|
VEKERDI
LÁSZLÓ
Huszár Tibor: Találkozások
Beszélgetések a két világháború
közötti magyar
szellemi-politikai mozgalmakról
Íme újabb bizonyítéka, hogy divatos
„Post” és „Ex” rendszerváltozásos (high brow) intellektüeljeink ide vagy
oda, igenis létezett és létezik máig kiadatlan értékes íróasztalirodalom
Magyarországon. Huszár Tibor Találkozások című új könyve például
az eredetileg is ide szánt és most végre kiadott három itthon készült filminterjúval
– Bibóval, Donáth Ferenccel és Illyéssel – merőben más könyv, mint az 1983-ban
a Magvetőnél megjelent Beszélgetések. „Hét beszélgetést tartalmaz
– olvasható az 1983-as könyv utószavában – e kötet. Beszélgetőtársaim:
Cs. Szabó László, Fejtő Ferenc, Kovács Imre, Gombos Gyula, Nagy Ferenc,
Kiss Sándor és Püski Sándor. Ugyanezek a beszélgetések megtalálhatók a
jelen kötetben is, kiegészítve a (fontos és érdekes) Találkozások Szabó
Zoltánnal fejezettel, amiből egyebek közt az is kiderül, hogy miért
nem jelenhetett meg akkor ez az emigrációra – honi viszonyainkra egyaránt
éles fényt vető írás a többi héttel együtt.
Az akkori
Utószó és a jelen Előszó összehasonlítása különben kitűnően
dokumentálja a hetvenes és nyolcvanas évek fordulójának (s nemcsak az itthoninak)
észveszejtő bonyolultságát. Micsoda társadalmi és szellemi balettlépésekre
kényszerült a Magyar Népköztársaság élegyetemének egyik tekintélyes professzora,
hogy engedélyt – s némi valutát – kaphasson a tanszékén folyó – ideológiailag
nyilvánvalóan jóváhagyott – értelmiségszociológiai-történeti kutatásokhoz
nélkülözhetetlen adatokat és összefüggéseket feltáró interjúk elkészítéséhez!
És professzori tekintély, ideológiai szavatosság ide vagy oda, mitsem ért
volna el, derül ki az Előszóból, ha nem akad a kormányapparátuson
belül két derék, okos funkcionárius, akik, bár olykor aggodalmuk jelzésével,
maradéktalanul, lelkesen támogatták merész vállalkozását: Rátkai Ferenc
és Nagy János. (Utóbbi pataki diák volt, aminek, mint majd az interjúkból
kiderül, ugyancsak megvolt a maga fontossága, sőt „értelmiségszociológiai”
jelentősége.)
De mindez
részletesen elolvasható, elolvasandó az Előszóból, amelyből fény
derül, vagy mondjuk inkább, vetül arra is, hogy milyen külpolitikai konstellációk,
belpolitikai fordulatok – fondorlatok és gazdasági kényszerek játszottak
közre a hetvenes és nyolcvanas évek fordulóján a tervezett interjúsorozat
engedélyezésénél, s végül a Beszélgetések bár csonkított formában,
de nyilvános megjelentetésénél. Itt még csak annyit kell megjegyezni az
Előszóval kapcsolatban, hogy segítségre, persze más természetűre
volt szükség az emigránsoknál is, akik érthetően gyanakvással fogadhatták
a rendszer egyik ideologikusnak számító tanszékét vezető professzor érdeklődését.
„Talán a legtöbbet – írja Huszár – és leghatékonyabban Csoóri Sándor segített.
Barátok voltunk tán már két évtizede, a filmben is ezért vállalt szereplést.
Az emigrációban osztatlan tekintélynek örvendett, talán csak Fejtővel és
Schöpflinnel nem állt közvetlenebb kapcsolatban. Levelet is írt az érintetteknek.
Szabó Zoltán válaszlevele, amelyet Csoóri csak visszaérkezésem után kapott
kézhez, megőrződött. Elsősorban Csoórit invitálta: »De ha úgy fordul, hogy
te nem utazol, amit sajnálok, Huszár Tibort persze hogy szívesen látom…«”
„A kapcsolatteremtésben
– folytatja Huszár – Püski Sándor is tevékenyen segített. Őt még Budapestről
ismertem, készült vele filminterjú is, de e kötetben a New York-i könyvesboltjában
készült beszélgetés szerepel. Boltja amolyan főhadiszállás volt, s a Washingtonban
élő Nagy Ferencet és Kiss Sándort ő győzte meg a velem való találkozás
célszerűségéről.”
Az Előszó
aztán lenyűgözően – érdekesen meséli el minden egyes találkozás létrejöttét
és lefolyását; valóságos kis „kaland”-novellát olvashatunk. Németh László
jutott róla az eszembe: ha egy szakmájához igazán értő ember, szokta volt
mondani írni kezd arról, amit igazán szeret, az rendszerint írásműnek is
kiváló.
*
Rátérve mármost az interjúkra magukra,
a három itthoni beszélgetés-találkozás hátteret, hasznos sőt nélkülözhetetlen
történeti „konteksztust” teremt a nyugatiakhoz.
Bibó Istvánnal
Erdei Ferenc lakásán beszélget Huszár Tibor; Bibó – vezeti be a beszélgetést
H. T. – Erdei Ferenc „évfolyamtársa, ifjú éveinek kísérője, barátja volt.
Arra szeretném kérni őt, hogy mielőtt a szegedi egyetemi évekről beszélne,
ahol először pályájuk találkozott, szóljon pár szót saját családjáról és
pályakezdéséről.”
„Magam is
szívesen kezdem ezzel – feleli Bibó – mert az a helyzet, hogy édesapám
és édesanyám is elég szoros és meleg emberi kapcsolatban voltak Erdei Ferenccel,
és annak, hogy ez miért történt így, van egy bizonyos szociológiai érdekessége.
Én apai ágon abból a mezővárosi értelmiségből származom, amelyet érdekes
módon Erdei Ferenc – persze ettől teljesen függetlenül – leírt.”
Társadalomtudományos
jellemzés, baráti kapcsolatok, helytállás, segítőkészség keverednek abban
az „interjú-monológban”, amelyet legfeljebb itt-ott irányítanak H.T. kérdései,
hogy aztán családtörténeti, általános történeti, egyetemi évek történeti,
ösztöndíjtörténeti események felvillantásán és összefonódását át a legendás
Bibó István-Erdei Ferenc-Reitzer Béla barátság vagy mondjuk inkább „önképzőkör”
hangulatának s – kivált Erdei esetében – tudományos eredményeinek bemutatásával-értékelésével
eljusson egy jellegzetesen Bibó István-i – Szabó Zoltán szavával szólva
– „terepfelmérés”-hez: „1935-ben én hazajöttem külföldről, édesapám meghalt,
felköltöztünk Pestre. […] Ekkor kezdődött Pesten egy rendkívül mozgalmas,
politizáló, programcsináló, közéleti élet. Ez volt az az időszak, amikor
a népi írók mozgalma országos üggyé vált, akkor alakult meg a Márciusi
Front, ekkor volt a levegőben a politikai változás lehetősége[…] körülbelül
olyan helyzet volt, hogy volt a magyar társadalmi és politikai fejlődésnek
egy öntörvényű mozgása és elindulása, ami, ha magában marad, akkor – fura
hasonlat – valami olyan dolognak kellett volna elindulnia, mint most Spanyolországban
zajlik. Vagyis: az uralmon lévő félfasiszta, félreakciós oligarchia önbizalma
meginog, az oligarchia elöregszik. Sorompóba lép egy csomó reformszükséglet,
amelyek lassan egyértelműekké, mindenki által elfogadottá, minden, az oligarchia
szoros érdekviszonyaiba be nem ágyazott és bele nem merevedett ember számára
magától értetődővé válnak: földreform, a parasztság felemelése, társadalmi
változások, a munkásság helyzetének a változása. Közben megmarad a fennálló
hatalom önmagát megőrző ereje, amely szeretne a dolgoknak utánaengedni,
de retteg attól, hogy mindez kommunizmussá fajulhat, és ment volna folyamatosan
az 1930-as évektől, míg ’40-re, ’50-re talán lett volna belőle valami öntörvényű
dolog. Ezt keresztezte a hitleri Németországnak a megjelenése a színen.
