|
FALVAI
MÁTYÁS
A kövek élete
Lábass Endre: Vándorparadicsom
– A letagadott Budapest
Ha úgy érezzük, hogy fojtogat a város,
hasogatja fülünket a dudaszó, rátelepszik a tüdőnkre a szénmonoxid, kirázza
belőlünk a lelket a villamos. Ha pulzusszámunk félreérthetetlenül magasabb
értéket mutat az átlagosnál, ha bosszankodva nézzük levetett ingünk gallérján
a fekete csíkot, ha nem bírjuk az iramot, ha a nyomorgató tömegben is magányosak
vagyunk, ha úgy érezzük, egy percig sem bírjuk tovább ebben a városban.
Nos, akkor vegyük kezünkbe Lábass Endre új kötetét. Hogy újra megtanuljunk
élni a Városban, hogy újra megtanuljunk benne jól élni.
Az Osiris
Kiadó gondozásában megjelent kötet nemes hagyományokat elevenít fel. A
Magyarország
felfedezése címmel futó, évtizedes történetre visszatekintő szociografikus-irodalmi
sorozat felújításáról van ugyanis szó, melynek keretében egy időben látott
napvilágot három új könyv, köztük Lábassé is.
A kötet felütése
igen találó és egyben jól jellemzi azt a látásmódot, amit Lábass Endre
képvisel: „Valaki azt írta egy fantasztikus regényben, hogy a kövek élnek.
Élnek, mint az ember és a növényzet, csak számunkra lehetetlen észrevenni
a kövek életét, olyan más ütemben él a szikla. Mintha zenét kellene hallgatnunk
egy lemezről, amely ezerévenként fordul egyet.” Meglátni a kövek életét:
ehhez több ezer évig kellene élni, de legalábbis emberfeletti módon türelmesnek
kell lenni. Tekintve, hogy a szerző minden valószínűség szerint nem élt
többet néhány röpke évtizednél, arra kell gyanakodnunk, hogy utóbbi tulajdonsággal
rendelkezik. Lábassnak ugyanis sikerült. Látja és láttatni kívánja, miként
mozog
a város. Hogyan terjeszkedik, miként alakul, hogyan küzdi le betegségeit,
miként öregszik és fiatalodik egyszerre. Úgy látja és kívánja láttatni,
mint egy hatalmas élő organizmust. S ahogy minden részben benne van az
egész, Lábass Endre sem városrendészeti és térképészeti részletekkel untat
bennünket: apró tárgyakból, épülettöredékekből, emberekből, sztorikból,
élettörténetekből építi fel számunkra Budapestet. És történelemből.
A Vándorparadicsommal
könnyű dolga van az olvasónak és a recenzensnek egyaránt. Az olvasónak
azért, mert pihentet és gyönyörködtet a szerző egyedülállóan lassú, mégis
tömör írásmódja, a recenzensnek pedig azért, mert nem kell technikai, strukturális,
elméleti elemzésekkel vesződnie, hiszen a Vándorparadicsom nem akar
több lenni annál, ami: szépen megmunkált, kiérlelt, leülepedett vagy éppen
felrázott töredékek, történetek, anekdoták, villanások, filmes kifejezéssel
élve: snittek. Lábass kamerája lassan pásztázza a házakat, arcokat, időt
hagyván az olvasónak, hogy belefeledkezzen szépségükbe, megfejtse minden
egyes szegletüket, ráérezzen, vagy legalábbis megsejtse lassú változásukat.
Lábass Endre
úgy ismeri Budapestet, ahogyan mindannyian vágyunk ismerni egy várost:
otthonosan, szeretve, féltőn. Látja lélegezni, úgy érzi keringését, ahogy
sajátját. És ha néha úgy érezzük, ez a Budapest nem az a Budapest, amelynek
utcáin rohanunk és izzadunk napról napra, mert az a Budapest koszos, egzaltált
és embertelen, akkor felmerül bennünk, milyen városról ír a szerző? Létezik-e
egyáltalán Lábass Vándorparadicsoma? Vagy csak létezett? Az elbeszélések
sugallta válasz egyértelmű: igenis létezik. Talán most nem látjuk, mert
rejtőzik előlünk, talán csak holnap fogja megmutatni magát, talán már nem
is léteznek ezek az egésszé öszeálló darabok, de a Város igenis létezik.
