|
VALASTYÁN
TAMÁS
A nyugtalanító csoda
Borbély Szilárd: Halotti Pompa
"A nyelv értelme,
mintegy bevezetésképpen, egyfajta roppant hekatombát, egy előzetes vízözönt
követel tehát meg, az egész teremtést beletaszítva így egy mindent elborító
tengerbe. Isten megteremtette az élőlényeket, de az embernek meg kellett
semmisítenie őket."
(Maurice Blanchot)
Szakadék és dimenzió
Borbély Szilárd költészete mind tematikailag,
mind poétikailag határszituációban születik. Az egzisztencialista irodalmi
és filozófiai tradícióból eredeztethető fogalom Borbély lírájának kontextusában
tematikai síkon azt jelenti, hogy az emberi lét alaphelyzetei – legfőképp
a halál, a bűn, mindennemű változás, a világ esetlegessége, a lét bizonytalansága,
a szenvedés – eminensen határozzák meg azt a teret, amelyet a költői megszólalás,
a szó poétikai ereje megtölt, telít. Ennek a lírának már rögtön az első
kötet, az 1988-as Adatok súlyos, bár a személyességet még különféle
technikákkal distanciáló darabjaival alapszavai lettek az emberlét e sarkalatos,
különös határhelyzeteit leíró eseményei, melyek, ahogy Karl Jaspers írja
egy helyütt, "a kudarc realitásával szembesítenek bennünket". Borbély Szilárd
költészete rendkívüli fogékonyságot mutat a lét kudarcának realitása iránt,
melyre a magyar irodalomban mindezidáig szinte páratlan példa 1993-as,
Hosszú
nap el című kötete. A versfüzér lírai énjének elementáris érintettsége
e kudarcban, megmerítkezése, majd feloldódása a bűn-szenvedés-halál-újjászületés
drámai jambikus ritmusában valóban szembesülés, tovább-fokozhatatlan találkozás
egy határral, egy határon: dimenziók nyílnak-e ott vagy szakadék hasítja
fel a létlehetőség s nyelvi reprezentáció (ön)adódását. A Hosszú nap
el költői textusa e dilemmát úgy jeleníti meg – s mintegy oldja fel
dimenzió és szakadék egymást kizáró ellentétét –, hogy a létige kopulatív
és predikatív alakjait egymásba játszatja, azaz a van viszonyszócska összekötő
és állító funkciója egymásba csúszik. Mindez ott válik különösen érdekessé,
ahol a hallgatást és a semmit, tehát a beszéd és nyelv hiányát, illetve
az abszolút hiányt jeleníti meg a van, a lét egyszerű alapszava segítségével:
a semmi van a hallgatás
a múlik
elmúlik van és minden nap van múltja
van el van egy van múlik van magában
van hallgatás van semmi és mind
el
A költői nyelv jambikus áradásában
és a versképben bár van törés, szakadás, a lét- s reprezentáció-lehetőségek
e nyíló szakadékába a létige alak- és funkcióhalmozása, egyúttal a van
viszonyszócska egzisztenciális telítése mintegy ontológiai dimenziót teremt:
a megszűnés törésében, szakadásában a valamiképpeni folytonosságot mutatva
fel, valamint a lét folytonos mozgásába beékelve a hiány fojtó-megfoghatatlan
tömegét.
Mindez már
lényegében a határszituáció e költészetben betöltött poétikai szerepére
mutat rá: ti. Borbély Szilárd versnyelvében megint csak már a kezdetektől
fogva egy hatalmas paradoxon lüktet: a megszólalást az elnémulás, a hallgatás
motiválja, illetve az elnémulás és a beszéd, a nyelv hiánya képezi létalapját
a költői szónak. Nem csupán arról van szó, hogy a határhelyzetek megtapasztalása
olykor elnémítja a költőt, hisz ugyanilyen erővel dalra is fakaszthatja.
Sőt, hogy úgy mondjam, fecsegőssé- hordalékossá teheti a versnyelvet. Arról
van inkább szó, hogy a határhelyzet poétikai értelemben – természetesen
nem függetlenül az előbbi egzisztenciális vonatkozásoktól – egyfajta telítettségi
állapot: a szaturációs pont, vagyis a váltás bekövetkeztének körülményére
utal, ami költészetről lévén szó, a beszéd, egyáltalán, a megszólalás és
a hallgatás, a totális elnémulás közti nagyon finom egyensúlyozást jelenti.
