoknak nevezett nyomhagyások öntörvényűsége, és az elvonatkoztatások
kavalkádjából meg váratlanul kibontakozik valami konkrétnak vélt, már ismert,
már látott formáció. A dolgok maguk tehát csak az elmosódásokban, az eltűnésekben,
az elmerülésekben és a véletlenszerű előszüremlések síkjain, a sejtésszerűségekben
tűnnek fel: mert megfoghatatlanokká és kimondhatatlanokká, megnevezhetetlenekké
váltak.
A logika,
a racionalitás, a józan ésszerűségek, a szabványok, az unalmas uniformizáltságok
korában Oroszy Csaba az érzelmekre, az érzésekre hivatkozik és vad, fékezhetetlen
belső erőkkel hajtott, izzó, sugárzó képi világot teremt. Tükröztet, kivetít
és festői gesztusainak képpé rögzítésével, expresszivitásával magával ragad.
Lassan száz éve, hogy az Oroszy Csaba művészetét rendkívül erőteljesen
meghatározó expresszív képi kifejezés jellemző vonásait Kállai Ernő művészettörténész
oly érzékletesen leírta: „Az expresszionista, aki a kép egyszerű, négyszöges
keretében forró vallomásokra vagy kozmikus kívánkozásokra ragadtatja magát,
nem törődik azzal, hogy érzései mélybe rohanását törvényszerű összefüggésbe
tartsa a képfelület kiszélesedésével és magasodásával. A kép nem összegzése
a háromkiterjedésű tér illúziójának, a képfelület valóságos síkjának és
az önmegnyilvánulásra törő, alkotói alanyiságnak, hanem lélekáradások iszapos
ágya.” Ismételgessük hát magunkban a 20. századi avantgarde 21. századi
továbbvivőjének, Oroszy Csaba műveit szemlélve a különös metaforát: a kép
a lélekáradások iszapos ágya.
Valami fény – Wagner János festészete
A Wagner-pályakép formálódása valamikor
a múlt század hatvanas évtizedének első felében indult és napjainkig ível
– és mégis, a több mint négy évtizedes alkotóút, a viszonylag folyamatos,
ámde rendkívül tartózkodó jelenlét ellenére alig tudunk valamit, illetve
alig tudunk valami biztosat a hetvenedik életévéhez közeledő festő művészetéről.
Munkásságát nem koronázták meg monográfiák és vaskos katalógusok, festészetéről
nem jelentek meg nagy formátumú tanulmányok, és a viszonylag ritkán megrendezett
önálló tárlatairól is csak egy-egy kritikát közöltek a szakfolyóiratok.
A kortárs magyar művészeti lexikon egyetlen, általánosságokba mosódó, semmitmondó
mondattal jellemzi munkásságát: „Festészete az ábrázolás és a dokumentumszerűség
összeegyeztetésére törekszik; tematikailag a mai ember sorskérdései és
érzésvilága foglalkoztatja.” Megérdemelne egy hosszabb elemzést ez a szakmainak,
vagy esztétikainak nehezen minősíthető, üres közhelyekbe bonyolódó megállapítás,
de sajnos már az alannyal és az állítmánnyal is baj van. Méltatlan Wagner
János művészetéhez és méltatlan a lexikonhoz is. Mert egy szó sem esik
a színekről, illetve a színtelenségről, az anyagkísérletekről és -szintézisekről,
a felületi beavatkozásokról, az expresszivitásról, a gesztusról és a lírai
absztrakcióról, a kollázsról, az applikációról, az informelről. Fel sem
merülnek az idő, az anyag, a lét, a belső kivetítés, a festői meditáció
domináns, determináns tényezői. Pedig a lexikoncímszóírónak csak fel kellett
volna lapozni a kurrens művészeti szaklapot, amelyben Keserü Katalin művészettörténész
már 1994-ben lényeges észrevételeket fogalmazott meg e piktúráról: „A tárgyias
elemek (kezdetben papírok, majd 1970 körül gipszöntvények, esetleg nem
is vásznon, hanem fán, fémen, később a festett gipsz, homok, viasz, papírmassza,
egyéb) melyekkel dolgozik, mégsem az ún. anyagfestészetbe torkollnak, hanem
különböző érzékenységű ’talajokat’ alkotnak, melyekre fény vetül, esetenként
maguk bocsátják ki a fényt. Hogy ez a fény belső eredetű, azt a ’talaj’
fizikai-érzéki tulajdonságaival való azonossága igazolja. Ami tehát a képeken,
Wagner János festményein történik, nem ugyanabban a világban történik,
amelyben látjuk, tapintjuk az anyagokat.” Vagyis valamifajta festői átlényegítésről
kellene értekeznünk, valamifajta szellemi, valóságon túli érzéki teret
teremtő, transzcendens sugárzás létrejöttéről, a képekben létezés festői
varázslatáról.