Egyfajta Budapest-jelen időben. És ez a jelen idő természetesen nem azonos
az emberi vagy a nyelvtani jelen idővel. Egyszerűen csak arról van szó,
hogy Budapest számára egy évszázad nem folyamat, csupán egy pillanat. És
mivel ez a pillanat ezer szállal kötődik, most a 21. század hajnalán is,
a múlthoz, ezért aztán a város számára ezek a történetek még mindig jelen
időben folynak.
Végeredményben
valóban egyfajta szociográfiával van dolgunk, bár egyértelműen nem a hagyományos
értelemben. Lábassnál egy gazzal benőtt udvar, egy üres, törmelékektől
tarkított építési terület (értsd: „grund”), egy tükörcserép, egy golyónyom
a bérház falán: mind-mind ebbe a Budapest-jelenbe ágyazódnak, abba az évtizedekre
kitágított jelen időbe, amit 20. századi történelemnek hívunk. A szerző
ma már poétikusnak tűnő régi mesterségeken és e mesterségek régi képviselőin
keresztül (hangszerész, hangszerjavító, karácsonyfadísz-készítő, sírköves,
madárárus, kalaposmester etc.) egy-egy élő és plasztikus szeletét metszi
ki ennek a történelemnek.
A szociografikus
jelleg azonban semmiképpen sem megy az irodalmiság rovására. Sőt mondhatnánk,
a Vándorparadicsom csak mintegy mellékesen szociográfia. Az elsődleges
szándék tisztán irodalmi. A „megragadás” itt nem irodalmi köntösbe bújtatott,
félig-meddig vagy egészen tudományos eszközökkel történik, hanem a prózába
oltott líra eszközével, olykor pedig képzőművészeti eszközökkel. Aki nem
tudja Lábassról, hogy festőművészként és fotósként is jelen van a művészvilágban,
az is megsejt valamit a szerző ez irányú fogékonyságából. A Vándorparadicsomot
olvasva néha az az érzésünk – oly képszerű, oly plasztikus –, mintha egy
régi-régi, melankóliát árasztó fényképalbumot lapozgatnánk: kezünkbe akadnak
a dédnagymama ezüst-bromidtól barnás, táblás fotói éppúgy, mint az amatőr
fényképész nagypapa hatvanas évekbeli, csipkézett szélű képei, vagy az
unoka Prakticán készített első fotói. Olykor meg úgy tűnik, kiállításon
vagyunk, egy nagyon-nagyon vegyes tárlaton, ahol jól megférnek egymás mellett
a szecessziós festők, a nagybányaiak, a szürrealisták, a szocialista realisták
és a realisták, mindenféle előjel nélkül. Lábass képi világa rendkívül
sokrétű, ám sokrétűségében is megmutatkozik valami esszenciális, csak rá
jellemző hangulat, amely gyöngéd rétegként fedi az írásokat, helyszíneit,
szereplőit. Nagy élvezettel időzünk el például azokon a mondatokon, amelyekkel
az író egy lerobbant bérház sajátos flórával benőtt pincehelyiségét festi
le előttünk: „De ha erős fénnyel megvilágította valaki ezt a lenti világot,
kiderült, ott élnek a legszebb pasztellszínek, halovány rózsaszínek, gyönge
almazöldek, zöldeskék zuzmók és penészek. A tégla elmállott a folyamatosan
csordogáló savaktól, puha, vörös porrá változott, a vakolat csíkjaira is
fakózöld zuzmó telepedett, sárga gombafajták lepték el a sarkokat. Egy
erős fénysugár hatására itt nem rebbent fel ijedten lepke vagy madár, csak
egy-két surranás, apró mozdulat a fal tövében vagy a falra boruló gyökérfüggöny
csipkéje közt, egy-két alig látható föld alatti bogár, és kész. Semmi röpködés,
verdesés, túlzó érzelemnyilvánítás. Épp csak egy félfordulat, egy elmozdulás
vagy éppen mozdulatlanná dermedés. És máris észrevehetetlenné válik a lenti
élővilág.”
