|
WEHNER
TIBOR
Három szobrász
Kocsis Miklós
A 20. század folyamán talán a tárgyformáló
művészetben, a térbe állított plasztikai forma megalkotásában zajlottak
le a legnagyobb változások: a művészek e művészeti ágban távolodtak el
legmesszebb a klasszikus eszményektől, a hagyományos műtípusoktól. A szobor
már hosszú évtizedek óta nem csak az embert és az állatot térben megragadó,
maradandó anyagba örökítő, esztétikusan megformált tömeg, nemcsak ábrázolás
szintű megjelenítés, hanem olyan gondolati konstrukció, amely másolás,
imitáció helyett valamifajta új, autonóm művészeti valóságot teremt. Ez
az új művészeti valóság van, amikor hangsúlyozottan a térrel foglalkozik,
van, amikor a formateremtés áll az érdeklődésének középpontjában, és van,
amikor – az anyagot, a teret, a tömeget és a formát kissé háttérbe szorítva,
mintegy eszköz-jellegű pozícióba utalva – a gondolat, a művészi koncepció
a meghatározó. Mindezen alapvető változásokkal összhangban a szobor létrehozásának
folyamata, a plasztikai alakítás eszközei és átalakultak: már régen nem
kizárólagosan a nyersanyagba álmodott idea kibontásának, megszemélyesítésének
lehetünk tanúi, hiszen szoborrá válhatnak a kész tárgyak, a mindennapi
élet elemei és az elemekből összeállított tárgyegyüttesek is. És persze
a hagyományos anyagok mellett új, szerves és szervetlen anyagok, technikai
médiumok jelentek meg a szobroknak nevezett munkákban, vagy a szobroknak
nevezett kompozíciók helyett, amely folyamatok természetesen magukkal vonták
az új, különleges megmunkálásmódokat, kifejezőeszközöket is.
E korántsem
elhanyagolható esztétikai szempontokat mérlegelve Kocsis Miklós szobrászatát
a klasszikus hagyományhoz közel álló, de a tradicionális szobortárgy-alakítástól
azért elrugaszkodó művilágként jellemezhetjük: szobrai elsősorban kőből
faragott és bronzba öntött olyan alkotások, amelyek anyagukkal és technikájukkal
a nagy elődökhöz, és a nagy elődök munkássága által teremtett eszményekhez
kötődnek, de plasztikai kifejezésükben már a modern kor művészetének szellemiségét
hordozzák. Következik ez Kocsis Miklós életútjából is: ő érdekes módon
a múlt század hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján megszerzett matematikatanári
képesítést követően, kissé rendhagyó módon a nyolcvanas években vált szobrásszá,
akkor, amikor már eleven művészettörténeti tanulsággá vált a szobrászatot
alapjaiban megújító Brançusi és Giacometti, Hans Arp és Max Bill életműve,
és amikor a magyar plasztikai törekvések szerves alkotóelemévé vált a Borsos
Miklós és néhány kortársának, követőjének munkássága. E mesterek szobrászatának
kiemelésével egyben megjelöltük azt a szellemi kört is, amely Kocsis Miklós
műveinek sajátja: az anyagban formai leleményekkel rögzített, az új és
eredeti forma keresésével hitelesített, a humanisztikus tartalmakat éltető
szellemiség megtestesítése.
