|
BABUS
ANTAL
„…csak Isten tudja,
mi történik a lélekben.”
Mészöly Miklós és Tüskés Tibor
levelezése
Köztudomású, hogy a rendszerváltozás
– pesszimistább szóhasználattal: rendszerváltoztatás, optimistább megközelítésben:
rendszerváltás – nemcsak a politikában, hanem a magánélet szintjén is vízválasztó
volt. Bár jelképes értékűnek érzem, nem a kommunista rendszer egyik vezető
történész-ideológusának esetére gondolok, aki az 1990-es évek elején nem
csupán a rendszert, hanem „öregecskedő” feleségét is lecserélte, s egy
másik földrészen, egy fiatalabb asszonnyal az oldalán kezdett új életet.
Azon a földrészen, amelyik ellen hosszú évtizedeken át ideológiai harcot
folytatott. Ez az eset csak Igor Safarevics nagy jelentőségű, korát messze
megelőző tanulmányának (Két út egy szakadékba) egyik gondolatát
igazolta előttem. Azt a gondolatát, hogy a szocializmus és a kapitalizmus
egy tőről sarjadt két rendszer, a technikai civilizáció két útja, s rokonságukat
egyebek között az is mutatja, hogy társadalmi és magánéleti szinten is
könnyű közöttük az átjárás, a váltás.
Magánéleti
vízválasztóról beszélve az a jól ismert tény járt a fejemben, hogy 1990
körül régi, kipróbált barátságok szakadtak meg, asztaltársaságok bomlottak
föl, testvérek, rokonok csapták be egymás előtt az ajtót. Elégedjünk meg
néhány példával. Szörényi Levente és Bródy János zenéjükkel évtizedeken
át együtt lazították a Kádár-rendszer nyikorgó ideológiai (fel)építményének
csavarjait, majd a rendszer bukása után sokáig nem is szóltak egymáshoz.
Sarkosan fogalmazok: Szörényi a népben, nemzetben gondolkodók közé állt,
Bródy pedig a mindezt megmosolygók közé. Valamikor a hetvenes években Csurka
István párizsi útitársa és „idegenvezetője” a franciás kultúrájú Réz Pál
volt. Réz ma a magyar nemzeti érdekek iránt kevés érdeklődést mutató SZDSZ
híve, s nem áll szóba a nemzeti radikális Csurkával. Végül az utolsó példa.
Az 1960-as években a Metropol és a Royal Szálloda halljában Fodor András,
Mészöly Miklós, Hernádi Gyula, Orbán Ottó, Tornai József, Sükösd Mihály
és Marsall László baráti asztaltársaságában jól megfért egymás mellett
Konrád György és Csoóri Sándor, de mára értékrendjük oly messzire került
egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől. Csoóri a magyar népi irodalom egyik
utolsó nagy költőjeként vesztébe rohanó népe öntudatát próbálja élesztgetni,
Konrád György pedig elvont emberi jogok védelmében hallatja hangját.
Nem e rövid
cikk feladata a fölvillantott talányos jelenség tüzetes vizsgálata, hogy
tudniillik a diktatúra miért kapcsolta össze, az úgynevezett szabadság
pedig miért szakította szét ezeket a barátságokat, de futólag meg kell
kísérelnünk kulcsot találni a probléma nyitjához.
