|
SÁNDOR
ZOLTÁN
Posztgondolatok
Fekete J. József POST – Szentkuthy
Miklós és művei című kötete kapcsán
"...az egyén egyéni
világa az egyetlen valóság..."
(Szentkuthy Miklós)
"Magyarázatokat magyarázni nagyobb szó,
mint dolgokat magyarázni, és több könyvet írtak könyvekről, mint bármi
másról: egyebet se teszünk, csak értelmezzük egymást. A világ hemzseg a
kommentároktól; írókban nagy a hiány" – írja Montaigne egyik esszéjében.
Néhány évszázaddal az első esszéíró után ez a kijelentés talán még igazabbnak
és helyénvalóbbnak tűnhet, hogy ha szem elől tévesztjük azt a tényt, hogy
az életnek és a könyveknek a szálai gyakran annyira egymásra épülnek, összekuszálódnak
és kibogozhatatlan egyveleggé válnak, hogy már aligha lehet a kellőképpen
különválasztani őket, és bizonyosan meghatározni, hol fejeződik be az egyik
és hol kezdődik a másik. Mellesleg ezt nem is szabad. Ha elfogadjuk Svetislav
Basara ama állítását, miszerint az írók manapság azok a csatornák, amelyek
egykor az udvari bolondok voltak, akkor ennek a létállapotnak az egyetlen
lehetséges következménye, az egyedüli lehetséges válaszút csakis
az, amit Füzi László szavaival élve Fekete J. József is leszögez POST
című kötetében: a borgesi modellben tisztelt virtuális valóságba való
belépés.
Már oly sokan
elmondták, hogy nem az számít, amit a szerző leír, hanem csakis az, amit
lejegyzett szövegével a közvetlen olvasónak mond. Az olvasmány az olvasatban
domborodik ki és válik teljes művé. Ahogyan Octavio Paz, mexikói költő
írja, ahány versolvasó, annyi költemény. Őt parafrazeálva Fekete
J. József Magánynapló című munkanaplójában (amelyből részlet olvasható
a POST Előszó helyett című fejezetében) megállapítja, hogy minden
monográfus egy másik élet(mű) (de)konstruktőre. Az élet és a valóság
csakis szubjektív úton fedezhető fel, önmagunkon keresztül érezhető át,
így az elolvasott mű is csakis az író-olvasó személyiségével, egyéni világnézetével
párosulva él tovább. Ezért téves lenne Fekete J. József POST című
Szenkuthy Miklós-monográfiáját – akárcsak a Szentkuthy életművel foglalkozó
korábbi írásait, valamint más jellegű szövegeit is – pusztán (élet)műértelmezésnek
és értékelésnek tekinteni. De tételezzük fel, hogy mégis csupán erről van
szó: ezesetben felmerül a kérdés, hogy valaki számára nem pont ez az olvasás
jelenti az életet, és ha az elolvasott művekről ír, akkor vajon csak azokat
értelmezi, azok által kiváltott benyomásait taglalja vagy egyúttal saját
életnaplóját jegyzi le. Már Danilo Kiš kitűnő parabolájában, A holtak
enciklopédiájában rámutatott arra, hogy minden emberi élet van annyira
fontos, hogy megérdemli azt, hogy "enciklopédiába szedjük". Ez a végtelen
humanizmus Szentkuthy életművében is fellelhető, amire Fekete J. József
is rámutat: "...meggyőződése, hogy egy lehullt tátikasziromban több értelem
lehet, mint Platónban, hogy a nagy művészet és a konyhai tortacifrázás
között alig van különbség...". A Nagy enciklopédiában egy fejezet mindenképpen
az író-olvasó monográfus részére is megadatott, aminek a lehetőségével
ő a maga módján él. Mindenesetre bátran leszögezhetjük, hogy Szentkuthy
életének és munkásságának a tanulmányozásával és feldolgozásával egyidőben
Fekete J. József a saját életét (is) boncolgatja, és annak megértésének
a keresésére indul. Ezt a POST legelején jelzi is: "Halálom lesz ez az
egyetlen téma, ez az egyetlen stílus."