Ezt jellemezte Németh László úgy, hogy nekünk az a bajunk, hogy a mi kis
fazekunk mindig valami szomszéd fazekának a hatására értelmetlenül és idő
előtt vagy időn után forr fel, és akkor az, amit saját, belső törvényünk
szerint kellene csinálni, nem úgy történik.”
Ezért marasztalódik
el Bibó értelmezésében a szárszói konferencia is: nem ismerték fel, nem
utolsó sorban a két nyitóelőadás hatására, amit jó előre felkérten Erdei
Ferenc és Németh László tartott, „hogy ez az egész együttes [amit Bibó
néhány szóval kitűnően jellemez] kiválóan alkalmas lett volna egy németellenes,
antifasiszta népfrontmozgalom kiindulásául. […] Végül is az első két előadás
szabta meg az egész konferencia problémafelvetését, és mindkét előadás
hibájának a gyökere egy volt: más előjellel, de mindketten a kommunizmus-fasizmus
alternatívát helyezték középpontba az antifasiszta közös program helyett.
Így a szárszói konferencia, amely jó lett volna arra, hogy egy aktív antifasiszta
kapcsolatkeresés kezdete legyen, végeredményben egy folytatás nélküli,
magányos megnyilvánulássá vált.” Holott: „Az a beállítás, hogy nincs mit
csinálni, és az igazi, termékeny aktivitás szempontjából csüggesztő állapot
áll fenn, körülbelül a szárszói konferencia pillanatában vált túlhaladottá.”
Töpreng Bibó, hogyha ő ott van, ugyan mit mondott volna: „valószínű, hogy
minden harmadikutasságom ellenére nem csatlakozom a Németh László problémafelvetéséhez.”
*
Mire idáig jutottam az írásban, nyilvánvalóvá
vált, hogy recenzióvá terebélyesedik; hiszen elő kell venni jónéhányat
a következő „találkozások”-ból, be kell mutatni, miként divergálnak a kiválasztott
beszélgetőtársak nézetei és emlékei a H.T. által következetesen firtatott
fő témákban, egyebek közt éppen Szárszó megítélésének tekintetében, míg
végül itt is, mint Kuroszava filmremekében, itt is összeáll A vihar
kapujában: a diverzitást őrző emléktájkép, jelen esetben „a két világháború
közötti magyar szellemi-politikai mozgalmakról”. Ezt érzékeltetni azonban
még tisztességes recenziónak is sok időt igénylő, kimerítő feladat; nemhogy
könyvbemutatónak. (Arról most nem is szólva, hogy jelen recenzens mennyire
irtózik mindenféle bemutatótól.)
Hadd lapozzak
rá mégis a könyv (és a jelen recenzió) végefeléről legalább még egy találkozásra:
Gombos Gyulával, már csak azért is, mert szemben Bibó hatalmas interjúmonológjával
ez „műfajilag” is más: pompás interjú-dialógus, melyben a beszélgetőtársak
egyforma részletességgel és terjedelemben érveket-véleményeket ütköztetnek;
egyebek közt éppen Szárszóról, a konferencia jelentőségének és létrejöttének-létrejöhetőségének
a kérdéséről-körülményeiről.
A téma időszerűségét
mutatja különben, hogy épp a 2005-ös könyvhéten jelent meg a Kortárs Kiadónál
Monostori Imre Németh László esszéírásának gondolati alaprétegei című
monográfiája, ahol részletes elemzését találjuk, éppen az 1983-as Beszélgetésekre
is többször hivatkozva, Szárszó „A vihar kapujában-izálódásának”:
A második Szárszói beszéd alapmotívumai és fogadtatástörténetének évtizedei
címmel.
*
A Donáth Ferenccel készült interjú valósággal
afféle „plutarkhoszi párhuzamosa” a Bibóval készültnek. Két egyformán lucidus
elme, egyformán racionális és valósághoz ragaszkodó elszántsággal, a politikai-társadalmi
gondolkozás és tisztánlátás egyformán kiváló képességeivel megáldva (vagy
megverve), nagyjából egyforma szakmai készültséggel – mindketten jogot
végeztek –, származás szempontjából is hasonló háttérrel – mindketten az
Erdei Ferenc jellemezte kisvárosi értelmiségből léptek elő –, és ami tán
a legfontosabb: mindkettőjükben egész életükön át ugyanaz a kikezdhetetlen
erkölcsi érzék lobogott. S aligha képzelhető el két különbözőbb közéleti
pálya. (Írhatnék politikai pályát is, ha az utóbbi mifelénk – s tán nemcsak
mifelénk – nem jelentené mindinkább mindenfajta erkölcsi törvény foglalkozásszerű
negligálását.) S ez a két végig külön futó pálya mégis egyazon cél felé
futott; matematikai hasonlatunkhoz visszatérve és kicsit patetikusan szólva:
párhuzamosan a plutarkhoszi „végtelenbe”. Füzi László értelmezésében értve
a szót akár azt is mondhatnám: a „Semmibe”. De hagyjuk, Donáth tisztánlátásához
és őszinteségéhez semmiféle metafora nem illik. Azt illik idézni inkább,
ahogyan – H.T. kérdésére – maga Donáth meghatározza pályáját: „– Attól
kezdve, amikor 1934-ben Rajk László közölte velem, hogy felvesznek az illegális
kommunista pártba –, nos ekkortól az én személyes sorsom, pályám, hogy
úgy mondjam, »meghatározódott«. Az elsőrendű feladat ettől fogva tulajdonképpen
a forradalmi tevékenység volt számomra. Minden más, ami egy ember életében
adódik, ismeretségek, barátságok, a kereső tevékenység ehhez rendeződött;
és ez a legális és az illegális párttevékenységemre egyaránt vonatkozik[…].”
De nehogy a felsőbb pártszerveknek vagy pláne Moszkvának mindenben alárendelt
engedelmességet értsen valaki ezen a „meghatározódottságon”. Donáthot Bibóéhoz
fogható valóságérzéke megóvja mindenféle doktrinérizmustól; egyetemi hallgatók
közötti szervezőmunkájától kezdve, a Tandíjreform Bizottság létrehozásától
el egészen a monori találkozóig mindig a reálisan adott lehetőségeket és
gondosan felmért szövetségeket igyekezett hasznosítani.
Helyi igényekre
figyelő, de országos és világösszefüggésekben tájékozódó politikai gondolkozást
és szervezést honosított meg Donáth, a Kommunista Internacionálé VII. kongresszusán
lefektetett elveknek megfelelően, melyeket az MKP vezetői itthon és a Külföldi
Bizottságban általában negligáltak. Ez a becsületes nyiltság hozta létre
s tette termékenynyé találkozását és együttműködését a debreceni diákokkal
és az ottani kommunistákkal, amint azt Donáth részletesen, nevekkel és
olykor jellemzésekkel ismerteti. „– A debreceniekkel való találkozás –
összegez inkább mintsem kérdez Huszár Tibor – az első diétán történtek,
gondolom, a Márciusi Front főpróbájának tekinthetők, s annak előtörténetéhez
tartoznak. De ez már egy többszereplős, új elemeket tartalmazó történet.”
