|
ONAGY
ZOLTÁN
Énekek éneke 82-86
Liba-WW (82)
Csend kívül, belül. Csendes a ház, az
utca, az ég, a föld. Némán ragyognak a Dunában a szemben lévő falu fényei.
Csend, gondolja
a férfi, ne káromkodj, bazdmeg. Káromkodhatsz még.
A klozetba
üríti a hamutartót, rágyújt búcsúzóul, mielőtt kikapcsol, és összecsomagolja
a holnap reggeli útra a gépet, mielőtt lemegy a nőhöz, mielőtt elköszön
a szobától.
Könyököl az
ablakban, ahogyan a nő nem sokkal korábban, vigyorog a „seggcsapdán”, jó
vicc, gondolja a férfi, kígyónak nincs is segge, nemhogy seggcsapdája.
Ekkor bekondul
egy e-mail.
Vár keveset.
Jólesik a hideg. A kétféle hőmérséklet. Utcáról hasának, combjának a rendes
novemberi, hátának, bentről a rendes novemberi fűtés. A házmeleg. A nő
melege. A biztonságé. Aztán mégis megnyitja a levelezőt.
A liba. A
libaboxban bontatlan levél. Ajaj, gondolja a férfi. A vesszőfutás folytatódik.
Lelke mélyén
tudja, a libának igaza van. Nem kevés igaza. Csak a módszer volt sértő,
megalázó, a módszer alkalmazhatatlan két és fél év után.
De hát, gondolja
a férfi, ahány helyzet, ahány nő, ahány új szerelem annyiféle módszer,
soha nincs két hasonló egymás után, mellett.
Nyitja.
„Busja
sírt.
Sírt, és
az egész világ körös-körül bánatosan beborult. A folyó nem folyt, a kiserdő
nem zöldellt, a pillangók nem csapongtak, s a madárkák abbahagyták a dalolást.
Busja sírt.
Kezébe temette arcát, válla hevesen rázkódott. És egyre keservesebben sírt.
Így sír
a gyermek, ha megérzi, elvesztette szüleit.
Így sír
az édesanya, ha leszakítják kebléről a magzatot.
Így sír
a fiatal lány hűtlen szerelmese után.
Így siratja
a férfi kisiklott életét.”
WW
ÖlelWe Wagysz,
fordítja a WW-t.
Jaj, anyám,
ne szakajtsd rám az egeket, sóhajtja a férfi, Áléchemet küld nekem. Tőlem
kapta.
Lebegtetés
mesterfokon, gondolja aztán.
Végigfutja
újra, jól eltartva, nehogy meghatódjon.
Napicsába,
mondja dühösen.
Kikapcs.
Mi ül a dolgok mélyén?
(83)
A férfi aztán visszavesz hirtelen dühéből.
Visszakapcsolja a gépet is. Lemenni se akar, nincs kedve ma a János vitézhez.
Maradni se akar. Nincs kedve a ribanchoz sem, levélhez főleg semmi kedv.
Hazamenne
legszívesebben, ha úgy mehetne, mint a mesében, „ott legyek, ahol akarok”,
és nem kell hozzá szólni, nem kötelezőek a szavak. Kalap, kabát. Vagy anyámhoz.
A nyugiba, ahol vigyáznom kell rá, kanyarítanom, vásárolnom, ott állnak
a hasogatásra váró fahegyek, a meghülyült kutya, aki nem bírja megszokni,
hogy anyánk és gazdasszonyunk támolyog. Elhagyni, elfelejteni ezt a huszáros
keservest.
Amikor visszaáll
a gép, azonnal kong a következő levél.
„Annyira
fájnak a mellbimbóim, szerintem kivérzik, megszárad, leesik rólam. Leesik.
Aztán a kispé is. A kisköldök. Nem marad rajtam semmi belőled, ahol a kezed
járt. Ahol a censor. Ahol a szerelem. WW”
Na, gondolja
a férfi, ezt már mégsem. Hogyan lehetséges, hogy bizonyos nőfélék nem ismernek
határt, hogy azt képzelik, ők mindent megengedhetnek maguknak? Kifazom
ez? Sáron rózsája? A damaszkuszi hegyek lilioma? Nem ringyó, akinek ajaka
éppen nem színmézet csepegtet, hanem mást?
