|
EKLER
ANDREA
"Nincs módunk kitérni a hűség
elől"
Tűnődés Görömbei András Nagy Gáspárról
írott monográfiája kapcsán
Görömbei András újabb és újabb kötetei
nagy találkozások foglalatai, ritkán tapasztalható harmóniát sugároznak
szerző és tárgya között, megélt lét- és irodalomszemléletre utalva. A monográfiák
– Sinka István (1977), Sütő András (1986), NagyLászló
(1992), Csoóri Sándor (2003), Nagy Gáspár (2004)
s a tudós-tanári, kritikusi, szerkesztői, olvasói munkát összegző kötetek
következetes gondolkodói, tudományos, emberi útra utalnak, töretlenül egységes
szellemiségre, morális magatartásra. Így nem véletlen, hogy a Csoóri Sándorról
írott monográfiát a Nagy Gáspárról készített követte.
1. A vallomásos
monográfiáról
Már a Csoóri-monográfiára érdemben reflektáló
kritikákban is hangsúlyt kapott az esszéisztikus, vallomásos jelleg értékelése.
N. Pál József az esszéírói hagyománnyal rokonítja Görömbei András írásmódját,
hangsúlyozva a tudományos igényt, a műfajválasztás indoklásaként kiemelve:
"...amit saját és nemzete sorsa reá testált, azt soha föl nem adja, ezért
vált szakmai alaposságával és morális felhangú küldetéstudatával egy mára
kiveszőfélben lévő tudósfajtává, aki az olvasókra is hatni akar, nemcsak
az akadémikusokra. Írásainak szereplői és ő valóban egyazon ügyet képviselnek."
("Tisztának a tisztát őrizzük meg..."). Nagy Gábor rámutat a monográfia
felépítésének arányaira, felhívva az olvasók figyelmét a szerző azon sajátosságára,
hogy a személyes vonatkozásokból éppencsak annyit közöl, amennyi a megértéshez
szükséges. Penckófer János az esszémonográfiában rejlő lehetőségekre mutat
rá (Az üvegharang), kiemelve az "olvasás örömét" is nyújtó bensőséges
hangulat teremtését, mely az alkotásokhoz, esztétikumhoz való viszonyulásból
ered. A tudományos igényről, érzékeny olvasói attitűdről tanúskodó monográfia
határozott irodalomszemléletet, szilárd morális értékrendet is tükröz,
úgy tár fel egy alkotói pályát, hogy abban egy személyiség alakulásáról,
gondolkodói útjáról is szól. A "szokványostól" eltérő megoldások egyike
a szerző alkotói létformájára is utal: a monográfiában saját naplójából
is idéz, ahol a citátum lényegi jelentéssel bír Nagy Gáspár gondolkodói
magatartására vonatkozóan, ugyanakkor vall magáról a szerzőről is: "Én
azt hiszem, hogy az írók számára különösen embertelen aszkézis lemondani
történelmünk bizonyítható sebeiről." (Nagy Gáspár 1985. március 12-én,
az írószövetség választmányi ülésén elhangzott szavait idézte naplófeljegyzéséből.)
Az e gesztus
alapján is érzékelhető figyelem és elmélyültség jellemzi a szerző monográfiáit,
így a Nagy Gáspárról szólót is. Az aprólékos kutatómunka, s tárgya szellemi
– esztétikai – morális kihívásaival folytatott párbeszéde során a legszemélyesebb
közelségből szól az egyetemes esztétikai-morális kérdésekről is.
