|
SÜTŐ
CSABA ANDRÁS
Élet (a) közben
Lövétei Lázár László: Két szék
között
„Kimúlni hagyod őket oly hirtelen,
Mint az álom, mely elmúlik azontól,
Mihelyt az ember felserken álmából,
És mint a zöld füvecske a mezőben,
Amely nagy hamarsággal elhervad,
Reggel virágzik, estve megszárad.”
(90. zsoltár, 3. vers)
Tebenned bíztunk, élet, eleitől fogva.
Magunkat rád bíztuk, híva segítségül metaforákat, karjaidban kívántunk
heverni, andalogni utadon, mely saját utunk előmerészkedő árnya; jó egy
évszázad hosszan, vagy kicsit tovább még. Bíztunk, és hitünk erős volt,
bátor, hatalmas. Felreménylett az öröklét is, asztalunk felett kerengett,
friss lábbal az ifjúság pompás rónáját szegte, vagy araszolt, növekvő hittel
a bármi mezején, s teli tüdővel fújtuk, oszthatatlan bizalommal: miénk
az örök lét, élünk és sohasem halunk (talán, majd, talán, egyszer, de csak
talán).
De múlttá
lett a gondtalan; alkonyodik és egyre jobban szűkül tudatunk, világunk
zárul, végül egy helyben járunk, esetleg kis köröket teszünk még a szobában.
Ott, ahol néha már mozdulni sem mer, és nem is nagyon akar, hiszen bármelyik
mozdulat és elmozdulás magában rejti veszélyét: a bekövetkező elmúlást,
arról nem is beszélve (de, mégis), hogy minden utolsónak hitt pillanat
legalábbis utolsó előttinek tűnik fel, a mintha-túlélés tékozlandó zálogaként.
Apelláta nincs, a perújrafelvétel elmarad; nem mintha nem lenne rá igény,
de e vérre menő játékban olybá tűnik, mindez lehetetlen. Mi történik tehát?
Semmi. Semmi lényeges. Éldeklünk, addig is, amíg lehet, s számba
vesszük, mi marad(t).
Lövétei Lázár
László megrázóan szép kötettel jelentkezett. A mindennapokra rátelepedő
haláltudat pozíciójából indulva mutatja meg az egy helyben járás lehetséges
módozatait; mennünk és tenni bármit felesleges; amit lehetett, már megtették
azok, akiknek hivatásuk az; a diagnózis pontos és nem túlzó, s csupán annyi
marad, hogy a hátralévő időt valahogyan eltöltsük. Az abszurditásba hajló
létpozíció, a látszólagos bénultságtól (ki)indulva megteremti saját játékterét;
oldódik, megindul, keresgél, a napi teendőkre azonban minduntalan rátelepülnek
a betegség reflexiói. [Ha egyáltalán érdemes még, ezek után és az előtt,
bármit is tenni. Mert mi történik abban az esetben, ha egy halálos beteg
ember egyszerűen úgy dönt, hogy a nincs a tovább. A napi vegetáció, a puszta
semmittevés, ahol a van a nincs, mert nem lehetnek már előre tervezett
célok, mindez feloldhatatlanná, zavarossá, ugyanakkor, ad absurdum, riasztóan
tisztává vált.]
A puszta reflexió
határait kikezdendő, manifesztálódik az eszelősségtől magát védeni akaró
tudatállapot, mely egyszerre próbálja meg feldolgozni a felfoghatatlant,
s a kimondások által új(abb) beszédmódot kialakítani. Aki drámára számít,
csalatkozni fog. Aki önsajnálatra, szintúgy. Az elégikus hangvétel (de
itt: nem fáradt rezignáltság) lesz azon esztétikai maximum, ameddig a lírai
én elmerészkedik. A kötet versei éppen azáltal mélyülnek és súlyosodnak
el, hogy dísztelen, pátosz nélküli versek sorjáznak, melyek profánul, bántóan
tárgyilagosan írják körül tárgyukat – és személyüket. Az árván maradt lélek
magányos istentisztelete ez.
A két nagyobb
ciklusba rendezett versek a létezés, a kimondva levés minimális igényével
szólalnak meg. Élőbeszédszerűen, ám mégis retorikusan. Az egyszerűség csupán
alapot képez, mely mögött a teher, a súly megbúvik, ám egészen biztosan
ott tudhatjuk. Egy nap a világ. Mindig újabb egy. Aktuális, relatív, esetleges,
ugyanakkor tétre menő: „Valahogy ez a nap is eltelik.” (Farsang után)
Olyan játéktér jött tehát létre, melynek komponensei a haláltudat ellenére
működnek tovább, de nem mintha mi sem történt volna, ellenkezőleg. Annak
tudatában, hogy a halál bekövetkezik, s akármikor bekövetkezhet. A jelöletlen
végpont posztulálása, illetve ennek helyzetbe hozása szinte a napi élettevékenységeket
támadja meg és kérdőjelezi meg. De Lövétei logosza nem hagyja magát: beszél,
beszél és beszél. Számba veszi az előtte álló nap összes lehetőségét, meditál,
gondolkodik, töpreng, elemez, de nem tépelődik. Nyugalma nem látszólagos,
igazából megnyugvás, belenyugvás, a tétlenségre kárhoztatottság feloldási
kísérletei, melyekben látensen ott bujkál néhol némi időleges hit/remény.