Elméletileg,
gyakorlatilag, történetfilozófiailag, jellegében, természetében mást, gondolja
a férfi megnyugodva. De hát így van ez, nincs másképpen, ha hó esik, nem
eshet eső, mert nincs hatalmunk fölötte. Ha volna fölötte hatalmunk, a
tréfa kedvéért mindig vinnénk az ernyőt. Ha kell, ha nem.
Nem sokat
gondolkodik. Ha gondolkodna, nem reagálna, összecsomagolna, leballagna
a lépcsőn, fogná a János vitézt, betelepedne a fia mellé a kisszékre, mint
tegnap este, és haladna tovább, olvasná a következő strófákat. Utána ülne
keveset a konyhában, nézné a nőt, a nő nézne rá, talán most nem kérdezne
semmit, nem kényszerülne törni a fejét, hogy, mit válaszoljon olyan egyszerű
kérdésre, hogy „mondd meg, légy szíves, mi hiányzik belőlem, ami benne
megvan? Válaszolj, és nem kérdezem többé.”
De nincs válasz. A kérdés is rossz.
„Menj a
szemét wéwéiddel, ahol eddig voltál. Rossz szöveg. A rosszkedv olcsó szövege.
Máris ki vagy baszva. Rossz szöveg, hányok tőle. Hányok tőled, ribanc.
Ugyanis
én akkor is voltam, amikor nem láttál. A lejmolónak meg arra kellettél,
amire, addig, amíg. Amit közben (300 EU) összehazudozik, faji ártalom.
Nem bírnak hazugság nélkül meglenni. Lehet – nem miattad, mert már szarok
rád, miattam – mégis kiheréltetem.
És nem
akarom a rosszkedvedet. November van, agyatlan. Még novemberben hazudozhatsz.
Ami csak belefér. Decemberben repülsz.
Nem lesz
idő. Már nincs sok időd, mert nekem is ki kell bújnom a szeméthegy alól,
amit összehoztál. Nagyon gyorsan ki kell másznom, mert ennyi marad két
és fél évünkből, a bűzlő, patkányvircsafttól hangos lepratelep: csak a
mocsok él, zsizseg.
Ha egy
nő nem fogja fel, mennyire fontos a másik életében, ha egy kibaszott nő
néhány keserves nap után leválik, szopni megy, ha egy nő nem fogja fel
a másik pillanatnyi helyzetét, azt érdemli, amit kap. Nekem ez jutott.
Ebből lehet választani, mondja Lenin, a választék nem nagy, de kielégítő:
kötél, vagy golyó.
A szövegedhez
annyit. Nyilván nem ismersz, vagy nem eléggé. De ha mindazt az otrombaságot,
amit korábban is műveltél, el tudtam viselni, mit gondolsz, miért? A bocitanfolyamért?
Hülye kurva.”
Hozzátette,
aztán elküldés előtt visszavonta: „Felnyomlak a blokkra a pillanatban”
– mert még komolyan venné. Mi történne a gyomorrákjával, ha nem írna. Két
napja fáj a gyomra. Néha annyira belemar a jobb lengőborda alatt-mögött,
mintha késsel szabdalnák, összegörnyed, nem vesz levegőt, nehogy feljajduljon.
Akkor még magyarázhatná is.
A férfi tudja,
nem kés. A ribanc rág odabent. De nem sokáig. Már nem sokáig.
Pakol. Hajtogatja
a kábeleket, a megszokott táskazsebbe illeszti őket gondosan, kétszer ellenőrizve,
ha bármelyikre szüksége lesz a napokban, tudja, melyikért nyúl, melyiket
hol találja.
Letörölgeti
a hamut az asztalról, nem durva, nem egy hét takarítatlan gépasztal hamu-
és morzsarétege, de mégse maradjon így. Megnézi, csukva-e az ablak, jól
becsukva-e, mert innen egyenes úton gördül le a hajnali hideg, és véletlenül
a lenéz, átlépi a foltot, ami gömbölyű, matt felületként hasal a ragyogó
parkettán.