A bevezetőül
szolgáló nagyívű tanulmány, A magyar líra az ezredfordulón több
irányban nyitja meg a monográfiát, a magyar költészetet s Nagy Gáspár műveit
az olvasók előtt. A különböző költői, alkotói magatartásformák, poétikák,
szemléletmódok bemutatása, problematikája tendenciákat, utakat jelez, szükségesnek
tekinti a párbeszédet, kritikusan szól róluk, nem ítélkezik, de jelzi ezen
utak kifutási lehetőségeit, várható vagy beteljesült következményeit. "Mindenekelőtt
azt, hogy a szerepnélküliség abszolutizálása, a jelentésképzés szélsőséges
elbizonytalanítása, a költői én teljes trónfosztása, a nyelvroncsolás és
nyelvjáték túlhajtása, a valóságvonatkozások ünnepelt kiiktatása leszállította
a költészet értelmét a társadalom tudatában." Rendületlenül hisz a talentumban
és szolgálatban. Számára a szabadság – s ezt maga és Nagy Gáspár példája
is erősíti – az embernek járó jogok érvényesítése mellett a "kötelességek"
végrehajtását, végrehajthatóságát is jelenti. Nemzetben vagy tágabb értelemben
"olvasókban" gondolkodik, lényegesnek tartja a mű és olvasó párbeszédét,
Németh Lászlóhoz hasonlóan hisz a kultúra identitásteremtő, -megőrző, önismeretet
segítő hatásában, erejében. Példát ad, s számon is kéri – tegyük hozzá,
ismét nem ítélkezve – az értelmiség hivatásánk beteljesítését, felelősségét.
Mindez egy nemzeten túl az embert mint embert is meghatározza, emberarcú
lesz-e, mindegy, hogy milyen földrészt, nemzetet, nemzetiséget vagy vallást
tekintünk. Nemzetéért, s ezért a Nagy László által is féltett emberarcúságért
aggódik Görömbei András. Ezért bírál alaposabban néhány folyamatot, nem
kizárólagossá téve egy számára elfogadhatóbbnak ítélt utat: "Csupán a divatjellegű
kizárólagossághoz" illesztve kérdőjelet. A kérdés nagyobb hangsúlyt kap,
ha megvizsgáljuk azt a folyamatot, amely a költészetet a magyarság "egzisztenciális
műneméből" dominánsan divatirányzatokká, érdektelenséggé degradálta. Megszűntek
volna a személyiség létkérdéseinek összefüggései a nemzeti, emberi sorskérdésekkel?
Aligha. Igaz azonban, hogy amint általánosan megnövekedett az ingerküszöb
a jót, s rosszat illetően egyaránt, az a tendenciózus folyamat is egyre
nagyobb teret nyert hatásában, mely megkérdőjelezte a magyar költészet
hagyományait, ezáltal a magyar kultúra kiemelkedő értékei lebecsülés tárgyává
váltak. Voltak s vannak persze a hagyományok megújításával továbblépő szerzők,
akik közül számosat Görömbei András is felsorol. Valójában ez a körkép
is igen beszédes, hiszen az említettek közül sokakra hivatkoznak az ellentétes
folyamat résztvevői is, nyilván másként értelmezve a szóban forgó alkotók
műveit. (Üdvös lenne a magyar irodalom számára, ha az eltérő szellemi utakon
járók olyan kultúrált dialógust tudnának folytatni, mint azt a monográfia
szerzője teszi.) A hagyományt megújítók sorába illeszti Görömbei András
Nagy Gáspárt is, aki: "Sokféle klasszikus költészeti hagyományt és kortársösztönzést
fogad be és formál a sajátjává. Költői útja bizonyság arra, hogy a mai
világ kihívásaival szembenézve is építhető organikus költői életmű, megőrizhető
a költői személyiség épsége és tisztasága."