„A Márciusi
Front elindítója – folytatja Huszár mondatát Donáth –, valóban a kommunista
diákok, értelmiségiek Debreceni Diétán elhatározott kezdeményezése volt.
De hogy ebből egy mozgalom lett, hogy a harmincas évek közepén, amikor
Európa-szerte előretört a fasizmus és Magyarország is gyors léptekkel fasizálódott,
hirtelen, mint egy síkságból kiemelkedő domb vagy hegy, egyszercsak megjelenjék
egy teljesen demokratikus szellemű értelmiségi mozgalom – ennek magyarázata
sokkal mélyebben keresendő, mint pusztán a kommunista diákok és értelmiségiek
szervezkedésében. A Márciusi Front mozgalom gyökerei a magyar társadalomnak
a két vesztes – levert – forradalom utáni állapotába nyúlnak vissza, közelebbről
legnagyobb és megoldatlan problémájába: a földkérdésbe. És abba a csalódottságba
és kiábrándultságba, amely a magyar értelmiség jelentős részét elfogta
ennek az egész félfeudális szellemű úri politikának a csődje láttán, különösen
a világgazdasági válságot követő esztendőkben. Azt persze hosszú lenne
elmondani, hogy a magyar értelmiség milyen megnyilatkozásai mutatják –
a szervezkedés terén is, az irodalomban is – a kiábrándulásnak, az úri
osztályok politikájában való csalódottságnak ezt az útját. De kétségtelen,
hogy a Márciusi Front mozgalom megjelenésének megértéséhez elengedhetetlen
ezeknek az előzményeknek a megismerése és a népi írói mozgalom kialakulásának
társadalmi háttere. Mert, hogy úgy mondjam, a Márciusi Front mozgalom két
pilléren nyugodott: egyrészt a népi írókon, másrészt pedig a kommunista
diákok és értelmiségiek mozgalmán.”
*
Érdemes itt kicsit kilépni a könyv kereteiből,
s megnézni, mit írt az Új Látóhatárban 1963-ban Kovács Imre: „A
Debreceni Diétán jelentkezett először az a baloldali intellektuális csoport,
amelynek később oly jelentős és tragikus szerep jutott a kommunista pártban:
a debreceni fiatalok […] Részt vettek az előkészületekben és a rendezésben,
technikájuk, magatartásuk, mozgalmi ismeretük és érvelésük módja azonnal
elárulta, hogy politikai kiképzésüket hol és milyen körülmények között
kapták. Engem a nevük és a mögötte sejthető dzsentri származás lepett meg
a legjobban; csupa nemesi név, partiumi eredettel és azzal a politikai
érzékkel, ami egy kényes földrajzi pozíció terméke, és amelynek ideológiája,
stratégiája és taktikája egy mondatba sűríthető: Ahogy lehet […]
Határozott nézeteikkel és szempontjaikkal mozgalomban gondolkodtak,
terveztek és cselekedtek, akkor is észrevehetően Moszkva direkt utasítására.
A kremli taktika akkori nemzetközi instrumentuma a népfront volt,
elsősorban Franciaországra szabottan, de óvatosan és eredménytelenül nálunk
is megkísérelték. A kommunisták változatlanul állítják, hogy a Márciusi
Front a kezdeményezésükre jött létre, ami egyszerűen nem igaz. Voltak
kommunisták is a Márciusi Frontban, ismertük őket, együtt dolgoztunk
velük, de mint mozgalmat egyedül és kizárólag mi, nem kommunista népi intellektuelek
alapítottuk.
A Márciusi
Front gondolata a budapesti Centrál kávéházban született meg, ahol
[…]” – és itt a standard történet mesterien tömör összegezése következik,
Guszti bácsiról, a közismerten besúgó főúrról se feledkezve meg. Aztán
a közösen megfogalmazott tizenkét pont felolvasása az 1937 március 15-i
ünnepségen…:
„A tizenkettedik
pont megcáfolja a kommunista kezdeményezést: »Követeljük a Duna-völgyi
népek számára a hovatartozandóság kérdésében az önrendelkezési jog tiszteletben
tartását. A pánszláv és pángermán imperialista törekvésekkel
szemben a Duna-völgyi öncélúság és konföderáció gondolatának megvalósítását…«”
(Kovács Imre. Népiség, radikalizmus, demokrácia. Bp., 1992. Gondolat-Nyilvánosság
Klub-Századvég. 75-77. old.)
A Kovács Imrével
készült hosszú s az egész Beszélgetések szempontjából központi jelentőségű
interjúban újra fölmerül, központi helyen, a kérdés. „Huszár Tibor:
Az 1937-es év a Márciusi Front éve. Tudom, hogy többször írtál történetéről,
legutoljára a negyvenedik évfordulója alkalmából. Mégis, ha részletesebben
felelevenítenéd az előzményeket, a diákbizottságot, a Centrál kávéházi
összejöveteleket.
Kovács
Imre: Nézd, a Centrál kávéháznak az a szerda délutánonkénti összejövetele.
Ott volt egy törzsasztalunk, páholyszerű kiképzéssel, ahol szorongva elfértünk
hatan, mindegyik oldalon hárman, de ha többen jöttek, hát odahúztunk még
egy asztalt vagy kettőt, székekkel, és kiterebélyesedett kétszeresére,
háromszorosára.
Huszár
Tibor: Ez a Válasz Kör asztala volt?
Kovács
Imre: Nem volt kimondottan a Válasz Kör asztala; az egyívású írók találkozása
volt. Azt mondták, hogy ni, ezek, akik népi irodalommal, falukutatással
foglalkoznak, ezekről a területekről a Centrál kávéházban jöttek össze…”
Kovács Imre
részletesen bemutatja és jellemzi az összejöveteleket és a résztvevőket,
elmeséli a névadás hiteles történetét, és a tizenkét pont megfogalmazásáét,
a március 15-i felolvasásának történetét, a hatást, a következő vidéki
találkozókat.
Huszár megszakítatlanul
hagyja folyni a remek, szinte Krúdy novellaként ívelő történetet, s csak
a végén hoz fel néhány kételyt inkább mint kérdést, néhány részlettel (köztük
a neuralgikus 12. pont elfogadásával) kapcsolatban, Donáth Ferenc és Újhelyi
Szilárd visszaemlékezéseire hivatkozva. Kisebb dialógus inkább, mintsem
vita alakul ki közöttük, kölcsönös lovagias (majdhogynem azt írtam, hogy
„úri”) gesztusokkal, ám véleményük fenntartásával. Végül Kovács Imre, nem
annyira jó politikusként, mint inkább az emberi lelket értő íróként a következőképpen
összegez: „Donáth logikus gondolkodású ember volt, nagyon precízen fogalmazott,
nem volt bőbeszédű, azt hiszem, ma sem az; röviden próbált mindent kifejteni.
Szerettem nála a precizitást, mert abban az időben is inkább a dagály jellemezte
a zsurnalisztikát, közéletet, mint a precíz gondolkodás. Ugyanakkor én
Donáthban megláttam az illegális Kommunista Párt tagját, s ő ezt nem is
tagadta. Azt én nem vonom kétségbe, sőt megerősíthetem, hogy próbált egy
széles – nem jó a kifejezés, de – nemzeti keretben, nemzeti alapon gondolkodni.
