|
KONCZER
KINGA
Egy kutatás részletei
Hajas Tibor "pillanat utáni" pillanatai
Jelen írásomban azt szeretném megvizsgálni,
mi az, ami Hajas Tiborban és Rudolf Schwarzkoglerben közös (lehet), nevezetesen,
hogy miért választják "kifejező módszerül" az "emberi testtel végrehajtott
szadisztikus (szimulált) kísérleteket"1.
Hajas művészetével kapcsolatban elemzem a maszk szükségességének és viselésének
kérdését, és a világ egyben-látására tett kísérleteket, a "prima materia
keresésének"2 miértjét –; s szükségesnek
tartom, hogy kitérjek a fotó mint dokumentáció problematikájára is.
I.
Beke László írja Hajas utolsó éveiről,
hogy mindinkább a vizuális médiumok használata felé fordult, s ebből kiolvasható
költészetfelfogása: végzetes tartalommal ruházni fel a formát. Hitelesítette
azt a formát is, mely hagyományos környezetben esetlegesnek számítana;
valódi performance-művész volt: próbatételek során át jutott el önnön teste
felszabadításáig – ám az "emberi" határainak átlépéséért nagy árat fizetett:
"pusztulás és totális szabadság lett a jutalma"3.
S e kettő talán ugyanaz. Ahogyan Földényi F. László írja Schwarzkogler
művészetfelfogásáról: "saját pusztulásának ünnepét üli"4.
Mindketten azt a pontot keresik, ahol a fény és a sötétség, a fájdalom
és a gyönyör oly módon ér össze, hogy már nincs különbség a kettő között,
hogy többé nem lehet szétválasztani az érzéseket: "Minden egy", herakleitoszi
értelemben.5 Költői egyben-látásra törekszenek,
átlépnek egy határt – "úgy érzem, mintha egy lennék a sok csillag közül"6.
II.
A performance határterületeken keresi
a szépséget. A művészeten belül maradva, ám a veszélyt nem mímelve. "Abberráns",
hiszen a biológiai és a lelki tűrőképességet teszi próbára. Az önarckép-műfajt
hosszabbítja meg, reális eseménysort mutat be: egy performance-ban nincs
szerep.7 Nincs maszk sem?
Hajas művészetében
a maszk kiemelkedő fontosságú (állandó Öndivatbemutatást folytat).
Kérdés, hogy ez a maszk ráégett-e az arcára (akárcsak David Bowie-éra,
akárcsak a transzvesztitákéra)? Magánmítologiát alakít ki – s a szerep
átveszi személyiségének helyét. Személyiségkeresése során a határokat a
végsőkig tolja ki: környezetét és önmagát állandóan próbára teszi.
Fontos a maszk
színházi vonatkozása (bár Hajas esetében a maszk nem szó szerint értendő,
nem tárgyként, inkább "image"-ként), a görög színház maszk-alkalmazásának
miértje: a síron túlról jövő hang előhívása.8
Csupán egy álarc mögül bújhat elő a túlvilág tapasztalata? Az álarc nemcsak
valamit takar el: eltakarhatja azt is, ami nincs, eltakarhatja (nem
létező) önmagam magam elől. Más kérdés, hogy Hajas hitt-e abban, hogy létezik
egy statikus pont, melyből megszólal, melyből beszél, tehát létezik egy
individuum a szubjektumok mögött, létezik egy öntudat a tudatok mögött.
Hitt-e vajon abban, hogy van arca, melyet álarc segítségével elrejt – avagy
megtalál? Számomra úgy tűnik, tudta, hogy az autentikus arc megtalálása
lehetetlen – az összes álarc együttesen adja az arcot –, s ezt az arcot
kereste, bár azt is tudta, hogy ez a keresés öncélú. Keresés magáért a
keresésért – hiszen minden maszkot felpróbálni lehetetlen.
Oscar Wilde-ot
csak a maszk érdekelte – gyűlölt mindent, ami kendőzetlennek akar tűnni.
Mondván, hogy olyan nem létezhet. Mindig csak maszkokat láthatunk – a maszkok
mögötti láthatatlant kevesek találhatják meg. Ezért művelnek veszedelmes
dolgot azok, akik a látszat mögöttit, a szimbólumok értelmét, megfejtését
keresik. Wilde ott van minden műve mögött, más-más álarcban, minden szereplőjében
– megsokszorozza önmagát –, "mert az álarcok megválasztásának szabadsága
egyenlő a művész szabadságával"9.
Ez a szabadság
Hajas szabadsága is. Az egyetlen formája a szabadságnak ez az öncélú önkeresés;
annak keresése, ami által "egyben-látásra" képes – Hajas keresi az esztétikai
létet.
