|
WEHNER
TIBOR
Újra meg újra: pleximunkák
Paizs László művei
A plexi a 20. század művészetének anyaga.
És most már
a 21. század művészetének anyaga is.
Története
a magyar művészetben a Paizs-életmű kibontakozása és kiteljesedése által
1969-től napjainkig ível.
A háttérben
önjelölt követők, társutasok, rokonlelkek.
Ahogy a középkorban
nem volt mobiltelefon, ugyanúgy nem voltak plexiszobrok sem. Ezért is mondhatjuk,
hogy a plexiszobor modern és korszerű. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a
dolgok tulajdonképpen egyáltalán nem, vagy csak alig változnak.
De azért a
higgadt geometria, a rideg konstruktív szellem által vezérelt pleximunkák
– amelyeket összegyűjtve 1976-ban a budapesti Csók István Galériában mutatott
be a Mester –, csak-csak átadták a helyüket a kaotikus kavargás – a zuhanásban
megállított tárgy drámája, a kimerevített füst lírája – alkotásainak, amelyeket
harminc évvel később, 2005-ben ugyancsak a budapesti Csók István Galériában
tárt közönség elé. (Vannak tehát még helyek, élő legenda által övezett
helyszínek.)
A plexi-anyagnak
magának azonban ne tulajdonítsunk túl nagy jelentőséget: az anyagtól, pusztán
az anyagától még nem vált műalkotássá semmi – legfeljebb ritkává, drágává
vagy különlegessé.
A plexiszobor
is – legyünk néha bátran (kissé) patetikusak – a benne megtestesült szellem,
gondolat, felismerés, illetve különös látvány által válik műalkotássá.
Ebben az esetben
az átlátható látványban rejlik a különösség.
A plexiszobor
átláthatósága ugyanakkor nem feltételezi a benne testet öltő szellem átláthatóságát
is.
Inkább az
átláthatóságban megjelenő átláthatatlanság esete forog fönn. Ez az átlátható
felület alatt, az áttetsző tömegben megjelenő konfliktusok első, úgymond
ütköző-szintje.
A Paizs-plexi:
a befoglalt, kimerevített, zárványszerű tárgy és tárgykollázs drámai szituációja.
A tárgyak
lebegnek és tisztán kivehetők. Aztán a tárgyak észrevétlenül nehezen felismerhető
dolgokká, majd fogalmakká alakulnak.

A fogalmak bonyolult, többértelmű jelentéseket
hordoznak.
A Paizs-plexi:
a lebegő, tisztán kirajzolódó szimbólum-tárgy vagy szimbólum-organizáció
áttételes, eredeti önmagától elemelt megtestesülése és felmutatása.
A metaforává
válás zárványa. A szilárd, kemény, tömör és a teret illuzionizmusaival
öntörvényűen feloldó és átható, beszippantó és kisugárzó objektum.
A pleximunka
a Mester meghatározása szerint „tudatos kövület”.
Befoglalója
és felmutatója a torz, összeroncsolódott, szétszabdalt vagy szétesett,
rommá váló, megperzselődött, megégett, maradványjellegű, emlékszerű, súlyos
jelentésekkel terhelt rekvizítumnak, amely azt sugallja, hogy poszt vagyunk:
a dolgok, a történések utáni résztvevők.
Az 1971-es
pleximunkák kapcsán írta a kortárs Lakner László: „Az ember plexibe önti,
amitől fél. Művészetet csinál abból, amitől fél.”
Most, 2006-ban,
már a megunt félelmek után, a dolgok, a jelenségek; a rozoga csirke-csontváz,
a szétvert óra, a csipeszbe kapaszkodó csipesz, a mozgalmi újság fejléc-töredéke,
a megőrölt papírpénzmaradványtömb korszakában járunk.
Az új abszurditások
és paradoxonok látványával és tudatával lenyűgözve.
Elveszett
eséllyel és lehetőséggel a felülemelkedésre, legalábbis amíg kitartanak
– a régi jó „új gazdasági mechanizmus” farvizén begyűjtött –, a formatervezettnek
nem nagyon ítélhető 6.80-as borotválkozótükör-készlet darabjai. (Hat forint
nyolcvan filléres borotválkozótükröt tartani, mintegy a természetnek…)
A pleximunkák
ránk zúduló emlék-, és prognosztizált jövőképeinek indíttatására szürreális
álmok valószerűvé vált szereplőivé avathatjuk magunkat; egylábú broylercsirkékként
rohanunk a privatizált forradalomba és közben valahogy mégiscsak elandalít
önmagunk tragikus szépsége.
Koloncként
vonszolja maga után az új idő a letűnt évtizedek nyomasztó hagyatékát.
De azért felüdülésként
eltűnődhetünk a nehezen megmagyarázhatón: ha a koksz káesz, akkor a plexi
miért iksz?
Hagyományaink
és megszokásaink, a konvenciók menthetetlen rabjai lennénk? |
|