|
LÓSKA
LAJOS
Egy nagyreményű kisgaléria
A dunaszerdahelyi Art-Ma Galéria
A demokratikus fordulatot követő évtizedben
sorra születtek különböző magángalériák Magyarországon, sőt az országhatáron
túli magyarok lakta vidékeken is egy-kettő. Ezeknek nagy része jó hasznot
hozó régiségbolt lett, néha eleve annak indult, s a már kialakult, meghatározott
értékrend szerint számon tartott műtárgyakat adott-vett. Érdeklődésük időben
az 1940-as évek második feléig-végéig, nagyjából az Európai Iskola tevékenységéig
terjedt.
A kortárs
művészettel viszont csak néhány megszállott, küldetéstudattal rendelkező,
idealista galériás kezdett el foglalkozni. E kiállítóhelyiségek helyzete
még napjainkban, túl az ezredfordulón sem egyszerű. Részben azért nem,
mert hála a volt kommunista rendszereknek, még nem alakult ki Európa e
fertályán a kortárs képzőművészetet szerető, műtárgyvásárlásra pénzt is
áldozó polgárok gyűjtőköre. A művészettörténetből, a műgyűjtés történetét
bemutató tanulmányokból, illetve az örökbecsű irodalmi alkotásokból azt
is tudjuk, hogy a burzsoázia, a pénzemberek első generációja inkább felhalmoz,
mintsem mecénásként támogat. Nem érdekli a művészet, meg nem is ért hozzá.
Emlékezzünk csak vissza Thomas Mann Buddenbrook-házának ide vágó
passzusaira.
A mai helyzet
azonban még a kilencvenes évekbelinél is összetettebb. A többnyire több
lábon álló, a kortárs művészet árusítása mellett mással is foglalkozó magángalériák
mellett olyanok is léteznek, amelyeknek nem a forgalmazás, az árusítás
a fő profilja, hanem a kortárs képzőművészet megismertetése. Ezeknek az
önmagukat alapítványi pénzekből fenntartó, a kortárs képzőművészetet önzetlenül
támogató, kulturális missziót teljesítő galériáknak a helyzetét halmozottan
nehezíti, ha a Felvidéken, Erdélyben vagy a Délvidéken találhatók. Nos
ilyen, egyszemélyes, elsősorban kulturális missziót betöltő intézmény a
Lipcsey György szobrászművész által vezetett Art-Ma Galéira is, melynek
rövid történetét szeretném most ismertetni.
Dunaszerdahely,
ez a csallóközi, több mint kilencven százalékban magyarok lakta kisváros
rendelkezik a legjelentősebb, országos viszonylatban is egyedülálló magyarországi
és határon túli magyar kortárs képzőművészeti kollekcióval. Az anyagot
a Kortárs Magyar Galéria őrzi, ami éppen most költözik át a városka egyik
szép eklektikus épületébe, a Vermes-villába. A városközponthoz igen közel
lévő Art-Ma Galéria ezzel szemben minden tekintetben magánkezdeményezésből
született. A családi ház, melynek hátsó traktusában, valamint pincéjében
üzemel, Lipcsey tulajdona. Helyzetére jellemző, hogy a művész a rezsiköltséget
úgy igyekszik megtermelni, hogy az utcafrontra néző helyiségeket, bérbe
adja. (Jelenleg egy biztosító működik benne.)
A galéria
1998 novemberében indult. Első - azóta minden esztendőben megjelenő - képes
leporellójának a beajánlójában, kicsit programadásképpen is a következőképpen
fogalmaztam: "Köztudott tény, hogy kortárs képzőművészetet bemutató galériát
nyitni ma elsősorban misszió, legyen ez a kiállítóhely Budapesten, Pozsonyban
vagy Dunaszerdahelyen. E nehézségeket felmérve és a kulturális missziót
vállalva a dunaszerdahelyi Art-Ma Galéria azzal a céllal alakult, hogy
bemutassa, elsősorban a helyi sajátosságokat kiemelve, napjaink felvidéki
magyar, magyarországi és szlovák képzőművészetét.