Két évtizede
tartó Szentkuthy-tanulmányozás és ennek kapcsán három karcsú kötet (Olvasat
– Esszék Szentkuthyról; Olvasat II. – Újabb esszék Szentkuthyról;
Széljegyzetek Szentkuthyhoz) megjelenése után írta meg Fekete J.
József a POST-ot, amelyben megpróbálta egyesíteni, összegezni a
magyar irodalom páratlan zsenijével kapcsolatos tapasztalatait, benyomásait,
véleményét. A monográfia 18 fejezetében (külön, önálló esszéjében?, közülük
néhány szinte teljesen változatlanul került be korábbi kötetekből) kimerítő
módon szól Szentkuthy Miklós életművének az első és utolsó darabja között
ívelő tudatosságról, hiszen Szentkuthy végső művészi célja saját életmítoszának
a megírása volt, egy egyetemes művészi alkotás létrehozására törekedett;
művészi eljárásának a mibenlétéről, amelyekben ötvözi a nagy mítoszokat
és az apró, mindennapi realitásokat; rámutat arra, hogy Szentkuthy számára
nem annyira a gondolat fontos, inkább maga a gondolkodás, hogy Szentkuthy
írás közben soha nem gondolkodott műfajleméleti vagy esztétikai kategóriákban,
továbbá, bárkiről is szól, ír Szentkuthy, tulajdonképpen mindig magáról
beszél, ami meglátásom szerint szoros kapcsolatban áll azzal, hogy számára
az egyén addig érdekes, amíg egyedi, sajátos, különös, és ez a szélsőséges
szubjektivitás, ahogyan Fekete J. József is kiemeli, Szentkuthy elvitathatatlan
írói erénye... Továbbá, a műben szó van még Szentkuthy gyermekéveiről;
Szentkuthyról, mint apáról, férjről és szeretőről, a nőkkel való kapcsolatairól,
az általa megfogalmazott szerelem-állapotokról; Szentkuthyról, mint tanárról
(ahogyan Fekete J. József írja, tanári hitvallását Szentkuthy két fogalom
említésével foglalta össze: Jézus és Freud – vagyis a tanár szereti a gyerekeket
és egyben ismeri a gyermeklelket); szóalkotó tehetségéről, amire már Hamvas
Béla is felfigyelt; szellemiségéről, szellemi elődeiről, az utolsó másfél
század polgári filozófiája által kiváltott kétely szerepéről Szentkuthy
művészetében; a színház, a grand guignol és a haláltánc hármasságáról,
mint Szenkuthy ábrázolási módjának, alakjai megjelenítésének és szövege
stílusának jelentős mértékű meghatározójáról; az irónia, a deszakráció
és az idő, pontosabban az időtlenség (Fekete J. József is megjegyzi: "A
Szentkuthy-regények egyik nem rejtett célja az időnek a meghaladása, sőt
megszüntetése.") helyéről és szerepéről a Szentkuthy-életműben; írónk fordítói
tevékenységéről, külön fejezetet szentelve az Ulyssesnek stb.
Szentkuthyt
gyakran a magyar "újregény" szörnyetegeként is nevezték, és ezt a – ahogyan
Fekete J. József megállapítja – nem mindig pejoratív értelemben vett meghatározást
és szerepet mindenekelőtt a huszadik századi magyar irodalom próbaköveként
emlegetett, a "szörnyszülött" Prae című regényével érdemelte ki. A múlt
századelő prózairodalmának a megújítói kezdték hangoztatni, hogy lehetetlen
úgy felépíteni egy mű fabuláját, hogy az minden pillanatban, minden szegmentumában
élethű legyen, ha abba nem visszük bele magának a mű megszületésének a
folyamatát is. Az élet túlontúl összetett kategória, hogy bármiféle beskatulyázásnak
is megfelelne. S noha Fekete J. József esetében egészen másról van szó,
az a benyomásom, hogy Szenkuthy életének és műveinek, valamint saját olvasatának
a boncolgatásakor ő is gyakran él ezzel az "egyetlen élethű" leírásmóddal:
megpróbálja Szentkuthy műveit minél több szemszögből megvilágítani, rámutatni
azoknak esetleges utalásaira, megszületésük előzményeire, s ilyenkor másokat
is idéz, gyakran egyes meghatározásának megalapozása céljából magát a szerzőt,
sokszor "menet közben" életrajzi adatokat szúr be a szövegbe, de ez a sokrétű,
pillanatokra talán fragmentális jellegű levezetés, szerkesztésmód, egyes
adatok és érdekességek többszörös ismétlése egyáltalán nem borítja fel
a monográfia teljességét, gördülékenységét, sőt, éppen ellenkezőleg: ez
az eljárás teszi ezt a kötetet egyidőben olvasmányossá és hitelessé, mert,
Szentkuthy szavaival élve "a művészet nem katekizmust csócsáló jó óvónéni",
de, teszem hozzá, nem is a "beavatatlanok" számára érthetetlen és száraz
entellektüel-locsogás. Sokkal igazabb és megnyerőbb az, amit Szentkuthy
állít, s amivel Fekete J. József is él: "...távoli dolgok között azonosságot
látni, egyetlen egyöntetűnek látszó dologban pedig ezer különféleséget
felfedezni, így szokta látni, összeilleszteni és felbontani a világot a
tudós és a művész (a kettő egy!) szeme."
