|
FEKETE
J. JÓZSEF
A kis halottlátó
Méhes Károly: A kis halottlátó
Az írói tehetséget nem nehéz tetten
érni, de meghatározni, vagy csupán megmagyarázni annál inkább lehetetlen
feladatnak tűnik. Aligha hiszem, hogy mindmáig bárkinek is sikerült volna
megbízható definíciót adni az írói tehetségről. A legnehezebb, megválaszolhatatlannak
tűnő kérdések egyikével találkozunk, midőn a tehetséggel szembesülünk,
pontosabban annak a műben való tárgyiasulásával, ugyanis nincs szavunk
a leírásához. Csak abban vagyunk biztosak, hogy a képesség, adottság, hajlam,
rátermettség nem igazán fedik a tehetség fogalmát. Az író esetében mindezek
mellett ott kell lennie az ihletettségnek, az erkölcsi érzékenységnek,
amit a nyelvi készség fog egybe.
Méhes Károly
prózái fölött ott magasodik ez a megfoghatatlan tehetség, szerencsére olyannyira
szerényen, hogy legkevésbé sem zavarja a novellák olvasatát. Mégis nehezen
írok a történeteiről, annyira kerekek, simák, szerkezetük és nyelvük annyira
letisztult, hogy egyszerűen képtelenségnek tűnik bármit is hozzájuk fűzni.
Tóth Erzsébet fogalmazta meg ezt a most bennem is föltámadó érzést a Camus
napsütése című kötetében, midőn a valós, vagy megtörténhető eseményekre
épülő, de azoktól a szellem és a lélek szférájába rugaszkodó műalkotásban
fölfedezte azt, „amit nem lehet magyarázni, és méltatni. Csak idézni lehet.”
Azzal a különbséggel, hogy Méhes Károly esetében az idézéssel se jutnánk
messzire, novelláival csak úgy érdemes találkozni, ha elejétől végéig elolvassuk
őket. Ezek a szövegek ugyanis történeteket beszélnek el, amelyek valahonnét
elindítva tartanak valahová, és csak egészükben elmondva van értelmük.
Nem csak a fabulának a szüzséből való kibontakozása szempontjából kerekek
az elbeszélések, és emiatt csonkulnának részleteiben idézve a történetek,
hanem azt a belső ívet is lerombolná a kiemelő idézés, ami az elbeszélés
szereplőiben vagy azok között szeretetből vagy szeretetvágyból, szeretetlenségből
és magányból, emlékekből és nosztalgiákból, múltból és sorsból épül a történet
során. Olyan ez az ív, akár az üveg, megkarcolni se lehet, de ha ki szeretnénk
belőle emelni egy cikket, az egész ív összeomlana. Ha karcolni szeretnék,
legfeljebb a figyelmetlen korrektúrát észrevételezhetném, a kötetbe ugyanis
több értelemzavaró, sőt bántó hiba is becsúszott. Amennyiben mégis a kiemelés
mellett döntenék, a kötet első harmada táján egy mozaiknovellában fölbukkanó
kis halottlátó történetéből emelnék ki egy meghatározó és jellegzetes
passzust. Az írás végéig kiderül, megteszem-e. Annak ellenére, hogy ebben
a szövegben nem szeretnék a szemléltető idézés módszerével élni, valószínű,
hogy mégis megteszem, még annak ellenére is, hogy a címszereplő lényegében
csak epizodista a különös történetekkel övezett emberek galériájában, mert
sorsa szinte sűrítetten tartalmazza mindegyikőjük végzetét.
Székesegyházat
emelni a mű fölé. Úgy érzem, ez Méhes Károly vezérgondolata. Ez a székesegyház
azonban nem a módszer katedrálisa, hiszen a szerző elbeszélő technikája
a magyar novellairodalom klasszikus, vagy ha úgy tetszik, Mikszáth Kálmán
és Móricz Zsigmond nevével fémjelzett vonulatát követi; nem az öncélú artisztikum
komplikált építménye, mert stílusát legközelebbről realistaként határozhatjuk
meg; és nem a mű fölé növő személyiség bazilikája, ugyanis Méhes nem önmagát,
hanem próteuszi alaköltő adottságát játsza ki elbeszéléseiben; olyan épület
inkább, ahol a belépő találkozhat az emberivel. A novellák történetei
ugyanis mindig az egyedi emberi sorstól indulnak el, és az általános emberi
fogalomköréhez érkeznek meg. Kik ezek a sorsokat fölvonultató alakok? Hősök
– a szó hagyományos értelmében – semmiképpen. Egy kamasz, aki egyszerre
ráébred, hogy életében akar valamit, és egy hirtelen döntés nyomán az eszményített
és epedve vágyott színésznő felkutatására indul, a kalandja majdnem életébe
kerül, közben azonban föltárul előttünk családi háttere és társadalmi környezete.
Egy csúf nő, aki a jelképpé hatalmasodó magánnyal és a halállal él együtt,
és az élteti, hogy a kertszomszédja meglesi szombat esténként, amikor fürdés
után meztelenül fésülködik az ablak előtt. Bár ennek az elbeszélésnek éppenséggel
a kukkoló férfi, a benne működő bizarr kíváncsiság és vágy a központi témája.
Egy férfi, aki kísértetek között él, és maga is kísértetiesen hasonlít
– mindig valaki másra. Egy hírlapíró, aki szembesül a történet megírhatatlanságával.
