PAYER
IMRE
"Csak holtak vezetnek magasra
/
Ez a költészet – mint ahogy a fülszövegben
is szerepel – az új komolyság jegyében íródott. De mi is ez a bizonyos
új komolyság? Mihez képes új és hogyan komoly? Költészettörténetileg úgy
lehet megválaszolni a kérdést, hogy az elmúlt években született számtalan
frivol hangvételű, a tömegkultúrától át meg átjárt versekre érkező ellenhatás.
Az új az esetlegességet hangsúlyozó és alulstilizált hangvételen megszólaló
új szenzibilitásra való elhatárolódásra utal. Nyoma sincs az új szenzibilitás
poéikájára jellemző azon kételynek, amely lehetetlennek tartja a tapasztalati
és reflexív én egységesítését, a szubsztaciális személyiség transzparenciáját
a műalkotásban. Báthori Csaba hisz abban az exluzív európai hagyományban,
amely leginkább a klasszikus modernitásra jellemző. A költő sokszor szinte
barokkosan kimódolt többszörösen öszzettt, bonyolult metaforákkal mgtűzdelt
versmondatai a katolicizmus világnézetétől is átitatottak. S erről a fajta
egzisztenciális érzésről és hitről akár vers– és cikluscímei is tanúskodnak.
(Európai miniatűrök)A gátakon, a kerítésen Idézi fel az európai romantika táj-lélekállapot
megfeleltetését, de már intellektuálisan sűrítve, elvontan.
(Metafora)Gyűjtjük Kétségtelen, hogy a középkorúság idő-
és léthelyzetében – s ez az idő- és léthelyzet a gondolkodástörténetben
a Heidegger előtti, A Lét és idő felvetette kérdéshorizont előtti,
határozottan metafizikai szemléletben szólal meg – a testi leromlás élménye
is nagyon fontos szerepet kap a filozófiaiak mellett:
(Erózió)Negyven körül érzed, hogy másféle ember A szerző hangsúlyozza, hogy ez a kötet,
mintegy az emberélet útjának felén íródott. A személyiség mintegy körvonalazzaa
az összegyűjtött élet- és kulturális tapasztalatokat, megformálja őket,
egységges egésszé, s ez a tartalommal feldúsított megformált egész, ez
lenne, nem más, mint az érett férfiszemélyiség maga. De épp az összeszedettséget
fenyegető erőktől való erős szorongás, az ezzel szembeszegülő meditatív
erőfeszítés az egész köteten érződik. Mert mi lesz, ha már a megtalált
saját halál kerek egésze előtt
(A harmadikon)Szét is szóródhatnék már fönn, a szintek A lírai én tehát retteg attól, hogy
a mindennapi tények, a sokféle zajszenny, szétforgácsoló erő lehetetlenné
teszi számára azt a kohorenciát, amely mintegy egységes és karakteres egészként
mutatja fel őt a jövő és a szellemi halhatatlanság számára – a fizikai
halál után. Maga a szétszóródhatnék ige szinte automatikusan asszociáltat
olyan posztmodern szerzők, mint Derrida és Focault munkásságát, amely ezt
a szétszóródást elkerülhetetlennek tartja, a szerző halála (Roland Barhes)
pedig a nyelvben rejlő szétforgácsoló erőkre is utalnak, éppen a goethei
személyiségközpontúság ellenében. Igen, a szerző hisz abban, hogy Goethe
nevezetes maximája az anyagról, tartalomról és formáról ma is identikusan,
szóról szóra érvényes. Báthori Csaba az előbb említett teoretikusokkal
nem szembenáll, hanem láthatóan nem vesz tudomást a gondolataikról.
(A harmadikon)Gyűjtöm magam e föld feletti sávban Ennél a címválasztásnál is jól megfigyelhető
a hétköznapi és a szakrális dimenzió retorikai egymásba játszása. Ezúttal
nagyon szerencsés a harmadik (mint harmadik emeleti térszerűségre) és a
bibliai halállal való szembenézés harmadik napra való időbeli illetve időtlenségre,
metafizikai időre való utalás egybejátszása.