A Gyökerek
és mesterek mint azt a találó fejezetcím is jelzi Nagy Gáspár emberi,
alkotói gyökereire nyújt rálátást, kiemelve e belső út legfontosabb állomásait,
rávilágítva a későbbi poétikát, morális, esztétikai szemléletet alakító
összefüggésekre. Így a családból, szülőföldről hozott "káromkodó" és imádságos
szavakra, előbbit a szegényparasztság küzdelmes, beszolgáltatásokkal, gyötrelmekkel
terhes létéből, utóbbit ugyanazok hitéből, Biblia ismeretéből, vallási
szertartásaiból erdeztetve. Erre rétegződött a pannonhalmi műveltség, elmélyült
hit, a tartás, melyet testközelből tapasztalhatott, hiszen "Pannonhalma
se a nyilasoknak, se az oroszoknak nem nyitott ajtót", olyan példák álltak
a diákok előtt, mint a testi retorziókat is elszenvedett igazgató, aki
nem adta ki a forradalomban részt vett diákokat. (Az 1956-os forradalom
még gyermekként érte Nagy Gáspárt, mégis meghatározta szemléletét, költészetét.
Közéleti tevékenységével, költészetével a rendszerváltozás előtt is követelte
’56 rehabilitálását, a hazugságra, gyilkosságra épülő rendszer megszüntetését,
tisztánlátást, szabadságot szellemi, fizikai értelemen egyaránt. Egyik
elhíresült versének, az Öröknyár: elmúltam 9 éves egyik sorát címként
viselő kötetében – ...nem szabad feledNI...! – is olvashatók megfigyeléséről
szóló dokumentumok. A kizárások, atrocitások, családja "megfigyelése" ellenére
is egyenes gerinccel képviselte, képviseli ma is ’56 szellemiségét.) Mint
azt Görömbei András találóan említi, Bérbaltavár és Pannonhalma a hűség
és nyitottság iskolája volt, rendíthetetlen morális, hittel telített szemléletet,
a paraszti életforma összetevőit, a biblikus, szakrális, liturgikus elemeket,
minden esztétikai értékre nyitott műveltséget ötvöző szemléletet eredményezve.
Nagy Gáspár életútja sokakét idézi némely mozzanatában, ezáltal pályaképe
alapján történelmi látkép is elénk tárul az utóbbi évtizedek eseményeiről,
azok emberi és nemzeti sorsot befolyásoló, sokszor meghatározó hatásairól.
Amikor a szerző arról ír, hogy Nagy Gáspár jeles érettségi bizonyítványa,
s elegendő felvételi pontszáma ellenére sem nyert felvételt az egyetemre,
s "tricikliző segésmunkásként" dolgozott egy évig, nyilvánvaló korkritikát
is nyújt, értékrendeket, szemléletmódokat ütköztet, az egyéni sors megpróbáltatásait,
problémáit kiterjesztve. Ezt árnyalja az 1968-as események Nagy Gáspár
életére, alkotói munkájára gyakorolt hatásának bemutatásával, értelmezésével.
Mint megállapítja, az 1956-os forradalom eszméjét, történetét, a gondolkodó
utódok felelősségvállalását az 1968-as csehszlovákiai bevonulás, magyar
szerepvállalás erősítette meg benne, ennek hatására fokozódott nyitottsága
– több pályatársához, kortársához hasonlóan – Kelet-Európa és az akkor
potenciális célállomásnak tekinthető országok iránt, s ezáltal vált költészetének
egyik legfontosabb motívumává a történelmi tisztánlátás igénye. Az olvasat
szubjektív részének elsőbbséget engedve, úgy vélem, a hetvenes éveket tárgyaló
rész sok tekintetben magával ragdja az olvasót – még akkor is, ha a legkiemelkedőbb
ebből a szempontból a nyolcvanas évekről írott fejezet. Kereső, gondolkodó,
küzdő, nem tétlenül várakozó szellem útja tárul az olvasó elé, az "értelmiségi
lét" olyan minősége, amelyről Németh László írt.
