VASADI
PÉTER
Jegyzetlapok
Egyszer, még a dolgaim elején megkérdeztem
egy asztalos barátomat, mondaná meg, mi a titka annak, hogy ilyen szép
székeket, asztalokat, ágyakat készít. Rövid gondolkodás után ezt válaszolta:
szeretni kell a fát! Ha szereted a fát, miért vágod ki, firtattam. Csak
azt a fát vágom ki, felelte, amelyikről látom, hogy szék, asztal, ágy akar
lenni. Ezt miből láthatod? Barátom fölnevetett: Ez az a titok, amelyre
rákérdeztél... Ha egy költő egyáltalán adhat autentikus feleletet arra, mi
a költészet (mert hogy a saját költészete mi s milyen, arra még csak-csak...),
ehhez az egyébként embernek is kiváló asztaloshoz bátran fordulhat segítségért.
Első hallásra talán furcsa; épp egy költő ne tudná, mi a költészet lényege?
Egyrészt igen, épp ő nem tudja, hisz belül, benne van, másrészt belső tapasztalatai
annyit megértettek vele, amit ezzel az eufonikus szóval jellemezhetne:
az igazi költészet az igei misztérium rokona. Épp ezért vagy szívesen
hallgat róla, miközben hivatását műveli, vagy csak nagyon sokat tudna mondani
a költészet ellentmondásos természetéről.
* Viszont a barátom, aki halkszavú, kitartó, élesszemű s rejtetten élő irodalmi szerkesztő, hátradőlve a recsegő, seprőnyélből készített, iparművészeti karszékben, azt mondja: nem szeretik az emberek az irodalmat... Miért nem? ... Ezer oka van. Unom már fölsorolni... De aki szereti, van még ilyen, mondom, az megvallja: nem tud nélküle élni. Úgy kell olvasnia, ahogy járnia, vagy fölkelnie reggel az ágyból. Annak az olvasás az emberi szolidaritás egyik formája. Vagyis ízleli a másik szavait, elemzi a gondolatait, a jellemét, s történeteit, olykor többször is hangosan ejti ki, ismétli el a mondatait, megérezve belső kiterjedésüket a szellemben. Azért olvas, mert mintha tartozna önmagának valami nékülözhetetlennel. S meg kell adnia a szerveinek, a testének is azt a gyógyító adagot. A nyugodalmas ülést egy lámpa alatt, a függönyös ablak mellett; micsoda otthonosság. Elengedheti magát... Ez az, csettint a barátom, olvasás közben elengedi magát; addig fogva volt, mint egy rab. Ki fogta? A világ, látható s láthatatlan nyűgével, kötelékeivel. Sőt, kínzó spanyol csizmáinak egyikébe gyömöszölte a lábát; s akkor még irgalmas volt hozzá... Aki olvas, fölszabadító harcba kezd a sokfajta elnyomással, az unalommal, a terjedő idegenséggel. A pótcselekvések véget nem érő láncolatával. Az nem menekül az egyik mosolygó semmitől a másik mosolygó semmiig. Aki olvas, keresi az igazságot. * Aki nem szereti az irodalmat, az nem
szereti a művészeteket sem. Az nem szereti az igazságot, mert nem szereti
a költészetet. ...Ilyen értelemben mi szerinted a költészet?, kérdezi a barátom...
A költészet az emberben lévő saját, érted?, saját másképp-gondolkodása.
Akinek ismeretlen a saját másként-gondolkodása, annak a tulajdon "veleje"
ismeretlen. Az ember polifonikus lény. Lefelé mélyülő személyének rétegei
vannak, s a gondolkodása ezeken át közeledik a lelki sötétben megbújó önmagához,
aki-amely átfordul, belesüpped a személytelen Másba, s épp ő teszi őt igazán
önmagáévá. Ezt nem tudom más módon kifejezni. Ady szerint ez az én titok,
fény, sóvárgás, idegenség, beteljesülés... A költészet, belőle az, amit szeretsz,
aminek örülsz, te magad vagy, bárki írta is. Nézz a tükörbe: te vagy benne.
De épp te, aki magadra ismersz, tudod legjobban, mennyire külön bözöl,
több s megszólítatlan vagy. A költészet, anélkül, hogy kimondaná, a neveden
szólít... Éppen ezért nem szeretik az emberek, mondja a barátom. Jó nekik
a puha, homályos eltűnésben... Te, nem jó nekik. Mind világosabb, hogy nem
is lehet jó. Jön még idő, amikor a maró hiány meghozza az igazságot, ez
pedig a költészetet.
|