Talán kézenfekvőnek
tűnt a fentiekben fotókhoz és festményekhez hasonlítani Lábass Endre írásait,
csakhogy a Vándorparadicsom képei nem állóképek. Ha mégoly statikusnak
tűnnek is, megsejtjük mögöttük, hogy valahonnan eljutottunk idáig, és valahová
tartunk. Csak épp a lassított felvétel lassabb még megszokottnál is.
A képszerű
látásmódról egyébként még annyit, hogy a már említett melankólia nem holmi
nosztalgiát hivatott gerjeszteni az olvasóban. A Vándorparadicsom
nem arra késztet, hogy azt higgyük, nincs már ilyesfajta szépség Budapest
utcáin, inkább kiélesíti a szemünket ennek látására. Ez a Budapest ugyanis
– most már kimondhatjuk - a valóságos Budapest, nem pedig az általunk
ismert mögött platonikus értelemben lebegő idea. „Nem én találom ki, hogy
ez a város mesés” – olvashatjuk. „És nem is kell azt hinni, hogy vidámak
ezek a mesék. Minden gyerek tudja, hogy a legijesztőbb mesék ivódnak belénk,
amiket ráadásul lázasan olvasunk. Nem én találtam ki azt sem, hogy a Klauzál
téren működött egy apró üzlet, melynek kirakatán ragasztószalagból kivágott
betűkkel az állt – Aladdinlámpa-javító. Ez persze lehet véletlen, hiszen
a mester kávéfőzőket is javított, és egyéb lámpákat is, nemcsak Aladdinokat,
azonban mégiscsak ezt írta föl a térre néző kirakat portól lassan opálosodó
üvegére.”
Akkor miért
érezzük úgy mégis, hogy Lábass Endre városa olyan izgatóan idegen. Nekünk,
magyaroknak, talán még egzotikusabb is mint az Ezeregyéjszaka Bagdadja,
olyan színes, olyan gazdag, olyan szegény, olyan rendetlen és ingerekkel
teli, szinte (és néhol minden kétséget kizáróan) abszurd. Kétségtelen,
hogy ez nem a plázák világa. Amikor az olyan remek darabokat olvassuk,
mint A taxis, a mágus és a keleti órájának nagymutatója vagy a Keleti
utazás a Négy Tigris piacra, illetve a záródarab Ördögpadlás,
nem is vágyunk többé a plázák világába, ellenben máris indulnánk, hogy
bevegyük magunkat a város rengetegébe, csak úgy cél nélkül, és felfedezzük
magunknak ezt a „Letagadott Budapestet”. És ha lehet beszélni a könyv „értelméről”,
arról, hogy „miről szól”, akkor elmondhatjuk: erről szól. Erről a vágyról,
hogy familiáris, bensőséges, már-már testi kapcsolatba kerüljünk ezzel
a nagy testtel, a Várossal.
Ezért aztán,
ha úgy érezzük, hogy fojtogat a város, hasogatja fülünket a dudaszó, rátelepszik
a tüdőnkre a szénmonoxid, kirázza belőlünk a lelket a villamos. Ha pulzusszámunk
félreérthetetlenül magasabb értéket mutat az átlagosnál, ha bosszankodva
nézzük levetett ingünk gallérján a fekete csíkot, ha nem bírjuk az iramot,
ha a nyomorgató tömegben is magányosak vagyunk, ha úgy érezzük, egy percig
sem bírjuk tovább ebben a városban. Nos, akkor vegyük kezünkbe Lábass Endre
új kötetét. (Magyarország felfedezése, Osiris Kiadó, Budapest 2004)

|
|