S az esztétikai
tapasztalat a művészet által lehetséges. A művészet (ön)reflexiója de-
és rekonstrukció által (is) történhet, "unmaking" által, művészet- és önmegsemmisítés
által.10 Önmutogatás, sokkolás által. Önkísérletezések
által.
III.
Miért a test vált a kísérletek
tárgyává? Miért a művész önnön teste? Hogyan jut el az emberi testhez
mint új vizuális értelmezési lehetőséghez?
"A testi kínszenvedés
az igazság pillanatát jelentette a túlvilágon."11
A spiritualitás tárgyakba és testekbe rögzülését Klaniczay Gábor a késő
középkori vallási színház kialakulásához köti: az emberek a vallás kérdéseit
színházi formában élték át. A flagellánsok menetének többszöri felelevenedése
mutatja az önmarcangolás szükségességét: a vezeklés eszközét látták benne,
s a megvilágosodás eléréséhez vezető út is a test sanyargatása által történik.
Klaniczay megemlíti még a "színpadias vallásosság" hivatalos ünnepét, s
a misztériumjátékokat, az élőképekre támaszkodó prédikációt is... Az áldozat,
az áldozás, a test büntetése egy magasabb létélmény eléréséhez szükségszerűek.
"Vallás híján,
amely jelentést adna a tetteknek [...] úgy tűnik, mintha egy transzcendenciától,
formáktól és struktúrától megfosztott korban (vagyis ahol nincsenek ünnepek,
rituálék, áldozatbemutatások, kannibállakomák, szertartások, liturgiák)
felmerülne az igény a ceremoniális világhoz való visszatérésre, a test
elementáris színvonalán játszódó gesztusok immanenciája révén."12
Egy deszakralizálódot
társadalomban, amelyben nincs hely a művész számára, a művész kénytelen
feladni művész rangját, eltávolodni a társadalomtól, s szenvedést venni
magára – formát és anyagot adni az erőknek, hogy a művészettörténet nullfokán
kezdhesse újra az alkotást: a test válik tárggyá, nem teremt többé tárgyakat,
önmagát akarja újraalkotni, új lénnyé akar válni, aki új viszonyban áll
a világegyetemmel: új testet, új tudatot akar. A műalkotás a művész testének
kivetülése. A testet valódi, új, eleven templommá akarja avatni.13
"Az, aki saját
magával kísérletezik, lemond emberi voltáról és elkárhozik. A performer
belép saját víziójába. Onnan visszatekintve minden létező puszta káprázat,
hallucináció, alacsonyrendű valóság."14
IV.
"Én, mint
tökéletlen lény, aki a tökéletes pillanatot keresi – és a tökéletesség
rémisztő. A tökéletesség azt jelenti: totális, megváltoztathatatlan, jóvátehetetlen.
[...] a művészetnek semmi köze az idő folyásához. Meg kell állítania a világot.
Vagy legalábbis megpróbálni; elkülöníteni, teremteni és megmutatni pillanatokat,
képeket, melyek érdemesek arra, hogy így érjenek véget."15
Ahogyan Földényi szerint Schwarzkogler
is a pillanatokra helyezte a hangsúlyt (a folyamat helyett), hogy magát
az életet állítsa meg,16 úgy Hajas is "megmutatni"
akarja a pillanatot. Ám a pillanat megmutatása veszélyekkel jár: a performance,
az akció dokumentálásának eredménye: egy galériabeli kép. A művészetekre
erőltetett keret megbontása (mely a neoavantgarde műfajok megszületésének
oka)17 után az "alkotás" visszalép a keretbe,
ismét bekereteződik, megszűnik gyakorlati funkciója. Újra formálissá válik,
"mesterművé", mely a saját pillanatát túléli, mely puszta történelem. S
ez eltávolodás a művészet "új", funkcionális felfogásától (mely a muandó,
az átmeneti, az önmagát elsorvasztó művészi munkát választotta ideálul)18.
A fotó, a
film, a videó dokumentál. A fotó képzőművészeti médium: a fotó mint médium
és a test mint médium a fénykép síkján egymásra tapad. Beke László írja
a happeningek kapcsán, hogy azok célja a katarzis – az a katarzis, mely
a görög színházban még lehetséges volt. A mindennapi szférájába akartak
behatolni, oda, ahol minden "az, ami" és nem illúzió. Tárgyai reális "ready
made"-ek, a művészet többé nem művészet, a művészet az élet maga – ám forradalmasító
szándékuk csupán elméletben működhet. Utópikus jellegű kísérletek ezek:
a műalkotás műalkotás marad.19 A fotó is
ezt segíti elő: tárggyá degradálja az egyszerit, ezáltal "forgalomba hozza",
kereskedelmi forgalomba. (Ahogyan Hajas is leírja: "A test az egyetlen
valóban megbízható médium.")20
A (nem-színházi)
performance az, mely megközelítheti a nem művészi módszerekkel, nem művészi
kontextusban létrehozott művészetet – ezek szerint Hajas "színházi performance"-művész
volt? Hiszen fotói az öt kaprowi kategória21
első kategóriájába kerülnek. Ha Kaprow ugyanezen tanulmányának alapkutatói
magatartását vizsgáljuk, a fényképet tekinthetjük egy kutatás részeként,
amikor is egész szituációk elemzéséhez dokumentációra van szükség. (De
a fotó akkor is csupán "nyomat".)