A költői szóban a hiány egyfajta teremtettségi előfeltétel. A nyelv létében
a dologi létet szublimálom. Csodálatos üresség jön így létre, mely más,
újfajta életek, telítődések feltétele egyben. "A szó úgy adja át nekem
a létezőt, hogy közben megfosztja lététől. A szó a létező hiánya, nemléte,
az, ami megmarad belőle, ha elveszítette a létét, egyszóval annak a puszta
ténye, hogy a létező nincs" – ahogy Maurice Blanchot mondja Az irodalom
és a halálhoz való jog című írásában. A hallgatás e hiányt csak még
inkább nyomatékosítja. Ha költőileg megszólalok, vagy ha hallgatok, egyként
a hiány mindent fölülíró és eltipró hatalmának rendelem alá magam.
A létezésben
teremtődő tényleges hiány, azaz a halál, és a költői szóban teremtődő elemi
hiány, azaz a jelentés, párban járnak. E jegyesség már eddig is meghatározta
Borbély Szilárd líráját, azonban véleményem szerint a Halotti Pompa
című kötetben keltek frigyre. A halál jelentése – ezt kellene hát most
megértenünk.
A halál jelentése
Annál is inkább a halál jelentése
miszteriózus szintagmájában rejlő kényszerítő és revelatív erőnek kell
mozgatnia jelen interpretációs törekvésünket, mert a Halotti Pompa
különböző szövegtípusait és képábrázolásait (fülszöveg, mottó, ajánlás,
versszöveg, jegyzetek, a borító képe, az előzéklap, a belső oldalak metszetei)
a halál különféle allegorikus, szimbolikus, metaforikus, tényleges, referenciális
és allúzív megjelenítései uralják. A költő eddigi könyveihez hasonlóan
a mostani is rendkívül minuciózusan megszerkesztett, finom para- és intertextuális
utalásokkal behálózott, a versnyelvet referenciális támpontokkal jelezve
összeszőtt, az élőbeszédet és a ritmikus-teremtett költői szöveget arányítottan
egymásba játszató darabok gyűjteménye. Két részből áll: az Első Könyv a
Nagyheti
Szekvenciákat tartalmazza, a Második Könyv az Ámor & Psziché-
Szekvenciákat adja közre. Újra két külön könyv – egyben az olvasó elé
bocsátva. Ez az elkülönítő-egybekapcsoló mozzanat megint csak nem először
fordul elő Borbély pályáján, ti. az 1992-es A bábu arca
című kötetben
a szerző szintén két különálló ciklusba szervezte a szövegeket, amit akkor
leginkább formai-poétikai, illetve meditatív, a költészet lényegével kapcsolatos
megfontolások magyaráztak, tekintve, hogy az első ciklusba erős metaforikus
és metonimikus képekkel operáló versszövegek kerültek, míg a másodikban
a költészet és a lét természetére irányuló meditatív hangoltságú prózaversek
olvashatók. Ez az elkülönítettség ugyanakkor a könyv mint könyv materiális
és spirituális szintjén egybekapcsolódást involvál, hiszen ebben a költészetben
a poézis, a különös költői megnevezés természetének, valamint a metamorfikus
nyelv- és létkarakternek a vizsgálata jószerivel mindig együtt megy végbe.
Azért emelem mindezt külön is ki, mert ez a kötetszerkesztési elv, a dichotomikus
egységben-felmutatás elve jól láthatóan elkülönül Borbély Szilárdnál a
másik, a verseket ciklus nélkül, egymás után sorjáztatottan közre adó módszertől.
Az új kötetben
tehát újfent egy kettősséggel találkozunk, amit ráadásul külön hangsúlyoz
is a szerző azzal, hogy elnevezi Első és Második Könyvnek a ciklusokat.
A Könyvek összekapcsolódása tematikusan és motivikusan, valamint a nyelv
és a költészet mikéntjére vonatkozó reflexív megfogalmazások miatt is releváns,
amennyiben mindkettőben a fő poétikai és képi szervezőelv a halál. A Nagyheti
Szekvenciák Jézus Krisztus, Isten fia kiválasztott, rendkívüli halálának
és a teremtett ember borzalmas-értelmetlen meghalásának már-már liturgikus
pontossággal, plasztikus közelképekben bemutatott versfüzére, míg az Ámor
& Psziché-Szekvenciák a halál és a szerelem viszonyának, a lelki-testi
gyötrelemnek nem kevésbé plasztikus, de jóval distanciáltabb-közvetettebb
ábrázolása. A Könyvek szétválása-szétválasztása ugyanakkor szintén indokolt,
hiszen míg az Első Könyv egy szigorúan szerkesztett, önálló címtestekkel,
számokkal, ismétlődő főcímekkel s hozzájuk tartozó változó alcímmel vagy
a címtest alá rendelt számokkal sorjázó, és e megnevezési különbözőségnek
jelentést adó, tehát motiváltan elkülönülő, versformailag is változatos
szövegekből épül fel, addig a Második Könyvben egységesen sorszámmal és
címmel ellátott szonetteket olvashatunk.