A politikai
rendőrség által hetvenes évektől folyamatosan figyelemmel kísért, azaz
megfigyelt Nagy Gáspárt 1973. október 20-án Kormos István mutatja be az
Élet
és Irodalom Új Hang rovatában, Nagy László ajánlja az írószövetség
könyvtárába, s 1975-től kerül a "Kormos-egyetemre" – csak két nevet említve
a támogatók közül. De a hetvenes évek a "hivatalos" pályakezdést is hozták,
nem is akármilyet. Az 1973-as bemutatást követően, 1975-ben az ő nyitóversével
indult a Mozgó Világ, a vers eredeti címe Nagy Gáspár egyik nyelvi
bravúrja, Szaltószabadság volt, mely később a cenzori hatásra Csak
nézem Olga Korbutot címmel jelent meg. 1975-ben látott napvilágot első
verseskötete is, Koronatűz címmel, a Móra Kiadó Kozmosz sorozatában.
A költői pályakezdéssel kapcsolatban Görömbei András érzékletesen értelmezi
Nagy Gáspár "prae korszakát", Nagy László életművével párhuzamot vonva
magyarázza a Szabadrabok kötetben "csupa élére állított kis vers"-ből
álló Tejfogak cikluscímmel korábbi versek elé szerkesztett "átrajzolt"
pályakezdést. Az 1978-as kötet, a Halántékdob portréversei kapcsán
olyan megállapítást tesz, amely nemcsak a kötet értelmezését segíti, de
egy lényeges módszertani sajátoságára is felfigyelhet az olvasó. Elméleti
felkészültsége, tájékozottsága elemi része műveltségének, természetes eszköze
tudományos munkájának, emellett e néhány sorból is kitűnik az az esztétikai,
morális szemlélet, mely a létkérdésekre irányul, s mely sosem hagyja figyelmen
kívül a nemzet-történelem-kultúra összefüggéseinek vizsgálatát. Mint írja:
"Az ezredforduló irodalomtudományának egyik kulcsfogalma az intertextualitás,
a szövegköziség, a szövegek párbeszéde lett. Egy-egy élet is mindig valamiképp
a megfogalmazás által áll előttünk, tehát az élet is szövegek révén lesz
élménnyé. A történelem is a szavakba foglalással válik történelemmé, értelmezésben
megőrzött és alakított múlttá."
Kiemelkedő
a nyolcvanas évekről írott rész, a rendszerváltozás előhangjaként és az
azutáni időszakban írott versek értelmezése, világos bemutatása egy folyamatnak
a változások és állandóságok értelmezésével, figyelmet irányító kalauz
az életműhöz. Az írószövetség körüli problémák, a folyóiratok, kiadók helyzetének
ismerete sajátos kontextusba helyezi a nyolcvanas évek értelmiségi tenni
akarását. Sok tanulságot rejt a Görömbei András által Nagy Gáspár kapcsán
felvonultatott jelentős események sora. Például hogy az írószövetség és
a JAK "nagy korszakát" a felelősségteli gondolkodás, elhivatottság, cselekvés
tette naggyá, amely nemcsak valami ellen irányult, hanem valamiért is történt.
Az írószövetségi és Bethlen alapítványi titkárság, a Hitel indulása,
a Három megjegyzés: egy válasz vagy az Öröknyár: elmúltam 9 éves
című
versek sorsa, következményei pontosan jelzik azt az utat, melyen a monográfia
szerzője és alanya is jár. Az alkotás, tanítás, tudomány mellett a számos
közéleti tevékenység következetes, hiteles gondolkodói, esztétikai, morális
létre utal, mely a kultúra, gondolkodás, szabadság védelmében, elhivatott
szolgálatban köti össze az egyéni és nemzeti vagy emberi-közösségi sorsot.
Nagy Gáspár nyolcvanas évekbeli alkotói munkája is ezt idézi, írástudói
felelősségérzete, szükségességének hangsúlyozása alkotásaiból is dokumentálható.