A több mint
száz négyzetméternyi kiállítótér lehetővé teszi egy-egy művész legújabb
alkotásainak nagyközönséggel való megismertetését, de ezen túl alkalmas
kisebb retrospektív és csoportos tárlatok megrendezésére is.
A galéria
profilja vállaltan és jó értelemben vetten is regionális, a sajátos-nívós
helyi értékek bemutatására törekszik, felismerve azt a tényt, hogy az egyes
régiók művészetéből épül fel az egyetemes képzőművészet. Babits Mihálynak
az irodalom egyetemességére és lokalitására vonatkozó gondolatait, a festészetre,
szobrászatra, grafikai műfajokra alkalmazva: "...a világirodalom a nemzeti
irodalmak közegén át nyilatkozik. Bennük válik láthatóvá, mint szél a hullámzó
erdőkben. Erdő nem egy van: de egy a szél."
A kezdeti
időszakban az Art-Ma Galéria négy kiállítást tervez egy esztendőben és
egy év végi aukcióval egybekötött ötödiket, mely árverésen szigorúan kortárs
képzőművészet körébe tartozó alkotások kerülnének kalapács alá. Úgy gondolom,
hogy ha ezt az évek folyamán bővíthető programot a szervezők megvalósítják,
mindenki nyer rajta: az alkotóművészek a munkáikat bemutatják a nagyközönségnek,
a publikum megismerkedik a kortárs képzőművészet legújabb irányzataival,
sőt alkalmanként vásárol is a kiállított művekből. Az így kialakult kapcsolat
elősegíti a régió művészeti életének fejlődését, hasonlóan a két világháború
közötti időszakhoz, amikor számtalan (anyagilag is) független magyar szervezet,
kör és társaság működött a Felvidéken, Komáromtól Kassáig és Pozsonytól
Besztercebányáig."
Most, hogy
hét év elteltével kezemben tartom az eddig megjelent nyolc darab programfüzetet,
s nézegetem az azokban látható, a művészek munkáiból ízelítőt adó reprodukciókat,
meggyőződéssel állítom, hogy Lipcsey túlteljesítette a kitűzött célt. Nem
négy, hanem nyolc, sőt tizenkét, illetve huszonnégy bemutatót tartottak
évente a galériában, mivel az utóbbi időben az alsó és a felső szinten
két különböző kiállítás nyílik meg egy időben. Természetes, hogy a kiállítóhelyen
a szűkebb régió, a felvidék magyar képzőművészei mutatkoztak be a legtöbben.
Az Art-Ma Galéria Lipcsey György tárlatával indult, majd az évek folyamán
kiállítást rendeztek - többek között - a Pozsonyban élő Fodor Katának és
Gály Katinak, a prágai Lőrincz Zsuzsának, a révkomáromi Kopócs Tibornak
és Dobis Mártának, a szobrász Darázs Rozáliának, a keramikus Kutak Adriennnek,
emlékkiállítást a tragikusan elhunyt Dúdor Istvánnak, továbbá számos, a
városban, valamint a régióban elő alkotónak, például Almási Róbertnek,
Dolán Györgynek. Több szlovák művész - Kraèeniè Alexej, Kolenèík Vojtech,
Svätopluk Mikyta, Ladislav Sabo stb. - is bemutatkozott. És akkor még nem
szóltam a magyarországiakról: a grafikus Gyulai Líviuszról, Luzsica Árpádról,
az építész Makovecz Imréről, a szobrászokról (Ézsiás István, Hadik Gyula,
Márkus Péter, Várnagy Ildikó). Külön említést érdemelnek a csoportos tárlatok
is: a helyi szervezésű Erato-biennále (1999, 2001, 2003), de kiállított
a galériában a Magyar Rézkarcoló Művészek Egyesülete (2000), a Magyar Szobrász
Társaság (2000), a Magyar Papírművészek Társasága (2004), a Szlovákiai
Magyar Képzőművészek Társasága (2003), a Nyugat-Szlovákiai Képzőművészek
Társasága (2004) is. Sajnos helyhiány miatt nem tudok minden bemutatót
részletesen felsorolni, de e néhány név és társaság említésével (a több
mint félszáz közül) talán sikerült érzékeltetnem, hogy műfajilag és topográfiailag
is milyen sokrétű az Art-Ma programja.