Bár néhány
köztéri,
monumentális munka megvalósítására is lehetősége nyílt – ezek sorából a
legfontosabb az 1997-ben pályázaton elnyert megbízás eredményeként készített,
a győri belvárosban felállított Kőcsiga című gránit díszkút – Kocsis Miklós
műveinek zöme kiállítótermi közegben, belső térben bemutatásra szánt, a
megszokott terminológiával kisplasztikának nevezett kompozíció. A mintázással
és bronzöntéssel, de túlnyomórészt a sculptura, a faragás, az elvétel útján
készített kőszobrok szemlélésekor talán elsőként a gyönyörű anyagokra hívhatjuk
fel a figyelmet, amelyek egy pilisvörösvári kőanyag-telephelyről származnak,
ahol maradék, illetve hulladék-anyagokként, keskeny, hosszúkás, lapszerű
tömbökként a szürke, a fekete és a fehér márványt éppúgy meglelheti a művész,
mint a gránitot és az alabástromot. Ezeket a kivételes szépségű köveket
a szobrász talányosan futó élekkel keretelt, nagy, hol fényes csillogású,
hol tompa fényű, de mindenkor sima felületekkel közrefogott, vékony test-kapcsolódásokká
szervezett alakzatokká alakítja, amelyek hol egy emberalakra, hol egy torzóra,
hol egy fejre, hol egy madárra vagy egy-egy hullámmozgást, spirálist idéző
formára emlékeztetnek. Világos tagolás, áttekinthető formarend, tömbszerűség,
formai egység jellemzi ezeket a munkákat. Vannak Kocsis Miklós-szobrok,
amelyek sejtésszerűen vagy jelzésszerűen konkrétak, antropomorfak, vannak,
amelyek megfeledkeznek a valóságos motívumokról és a fogalmiságok, a nonfigurativitás
tartományába lépnek át, és vannak, amelyek a kettő között, mintegy a határterületen
egyensúlyoznak a felismerhetőség és az elvonatkoztatás együttes lehetőségét
kínálván fel a befogadónak. Fontosabb elem a művek jelenségvilágában azok
a szobrászi metódusok, amelyek e plasztikai alakítást karakteressé, egyénivé
formálják: a tömegek kapcsolásának érzékenysége, a kompozíciók egyensúlyának
magabiztos labilitása, a téri elmozdulások, az anyagalakítás által életre
kelő, a teret szervező illuzionisztikus mozgások, és azok az átmenetek,
átfordulások, amelyek a művek szemlélése közben talányosan élből, síkszerű
megjelenésből testté változnak, majd újra visszafordulnak: észrevétlenül
cserélődnek fel a keskeny és a széles, a határolóvonal és a felület, az
él és a test vetületei. A megcsavarodó palástok elrugaszkodnak önmaguktól,
hogy aztán talányokat keltőn eltűnjenek magában a kőtestben, amelyből észrevétlenül
újra kibontakoznak, hogy aztán egy éles lezárásban enyésszenek el. Az elválások
és a találkozások, az elhalások és az újjászületések, a folyamatok és a
megszakadások forma-párbeszéde zajlik ezekben a leleményes, mindenkor szép,
bensőséges, ámde vívódó lírával áthatott alkotásokban: ellentétek és kiegyenlítődések
viaskodnak szüntelenül egymással, és mindig új, ismeretlen részleteket
tárnak fel.
És mindemellett
csaknem teljes bizonyossággal leszögezhető, hogy a fizikai törvényeket
megcáfolón a Kocsis Miklós-alkotta bronzplasztikák és kőszobrok vonzáskörében
nem érezhetjük az anyag súlyát: valami hihetetlen könnyedséget, fantasztikus
légiességet sugároznak ezek a művek. Az álló, felmagasodó alak-szobrok,
a táncra kelő alakzatok, a felfelé törő madár-interpretációk, a kitáruló-elemelkedő
szárny-formák, az elfekvő, lebegő testek sajátja a mozgás, a szárnyalás-vágy,
amely akár a korlátozhatatlan szabadság allegóriájaként is értelmezhető.
A szabad szárnyalás öntörvényű szobrászaként aposztrofálhatjuk tehát Kocsis
Miklóst, vagy mint ahogy dr. Popper Péter írta: a lélektől áthatott anyag
mestereként.
Diénes Attila
Transsylvania gyűlölt diktátora – más
gonosztettek elkövetése mellett – az egyéniség-megsemmisítő programja szellemében
ellopott egy ékezetet is, amelyet tulajdonosa csak 1988 után, egy másik
országban való megtelepedését követően szerezhetett vissza. A d i e n e
s betűképpel jelölt név első e betűjének kis vesszőcskéjéről van szó, amely
a Dienest Diénessé avatja: Magyarországon tehát új nevén kezdhette meg
munkálkodását e szobrász.