Az alkotói pálya egyes darabjainak érzékeny, azt sokszor a recepcióhoz
képest új szempontokból is megvilágító értelmezése közben a szerző a részeket
folyamatukban, az egész vetületéből is vizsgálja, összegzéseiben pontosan
meghatározva a pálya egészére vagy annak egy-egy szakaszára jellemző alkotói
sajátosságokat. Ennek egyike a létkerdésekre való állandó reflexió, mely
rokon a monográfia szerzőjének létérdekű irodalomszemléletével. Amikor
Görömbei András Nagy Gáspár műveinek értelmezése során szellemi, morális
kérdésekről szól, a rokon gondolkodás, értékrend megnyilvánulásaként megállapításai
határozott állásfoglalások is. Egyik ilyen közös "ügyük" a "küzdelem a
költészet önfeladása, önárulása ellen". Mint írja: "A költészetet az emberi
létezés szellemi-erkölcsi bázisának tekinti, s éppen ezért szinte programos
harcot folytat lejáratása és lefokozása ellen. A vers minőségét és komolyságát
erkölcsi kérdésnek tekinti. Ezért szól több versében is megsemmisítő iróniával
azokról, akik az üres modernkedés bohócmutatványait végzik, s ’a semmi
tündöklő árnyalatait bízzák a versre’." Amikor Nagy Gáspár ars poetica-érvényű
vallomásai kapcsán olvashatunk arról, hogy az alkotó hisz, bízik a költői
szó világalakító, humanizáló erejében, nem feledkezhetünk meg arról, milyen
fontos szerepe van a Görömbei-írásokban a felelősséggel kimondott szónak.
Akár a saját hagyománynak. Sturm László emeli ki a Csoóri-monográfia kapcsán
a hagyomány, identitás és interkulturális tapasztalat problematikáját.
Mint írja: "Épp a saját hagyomány otthonosságérzete teszi képessé a személyt
és a közösséget, hogy alkotóan fogadja be a külső hatásokat. A globalizáció
korában különösen felértékelődnek ezek a megfontolások." (Az újraalapozás
igénye). Ez a kérdés többször is előkerül a monográfia során, hol az
európai, közép-európai vagy más nemzetek kultúrájához, hol a magyar irodalmi
hagyomány folyamatához kapcsolódva. Akár Nagy Gáspár esszékötete, a róla
szóló monográfia is olvasható sajátos irodalomtörténetként is. A monográfia
szerzője úgy von párhuzamot a különféle világ- és magyar irodalmi folyamatok,
hagyományok és Nagy Gáspár eddigi életműve között, hogy közben az olvasó
képet alkothat az említett folyamatokról, hagyományokról. Lényeges, elméletileg
gyakran vitatott kérdésről szól az Öröknyár: elmúltam 9 éves című
vers értelmezése kapcsán: a közéleti versek esztétikai értékéről. A vers
és a Kibiztosított beszéd kötet példáit idézve, értelmezve mutatja
be, hogyan válhatnak esztétikai érvényű értéktanúsítássá a személyes, politikiai
vonatkozások, hogyan alkothatnak együtt szerves egységet. További példaként
idézi A valóság égető nyelve Czesław Miłosztól vett mottóját: "Századunk
tragédiái nemegyszer afféle tesztet jelentettek a költészet számára, melyek
lehetővé tették, hogy felmérhessük, mennyi valóságot bír el a költészet.",
majd a példák sorát a Kiszálló önkéntes Danilo Kištől kölcsönzött
mottójával folytatja: "A vérbeli író korunkban is szabadságharcos börtöntöltelék,
s épp e kockázatos léthelyzet vállalása különbözteti meg a betűvetés kufáraitól,
akik továbbra is dédelgetett védencei az intézményesített társadalomnak."
