|
NAGY
ATTILA
Nemzeti kánon és/vagy globalizáció?
"...fölolvaszt a világ
kohója
S elveszünk, mert
elvesztettük magunkat."
(Ady Endre)
Csupán 2004. május 1-vel lettünk az
Európai Unió tagjai, de az egységesülési folyamat mind a gazdasági életben,
mind a kultúra világában sokkal korábban kezdődött. Emlékezzünk csak az
1968. januárjában hivatalossá váló új gazdasági mechanizmusra, mely a korábbi
merev, tervutasításos irányítási rendszerről a piacgazdaság bizonyos elemeit
is tartalmazó, oldottabb gazdaságpolitikát hirdetett meg. A kultúrában,
a könyvkiadásban korábban és több töréspont is kimutatható, s ezek között
minden bizonnyal az 1956-os forradalomnak volt a legmaradandóbb hatása.
A részletek felidézése itt nem feladatunk, de közismert, hogy az 1970-es,
80-as években a szomszédos szocialista országokból érkező értelmiségiek
célzatosan és eredményesen keresték többek között, például Bulgakov és
Milos Forman műveit könyvesboltjainkban, illetve a budapesti mozik műsorán.
A folyamat
felgyorsulása, piacosodása, haszonelvűbbé válása tagadhatatlanul érzékelhető
az 1980-as évek derekától kezdődően. Az alábbi-akban ebből a nagy összefüggő
változási tendenciából mindössze egyet-len részletet szeretnénk kinagyítani:
honnan, hová jutottunk a kulturális globalizáció eredményeként, ha a 13-14
éves gyerekek olvasási szokása-it tesszük a "mikroszkóp lencséje alá"?
A vizsgálatról
Budapest XI. kerületében, Újbudán 2003.
novemberében a helyi PSZK kezdeményezése nyomán,1
minden VII. osztályba járó, az adott napon az iskolát látogató, összesen
790 tanuló a pedagógus/könyvtáros-tanár kérésére egy 25 tételes kérdőívet
töltött ki, melyben a gyerekek szabad-idős tevékenységeiről, továbbtanulási
terveiről s főként olvasási- könyvtárhaszná- lati szokásairól érdeklődtünk.2
Az alábbi
rövid összegzésben eltekintünk az iskolák közötti különbségek taglalásától,
hiszen a megkérdezettek száma, a szülők iskolázottsága, az adott tantestület
szelleme, az iskolai könyvtárak felszereltsége, költségvetése bizonyára
rendkívül eltérő lehet a vizsgált intézményekben.
A szociális háttér
Természetesen egy alaposabb, összehasonlító
jellegű kutatásban a szülők iskolázottságának mértéke mellett a munkavégzés
jellegére, a lakáskörülményekre, a család szerkezetére, létszámára vonatkozóan
is kértünk volna adatokat. Itt és most elégedjünk meg a szülők iskolázottságát
felvillantó adatsorral. (Ahogyan ezt a megkérdezettek látják.)
Édesapa
iskolai végzettsége
|
Relatív gyak.%
|
Nem fejezte be az általános
iskolát |
0,5
|
Általános iskola |
1,1
|
Szakmunkásképző |
12,5
|
Érettségi |
18,5
|
Egyetemi v. főiskolai
diploma |
30,6
|
Nem tudja |
35,7
|
Édesanya iskolai
végzettsége
|
Relatív gyak.%
|
Nem fejezte be az általános
iskolát |
0,3
|
Általános iskola |
2,7
|
Szakmunkásképző |
6,6
|
Érettségi |
29,5
|
Egyetemi v. főiskolai
diploma |
31,4
|
Nem tudja
|
28,9
|
Elsőként
a teljes bizonytalanságot, a családi kohézió gyengeségét jelző "nem tudja",
megközelítően a tanulók harmadától érkező válaszok magas számát kell szóvá
tennünk. Az apák fokozott, érzelmi, fizikai, intellektuális távolságát
feltehetően jól mutatja a csaknem 36 %-os tanácstalanság. (A kérdőívben
szándékosan édesapa, édesanya szavakat használtunk!) A diplomások aránya
kiegyenlített, míg az érettségizettek kategóriájában az anyák s a szakmunká-
sok csoportjában pedig az apák túlsúlya egyértelmű.
Nyomban emlékeztetnünk
kell minden érdeklődőt, hogy ezek az adatok az országos, de bizonyára még
a budapesti átlagnál is jobb képet vetítenek elénk, tehát mindaz, amiről
a későbbiekben szó lesz a "jobbik, szerencsésebbik fele az országnak"!
Itt és most igaz, de az általánosítás, az eredmények országos kiterjesztése
kifejezetten hibás gesztusnak minősülne.
A válaszolók
nemi megoszlása minden bizonnyal megfelel az ebben a korosztályban még
országosan jellemző, enyhe fiú többségnek: fiúk (414 fő) = 52,3% és lányok
(376 fő) = 47,6%.
Tájékozódás, könyvtár,
olvasás
Természetesen kérdéseket tettünk fel
a tanulással (különórák, továbbtanulási tervek), a szabadidős tevékenységekkel,
kiemelten a tévézéssel kapcsolatban (idő, kedvenc műsorok), de terjedelmi
okokból ezekkel itt nem foglalkoz- hatunk. A mélyebben érdeklődők szíves
figyelmébe ajánljuk a Könyv és Nevelés 2005/2. számát.
Információk
Hogyan jutsz hozzá
adatokhoz,
információkhoz?
|
Relatív gyak.
%
|
|
A könnyebb feldolgozhatóság
érdekében itt zárt kérdéseket használtunk. Tehát 63 % a felnőtteket említi
elsőként, de vajon hányan nevezték volna meg ezen belül az édesanyákat,
édesapákat, nevelő- és nagyszülőket, szomszédot, pedagógust, könyvtárost,
az illetékes szakembert? Ugyancsak szoros versenyben 2. helyen már a számítógép,
az internet a befutó, s ha a CD-ROM-okat komolyan veszem, akkor egy összesített
első hely jut ennek a csodálatos, ördögi masinának! |
1.Felnőttektől |
62,9
|
|
2.Internetről |
58,5
|
|
3.Társaktól, barátoktól |
47,1
|
|
4.Saját könyvekből |
46,3
|
|
5.Televizióból, rádióból |
42,8
|
|
6.Saját újságokból, folyóiratokból |
31,8
|
|
7.Könyvtári könyvekből |
28,0
|
|
8.CD-ROM-ból |
16,7
|
|
A kortárs csoport és saját könyv szinte
minden második válaszoló szavai között felbukkan s csak ezek után következnek
a tv, a rádió, az írott sajtó no és sereghajtóként mindezek gyűjtőhelye
maga a könyvtár. Egy bizonyosnak tűnik: itt a főváros kiesebb oldalán,
az átlagosnál képzettebb szülők gyerekei között a számítógép lassanként
gyakoribb, fontosabb(?) információforrás, mint mi a felnőttek egész társadalma.
A kihívás félreérthetetlen.
Jön tehát
a szép új világ, ahol bennünket, szülőket, pedagógusokat, könyvtárosokat
az élet egyre nehezebb kérdéseiben is az internet helyettesít majd? (Hiszen
legújabban már az óvodáskorúak internethasználatra nevelése országos programmá
vált.)
A globális
adatsor azonban itt is a két nem meglehetősen különböző válaszaiból áll
össze a fenti egésszé. Vagyis a saját könyv (42-51%), újság, folyóirat
(29-35%) és könyvtárhasználat (22-35%) a lányoknál jóval hangsúlyosabb,
míg az internet (64-52%) és a CD-ROM (25-8%) pedig a fiúk körében sokkal
népszerűbb, s egyedül a kortárs csoport említése mutat hajszálpontos megegyezést.