Minden ember
értékrendje hierarchikus: a számtalan elfogadott, vallott érték közül az
egyik fontosabb neki, mint a másik. A letűnt rendszerben az említett barátok
szemében a legfontosabb cél a kommunista rendszer megdöntése volt. A kommunista
rendszer bukása után Szörényi, Csurka, Csoóri értékrendjének csúcsára a
magyar nemzeti érdekek képviselete került, Bródyt, Réz Pált és Konrádot
pedig elsősorban a kommunista értékrenddel látszólag szöges ellentétben
álló liberális szabadságeszme hevíti. Summa summarum: a kommunizmus elleni
harc összefűzte, a magyar nemzeti érdekek képviselete viszont elidegenítette
egymástól a barátokat. Szembe kell néznünk a kiábrándító valósággal! Erre
a szakításra eleve számítani lehetett, mert a magyar nemzeti érdekekről
1990 előtt is eltért a véleményük, csak ez a nézetkülönbség nem tört felszínre,
mert kerülték az ilyen vitát. Illyésnek az 1930-as években papírra vetett
szavai – mutatis mutandis – a 20. század során végig érvényesek voltak,
s ma is azok: „Kassák körében beszélhettem minden nép sajátos, tehát nemzeti
bajairól is, csak a magyarokéról szólni volt még ott is gyanús maradiság;”
A ma liberálisnak mondott táborban ezen a téren az 1930-as évek óta nem
történt változás: az elvont emberi jogot szentnek és sérthetetlennek tartja,
de az erdélyi hús-vér magyarnak nem szavazza meg a magyar állampolgársághoz
való jogot. Ebből is látszik, hogy ma Magyarországon nem a kommunizmushoz,
vagy a nyugati liberalizmushoz, hanem a magyar néphez, a magyar nemzeti
eszméhez való viszony a vízválasztó. Nem jobb- és baloldali értékek, hanem
ennek a törésvonalnak a mentén tömörül a magyar értelmiség két, egymást
gyanúsan méregető szekértáborba, amelyeket hagyományosan népinek és urbánusnak
szokás hívni.
Mi, kívülállók,
a fenti barátságok megszakadásának részleteit nem ismerjük, többnyire csak
magáról a szakadás tényéről értesültünk. Nem tudjuk, hogy lassú elhidegülés
vagy viharos veszekedés eredményezte a szakításokat. Tüskés Tibor és Mészöly
Miklós nemrég megjelent levelezése azért is különösen érdekes, mert
tudtommal ez az első olyan dokumentumgyűjtemény, amelynek segítségével
valamelyest nyomon követhetjük a bevezetőben felvázolt jelenséget, egy
barátság szálainak 1990 utáni végzetes és végleges meglazulását, Tüskésnek
és Mészölynek más-más táborba sodródását. Kíséreljük meg ebből a szempontból
olvasni ezt a levélgyűjteményt, de előtte lássuk az előzményeket.
A pécsi Jelenkor
folyóirat 1958-ban indult útjára. Tüskés Tibor hamarosan bekapcsolódott
a szerkesztőség munkájába, 1959-ben őt nevezték ki a lap főszerkesztőjévé.
Tüskés a rá jellemző kiváló szervezőkészséggel és lankadatlan energiával
látott munkához. Azt a sajnos ma furcsának tűnő, de magától értetődő, egészséges
szerkesztési elvet tűzte maga elé, hogy megpróbálja megnyerni a Pécsről
és a Dunántúlról elszármazott, illetve ott élő írókat, költőket. E célkitűzésének
köszönhetően a Tüskés irányította Jelenkor rendszeres szerzői közé tartozott
a pécsi helybéli írókon (Várkonyi Nándor, Bertha Bulcsu, Csorba Győző stb.)
kívül többek között Illyés Gyula, Keresztury Dezső, Kodolányi János, Tatay
Sándor, Weöres Sándor, Fodor András, Takáts Gyula. Mészöly Miklós, urbánus
irodalmunk jeles alkotója is „területi” alapon került Tüskés Tibor látókörébe:
a Molnár család – a Mészöly fölvett, művészi név – Szekszárd megbecsült
polgárcsaládjai közé tartozott. Mészölyt olyan erős érzelmi szálak fűzték
Pécshez, hogy egy időben még az odaköltözés gondolatát is komolyan fontolgatta.
Első írása is Pécsett jelent meg 1943-ban, a Várkonyi Nándor szerkesztette
Sorsunkban, s első novelláskötete, a Vadvizek is Baranya megye székhelyén
látott napvilágot 1948-ban. Később a Sorsunkat felváltó Dunántúlban
is publikált. Érthető tehát, hogy örömmel mondott igent Tüskés Tibor hívó
szavára, s 1959 és 1964 között, Tüskés ötéves szerkesztői működése alatt
tíz publikációja jelent meg a lapban. Természetesen Tüskés elsősorban nem
azért igyekezett fórumot biztosítani Mészölynek, mert Pannónia szülötte
volt, hanem azért mert Mészöly már ekkor is megbecsült, kitűnő írónak számított.