Vissza se
fordul. Mint Lót. Őt apai, férji kötelezettségek várják, legkevesebb, hogy
nem válik sóbálvánnyá. Még ha el is volna sótömbként néhány hónapot, amit
a Hangyás tetőről érkező kecskék nyalogatnak fél éjszaka.
Mese-est (84)
A géptáskát beállítja a szekrénybe,
kávéscsészét, tányért, hamutartót, kistálcát mosogatóba, egy töredékmásodpercig
ingerülete támad, hogy elmosogasson, mint otthon jobb napjain, de sikerrel
megküzd vele. A gyerek kantáros pizsamában kirobog a szobából. A férfi
látja, a nő is odabent. Rendezi az új játékokat, szelektál, selejtez, kisruhákat
pakol, egyik szeme a gyereken, másik a lépcsőn. Rövid, kék, napraforgómintás
otthonkát visel, haja piros szalaggal felkötve most is, papucsa boldogan
klaffog, ahogy egyik szekrénytől a másikig lép.
– Elpakoltad
a játékokat? – kérdezi a férfi.
– El – mondja
tömören a kisfiú, közben nézi, hogy a férfi utazótáskájában rendezkedik.
– Ügyes vagy...
– bólint a férfi.
– Elmész?
– kérdezi a kisfiú.
– Nem, még
nem.
– Anyu azt
mondta, olvasod a Jánost.
– Igen. Olvasom.
– És nem alszom,
ha nem olvasod.
– Hogyhogy?
– kérdezi a férfi.
– Anyu mondta...
– Anyád mondta,
valóban?
A kisfiú megörül
az új szónak:
– Valóban...
– mondja vigyorogva.
– Valóban
azt mondta, hogy nem tudsz elaludni, ha nem olvasok neked esti János
vitézt?
– Valóban,
valóban... – vigyorog a kisfiú.
A férfi igazítja
a csomagot a középső polcon, és amikor lefelé tart a karja, odalép, mint
a sas, elkapja a kisfiút, feldobálja a levegőbe, aztán magához szorítja,
torokhangon rámorog:
– Valóban,
valóban, kismadár? Macska van a falóban?
– Valóban
– nevet kipirosodva a gyerek, – macska... – ismételné a férfi szövegét,
de csak a ritmus jut eszébe.
Nevetnek.
– Elmondjam
újra? – kérdezi a férfi
– Ne! Tudom.
Nem tudja,
de kísérletezik nevetve.
Így nevetve
jutnak be a gyerekszobába. A kisfiú borzasan, pirosan, kicsúszott pizsama
felsőben, mezítláb. A nő tettetett gyanakvással, szigorúan rájuk néz.
– Rég ágyban
volna a helyetek!
A kisfiú egy lendülettel a paplanon
terem, alábújik:
– Fekszem!
A férfi megjátszott
kelletlenséggel azt morogja:
– Mindig csak
az ágyban… Ágyon kívül semmit nem tudsz elképzelni?
– Héhó! –
húzza fel a szemöldökét a nő.
– Talán én
menekültem ki a jóból az ösvény végén délben? – néz harcosan.
– Oszt még
éngemet ágyazol le az ággyal? – mondja duzzogva.
– Mindennek
a teteje. Megmondalak apukámnak...
– Vagy anyukádnak
– sértődötten kifordul a szobából, előtte még ágyra rakja a János vitézt.
Ez jó volt, gondolja a férfi, mialatt
átigazítja a villanyokat, ágy mellé húzza a kis széket, kirángatja a kisasztal
alól az éjszakai lámpa megszoruló madzagját, ez nagyon jó volt. Ekkor tér
vissza a nő a jó éjszakát puszival. Könyökölve áthajol a férfi térdén,
hogy beérjen a párnáig, szájával megérinti a kisfiú arcát, jó éjt, kicsim,
mondja. Amikor jön vissza, belemarkol a férfi melegítőjébe, fülébe súgja:
– János vitéz?
Te perverz disznó, János vitéz? – és akkorát harap a fülcimpájába, hogy
a férfi gyomorfájása azonnal elmúlik.
A nő el, a
férfi előbb fülét dörzsölgetve, aztán koncentrálva olvas a kisfiúnak. Érdekes
rész, gondolja a férfi, szex és szex orrvérzésig, közben a nyájnak nevezett
felelősség elkóborol, közben oda Iluska szüzessége, Jancsi munkanélkülivé
lesz.