Az akció,
melynek definíciója "laza" (happening, nyilvános – direktebb – cselekmény,
képzőművészeti rendezvény, magányosan végrehajtott gesztus; mindenfajta
"élőben" realizált képzőművészeti munka)22
képzőművészeti tárgyban merevedik meg. Avagy Hajas számára a fotózás aktusa
lett volna lényeges? Véleményem szerint számára az "alkotás" szöveget és
fotót, azaz dokumentációt feltételezett. A válasz egyszerű volna, ha a
body art azon akciói közé sorolnánk Hajaséit, melyek eleve a fényképezőgépnek
készültek. És természetesen vannak ilyen képei is, hiszen akcióit és képeit
mindig gondosan megtervezte. Ám vannak performance-ai, melyek esetében
ez a válasz nem kielégítő (például "húsfestményei").
Miért van
szükség az egyszeri és megismételhetetlen dokumentálására? Az öröklétbe
emelni azt? Az akció részvevője átél valamit – a "művészi egység" érzését
–, ám azt "hazavinni", magáévá tenni nem képes, hiszen amint birtokolni
akarná azt, az széthullana, töredékké válna. A fénykép egy-egy ilyen töredék
lenne? "Bizonyíték", hogy valaki ott volt, tapasztalata az evilági időszámításon
kívül eső, örök volt; dokumentáció – ám mindezek ellenére mégis csak töredék?
Hiszen az időtlenség mint tapasztalat nem ugyanaz a pillanat örökkévalóvá
tételével – a fotó által meg is hal ez a pillanat. A fotó megmutat, feltár
valamit: azt, hogy a mulandó örök, az élet egyenlő a léttel.23
"A művész
érzékeny a formára; a sorsra. Megkezdi a kiképzést. A feladata eddig az
volt, hogy továbbsegítse, vagy újrakezdje a világot. Most már komolyabb
dolga van. Meg kell állítania és be kell fejeznie. Övé az utolsó pillanat.
Eközben – éppen, mert ő dolgozik és nem rajta dolgoznak – pontosan ezt
a pillanatot mulasztja el. Ezért történik minden performance az utolsó
pillanat után, egy kísértetvilágban."24
Felhasznált irodalom
A performance-művészet.(szerk.
Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000.
Hajas Tibor 1946-1980.
magyar műhely-d’atalier-paris, 1985.
Beke László. Médium/elmélet.
Balassi, BAE Tartóshullám-Intermedia, Bp. 1997.·
Szabolcsi Miklós. A
neoavantgarde. Gondolat, 1981. ·
Chalupecky, Jindrich.
Művészet és áldozat. in. Holmi, 92/8.·
Barthes, Roland. Beszédtöredékek
a szerelemről. Atlantisz, Bp. 1997.·
Gergely Ágnes. Nyugat
magyarja: esszénapló William Butler Yeatsről. Szépirodalmi, Bp. 1991.
Cserna Sándor. Wilde-breviárium:
a művészet és a szép kedvelői számára. Rózsavölgyi, Bp. 1923.
Kaprow, Allen. Assamblage,
environmentek és happeningek. Artpool, Balassi, BAE-Tartóshullám, Bp.
1998.
Jegyzetek
1 Földényi F. László.
Az érzékek purgatóriuma: Rudolf Schwarzkogler. in. A performance-művészet.
(szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000.
(p.185-191.) p. 185.
2 uo. p.190.
3 Beke László. Hajas
Tibor. in. Hajas Tibor 1946-1980. magyar műhely-d’atalier-paris,
1985. p.5
4 Földényi F. László.
Az érzékek purgatóriuma: Rudolf Schwarzkogler. in. A performance-művészet.
(szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000.
(p.185-191.) p. 186.
5 Bár Pethő Bertalan
véleménye az, hogy Schwarzkogler művészetével kapcsolatban nem lehetséges
az "egység", "a láthatatlan láthatóvá tétele" megjelölések alkalmazása
(ld. Pethő Bertalan. A "burok" művészisége. Rudolf Schwarzkogler akcióinak
esztétikájáról. in. A performance-művészet.[szerk. Szőke Annamária]
Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000. p. 246-253.). Ám a Holmiban
lejátszódott esztétikai vita dolgozatom szempontjából lényegtelen, csupán
Földényi Schwarzkogler művészetének egy megközelítésével értek egyet –
s e megközelítést használom fel Hajas Tibor akció(-fotó)inak témaelemzéséhez.