A Halotti
Pompa alapszava a halál. Fontos, hogy alapszót mondjunk, és ne egyszerűen
hívószót, mert a kötetben ábrázolt világ teremtési-keletkezési pillanata,
azaz a kezdeti megnevező-teremtő aktus a halál. A teremtettségi pillanat,
a létrejövés enigmája itt nem a kezdet, hanem a vég. Méghozzá nem is akármiként
megjelenített vég, hanem a teljes befejeződés értelmében vett, az abszolút
megszűnésben bekövetkezett kioltódás, a mintegy önmagában intenzíven pulzáló
nemlét, amit vallási-szimbolikus síkon, antropológiailag és a Borbély által
olyannyira kedvelt angeológiai vonatkozásban is bemutatnak a Nagyheti
Szekvenciák:
A Szörnyű Nap Rád bámulunk,
a Testre, kit szült Mária.
Nem mozdul, hallgat, nem bocsát,
és nem támad fel már soha.
(VII.)
Itt egy igazi transzgresszív költői
aktust tapasztalhatunk meg. Ti. a szekvencia egy hagyományosan vallási
karakterű műfaj, szertartási kórusdal, melyben főképp Krisztus cselekedeteit
és szenvedéseit énekelték meg. Nos ennek keretén belül kimondani a keresztény
vallás talán két legfontosabb, (csodás) eseménybe, azaz cselekvésbe transzformálódó
elvének, a megbocsátásnak és a feltámadásnak a lehetetlenségét, ez olyan
mozzanat, mely után a lét, a nyelv, a ritmus legfőbb karaktere, a mozgás,
a változás már valóban radikálisan másmilyen és másként elgondolt lehet
csak. A hiányban tovagyűrűző, a semmiben elhullámló. Ekként csak a halálban
ismétlődő. A szekvencia másik jelentése éppen ez: másként megismétlődése
ugyanannak. Ez egyrészt jelentheti azt, hogy a keresztfán elszenvedett
különös halál azóta is folytonosan bekövetkezik, idő és tér korlátait nem
ismerve, minden meghaló emberben ugyanolyan egyedien és különösen, másrészt
hogy a halálban, az abszolút vég e végtelen metamorfózisában újra ismétlődik
minden, mi addig volt. A Halotti Pompa szekvenciái e kétféle jelentésréteget,
tehát mint szertartási dalt és folytonosan másként történő ismétlődést
egyként magukban hordozzák, innen ered különlegesen összetett hatásuk drámai,
katartikus és felforgató mivolta.
Midőn földdé lesz a Testem
add, hogy megszűnjön a Lelkem
mindörökre: sic fuit!
(XI.)
E sorokban ugyan szintén jelen van
a vallási-szimbolikus tartalom – miként azt az Első Könyv címe is mutatja,
amiből ez az idézet való: Nagyheti Szekvenciák –, ami itt mégis
főszólammá válik, az a szenvedésében magára hagyott és meggyalázott ember
kétségbeesett hangja: olyasmit élt meg, ami után nem lelke üdvéért, hanem
annak szűntéért könyörög Istenéhez. Itt megint csak egy olyan szubverzív
momentum előtt akadhat meg az olvasás – és e megtorpanás néma intenzitásában
válhat eggyé a befogadó kíváncsisága a lírai én fokozhatatlan kínjával
–, amely révén a szekvencia vallási-liturgikus és nyelvpoétikai jellege
egymásba fordul, és épp e fordulat hozza elő, reprezentálja a halált. Ami
megint csak azért fontos, mert ezáltal érthető meg, hogy bár az abszolút
vég e líravilág legfőbb karaktere, mégis folytonos és fokozatos szétszóródásban-ismétlődésben
ábrázolódhat csupán, azaz mehet végbe a halál. A halál e létkarakterét
kell tehát mindjárt megvizsgálnunk.
Az örökké valóság
olyan, mint a Hajnal,
amelyre nem ébred
többé az Őrangyal.
(Aeternitas [3])
Az Aeternitas harmadik darabjának
angeológiai zárlata tökéletes formává kerekíti a verset, hiszen maga az
angyal(iság) a tiszta áttetszőség és az örökkévalóság tradicionális alakja-alakzata.