Végezetül
a művészetbarátoknak kedvcsinálóként a galéria két, májusban megrendezett,
viszonylag friss bemutatójáról, az Ipolyságon élő Kutak Adrienn keramikus
és a Budapest melletti Törökbálintról való szobrász Hadik Gyula tárlatáról
tudósítanék. (A városkába eljutni nem nehéz, hiszen a Budapest, Komárom,
Pozsony útvonal érinti Dunaszerdahelyet is.)
A galéria
felső szintjén kiállító Kutak Adrienn a pozsonyi Képző- és Iparművészeti
Középiskolában érettségizett 1980-ban. Tagja a Szlovák Képzőművészek Szövetségének
és a Magyar Szobrász Társaságnak. 1987-től számos egyéni tárlatot rendezett,
és csoportos bemutatón szerepelt. Legújabb kiállításán az elmúlt egy-két
esztendőben, illetve az idén Kecskeméten, a Kerámia Stúdióban készült kisplasztikáit
és domborműveit tárta a nagyközönség elé. Faliképeinek egy része nonfiguratív,
másik részé figurális. Ez utóbbiakon reliefszerű, színes torzók idézik
meg a női szépséget (Három grácia, 2005). A könnyedebb, dekoratívabb
kerámia képei mellett igen figyelemreméltóak porcelánból, raku technikával
készült, ugyancsak két típusba sorolható kisszobrai. A néhány évvel korábban
készültek visszafogottan díszítettek. E ráégetett, gézzel körbetekert,
sok apró lábra, cölöpre állított, kúp formájú motívummal fedett, házakra,
templomokra, pagodákra emlékeztető kisplasztikák mitikus, titokzatos építményeknek
tűnnek (Sziklaépítmény, 2003). Másik csoportjuk fémes színű, hegyes,
szúrós, a világ bajai ellen védekező szobrokból áll, melyek azért hűvösek
és ezüstösen csillogóak, mert olajraku eljárással készültek (Növekedés,
2004).
Az idén nyolcvan
esztendős Hadik Gyula a magyar szobrászok egyik nesztora. 1947-ben nyert
felvételt a budapesti Képzőművészeti Főiskolára, de onnan eltanácsolták.
Hosszú évekig állami megrendeléseken dolgozott kivitelezőként. Segített
például Vigh Tamásnak elkészíteni, végső formába önteni szobrait. Első
önálló kiállítását 1966-ban rendezte Jánossy Ferenccel közösen. Negyvenöt
éve, 1960 óta vesz részt csoportos bemutatókon, legutóbb az idei pécsi
Kisplasztikai Biennálén találkozhattunk műveivel.
Az Art-Ma
Galéria három alsó termében felvonultatott alkotásai három témakört öleltek
fel. A bejárattól legmesszebb lévő, legbelső helyiségben a felvidéki kötődésű
írók, költők (Madách, Mikszáth, 1973) ólomportréit, továbbá ólom-kő kisplasztikákat
(Julianus, 1973, Mózes, 1985), a következőben kisbronzait, míg a bejárati,
legtágasabb teremben a rajzait, illetve legújabb, enyhén kubisztikus fa,
bronz és pirogránit munkáit (Síremlékterv I-II, 2001, Pirogránit,
2003) tekinthették meg az érdeklődők.
Úgy tűnik,
Dunaszerdahely - Révkomárom mellett - a kortárs felvidéki, szlovákiai magyar
művészet egyik nívós központjává nőtte ki magát az elmúlt években. Ehhez
- ahogy az a bemutatott kiállítások is meggyőzően bizonyítják - nagyban
hozzájárul az Art-Ma Galéria tevékenysége is. |
|