Otthoni könyvek
száma?
|
Relatív gyak.
%
|
"Megközelítően hány könyved
van otthon a tankönyveken kívül? – szólt egészen pontosan kérdésünk, s
a válaszok eloszlása, jogos várakozásaink-nak megfelelően ismételten az
országos átlagnál jobb összképet tükröz. Egyetlen pont kivételével: a könyvnélküliséget
nyíltan vállalók és a lehető leg-alacsonyabb kötetszámot megjelölők együttes
aránya bizony a megkérdezettek jó tizedét képviseli 2003 novemberében Újbudán!
Igen, ezek a tenden-ciák az utóbbi évek adatsoraiból már ismerősek. Számítógép
már van, de könyv nincs, holott e két eszköz nem ellensége egymnásnak,
sokkal inkább kiegészítő eszközei a hatékony tanulásnak. |
Nincs |
1,1
|
1-20 db |
9,7
|
21-50 db |
23,5
|
51-100 db |
28,1
|
100-nál is több |
37,2
|
Hiányzó adat |
0,3
|
Összesen: |
100,0
|
Itt nincs módunk ilyen jellegű bizonyítékokkal
szolgálni, de tudjuk, hogy a házi könyvtárak léte, nagysága kevésbé függ
a jövedelmi viszonyoktól, mint a családi hagyományoktól, a szülők iskolázottságának
mértékétől. Ráadásul ezen gyűjtemények gazdagsága, választéka közvetlen,
pozitív korrelációt mutat a tanulók sikeres továbbtanulási szándékaival.
A könyvespolc mérete, gazdagsága tehát nem presztizs jellegű szobadísz,
hanem a közismert kulturális tőke egyik legérzékenyebb mutatója.
Pedagógusként
vajon szoktunk-e erről a témáról érdeklődni, beszélgetni, netán vásárlási,
könyvtárlátogatási szándékot erősíteni? (Jó tudnunk, e két utóbbi gesztus
a vásárlás és a könyvtárhasználat nem riválisai, hanem egymást kölcsönösen
erősítői akciói ugyanannak az öntevékeny, szellemi, erkölcsi építkezési
folyamatnak.)
Családtagok, ismerősök
közül valaki különösen szeret olvasni?
|
Relatív gyak.
%
|
A könyvnélküliség 10
% körüli nagyságrendje meghökkentő következetességgel tér vissza ebben
a táblázatban is. Talán nem egyszerű véletlen egybeesésről van szó. |
igen
|
90,6
|
nem
|
9,4
|
Ezen a ponton az olvasó bizalmát kérve,
utalnunk kell (a máshol jól adatolt), a legalacsonyabb iskolai végzettséggel
rendelkezők, valamint a továbbtanulási bizonytalanságot bevallók hasonló
arányaira!
Könyvtár
Hogyan jutottál
a most vagy a legutóbb olvasott könyvhöz?
|
Relatív gyak.
%
|
Ajándékba kaptam |
25,3
|
Nemrég vásároltuk |
24,2
|
Családi könyvtárunkban
megvolt |
28,9
|
Könyvtárból vettem kölcsön |
11,8
|
Barátomtól, ismerőstől
kaptam kölcsön |
8,5
|
Hiányzó adat |
1,4
|
Az első három kategória "variációk egy
témára" (házi könyvtár) címszó alá sorolhatók, hiszen minden esetben valójában
a korábban emlegetett, sajátos kulturális tőke egy-egy fázisáról, formájáról
beszélünk: korábbi otthoni könyvtár + ajándékba kapott + nemrég vásárolt
művek.
A könyvtári
kölcsönzések csekély (fiúknál 9, lányoknál 15%) arányának háttere azonban
kifejezetten izgalmas kérdés. Egyrészt a szóba jöhető intézmények – kerületi-
és iskolai könyvtárak – választéka, szerzeményezési fürgesége, a szolgáltató
képesség fizikai körülményei (alapterület, nyitva tartás, világítás, kellemes
környezet), no és a könyvtárosok szakmai tudása, segítőkészsége, az itt
szerzett tapasztalatok összegződése.
Másrészt az
iskolából hozott közvetlen impulzusok gyakorisága, jellege, ereje. Kapnak-e
rendszeresen tanulóink ilyen típusú, máshol nem megoldható feladatokat?
"Nézz utána, hasonlítsd össze, ellenőrizd, olvasd el és írd le véleményedet
röviden, készíts néhány mondatos összegzést! Mit jelent számodra pontosan
ez a mondat, ez a bekezdés, ki és miért állítja a következőket, hogyan
igazolható / cáfolható az órán felmerült kérdés?" Kézikönyvek, sajtótermékek
használatának begyakoroltatása, számítógépes keresési lehetőségek megismertetése.
Egyéb vizsgálati
adatok, megfigyelések nyomán felrémlik egy erősödő, terjedő tévhit. Mindenre
elegendő maga az internetes kapcsolattal rendelkező, személyi számítógép,
ami nincs a neten az már nem is létezik. Elegendő a kulcsszó beírása, a
beérkezett válaszok némi válogatás utáni "másol, beilleszt, kinyomtat"
műveletsor végrehajtása s már az igen óvatos, tapintatos szülői "összeolvastad?"
kérdés is felesleges zaklatásnak, "felségsértésnek" minősül. Hol marad
a legjobb idézetek válogatása, a jegyzetelés, a lényegkiemelés, az összefüggések
keresése, az értelmezés, a korábbi ismeretek és az új elemek ütköztetésének
mozzanata?
S végül egy
ténymegállapítás: az internet szédületesen gazdagodó világában ma még a
könyvtárak kínálata nélkülözhetetlen s az optimális megoldást a két eszközrendszer
együttes, nem vagylagos, kiegészítő jellegű, magabiztos ismerete és használata
jelentheti.
"Tagja vagy-e valamelyik könyvtárnak?"
– szólt 20. számú kérdésünk, s az előre megadott válaszlehetőségek között
didaktikus szándékkal első helyen az iskolai, a másodikon pedig a kerületi
Szabó Ervin könyvtár megnevezés volt félreérthetetlenül olvasható. A lehetőségek
ilyen pontos megjelölése miatt, szinte már a sugalmazás, a segítség vádja
is felvethető.
Tagja-e valamelyik
könyvtárnak?
|
Relatív gyak.
%
|
Ennek ellenére, a mindössze
2 %-os átfedéssel együtt a könyvtárhasználat itt tapasztalt, 61 %-os mértéke
bizony elmarad az érintett korosztály könyvtárhasználatát illető országosan
jellemző arányoktól. |
IGEN |
61,0
|
iskolai könyvtárnak |
31,9
|
városi könyvtárnak |
36,1
|
NEM |
39,0
|
Összesen: |
100,0
|
Amint a fentiekből már sejthető, ugyancsak
jelentős mértékű a lányok előnye a könyvtárak használatát illetően: 55-69%,
különösen a közkönyvtári vonatkozásban (32-41%).
Itt ismét
csak kérdezhetünk. Miként vélekednek erről a tényről vajon a kerület oktatás-,
kultúr- és könyvtárpolitikusai? Pontosabban szólva milyennek minősíthető
a kerületi közkönyvtári rendszer egésze? Iskoláink közelében a jól ismert
Budapesti Művelődési Központ épületében lévő, valóban igényes kerületi
központi könyvtár mellett milyen szolgáltató helyek vannak még a meglehetősen
nagy területű Újbuda (Albertfalva, Gazdagrét, Kelenföld, Lágymányos, Őrmező)
iskolaközeli részein? Továbbá maguk a tantestületek, az igazgatók, a könyvtárostanárok
milyen mértékben elégedettek saját intézményeik bibliotékáival? S végül
vajon elég mélyen tudjuk-e, hogy a szövegértés magabiztossága az ismeretlen
szövegek rendszeres olvastatásával teremthető meg a legnagyobb valószínűséggel?