Legyen tehát
inkább a mai ember sorskérdései helyett a kiindulópontunk: a wagneri festői
elvonatkoztatás öntörvényű, különös, egyediségekben játszó világa. A közelmúlt
műveiben vélhetően minden korábbi festői tanulság benne foglaltatik: a
legújabb képekből is kiolvasható a klasszikus képformához való vonzódásnak
és a klasszikus képforma felbontás-vágyának egyidejű, folyamatosan, már
a pálya nyitányától együttmunkáló jelenléte. Az 1970-es Ketten és
Szüleink című, két-két figurát megjelenítő kép megalkotásakor is
fontosabb volt a festő számára az alakoknál a folt, és a színeket felfaló
szürkeség-terjengés. Aztán a nyolcvanas években a leképezés, az ábrázolás
helyett elkezdett magával a festészettel, a festészet anyagszerűségével,
a festészet testiségével foglalkozni, hagyta az anyagokat, a rétegeket,
az egymásra rakódásokat mintegy önmaguktól létrejönni – engedelmesen belátva,
hogy a festő maga is médiummá vált –, hagyta az amorf és egzakt formákat
megszólalni, s csak arra ügyelt, hogy a feketeségből, a kékes, barnás,
szürkés színek alól előszüremlőn mindig felcsillanjon valami fény. A képek
hátterében, mélyrétegeiben, legalábbis az indítékok, az ösztönzések szintjén
talán ott munkált valami rejtett természet- vagy tájélmény, de olyannyira
átírt, elvonatkoztatott formákban jelent meg, hogy befogadókként, szemlélőkként
már csak a megérzések szintjén engedelmeskedhettünk a beidegződések által
diktált azonosítási, kódolási kényszereknek.
A táblakép-formához
és -műtípushoz kapcsolódó kompozíciók mellett fontos szerepet kapnak az
életműben a papírmunkák, az applikációk. Az elvont olajképek absztrakciója
mellett a konkrét valóságelem, a pálmalevél, a szövet, a géz, a fű, a szalma
és a papír válik képalkotó résszé ezeken a műveken. A 2000-es évek olajképei
sávokból, csíkokból, vízszintesen és függőlegesen ismétlődő áramlásokból,
geometrikus jellegű formaismétlődésekből, esetenként négyzethálókból épülnek,
de a formák csaknem mindig elmozdulnak, mozgások, torzulások zavarják meg
a rendszert. Szabad szín- és formarendek szólaltatnak meg dekoratív ritmusokat,
tárnak a szemlélő elé meditatív mezőket. Visszafogott, tartózkodó festőiség
ez, mintha a festő egy önmaga által kidolgozott rend, szabályrendszer elleni
csendes szabadságharcát vívná. A csendes harcban megadások és apró lázadások
árán születnek meg az új és új képek: amelyek forma- és szín-metaforák.
A grafikai vagy kollázsjellegű munkákon a festői kifejezés a festett és
applikált izgalmas együttesében jelenik meg. A geometrikus rend és a kuszaság
csap össze vagy oldódik fel egymásban e kompozíciókon, a síkszerű és a
plasztikus kapcsolódik össze, a szintetikus és az organikus alkot egységet.
Foltokká rendeződik a rostos anyag, s a józan alakítás és a gesztusszerű
nyomhagyás, a tudatos és a véletlen kényes egyensúlya, kettősége bontja
ki az eleven, feszült ambivalenciákat.
Szikár, lényegre
törő, bensőséges, tartózkodó, visszafogott, komor és komoly, meditatív:
a kurrens trendek és a paradigmák vetületében e jelzők egyben kijelölik
e festészet helyét korszakunk és terünk, környezetünk művészetében – az
érdektelennek és lényegtelennek minősített, a közönnyel fogadott vagy elhallgatott,
a nagy kommunikációs felvezetésektől mentes, az illő visszajelzésektől
megóvott teljesítmények sorában. Ez az oeuvre azonban nem szorul a segédcsapatok
támogatására: önértékei révén kijelöli a biztos helyet e munkásság számára
a kortárs festészet bonyolult összefüggésrendszerében. A Wagner-kép – ama
idézett Keserü Katalin-cikk szép konklúziója szerint – „a végletek közt
teremt (festői) átmenetet, lehetőséget a túlélésre”. Ez a summa kellő ösztönzést
adhat, hogy a Wagner-művek felé forduljunk, és szép bíztatást adhat Wagner
Jánosnak a hetvenedik életéven is túl az elkövetkező évek, évtizedek töretlenül
továbbvitt alkotómunkájához.

|
|