Jelenkor-béli első publikációja a napjainkban klasszikusnak tartott
regényének, Az atléta halálának egy részlete volt 1960-ban.
A szerkesztő
és az író olykor-olykor személyesen is találkozott, de értelemszerűen inkább
levelezés útján tartotta egymással a kapcsolatot. A közelmúltban a pécsi
Pannónia Könyvek sorozatban levelezésük fennmaradt 115 darabja nyomtatásban
is megjelent. Az időben 1960-tól 1997-ig ívelő levelek elférnek egy vékony
kötetben, mégis hű lenyomatai a Kádár-rendszernek. Tüskés is, Mészöly is
tisztában volt vele, hogy leveleiket felbontják a „szervek”, ezért kerülték
a politikailag rázós témákat. Hasztalan törekedtek azonban megtéveszteni
a rendszer éber őreit. Tüskés hiába futtatta fel a Jelenkort, hiába
harcolta ki, hogy 1963-tól a korábbi kéthavi lapból folyóirat legyen, egy
évre rá, politikai okokból leváltották, s új szerkesztő ült a készbe. Ma
már hozzáférhetők az állambiztonsági iratok, s ezekből tényszerűen tudjuk,
amit korábban csak sejtettünk: Tüskésnek elsősorban Mészöly Miklós melletti
kiállása miatt kellett felállnia a főszerkesztői székből. A kommunista
cenzorok poharában Mészöly Az ablakmosó című burleszk-tragédiájának
közlése volt az utolsó csepp.
1960 és 1964
között, amíg Tüskés szerkesztette a lapot, Tüskés és Mészöly hetvenhét
– misztikus szám! – levelet írt egymásnak. Szinte minden második levélben,
egészen pontosan a hetvenhétből harmincegyben hol nyíltan, hol burkoltan
azt latolgatták, hogy vajon mit szólnak majd ehhez a mindenható kommunista
kulturális politikusok, vajon megússzák-e fejmosás nélkül a publikációt,
a folyóiratszámot. Mivel ma már hihetetlenül hangzik, hogy a „legvidámabb
barakkban” ilyen állapotok uralkodtak a hatvanas évek elején, rövid ízelítőt
adok a levelek visszatérő fordulataiból: „majd kivárunk egy szélmentesebb
számot…”; „A mostani, áprilisi számban tisztelgünk […] a következőben talán
kicsit »vétkeznünk« is szabad.”; „s a hátadat sem kell tartani érte…”;
„Az én fejem még a nyakamon van. A Tiéd?”; „Az előadást és a visszhangot
várakozáson felül, jól »megúsztam«”; „Utolsó leveled nyomta kissé a lelkem
– hát ennyire rossz ómen vagyok nektek? S a Te hátad se bír ki mindent.”;
„nem ellenkezőjét kérem a mostaninak, hanem mást, közölhetőt, ami nem adna
támadási lehetőséget.”; „Van még annyi becsületem a Jelenkornál,
hogy a Bunkerrel hozzam helyre az Ablakmosó »hibáját«?”.
E karcsú levelezéskötet egyik legfontosabb hozadéka éppen az, hogy bepillantást
enged egy „tűrt” vidéki szerkesztő kulisszák mögötti munkájába az Aczél
György-féle kulturális politika korában. Tanúi lehetünk, hogy Tüskésnek
miként kellett minden számban patikamérlegen kiporcióznia a marxista „jó
cselekedetek” és az antimarxista „bűnök” arányát. Tüskés öt évig egyensúlyozott
a kötélen, végül a Bajuszos – Tüskés és Mészöly így emlegették leveleikben
Aczélt – lelökte őt a mélybe. A méltányosság megkívánja, hogy hozzátegyük:
Tüskés nem zuhant a porondra, nem zúzta össze magát, felfogta a szocialista-szociális
védőháló. Középiskolai tanárként dolgozhatott tovább.