Vagy legyünk még személyesebbek és kérdezzünk fennhangon: közismertek-e
azok a vizsgálati eredmények, melyek szerint a rendszeresen, jól, válogató
módon olvasó tanulók mögött a megfelelően motiváló családi légkör mellett,
az iskolai könyvtárakkal együtt a szenvedélyesen olvasó pedagógusok és
a "pasztorációs munkát végző" iskolaigazgatók állnak.
Ez a kis táblázat,
illetve annak sok dicsekvésre okot nem adó adatai kiváló alkalmat kínálnak
a tantestületek belső, kritikus szellemű, valamint a fenntartók, a pedagógusok
és a szülők sokoldalú disputájához. A felelősség, a legsürgetőbb tennivalók
félreérthetetlenül megosztott jellegűek és jól tagolhatóan, árnyaltan megfogalmazhatóak.
Milyen célból
kerested fel
legutóbb a könyvtárat?
|
Relatív
gyak. %
|
1. Könyvek kölcsönzése |
53,0
|
2. Tanulás, gyűjtőmunka |
49,7
|
3. Számítógép használata |
18,1
|
4. Olvasás helyben |
13,3
|
5. Újság, folyóirat olvasása |
10,4
|
6. Hang-, videokazetta
kölcsönzése |
9,4
|
7. Fénymásolás |
9,1
|
8. CD kölcsönzése |
8,9
|
9. Rendezvényen való
részvétel |
4,1
|
A válaszok százalékos eloszlásához két
megjegyzést kell megfogalmaznunk. Egyrészt következetesen itt is a megkérdezettek
összlétszáma jelentette a viszonyítás alapját (100%= 790 fő). Másrészt
pedig a többszörös válaszlehetőségek miatt a százalékszámok összege szükségképpen
meghaladja a százat. Miközben tudjuk, hogy a megkérdezettek közel 40%-a,
könyvtárat nem használó lévén, feltehetően ezt a kérdést válasz nélkül
átugrotta.
A megkérdezettek
fele, a könyvtárhasználók többsége (érzékelhető lányos túlsúllyal) az iskolából
hozott feladatokat oldotta meg (44-57%) és/vagy kölcsönzött (46-60%) egyidejűleg.
Vagyis a leghagyományosabb könyvtári funkciók dominanciája egyértelmű.
Vannak feladatok, kérdések s vannak még alkalmas helyek ezek megoldására
– legalábbis a tanulók jó fele számára.
Minden hatodik
tanuló számára már a számítógép használata (fiús többséggel: 20-16%) tűnik
az egyik legvonzóbb könyvtári foglalatosságnak. De jó is lenne itt legalább
1-2 kérdés erejéig megállni! Miért volt fontos a pc? Csevegésre, játékra,
levelezésre, netán internetes keresésre, dolgozatírásra, kirándulási programok
előkészítésére, moziműsorok böngészésére, (titokban szexoldalak nézegetésére)?
Könyvtárosi, pedagógusi, szülői megfigyelések megvitatása és a következő
vizsgálat kérdőívének árnyaltabb megfogalmazása után már ebben a kérdésben
is bátrabban foglalhatunk majd állást.
Az időszaki
sajtótermékek kereslete a megkérdezettek tizedét jellemzi, a video és CD
forgalomhoz hasonlóan, de a rendezvények (találkozók, vetélkedők, versenyek,
felolvasások, könyvbemutatók, olvasótáborok) kedvelését mindössze az érintettek
töredéke (3-5%) tartotta említésre méltónak. Nem tudunk, nem merünk eléggé
élni a személyes közvetítés lehetőségével?
"Tanuláshoz,
az iskolai feladatok megoldásához, a tankönyveken kívül szoktál-e használni
az alább felsorolt eszközök, dokumentumok közül valamit?" – pontos kérdésünkre
érkezett válaszok megoszlása olvasható az alábbi táblázatban.
Tanuláshoz használt
eszközök, dokumentumok
|
Relatív gyak.
%
|
Kis táblázatunk pompás
illusztrációként szolgál a korábban megfogalmazott "könyvtár + számító-gép"
kiegészítő jellegű, együttes használatának szükségessége mellett. Mondhatnánk
egyszerűbben is: a kézikönyvek többsége még nem található meg az interneten,
illetve ezekből a dokumentumokból még jóval köny-nyebb 1-1 példányt a polcokról
leemelni, mint a számítógép klaviatúráját üresen találni. |
1. idegen nyelvi szótár |
64,6
|
2. számítógép |
59,1
|
3. lexikon, enciklopédia |
56,2
|
4. értelmező, idegen
szavak szótára |
34,1
|
5. példatárak, atlaszok |
28,0
|
6. határozók |
5,1
|
7.nem használ könyvet,
számítógépet |
3,8
|
8. egyéb |
23,2
|
(Szinte csak a biztonság kedvéért jelezzük,
hogy a számítógép fiús dominanciája mellett a dokumentumok minden fajtáját
a lányok 10% körüli nagyságrenddel gyakrabban említik.)
Melyik tantárgy
tanulásánál
használod leginkább
a könyvtárat?
|
Relatív
gyak.% |
Ritka szép, önmagáért
beszélő táblá-zat! Példaszerűen bemutatja a ha-gyományos gyakorlat szükségszerű
következményeit, s az utóbbi évtized egyik legfontosabb felismerésének
elméleti szinten maradását. Miközben a nálunk fejlettebb oktatási rendsze-rekben
már nem csupán a deklaráci-ókban, hanem a napi feladatokban is jelen van
az olvasás tantárgyközi jellegének fejlesztése. "Reading through curriculum"
– szól az angolszáz tantervek egyik vezérelve. A tanterv egészével, a tantárgyak
összességével kell szolgálnunk a szövegértési készség csiszolását, az olvasás
iránti vágy, érdeklődés, a motivációs bázis erősítését. |
1. magyar |
43%
|
2. történelem |
39%
|
3. biológia |
18%
|
4. földrajz |
11%
|
5. idegen nyelv |
4%
|
6.-8. fizika |
3%
|
6.-8. kémia |
3%
|
6.-8. ének |
3%
|
9.-13.matematika |
1%
|
9.-13.informatika |
1%
|
9.-13. rajz |
1%
|
9.-13. technika |
1%
|
nem válaszolt |
19%
|
A napilapok, képes újságok, folyóiratok
és internetes folyóiratok, napilapok olvasása felől tudakozó kérdésünkre
érkezett választömeg szakszerű feldolgozása, illetve azok teljes körű,
részletező bemutatása meghaladja a rendelkezésünkre álló terjedelmi keretet.
Így most első lépésben csupán az igenlő válaszok százalékos megoszlásának
egyszerű idézésével szolgálhatunk.
Újság, folyóirat
olvasása
|
Relatív
gyak. %
|
Természetesen önmagában
a számok kifejezetten biztatóak, különösen, ha más forrásokból nem lenne
elég megbízható képünk az itt emlegetett sajtótermékek minőségéről, választékáról.
A fiúk a napilapok és az internetes újságok terén, a lányok pedig a képeslapok
és a folyó-iratok kategóriájában tűnnek aktívabbnak. |
napilap olvasása |
34,1
|
képesújság olvasása |
55,1
|
folyóirat olvasása |
27,7
|
internetes folyóirat,
újság |
20,9
|
Mégis legalább a napilapok, a képes
újságok, folyóiratok összevont népszerűségi listájának elejét tekintsük
meg, nemenkénti bontásban!
