|
KERESZTES
JÓZSEF
Valami éden
Győri László: A kései Éden
Bontják már a gyerekkort... Megkockáztatom,
hogy aligha van ember, aki tudja, ki a szerző, akit ideidéztem; nem oldom
föl a rejtvényt. Neki már mindegy. Amúgy is elfelejtették, vagy kidobták
a bárkából, akik meg ismerik, rühellik előhozni, mint ... legyen ez itt befejezetlen.
A költői kép azonban mégis él: bizony, bontják a gyerekkort. Kortársaim
egyre inkább ezt teszik, mivel már benne járnak abban az időben, amikor
nem marad más, csak a gyerekkoruk. Csakhogy ha a gyerekkorhoz nyúl vissza
az ember – ráomlik. Időomlás. Akárhol bont ki az ember egy-egy téglát,
jön vele az egész... rakja vissza az ember, dugná vissza a helyére, ahonnan
kihuzigálta-vájta-kaparta, de már lehetetlen visszatuszkolni: megindul
utána minden, dől a fal, el onnan, mert maga alá temeti az embert! S akkor
a ledőlt anyagból kezd válogatni, próbálja lepucolni a laza vakolatot,
leverni, hogy a felhalmozott anyagot felhasználja. Mit lehet csinálni a
bontott anyagból? Csináljunk belőle kuckót. Bújjunk alá, szívjuk be a porát,
a szagát, s talán megtörténik a csoda: talán mesélni kezdenek a kövek...
Az a legjobb,
ha a kövek kezdenek el mesélni. Legjobb rájuk bízni a mesét: hogy volt...
Már akinek volt. Mert volt egyszer egy gyerekkor, és ez a gyerekkor nem
a televízióval kezdődött. A velem egykorúaknak bizonyára nem. Nekünk az
élet az utcaporral és a tehén farkával kezdődött. Akinek van/volt gyerekkora,
élménye is volt – nem is kell felakasztania és még időben levágatnia magát
a kötélről, hogy valami élménye is legyen, amiről mesélhet. Ugye, már ez
is magyarázatra szorul! Nem teszem. Majd a filosz!... Mi csak meséljünk.
De más meséje is jó, más tégláiban is lehet gyönyörűséget találni, ha elég
jó a mese, ha magával ragadja az embert.
Itt van például
ez A kései Éden Győri Lászlótól, és máris a mese közepében vagyunk.
Mert éden a gyerekkor, ha rossz volt, ha pallós helyett csak tenyérrel
vagy bottal fenyítették is az ember gyerekét. Éden az, visszatekintve.
Azért Éden, így, nagy kezdőbetűvel, mert visszaszépül, mert már
a múlt ködébe vész, a fájdalom is megédesül, szerelem ez, az bizony, elég
kései: menedék, egyetlen építőanyaga az emlékezet.
Győri László
nem valószínű, hogy önmagától ingert érzett volna a gyerekkor visszaidézésére.
Ahhoz, költő létére, túlságosan is pragmatikus. Nem rossz szándékkal írom:
paraszt: A parasztember pedig nem csak vissza, de előre is racionális.
Ezért is késeinek nevezett az ő Édene, mert akkorra már visszaszépült minden
abból az időből, ami akkor meggyötörte.
Írja, persze,
hogy kapacitálták rá.
Az Éden nem
az a jó hely, ahol lenni érdemes. Csupa tilalom, csupa fenyegetés. Felemlegetése
valamiféle nosztalgia, egy sosem volt, egy, a jelenben álmodott, elvárt
jó vissza-belevetítése; az Édent a bibliában nem látszik visszasírni senki.
Rideg az, mint Kánaán, amely sosem volt tejjel-mézzel folyó, hiszem már
Ábrahám is inkább Egyiptomba futott onnan az éhínség elől. Ilyen vágyott
föld a görögök emlékezetében Atlantisz, ami a Boldogok szigetében élt a
képzeletükben tovább, mitikussá emelkedve. És ezzel be is fejezem az Éden
mitologikus fejtegetését, azzal, hogy lássuk, mit látott az ő Édenében
Győri László, a költő.