Az 1960-as
évek különös, sokszor csak bennfenteseknek érthető „húzd meg, ereszd meg”
kulturális politikájára jellemző, hogy Tüskést leváltották, de Mészöly,
az eredendő bűn forrása, megúszta az esetet. Pándi Pál, Aczél György jobb
keze, az Élet és Irodalomban kivégezte ugyan a magyar Ionesco burleszkjét,
Az ablakmosót, de tettek nem követték a szavakat. Mészöly így írt
Tüskésnek: „Általában nem győznek nyugtatni, hogy csak kritikát kaptam
– s nincs következménye. (Apróság: Pándi levelet írt Aczélnak, hogy úgy
hallja, a cikke nyomán adm[inisztratív] intézkedéseket, letiltást stb.
akarnak tenni ellenem; s ez ellen tiltakozik, mert ez megsértése a szocialista
kritika komolyságának…)” Sőt, Komlós János, a Népszabadság kulturális
rovatának vezetője tárcát kért Mészölytől, Kardos György, a Magvető Könyvkiadó
nagyhatalmú vezetője pedig biztosította Mészölyt, hogy a történtek ellenére
kiadja Az atléta halálát. Az Atléta végül csak 1966-ban,
három évvel a francia kiadás után, a német kiadással egy évben jelent meg
magyarul. Az évekig tartó huzavonát látva jogosan írta Tüskés: „örülhetnek
majd a külföldiek, s szégyenkezhetnek a honi kiadói atyamesterek. Azt hiszem
a könyv a modern európai regény színvonalával mérhető…”
Mészöly Miklós
szép levélben búcsúzott el a kegyvesztetté vált Tüskéstől: „leveled – a
hír – a levegőben lógott ugyan; de mégis megütött nagyon. Kevéssé részletezhető,
ami hirtelen – gondolat és egyéb – megfogalmazódott bennem. De rajtad ez
nem segít… Mi vigasztalhat? Méltósággal lépsz le s tisztán. […] Számítgatás
nélkül akartál s akartunk tenni a magyar irodalomért, amit tudtunk. […]
S hogy tovább? – az ilyesmiről nehéz írni. Eddig is megvolt, kialakult
köztünk egy olyan kapcsolat – bár ritkán találkoztunk – ami független a
szerkesztő-író relációtól. És semmi nem változhat s változott. Így érzem.
Ugye, elég ennyi?” Tiszta, őszinte szavak, de tudjuk, hogy a rendszerváltozás
utáni időkben nagyon is változott, sőt, óriásit fordult Mészöly és Tüskés
kapcsolata. 1997-ben, a Jelenkorban jelent meg Mészöly Miklós Mert
Pécs valóban urbs volt című emlékezése. Mészöly hatvannégy sorban emlékezett
meg a Várkonyi Nándor-féle Sorsunkról, majd így folytatta: „Aztán?…
Tulajdonképpen a Szederkényi-időktől lett újból közelebbi kapcsolatom a
várossal.” Az „aztán” következő három pont az 1959 és 1964 közötti éveket
– a sportból ismert szakkifejezéssel élve – pontozta ki, amikor Tüskés
szerkesztette a Jelenkort. Ez a feledékenység méltatlan Mészölyhöz,
és nem csodálkozhatunk rajta, hogy sértette Tüskést. Mészölynek ugyanis
emlékeznie kellett volna rá, hogy 1964-ben, a Jelenkorban megjelent,
s éppen Tüskés felkérésére írt, Mit jelent nekem Pécs? című cikkében
így fogalmazott: „Nehezen lettem íróvá; és Pécs nélkül talán még nehezebben
sikerült volna. […] még ma is Pécsett publikálok a legtöbbet.” Mi történt
Mészöllyel, mi történt Mészöly és Tüskés között, hogy az író 1997-ben ilyen
kíméletlenül kitörölte emlékeiből azt a szerkesztőt, aki vásárra vitte
érte a bőrét? Egyelőre nem ismerjük a részleteket, de mindkét fél említ
egy konfliktust szülő esetet. Polcz Alaine, Mészöly Miklós felesége Tüskés
egy bizonyos nyilatkozatát emlegette fel, amely keményen belevágott az
életükbe. Tüskés ekként kommentálta ugyanezt az esetet: „a nyolcvanas évek
végén olyan tudatlanságból, irigységből vagy rosszindulatból fakadó információk
jutottak el Mészöly Miklóshoz, amelyek homokszemeket csempésztek kapcsolatunkba.”