A sajtóolvasás gyakorisági
listája
Fiúk
|
|
Lányok
|
|
cím
|
fő
|
cím
|
fő
|
1. Blikk |
55 |
1. Ifjúsági Magazin |
136 |
2. Sztár Sport + Nemzeti
Sport |
53 |
2. Bravo |
122 |
3. PC Guru |
46 |
3. Popcorn |
80 |
4. Gamestar |
44 |
4. Blikk |
50 |
5. Garfield |
41 |
5. Story |
43 |
6. Metro + Népszabadság |
20 |
6. 100 x szép |
42 |
7. Autómánia + Autósport
+ Képes Autó |
19 |
7. Best Magazin |
24 |
8. Mai Lap |
18 |
8. National Geographic+Tudás
Fája+ Élet és Tudomány |
23 |
9. National Geographic+Tudás
Fája + Élet és Tudomány |
17 |
9. Garfield |
22 |
10. Magyar Nemzet |
15 |
10. Nők Lapja |
17 |
11. Story |
14 |
11. Mai Lap |
15 |
12-13. Popcorn |
12 |
12. Metro+Népszabadság |
12 |
12-13. Junior |
12 |
13-14. Sztár Sport
+ Nemzeti Sport |
11 |
14. Bravo |
11 |
13-14. TV Újság |
11 |
15. Best Magazin |
9 |
15-16. Magyar Nemzet |
6 |
16-17. CD Guru |
8 |
15-16. Junior |
6 |
16-17. TV Újság |
8 |
17. PC Guru |
5 |
18. Ifjúsági Magazin |
5 |
18. Kiskegyed |
4 |
Elsőként a radikális eltérésekre figyeljünk!
A lányok 3 kedvenc lapja nem egyszerűen különbözik a fiúk által leggyakrabban
említett sajtótermékektől, hanem 2-3-ször többen olvassák azokat, de ha
a pontosan megegyező sajtótermékek kedvelését vetjük egybe még drasztikusabb
"szakadékok" válnak láthatóvá: Ifjúsági Magazin: 136 kontra 5 fő,
Bravo:
122-11, Popcorn 80-12, Story: 43-14, 100 x szép: 42
– 0! De PC Guru: 46 – 5, Gamestar: 44 – 0, sportlapok: 53
– 11, autóslapok: 19 – 0 a fiúk javára! Abszolút domináns szólam tehát
a lányos, érzelmes (IM, Bravo, Popcorn, Story, 100 x szép) bulvárlapoké,
amit a fiúk esetében némileg old a számítógép, a sport és az autók, továbbá
az országos napilapok iránti, felfedező jellegű, új információk beszerzésére
irányuló "férfias" törekvés, mely tagadhatatlanul társul a bárdolatlan,
drasztikus (Garfield) humor fokozott keresésével.
Hol van a
Kincskereső,
a Süni, a Rubicon, a Természetbúvár, a Természetvilága,
a Vadon, netán a História? S ne szépítsük a dolgot! Az Élet
és Tudomány is csupán másik két, hasonló jellegű lappal összevontan
kerülhetett be az első 10 közé. Milyen feladatokkal lehetne a legkülönbözőbb
tantárgyak ürügyén ezen lapok olvasására biztatni diákjainkat? Pedagógusok,
könyvtárosok, szülők és persze a jelenleginél jobb médiapolitika közös
erőfeszítéseiből születhetnek meg a jó válaszok.
Sokadszor,
de talán mégsem hiába említjük az átlagosnál jobb szülői hátteret, ami
ebben az esetben egyáltalán a sajtótermékek olvasásának arányaiban tükröződik,
különös tekintettel az internetes lapok 21 százalékos megjelenésében. (Kikerülhetetlen
feladat a következő alkalommal ennek a tételnek tartalmi feltárása, az
arányok nemenkénti, városrészenkénti, iskolánkénti, családi indíttatástól,
továbbtanulási tervektől függő bemutatása.)
Olvasás
A könyvtárhasználattól az olvasási szokások
felé haladva álljunk meg néhány pillanatra a közvetítés mozzanata mellett.
"Mikor és milyen könyvet kaptál ajándékba legutóbb?" szólt 24. számú kérdésünk,
de a válaszlehetőségek 3 síkját jó elkülönítettük: Mit? Milyen alkalomból?
Kitől?
Milyen könyvet
kaptál
ajándékba legutóbb?
|
Fiúk
%
|
Lányok
%
|
Relatív gyak.
%
|
kötelező olvasmányt |
69
|
78
|
74
|
szabadon választottat |
7
|
6
|
6
|
tanuláshoz, iskolához
kapcsolódót |
5
|
5
|
5
|
hiányzó adat - nem válaszolt |
19
|
11
|
15
|
Önmagában hallatlanul pozitív tényként
kell megállapítanunk, hogy a megkérdezettek 85 százaléka a könyvajándékot
természetes gesztusként emlegeti, mégpedig részlegesen az iskolai követelményekhez
kötődően. Létezik tehát az iskola és a szülői ház közötti természetes együttműködés,
hiszen a kötelező olvasmányok egy része jól láthatóan névnapi, születésnapi,
karácsonyi, húsvéti ajándékként a majdani családi könyvtár alapjait képezik.
Az ajándékok döntő többsége azonban az önkéntes, feltehetően örömteli olvasmányélmények
forrásait jelenti.
A lányok
erőteljesebb olvasói hajlandósága ebből az adatsorból is kitetszik – a
lányok tizede, a fiúk ötöde nem részesült mostanában (soha?) ilyen jellegű
meglepetésben – akik érzékelhetően többen kapnak könyvajándékot családtagoktól,
baráttól, pedagógustól. Az ajándékozók sorát természetesen a szülők (51%)
vezetik a nagyszülők, a testvérek, a barátok, az ismerősök sora előtt.
Viszont meglehetősen ritkán fordul elő általában a jutalomkönyvek kategóriája
(2%), s az ajándékozók sorában a tanár ugyan még felbukkan (2-4%), de a
könyvtáros már egyetlen egyszer sem.
Benyomásaink
szerint ennek a fontos nevelőeszköznek folyamatos társadalmi méretű, az
iskolát is jócskán érintő, leértékelődési tendenciája zajlik a szemünk
láttára.
Szoktál-e könyvekről
beszélgetni?
|
Relatív gyak.
%
|
A kiegyenlített összkép
radikálisan felbillen, ha a nemenkénti arányokat vesszük szemügyre: a fiúk
mindössze jó harmada (35 %), de a lányok többsége (hatvan százaléka) szokott
a jobb megértés, az élménymegosztás, az ajánlás céljából, főként a kortárs
csoport tagjaival, barátokkal, barátnőkkel, az éppen olvasott könyvekről
beszélgetni. Tehát egy újabb mozzanattal erősödik a lányok már eddig is
előnyösebbnek látott helyzete. Nem egyszerűen többet, választékosabban,
de egyúttal nagy valószínűséggel intenzívebben is olvasnak, hiszen a magányos
élményt rendszerint kiviszik a szociális mezőbe, tehát saját benyomásaikat
kontrollálják, bővítik a társak eltérő véleményeivel, reflexióival. |
igen
|
46,7
|
nem
|
53,3
|
"Iskolai és egyéb elfoglaltságaid mellett
– a tankönyveken kívül – van-e időd könyvek olvasására?" fogalmaztuk olvasási
fejezetünk bevezető kérdését.