Írja, hogy
tulajdonképpen rálőcsölték a feladatot, hogy marcingolja vissza azt a világot
a süllyedő időből, mentse meg a jövő emberei emlékezetének. Rühellé is
kicsit a feladatot, de aztán belevág és lassan beleszerelmesedik emlékei
visszaidézésébe. A helynevekkel kezdi, a rokonsággal folytatja, a családjával
teremti meg a léte eredőjét. Megnevezi a tárgyakat, a parasztember munkaeszközeit,
leírja a hozzájuk való viszonyát. Állatokra nem réved a tekintete: haszonállatokra
kár a szót vesztegetni. Ebben is pragmatikus. Egy kecske és egy kölcsönkutya
lopja be magát a szívébe mégis, bennük is a hasznot látva leginkább szeretnivalónak.
Lesöprik a padlásukat, fémgyűjtésben serénykedik; a szociográfia kezdi
eluralni a mesét; majd, amikor már megunná az ember, ismét vált Győri,
jó tempóérzékkel, és megint benne vagyunk a meséjében. Látjuk őt lányos
szerepben (nem röstelli), iskolai gyerekszínészként (alaposan pórul járva),
bokatörőként focizni, és apja sakkszekundánsaként is, többek között; "kulákcsemete"
(!), kérvényeznie kell, hogy tovább tanulhasson. Apja inkább elmegy bányásznak,
mintsem hogy elviselje a parasztokra rátenyerelő hatalom visszaéléseit.
Győri László 1956-os kisszerepét nem fújja föl, és ebben is rokonszenves.
Alulnézetből látja a történelmet, ami akkor még csak ribilliónak tűnt.
(Milyen sokan mondtuk, mások után, bulinak!) Amikor elfújja a szél a "hülye
nagy Alföld"-ről (kedvenc sorom egyik verséből!), barátai élő lelkiismeretként
bukkannak föl nála a semmiből: mindenki megharcolta a maga harcát az élettel;
betegek, kiábrándultak, mégis mentenék azt a régi világot, hogy el ne vesszenek,
s tőle, az írástudótól várják megfestését, életük egy szelete tanújaként,
aki rálát már a kor egészére, rezignált bölcsességgel, sebekkel már, amiket
adott-kapott, ami alól senki emberfia nem bújhat el – letörölve, nem pörölve...
Győri László tanú, nem a nagy igazságosztó: rokonszenves, szeretnivaló,
hiteles elhitető, művésze a szónak, ami mézesen csorog oldalakon át, néha
prózaversként, máskor tettenérhető prozódiával, talán szándéktalanul, ahogy
a vers maga is megszületik, erudícióval telítetten, a megtanulhatatlan
tehetség áradásával. Novellinók fűzéreként sorjáznak elő az epizódok, egyik
kötődik a másikhoz, előhívja egyik a másikát. A találmány nem új, de Győri
László megegyéníti, ezekben az epizódokban hullámzik előttünk az élete,
mások élete, a letűnt világ, ha virtuálisan is, megdermedve él az időben:
dermedt állapotot írok, de az anyag él: az emberek hús és vér lényként
lélekkel telten újraélik, amit egyszer már megéltek, ami a voltban
elmerülni látszott végképp. Aki belép ebbe a világba, nem akar kikerülni
belőle.
Nagyon jól
meg van ez a mű (újabb feladvány filoszoknak) formulázva.
Elveszett?
Nem: életre keltett (jó: legyen!) Éden; nekem Atlantisz. Édenből kiűzetett
az ember. Atlantisz a Boldogok szigeteként tovább él Mnémoszüné, az emlékezés
istenanyja jóvoltából, s benne minden, ami volt, és amik voltunk. (Noran
Kiadó, Bp. 2005)

|
|