De döntse
el az olvasó... írja Fekete J. József egy helyen a kötetben, de ezt a javaslatot
akár az egész monográfiára is alkalmazhatjuk, emlékezzünk csak vissza,
hogy a kötet Octavio Paz gondolatának a parafrazeálásával kezdődik. A szerző
egyetlen pillanatra sem próbál bennünket meggyőzni afelől, hogy talán neki
van igaza – s talán paradox módon épp emiatt sikerül ezt neki ekkora mértékben!
–, ritkán foglal konkrét álláspontot, nem rohan bele abba a kelepcébe,
hogy Szentkuthy műveit "megmagyarázza", és összegezve: nem várja el az
olvasótól, hogy őt "nagyon komolyan vegye", mert, ha eléggé a végére járunk
a dolgoknak, akkor rádöbbenünk, hogy a legkomolyabb gondolat, amelyre életünk
folyamán rádöbbenhetünk csakis úgy hangzik, hogy az életben minden komolytalan.
Hiszem azt, hogy ez a POST szerzője előtt is világos volt, amikor
a következő Szentkuthy-idézetet beiktatta művébe: "Apámnak a szerelem műve
közben csuklania kell, vagy prüsszentenie, mert egy felébredt légy véletlenül
az orrának ütközött, abbahagyja idegesen a művet, s én örökkön-örökké semmi
vagyok. Hogyan higgyek komolyan az életemben, mikor mindig tudom, hogy
esetleg egy légynek köszönhetem az egész világot?"
Visszakanyarodva
a szöveg legelejére, még egyszer ki kell hangsúlyozni, hogy a világ csakis
szubjektív módon fogható fel, amiből kifolyólag az író-olvasó is önmagából
kiindulva, ömagához viszonyítva kezeli az olvasmányt, ezért olvasata merőben
összefügg személyes élettapasztalatával és világnézetével, s az olvasmány
csakis akkor válik valódi élménnyé, hogy ha bizonyos párhuzamokat vél felfedezni
önnön szubjektivitása és az elolvasott mű között; akkor is, hogy ha rációja
netán arra inti, hogy csak öntudatlan beszuggerálásról van szó, hiszen
pont ugyanaz a tudata által azzal is tisztában kell lennie, hogy szkepszisével
nem kezdhet semmit, legfeljebb anyaggá gyúrhatja, majd kiakaszthatja szobája
falára, és a borgesi modellben tisztelt virtuális valóságban elmerengve
gyönyörködhet benne.
"Élet és mű
Szentkuthy esetében egy és ugyanaz" – írja Fekete J. József. De döntse
el az olvasó, mert az ő feladata, hogy másokról (Mozart, Händel, Haydn,
Goethe, Dürer, Luther stb.) írt műveibe Szentkuthy mennyire vitte bele
önmagát, valójában milyen mértékben saját magáról (is) írt, akárcsak ezt
Fekete J. József a róla írt monográfiájában tette, vagy akár, ahogyan azt
én teszem az erről a monográfiáról írt kisesszémben. Végül is, ki az, aki
kétely nélkül meghatározhatná, hogy melyik a való(bb): az aki ír, vagy
akiről írnak... (Forum, Újvidék 2005) |
|