Egy kérdés
mindösszesen, gondolja a férfi, miközben búgva olvas a pislogó gyereknek,
ami talán elkerülte Petőfi figyelmét. Volt-e Iluskának kutyája. És kivitte-e
magával mosni, amidőn százszor öszvedugott szíve választottjával a harmatosan
csillogó mezei virágok között. Ha volt, és persze, ha kivitte a patakra
mosni a kutyát, furcsa, de nem kérdés. Akkor a puli, Jancsi pulija is talált
magának elfoglaltságot. De mit csinált a puli, Jancsi-juhász hadnagya,
nyáj körüli mindenese, amíg ezek dugtak az ég alatt, ha nem volt Iluskának
tüzelő kutyája?
„Gyere ki, galambom! gyere ki, gerlicém!
A csókot, ölelést mindjárt elvégzem én; Aztán a mostohád sincs itt a közelben,
Ne hagyd, hogy szeretőd halálra epedjen.”
Kicsalta
a leányt édes beszédével, Átfogta derekát mind a két kezével, Megcsókolta
száját nem egyszer sem százszor, Ki mindeneket tud: az tudja csak, hányszor.
Kukoricza
Jancsi fölkapta subáját, S sebes lépésekkel ment keresni nyáját, Nagy megszeppenéssel
most vette csak észre, Hogy imitt-amott van egy-kettő belőle.
A megoldhatatlannak látszó irodalomtörténeti
problémán agyalt végig ugyanabban a térben. A ment keresni nyáját utolsó
versszakot már magának olvasta, a kiskölyök szeme lecsukódott, apró balja
ernyedten kinyílt a paplan fölött. Elaludt.
Kurva egek,
nyögi, amikor a kapcsolóhoz hajol, hasába egészen a nyakcsigolyáig hasít
a fájdalom. Visszagörnyed, nem vesz levegőt, nehogy a hanggal kiszökjön
a jajgatás. Úgy marad egy ideig, várva, amíg tompul.
Őszi versenyek (85)
Résnyire hajtja a gyerekszoba ajtaját,
még látja a sárga fénypászmában, a kisfiú elmozdult az utolsó pozícióból.
Tehát leengedte az utolsó versszakot, tudomásul vette, János, akit ekkor
még Jancsiként aposztrofál a népies irodalom, és aki juhászbojtárként valójában
nem nagy durranás a kor rangkórságát ismerve, szarba került. Annak megoldása
előtt áll. Lehet bármi, ha jól oldja meg. Ha jól nyúl hozzá. És persze,
ha nem került Iluska áldott állapotba a százszoros dugástól a napsütötte
réten, magyarán, ha föl nem kúrta őt Jancsi bojtár, ami összezavarná a
tiszta helyzetet, az egyszerű képletű felvezetést. A képlet szerint van
egy szerelmespárunk. Jancsi és Iluska. Ők, mint a szerelmespárok a darwini,
tehát a szőrrel borított szerelmespárok ősidejétől, összedugják, amijük
van. Ha messzire kell vándorolni ennek érdekében, akkor is. Ha ellenség
a közelben, akkor is. Ha gonosz mostoha, akkor is. Ha előtte, és utána,
esetleg közben mosni kell a patakban, akkor is. Ha éppen esik az eső, térdig
ér a hó, akkor is. Ez a szerelem. Meg a sallangok, persze, sallangok. Nélkülük
bakfitty.
Sallang, hogy
nem számít semmi, gondolja a férfi. Idő. Pénz. Múlt. Jövő. Anyád. Apád.
Feleségeid. Gyerekeid.
Sallang, amikor
ott toporog egy másik versenyző, meredő fasszal, aranyláncait csörgetve,
aranyláncai biztonságát hirdetve.