Van-e időd könyvek
olvasására?
|
Fiúk %
|
Lányok %
|
Össz. %
|
A válaszok meglehetős
egyenletes eloszlása mögött jelentős mértékű nemenkénti eltérések húzódnak
meg. A rendszeresen olvasók között a lányok 10 százalékos előnnyel, míg
a nagyon ritkán vagy könyvet egyáltalán nem olvasók táborában viszont a
fiúk már (43 % kontra 27 %) 16 százalékos különbséggel vezetnek. Napi 1,5-3
órás tévézés, a különórák gazdag választéka, a számítógép növekvő vonzása
mind-mind a látható adatok hitelét valószínűsítik. |
Igen, rendszeresen (havonta
1 könyv) |
15
|
25
|
19,3
|
Igen, időnként (negyedévente
1 könyv) |
43
|
48
|
45,2
|
Nagyon ritkán (évente
1 könyv) |
32
|
24
|
28,0
|
Nincs |
9
|
3
|
6,7
|
Hiányzó adat |
2
|
0
|
0,8
|
Természetesen a mennyiségi adatoknál
mindig sokkal izgalmasabbak a minőségre utaló tények. Hadd ne idézzük itt
és most hosszabban Kosztolányi és Németh László idevágó gondolatait, melyek
szerint nem sokat, hanem jót, az adott korosztálynak, az adott személyiségnek
éppen megfelelő könyvet kell diákjaink kezébe adni. Vajon a tantervi követelmények
lazulása után ki, mikor és hogyan teszi meg ezeket a személyre szóló ajánlásokat,
amikor jól ismerten az említett kötelezettségek mellett a személyes kapcsolatok
folyamatos és radikális lazulásának vagyunk tehetetlen tanui. (Lásd a házasságon
kívül születettek és "a válási árvák" gyarapodási ütemét!)
A következőkben
két terjedelmesebb táblázatot mutatunk be. Elsőként az utóbbi 6 hónapban
olvasott művek listáját, melyet egyúttal az előző kérdés kontrolljának
is tekinthetünk. Például az utolsó félévben – a novemberi kérdezés miatt
a nyári 3 hónapos szünet ugyancsak beszámítódik – egyetlen könyv elolvasásáról
sem tud számot adni a válaszoló 13 százaléka! S közben ne feledkezzünk
meg az ilyen jellegű vizsgálatok, önkitöltős kérdőívek esetében fellépő,
akaratlan szépítési tendencia működéséről sem!
A jelenlegi
könyvolvasásra kérdező mondatunk nyomán 69% igenlő és 31% nemleges válasz
érkezett. A tételes felsorolás pedig a következőképpen összegezhető:
A jelenleg olvasott
művek gyakorisági listája
(A megkérdezettek
százalékában)
Jelenleg olvasott
könyvek
|
Gyakoriság
|
Relatív
gyak. %
|
A kőszívű ember fiai |
152 fő
|
19
|
kamaszoknak szóló mai
történet |
55 fő
|
7
|
Az arany ember vagy
más Jókai-regény |
40 fő
|
5
|
klasszikus ifjúsági regény |
30 fő
|
4
|
ismeretterjesztő (tudományos) |
29 fő
|
4
|
sci-fi, fantasztikus
könyvek, fantasy |
27 fő
|
3
|
Harry Potter... |
25 fő
|
3
|
A Gyűrűk Ura |
23 fő
|
3
|
mai lányregény |
21 fő
|
2,6
|
krimi |
17 fő
|
2
|
vámpírkönyvek, horror
sztorik |
17 fő
|
2
|
klasszikus kalandos történet |
13 fő
|
1,6
|
Szent Péter esernyője |
11 fő
|
1,4
|
dráma |
11 fő
|
1,4
|
történelmi regény |
11 fő
|
1,4
|
egyéb |
10 fő
|
1,3
|
klasszikus lányregény |
7 fő
|
0,9
|
mese, meseregény |
7 fő
|
0,9
|
ismeretterjesztő (humoros,
vidám) |
6 fő
|
0,8
|
kötelező, ajánlott irodalom |
6 fő
|
0,8
|
mágus sztori – történet |
5 fő
|
0,6
|
állattörténet |
4 fő
|
0,5
|
szerepjátékkönyv |
3 fő
|
0,4
|
állat és ember viszonyáról
szóló történet |
2 fő
|
0,3
|
A Pál utcai fiúk |
1 fő
|
0,1
|
Fekete István-regények |
1 fő
|
0,1
|
vers – hosszabb lírai
alkotás |
1 fő
|
0,1
|
vallásos irodalom |
1 fő
|
0,1
|
Összes válasz: |
536 fő
|
68%
|
A teljes kigyűjtést követő értelmezésben
meg kell állapítanunk, hogy a klasszikus művek olvasása a domináns. A Harry
Potter..., A Gyűrűk Ura, mágus történetek, fantasztikus könyvek
– igaz, kissé vegyes kategóriája – mindössze 17%, továbbá a kamaszoknak
szóló mai történet kategóriája 10%, a krimi és vámpírtörténet 6%, míg az
ismeretterjesztő irodalom és a lányregény egyaránt csupán 5-5%. Fekete
István, a vers és a vallásos mű kategóriák 1-1 említéssel (0,2%) szerepelnek
a "futottak még" mezőnyében.
Hitelesnek
tűnik tehát a 69%-os olvasótábor, melyben a tantervi követelmények mellett
a kortárs irodalom alkotásai jól érzékelhetően jelen vannak, miközben az
ismeretterjesztő könyvek népszerűségének, keresettségének alacsony szintje
ismét felidézhetővé teszi a fokozott pedagógusi ajánlások szükségességéről,
az olvasásfejlesztés tantárgyközi feladat jellegéről már korábban írottakat.
A fentieknél
szükségképpen karakteresebb képet kapunk, ha "Az utóbbi 6 hónapban mely
könyveket olvastad el? Sorold fel őket!" – kérdőívünk 15. tételére érkezett
válaszok rendezett tömegét szemlézzük. Az előttük lévő papírlapon rendelkezésre
álló 3 teljes kipontozott vonalra, betűnagyságtól függően akár 6-8 művet
is beírhattak (volna).
Az utóbbi 6 hónapban
olvasott
könyvek gyakorisági
listája
|
Relatív
gyak. %
|
A kőszívű ember fiai |
29,1
|
kamaszoknak szóló mai
történet |
23,2
|
Harry Potter... |
21,8
|
mai lányregény |
21,1
|
klasszikus ifjúsági regény |
17,6
|
ismeretterjesztő (tudományos) |
14,6
|
sci-fi, fantasztikus
könyvek, fantasy |
10,4
|
Egri csillagok |
9,7
|
A Gyűrűk Ura |
8,1
|
vámpírkönyvek, horror
sztorik |
7,3
|
Szent Péter esernyője |
6,8
|
Az arany ember vagy
más Jókai-regény |
6,2
|
klasszikus kalandos történet |
6,1
|
krimi |
5,3
|
mese, meseregény |
4,6
|
klasszikus lányregény |
3,8
|
ismeretterjesztő (humoros,
vidám) |
3,6
|
egyéb |
3,4
|
történelmi regény |
3,4
|
A Pál utcai fiúk |
2,7
|
dráma |
2,6
|
Fekete István-regények |
2,1
|
kötelező, ajánlott irodalom |
2,0
|
állattörténet |
1,9
|
állat és ember viszonyáról
szóló történet |
1,7
|
mágus sztori-történet |
1,2
|
mondák, mitológia |
0,8
|
Toldi – János vitéz |
0,8
|
szerepjátékkönyv |
0,5
|
vers – hosszabb lírai
alkotás |
0,4
|
vallásos irodalom |
0,3
|
Kezdjük a végéről! A VII. osztályosok
13%-a egyetlen mű elolvasását sem tudta felidézni utolsó félévére visszatekintve.