Az angyalok – amiként azt Jacques Maritain írja felejthetetlen tömörséggel
és mélységes empátiával – "minden teremtményt az alkotó Ideák fényében
szemlélnek, ők mindörökre választanak és szeretnek, s e tettük kitéphetetlen
gyökerében lényük teljessége rejlik". Tehetik mindezt akkor – fűzhetjük
hozzá –, ha a születő nappal, a hajnallal maguk is együtt ébredhetnek.
Ám Borbély Szilárd versében éppen ez a lehetőség, az angyalok ébredése,
az új nap születésének angyalok szavatolta és őrizte éteri biztonsága,
valamint az örökkévalóságba történő folyamatos beágyazódása vonatik vissza
abszolút erővel: "nem ébred / többé az Őrangyal." E visszavonás-visszavonódás
egyébként kifejeződik abban a szóképi megoldásban is, ahogy az örökkévalóság
összetételt megbontja a költő egy szóköz beiktatásával, széttörve immár
annak az egységnek az illúzióját is, amit az angyalok jelenléte szavatolt
az emberi létezésben.
A halál jelentésének
misztériumát az ilyen és ezekhez hasonló sorok érzékeltethetik: "nem ébred
/ többé az őrangyal". Érzékeltetésről lehet pusztán szó, hiszen ennek az
elemi, egyszersmind megragadhatatlan fenomenalitásnak a nyelvi reprezentációja
per definitionem lehetetlen. Borbély Szilárd költészetének egy meghatározó
szólama – voltaképpen összes kötetében hallható a halálnak ez a szólama
– mégis e lehetetlenségben születik. A szándék, hogy nyelvet, metamorfikus
reprezentációt találjon a halálnak, oly erős és kitartó e lírában, hogy
gazdagon segítségül hívja a nemlét birodalmának az emberi tekintet, értelem
és fantázia által feltérképezhető és hozzáférhető, azaz mitikus, korporális,
vallási, tradicionális képi, könyörtelen megtapasztalási-procedurális,
fikcionális-mediatív ábrázolásmódjait, nota bene mindig a másik halála
kisajátításának több ezer éves történetét. Mindez szépen – és teszem hozzá,
olvasót próbáló nehézségektől övezve, ti. elmerülni az esszenciális nemlét
helyenként éterien feltűnő, máskor barokkosan burjánzó reprezentációiban
valóban különös ráhangolódást és odafordulást igényel a mindenkori befogadótól
– nyomon követhető a két Könyvben. Fontosabbnak érzem azonban ennél azt,
hogy a halálnak e pompázatos gazdagságú metaforikus-allegorikus megjelenítés-rengetege
voltaképpen előkészít-ráhangol "a halál jelentése" szintagmában rejlő önkioltó
paradoxon minél tisztább és pontosabb érzékelésére, látására, elbeszélhetőségére:
a létezésben teremtődő tényleges hiány és a költői szóban teremtődő elemi
hiány szükségképpeni egymást telítő lehetetlen, mégis minduntalan megtörténő
találkozására. E kétféle hiány, e két hiábavalóan egymást kereső nemlét
lehetetlen találkozásának méhében születik meg a nyugtalanító csoda.
Halálok szövedéke
Milyen borzalom szülte az éteri bizonyosság
vigyázója, az emberi és azon túli terek és idők őrzője kéklő lényének az
Aeternitas
harmadik versében bemutatott drasztikus végét? Mi működik ez irtózatos
inverzió méhében? A vers mintegy az angyali kéklés lehetetlenségének előrevetítéseként
egy fejsze szürkés-fémes villanásának képével indul, s egy brutális gyilkosságba
enged bepillantást:
Az örökké valóság
olyan, mint a fejsze,
amellyel egy gyilkos
vert valakit fejbe.
Az ölés, az emberi élet kioltásának
szinte informálisan lecsupaszított, a maga fizikális valójában elénk tárt
módja az eddig idézett szövegekben (és még rajtuk kívül számos darabban)
meghatározó szervező elvként van jelen. A VII. jelzetű versben ily
módon:
Annak sebére gondolunk,
kit megöltek érettünk,
fejét szétverték a kövön.
Hol voltál akkor, kérdünk?
A XI.-ben így látjuk viszont
a képet:
Kálvárián, ahol ölték
töredelmes Anyát verték
arcul egy
nagy baltával.