Tudta, hogy ez azoknak a csoportoknak, mozgalmaknak a megerősítését is
jelenti, mert, ha eljön az idő, akkor úgyis együtt csináljuk majd a dolgokat.
A változás után, akármilyen formában jön a változás; tehát ő megértett
bennünket, amennyiben ő elfogadta a mi szemléletünket, egyezett talán taktikailag
olyan kényes kérdésben is, mint a 12. pont. Messzemenően nagyobb távlatba
állította be az egészet. Amit én itt vitatok, hogy én is ugyanígy gondolkodtam,
én is azt mondtam, hogy kizárólagosságra nem törekedhetünk, egyikünk sem
törekedhet. Én abban a helyzetben, őszintén megmondom, nem tudtam elképzelni,
hogy a munkásság még egyszer olyan helyzetbe kerül – ne feledd el, még
a háború előtt vagyunk, fogalmunk sem volt, hogy milyen lehetőségek, mik
állnak előttünk, nem tudtam elképzelni, és az országban, a magyarság egy
részében élt az 1919-es proletárdiktatúra vagy az emléke –, hogy a munkásság
önmagában képes lenne egy ilyen megmozdulásra, programmal előállni, országvezetésre.
Őszintén szólva nem is láttam vezetőt, mert nem volt, de ugyanúgy nem tartottam
képesnek egyedül a parasztságot sem a vezetésre. Nem emlékszem egész pontosan
ezekre a megfogalmazásaimra, de én nagyon erősen kiálltam a paraszt-munkás
összetartás mellett.
Huszár
Tibor: Írásaid ezt félreérthetetlenül tanúsítják.
Kovács
Imre: Na, látod, szóval én függetlenül attól, hogy párt, illegális
sejt, a munkásságra úgy néztem, mint a kibontakozás nagyon fontos elemére,
de nem mint kizárólagos elemre […] Abban a helyzetben, 1937-ben vagy 1938-ban
a két nagy osztály: a parasztság és a munkásság összefogásában, harmadikként
az értelmiség hozzánk csatlakozásában láttam azt a politikai, progresszív
politikai erőt, amelyik képes keresztülvinni, amit mi akarunk, akár így,
akár úgy.
Huszár
Tibor: Köszönöm. Most hadd kérdezzem véleményedet […]” és sorjáznak
a gyakran újabb dialógusokba vezető kérdések a Márciusi Front egy éves
évfordulójának megünneplésére, a Front gyöngülésére és felbomlására, a
párttá válás vagy maradni mozgalom dilemmáira, a Válaszban megjelent
második kiáltványra, a Táj- és Népkutató Kiállításnak a Márciusi Front
utóéletéhez tartozó létrehozására és idő előtti hirtelen bezárására, a
Parasztpárt legendás megalakulására a Maroson ringó dereglyén, Makón, 1939
június 29-én. „A dereglye – emlékezik Kovács Imre – Erdei ötlete volt,
hogy úgysem kapnánk engedélyt akármelyik helyiségben pártalakításra, ugye
ezeket a gyűléseket be kellett jelenteni rendőrségnek, csendőrségnek, engedély
kellett. Ha az engedélyt megadták, rendszerint ott ült melletted az asztalnál
egy rendőrfogalmazó, aki jegyezte, amit mondasz vagy kopogott a ceruzájával,
hogy ez már azért túl sok, és ha nem figyeltél a ceruzája kopogtatására,
akkor félbeszakított, vagy föloszlatta a gyűlést, ha nem tartóztatott ott
le mindjárt. Erdei nagyon okosan úgy gondolta, hogy egy ilyen dereglyén,
amit rossz motoros csónak vontatott föl-alá a Maroson, megcsináljuk, megbeszéljük
a Parasztpárt alakítását. A töltésen csendőrök cirkáltak, ragyogtak a szuronyok,
a napsütésben villogtak, és nagyon drámai, színpadias volt, tudod, ahogy
az egész megalakult. Azzal, hogy megalakultunk, tulajdonképpen programot
is adtunk, mert voltaképpen mit kellett ott ismételgetni, a legtöbb kérdésben
már mi megegyeztünk: a választások, a földreform, stb.”
Ez után a
lírai bevezető után Kovács Imre tárgyilagosan és kritikusan summázza az
induló párt tevékenységét, hogyan vették meg váltóra Mezőfi Vilmostól a
Szabad Szót, hogyan lett a Parasztpárt alapjában véve a Szabad
Szó hetilap köré csoportosult társasággá, bár alakultak szervezetei
vidéken is, hogyan rendezték minden összejövetelüket a szerkesztőségben,
hogyan vonzotta a Szabad Szó mint hetilap és a Parasztpárt mint
olyan „azokat a mozgalmistákat, az illegális Kommunista Párt tagjait, akiknek
kellett egy legális gyülekezőhely, Donáth Feri ott ült közöttünk, és Fehér
Lajos, Fehér Gyula, Gyenesék, szóval ezek mind jártak föl hozzánk a szerkesztőségbe,
aztán például Mód Aladár, Kállai Gyula, ők akkor a Népszavánál dolgoztak.
A Szabad Szó szerkesztősége nemcsak kimondottan egy parasztpárti
hetilap szerkesztősége volt, hanem most már egy ilyen találkozóhely. Ahogy
itt mondják, egy olyan clearing house, ahol cserélődnek az
eszmék, odamentünk, tudtuk, hogy mit csináljunk, majdnem azt mondhatnám
neked, fontosabb központja lett végül is ennek a mozgalomnak, mint volt
a Válasz vagy a Márciusi Front.”
Nem írja,
de valószínűleg ismerős lehetett Huszár Tibornak ez a clearing house-szituáció
a hatvanas évek Valóságából? [Egy ilyen ezeréves történetére olyannyira
büszke (kelleténél büszkébb) országban óhatatlanul ismétlődnek helyzetek
és elnyomások.]
*
Lényegében ugyanígy értékeli a Szabad
Szónak és szerkesztőségének szerepét a Donáth-interjú:
„– Hogyan
alakult kapcsolatod a Szabad Szó gárdájával?
– Ez érdekes
történet. Mikor 1940 nyarán kiszabadultam, felmentem a szerkesztőségbe,
ahogy ezt Szabó Pál az egyik könyvében meg is írja. Szabó nagy érdeklődéssel
fogadott, és az élményeimről faggatott. Elmondtam, hogy letartóztattak,
de perre nem került sor, mert nem találtak semmi bizonyíthatót. Meg kell
mondanom, Szabó Pál nem csinált semmiféle gondot az ügyből, s magától értetődőnek
tartotta, hogy tevékenységemet a Szabad Szónál ott folytassam, ahol
letartóztatásomkor abbahagytam. De hát többé nem volt kétséges előttük,
hogy kommunista vagyok. És dicséretükre válik, hogy ennek ellenére továbbra
is megtartottak mint a lap munkatársát, fizettek is. A jó viszony tehát
megmaradt közöttünk, és ez nemcsak Szabó Pálra és Kovács Imrére vonatkozik,
hanem mindazokra, akik a szerkesztőségben tevékenykedtek, és akikkel nemcsak
a közös eszmeiség, hanem a barátság is összekötött.”
Pontosan egybevág
a Parasztpárt híres dereglyés alapításának a leírása, valamint a Párt és
a Szabad Szó kapcsolatának az értékelése is a Kovács Imre és a Donáth
Ferenc interjúban.