A beszűkült
élettérben felértékelődnek az apró, hétköznapi teendők; az önmagára maradt
elme saját létezésének súlyát mindennél erőteljesebben átéli, rendezi;
olybá tűnik, a maradás kénytelensége (néhol kelletlensége) olyan lehetséges
alakzatokat implikál, amelyből kibomlik (lehetővé válik) egy magánmitológia
megszerkesztése. Ennek a kényszeresen teremtett univerzumának középpontjában
áll a lírai én, innen határozza meg magát. Saját idő, saját tér. Tulajdonképpen
ez a kettő képződik meg a kötetben. A saját idő jelen esetben átértékelődést
takar, melyben egyfelől jelen van a reflexivitásból adódóan a múlt felé
elvileg nyitott, azonban a mindenkori (vers)jelenben véget érő szubjektív
idő, az objektív idő pedig abszolutizálódik. Mondhatnánk, minimalizálódni
látszik, de ez nem a megfelelő szó. Erre nincsen szó, ami nem pusztán azt
jelenti, hogy meg/elnevezetlen lenne. Csak esetlegesen adható meg, hogy
mennyi az annyi: ma, holnap, körülbelül, addig, amíg.
A fő bizonytalanodást
ez okozza, az már meglepőbb fordulat, hogy ebből nem tehetetlenség, esetleg
kétségbeesés generálódik, hanem egy beszédmód konstituálódik, melyet ismét
csak bajosan lehetne bármivel is azonosítani. Lövétei mintha kísérletezne
ennek meghatározásával, Petri Amíg lehetjére utal többször is; valóban
erős a hasonlóság, ám lényeges különbség van a két megvalósítás mód (és
a két költészet) között. Egyezik a téma (halál), azonban fontos megfigyelni,
hogy míg Petri a megírt napi aktualitásokat mindig tágabb kontextusban
láttatja, addig Lövétei megmarad magánmitológiája keretei között. Petri
valahogy nem tudott nem tragikomikus viccet csinálni az egészből, Lövétei
viszont érzelemmentes, s korántsem annyira drasztikus nyelvhasználó/nyelvműködtető.
Petrinél a válasz, a reakció a brutalitás őszinteség felé (el)mozduló szembeírás.
Lövétei is szembehalad, de mintha nem lenne ez frontális ütközés; inkább
koncentrikusan, önmagából szerveződő állapotprezentálást láthatunk, egyfajta
benne-írás ez, aminek következtében Lövétei versbeszéde jóval zabolázottabb,
fegyelmezettebb lesz. Mindez nem jelenti azonban azt, hogy a befogadóra
gyakorolt elementáris hatás csökkenne, vagy Petri javára dőlne el, inkább
az eltérő költészeti mechanizmusok referenciális azonossága adhatja az
analógia alapját.
Lövétei Lázár
László egyszerű, mindenfajta póztól irtózó költészete a természetessége
révén hat; azt mondja, ami van, kevés, ám rendkívüli igénnyel eldolgozott
nyelvvel. Arról beszél, ami neki fontos; a megbocsátandó jogos önzés beszélgetése
ez, számadás életéről, számvetés önmagával.
Mennyi, ami
még hátra/előre van? Nem izgatja különösebben, abban él, amiben élhet:
„Szóval: ez van. Egyelőre / Fordíthatok a lapon. / Három éve ezt csinálom,
Minden mindegy alapon. / Nem kérdem, hogy mi véres, s mi / Vértelen, /
Sem azt, hogy ki csinálja ezt, / S mért velem.” (Árkádia-féle)
Két szék között
hát, mint a kötet címe is jelzi; Lövétei Lázár László ezt tette költészetté:
betöltötte hivatását, kitöltötte a hiátust. A címadó vers shakespeare-i
fordulatának tanácsát is jó lesz megszívlelnünk: „Valaminek vége akar lenni,
/ de dicsérni jöttem, nem temetni: / beinteni betegségnek, ráknak,
/ vagy besorolni metaforáknak, / hátha egyszer más leszek, csak egyszer,
/ s végre belehúzhatok ezerrel” (Két szék között). A költő tette,
amit tenni kell: írt. Az ember pedig azt teszi, a halállal szemben, amit
mindenki más: megpróbálja elkerülni, ideig-óráig, aztán belehal. (Kalligram
Kiadó, Pozsony, 2005) |
|