Sallang, gondolja
a férfi, ha ott toporog a nyáj gazdája, és amidőn Jancsi, a bojtár, elbaktat
a nyáj után, minthogy munkahelyi kötelezettségei szólítják, a gazdag gazda
meglátja Iluskát feltűrt szoknyában térdig a patakban, sőt már látta két
éve is, amikor egyszer meglátogatta a nyájat a mezőn, két éve is elámult
Iluska természetes bájától, le is fényképezte fejben, hogy majdan ő lesz
harmadik felesége, gyerekei anyja, nézegette ezt a fényképet reggel, nézegette
este is. Most pedig amúgy csizmásan belép a patak fénylőn csörgedező vizébe,
megoldja, amit megold, azt mondja, háromszáz eurót csörgetve a farkán,
Ilusom, édes, legyél a harmadik feleségem, legyél gyerekeim édesanyukája…
És ha Iluska
egy hülye picsa? Akkor mi van? Felemeli Ilusom, édesem feltűrt szoknyácskáját,
bevág neki hátulról, mint a parancsolat. Csak úgy zeng a patak. Jancsi
meg bámul bánatos csődörpofájával az egekbe.
Sallang. A
szerelem csupa sallang, gondolja a férfi.
Áll a férfi az ajtóban és azon tűnődik,
mi, mennyi ért le a kisfiú agyába a különös, sosem hallott szavak káoszából,
mennyi elakadt szókapcsolat értelmezését segítette tovább, ha mással nem,
hogy ő olvasta, és a kiskölyök keze most is ott volt az övén. Három tizedmásodperc,
amíg végigfut. De a három tizedmásodperc, akár a villám, a gyomrába vág.
Kilép onnan.
Csak nem engedni
bepofátlankodni ide is a ribancot, gondolja a férfi, nem versenyt futni
a gonosz emóciókkal. Kioldalazni a sorból, a futók közül.
Most itt vagy,
gondolja a férfi. Érezd magad olyan jól, amennyire képes vagy, ha mást
nem tehetsz. Mert nincs módod.
Elég a futásból,
gondolja a férfi, véget értek az őszi versenyek.
Sose versenyeztem,
folytatja, nem szoktatom rá magam ősz fejjel.
Alternatívák, sóskafőzelék
(86)
A férfi leül a konyhaasztalhoz, a postaládából
felkerült reklámújságot lapozza, és mint minden reklámújságban a net-áraknál
és az elektronikai cikkeknél akad el.
A kurvák,
a monopólium, gondolja, amikor a tételekre bontott havi díjakat átfutja.
A kisgépeket gondosan, személyi lapjaikkal vizsgálja. Nagyon kellene egy
tartalék gép.
Gyerekkora
óta alternatívákban gondolkodik.
Két öngyújtó.
Két helyen elrakva pénz. Két útvonal, két menetrend, ha az egyik kiesne.
Kétféle reggeli, ha egyikre rá se tudna nézni. Régebben két írógép, ha
az egyik bedőlne, két feltöltött tűzőgép, két lyukasztó az aktákhoz, kétféle
álló tartóban két garnitúra különböző színű örökíró, hogy az egyik mindig
írjon, két munkapapucs, ha az egyik bebüdösödne, pihenhessen.
Két munkahely,
ha az egyik idióta főnöke fejét lerúgná megfontolt, de tovább nem tárolható
haragjában. Két szerencsepénz, ha az egyik nem hozna szerencsét. Két óra,
hogy az egyiken ellenőrizhesse a másikat. Két kedves hegyoldal, ha az egyiket
nem látná hirtelen a ködben, a másik ott legyen. Két címlista, két telefon,
két helyen tárolt havi költségvetés + dokumentumok, minden asztali lámpához
két égő, két lábtörlő az ajtó előtt, ha az egyiket ellopnák, két hólapát
és két vesszősöprű, ha az egyik párt ellopnák.
Csak kocsmából
van mindig egy. Máshová nem jár soha. Csak kávéscsészéből, a hozzá tartozó
kanálból volt és van egy. És a szüntelen nyomást okozó, az imbolygás, a
folyamatos bizonytalanság érzetét keltő laptopból van egy. A tíz éven át
hű társ vén Pentiumra nem mondhatja, hogy alternatíva, csak írógépként
használható. Mi van, ha az egy visszaszól, kész, nem dolgozik tovább. Neki
pedig utaznia kell, és ott áll gép nélkül. Ezért keresi mindenütt, hátha
rábukkan egy anyagilag megszorult embertársa használható gépére, és olcsón
megszerezheti. Hogy legyen tartalék.