„– Kik voltak
az alapítók? [kérdezi H.T. Donáthtól]
– Mindenkire
nem emlékszem. Erdei Ferenc és Erdei Sándor meg Veres Péter bizonyosan
jelen voltak, ott volt Darvas József – ő írt is egy kis tudósítást, amelyet
megjelentettünk a Szabad Szóban – s talán Kovács Imre, de ebben
nem vagyok bizonyos.”
– Ily módon
tehát a Szabad Szó lett a parasztpárt orgánuma.
– Ennél talán
többről van szó. Lényegileg az egész parasztpárt a lap hasábjain élt, létezett,
a lap volt az a szervező erő, amely körül a velünk rokonszenvezők – parasztemberek
és értelmiségiek – tömörültek, kezdetben elsősorban a Tiszántúlról, később
a Felvidékről és Erdélyből is, nem kevesen. Vagyis a Szabad Szó
olvasótábora kimondatlanul is azonos volt a Nemzeti Parasztpárt tagságával,
a levelezőket pedig – a későbbi szóhasználat szerint – aktivistáknak tekintettük.
– Mi volt
a te szerepköröd?
– Mikor a
Szabad Szó 1939-ben megindult, Szabó Pál azzal bízott meg, hogy
mint a szerkesztőség rendszeres munkatársa, hétről hétre a nemzetközi helyzetről
írjak beszámolót, de írtam a lapban más témájú cikkeket is. A Nemzeti Parasztpárt
életében tehát a Szabad Szó szerkesztőségének tagjaként vettem részt.
Ilyen minőségemben rendszeresen találkoztam Kovács Imrével, aki a lap főmunkatársa,
a gyakorlatban főszerkesztője volt, de időről időre találkoztam Veres Péterrel,
Erdeivel és Illyés Gyulával is. Valamennyien ott voltak azokon a megbeszéléseken,
amelyeken a lap szerkesztésével kapcsolatos kérdéseket vitattuk meg, de
ezeken az összejöveteleken a nemzetközi és a magyarországi helyzetről is
eszmecsere folyt, s megbeszéltük a párttagokkal való kapcsolattartás módját
és lehetőségeit.”
Aztán H. T.
az az idő tájt politikai tényezővé növekvő (és törekvő) Györffy Kollégiumra
kérdez rá: „Kapcsolatunk – válaszol Donáth – valóban a Szabad Szón
keresztül kezdődött, itt Fehér Lajosnak volt fontos szerepe – emlékezetem
szerint egy ideig maga is a kollégiumban lakott, fivére, Fehér Gyula pedig
egy ideig a kollégium vezetője volt. A lapnak nagyon lényeges összekötő
szervező szerepe volt, ilyen értelemben volt jelentősége a kommunista párt
szempontjából is. A kollégiumban kialakuló baloldali mag sok szálon kapcsolódott
a Szabad Szóhoz, illetve a parasztpárthoz. Azt azonban meg kell
mondanom, hogy a háborús körülmények között a Nemzeti Parasztpárt sem tudott
valóban élő, politizáló szervezetet kialakítani, olyat, amely széles körben
hathatott volna.”
*
Ez a példás egyezés – s nem ez az egyetlen
a Kovács Imre és a Donáth Ferenc interjú között – arra a merészségre csábít,
hogy ha a Bibó és a Donáth interjú összehasonlíthatósága valamiféle plutarkhoszi
– azaz euklidészi – párhuzamossággal volt ábrázolható, akkor a Kovács Imre
és a Donáth Ferenc interjúk összehasonlíthatóságához valamiféle nem euklidészi,
Bolyai-féle párhuzamosságot rendeljünk: az egyébként egymást metsző interjúk
valahol érintik egymást, a párhuzamossági szögtől függően; jelen esetben
a Nemzeti Parasztpárt megalapításánál és a Szabad Szó köré szerveződésénél.
Ugyanakkor valósággal metszi egymást, amit a két interjú a Márciusi Front
megalapításáról és a létrehozók szerepéről mond. Érdemes azért idézni néhány
különbözően megítélt ponttal, elsősorban a „debreceniek” szerepével kapcsolatban,
hogy mit ír erről Borbándi Gyula A magyar népi mozgalomról szóló krónikájában:
„A legjelentősebb csoport kétségtelenül Debrecenben működött, ahol a népieken
kívül a kommunista szervezőknek is sikerült több diákot a fennálló rend
ellen és a társadalmi változások ügye mellett mozgósítani. Már az 1936.
márciusi második debreceni Diétán feltűnt egy aktív kis csoport, amely
radikális követelésekkel állt elő és nemcsak diákügyekben, de országos
kérdésekben is véleményt nyilvánított. A felszólalások mutatták, hogy részben
a népi írókon, részben marxista szerzőkön nevelődtek. A vezetőjük Zöld
Sándor volt, aki Kállai Gyulán és Donáth Ferencen keresztül kapcsolatban
állt az illegális kommunista párttal. A csoport másokkal is kereste az
együttműködést, így a debreceni Reform Társasággal, az Ady Társasággal,
a kisgazdapárttal, a szociáldemokratákkal és a népi írók közül Veres Péterrel,
Kovács Imrével, Darvas Józseffel, Juhász Gézával. A debreceni fiatalok
közül ismertebbek voltak Kiss József, Vajda Benő, Losonczy Géza, Újhelyi
Szilárd, Majerszky Klára, Gulyás Gábor, Tariska István, Szilágyi József.
A nevezettek részben az Egyetemi kör, részben a Turul tagjai voltak. A
Márciusi Fronthoz formálisan az ellene megindult támadások után csatlakoztak.”
(Borbándi Gyula. A magyar népi mozgalom. 2. kiad. Bp., 1989. Püski.
254-255. old.)
*
Valamikor a 70-es évek végén készítettem
interjút Tariska István professzorral. Pályájáról szólva nyomatékkal emelte
ki Sántha Kálmán jelentőségét, s nem kizárólag csak szakmai szempontból.
Embersége, emberi példája is mintaképükké vált, s nemcsak a klinikáján
dolgozóknak, hanem az egész klinikatelepnek, sőt magának a Tisza Istvánról
elkeresztelt egyetemnek is. Illusztrálás gyanánt megemlített egy kis epizódot.
Amikor „jószándékú” emberek felhívták a prof. figyelmét, tudja-e, hogy
a klinikáján kommunisták is dolgoznak, csupán annyit válaszolt, hűvösen:
„Na és? Jól végzik a munkájukat, megbízhatóak, tisztességesek. A többi
az ő dolguk.” (Emlékezetből idézem. Se a kéziratot, se a megjelent interjút
nem találom. Az interjúkézirat átnézésekor Tariska akadémikus ezt az egy
mondatot mindenesetre kihúzta.)
*
A debreceni Diéták, valamint a Márciusi
Front – ahogyan Kovács Imre nevezte – „két pillére” közül a második mögött
a harmincas évek Debrecenének szellemisége áll. A Reform Társaságot vezető
egyházkerületi főjegyző (egykori forradalmi igazságügyminiszter), Juhász
Nagy Sándor szellemisége, a Zsidó Gimnáziumot megteremtő és igazgató legendás
irodalomtörténettudós tanár Kardos Alberté, a város nagy polgármesteréé
Vásáry Istváné, az őérte és a Reform Társaságért egyaránt kiálló Baltazár
püspöké, Vásáry hivatali elődjéé, Magos Györgyé, a két nagy városépítő
polgármestert segítő főkertészé és a Város szellemi kertjét – és iparostanoncait
művelő Gulyás Pálé, a Válasz hű szövetségeseié, a „Kardosoké”, Pálé
és Lászlóé, a Sántha Kálmán példájával „beoltott” egyetemé és így tovább.