Hasonlóan összetett "létdokumentációk" Nagy Gáspár rendszerváltozás éveiben
írott költeményei is. Görömbei András hangsúlyozza az akkoriban jellemző
intenzív szellemi tájékozódás mellett Nagy Gáspár megtartó szellemiségét,
szemléleti, etikai magatartásának változatlanságát. Erre utal az e korszakára
jellemző két fő tematikai vonulat, a közösségi felelősségérzet és a létfilozófiai
számvetés is. A szemléletes, mély értelmezések során nyomon követhető Nagy
Gáspár költői világának gazdagodása, a bölcseleti irányultság előtérbe
helyezése, ugyanakkor a hit mint a létfilozófiai töprengések feloldó erejének
hangsúlyozása. A Mosolyelágazás (1993), a Fölös ébrenlétem
(1994), a Tudom, nagy nyári délután lesz (1998), s az Ezredváltó,
sűrű évek (2003) verseit egyaránt meghatározza az egyéni és társadalmi
lét- és erkölcsfilozófiai számvetés.
Külön szól
a szerző Nagy Gáspár prózájáról, az egyénítő jegyek összegzésével utalva
az eddigi életmű egészére. Hasonlóképpen nagyívű értelmezést nyújt a Zónaidőről,
valamint Nagy Gáspár esszéiről is. A valós és képzeletbeli utazások könyvével
kapcsolatban kiemeli Nagy Gáspár gazdag művészi, emberi közép-kelet-európai
kapcsolatait, valamint, hogy "Közép-Európának azokkal a kiemelkedő művészeivel
került mély szellemi és sokszor baráti kapcsolatba, akik nyíltan vállalták
és vállalják azt a – sokszor gúny tárgyává tett – mégis törvénnyé nemesíthető
tapasztalatot, mely szerint erkölcs és esztétikum, egyén és közösség sorsa
szétválaszthatatlanul összetartozik."
A kötet szerkesztése
is a megértést szolgálja, hangsúlyozva az életmű, a pálya szerves egységét,
összefüggéseit, mint teszi azt szintetizáló zárótanulmányában, Nagy
Gáspár költői világképe címmel. Amellett, hogy a szerző a monográfia
szerkezetét időrend és műfajok szerint alakította, a részekben is utal
az egészre, egy-egy időszakot vagy műfajt vizsgálva konklúziói, összefoglalásai,
párhuzamai az egész életműre kitekintenek. Görömbei András párbeszédre,
gondolkodásra készteti olvasóit, s dialogizál a recepcióval, a tévedések,
félreértések tisztázásában következetes, nem hagy elvarratlan szálakat.
Precizitása nem tűri a félmegoldásokat, az esztétikai, értelmezésbeli,
morális félreérthetőségeket. Ez a momentum is közösséget teremt közötte
és Nagy Gáspár között, s erősíti a monográfia vallomásos jellegét. Talán
éppen ebből a szellemi- és sorsközösségből adódó vallomásosságból ered
az a bensőséges hangulat, amely élvezetessé teszi ezt a különös utazást
a magyar irodalom, történelem 20. század második felének időszakában; s
valóban elgondolkodtatóvá a szerzőre, művekre koncentráltan, tudományos
igénnyel felfedett folyamatokat, tendenciákat.
2. Esztétikum és
erkölcs
Görömbei András irodalomszemléletének
része annak hangsúlyozása, hogy erkölcs és esztétikum egymást feltételező,
egymással nem szembeállítható fogalmak. Ennek jelentőségét Nagy Gáspár
költészetében is bemutatta. De kettejük pályája igazolja azt is, hogy az
erkölcs, amellett, hogy része lehet az igen összetett egyetemes esztétikai
értéknek, erkölcs és esztétikum együtt telítheti az állandóság mellett
folyamatosan megújuló jelentéssel a hivatástudat kiveszőfélben lévő fogalmát
is. Hangsúlyozni kell: a hivatástudat nem alkotásokat háttérbe toló, eszköznek,
önigazolásnak tekintő prekoncepció, nem kirekesztő, nem nacionalista, viszont
jellemző arra a ritka embertípusra, akinek még gerince van, aki úgy gondolja,
hogy saját sorsa része egy nagyobb embercsoport sorsának, melyért felelősséget
vállal, hittel, s legjobb tudása szerint tesz érte. S ha hozzáteszem, hogy
mindezt önzetlenül, már bizonyosan hihetetlennek hangzik.