A Halotti Pompa versszövegekbe
szőtt halálszövedékében e különös kegyetlenséggel elkövetett brutális gyilkosság
megjelenítése az egyik szál. A Jegyzetekben a szerző közre ad egy
hírcsokrot, amely egy karácsony napján történt gyilkosságról, annak részleteiről,
majd az elfogott elkövetők tárgyalásáról, végül a felmentésükről számol
be. A borzalmas bűncselekmény történetét három hosszabb idézetből követhetjük
nyomon, a szerzői én tehát itt közvetlenül nincs jelen, hacsak nem abban
a gesztusban, amely e hosszú jegyzetet a 9. oldalon olvasható pretextushoz
fűzi: ez az 1940. január 15-2000. december 24-ig élt Ilonáért és az 1933.
október 3-án született Mihályért megírandóként tünteti fel és indítja sorsa
kiteljesedése felé a két Könyvet. A közvetlen paratextuális utalások referenciális
vonatkozásba hozzák a szörnyű karácsonyi gyilkosságot a versek nyelvi-poétikai
megformálódásával. Ebben a kiasztikus elrendeződésben az Ilonáért és Mihályért
megírt mementó és emlékmű, illetve a versszövegek reflexív halálszólamai
egyfajta misztérium-képletbe sűrűsödnek, mintegy ontológiai mélységű és
metafizikai távlatú felismeréssé, melynek fókuszában a következő sor áll:
És meghalunk mind itt
Az élet számára.
(A vakon
született szekvenciája)
A halál és a létezés közti (a versmondat
által szemantikailag is hangsúlyozott) kapocs, illetve a kettő (a verssorok
által is megjelenített) elválása, törése – ez a miszteriális dinamika a
Halotti
Pompa költői világának legfőbb lételve. E lételvet azonban pontosabban
meg kell határoznunk, ha közelebb szeretnénk jutni a két Könyv szekvenciáinak
jelen értelmezés szerinti legtalányosabb poétikai enigmájához: a vég e
roppant hatalmának eluralkodása a versszövegekben a költői nyelv, a lírai-képi
reprezentáció, valamint a gondolati és zenei ritmus tovaáramlása
által válhat lehetővé, a halál (és a róla való bárminemű megnyilvánulás)
tehát csupán a lét áramlása révén lehetséges. Ehhez azt az apró,
de annál végzetesebb elmozdulást, illetve iránymódosulást kell megértenünk,
amely Borbély Szilárd verssorában is érzékelhető: az életnek nem a halál
felé, hanem a halálnak a lét felé való elmoccanását és elfordulását. Mindezt
Blanchot a következőképpen fogalmazza meg: "A halál a létbe torkollik:
ebben rejlik az ember reménye és egyszersmind feladata is."
Az ember reménye
a kötet tanúsága szerint persze végképp megcsalatott. És ezt a legplasztikusabban
a krisztusi szenvedéstörténet egy-egy momentumának, képének olykor felvillantásával,
máskor (és leginkább) részletes újramesélésével, imitációjával mutatja
be a Halotti Pompa. Ez a másik szál a kötet halálszövedékében. A
passió borzalmának lírai újraelbeszélése mintegy ráíródik az ember személyes
megsemmisülésének (re)prezentációjára, a kegyetlen karácsonyi gyilkosságnak
a versekben mindújra felnyilalló rettenete ezáltal eszkatologikus perspektívába
kerül, vagy épp fogalmazhatunk úgy, hogy Krisztus egyetemes szenvedése
az ember személyes üdvtörténetébe, illetve annak hiányába tagozódik. Az
ember üdvtörténeti rendeltetésének értelme kérdőjeleződik meg, sőt vonatik
vissza végérvényes és megdöbbentő erővel mindkét Könyv soraiban.
Az embert váltsa meg más,
mert nem lesz több Feltámadás
– így a Rosarium-sorozat
egyik darabja. A Szabálytalan zsolozsma szekvenciájának Matutium-része
a költői nyelv újrateremtettségi erejének végső határáig menve a költői
megszólalás érvényességét is paradox módon visszavonva jeleníti meg az
abszolút hiány irdatlan metamorfózisának egyikeként az emberlét eszkatológiai
és lírai meghatározottságát:
"Krisztus, ő az! aki meghal
mindörökre, ó Remény,
mihez fogjon, aki nem vall,
nincsen már több költemény!
