|
BABUS
ANTAL
"Modora a lélek minőségének
leplezését szolgálta"
Menedékház. Sárközi Márta
emlékkönyv
Egerben tanuló keresztlányom már harmadik
éve naponta minimum kétszer átbaktatott a város főterén, amikor is bátorkodtam
megkérdezni tőle, hogy ki készítette Dobó István ott álló szobrát. Mit
tudom én! – hangzott a gyors és csattanós felelet. A sors különös szeszélye
folytán, pár nappal később gimnáziumi osztályában ugyanezt kérdezte a magyartanára
is, s csak egy diák tudta a helyes választ: az én, immár "kiművelt" keresztlányom!
Óhatatlanul is ez az eset jutott eszembe Sárközi Márta emlékkönyvének olvasása
közben, aki szerint "az utcai szobor kizárólag a galambok és verebek számára
készül". Mellbevágó kijelentés egy németül, franciául, olaszul, angolul
csaknem anyanyelvi szinten beszélő, nagypolgári entellektüel családból
származó hölgytől, aki ráadásul Molnár Ferencnek (A Pál utcai fiúk
írójának) és Vészi Margitnak (Ady Margitájának) volt a lánya, akinek a
második férje – Sárközi György – 1935-38 között a népi mozgalom legjelentősebb
folyóiratát, a Választ szerkesztette, s aki 1946-tól három esztendőn
át maga is az újraindított Válasz körül bábáskodott kiadóként és
szerkesztőként. Senki se gondolja azonban, hogy azért indítom ezt a könyvismertetést
ezzel az aranymondással – Sárközi Mártához illőbb stílusban: aranyköpéssel
–, mert ezt az egyet sikerült kibányásznom a 400 lapos könyvből. Dehogy!
Ez csak kedvcsináló, ízelítő egy rendkívüli asszony sziporkázó gondolataiból.
Bevallom,
mielőtt kézbe vettem a kötetet, szentségtörő gondolatok jártak a fejemben.
Azon morfondíroztam, hogy egy nem különösebben jelentős gyermekregény (Zsófi
könyve), pár fordítás (köztük Durell remek Családom és egyéb állatfajtákja)
és három év szerkesztői munka érdemessé tesz-e valakit egy emlékkönyvre.
Vajon – fortyogtam magamban – mikor számíthat emlékkönyvre Bálint Gábor,
a zseniális "vasfejű székely" (Arany János kifejezése), aki harminc nyelven
beszélt, vagy a tizenhat nyelvet ismerő, nem kevésbé zseniális erdélyi
Bitay Árpád? Be kellett azonban látnom, hogy rosszul közelítek a problémához.
Ez a kötet ugyanis elsősorban nem a "szakma" tisztelgése Sárközi Márta
előtt, nem a szerkesztőnek, még csak nem is a szépírónak állít emléket.
Ez a kötet a hajdani barátok kegyeleti gesztusa, őket dicséri, hogy nem
voltak restek papírra vetni emlékeiket, nem vonakodtak a kötet szerkesztőjének
mikrofonja elé állni. (S hogy a felkapott szálat elvarrjam: a két fentebb
említett erdélyi zseni – sajnos, az adósságlistát hosszan folytathatnám!
– mindmáig el nem készült emlékkönyve is a hajdani barátokat, tisztelőket,
kollégákat – mindannyiunkat – minősíti.)
Sárközi Márta
körül pedig nem volt barátban hiány. Lator László szavait kölcsönvéve,
ma már a magyar irodalom halhatatlanjainak számító íróink úgy jártak hozzá,
"mint a sérült lelkű kamaszok a mindenkinek nyitva álló lelki gondozóba".
Rendszeresen megfordult nála a népi írók színe-java: Németh László, Illyés
Gyula, Szabó Lőrinc, Szabó Zoltán, Sinka István, Féja Géza, az egészen
más életérzésű Pilinszky János és Juhász Ferenc, az Eötvös Collegium utolsó
nemzedékének költői és filoszai: Fodor András, Lator László, Domokos Mátyás,
Gyapay Gábor stb. S ki mindenki még! A hosszas enumeráció helyett egy valakit
még föltétlenül meg kell említeni, akit a háziasszony talán mindenkinél
jobban szeretett és tisztelt, s akin – nagy szó! – sohasem köszörülte borotvaéles
nyelvét: Bibó Istvánt. A lenyűgöző névsor azonban ne tévesszen meg bennünket!