Mindenekelőtt pedig azoké a középiskolai tanároké, jogászoké, orvosoké,
kereskedőké, lelkipásztoroké, iparosoké, gazdáké, akik szívükön viselték
a Város arcát és sorsát. A cívis, polgári öntudat. (Vásáry István fogalmazta
meg ezt legszebben, lemondatása és kényszernyugdíjaztatása után: „»A belügyminiszter
úr döntött abban a perben, amelyben én voltam az egyik fél. Hogy a másik
fél valóban ki volt, az nem derült ki eddig. Azt csak a jövő fogja megmutatni«”
– írta Vásáry a város közönségének szóló és a [’35] július 14-i helyi lapokban
közölt levelében. Búcsút csak akkor kellene vennie Debrecentől és lakosaitól,
ha hozzájuk csak az érvényesülés múló lehetősége kötötte volna. »De engem
– írja – Debrecenhez egészen más szálak kötnek. Olyan szálak, amelyek fonódása
elődeim szenvedése és üldöztetése során kezdődött, amelyek századok során
erősödtek olyan kötelékké, amit földi hatalom nem szüntethet meg. A történelem,
amely lassan formálja a lelkeket nemzedékeken át, adta nekem Debrecen lelkét.
Lelki kapcsolat Debrecen és közöttem. Ez a kapcsolat a hivatali viszony
megszűnte után is megmarad. Nemcsak okom, de jogom sincs ezért búcsúzni.«”
(Veress Géza: Vásáry István politikai pályája. Debrecen, 1999. Csokonai
Kiadó. 154. old.)
Veress Géza
Vásáry István politikai pályáját bemutató és elemző monográfiája azért
említendő itt, mert a Beszélgetések nem egy interjújában a Gömbös-kormánynak
a Vásáry-per idején regnáló két belügyminisztere, Keresztes-Fischer Ferenc
és Kozma Miklós – főként Kozma – valahogy belátóbbként és türelmesebbként,
olykor szinte már-már rokonszenvvel említődik. Úgyhogy a dialógussá növő
Kovács Imre interjúban – a kötet egyik kulcsírásában – Huszár Tibor hosszan
vitázik, helyesebben pontosít: „A Belügyminisztérium irattári anyaga –
a két háború közötti – megvan a levéltárakban. Én is áttanulmányoztam,
jóllehet tudom: a történelmet a »hátsó lépcsőházból« nem lehet reálisan
megítélni, ám ez a »lépcsőház« is hozzátartozik az épülethez. Itt állandóan
kétféle megítélés ütközött. A »szűk látókörűek« kommunistaként aposztrofálták
az egész Márciusi Frontot: Féját, Téged is, Illyést is. Valóban dokumentálták:
Illyés publikált a »100 %«-ban, kapcsolatban állt Tamás Aladárral, tiltakozott
a Sallai – Fürst kivégzéssel kapcsolatban, szóval nyilvántartottak mindent,
amit kompromittálónak véltek. A másik logika a Keresztes-Fischeré. Ő természetesen
ugyanúgy a rendszer érdekeit védte, csak megítélésem szerint okosabban.
Ő tudta, hogy a [Márciusi Frontban] a népi szárnyhoz tartozók nem kommunisták,
s nem is kívánta e radikális fiatalokat beszorítani az utcájukba. Ellenkezőleg:
meg kell osztani őket, el kell szigetelni a kommunistáktól. […] A Márciusi
Front fölbomlását objektív tényezőkön túl Keresztes-Fischerék taktikája
is felgyorsította. Jött a müncheni egyezmény, visszacsatolás, társadalomlélek-
tanilag is új tényezők játszottak szerepet, Keresztes-Fischerék úgy vélték:
ideje Donáthékat és a debreceni fiatalokat a föld alá szorítani, és letartóztatni.
Ez meg is történt. A nem kommunista baloldaliaknak egy kicsit az orrukra
kell koppintani. A »leglangyosabbakat«, akik megszelidíthetőek, meg kell
kísérelni integrálni. Létrehozták a szociális biztosok, a megyei szociális
titkárok rendszerét, itt teremtve nekik, számukra körülhatárolt cselekvési
teret. Azokat a radikális értelmiségieket pedig, akik nem hajlandók integrálódni
és nem kompromittált baloldaliak, olyan folyóiratok köré kell tömöríteni,
amelyek egyidejűleg német- és kommunistaellenesek, tehát részben ellenzéki
jellegűek. A Honszeretet Egyesület folyóiratainak ilyen szerepet szántak.
Te azok között szerepeltél, akik kompromittált baloldaliak, tehát akiknek
az orrukra kell koppintani; Szabó Zoltánék számára fölkínálták a szociális
titkári megbizatást, Féja Géza a »Magyar Út« és a »Magyar Élet« körében
talált pártfogókat.
Kovács
Imre: Szociális titkárnak elfogadták azokat, akik Féjától jobbra álltak,
Féja vitte őket szociális titkárnak. Aki tőle balra állt, azt nem, körülbelül
ez volt a mérce, a választóvonal.”
Mintha a hatalom
okosabbjai megtanulták volna Illyéstől, hogy Magyarországon – és általában
Közép-Kelet-Európában – az irodalom számos, nem utolsó sorban politikai
feladat vállalására kényszerül, melyre szerencsésebb tájakon külön szakintézmények
differenciálódtak? Mindenesetre „differenciáltan” kezelték az írókat.
De az uralkodó
nagybirtokos-nagytőkés hatalom nyomban és kíméletlenül lecsapott, ha valahol
közvetlenül és komolyan veszélyeztetve látta az érdekeit. Ekkor Keresztes-Fischer
nem volt különösebben „okos”, és Kozma Miklós se volt az az érzékeny humanista,
akinek később, kárpátaljai kormánybiz- tosként Cs. Szabó Lászlónak mutatkozott.
(Beszélgetések, 1983, 19-20. old.) Veress Géza gondosan dokumentált
monográfiájából kétségkívül kiderül, hogy közvetlenül ők adták az utasításokat
helyi főmegbízottjaiknak, Kolozsváry-Borcsa Mihálynak, a Vásáry elleni
sajtókampány szervezőjének, és Vay László főispánnak, a közjogi procedúra
vezénylőjének. A Vásáry elleni akció sikeres lebonyolítása után vitéz Kolozsváry-Borcsa
„a miniszterelnökség sajtóosztályán előbb miniszteri tanácsosként a vidéki
sajtóügyek előadója, majd sajtófőnök lett – ő csak értett hozzá! Később
mint a sajtókamara elnöke hajtotta végre a hírhedt sajtótörvényt. Rövid
idő alatt 1400 újságból 400 megjelenési jogát szüntette meg.” (Veress Géza,
i.m. 156. old.) Vay Lászlót 1937 februárjában nevezték ki földművelésügyi
minisztériumi, majd 1938 szeptemberében miniszterelnökségi államtitkárnak
[…] kinevezése alkalmával írta a szinte minden mondatában hazug Függetlenség:
„»Mint Debrecen város és Hajdú vármegye főispánja hatalmas küzdelmet folytatott
az ősi civitást leigázó destruktív szabadkőműves érdekszövetségekkel. Tiszta
keresztény nemzeti szellemben, a mindenek felett álló közérdek jelszavával
állott élére Debrecen keresztény magyar társadalmának és férfiasan vállalta
a kemény harcot, melyet a baloldali elemek indítottak ellene. Bátor helytállása
páratlan népszerűséget szerzett neki, és vezérlete alatt Debrecen keresztény
magyarsága a községi választásokon mindent elsöprő győzelmet aratott. Felszabadította
a városházát az évtizedes liberális, szabadkőműves megszállás alól, helyreállította
a köztisztesség uralmát, és újra érvényesítette a legmagyarabb civitás
igazi ősi szellemét. Ezután két országos jelentőségű választási küzdelemben
Gömbös Gyula politikáját és a keresztény nemzeti gondolatot vitte diadalra
Debrecen politikai életében is.«” (Veress Géza, i.m. 157. old.) Ha nem
is ennyire durván és nyíltan antiszemitául, de lényegében hasonlóan „tudósítottak”
a nem kimondottan kormánypárti napilapok is; Veress Géza a Pesti Naplóból
idéz „Kolozsváry-Borcsa Mihályra, Gömbös Gyula bizalmas hívére” és Vay
Lászlóra vonatkozó dicséreteket.