Egy nő, aki nagyanyja szekreterében leli meg a múltját, egy lecsúszott
művészlélek, akit múltjának egy nem éppen dicső pillanata tett tönkre,
de paradox módon ugyanez a pillanat élteti is tovább. Egy költő, aki árvízi
mentésbe keveredve elveszíti összes kinyomtatott műveit, ugyanakkor a lakásadó
özvegyasszonynak írt verse magasztosítja igazán poétává, mert a nő a költeményt
tartalmazó papírlapot A magyar költészet kincsestára kötetében őrzi.
Egy pap és egy volt fegyenc, akik pattanásig feszült idegekkel néznek egy
focimeccset, közben egzisztenciális feszültség tölti fel a parókiát egészen
a robbanásveszély szintjéig. Egy másik zsurnaliszta, akit egy e-mail üzenet
késztet életének fölülvizsgálására és kényszerít a halálba. Egy „ávós hóhér”,
akinek múltjáról éppen csak annyit tudunk meg, amennyit ez a két szó kifejezhet.
Egymástól egyre távolodó apák és fiúk, egymáshoz elválaszthatatlanul kötődő
apa és lánya.
Köröttük pedig
a múlt, amiből kisarjad az egyének sorsa. A novellák mindegyike ezt az
éltető, vagy éppen epesztő összekapcsolódást járja körül eredeti történetekkel,
nem egyszer nyomatékos iróniával (Áradó költészet, A szabadság vizein),
rémregénybe illő atmoszférateremtéssel (A Kőváry-villa lelkei, A néma
kutya), groteszkbe forduló feszültséggel (Győzzön a jobbik),
érzelemgazdag, empatikus melegséggel (Az enyém maradsz), humorral
(Megállómánia). A humor egyébként valamilyen módon és valamilyen
mértékben átjárja a kötet minden novelláját, ám mégse annyira meghatározó,
mint például az egzisztencialista alapvetés, vagy a szövegekben megjelenő
bölcseleti-bölcselkedő passzusok. Ezek azok a helyek, ahol az író egy pillanatra
kilép a választott alakmása mögül, és szinte kiszól a szövegből. Nem önreflexív
nyíltságra kell azonban gondolni, hanem olyan mondatokra, amelyek emelkedettebbé,
megfontoltabbá, bölcsebbé teszik a szereplők szólamát.
Méhes Károly
írói tehetségének köszönhetően mesteri alakváltásokat produkál. A fenti
felsorolásból kitetszik, hogy elbeszélésének alanyai nemben, korban, egzisztenciális
helyzetükben, sorsukban jelentősen eltérnek egymástól, megjelenésük mégis
annyira hiteles, mintha valójában nem talált vagy kitalált történetet olvasnánk,
hanem annak a személynek, a „hősnek” az elbeszélését, aki csupán ezt az
egy életet élte, csak erről vannak emlékei, de ebből mindenre emlékezik.
A novellákban tehát három dolog találkozik: a furcsa különös történet,
a hiteles előadás, és az egyszerű, megfontolt és letisztult nyelvből építkező
szerkezet. A kötet tizenöt elbeszélése a maga módján kivétel nélkül egyedülálló
és fontos, egyik másik egyenesen katartikus, nem igazán emelhető egyik
a másik fölé. Ha mégis ezt kellene tennem – ha most éppen nem recenziót
írnék, hanem egy novellapályázatot bírálnék –, akkor hármat neveznék meg,
amelyek személyesen mélyebben érintettek a többinél. A szokatlanul rövid
és a többinél jóval humorosabb Megállómánia klasszikus, katartikus
novella, amelyben a közhellyé kopott humoros szófordulatok mellett egy
közhelyessé kopott élet „történik”, mögötte pedig az egyéni és közösségi
tragédia (deportálás) feledhetetlen emléke működik. Egy kibeszéletlen történet.
A néma kutya abszurd szituációjában megjelenő, remetelétben vegetáló
apa – róla állítja a fia, hogy ávós hóhér volt –, ugyancsak a kibeszéletlen
történetek áldozata. A szokatlanul hosszú, Az enyém maradsz című
nagyszerű darabban apa és lánya igyekeznek, talán az utolsó pillanatokban
kibeszélni azt, amit az apa évtizedeken át füzeteibe jegyzetelt, és elszámolni
azzal a múlttal, ami sorsuk meghatározójává lett.
Méhes Károly
novelláiban a mindennapok embere keveredik valamilyen titok hálójába, ez
a titok leginkább valahol a saját múltjában, kusza gondolataiban, kibeszéletlen
történetekben bújik meg. Kifürkészése során pedig a hősök, kortól, nemtől,
társadalmi helyzettől függetlenül, tehát általánosan az elmulasztott lehetőségekkel,
a szeretetkapcsolat problémáival, a visszafordíthatatlan sorssal, az elmúlás
bizonyosságával, az élet legkeményebb dolgaival szembesülnek, mindegyikőjük
a maga módján, úgy, hogy tapasztalatuk mindannyiunknak szóló üzenetet közvetít.
Mint például Mártonka, a kis halottlátó, akitől retteg, aki ismeri, utálkoznak
rajta, és egyben csodálják is: „Sajnálom szegény embereket. Biztos rossz
tudni, hogy valaki tudja a színtiszta valóságot. Hogy miként lett az életből
halál, és hogy a halál mennyire, de mennyire más, mint az élet. De persze
önző vagyok, és mind közül magamat sajnálom a legjobban. Mert biztos, hogy
én se maradok tiszta.”
Íme, mégis
megtettem, idéztem a könyvből. Hiszen senki se maradhat tiszta, „valahol
emberek vagyunk, elvégre, tisztelet a kivételnek”*. (Szignatúra könyvek.
Alexandra Kiadó, Pécs 2004)

* Idézet Méhes Károly
Megállómánia című novellájából. |
|