Pedig Görömbei
Andrásra (és Nagy Gáspárra) ez is igaz. Mert mindamellett, hogy Sinkáról
szóló könyvét akkor írta, amikor verseihez is alig lehetett hozzájutni,
hogy Czine Mihály mellett ő írt először Magyarországon korszakmonográfiát
a kisebbségi magyar irodalomról, s a Kortársaink sorozatban határon
túli szerzőről (Sütő András), hogy óvatoskodás, állandó öncenzúra nélkül
beszélgetett nemzedéktársaival (Kérdések és válaszok), még ha kötete
így csak jóval a rendszerváltozást követően jelenhetett is meg – mint N.
Pál József remekül összefoglalta, emellett használható tankönyveket írt,
még akkor is, ha "tudóstársai" megrótták ezért, tanítványaitól pedig sokakkal
ellentétben sosem várta, hogy fénycsóvaként kövessék. Ez a gondolkodás
szabadsága. Erre tanítja, bíztatja olvasóit Görömbei András és Nagy Gáspár.
A rendszerváltozás után a gondolkodás szabadságának hangsúlyozása más perspektívából
vált fontossá, mint azelőtt. Többek között a mechanizmusok szabadosságával
szemben, mely hasonlóképpen fenyegető, mint a "bűn" "tisztaság" és "erkölcs"
elleni támadása. "A tisztaság: az a képesség, hogy szemléljük a szennyet.
A legtökéletesebb tisztaság képes szemlélni a tisztát is, a tisztátalant
is; a tisztátlanság sem az egyikre, sem a másikra nem képes: az egyik megijeszti,
a más elnyeli. A kettő keveréke kell neki." – írja Simone Weil (A figyelem
és az akarat). Talán ez a "legtökéletesebb tisztaság" az, amely erőt
és támadhatatlan biztonságot nyújtott, nyújt a monográfia írójának és alanyának
választott útjukhoz. A monográfia címlapján kiemelve olvasható mondat mindkettejükre
igaz: személyiségük, pályájuk "tisztaságot sugároz és követel". S hogy
ez milyen felbecsülhetetlen értékkel bír, akkor érthető igazán, amikor
Görömbei András Nagy Gáspár A halántékon lőtt versek emlékműve mögött
című
versének értelmezése során megjegyzi: "Az a félelem nyomasztja, hogy az
agyonmanipulált világban esetleg föl sem foghatja, hogy mikor szennyeződik
be, hogy ’ki által jön a bűn’. Nyomasztó létdráma ez az etikus személyiség
számára." Majd harminc év múltán is számolni kell e létdráma fenyegetésével,
akár az elmúlt évezredek során...
3. Tények és tűnődések
A Nagy Gáspárról írott monográfia is
jelzi azt a "pedagógiai" szándékot, mely Görömbei Andrást tanárként is
jellemzi. A nyitottság, olvasottság, filológiai igény, precizitás, tudás
mellett annak átadását, hogyan lehet szeretni azt, amivel foglalkozunk,
hogyan lehet úgy írni, hogy létünk részévé váljon, amiről szólunk. Tanít
az odafordulásra, arra, hogy az "elődök" nem feltétlenül ostobák, arra,
amit Ulrich H. J. Körtner a következő példával illusztrál: "’Érted is,
amit olvasol?’ – ezzel a kérdéssel állítja meg Fülöp az etióp kincstárnokot,
aki elmélyülten olvassa Ézsaiás prófétát. Ő némileg tanácstalanul kérdez
vissza: ’Hogyan érthetném, amíg valaki útba nem igazít?"’ (Az ihletett
olvasó). Tanít a független gondolkodásra, arra, hogy mindent kell olvasni,
minél több dolgot kell megismerni, nem szabad meggondolatlanul elvetni
semmit, de fejetlenül követni sem kell. Szem előtt kell tartani, hogy "Nem
az új paradigmák eredményeznek új látást, hanem a forradalmi látásélmények
vonnak maguk után új paradigmákat." (Ulrich H. J. Körtner: Az ihletett
olvasó). Találóan fogalmaz Babus Antal az In memoriam Hamvas Béla
című kötet kapcsán elmélkedve többek között a mester-tanítvány viszonyról:
"A tanítvány a Mesterért van, míg a stréber csak felhasználja a Mestert."