Ezzel azonban
nem lett vége az Ügynek. Először Baltazár püspök állt ki barátja és harcostársa
mellett: „»Vásáry Istvánt az objektív bírói ítélet visszahelyezte […] a
szubjektív politikai hatalom pedig elmozdította polgármesteri hivatalából«
- írta Baltazár Dezső a Protestáns Lapban. Az lett a tragédiája,
hogy »szellemi magasságban és erkölcsi integritásban impozánsan nagyméretű
egyénisége […] és a vele szemben állók kicsinysége között túlságosan nagy
volt a különbség.«”
Baltazár püspök
után Bethlen István hivatkozott (Gömbös önkormányzati tisztségviselők szabadságát
megnyirbáló törvényének bírálatában) szomorú példaként Vásáry körmönfont
eltávolítására: „ott van például a debreceni polgármester esete – mondta.
Ellene mindenféle címen fegyelmi vétségeket akartak megállapítani, és amikor
nem sikerült másképp elítéltetni, csak pénzbüntetésre, akkor rögtön ezt
a törvényt vették igénybe és nyugdíjba küldték, holott ő Debrecen városának
olyan polgármestere volt, hogy ma amerikaiak mennek Debrecenbe megcsodálni,
megbámulni azt a haladást, amelyet az utolsó években tett.” (Uo. 158. old.)
Meglehet éppen
ez idegesítette és nyugtalanította a Nagybirtokos- Nagytőkés hatalmat „reforminteligensen”
kiszolgálni kívánó Gömbös kormányt?
Mi lett volna,
ha Debrecen szép gazdasági, városépítési, szellemi sikereivel mintavárossá
válik; később netán épp a debreceni fiatalok és a Márciusi Front közreműködésével
– országszerte?
Mintha Baltazár
püspök és Vásáry polgármester idejében Debrecenben valami olyan folyamat
indult volna el, amilyenről Bibó István beszél: „Vagyis: az uralmon lévő
félfasiszta, félreakciós oligarchia önbizalma meginog, az oligarchia elöregszik.
Sorompóba lép egy csomó reformszükséglet, amelyek lassan egyértelműekké,
mindenki által elfogadottá, minden, az oligarchia szoros érdekviszonyaiba
be nem ágyazott és bele nem merevedett ember számára magától értetődővé
válnak: földreform, a parasztság felemelése, társadalmi változások, a munkásság
helyzetének a változása. Közben megmarad a fennálló hatalom önmagát megőrző
ereje, amely szeretne a dolgoknak utánaengedni, de retteg attól,hogy mindez
kommunizmussá fajulhat, és ment volna folyamatosan az 1930-as évektől,
,míg ’40-re, ’50-re talán lett volna belőle valami öntörvényű dolog. Ezt
keresztezte a hitleri Németországnak a megjelenése a színen[…].”
*
A „két lábon álló” Márciusi Front megalakulása,
felfutása, összeomlása, a 12. pont megfogalmazása és kihirdetése, a Parasztpárt
megalapítása és a Szabad Szó köré szerveződése, a kormány
gesztusai az értelmiség, mindenekelőtt az írók felé és ugyanakkor megosztottságuk
elősegítése nem utolsó sorban egy ügyes folyóiratpolitikával (nem ok nélkül
tér ki H.T. csaknem minden interjúban a Magyar Út és a Magyar
Élet keletkezésének, szerkesztésének, finanszírozásának a kérdésére),
a falukutatás megfogalmazódása, divatja és politizálódása, Szabó Dezső,
Szekfű Gyula, Teleki Pál szerepe és hatása, a Puszták népe berobbanása
s nem egyszerűen csak a honi szociológia állóvizébe, a Válasz „Válasszá”
alakulása és megszűnése, a Viharsarok, a Futóhomok, a Cifra
nyomorúság Sárközi Válaszából szervesen következő megjelenése,
hosszú évtizedeken és rendszereken át élő mintája, az íróperek, a tiltakozások,
a Teleki-tanszék, a Táj- és Népkutató Központ; a Kiállítás szervezése és
megrendítő bezárása a Károlyi Palotában, Szekfű Gyula útja az „És ami utána
következik”-től, Cserépfalvi és Püski még annyira is különböző egyéniségük,
indulásuk, vállalkozói stílusuk, sőt szerzőgárdájuk ellenére vagy azzal
együtt is csodálatosképpen valahogy egyfelé ható könyvkiadása, s a magyar
művelődéstörténet-írás, tudomány, (szociológia), történetírás, irodalomtörténet,
politikatörténet, értelmiségtörténet megannyi megoldottnak vélt, többnyire
azonban megoldatlan vagy félig átgondolt kérdése merül fel hét + négy beszélgetésben
szubjektív ám éppen ezért (lásd Koch Sándor: Szubjektív virológia)
megbízható, hiteles, objektív megközelítésben illetve elbeszélésben. Illyés
(aki a kötet úgyszólván valamennyi beszélgetésében jelen van idézve névvel
vagy név nélkül) mondja a véle készült rövid és frappáns filminterjúban;
mikor Huszár arról kérdezi, „ami az Új Szellemi Front után történt. Arról
a korszakról, amikor Sárközi György lett a redaktor, továbbá a Centrál
kávéházról, az ott időnként össze-összeverődő társaságról, amelyik később
vállalkozott a Márciusi Front toborzására, a kiáltvány megfogalmazására.
Beszélnél erről a körről?
– Hát kérlek,
ez már nehéz. Épp azért, mert azt hiszed, hogy az előbb történész voltam,
hát most mint szépíró tudok valamit mondani. Azonban a dolog úgy áll, hogy
akinek képzelete és művészi érzéke van, annak az emlékezőtehetsége megbízhatatlan,
mert az rögtön alakít. Szóval, a valóságot egy Művész agyán át úgy lehet
mérni, ahogy mondjuk Egry festményeit a Balatonról egy balatoni fényképhez.