Az Ámor & Psziché-Szekvenciák
azokat az apró vagy nagyobb módosulásokat jelenítik meg, amelyeket a halál
okoz a lélek és a test felületein. Ezeket a halál teremtette kisebb-nagyobb
testi-lelki elváltozásokat a szekvenciák úgy ábrázolják, hogy egyrészt
rétegesen egymásra írják mint egy a nyelv munkájának építő-romboló erejét,
illetve a halál korporális és pszichikai szinten kifejtett elváltoztató
hatását különböző fiktív-mitikus, legendák átörökítette vagy tapasztalati
eredetű szüzsékben, ezáltal előidézve a variabilitást a nemlét konok egyhangúságában,
másrészt a szonett-forma révén épp az ismétlődés hangsúlyozódik. A költői
nyelv köreibe vont, ezért tropikusként, ironikusként, allegorikusként megjelenített
"halálos" átalakulások a Halotti Pompa halálszövedékének újabb szálait
alkotják. A Második Könyv poétikai dramaturgiája ezeknek a főképp a torzulásban
formát találó elváltozásoknak a mentén bontakozik ki. Különböző intenzitású
defektuózus mozgások mélyítik a versek kifejlő rendjében "a lélek után
észrevétlen maradt repedéseket" a lét mindig másként való elő-törésének,
felszakadásának allegorikus helyévé, azaz réssé – amit az Első Könyv egyik
karácsonyi szekvenciája a hold és a kés mint a halál attribútumai asszociatív
terében ábrázolt –, a létezés botrányának és szenvedésének abisszális szakadékaivá.
Hol pusztán egy apró mediális-digitális hiba révén, mint a Psziché,
ha visszatérne című első szonettben, hol a hallgatás, a felejtés, a
direkt vagy indirekt totális nyelvi-beszédbeli-tudati-érzelmi törlődések
vagy épp a talán legmonstruózusabb defektus, a halál által, mint A tudat
egykori tájai című szonettben, ahol véleményem szerint e torz metamorfózis
szülte fájdalom legmélyebbről előhomályló allegóriája olvasható:
a lélek vegyileg tompított
fájdalma mélyén mégis az eltorzult
arcú szatír üvölt.
E döbbenetes kép, az eltorzult arccal
üvöltő szatír, a fájdalom és a szenvedés, mi több, a mesélés-éneklés ősi
görög rítusának inverz allegóriája poétikailag rendkívül szigorúan és tudatosan
megkomponáltan válik az egész kötet egyik legkifejezőbb trópusává, ti.
egy olyan vers záróakkordjaként tűnik elő az üvöltés, amelyben végig a
csend, a majdhogynem idilli zavartalanság a jellegadó szövegszervező elem.
A vers kifejlése kétféle dramaturgiának engedelmeskedik. Egyrészt egy ellentétező
mozgás tapasztalható benne, hiszen pl. a mező mély lélegzését mint a verszárlatban
előbukkanó lélek antitetikus előképét értelmezhetjük, másrészt egyfajta
lebegő-ritmikus hullámzás érzékelhető a nyugalmas és a vészjósló létjellemzők
között. Már rögtön a vers felütése megteremti a feszültséget, hiszen a
gondolkodást mintegy szembeállítja a természet panteisztikus zavartalanságával,
ezáltal mindkét mozgástípust, az ellentétezőt és a hullámzót is útjára
bocsátva:
Aki gondolkodik, nem talál
helyet a szétnyíló,
és összecsukódó lombok között.
Eztán kedves kis lények tűnnek fel,
mint ahogy azt már megszokhattuk Borbély Szilárd eddigi számos versében
is, madárkák a fák lombjai között. A madarak ebben a költészetben többnyire
az ártatlanságot, a létezés azon lehetőségét képviselik, amelyek sorskiteljesedése
a harmónia önmagából-eredéseként megy végbe, nem szükséges tehát semmiféle
relációba (oksági, cél-eszköz, történeti stb.) vonni őket. Ezáltal persze
a veszélynek, az esendőségnek is fokozottabban kitettek ezek a kis lények.
Az ártatlanság és a védtelenség kettősét szcenírozza a költeményben megjelenő,
ágak fedte rigó és fakúszó. A vers következő motivikus szakaszát, mely
már átvezet a szonettforma második négyes tömbjébe, a már említett mélyeket
lélegző mező képe uralja, oly módon, hogy a lélegzés – a természet ritmikus
létének e megkapó alakzata – eredményeképp felszálló pára a meleg paplan
biztonságot adó és sugalló dologi létével azonosíttatván "lebeg fönn a
folyó / és az erdő fölött". Újra hát a nyugalom árad szét a versben és
a művet életre hívó olvasásban. És ekkor, körülbelül a szonett felénél
egy allegorikus áthajlással a nemlét, a totális hiány köreibe sorolható
mozgásformák (halál, hallgatás, felejtés) veszik át a versritmus alakítását:
Így van a halállal is. Szavakat
gyűjtenek az erődben azok, akik
az újjászületésre
várnak. A hallgatás mélyen nyomódik
bele az agy
puha, zsíros szövetébe. A felejtés
hűs folyó, rejtett
áramlatai gyöngéden simogatják a
hullámaiba lépők
lábait. Mint tabletták, színes kavicsok
csillannak
a meder fenekén. De a lélek vegyileg
tompított
fájdalma mélyén mégis az eltorzult
arcú szatír üvölt.