Mindez saját bevallás! Senki nem ellenőrizte, hogy a sokat emlegetett kötelezőket
hányan "olvasták" videón, illetve annak csupán rövidített változatát kérték
másolatban a könyvtárostól. Mondák, mitológiák, a János vitéz, a
Toldi,
vers, vallásos mű 1% körüli vagy alatti említést kapnak. Az ismeretterjesztő
műfaj a megkérdezettek csaknem ötödénél bukkan fel, s az előzőekkel szemben
ez már határozottan emelkedő tendenciát jelez, tehát akár reményt keltőnek
is mondható. Vámpírokat, horror és krimi jellegű könyveket alig 12% emleget.
Karakteresen
van jelen a lányos olvasmányok mai (21%) és klasszi-kus formája (4%). Félreérthetetlenül
legerősebb kategória a szabadon választott olvasmányok mezőnyében a Harry
Potter... (22%), A Gyűrűk Ura (8%) és a fantasztikus, mágus könyvek
(11%) együttesen is kezelhető, a megkérdezettek csaknem harmadát érintő
műfaj.
Vajon milyen
mértékben fogjuk be az ebből az irányból fújó szeleket saját céljaink vitorláiba?
2003 novemberében még látványosan a tantervi követelményekkel összefüggő
klasszikus dominancia jellemezte ennek a korosztálynak az olvasói ízlését,
alapvető tájékozódási irányait. Egyedül Jókai 35 százalékkal abszolút első!
De kötelességünk ismételten utalni a könyvtárosi tapasztalatok tömegére,
miszerint nagyon sok, talán az 50%-ot közelítő esetben, a korosztály képviselői
az eredeti mű kézbevé-tele nélkül "tájékozódnak" annak tartalmáról. Továbbá
egyéb klasszikusok (18%), Egri csillagok (10%), Szent Péter esernyője
(7%), A Pál utcai fiúk (3%) sorolhatók még a nemzeti kánont ugyancsak
megjelenítő kategóriába. Mindent összevetve, a 60-70 százaléknyi nemzeti
klasszikus törzset veszi körül a 30-40 százalékos kortárs irodalom.
S itt a videóra,
valamint a zanzákra utaló szkeptikus megjegyzésünket egy újabb adalékkal
kell színeznünk. VII. osztályosok előző 6 hónapi olvasmányairól beszélünk.
Mikor is volt kötelező a János vitéz, a Toldi, az Egri
csillagok, A Pál utcai fiúk, a Szent Péter esernyője?
2-3 évvel korábban! Mi pedig most kifejezetten az utolsó félév olvasmányait
kérdeztük. Íme, a szépítési tendencia félreismerhetetlenül, tagadhatatlanul
működik. De még legalább tudják, sejtik, hogy miket kellett volna, kellene
olvasniuk a felső tagozatos éveikben, vagyis jelentős részben egyszerűen
"felmondják a leckét".
Tovább élesíthető
a kép, ha a kedvencekre, a kiemelkedő élményekre kérdezünk. "Bizonyára
neked is vannak kedvenc olvasmányaid (mesék, versek, novellák, regények),
melyekre gyakran és szívesen emlékszel, amelyeket esetleg már többször
is olvastál. Kérjük, gondolj most ezekre és nevezd meg őket!" – szólt kérdőívünk
18. tétele.
Kedvenc olvasmány
|
Relatív gyak.
%
|
1. Harry Potter... |
30,2
|
2. A Pál utcai fiúk |
14,7
|
3. kamaszoknak szóló
mai történet |
14,5
|
4. mese, meseregény |
13,2
|
5. klasszikus ifjúsági
regény |
12,9
|
6. mai lányregény |
12,7
|
7. vers – hosszabb lírai
alkotás |
11,9
|
8. A Gyűrűk Ura |
9,8
|
9. Fekete István regények |
9,6
|
10. Egri csillagok |
9,2
|
11. sci-fi, fantasztikus
könyvek, fantasy |
7,7
|
12. ismeretterjesztő |
7,2
|
13. klasszikus kalandos
történet |
5,0
|
14. Toldi – János
vitéz |
4,9
|
15. A kőszívű ember
fiai |
4,4
|
16. klasszikus lányregény |
4,3
|
17. vámpírkönyvek, horror
sztorik |
4,1
|
18. krimi |
4,1
|
19. állattörténetek |
4,1
|
20. történelmi regény |
1,8
|
21. Szent Péter esernyője |
1,5
|
22. Az arany ember
vagy
más Jókai-regény |
1,1
|
23. dráma |
1,2
|
24. mondák, mitolgia |
0,7
|
25. mágus sztori – történet |
0,5
|
26. szerepjátékkönyv |
0,5
|
27. vallásos irodalom |
0,3
|
hiányzó adat – nincs
kedvenc olvasmány |
14,7
|
Ez a táblázat viszont a korábbiakhoz
viszonyítva erőteljesen átrendeződött, s egy ellenkező előjelű összképet
rajzol elénk. Harry Potter..., A Gyűrűk Ura, (jelentősen több szavazatot
kaptak), kamaszoknak szóló mai történet, mai lányregény, fantasztikus könyvek,
vámpírok, horror, krimi, mágus történe-tek. Vagyis a kortárs, divatos művek
láthatóan erős érzelmi utórezgéseket keltenek, s a klasszikusok háttérbe
szorulása tagadhatatlanul folytatódó tendencia. Ráadásul 15 százaléknyian
semmiféle maradandó könyvélményt nem tudtak felidézni! Miközben kissé tendenciózus
kérdésünk ellenére a megkérdezettek hetes százaléka kifejezetten ismeretközlő
műveket emleget kedvenc olvasmányaként. Nagyszerű!
A két utolsó
adatsor feszültsége gondolkodóba kell ejtsen minden a jövő iránt felelősséget
érző pedagógust, szülőt, médiapolitikust, a közoktatást irányítókat. A
Pál utcai fiúk, az Egri csillagok, A kőszívű ember fiai együttesen
nem érik el a Harry Potter... és A Gyűrűk Ura átütő erejét.
Sejtésünk szerint törésponthoz érkeztünk, értékvilágok állnak egymással
szemben. Jó és rossz, furfang, varázslat, küzdelem, érzelmek, de egyúttal
atomizálódó társadalomkép. A korábbi, történelmi tudatot erősítő, a családi,
nemzeti összetartozást, a kölcsönös felelősségvállalást hangsúlyozó "mesék"
helyett egyre inkább talán maga az izgalom, a fordulatos cselekmény, a
permanens feszültség, az egyéni létbiztonság keresése, a család szétesésének
kétségbeesett átélése, az iskolán, az osztályon belüli erőviszonyok, szerepek
átalakulásával járó szorongások, félelmek, válnak elsődleges témává, központi
értékké? (Szinte csupán lábjegyzetként említjük, hogy a fentiekhez nagyon
hasonló tendenciát tapasztaltunk a 2001 tavaszán, középiskolások körében
felvett adatok értelmezése közben.)
A válaszok
megfogalmazása előtt lépjünk még közelebb az adatokhoz. Elsőként vegyük
szemügyre a legkedveltebb művek listájának, majd azok hőseinek nemenkét
bontott listáit! Hátha így több alapunk lesz a fentiekben vázolt hipotézis
árnyaltabb megfogalmazásához, illetve az előttünk álló tennivalók körvonalazásához.