Mindenki azokra az emlékekre emlékszik, amelyeket már elmondott, így tulajdonképpen
megrendezzük az emlékeinket.” S ha sorba vesszük a megkérdezettek Szárszóról
szóló emlékeit, megint csak bámulhatjuk Illyés frappánsan és szellemesen
fogalmazó lángelméjét. Idéztük már Bibó véleményét a szárszói konferencia
túlhaladottságáról, Erdei Ferenc és Németh László előadásának ott és akkor
időszerűtlen és értelmetlen polarizálódásáról. Lényegében Bibó értékelésével
(és a Fejtő Ferenc interjú egészével) összhangban felel Cs. Szabó László
Huszár Szárszó-kérdésére: „Nézd, akkor én már nagyon szkeptikus voltam,
az egész összejövetelt hiábavaló erőfeszítésnek tartottam. Röviden ezt
mondhatom. Az események engem igazoltak.” Kovács Imre, aki nemcsak politikusnak,
de írónak is kiváló, szól leghosszabban és legszebben Szárszóról: „Szárszón
nagyon szép találkozó volt. Úgy nevezem, hogy a bátrak találkozója, mert
minden irányban és minden oldalról összejöttek azok, akik már tudták, ha
jobboldaliak is, a »Magyar Út«, a »Magyar Élet« köréhez tartoznak is, hogy
a háborúnak vége, Hitler elvesztette. Hiába volt egyfajta engedékenység
a kormányban, hogy disszidens megnyilatkozásokat is engedjen, mert rá volt
kényszerítve, hogy megtegye, de mégis, akik Szárszón ott voltak, azok már
szakítottak a múlttal, a közelmúlttal, azzal, amibe az ország került, mikor
belépett a háborúba. Ez már nem volt kétséges senki előtt, aki ott összejött,
hogy elveszett a háború ezen az oldalon, egy más megoldás jön, amit a fölszólalások
tükröztek is, főleg Németh Lászlóé, amelyiket én akkor nem szerettem, utólagosan
elolvasva elégikusnak, patetikusnak, nagyon emberinek találtam, meg is
dicsértem.”
Hosszú dialógus
bontakozik ki aztán Németh László szárszói beszédéről és szerepéről meg
Erdei Ferencről számos, ma is változatlanul érvényes érveléssel. Leghosszabban
Püski Sándor számol be a konferenciáról, Huszár kérdésére részletesen kitérve
a szervezés munkájára, gondjaira, akadályaira és a konferencia anyagát
közlő Szárszó című kötet kiadására és terjesztésére. Huszár kérdésére
„Most, ennyi év távlatából visszaemlékezve, miben látod a konferencia jelentőségét?”
– így válaszol: „Abban, hogy az egyetlen nagyszabású és nyilvános megmozdulás
volt, mely foglalkozott, bármilyen ellentmondásosan is, a magyar társadalom
jövőjével, alakulásával a háború utáni időkre, és nyíltan, bátran beszélt,
tekintet nélkül a politikai veszélyekre, meg a háborúra meg mindenre.”
A Gombos Gyulával
folytatott, rejtett és titkos politikai összefonódásokra- összefüggésekre
fényt derítő interjú-dialógusban Gombos megemlíti, hogy állítólag Keresztes-Fischernek
volt köszönhető, „hogy a Szárszót engedélyezték, és úgy, ahogy volt elnézték”.
Mire Huszár megjegyzi, hogy „1943-ban a kormányon belüli angolszász irányultságú
frakció nyíltabban bátorította a németellenes mozgalmakat.
Gombos
Gyula: De ők szerintem még nem látták be 1932-ban sem, hogy megbukott
a német orientáció. Minden egyébből úgy látszik, hogy ők az utolsó pillanatig
ragaszkodtak vágyálmaikhoz.
Huszár
Tibor: Püski Sándor, Féja Géza visszaemlékezése szerint e körök is
bátorították őket.
Gombos
Gyula: Hallottam, hogy Szárszó azért jöhetett létre, mert Keresztes-Fischer
és még volt valaki ott a belügyminisztériumban, tanácsosi rangban, aki
állítólag ezt elintézte. Ez az ember állítólag szintén Magyar Közösség-i
tag volt. Én sose találkoztam vele. Szóval így lehet ezt is személyes összefüggésekben
nézni. Minden helyzet hihetetlenül bonyolult. Éppen azért, mert emberek
csinálják, és az emberek pillanatnyi hangulata vagy ellenérzése egy másik
emberrel szembeni elvi állásponttá alakulhat át. Mert az ellenszenv gyakran
keres magának az ellenszenvnél magasabb rendű indokot önmaga igazolására.”
Lehet, hogy
itt keresendő Németh László és Erdei Ferenc különféle elvi alapokon történő
elítélésének a forrása is? Valamint az elsősorban etnikai érvekre alapuló
frontvonalak megalkotásának és ápolásának gyakorlata? Vagy a különféle
titkos és féltitkos társaságoké, mint az Etelközi Szövetség, a Magyar Közösség,
a Honszeretet Egyesület, amelyek itt-ott felbukkannak a Beszélgetésekben,
de semmit róluk voltaképpen meg nem tudunk. Mik és kik határozták meg és
befolyásolták a folyóiratok és napilapok sorsát és struktúráját? A Beszélgetések
visszatérő kérdései ezek; érdemes idézni a kérdés nehézségének jellemzésére
Gombos Gyula válaszát Huszár Tibor hosszú – mondjuk jobb híján így – befolyásolásszociológiai
vázlatára: „Nézd, és nem hiszem, hogy az akkori jobboldalt és baloldalt,
a két erődrendszert én doktrinér módra nézném. De ez a két erődrendszer
van. Mindenesetre mint szemlélet sokszor leegyszerűsítve alkalmaztatott.
Az is igaz, hogy egyik sem volt monolit struktúra, hiszen egyiket sem irányították,
főként nem szervezték egyetlen központból. Mint például Sztálin kommunista
pártját vagy Hitler nácipártját. Így tény, hogy a jobboldalon mindig voltak
változó összetételű frakciók, sőt nagyobb csoportosulások is, mégis az
egészet összetartotta a hazug »keresztény nemzeti« ideológia, a társadalmi
status quo és a hatalom maradéktalan birtoklásának az őrzése. Meg a minden
bajra egyetlen magyarázatként használt antiszemitizmus. Persze a baloldal
sem volt monolitikus, még kevésbé, mint a jobb. Eltérő társadalmi érdek,
gazdasági érdek, külpolitikai orientáció különböző csoportosulásokat, pártokat
vont maga köré. De valamennyit kívülről is láthatólag közös frontba vonta
össze az előbb már említett s minden egyebet maga alá rendelő külön szolidaritás,
ennek érzékenysége és türelmetlensége. Legalábbis néhány olyan fő kérdésben,
mely számunkra akkor rendkívül fontos volt.”
*
Itt abba kell hagyni az idézést, mert
nem egyszerűen félrevezető, egyenesen érthetetlen lenne az előzmények és
főleg Huszár Tibor bő két oldalas válasza, Gombos viszontválasza, és Huszár
újabb válasza nélkül. A dialógus csak egészében őrzi, és úgy máig hitelesen
relevanciáját. Ami nem fordítható „érvényesség”-gel, a latin szó valamilyen
– lehet, hogy csupán beleérzett? – társadalmi többlete miatt.
Mindenesetre
ez a relevancia sugárzik mindenütt, ahol Huszár Tibor alkalmat talál –
és talál bőven – a szociológus-társadalomtudós Erdei Ferenc jelentőségének,
tanulmányai, esszéi, könyvei és kutatásai úttörő fontosságának, máig megkerülhetetlenségének
a felvillantására-hangsúlyozására. Nem valamiféle „Erdei-apologetikához”
szolgáltat adatokat, inkább valahogy beveszi a legkiválóbb magyar szociológust
– ahogyan Németh László minősítette Erdeit – afféle „csendes beszélgetőtársnak”
a tizenegyek mellé. Ez a gondolkozásbeli és tudománytörténetírói tisztesség
a könyv legszebb vonásainak egyike. S tán előrevetíti a magyar művelődés-
és tudománytörténetírásból régóta hiányzó Erdei-monográfiát. (Corvina
Kiadó, Bp. 2005) |
|