Sárközi Márta nem működtetett irodalmi szalont. Kamaszkorát drága, előkelő
külföldi internátusokban töltötte, nyughatatlan anyját követve Rómában,
Berlinben élt, de a nagyvilági környezet nem szédítette el, s ízlésétől
idegen volt mindenféle szalonosdi és sznobizmus. Kinevette, kigúnyolta
a finom kultúrlegényeket, ezeket – bocsánat, Sárközi Márta-idézet következik
– "lila fingnak" nevezte. Sárközi Márta nem szalonjával, hanem színes egyéniségével,
valamint segítő- és szolgálatkészségével, áldozatvállalásával vonzotta
magához az embereket. Kormos István jellemzése szerint olyan ember volt,
"akitől csak kapni lehetett, adni neki semmit". Segíteni azonban sohasem
farizeus módon, mások szeme láttára segített. Bevált módszere volt, hogy
az élelemmel megrakott kosarat letette a rászoruló lakásajtaja elé, becsöngetett,
s mielőtt még a házigazda kijött, elsietett. Mivel felsorolni is lehetetlen,
hogy nem túl hosszú élete során hány embert karolt föl, ezért csak egy
legendás esetet említek meg. Bibó Istvánt 1956-os szerepvállalásáért a
hat év börtönbüntetésre ráadásképpen még vagyonelkobzásra is ítélte a Kádár-rendszer
bírósága. A végrehajtás napján Sárközi Márta saját költségén visszavásárolta
a bútorokat és visszaszállíttatta a Bibó-családnak.
Szellemi dolgokban
is hallatlanul nagyvonalú volt. Nem izgatta, hogy akadtak olyan barátai,
akik az ő kontójára vállaltak el fordításokat, hogy bár az ő közreműködése
nélkül ezek a fordítások nem lettek volna épkézláb szövegek, a kinyomtatott
könyvben Sárközi Márta egy köszönő szó erejéig sincs megemlítve.
Vonzerejének
másik titka függetlensége, a társadalmi elvárások, a világi érvényesülés
semmibevevése volt. Miután a Nyúl utcai villája elúszott a Válasz
nyomdaköltségeire, a Választ pedig betiltották Rákosiék, Sárközi
Márta nem vállalt szellemi munkát, hanem tüntetően, a rendszerrel való
szembenállását demonstrálandó, beállt kétkezi munkásnak. Nem érezte rangon
alulinak, hogy műstoppolóként keresse meg a kenyerét. Nem ideológiák, elméletek,
s főleg nem előítéletek, tabuk és dogmák torzító tükrén át szemlélte környezetét,
hanem volt mersze valódi világot hörpinteni. Férje, Sárközi György 1945
tavaszán Balf közelében Szerb Antallal és Halász Gáborral együtt éhen halt,
de Sárközi Márta nem lihegett bosszúért, inkább felélesztette a Választ,
s férje szerkesztői örökébe lépett. Viselkedése példamutató volt akkoriban,
hiszen a Haladás című folyóirat körül csoportosuló polgári radikálisok
(Zsolt Béla, Rónai Mihály András, Faragó László stb.) zajosan követelték
a népi írók kiebrudalását a magyar irodalomból. Sőt, Horváth Zoltán – Sárközi
Márta első férje – azokat is ítélőszék elé kívánta állítani, akik Szabó
Lőrincet védelmükbe vették. (Enyhén szólva is különös, hogy többek között
az a Rónai Mihály András követelte harsányan a "feszítsd meg"-et, aki Mussolinit
versben dicsőítette.)
Az emlékkönyvek
típushibája, hogy rosszul értelmezett kegyeleti okokból nem hús-vér emberként,
hanem idealizált, hibátlan félistenként jelenítik meg előttünk az ünnepelt
személyt. Szerencsére, jelen esetben erről nincs szó. Barátai Sárközi Márta
egyéniségének ellentmondásos oldalairól is nagy szeretettel, de kertelés
nélkül nyilatkoztak. Megtudjuk, hogy illemszabályokat lefitymáló hetykesége
időnként magamutogatásba csapott át. Előfordult, hogy a kirándulásból hazafelé
jövet a zsúfolt HÉV-en táncra perdült és divatos slágereket énekelt. Barátai
irultak-pirultak, de őt ez nem zavarta. Arról is értesülhetünk, hogy húsz-harminc
évvel fiatalabb barátainál ő fürdette az újszülötteket, de saját első és
második házasságából származó fiait rövid időre beadta Sztehló Gábor legendás
intézetébe, a Gaudiopolisba, hogy ő az irodalomnak élhessen.
Sárközi Márta
szerette meghökkenteni a környezetét, s ezt leggyakrabban szabadszájúságával
érte el. Ha lenne a magyar irodalomnak ostoba Guiness Rekordok Könyve,
ebből a szempontból minden bizonnyal a dobogó legmagasabb fokára állhatna.