A 2000 körüli
esztendőkben, a 2000 utáni években készített munkák kapcsán leszögezhető:
e művész a klasszikus szobrászati eszmények szellemében, a tradicionális
anyagokat és eszközöket alkalmazva alkotja elvont, elvonatkoztatott munkáit.
Fa, kő és bronz kompozíciói kisplasztikák és kisszobrok, illetve olyan,
monumentális hatásvilágot kibontakoztató, illetve monumentálisnak ítélhető
művek, amelyek létrejöttében a művész kizárólagos programja kapott szerepet:
a szobrász művészi meggyőződéséről árulkodó jelenség lehet, hogy Diénes
Attila három és fél évtizedes munkássága során csupán két alkotást készített
megrendelésre, illetve csak két műve került közösségi, nyilvános, nyílt
térbe. Mindebben közrejátszhatott az a határozott alkotói vezérelv, amelyet
katalógusaiban adott közre, és amelyet szobrászi ars poeticájának ítélhetünk:
„A Szobor átszellemült anyag, az élet káprázatával felruházott élettelen,
anyagba kalapált extázis, csiszolt felületre izzadt érzelem, kristállyá
dermedt életérzés, varázslat, üzenet, amelynek anyagisága csak megjelenésében
igaz.”

Próbáljuk meg
e vezérelvet értelmezni, illetve kíséreljük meg az ars poetica mentén megközelíteni
Diénes elvontságokba foglalt, a tiszta absztrakcióba emelkedő szobrászatát.
A meghatározásban a Szobor szó nagy kezdőbetűvel, más fogalmaktól és dolgoktól
megkülönböztetve, mint valami fenséges, magasabb rendű dolog szerepel.
A kiemelésre az a tömör jellemzés ad magyarázatot, mely szerint a Szobor
átszellemült anyag, valami szellemiséget hordozó médium, metafizikus töltettel
áthatott közeg, amely jelentésköreit érzéki jelenségekké sűríti: élettelent
életre keltő, eleven szobor-tárgy. Ez az életteli szobortárgy lehet kristályszerű
szerkesztettségű, tiszta forma és lehet elnagyolt, csupán tömegritmusokat,
formaemlékeket hordozó, rusztikus, anyagiságot, anyag-eredetet demonstráló,
durvaságokat tükröztető jelenség. A homorú és a domború íveket követő palástokkal
határolt, ezek váratlan váltakozásaival, rejtélyes finomságokba burkolózó
átmeneteivel alakított felületek gazdag emocionális forrásvidékek, amelyek
inkább feszültségeket élesztenek, mintsem harmonikus nyugalmat árasztanak.
Az uralkodó forma inkább gyöngéd gömbölyded, mintsem síkokkal, élekkel
keretelt. A simaságok, a lágyságok, a zártságok által jellemezhető, feszültséggel
telített formarendbe foglalt Diénes-szobor robbanásszerű energiával telített,
amely azon jellegzetességből is eredeztethető, hogy e művek a geometria
és az organikusság határvidékén egyensúlyozó, illetve egyikből a másikba
váltó, eredetére és átalakulására vissza-visszautaló anyag-megtestesülések.
Az élővé avatott egzakt tömegek önmagukban állnak, egymás mellé sorolt
elemekként megjelenők, vagy laza, esetleg szorosabb kapcsolatokat teremtők:
anyag-koncentrátumokba foglalt fogalmi jelenések és fogalmi elmozdulások,
átalakulások. Nincs elmesélhető történet, nincs jelszerű összefoglalás,
nincs jelkép-idézés és nincs szimbolikus utalás: az ősiségekbe ágyazódó,
az idolokkal és totemekkel észrevétlenül érintkező, a hagyományokkal átszőtt
rejtett gondolkodásmód által determinált, anyagisággá vált érzéki megtestesülés
van jelen a vonzó formaszépségek és a taszító rútságok, a rideg szellemiségek
és az átható érzékiségek villódzásaiban.