6 Idézet Rudolf Schwarzkoglertől.
(idézi Földényi F. László in. uő. Az érzékek purgatóriuma: Rudolf Schwarzkogler.
in. A performance-művészet. [szerk. Szőke Annamária] Artpool, Balassi,
Tartóshullám, Bp. 2000. [p.185-191.] p. 190.)
7 A performance jellemvonásait
Beke László cikke alapján soroltam fel (Beke László. Az emberi test
és a médiumok – képzőművészet és színház között. in. uő. Médium/elmélet.
Balassi, BAE Tartóshullám-Intermedia, Bp. 1997.)
8 "...amint a görög tragédia
álarcainak is mágikus funkciója volt állítólag: a hangnak alvilági eredetet
adni, eltorzítani, idegenné tenni, a síron túli világból előhívni." (Barthes,
Roland. Beszédtöredékek a szerelemről. Atlantisz, Bp. 1997. p.140.)
9 Idézi Cserna Sándor
(uő. Wilde-breviárium: a művészet és a szép kedvelői számára. Rózsavölgyi,
Bp. 1923. p. 25.)
10 Szabolcsi Miklós.
Előszó. in. A neoavantgarde. Gondolat, 1981.
11 Klaniczay Gábor. Elgyötört
test és megtépett ruha. Két kultúrtörténeti adalék a performance gyökereihez.in.
A performance-művészet. (szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi,
Tartóshullám, Bp. 2000. (p. 145-185.) p. 154.
12 Glusberg, Jorge. Bevezetés
a testnyelvekhez: a body art és a performance. in. A performance-művészet.
(szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000.
(p. 90-115.) p. 99.
13 Chalupecky, Jindrich.
Művészet és áldozat című tanulmánya alapján. in. Holmi, 92/8.
14 Hajas Tibor. Performance:
a halál szekszepilje (A kárhozat esztétikája). in. Hajas
Tibor 1946-1980. magyar műhely-d’atalier-paris, 1985. p.17
15 Hajas Tibor. Nyilatkozat
a sydney-i biennálé számára. in. Hajas Tibor 1946-1980. magyar
műhely-d’atalier-paris, 1985. p. 14.
16 ld. Földényi F. László.
Az érzékek purgatóriuma: Rudolf Schwarzkogler. in. A performance-művészet.
(szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000.
p. 185.-191.
17 Kaprow, Allen. Assamblage,
environmentek és happeningek. Artpool, Balassi, BAE-Tartóshullám, Bp.
1998.
18 Rothenberg, Jerome.
Új modellek, új nézőpontok: jegyzetek a performance poétikája elé. in.
A performance-művészet. (szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi,
Tartóshullám, Bp. 2000. p.67-77.
19 ld. Beke László. Az
emberi test és a médiumok – képzőművészet és színház között.
in. uő. Médium/elmélet. Balassi, BAE Tartóshullám-Intermedia, Bp.
1997.
20 Hajas Tibor. Performance:
a halál szekszepilje (A kárhozat esztétikája). in. Hajas
Tibor 1946-1980. magyar műhely-d’atalier-paris, 1985. p.17.
21 Ezen öt kategória
(mely a művész választásán alapszik) a következő:
1.művészi módszerrel alkotott, művészi kontextusba helyezett alkotás
2. nem művészi módszerrel alkotott, művészi kontextusban kiállított alkotás
3. művészi módszerrel alkotott, nem művészi kontextusban kiállított alkotás
4. nem művészi módszerrel, nem művészi kontextusban kiállított alkotás
5. nem művészi módszerrel, nem művészi kontextusban kiállított alkotás,
melyet alkotója sem tekint művészetnek, ám mégis tudja, hogy néha azzá
válhat
ld. Kaprow, Allen. A nem-színházi performance. in. A performance-művészet.
(szerk. Szőke Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000. p. 46-67.
22 ld. Beke László. Az
emberi test és a médiumok – képzőművészet és színház között. in. uő.
Médium/elmélet. Balassi, BAE Tartóshullám-Intermedia, Bp. 1997.
23 S én ezek alapján
értelmezem Földényi megállapítását, miszerint Schwarzkogler a töredékekben
keresi a teljességet – ld. Földényi F. László. Az érzékek purgatóriuma:
Rudolf Schwarzkogler. in. A performance-művészet. (szerk. Szőke
Annamária) Artpool, Balassi, Tartóshullám, Bp. 2000. p.185-191.
24 Hajas Tibor. Performance:
a halál szekszepilje (A kárhozat esztétikája). in. Hajas
Tibor 1946-1980. magyar műhely-d’atalier-paris, 1985. p.17. |
|