Feláll. Nem
mert altatás után azonnal kiindulni a teraszra, félve, mit szól a dohányfüsthöz
az a hasogató pont a gyomrában, de most kiűzi a nikotinhiány. Dzsekit vesz,
a nőt nem látja, merre, hol, kilép, ujjnyira húzza maga mögött az ajtót,
hogy ha a nő előkerül onnan, ahol éppen van, lássa, nem veszett el.
Rendben, gondolja a nő. Rendben van
ez így.
A lépcsőről,
az árnyékból, ahová nem világít fel a villany, nézi a férfit.
Kicsit savanyúbb,
kicsit szürkébb, kicsivel rosszabb a kedve, mint szeretném, de mesével
altatta el a fiát, és itt van, gondolja a nő. Itt van nekem.
Egy hónapja
még erről se álmodtam, hogy itt van.
A füstje,
a ruhája, a mormogása, az illata, az ajtócsukása. Könyöke az asztalon,
rajta a régi sérülés, pocakja, ahogy érinti az asztal szélét, ahogy hajol,
ahogy feláll az asztaltól, indul a dzsekiért, szusszanva leül, betűri a
zokniba a melegítő szárát, nyögve áll fel.
Még ha körbepislant
is, láthatóan nem bánja, hogy nem lát, szeretne maga lenni egy kicsit,
elülni egyedül, mint a vén kakas, gondolja a nő. Hát hogyne is, miért ne?
Sok ez egyszerre, előkészítés, rászoktatás nélkül. Lehet, eltúloztam, gondolja
a nő.
Most hadd
örüljön, hogy maga van, szabadon veszi a levegőt, rendezze a zajt a fejében,
gondolja a nő, mialatt a férfi az alacsony, hideg teraszfalra könyököl,
fújja a füstöt.
De hát mit
szerethetsz egy ilyen rozzant, öreg faszon, ezt kérdezte, naponta kérdezte,
de volt nap, hogy ötször megkérdezte a húgom, gondolja a nő, még mindig
a lépcsőforduló árnyékában. Nem tudtam megértetni vele, hogy nem tudom.
És hogy nem érdekel. Nem fogta fel, nem érdekel, mit szeretek rajta. Azt
se fogta fel, hogy a manikűrözött pojácácskákban, akiket hószám idehordott,
mit nem szeretek az első pillanatban. A pojáca érinti a karom, én meg érzem,
ez nem ő. Nem a kedvesem. Rám néz, a pillantásából látom, nem ő néz rám,
nem engem lát. Megszólal, én meg hallom az alsó regiszterben, hogy nem
hozzám beszél, hanem meg akar felelni valaminek, egyszerre neked, hugica,
aztán a magáról kialakított kép elvárásainak, mert van képe magáról. És
valahol ott vagyok én is, akinek meg akar felelni, akit el akar bűvölni,
azt hiszi, nálam bejön, ami másnál, gyorsítva leforgatja a legjobb snittet,
mert gyorsan meg akarna baszni, mintha ez sport volna, tömegsport, lósport
gondolja a nő. Ő meg, gondolja a nő, nem akar megfelelni senkinek. Nekem
nem, nekem aztán biztosan nem.
De édes húgom,
gondolja a nő, amit ott látsz a sötétben, bölényhátát, tarkóját, dzseki
alól körbenéző seggét, én vagyok. Én nem itt ülök a kanyarban a lépcsőn,
hülye húgom, hanem ott könyökölök vele, szemeivel nézem a hegyoldal fényeit,
tüdejével, véredényeivel élvezem a dohányfüstöt, bőrével érzékelem, agyával
gondolok arra, enyhe ez a november. Amikor messzebb volt, és nem láttam
fekete-fehérben, akkor is vele voltam. Ha rosszkedve volt, nekem is. Ha
jó, nekem is. Ha megölelgetett valakit, én is. Én is dugtam a ribanccal,
mégpedig igen pompásakat, hogyan is ne, hát ott voltam vele, benne minden
percében, azt ne hidd, hülye húgocskám, hogy szűzen nyomtam le a két és
fél évet.