Miután megkíséreltük
megfogalmazni, hogy mit látunk, ha egy Diénes-szoborra pillantunk, illetve
mit látunk, ha körüljárunk egy, a térbe mindig dinamikus és eleven téri
hatóerőket kifejtőn illesztett, a teret maga köré szervező Diénes-kompozíciót,
akkor máris korrigálnunk kell kijelentéseinket, mert a Diénes-szobrot körüljárva,
tekintetünkkel körültapogatva már nem a látás útján körvonalazódó látvány
az elsődleges és lényeges mű-hatóelem, hanem a szobor tere által keltett
téri közeg sugárzása és e sugárzó plasztikai hatótér átélése. És ezzel
máris megmagyarázni vélhetjük azt, hogy miután a szobrászi hitvallás tételei
alapján leírni igyekeztünk a Diénes-szobrászat jelenségvilágát, zavaros
területre tévednénk, ha a tartalminak vélt rétegeket felfejtve konkrét
értelmezési futamokba bonyolódnánk: mert ez a plasztikai együttes – kiteljesítve
a marosvásárhelyi alkotószakasz kezdetben még a figurativitáshoz kötődő
együttesét és az elmúlt másfél évtized magyarországi elvont termését –
azon Joseph Beuys által megerősített meggyőződésünket éltetheti, hogy a
szobrászat gondolatiság, a szobrászat filozófia. És fokozottan nehéz helyzetbe
sodródunk Diénes Attila szobrászati filozófiájával, plasztikai-filozófiai
tételeivel szembesülve, mert ez a sejtésszerűségekbe burkolózó, a kinyilatkoztatásokat
kerülő gondolati rendszer a természetesség, az élet káprázata révén felruházott
és az extatikus érzelemvilág által egyénített és hitelesített művészeti
jelenség. Így teremtheti meg furcsa szépségeit és szépségekké érő egyedi
rútságait.
Toldi Miklós
Toldi Miklós képzőművész – aki a belsőépítészet
felől érkezett a szobrászathoz – az ezredforduló éveiben alkotott objekt-sorozatával
egy letűnt kor mindennapos tárgyát illetve használati eszközét, a teknőt
avatja kitüntetett szerepkörű és jelentőségű műalkotó elemmé. És miután
a teknő, a kád nem szerepel egyetlen közkézen forgó szimbólumlexikonban
sem, feltételezéseink azt sugallják, hogy tekintsünk e tárgyra vagy eszközre
úgy, mint önmagára, vizsgáljuk és értelmezzük jelentését úgy, mint önmaga
jelentését. Vagyis a teknő, avagy a tekenő fatörzsből kivájt, illetve később
– és itt is – deszkából (esetenként bádogból) készített, dagasztásra, mosásra
használt vályúszerű háztartási eszköz, amely áttételes kapcsolatokba hozható
a hajóval, illetve ezen keresztül a koporsóval is. Ám a dolog ennél azért
még bonyolultabb, és ezt jelzi az a művészettörténeti jelenség is, hogy
a teknő hangsúlyosan megjelent egy jelentős 20. századi magyar szobrász,
Samu Géza művészetében, majd fontos szerepű volt ef Zámbó István munkásságában,
felbukkant Móder Rezső szobrászatában is, és korántsem elhanyagolható adalék
az sem, hogy 2005 őszén Pécsett, Gaál József kádszobraiból nyílt kiállítás.