Bár egyelőre csak ennyit tudunk az „ügyről”, alig hihető, hogy egy, ráadásul
nem is nyilvános nyilatkozat miatt futott volna zátonyra egy több évtizedes,
a kommunista rendszer nyomáspróbáját kiállott barátság. A háttérben valami
komolyabb, súlyosabb oknak kell meghúzódnia. 1964, Tüskés leváltása után,
ha meg is ritkultak, de azért még csordogáltak a levelek Pécs és Budapest
között. Az első nagyobb, négyéves szünet 1971 és 1975 között figyelhető
meg. Bár Tüskés négy év után megtörte a csendet, ezt újabb hosszú, többéves
hallgatások követték: 1975 és 1977, 1977 és 1980, majd 1982 és 1988 között
nem adtak hírt egymásnak. Az említett nyilatkozat szülte sértődésen kívül
Tüskés mást is említ az elhidegülés okaként: Mészöly Miklós szerepvállalását
a rendszerváltozás utáni évtizedben. Mészöly 1992. szeptember 24-én felszólalt
a Demokratikus Charta emberjogi gyűlésén, s az új elvárások szerinti, politikailag
teljesen korrekt beszédet mondott: „A közömbösség ma a cinkossággal fog
kezet. Hallgatásunkat a történelem fogja elítélni… Nem engedhetjük, hogy
a gyűlölet és kirekesztés, az egyedül üdvözítő ideológiák újra megfertőzzék
társadalmunkat…” (Mészöly tisztában volt vele, hogy fellépése a magyar
értelmiség nemzeti elkötelezettségű részében megütközést fog kelteni. Tüskésnek
írt levelében, élesen így fogalmazott szereplése kapcsán: „A hazaáruló
stb. státusz így is biztosítva…”) Mészölynek a gyűlésen elhangzott mondataival
önmagukban nem volt semmi baj! Ugyanolyan makulátlanok, mint amikor pár
évtizeddel korábban azt harsogták a tömeggyűlések szónokai, hogy a Szovjetunió
a béke legfőbb őre, el a kezekkel Vietnámtól stb. 1992-es fellépésével
Mészöly Miklós azokhoz, és azok utódaihoz csatlakozott, akik ellen az 1960-as
években maga is harcolt, akik évekig késleltették Az atléta halála hazai
megjelenését, s akik Tüskést eltávolították a Jelenkor szerkesztői
székéből. Tüskés és Mészöly végleges elhidegülésének igazi oka nem Tüskés
vagy elhangzott, vagy el nem hangzott ominózus nyilatkozata volt, hanem
Mészöly fokozatos csatlakozása a magyar nemzeti értékek iránt közömbös
chartásokhoz. Ugyanis Mészöly nem deus ex machina termett ott a Demokratikus
Charta színpadán. Már 1964-es Mit jelent nekem Pécs? című cikkében
is papírra vetett egy furcsa, a jövőt előre vetítő gondolatot: „igazában
nem vagyok otthon sehol”. Szereplése tehát aligha okozott meglepetést,
mert egy régóta zajló, lassú folyamat végére tett pontot. Művei alapos
elemzésével könnyedén tudnánk ezt igazolni, de itt és most erre nincs hely.
Érdemes azonban azt megvizsgálni, hogy e levelezéskötetben van-e nyoma,
előjele az 1990 utáni látványos fordulatnak.
Ha elfogadjuk
Fülep Lajos gondolatát, hogy a stílus, a nyelvhasználat elsősorban nem
stilisztikai probléma, hanem erkölcsi kérdés, hasznos lehet kiindulnunk
Mészöly nyelvhasználatából, nyelvi stílusából. Az urbánusok „lazábbak”,
lezserebbek, s ez nyelvükön is tetten érhető. A nép, a nemzet sorsa iránti
felelősségérzet magától értetődően nagyobb erkölcsi komolysággal jár, mintha
valaki csak magáért az irodalomért, a mesterséges szólásért aggódik. (Természetesen,
erkölcsi kiválósága ellenére is lehet valaki rossz író, s a népi írók között
is vannak másodrangú művészek, az urbánusok között pedig klasszikusok!)