A lányok emlékezetes
olvasmányai
Szerző, cím
|
Szavazat
(fő)
|
Jelentősen módosul táblázatunk,
ha nem egyszerűen
a művek, de inkább a
szerzők szerint csoportosítjuk
376 lány válaszait:
1.) Rowling: 123,
2.) Wilson: 59,
3.) Sachar: 53,
4.) Cabot: 40,
5.) Brezina: 31,
6.) Kastner: 26
7.) Shan: 21,
8.) Defoe: 16,
9.) Milne: 15,
10-11.)Szabó Mag-da,
Janikovszky Éva: 12-12 fő
12-13.) Fekete Ist-ván,
Mongomery: 10-10 fő |
1. Rowling, J. K. Harry
Potter... |
123
|
|
2. Cabot, Meg A neveletlen
hercegnő naplója |
33
|
3. Sachar, Luis Laura
titkos társasága |
29
|
4. Kastner, Eric
A
két Lotti |
26
|
5. Sachar, Louis Bradley
az osztály réme |
24
|
6. Shan, Daren Daren
Shan sorozat |
21
|
7. Wilson, J. Kettős
játszma |
18
|
8. Defoe Robinson
Crusoe |
16
|
9. Milne Micimackó |
15
|
10. Wilson, J. Lányok
pácban |
14
|
11-12. Brezina, Thomas
Hogyan
változtassuk
békává a tesónkat? (Fiúk kizárva sorozat) |
13
|
10-12. Brezina, Thomas
Te
vagy a kedvenc
ellenfelem (Fiúk kizárva sorozat) |
13
|
13-14. Janikovszky Éva
Aranyeső/
Velem mindig történik... egyéb Janikovszky-könyvek |
12
|
13-14. Szabó Magda Abigél |
12
|
15. Wilson J. A kofferes
kislány |
11
|
16-17. Fekete István
Vuk |
10
|
16-17. Travers, P.A.
Mary
Poppins |
10
|
18-19. Fekete István
Tüskevár |
9
|
18-19. Wilson, J. Micsoda
anya! |
9
|
20. Lowry, Lois Az
emlékek őre |
8
|
21-23. Dumas, A. A
három testőr |
7
|
21-23. Cabot, Meg Egy
igazi amerikai lány |
7
|
21-23. Wilson, J. Szerelmes
lányok |
7
|
24-26. Schmidt, Annie
Macskák
Társasága |
6
|
24-26. Exupery, A. A
kis herceg |
6
|
24-26. Időcsavar |
6
|
27-35. Móra Ferenc A
rab ember fiai |
5
|
27-35. Tatai Sándor Kinizsi
Pál |
5
|
27-35. Twain, Mark Koldus
és királyfi |
5
|
27-35. Sushton, R. Poppy |
5
|
27-35. Brezina, Thomas
Számláld
meg a csillagokat |
5
|
27-35. Montgomery, L.M.
Anne-sorozat
(1-8.) |
5
|
27-35. Montgomery, L.M.
Emily-sorozat
(1-5.) |
5
|
27-35. Fehér Klára Bezzeg
az én időmben |
5
|
27-35. Libabőr sorozat |
5
|
A fiúk emlékezetes
olvasmányai
Szerző, cím
|
Szavazat
(fő)
|
Szembetűnő a két névsor
közötti különbség mind a lányok válaszadói hajlandóságát, mind az olvasott,
emlékezetes élményként megőrzött szerzők, könyvek összetételét illetően.
Kiáltó ellentét az érdeklődési körökben, a témákban és mi mégis azonos
tantervek szerint, azonos tankönyvekből, azonos szempontok szerint oktatjuk
őket! Ideje lenne végre tudomásul venni, éppen a hatékonyság növelése érdekében,
hogy a nemekhez kötődő érzelmi, intellektuális igények ezekben az években
már radikálisan különböznek. A szerzők összesített rangsorát itt is érdemes
felvillantani:
1. Rowling 108,
2. Fekete István: 45,
3. Sachar, Louis: 31,
4. Defoe, D.: 20,
5-7. Twain, Verne, Shan:
13-13,
8-9 Tolkien, Salvatore:
12-12,
10. Exupery: 11,
11. Milne: 10 szavazattal
Összesen 414 fiú adott
vissza kitöltött kérdőívet! |
1. Rowling, J. K. Harry
Potter... |
108
|
2. Fekete István Tüskevár |
21
|
3. Defoe Robinson
Crusoe |
20
|
4. Fekete István Vuk |
18
|
5-6. Shan, Daren Daren
Shan sorozat |
13
|
5-6. Twain, M. Tom
Sayer – Hucklebery Finn |
13
|
7-8. Sachar, L. Stanley
a szerencse fia |
12
|
7-8. Salvatore , R. A.
Star
Wars könyvek |
12
|
9. Exupery, A. A kis
herceg |
11
|
10. Milne Micimackó |
10
|
11. Tündérmesék (népmesék,
Grimm mesék) |
9
|
12. Verne J. Némó
kapitány |
8
|
13-18. Dumas A. A
három testőr |
7
|
13-18. Tolkien A Babó |
7
|
13-18. Móra Ferenc A
kincskereső kisködmön |
7
|
13-18. A vér szava
(Diablo)=
Szerepjáték könyv |
7
|
13-18. Sachar, L. Bradley
az osztály réme |
7
|
13-18. Kniht, E. Lassie-könyvek |
7
|
19-22. Kastner, Eric
A
két Lotti |
6
|
19-22. Fekete István
A
koppányi aga testamentuma |
6
|
19-22. Sachar, L. David
nem hagyja magát |
6
|
19-22. Janikovszky É.
Kire
ütött ez a gyerek és más Janikovszky-könyvek |
6
|
23-27. Móra Ferenc A
rab ember fiai |
5
|
23-27. Sachar , L. Az
emlékek őre |
5
|
23-27. Verne, J. Kétévi
vakáció |
5
|
23-27. May, K. Winnetou |
5
|
23-27. Tolkien Szilmarilok |
5
|
A lassanként formálódó, erősödő nemi
szerepekhez igazodó érdeklődési profilok fiús és lányos vonásai jól felfedezhetők
a fenti két listában. Ezek tudatos felhasználására ad jó példát a Tóth
Krisztina és Valaczka András által szerkesztett, írt, 5. és 6. osztályosoknak
készült tankönyv (Irodalmi ikerkönyvek). Önmagában a műválasztás is alkalmanként
megengedő mindkét nem számára, továbbá a szöveghez kapcsolódó kérdések
(önismereti, ismeretterjesztő jellegű elágazások) és a szöveget követő
olvasmányajánlások ugyancsak tekintetbe veszik a fiúk és a lányok sajátos
érdeklődési köreit, választási szokásait, élményfeldolgozási stratégiáit.
A kedvelt
szerzők nemektől független, összesített listájának eleje ugyancsak a kortárs
(amerikai) szerzők dominanciáját bizonyítja:
1. Rowling:
231, 2. Sachar: 84, 3. Wilson: 59, 4. Fekete I. 55, 5.
Cabot: 40, 6. Defoe: 36, 7. Shan: 34, 8. Brezina: 31,
9. Kastner: 26, 10. Milne: 25, 11. Twain: 18, 12. Exupery:
17 szavazat.
Azonos kérdésre
1977-ben,
– negyedszázaddal korábban – egy országos vizsgálat adataiból még a következő
névsor állt össze: May, Gárdonyi, Fekete I., Petőfi, Cooper, Molnár
Ferenc, Jókai, Benedek Elek, Arany János és Verne. Két évtizeddel később,
1997 késő őszén egy hasonló módszerű, megismételt vizsgálatban pedig
a következőkből állt az élmezőny: Móricz, Gárdonyi, Molnár, Jókai, Fekete
I. Mikszáth, Knight, Tamási, Petőfi, Móra. A nemzeti klasszikusok dominanciája
(7-9 fő) jól láthatóan megtört s egyedül Fekete István maradt "hírmondónak".