A költemény e második része az elsőben
történtekhez való azonosítással indul, ám azért tartom szükségesnek hangsúlyozni,
hogy itt egy allegorikus áthajlást olvashatunk, mert ez az azonosítás a
másság jegyében fogan, akárcsak az allegória trópusában. A másságban fogant
azonosság megőrzi a kétféle verskifejlési dramaturgiát, hiszen egyként
tapasztalhatunk ellentétezést (erre lehet példa a halál versus újjászületés,
illetve a tabletta/színes kavics párosa) és hullámmozgást (amint váltják
egymást újfent a nyugalmi és a vészjósló momentumok). Az új elemként versbe
emelt motívumok, a szavak gyűjtése, az agy erőteljes materiális megjelenítettsége,
a felejtés tradicionális képi ábrázolása, a tabletta szintén erős képi
effektusa, végül a szatír üvöltésének minden eddig ábrázolt verstörténést
átható megdöbbentő torzulata engedhetik arra következtetni a befogadót,
hogy itt egy tudatmódosulási folyamat kellős közepében vagyunk – amit egyébként
a cím is alátámaszt –, akár a delírium, akár az őrület stációinak érvényesülése
értelmében. Ráadásul a betegség, a felsebzettség szólamai és trópusai sok
helyen uralják a poétikai történést a kötetben. Mivel azonban a torzulások
és halálos átváltozások legfőbb trópusa az allegória, ez inkább arra enged
következtetni, hogy a befogadó a vers olvasásakor ne a végeredményre
fókuszáljon, hanem éppenséggel a megtörténhető végtelen és lezárhatatlan
folyamatára.
Borbély Szilárd
költészetében az allegória eddig is kitüntetett szerepet játszott, új könyvében
e téren is határponthoz ért el: az allegória ti. nem pusztán a másról való
beszédet jelenti annak a feszült viszonynak a történeti és formai rendjében,
mely a nyelv és az általa szóhoz juttatott között áll fenn, hanem – miként
Walter Benjamin fogalmaz – "annak a nem-létét jelenti, amit megjelenít".
Ennek a hiánynak a szívébe vezet el bennünket a Halotti Pompa.
A nyugtalanító csoda
Többszörös csavarral persze. Ha Benjamin
észrevételét a végletekig feszítjük, azt mondhatjuk, hogy maga a halál
az abszolút allegória. A halál allegorikusan történő megjelenítése ily
módon a kioltódás és végső megszűnés drámai és dramaturgiai helyébe egy
bonyolult aktivitást léptet. A halál allegóriája ti. a halál halálát jelenti,
ami logikusan is és poétikusan is egy rendkívül eleven mozgáshoz vezeti
el az olvasót, ti. a léthez mint mindent megelőző aktivitáshoz. "És meghalunk
mind itt // Az élet számára" – olvassuk A vakon született szekvenciájában.
A halálnak az élethez, s ily módon az élet elsődleges nagy tápláló áramlatához,
a léthez való viszonyítása – pontosan ez történik az allegóriában.
Az allegória
így hát a remény trópusa? Abban az értelemben legalábbis feltétlen, ahogyan
Blanchot írja: "A halál a létbe torkollik: ebben rejlik az ember reménye
és egyszersmind feladata is." Ezen a reményen alapszik s e feladat révén
teljesedik ki az ember egy másik elidegeníthetetlen és az ősi rítusok világától
eredeztethető tevékenysége, a megnevezés aktusa. Eligazodni a nyelvben,
és a nyelv által a környező és egyre távolabbi világban. Blanchot Hölderlin
és Mallarmé nyomán a megnevezés aktusát nevezi nyugtalanító csodának. Ti.
ez a csoda, a megnevezés megsemmisítő hatalma és varázslatos misztériuma
abba a mozgásba avat be bennünket, mely a halál és a lét közt elemi aktivitásként,
áramlásként a szót, a szavak közti rést, a telítettséget és a hiányt szüli,
hordja ki. E teremtési téridő kegyetlen, fájdalmas, zsigeri tartomány,
az emberlétezés végletei határozzák meg, olyan autonóm aktivitás szabadul
fel ilyenkor, mely elmossa a humán határokat.
A nyelv a legkegyetlenebb.
Nem emberi.
Csupán jelek játéka és szabályok
hideg
rendje. Egyetlen ember sem tulajdonosa
a nyelvnek, amit beszél, hanem kölcsön
kapta. Amikor beszél, úgy látogat
el hozzá
és szállja meg a Hang a testét,
ez a kegyetlen
Isten, ahogy Ámor tette Pszichével.