(A hétköznapok szentsége).
Bizonyosan
tiltakozna, ha hallaná, de volt tanítványai körében elterjedt a "Mester"
elnevezés rá vonatkozóan. Tudása, pályája s tanítványai nyilvánvaló tisztelete,
szeretete mellett Hamvas Béla szavaival megragadható egy fontos szempont,
amitől mester lehet: "Nem elég jó műveket készíteni. Többre van szükségünk.
Hiteles életet kell élni. [...] A mű bármilyen tökéletes legyen, autentikus
egzisztencia nélkül svindli." (A kétzongorás szonáta) Akik ismerik
írásait, tevékenységét, vagy abban a szerencsében részesültek, hogy tanítványai
lehettek, lehetnek, tudják, hogy illik a fenti kitétel rá, s tegyük hozzá,
monográfiájának alanyára, Nagy Gáspárra éppúgy. De jellemzik az idézett
sorok ezt a különös monográfiát is, amely mindkettőjükről szól.
Penckófer
János írta Görömbei András Csoóri-monográfiája kapcsán Németh László hódmezővásárhelyi
pedagógusi tapasztalataival rokonítva: "Diákjaival az órán – és az órán
kívül – csakis ’költőkön, felfedezéseken, eseményeken’ keresztül érintkezett.
Hitt abban, hogyha ilyen ’felsőbbrendű dolgoknak’ rendeljük alá magunkat,
akkor megszülethet az a tiszta atmoszféra, ’az óra üvegharangja alá bezárt’
tanár-diák kapcsolat, ’amely után, aki egyszer élt benne, úgy fog kívánkozni
(nemcsak a diák, a tanár is), mint egy hajdani, tisztultabb otthonba’"
(Az üvegharang).
Az "üvegharang",
a kéznyújtás a "mesterek" felől legalább olyan fontos és sorsdöntő lehet,
mint a tehetség és a szorgalom. Görömbei András és Nagy Gáspár pályája
jó példa arra, ami Nagy Gáspár esszéit olvasva is magával ragadja az olvasót:
voltak mesterek és tanítványok, a mesterek lehetőséget adtak a tanulásra,
kibontakozásra; a pályakezdők pedig keresték az útjukat, nem elégedtek
meg az adományként kapott tehetséggel, a szólás belső kényszerével. Görömbei
András és Nagy Gáspár követve "mestereik" példáját sokaknak nyújtottak,
nyújtanak kezet, az emberség e megnyilatkozásával is a magyar és egyetemes
kultúrát megőrizve alakítva. Mert ennek a kultúrának része az az archaikus
tudás, mely veszni látszik birtokosai elmúlásával s melyért az etnográfusok,
antropológusok kiáltanak; része más nyelvekhez hasonlóan a magyar nyelv
is, melyért például a csángó magyarok kiáltanak; s része más nemzeti kultúrák
mellett a magyar kultúra is, amelyért, ha a megőrizve alakítás folyamatossága
megszakad, nem lesz aki kiáltson. Az értelmiség feladata, hivatása megérteni,
megértetni, hogy a nyelvi, kulturális leépülés, identitásvesztés emberi
létünket fenyegeti, a kultúra, a nemzeti önismeret létkérdés. Nagy Gáspár
1995-ös Nagyon személyes vallomásának szavai egyre sürgetőbbekké
válnak: "Barátaim! Itt az ideje, hogy összeszámoljuk a hűségeseket, a még
nyitott lélekkel és emberi arccal tüntetőket."

|
|