Ha most kimegyek
hozzá, gondolja a nő, és odabújok, megszűnök teljesen. Nem is látszom.
Figyeld meg, és ezt csináld utánam, ha tudod…
Feláll, végigmegy
a konyhán, mielőtt kilép összehúzza mellén a napraforgós otthonkát, a férfi
érzi, hogy kilép, lerakja a cigarettát, megfordul.
– Ne gyere
ki pucéran, vegyél magadra valamit… – morogja a férfi.
– Nem akarok
magamra venni semmit… – nyafogja túl a választ a nő.
– Jó. Akkor
gyere.
Szétnyitja
a dzsekiszárnyakat, beengedi a nőt, aki teljes testtel odasimul, átkarolja,
amennyire átéri, a férfi magához szorítja. Így állnak egy ideig. Csendben.
A férfi cigarettája közben csendben elég a hamutartóban.
– Hogy van
a füled? – kérdezi a nő az ölelésből.
– Üzeni, hogy
nem vagy normális.
– Visszaüzenem,
hogy leszek, ha olyan öreg és süket leszek, mint ő.
– Üzeni, hogy
kapd be…
– De hát bekaptam,
épp az a baja.
– Üzeni, bekaphatod,
de ne fogazz.
– Én meg üzenem,
hogy ne legyen vénségére ilyen érzékeny a hattyúfogakra…
– Üzeni, hogy
technika, érzékiség... Ez teszi hattyúvá a hattyút.
Erre aztán
a farka néma igényt jelent be a duruzsoló ölelésben.
– Náaa – nyafogja
a nő. – Ezek telefonos kapcsolatban állnak egymással?
– Nem hiszem
el – nyafogja a nő, – most váltottam néhány üzenetet a legkedvesebb fülemmel,
és a legkedvesebb öregem már tud róla? Micsoda hírszerzőszolgálat működik
benned, héhó!
– Cssss –
mondja a férfi.
– Nyugalom,
szexmentes boldogság – nyafogja a nő, közben combját jobban odaszorítja.
– Utálom –
folytatja a nő –, hogy az öreg mindig bepofátlankodik békés szerelmünkbe...
– Naja – mondja
a férfi kibontakozva.
Vigyorog.
Istenem, de hülye. De szikrázóan hülye. De jó.
– Ebből még
szívni akartam egyet legalább – néz a cigarettára.
– Na befelé
– mondja a férfi. – Megfázol idekint pucér combokkal.
– Vacsorázunk
valamit, fekszünk, rendben? – nyitja a hűtőt a nő.
– De semmi
húst, semmi durvát…
– Mert? A
hús adja az energiát.
– Fáj a gyomrom.
Egész nap.
– Ne mondd,
hogy fáj a gyomrod. Ne csak most mondd, ha fáj a gyomrod egész nap, az
isten áldjon meg. Mitől?
– Nem tudom.
Nem szokott mostanában. Lehet, hogy éhes vagyok.
– Akkor?
– Főzeléket
kívánnék, könnyű főzeléket.
– Mondj egyet.
Egy olyat, amire azt hiszed, biztosan nincs.
– Sóska. Vagy
spenót – mondja a férfi.
Ha valóban
a ribanc rág odabent, márpedig nagy a valószínűsége, gondolja a férfi,
rágja a szívem, az epém, akkor baja van szegénykémnek. Ha baja van, lehet
gyerekkori vashiánya tért vissza, mióta nincs velem, amiatt rág odabent,
kirágja a vasat belőlem, a Vasemberből. Akkor pedig két dolog közül választhatok.
Vagy lenyelek néhány tucat százas szöget, amit nem szeretnék momentán,
vagy pedig vastartalmú növénytakaróból főzelék, és helyrebillentjük a vasegyensúlyát.
Szeretettel.
– Van mindkettő.
Sóska, Spenót?
– Legyen sóska.
– Rendben,
rendelés elfogadva. Tükörtojással? – kérdezi a nő.
– Nem. Amíg
te a főzeléket, én sütök egy-egy sajtos-tejes bundáskenyeret. Egyszerre
készülünk el.
– A sóskához...
– Igen. A
sóskához – mondja a férfi.
– Az annya,
ugorjunk neki. |
|