Mindössze azt kívánom kiemelni, hogy a stílus nagyon árulkodó. Szembeszökő
Mészöly leveleinek lezser, könnyed stílusa: eressz meg egy lapot, viszlátig,
buktak rá az olvasók, kösz, ellőtte a tervemet, jöhet a drót, szani (=
szanatórium), sansz, sok minden összejött, jó kis fejnek látszik stb.
Erre persze azt mondhatja valaki, hogy a levél bensőséges, meghitt, közvetlen
műfaj, s éppen azt bizonyítja, hogy Mészöly milyen jó pajtási viszonyban
volt Tüskéssel. Tegyünk ellenpróbát! Nézzük meg, hogy Németh Lászlónak,
a kiváló népi írónak monumentális, több mint háromezer lapnyi, háromkötetes
levelezésében hányszor fordulnak elő a Mészöly által használt lezser szavak.
Németh László összes műve megjelent CD-n, tehát ez a feladat pillanatok
alatt megoldható. A Mészöly által használt szavak közül mindössze egy szóval,
s azzal is csak egyszer élt Németh László: 1965. augusztus 29-én azt írta
Sajkodról Judit lányának, hogy: „eressz meg ide is egy sürgönyt”. Az eredmény
magáért beszél, s fényesen igazolja Buffon híres szállóigéjének – a stílus
maga az ember – igazát. (A tisztességes eljárás azonban megkíván egy megjegyzést.
Mészöly korai prózájának van egy másik nyelvi rétege is: ízes, ritka népnyelvi
és tájszavakat is használt. Sőt, Nyelvünk szűzre megy? című cikkében
annak örült, hogy 1945 után az argó magyarabb lett, mert a vidéki emberek
tömegesen Pestre jöttek.)
Tüskés Tibor
és Mészöly Miklós azonban nem teljesen „tiszta” megvalósulásai a népi-urbánus
szembenállásnak. Tüskés sem szerkesztőként, sem irodalomtörténészként –
bár a nemzeti irodalom iránti elkötelezettsége kétségbevonhatatlan – nem
táborokban, hanem értékekben gondolkodott, s ugyanolyan természetességgel
írt Mészölyről, mint ahogy könyvet állított össze Veres Péterről a Nap
kiadó In memoriam sorozatában. Mészöly pedig azért nem „tiszta”
példa, mert szinte élete végéig szívén viselte Erdély, az erdélyi magyarság
sorsát. (Felesége, Polcz Alaine családja Erdélyből származik.) 1962-ben
így írt Tüskés Tibornak egy kolozsvári utazása előtt: „Félek is előre,
pár napig mindig lelkibeteg vagyok az odaáti arcoktól, panaszoktól, az
összeszorított fog mindennapos tornájától…” Ilyen mondatokat nehéz lenne
a mai legradikálisabb urbánusoktól idézni!
A könyv vége
felé haladva egyre szomorúbbá válik az olvasó, mert érzi, hogy ez a barátság
nemcsak két ember, hanem a kettészakadt magyar értelmiség tragédiája is.
Felcsillan viszont egy halvány reménysugár, a megoldás záloga is: Tüskés
sérelmeken fölülemelkedő, nagyvonalú gondolkodása. Bár Mészöly Miklós,
hajdani harcostársa kővel dobta meg, ő nem követ, nem is sarat, hanem kenyeret
röpített vissza hozzá. Külön tanulmányt írt Mészöly Erdélyhez fűződő kapcsolatáról,
s az olvasóknak felmutatta az egyoldalúan liberálisnak kikiáltott Mészöly
munkásságának ezt az eddig elhallgatott, alig ismert oldalát. Ez a magatartás
méltó egy írástudóhoz, ez a kivezető út a pártoskodás önrontó kelepcéjéből.
(Volt idő. Mészöly Miklós és Tüskés Tibor levelezése, Pannónia Könyvek,
Pécs 2005) |
|