(A hangok emblémája)
A Halotti Pompa szekvenciáit
kétségkívül jellemzi valamiféle primer nyerseség, abrazív materialitás,
amely a megkapó és szép költői metaforika mellett a másik fő jellegzetessége
a két Könyvnek. Ti. a megnevezés csodája e nyers erő és a poétikai rátalálás,
telitalálat eredménye. A nyerseség és a telitalálat poétikai dramaturgiája
abból a vad erőket, őrületes örvényléseket, uralhatatlan-alaktalan képződményeket
rejtő tartományból szakítja ki a neveket, a szavakat, egyáltalán a nyelv
már uralt alakzatait, amely fölött a halál és a lét bírja a legfőbb hatalmat.
Amikor megnevezzük a dolgokat, saját világunk köreibe vonjuk, jelentéssel
ruházzuk fel őket. Ezáltal azonban a dolog saját létét szüntetjük meg,
megfosztjuk őket létezésüktől. Ezzel a megsemmisítő vonással, nemléttel
indul evilági útjára a név. A nyelv e hekatomba-metamorfózisa viszont az
embert a másik elementáris entitással, a mindezen roppant változás után
visszamaradt léttel szembesíti: "Isten megteremtette az élőlényeket, de
az embernek meg kellett semmisítenie őket. Csak így váltak értelmessé számára,
és a halál révén, melyben elenyésztek, az ember is megteremtette őket;
csakhogy az élőlények, és ahogy mondani szokás, a létezők helyén nem maradt
más, csak a lét, és az ember arra ítéltetett, hogy mindenhez csak azzal
az értelemmel közelíthessen, mindent csak azon keresztül élhessen át, amit
kénytelen volt világra hozni" – foglalja össze az embernek ezt a megsemmisítő-teremtő
mozdulatát Blanchot.
A Halotti
Pompa különös-felkavaró poétikai dinamikáját a karácsonyi brutális
és e nyelvi-rituális gyilkosság egymásba-fűződése adja, melynek révén paradox
vagy inkább ironikus-inverz módon az emberlétet kioltó és a nyelvben nemlétként
tovább pulzáló reziduális lét csillan fel a szekvenciákban. E felcsillanás
talán legszebb példája a Második Könyv záró darabja, Az űrpillangó enigmája.
Itt annak a mozgásnak, újra megiramodó aktivitásnak kapjuk el egy szekvenciáját,
amely a halált a lét felé áramoltatja. E vers mozgásvilága finoman oszcilláló:
lebegés, csillogás, csapkodás, szálldosás, lépegetés jellemzi. A halott
emberszív, a nemlét, a hiány, a semmi e rendkívül törékeny képe, az űrpillangó
száll át az olvasásnyi végtelen térben. Ezt követhetjük nyomon a versben.
Az összetört, kioltott élet, a hiány, illetve egy végzetes elevenség, "a
lét végzete, a semmi mint létezés" – ahogy Lévinas mondja – finom egyensúlyi
játéka tartja fenn a költeményt. A már-már halott szív kezdő képe, aztán
az elhagyott ég, az összetört csillag, a fagyott őszi-téli vér motívumai
a kioltott élet felé lendítik a kibontakozó verseseményt, de aztán egy
"erős" metafora, a költemény egésze szempontjából meghatározó kép – egyébként
az utolsó szekvenciának éppen a közepén –, a lepkeraj szárnycsapkodása
mintegy visszabillenti a kifejlés menetét, eltolva azt a lét végzetének
elevensége felé, helyreállítva az egyensúlyt. A költemény eztán tartva
az egyensúlyt tovább vibrál az emléknyi nyelv, az űrön átszálló pillangónyi
jelkép, a halott lélek, a várakozó jelentéseken, a halál újabb metamorfizált
tartományán átlépő madárláb felvillanó képei között, hogy elvezesse a befogadót
a semmibe, a "súlytalan, kitörlött értelem" birodalmába:
madárláb
lép át a várakozó jelentéseken
a semmibe, ahol már nem is várták,
mint súlytalan, kitörlött
értelem.
Az űrpillangó enigmájának bár e
"súlytalan, kitörlött értelem" az utolsó momentuma, az olvasóban
mégis az az egyensúlyi vibrálás él tovább, mely az egész művet mindvégig
éltette. Annak az elevenségnek, a lét végzetének gyönyörű allegóriájaként,
amely a semmi pusztító-eltüntető és teremtő-alkotó közegében van. (Kalligram,
Pozsony, 2004)
|
|