A 21. században már nem (és/vagy sokkal kevésbé) kell Gárdonyi, Jókai,
Molnár Ferenc, Arany, Petőfi, Tamási, Móra, hogy Benedek Elekről szó sem
essék?
Végül pedig vegyük szemügyre a vonzó,
példakövetésre ösztönző hősök névsorát! "Ha visszaemlékszel legkedvesebb
olvasmányaidra, azok hőseire, szereplőire, volt-e közöttük olyan, akire
szerettél volna hasonlítani, akinek tetteit, gondolatait követendőnek tartottad?"
A leggyakrabban választott
irodalmi hősök
Fiúk
|
|
Lányok
|
|
Hős
|
Fő
|
Hős
|
Fő
|
Bornemissza G. |
60
|
Nemecsek |
44
|
Winnetou |
58
|
Cecey Éva |
43
|
Nemecsek |
34
|
Bornemissza G. |
37
|
Robin Hood |
32
|
Toldi Miklós |
21
|
Dobó István |
25
|
János vitéz |
21
|
Toldi Miklós |
16
|
Lotti és Luise |
19
|
Sztrogoff Mihály |
16
|
Nyilas Misi |
18
|
Vadölő |
14
|
Winnetou |
14
|
Robinson |
12
|
Dobó István |
13
|
Baradlay Richárd |
11
|
Gergő (Kincskereső) |
11
|
A névsor rendkívül megnyugtató. Lám,
mégis fontosak a nemzeti kánont megtestesítő hősök! Valóban akkor, 1977-78-ban
még ilyen gyakorisággal jelentek meg egy 950 fős, a 10-14 éves korosztályt
reprezentáló országos mintában.
No és milyen
a leggyakrabban emlegetett hősök listájának eleje 2003 novem- berében a
budapesti XI. kerület VII. osztályos tanulóinak válaszai nyomán?
A fiúk által választott
hősök névsora
|
|
A lányok által
választott hősök névsora
|
|
Hős
|
Szavazat |
Hős
|
Szavazat
|
1. Toldi Miklós |
27
|
1-2. Harry Potter |
22
|
2. Harry Potter |
20
|
1-2. Hermione Granger |
22
|
3. Nemecsek Ernő |
16
|
3. Laura (Sachar) |
12
|
4. János vitéz |
14
|
4. Nemecsek Ernő |
11
|
5. Bornemissza Gergely |
8
|
5-8. Arwen (Tolkien) |
5
|
6-7. Aragorn (Gyűrűk
ura) |
7
|
5-8. Mia (Cabot) |
5
|
6-7. Legolas (Gyűrűk
ura) |
7
|
5-8. Cecey Éva |
5
|
8-10. Gandalf (Gyűrűk
ura) |
6
|
5-8. Daren Shan |
5
|
8-10. Boka János |
6
|
9. Gandalf (Tolkien) |
4
|
8-10. Micimackó |
6
|
10-19. Boka János |
3
|
11-12. Daren Shan |
5
|
10-19. Bornemissza
Gergely |
3
|
11-12. Pókember |
5
|
10-19. Bradley (Sachar) |
3
|
13-14. Baradlay Richárd |
4
|
10-19. Dobó István |
3
|
13-14. Robinson |
4
|
10-19. Emily (Montgomery) |
3
|
15. Dobó István |
3
|
10-19. Júlia (Shakespeare) |
3
|
|
|
10-19. Lassie |
3
|
|
|
10-19. Vitay Georgina |
3
|
|
|
10-19. Vuk |
3
|
|
|
10-19. Winnetou |
3
|
A fiúk nem egyszerűen kizárólag férfihősöket
választanak – szemben a lányokkal (Hermione Granger, Laura, Arwen, Mia,
Cecey Éva, Júlia, Emily, Vitay Georgina) – hanem jól érzékelhetően kissé
konzervatívabbnak, a tantervben foglaltakhoz erősebben kötődőnek mutatkoznak
a lányoknál. Mielőtt elhamarkodott következtetéseket vonnánk le a fenti
tényekből, hadd emlékeztessünk a kevesebbet olvasás, a korábbi élményeket
aktualizáló fiús "magatartás" korábban is tapasztalt tüneteire, s egyáltalán
az említések számának alacsony szintjére.
Mindent összevetve,
a címben szereplő nemzeti kánon és/vagy globalizáció feszültséget
az utolsó néhány táblázat töprengő elemzése után akár törés és/vagy
folytonosság dilemmává is szelidíthetjük. A nagyszabású piacbővítési
manőverként ugyancsak leírható európai uniós csatlakozásunk egyik előzménye,
szükségszerű hozadéka, kikerülhetetlen eredménye a kulturális piac egységesülése,
vagyis a nemzeti szempont, a saját történelem, a nemzeti kánon háttérbe
szorulása.
Hosszabb távon talán egy másik, az
európai azonosságtudat megerősödését jelenthetik mindezek a folyamatok.
Az arányokon, a mértéken azonban nagyon sok múlik. Mi marad tanterveinkben
kötelező és ajánlott olvasmányként? Melyek lesznek azok a közös, kölcsönösen
jól ismert "mesék", ahol az utalások, az idézetek rendszere még jól működik,
mert felidézhetővé válik 1-2 szó nyomán maga a teljes kontextus? Vagyis
jól tervezetten már most a nemzetek Európáját építjük-e iskoláinkban, média-politikában,
könyvkiadói, könyvtárfejlesztési stratégiákban, vagy netán éppen ezekben
az években is jól láthatóan erodálódik az igényes kortárs és klasszikus
irodalmi művekben kikristályosodott nemzeti kánon, a nemzeti azonosságtudat
történelemi ismeretekből, emberi kapcsolatokból, értékekből, példaképekből,
idézetekből, történetekből összeálló "gyémántmagja"?
Európa, mi több maga az euro-atlanti
nagy régió kultúrájának java és szennye bizony már jól láthatóan itt van,
körülvesz, átitat, elbűvöl bennünket. Néhány kérdés azonban ellenállhatatlanul
felmerül. Mi ettől radikálisan átalakulunk? Vagy inkább csupán módosul
azonosságtudatunk, önismeretünk, önbecsülésünk, magabízásunk, tettrekészségünk,
érzékenységünk? Maradhatunk-e egyáltalán azok akik voltunk vagy
alapvetően és szükségképpen "új nép, másfajta raj" születik manapság ebben
a jó nyolc évtizede beszűkített Kárpát-medencében?
Amint a fentiek
mutatják, mi boldogan magunkhoz öleltük ezt az új Európát, már félreérthetetlenül
itt, velünk van. No és a másik oldal? Mi ott vagyunk Európában? Ők is befogadtak
bennünket? Többet tudnak mostanában rólunk, mint 10-20 éve? Gazdagodtak
valamelyest a mi kultúránktól? Könyveinkből, zenénkből, filmjeinkből, képzőművészetünkből,
építészetünkből? Vagy egyszerűen csak a piacunk, a vásárló-erőnk, a pénzünk
kellett? Mert az áru folyamatosan ömlik, mi pedig vevők vagyunk...
Jegyzetek
1 Köszönet Gyurcsó Zsuzsa
igazgató asszony kezdeményező, támogató munkájáért.
2 A kérdőívek feldolgozásáért
hálás köszönettel tartozom Pattantyús-Ábrahám Sándorné és Simon Jánosné
kollégáknak. |
|