Ő volt a legtrágárabb női írónk, szerkesztőnk. "Gyönyörű szájáról olyan
természetességgel gördültek elő a legvaskosabb káromkodások – írta róla
Kormos István –, hogy egy jutasi őrmestert is pirulásba döntött volna,
még Sinka István és Féja Géza is megkapaszkodott az ablak alá kirakott
fapadba, s csak néztek mereven a szemközti Hunyad-oromra." Szabadszájúsága
azonban nem a cseléd, a kocsis mocskosszájúsága volt. Ugyanaz a káromkodás
nem ugyanúgy hangzik egyik vagy másik szájból. Sárközi Márta elegáns úri
nő maradt káromkodás közben is. Elegáns volt, amikor jótékonykodott, s
elegáns volt, amikor káromkodott! Éppen jótékonykodásának vezérelve – "Be
jó lenni és rejtve lenni jónak" – valószínűsíti Szabó Zoltán meglátásának
igazát: "Modora a lélek minőségének leplezését szolgálta." Trágársága érzékenységét,
sebezhetőségét palástoló álarc volt csupán.
Véleményét,
meggyőződését ellenben sohasem álcázta, sohasem rejtette véka alá, hanem
nyers, már-már brutális őszinteséggel kimondta. A kommunizmusról lesujtó
véleménye volt, s ezt a következő formában vágta a szemébe egy történetesen
párttag látogatójának: "Aki ebben hinni tudott, az vagy ostoba vagy gazember.
Ha a környezetéből valaki elszegődött a kommunisták szekértolójának, tömören
csak annyit jegyzett meg, hogy az illető elkurvult, s megszakította vele
a kapcsolatot. Akadt azonban olyan személy is, akinek ezt is megbocsátotta.
Például Sarkadi Imre tiszta szívből, meggyőződésből, s nem érvényesülési
vágyból fakadó kommunistasága fölött szemet hunyt.
Ugyanilyen
nyíltan, magától értetődő természetességgel beszélt a már akkoriban is
tabunak számító, zsidósággal kapcsolatos kérdésekről. Az egyik emlékező
meg is ütközött rajta, hogy időnként "nem antiszemita, de a zsidókat kritizáló
mondatokat" is megengedett magának. Éppen ez a szellemi függetlenség különböztette
meg Sárközi Mártát a tömegemberektől: sem emberek, sem pártok, sem népek,
sem ideológiák – a sor bizonyára folytatható – tévedhetetlenségében nem
hitt. Amikor kéziratban elolvasta első férjének, Horváth Zoltánnak a Magyar
századforduló című művét, Angliában élő fiának, Sárközi Mátyásnak tömör,
velős és szellemes kritikát mondott róla (vö. Levelek Zugligetből):
"Én ezt a címet adnám a könyvnek: A magyar századforduló szocdem fejlődése
a Síp utcai hitközség szemszögéből." Sárközi Mártának többször lett
volna oka is és lehetősége is, hogy elhagyja az országot, de ő a legnehezebb
időkben is ragaszkodott szülőhazájához. Kimondatlanul is hű volt munkaszolgálatos,
mártír férje, Sárközi György életelvéhez, aki 1938 végén azt írta Erdei
Ferencnek, hogy marad Magyarországon, mert "Abban a zsidó emigrációban
pedig nem kívánok részt venni, ami mindig oda fut, ahol jobb dolga van."
Úgy van rendjén,
ha egy-egy emlékkönyv a főszereplője értékrendjét tükrözi. Széchenyi Ágnesnek,
a könyv szerkesztőjének köszönet jár a kötet körüli munkájáért, de sajnos,
jegyzetei, kérdésfeltevései, megfogalmazásai időről időre ütköznek Sárközi
Márta szellemiségével. Széchenyi nem sajnálta magától az íveket, s hatvanegynehány
lapos bevezetőt illesztett a könyv elejére. Önmagában ez nem lenne baj.
A baj az, hogy önkéntelenül is Karinthy Ady-paródiája jut róla az ember
eszébe, mert ebben a könyvben – persze, túlzok – "mindent" kétszer lehet
olvasni. Az előszó ugyanis jócskán idéz a könyvben később megszólaló személyektől,
s ennek következtében számtalan dolgot másodszor is olvashatunk. Azonban
még a "mindent kétszer mondásra" is fátylat lehetne borítani. Sokkal zavaróbb,
hogy Széchenyi Ágnes képtelen leplezni rokon- és ellenszenvét, s mindig
ugyanazoknak a kárára, illetve előnyére elfogult. Újra és újra a kákán
is csomót keresve, görcsösen igyekszik fogást találni a népi írókon, elsősorban
Németh Lászlón, másodsorban Illyés Gyulán.