(Tryptichon)Középső korában váratlanul A lét feleútjának rettegése és feloldhatóságának
mikéntje vallásos horizontba ágyazódik. Az emberélet útjának felén a legkínzóbb
érzés az összekuszálódástól való félelem. S ez a rettegés ér össze a metafizikai
rend utáni reménnyel.
(Az emberélet útjának felén)Isten, elveszíthetsz a Ami a formát, a goethei titkot illeti,
Báthori Csaba ebben is inkább konzervatív. Nagyon kedveli a jambikus sorokból
álló, nyolcsoros strófákból álló hosszú versszerkezetet, amely igen kedvez
az esszészerű és a metaforikusan leíró versbeszédnek, a többszörösen összetett
versmondatnak, amelyben a jelzett szó előtt több jelző is figyelmezteti
az olvasót, intellektuálisan kifinomult, érzékeny szöveggel van dolga.
A választékos stílusú, az olykor enyhén szalonszerűen irodalmiaskodó szóválasztás,
a gondosan felépített metaforák, szentenciózus lezárások, kerek egészet
alkotva, megint csak patinásan konzervatív jelleget adnak a költeménynek.
Ezeket a leíró jellegű darabokat ellenpontozzák a kötetben az elvont dalok,
amelyek olykor a 20. századi nagy költők előtt is tisztelegnek (Kosztolányi-kámea).
E létösszegző verseknek szinte mindegyike hordoz egzisztenciális értelmben
vett vallásos jelentőséget. Utóbbit még olyan cikluscímek is jelzik, mint
A megbékélés kapujában, Tékozló fiú. A kötet felvetette létprobléma
nem meg-, hanem szétoldódik. Kifejlet egyfajta idősödő hedonizmus. A szembenézés
problémái bár nem oldódnak meg, de mintegy elcsitulnak, s a mindennapokban
való öröm megtalálására ösztönöznek (A Lehel).
(Exterieur)Füstökre Igen, a klasszikus modernül felfogott
személyesség. Tanulságos értelmezni, mennyiben azonosul a nagy poétiaki
hagyománnyal, illetve mennyiben tér el attól. Mint a nagy európai költészet
Goethéig visszatérő hagyománya, ő is az én, a saját szubjektum körvonalazására
tör. Olyan klasszikus modern pozíció ez, mint a regényírásban Máraié?
(Teremtés)Felérem a megfoghatót, Persze, ugyanakkkor már a verscím is
a klasszikus költészet alkotás-felfogásra utal, Báthori Csaba költészete
az Újhold költészetének továbbírásaként is értelmezhető. Egyik költeményének
ajánlásában Nemes Nagy Ágnest, mint mesterét nevezi meg. Báthori mintegy
továbbírja a nevezetes Tanulni kell a téli fákat – Fák című
költeményével. Furcsa módon az ő költészete költészettörténetileg régibb,
mint a mesteré. Az elvont tárgyiasság poétikája nála ismét kissé szalonszerűen
szólal meg. Érdekes, a mester, mint nő egy másik versben is visszatér,
de itt már a halál szinonímájaként. A valóban eminens szövegként felfogott
irodalom eleven hatástörténete és hatásszorongása a hagyomány eleven és
alkotó mozgása, felemelő targikuma fejeződik ki egy nagyon szép költeményben.
(Kiszáradt ciprusra fut a rózsa)Csak holtak vezetnek magasra – írja a költő gyönyörű elvont tárgyiasságú
zsánerdalában.
(A név keresése)Nem-létezésünk első pillanatában, Báthori Csaba verseskötete igen komoly
teljesítménye az új komolyságnak. Kíváncsian várom, szétsugározza-e ennek
az új iránynak a hatását a mai magyar líra egészére is. (Kalligram,
Pozsony 2004)
|