Mindemellett
a kád vagy a teknő Toldi Miklós alkotásainak csupán egyik összetevője:
háttere, vagy inkább kerete, befoglalója a nyitott doboz-műveknek, amelyek
fontos erény gyanánt létrehozzák azt a teret, amely a tradicionális dombormű-tér
és a szabad térbe helyezett plasztikai tér közötti átmeneti közeget szervezi
maga köré. Toldi munkái szinte kivétel nélkül a falhoz kötődnek, de el
is szakadnak a falhoz-kötöttségüktől: saját belső teret létrehozva, mint
színpadon zajló-játszódó szobortörténetet szemlélhetjük kompozícióit. A
megközelítés első síkja ez. A teknő mellett ugyancsak fontos, csaknem minden
művön végigvonuló műösszetevő a kád-feneket kitöltő, illetve alkotó fotó,
amely nem csupán az előtérben lejátszódó szobortörténés, az előtérbe állított
plasztikus motívumok háttere, hanem a teljes mű gondolati-tartalmi vezérfonalát
kijelölő, az adott munka formai és kompozicionális rendjét is meghatározó
alkotóelem. A fotó síkszerűsége, illetve a fotó téri illuzionizmusa és
a térbe helyezett szobortárgyak valószerűsége között észrevétlen villódzás
indul: a képszerűségek és a valószerű megidézések konfliktusai bomlanak
ki, vagy észrevétlen, harmonikus egyesülései jönnek létre. Végső soron
egy teknő, vagy hajó vagy koporsó-test, illetve a nyers forma által keretbe
foglalt, belső teret akkumuláló és ezt a teret kisugárzó olyan kollázsok
ezek a művek, amelyekben a talált, a kiválasztott képek és tárgyak, valamint
a megformált, a konstruált vagy faragott szoborelemek teremtenek egységet.
Amiként a fotók által megidézett történések és jelenségek, a teknő-dobozokba
illesztett tárgyak is hol elemi erejű jelentéseket hordozó, szimbolikus
töltetű motívumok, hol meg átvitt utalásokat élesztő, asszociatív kapcsolódási
lehetőségeket kínáló plasztikai elemek. A Toldi Miklós által a múlt hordalékából
kiemelt és megtisztított tárgyak az ősiségekbe rejlő, a múlt ködébe burkolózó
kultúrákba kalauzolnak. A 2002-ben megrendezett Toldi-kiállítás kapcsán
Gaál József állapította meg: „A Toldi-tárgykollázsok nem tűnnek szubjektív
kivetüléseknek, nem érzelgős ömlengések. Puritán, visszafogott kompozíciók,
a felhasznált anyagok nincsenek lefedve szirupos mázzal, nincsenek patinázva,
öregítve. Valójában a munkák egy archaikus világképet idéznek, olyan világlátást,
amiben az ember a természettel és a kozmosszal egylényegűként létezett.
Toldi Miklós ezt a harmóniát, legalábbis annak maradványait a paraszti
kultúrában, a hagyományokban találta meg, de nem a romantikus folklórkutatásban,
és nem is az átesztétizált motívumok által tette ezt, hanem szinkretikus
módon az eurázsiai hagyományokban találta meg a közös pontokat, amiből
művészi világképét felépítette.”
A természet
és az ember egykori egységének, illetve az egység végzetes és visszafordíthatatlan
felbomlásának, a megsértettség, a töredezettség, a részekre esettség jelenségvilágából
táplálkozó művek túlnyomó részben triptichonok: olyan plasztikus hármasképek,
amelyeknek eredete a szakrális művészetbe, a templomok oltárképeihez vezeti
vissza a szemlélőt. A később a világi művészetben is teret kapó triptichon-alakzat
azonban elsősorban a festészetre jellemző, a modern szobrászatban – megszakadva
a középkori faragott szárnyasoltárok ikonográfiai hagyománya – mindeddig
nem jelent meg: vagyis Toldi Miklós leleménye a műforma létrehozása. Amiként
a hármaskép, a plasztikus triptichon is bonyolult, alá- és fölérendeltségeket
hordozó kompozicionális egység: a középső nagyobb tábla kiemelt szerepű
és jelentőségű a kisebb oldalszárnyak mellett. De mégsincs másodrendű és
elsőrendű szerep, mert önállóan egyik sem létezhet: csak együtt bontakoztathatják
ki világukat. Azt a konkrét és elvont, direkt kifejezésű és metaforikus
tartalmú, valóságos és mívesen megformált, képi és plasztikai elemekből
komponált és konstruált, összevágásokban és összeillesztettségekben kulminálódó
világukat, amely tragikus látomásokból tárgyiasított oltárként emelkedhet
a jelen dicső romhalmazán.


|
|