Németh László
túlérzékeny, sértődékeny ember volt, Sárközi Mártára is meg-megneheztelt,
s időnként Sárközi Márta is vitriolos szavakkal illette az először a Válaszban
közzétett Iszony írójának "nyafogásait". Ennek ellenére mindkét
félhez méltatlan dolog levelezésük elé fejezetcímnek kiugratni a Megugatjuk
egymást idézetet. Sárközi Márta több ízben is értetlenül állt Németh
László kísérletei, például sajkódi aszkétikus gyakorlatai előtt, de tisztában
volt kivételes írói zsenijével. Németh László 1961-ben levelet írt Kádár
Jánosnak a bebörtönzött Bibó István érdekében. Ifjú Bibó István szerint
ez önzetlen, segítő szándékú cselekedet volt, de Széchenyi Ágnes azzal
igyekszik e gesztus fényét tompítani, hogy kiemeli: Németh László tegezte
Kádárt. Sem a levél születésének rendkívül szövevényes történelmi-politikai-taktikai
körülményeiről, sem arról nincs szó, hogy mennyire nyögvenyelős volt ez
a tegeződés.
Illyés egy
kicsit jobban jár, mint Németh László, de az ő esetében is számos finom
csúsztatás szemtanúi lehetünk. A nyilatkozó Rác András mozaikművész szerint
Sárközi Márta "1956 után Illyésre is haragudott, hogy az írók nem vitték
végig a bojkottot. Az volt Márta érzése, hogy aki ír, és akit hagynak írni,
az bizonyos fokig áruló..." Rác András megvallja, hogy tájékozatlan az irodalom
belső ügyeiben, de a szerkesztőnek illene tudnia, hogy éppen Illyés sztrájkolt
legtovább, csak 1960. március 9-én szólalt meg interjúban az Ország-Világban.
Tudatlanság ez vagy rosszindulat? Széchenyi Ágnes a Bibó-emlékkönyv kapcsán
is pálcát tör Illyés fölött, mert – úgymond – csak többszöri felszólításra
és unszolásra, késve küldte el azt a rövid beszédet, amit Bibó ravatalánál
mondott el. Széchenyi folyton okvetetlenkedik, s végül már a népi írók
iránti elfogultsággal aligha vádolható Halda Alíz kénytelen felvilágosítani
Illyés viselkedésének nyitjáról: kormányok jönnek, mennek, a nép marad.
Széchenyi előítéletessége éppen azért bántó és méltatlan a kötethez, mert
Sárközi Márta egész életében arra törekedett, hogy fölülemelkedjen a népi-urbánus
ellentéten.
Nem szeretnék
arányt téveszteni és a kelleténél többet foglalkozni Széchenyi Ágnessel,
de nem mehetek el szó nélkül elfogultságával vetekedő filológia pontatlanságai
mellett. Csupán egy-két példa! Széchenyi szerint Püski Sándor főként a
népi oldal jobbszárnyához tartozó írókat jelentette meg, s ide sorolja
Németh Lászlót, aki köztudomásúlag egész életében baloldali utópiákkal
birkózott. Szabó Dezsőt is a népi írók jobbszárnyára utalja, jóllehet Szabó
Dezső gondolatai erősen hatottak a népi írókra, de ő maga sohasem tartozott
közéjük! Nem csak a könyveknek, a tévedéseknek is megvan a maguk sorsa:
öröklődnek. Az egyik emlékező szerint Sárközi Márta "Balladásan szép nevét
Molnár Ferenctől kapta". Ezt a nyilvánvaló bakit – balladája Molnár Annának,
s nem Mártának van –, Széchenyi – az említett "mindent kétszer mond" módszerét
követve – gyanútlanul megismétli. A legbájosabb a 43. számú jegyzet szövege,
amely szerint Szakasits Árpád közreműködött "az SZDSZ megszüntetésében".
Bizonyos okoknál fogva Szakasits ebben a műveletben nem vehetett részt...
A szerkesztő
bosszantó hibái és egyoldalúságai azonban végül is feledhetőek, és úgyis
csak a szakemberek szemét szúrják. Aki szeret bepillantani az irodalmi
élet kulisszái mögé, aki szereti a szellemes, polgárpukkasztó, több vonatkozásában
talán nem is igaz, de találó gondolatokat, a kacagtató, vaskos, pikáns
ki- és beszólásokat, annak melegen ajánlom Sárközi Márta szép kiállítású,
remek papíron megjelent emlékkönyvét. (Magvető, Bp. 2004)
|
|